Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Pioneer DV-989AVi *

379 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 11 december 2005 - 10:35

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
merger: Kul att du verkar nöjd! 989an är en grym ljudmaskin. Angående jämförelse så tycker nog de flesta att 989an låter bättre än 3910an på CD iaf.
Roligare jämförelse blir nog SACD och DVD-Audio. Där tippar jag på att 989an vinner på SACD och DVD-3910 på DVD-Audio. ;) :)

octavia rs: Skönt att du inte behövde ändra något! :rolleyes: Jag körde 989an mot en Pioneer PDP436XDE i fredags och det enda jag behövde göra var att dra upp Black level ett litet pjuttigt steg.

PS. Jag tog bort bilderna på lyckstolparna då jag inte kunde härleda bildfelet. Testade med min BBK DV971H och felet syntes där med, dock svagare med "bara" det som såg ut som Edge Enhancement. BBKn visade dock inte den lilla "färgblurrighet" som syntes med 989an. Därav tog jag bort bilderna då jag inte kunde härleda felet. Vill inte dra en sådan här fin spelare i smutsen menar jag. :lol: DS.

Postad 12 december 2005 - 21:28

leokress
  • leokress
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0

men jag anser att ljudmässigt är det bland det bästa jag någonsin hört. Den detaljupplösningen på diskant och mellanregister är fenomenal. Jag måste dock hålla med Peter om att SACD låter bra mycket bättre än DVD-audio. Även jag får en överdriven bas hemma.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan inte göra annat än att hålla med, känns tråkigt att lyssna på vanligt CD-ljud nu.

Väck aldrig den Björn som sover.

Postad 20 december 2005 - 18:53

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0
Jag köpte en Marantz 6600 och en 8 m HDMI på HB idag och stog och snackade länge med Marcus där (trevliga typer killarna på HB och bra service).

Jag kör min digitalbox RGB ut till min DVD-recorder för att på så sätt får prgressiv komponent till Z4:an. Nu såg jag att det fanns en loop trough på Pioneern!
Jag trodde bara det gick att köra igenom en DVD-recorder på detta sättet.

Så min fråga är, kan Pioneerns detta? Alltså in med digitalbox RGB och ut HDMI 720p? Borde ju iag sitta en bättre scaler och linjedubblare än i min gamal perprovade Panna DMR-E55!

Hoppas hoppas......

(För då byter jag drrekt till denna!

Postad 21 december 2005 - 09:04

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0
Snälla!
Det finns ju flera stycken av er som äger denna maskin. KAn ingen av er bara bekräfta eller kolla om det går att loopa genom denna maskin?

Alltså, en insignal i form av RGB från en digitalbox och ut på Komponent/HDMI. Detta går ju på de flesta DVD-recorders (jag gör så själv). Men om man tittar på baksidan på Pioneern så ser man en scart som både har in- och utgång (ut bara komposit). Enligt HB skall detta fungera men jag är oskäer så jag måste veta innan ev köp.
JAg har kollat manualen, men den säger ingenting om detta.

Nån som har lust att snabbt svara eller kolla detta? :(

Postad 21 december 2005 - 11:21

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3 086 inlägg
  • 0

Snälla!
Det finns ju flera stycken av er som äger denna maskin. KAn ingen av er bara bekräfta eller kolla om det går att loopa genom denna maskin?

Alltså, en insignal i form av RGB från en digitalbox och ut på Komponent/HDMI. Detta går ju på de flesta DVD-recorders (jag gör så själv). Men om man tittar på baksidan på Pioneern så ser man en scart som både har in- och utgång (ut bara komposit). Enligt HB skall detta fungera men jag är oskäer så jag måste veta innan ev köp.
JAg har kollat manualen, men den säger ingenting om detta.

Nån som har lust att snabbt svara eller kolla detta? :wacko:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag ska kolla ikväll........

Postad 21 december 2005 - 15:35

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

Tack så mkt! :wacko:

Postad 22 december 2005 - 10:26

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3 086 inlägg
  • 0

Tack så mkt! :wacko:

<{POST_SNAPBACK}>

Tyvärr så kan jag inte vara till så stor hjälp visar det sig. Jag har bara möjlighet att köra komponent mellan dvd och tv och jag kan bara mata scart rgb från min andra dvd till 989:an. Tyvärr så går det inte att ta en insignal på scart rgb samtidigt som komponentingången är aktiverad.

Förhoppningsvis har någon annan möjlighet att koppla med HDMI för att pröva en loop.

/marcus

Postad 22 december 2005 - 10:38

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

Tyvärr så kan jag inte vara till så stor hjälp visar det sig. Jag har bara möjlighet att köra komponent mellan dvd och tv och jag kan bara mata scart rgb från min andra dvd till 989:an. Tyvärr så går det inte att ta en insignal på scart rgb samtidigt som komponentingången är aktiverad.

Förhoppningsvis har någon annan möjlighet att koppla med HDMI för att pröva en loop.

/marcus

Tackar så mycket för hjälpen Marcus, sjyst att du ville kolla!
Men ajdå, det var ju inte riktigt de nyheter jag ville ha..

Men som sagt tanken är följande; Digtalbox (Nokia 9902) RGB ut och in RGB på Pioneern och sedan skicka HDMI 720p till projjen (Sanyo Z4).

Det finns ju hopp då jag ska använda mig av HDMI och inte någon analog omvandlare (så den lär ju inte vara busy då ju).

Nån annan som vet eller vill kolla, trots juletider? :wacko:

Postad 22 december 2005 - 12:03

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
lirsa: Vill inte göra dig ledsen, men jag tror faktiskt att du kan sluta hoppas. Jag hittade ingen sådan inställning i menyerna när jag testade maskinen. Iofs körde jag aldrig scart då mer än till TVn. OM det nu skulle gå, mot förmodan, så skulle det vara en sådan fin feature att Pioneer skulle klistra dit ett klistermärke med "Scart to HDMI upscaling" eller liknande. Så har de ju gjort med HDMI-loggan på fronten menar jag.
Den featuren börja ju dock komma nu (i rimliga prisklasser). Alltså uppskalering av signalen till HDMI. Vissa receivers har det redan. Te.x. Yamaha RXV1600 (med klistermärke på fronten och allt :wacko: ). Dock har den "bara" komponent till HDMI. Alltså ingen scart där.
Många tillverkare slänger ju bara in en RGB-scart pga att det är standardkontakt här i europa. Någon större krut läggs oftast inte på den kontakten numera.....på gott och ont.

Postad 22 december 2005 - 12:03

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Är det du menar att du kommer mata in Scart-RGB från din digitalmottagare och vill skala upp bilden (720p) och sedan skicka ut den via HDMI. Låter ju förträffligt om detta är möjligt. Men har verkligen 989 en inbyggd scaler/converter som gör om analog till digital?
Dagens nyare förstärkare med växlar i klarar väl sällan detta, utan bara växlar från analog till analog. Te.x S-VHS -> Component.

Har jag fattat det hela rätt? :wacko:

Postad 23 december 2005 - 18:59

dp79.com
  • dp79.com
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

Är det du menar att du kommer mata in Scart-RGB från din digitalmottagare och vill skala upp bilden (720p) och sedan skicka ut den via HDMI. Låter ju förträffligt om detta är möjligt. Men har verkligen 989 en inbyggd scaler/converter som gör om analog till digital?
Dagens nyare förstärkare med växlar i klarar väl sällan detta, utan bara växlar från analog till analog. Te.x S-VHS -> Component.

Har jag fattat det hela rätt? :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

De senaste receivermodellarna, tex Denon 3806 klarar av att ta en analog källa, skala upp och sen skicka ut via HDMI-utgången. Otroligt praktiskt!
Det bästa är att vi kallt kan räkna med att under 2006 kommer det komma allt fler receivers i billigare modeller med switch/scaler/konverter.

Postad 23 december 2005 - 19:27

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Har jag fattat det hela rätt? :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

De senaste receivermodellarna, tex Denon 3806 klarar av att ta en analog källa, skala upp och sen skicka ut via HDMI-utgången. Otroligt praktiskt!
Det bästa är att vi kallt kan räkna med att under 2006 kommer det komma allt fler receivers i billigare modeller med switch/scaler/konverter.

<{POST_SNAPBACK}>

Än bättre är att köpa Pioneers egna motsvarighet till Denos 3806, nämligen VSX-AX4AVi. Bara som ett tips från coachen <_<

Postad 24 december 2005 - 10:14

Unregistereda2d8f3b8
  • Unregistereda2d8f3b8
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
För er nu som har 989an så vore det roligt och veta vad ni kör med för inställningar både för att få till den rätta bilden och ljudet !

Vore väldigt intressant med väldigt ingående beskrivning.

Har själv just fått hem min så jag är lite vilsen ;-),det finns ju MASSOR av justeringsmöjligheter !!!!

Har en PDP 506 XDE plasma.

Postad 24 december 2005 - 11:21

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Pelleplutt2: Inte mycket du behöver ändra i DVD-spelarens menyer. Ändra i Plasmans menyer istället. :blink: Kanske du kan ändra PureCinema: till Auto2 istället för Auto1. Dra sedan upp Black Level så lite du kan. Bara så lite att du ser BTB (Blacker Than Black) på te.x. DVE (Digital Video Essentials). Jag har snabbtestat 989an mot en Pioneer 436-plasma och fick då dra upp Black Level två snäpp. Prova det du med. Dock har ju 506 bättre kontrastomfång så det kanske skiljer sig lite. Inget, eller ett snäpp kanske? <_< BTB ska ju falla in i bakgrunden menar jag. Du får dra upp den för att sedan dra ner den. Har du ingen kalibreringsskiva så plussa på Black Level ett snäpp. Tror det skulle funka bäst. Nödlösning kan vara att testa med THX Optimizer på någon Star Wars-film. Lycka till!

God jul på er!

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 24 december 2005 - 11:24.

Postad 25 december 2005 - 10:12

Unregistereda2d8f3b8
  • Unregistereda2d8f3b8
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0
Tack Peter.M =) !

God Jul

Postad 25 december 2005 - 11:13

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
Var så lite så! :blink: God fortsättning!

Postad 26 december 2005 - 12:15

lirsa
  • lirsa
  • Beroende

• 1 020 inlägg
  • 0

lirsa: Vill inte göra dig ledsen, men jag tror faktiskt att du kan sluta hoppas. Jag hittade ingen sådan inställning i menyerna när jag testade maskinen. Iofs körde jag aldrig scart då mer än till TVn. OM det nu skulle gå, mot förmodan, så skulle det vara en sådan fin feature att Pioneer skulle klistra dit ett klistermärke med "Scart to HDMI upscaling" eller liknande. Så har de ju gjort med HDMI-loggan på fronten menar jag.
Den featuren börja ju dock komma nu (i rimliga prisklasser). Alltså uppskalering av signalen till HDMI. Vissa receivers har det redan. Te.x. Yamaha RXV1600 (med klistermärke på fronten och allt biggrin.gif ). Dock har den "bara" komponent till HDMI. Alltså ingen scart där.
Många tillverkare slänger ju bara in en RGB-scart pga att det är standardkontakt här i europa. Någon större krut läggs oftast inte på den kontakten numera.....på gott och ont.

God fortsättning på er alla! :)

Lite julledigt, nu fortsätter bioarbetet :)

Tack för att ni ville kolla. Hembiobutiken påstod bestämt att det gick att konvertera en insignal i form av RGB till t ex 720 p ut på HDMI, men jag får ju ge mig när ni som har maskinen säger att det inte går.
Frågan är vad ingången på scart gör för nytta då?

Att använda sig av en förstäkare till detta är en bra idé, ska nog göra det i framtiden. Men förutsättninge är ju då att förstälkaren bara loopar signalen och inte bearbetar den (om du t ex har en grym DVD-spelare). Ja, ja...

Postad 26 december 2005 - 17:45

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
lirsa: Vad gör scartingången på DVDn för nytta? Ja, det kan man fråga sig. Du sparar en scartplats i TVn. :) Kan vara bra i enstaka fall om man har dåligt med scartingångar på TVn. Man ska försöka koppla direkt till TVn i den mån det går då skarvningar oftast gör en negativ inverkan på bilden, men ibland får man göra lite kompromisser. En vanlig VHS-spelare har ju oftast ingen höjdarkvalité på bilden så då kanske det funkar att köra den via DVDn(?).

Postad 27 december 2005 - 08:58

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

Har jag fattat det hela rätt? :)

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Än bättre är att köpa Pioneers egna motsvarighet till Denos 3806, nämligen VSX-AX4AVi. Bara som ett tips från coachen :)

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för tipset Coachen :D.

Vill dock inte byta ned mig till en Pioneer från min Primare SPA21. Även att denna nu klarar analoguppskalning till HDMI :huh:

Postad 30 december 2005 - 08:32

Unregisteredd283b48d
  • Unregisteredd283b48d
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Är det någon mer än jag som har problem med hack och eftersläpningar i bilden ?

Får det både på brända och orginalskivor, mest på brända.

989:an kanske är mer känslig på brända skivor ;)

Postad 30 december 2005 - 10:13

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Uppträder dessa eftersläpningar med ljudsyncsproblem? Så populärt kallat "lipsync". Jag har själv ingen 989 utan en DVP9000s. I denna spelare härleds felet till Farudja's chip. Nu vet jag inte vad det sitter för chip i 989:an, troligen något annat. Tycker iaf det är oacceptabelt med sådana problem på en sådan här ny och dyr spelare. Kontakta butiken där du köpt den så kanske du kan få den utbytt eller skickad till serice.

Postad 30 december 2005 - 10:29

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Uppträder dessa eftersläpningar med ljudsyncsproblem? Så populärt kallat "lipsync". Jag har själv ingen 989 utan en DVP9000s. I denna spelare härleds felet till Farudja's chip. Nu vet jag inte vad det sitter för chip i 989:an, troligen något annat. Tycker iaf det är oacceptabelt med sådana problem på en sådan här ny och dyr spelare. Kontakta butiken där du köpt den så kanske du kan få den utbytt eller skickad till serice.

<{POST_SNAPBACK}>

VQE9 är bildkretshanteraren i denna spelare, så problemen med Faroudja skall inte finnas.

När du säger att det inträffar mest på brända skivor, det vill säga backuper på redan ägda och köpta filmer, har du kopierat dessa utan att någon annan applikation är igång? Vissa medier är mer känsliga än andra.

Postad 30 december 2005 - 11:27

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Är det någon mer än jag som har problem med hack och eftersläpningar i bilden ?

Får det både på brända och orginalskivor, mest på brända.

989:an kanske är mer känslig på brända skivor  ;)

Jag har inga somhelst problem med brända skivor på min 989:a, om du dessutom har problem med orginal skivor så är det nog något som inte står rätt till med dvd spelaren.

Postad 30 december 2005 - 11:31

Unregisteredd283b48d
  • Unregisteredd283b48d
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Nope inte lipsync strul, hela bilden tvärnitar bitvis..

Förresten är det nån som fått fart på component 12bit via HDMI ?

Jag får inte ens valet, kör HDMI - DVI till Optoma H79 och kan bara välja fullrange RGB eller RGB..

Postad 30 december 2005 - 13:52

Unregistereda0ef723f
  • Unregistereda0ef723f
  • Mästare

• 3 439 inlägg
  • 0
kentk: Du ska inte ens få valet då DVI inte stödjer digital komponentvideosignal. Bara RGB via DVI. Du kan bara välja mellan RGB och RGB Fullrange.

Postad 04 januari 2006 - 01:35

cyanide
  • cyanide
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
vore kul med lite fler kommentarer angående denna dvdspelare. Lite fler bilder osv hade inte skadat de heller ;)

Postad 04 januari 2006 - 09:10

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

vore kul med lite fler kommentarer angående denna dvdspelare. Lite fler bilder osv hade inte skadat de heller  ;)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har inte mer än hunnit att packa upp den, dra igång en SACD (Dark side of the Moon) och lyssnat på några låtar. Med denna bakgrund kan jag tyvärr inte ge dig alltför mycket information utöver konstruktionen. Man känner verkligen att spelaren ÄR gediget byggd, vilket borgar för hög kvalite. Släden åkte ut precis som den skall; fint och stabilt.

Flickvännen min fyller år idag, så jag kommer väl inte att ha tillräckligt med tid för att utöka mina intryck förrän på torsdag eller fredag kväll. Återkommer senare!

Postad 04 januari 2006 - 15:07

mikee
  • mikee
  • Veteran

• 1 638 inlägg
  • 0
Hållet precis på att testa denna spelare !!
Än så länge tycker jag den Prsterar bra!!
Test displayer är min Pioneer 436XDE plasma och min nya Sony VW100"Ruby".
Och hittils är jag kanon nöjd!! 1080i på en riktig 1080P panel är inte helt fel ;)
Här kan ni se hur STOR rubyn är gentemot 989an!!

Bifogad fil(er)

Redigerat av mikee, 04 januari 2006 - 15:16.

Postad 04 januari 2006 - 15:09

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

Och hittils är jag kanon nöjd!!

<{POST_SNAPBACK}>

Ruby ;)

Postad 04 januari 2006 - 15:20

Forsyth
  • Forsyth
  • Veteran

• 1 649 inlägg
  • 0

Och hittils är jag kanon nöjd!! 1080i på en riktig 1080P panel är inte helt fel ;)

<{POST_SNAPBACK}>

När bjuder du på biokväll? ;)

Postad 04 januari 2006 - 18:11

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Och hittils är jag kanon nöjd!! 1080i på en riktig 1080P panel är inte helt fel tongue.gif

Måste bara säga grattis, du har väl köpt en av de bästa projjarn för tillfället ;) Jag känner själv ett behov av att byta min Z3:a ;)

Jag har själv oxå köpt en 989 och är väldigt nöjd med den, man få mecka lite med inställningarna om man vill få till en riktigt bra bild.

Prog. motion ställd på slow

PureCinema ställd på Auto 2

Detta ger enligt mig den bästa bilden och läser man trådarna på AVS Forum oc AV Forums så är detta inställningarna som gäller, jag har inte ändrat på något annat i bildinställningarna förutom att HDMI utgången är inställd på YCbCr och 12Bit.

Postad 04 januari 2006 - 18:17

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0

Detta ger enligt mig den bästa bilden och läser man trådarna på AVS Forum oc AV Forums så är detta inställningarna som gäller, jag har inte ändrat på något annat i bildinställningarna förutom att HDMI utgången är inställd på YCbCr och 12Bit.

<{POST_SNAPBACK}>

Har inte denna lilla rackere stöd för 14bitars hantering? Har bara för mig detta. Vad är det för fördel att skicka 12bitars isåfall. Iofs så är väl z3 12bitars, men finns det inget possitivt att hämta ifrån detta?`

Är så grymt sugen på 989. ;)

Postad 04 januari 2006 - 19:29

Unregistered07ea6e16
  • Unregistered07ea6e16
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Har inte denna lilla rackere stöd för 14bitars hantering? Har bara för mig detta. Vad är det för fördel att skicka 12bitars isåfall. Iofs så är väl z3 12bitars, men finns det inget possitivt att hämta ifrån detta?`

Är så grymt sugen på 989. biggrin.gif

Jo de analoga omvandlarna är 14bitar men de har inget med HDMI utgången att göra, där kör man 8 eller 12 bit med digitalkomponent, man kan välja digital rgb oxå.

Z3:an har bara 10bit har jag för mig den nya Z4:an har nog 12bit om det nu påverkar bilden sådär mycket vet jag inte.

Postad 06 januari 2006 - 10:59

Donparty
  • Donparty
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Tjena allihopa!

Har nyss blivit ägare till en 989:a från att hållit på och slitit med en htpc. :(

Det jag undrar över är vad ni andra har för inställningar på eran 989:a, jag har som sagt fipplat lite själv och fått till bilden hyfsat tycker jag. Men jag har märkt några konstiga bild artefakter såsom jag tycker att deinterlacingen inte verkar så bra eller så har jag missat någon inställning.

Jag ska försöka förklara vad jag menar i vissa partier så verkar bilderna rent lågupplösta tex när man ser en person bakifrån som tex har ett tryck på sin jacka så ser trycket väldig taskigt ut precis som att trycket består ett par stycken jätte stora pixlar.

Min anläggning består av en Mitsubishi HC 3000 projj som matas med en Supra Hdmi-Hdmi 10m samt kör jag 1280*720 utfrån 989:an.

Så jag tycker att det skulle vara intressant att höra vad ni har för inställningar på era 989:or så kan jag kanske dra några slutsatser från det.

Postad 06 januari 2006 - 12:03

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

• 3 403 inlägg
  • 0
Ni som fått till bra inställningar på bild/ljud kan väl skriva de här :(
Kanske kunde lägga till dem i första inlägget eller nåt :blink:

Postad 06 januari 2006 - 14:26

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Ni som fått till bra inställningar på bild/ljud kan väl skriva de här :(
Kanske kunde lägga till dem i första inlägget eller nåt :blink:

<{POST_SNAPBACK}>

Efter några om och men har jag konfigurerat min 989 till vad jag anser bäst. Kom ihåg att betoningen skall falla på jag, och att det säkerligen skiljer sig mellan individer. Let's go!

Först listar jag utrustningen som används, sedan värdena för projektorn och slutligen alla siffror för DVD-spelarens inställningar.

Sony VPL-HS50
Pioneer AX4AVi
Pioneer 989 (HDMI via switchen)
Eagle Cable HDMI 10 meter
Eagle Cable HDMI 1 meter
Digital Video Essentials (DVE)

HS-50:s värden vid kalibreringen:
User 3
Kontrast: 72
Ljusstryka: 48
Färg: 50
Nyans: 50
Skärpa: 50
Svartnivåjustering samt gammakorrigering: Av
Färgtemperartur: Låg
Biosvart Plus -> Avancerad bländare: Av

Pioneer 989 via 1280x720p HDMI @ utsignal på 12 bit Component:
Prog. Motion: Slow (längst till höger)
PureCinema: Auto2
YNR samt CNR: Off
Sharpness High/Mid: Mittenvärde
Detail: Off
White Level: Mittenvärde
Black Level: Två snäpp åt höger(max)
Black Setup: 0 IRE
Gamma: Ett snäpp åt höger(max)
Hue, Chroma Level, Chroma Delay och slutligen HDMI Detail: Mittenvärde

OBS! Bilden projiceras på en Euroscreen Black Greyline 131" i ett nedsläckt rum med vitt tak och ljusa tapeter utan ljusinsläpp.

Postad 06 januari 2006 - 16:52

Donparty
  • Donparty
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Official_P:

Jag har en fundering vad det gäller det här med prog.motion vad gör det egentligen jag har läst i manualen men inte riktigt förstått funktionen, jag provade som snabbast att ändra mellan fast eller slow och jag upplevde att fast blev bättre på min projj.

Postad 06 januari 2006 - 17:12

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5 782 inlägg
  • 0
Går det att flytta textremsan med denna spelare, tex. om man villfltyya upp textremsan i bild på en film i 2.35:1 format?

Om inte vet ni nån annan som kan? :(

Postad 06 januari 2006 - 19:55

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Official_P:

Jag har en fundering vad det gäller det här med prog.motion vad gör det egentligen jag har läst i manualen men inte riktigt förstått funktionen, jag provade som snabbast att ändra mellan fast eller slow och jag upplevde att fast blev bättre på min projj.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är konstigt om det blev bättre, för denna funktion gör... vad skall man säga, rörelserna mjukare. Om du exempelvis med inställningen fast skulle se en film där någon viftar med en solfjäder i snabb fart, så skulle det blir risk för något som liknar eftersläpningar i bilden. Med slow så raderas dessa bort, eller ja, så gott som i alla fall. Hoppas du förstår min något luddiga förklaring.

Postad 06 januari 2006 - 19:57

Peter B
  • Peter B
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
Jag undrar också om textremsan går att flytta. Vid 16:9 film kommer texten för högt när jag använder projektorn.

Redigerat av Peter B, 06 januari 2006 - 20:01.

Postad 06 januari 2006 - 20:30

Donparty
  • Donparty
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Official_P:

Ja jag ´förstår vad du menar. :)

Men jag tycker att det egentligen skulle vara tvärtom, att kör man på läget fast så "accelerar" man bort dessa eftersläpningar som du menar men jag kan ha fel.

Som sagt det skulle vara intressant att se flera typer av inställningar av 989:an på olika utrustningar här på tråden.

Postad 07 januari 2006 - 14:16

Official_P
  • Official_P
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Official_P:

Ja jag ´förstår vad du menar. :)

Men jag tycker att det egentligen skulle vara tvärtom, att kör man på läget fast så "accelerar" man bort dessa eftersläpningar som du menar men jag kan ha fel.

Som sagt det skulle vara intressant att se flera typer av inställningar av 989:an på olika utrustningar här på tråden.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är säkert väldigt individuellt, beroende på vad man sitter på för annan kringutrustning. Men av det jag läst så är det slow man skall använda, och det fungerar bäst för mig också.

SACD-ljudet är enormt bra via iLink :rolleyes:

Postad 08 januari 2006 - 20:12

Donparty
  • Donparty
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Jaha då har man laborerat med 989:an en eftermiddag och det här är mina inställningar så här långt...

Mitsubishi HC 3000 1920*1080 i 50hz
Gamma mode:Auto
Contrast:-6
Brightness:-6
Color temp:5900k
Sharpness:2
Brilliant color:On

4m mellan projj till duk, duken är en Euroscreen Frame Vision 90".
Projjen matas med en Supra Hdmi-Hdmi 10m.

Pioneer 989-Avi
Prog.motion:Slow
Pure Cinema:On (Jag upplevde att detta läge gav klart minst "taggighet" vid panoreringar)
Black Level:Ett snäpp från max
Black Setup:0 Ire

Dessa inställningar upplever jag som bäst just nu vid en första justering, nu ska jag börja testa vilken upplösning av 1280*720 eller 1920*1080 som passar projjen bäst som sagt nu upplever jag 1920*1080 som bäst.

Det var lite av mina inställningar som någon kanske kan ha nån glädje av :)

Postad 15 januari 2006 - 14:29

tb303
  • tb303

• 3 403 inlägg
  • 0
Nån som testat MP3-låtar på DVD-skiva med denna spelare?
Ser ingen info om DVD mp3's funkar eller ej :o

Postad 15 januari 2006 - 16:49

Donparty
  • Donparty
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
tb303:

Kolla i manualen på avsnitt 01, sidan 10.
Där står det under rubriken "Compressed audio compatibility" som jag fattar det att den spelar
mp3 på cd-roms men det står inget om dvd:s.

Redigerat av Donparty, 15 januari 2006 - 16:51.

Postad 15 januari 2006 - 17:38

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0
Då Pioneers billigare DVD-spelare (470/575/380/585) klarar av att spela mp3or på DVD-skiva så borde ju denna maskinen klara av det också.

Det står heller inget i respektive manual för ovanstående modeller att dom skall klarar av det.

Men säker kan man ju inte vara.

Postad 15 januari 2006 - 18:10

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Det står i första inlägget i denna tråd att maskinen klarar att hantera mp3. Kika där om du är nyfiken. Det finns även en länk till produktbrochyrer där :o

En annan intressant fråga som jag inte finner svar på i Manualen (eller det är väl det jag har fått att det ej stöds pga. avsaknaden) är om maskinen stödjer Divx/xvid. Har något provat spela detta format?

/K

Redigerat av lunkens, 15 januari 2006 - 18:28.

Postad 17 januari 2006 - 01:18

tb303
  • tb303

• 3 403 inlägg
  • 0

Då Pioneers billigare DVD-spelare (470/575/380/585) klarar av att spela mp3or på DVD-skiva så borde ju denna maskinen klara av det också.

Det står heller inget i respektive manual för ovanstående modeller att dom skall klarar av det.

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt, därför jag frågar angående denna DVD :)

MP3-CD's funkar bra på min gamla 646 modell men den är såpass gammal att den nog inte klarar mp3 DVD's, fast har iofs inte testat....:)

Postad 17 januari 2006 - 11:22

HkanW
  • HkanW
  • Veteran

• 2 153 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Exakt, därför jag frågar angående denna DVD :)

MP3-CD's funkar bra på min gamla 646 modell men den är såpass gammal att den nog inte klarar mp3 DVD's, fast har iofs inte testat....:)

<{POST_SNAPBACK}>

Frågade Pioneer om den klarar det, fick ett kryptiskt svar. Det enda dom säger är

DV-989 är bara specificerad för MP3 från CD-R och vi kan inte ge support på
funktioner som ligger utanför specifikationerna

Men jag tolkar svaret som att den klarar av att spela MP3 på DVD-skiva.

Postad 17 januari 2006 - 11:25

lunkens
  • lunkens
  • Lärjunge

• 437 inlägg
  • 0
Så länge den klarar att läsa mp3 kalrar den högst troligt att läsa mp3 även från DVD. Det är inget som skiljer sig i specarna för detta. Detta är inte garanterat dock :)

Hur var det med Divx/Xvid-stöd egentligen? Stödjs detta i 989?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.