Ny Dilog med dubbla tuners, pressmeddelande!
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
Postad 03 november 2005 - 16:24
Postad 03 november 2005 - 19:52
Det kanske bara är jag som har risig mottagning?
Postad 04 november 2005 - 07:18
Är det någon som kan bekräfta att de kan spela in på kodade kanaler utan störningar med sin Dilog 550?
Det kanske bara är jag som har risig mottagning?
Inga problem
Postad 04 november 2005 - 10:09
Är det någon mer än jag som inte kan ta bort inspelade program??
Jag har nu ett 10-tal inspelningar varav jag vill behålla två av den, jag har
efter efter ett otal försök, enl. manualen, lyckats få bort två inspelningar
men resten får jag inte bort ur listan![]()
Har någon annan råkat ut för dessa problem ochj kanske lyckats lösa dem
med något knep?
Det funkar bra för mig (lite omständigt bara). Jag trycker vitknapp (tror jag) för redigera i PVR menyn. Sen markerar man inspelningarna man vill ta bort med OK knapppen, tryck på vit knapp igen och markera ja sen ok. Men du kanske har gjort så.
Nej, inte riktigt, har valt fil i PVR-menyn, valt ta bort (via blå(?)) knapp, tryckt exit och svarat ja på frågan. Skall prova din variant senare. Tack på förhand...
Kom nog ihåg fel verkar det som. Det är blå knapp som gäller.
Tack för hjälpen, mitt problem var att jag valde fil INNAN jag valde "Ta bort". Väljer jag "ta Bort" och därefter markerar filen funkar det.
Postad 04 november 2005 - 17:50
Postad 04 november 2005 - 20:11
Postad 05 november 2005 - 12:15
Snälla kan nån hjälpa mig. Hur gör jag för att avkoda ett redan inspelat program?
Man trycker på grön knapp, ställer sig på den eller de filerna som skall avkodas och tryck på OK och efter det på play knappen.
Ny fil sparas i pvr listan med ändelsen DES.
Har märkt att det ibland kan hänga sig vid t ex. avkodning av Canal + men då räcker det att man stänger av mottagaren och starta om igen så funkar det.
Postad 05 november 2005 - 18:10
Ni som kan spela in kodade kanaler utan att det blir störningar i inspelningen, vad har ni för signalstyrka/signalkvalitet?
Jag har mellan 70 - 90 %. (olika på muxarna)
Postad 05 november 2005 - 18:26
Snälla kan nån hjälpa mig. Hur gör jag för att avkoda ett redan inspelat program?
Man trycker på grön knapp, ställer sig på den eller de filerna som skall avkodas och tryck på OK och efter det på play knappen.
Ny fil sparas i pvr listan med ändelsen DES.
Har märkt att det ibland kan hänga sig vid t ex. avkodning av Canal + men då räcker det att man stänger av mottagaren och starta om igen så funkar det.
Tackar. Manualen är ju skriven på lite taskig svenska om man säger så

Postad 07 november 2005 - 21:15
Om ja, hur gjorde ni då?
MvH
RedRed
Postad 08 november 2005 - 08:20
Ni som provat att konvertera HAV-filer med hjälp av DVR Studio Pro: Fick ni med svenk textning?
Om ja, hur gjorde ni då?
MvH
RedRed
Ja, jag får med svensk textning. Jag går via DVD Wizard knappen och sen
plockar jag upp TS filerna med DVD Shrink och bränner därifrån.
Väljer inte specifikt att texten skall vara med, den blir det ändå.
Postad 09 november 2005 - 14:55
Även problemen med att när man ibland väljer TV400 så står det "Uppdaterar v.g. vänta" och sedan fösvinner alla TV4 kanaler, man måste sedan göra en ny kanalsökning och skapa om sin favoritlista skall vara löst.
Det visar sig när uppdateringen kommer...
Postad 09 november 2005 - 15:56
Postad 10 november 2005 - 07:40
Eh, kanske en dum fråga, men behöver man två Boxer-kort i för att utnyttja båda tuners? Eller hur fungerar det?
Men som tidigare nämnts så kodar boxen inte av de program man spelar in.
Postad 11 november 2005 - 08:04
Postad 11 november 2005 - 22:14
Fick nyligen svar från Dilog att problemen jag har med att inspelade program på kodade kanaler hackar och pixlar sig skall vara löst i en snart kommande uppdatering.
Även problemen med att när man ibland väljer TV400 så står det "Uppdaterar v.g. vänta" och sedan fösvinner alla TV4 kanaler, man måste sedan göra en ny kanalsökning och skapa om sin favoritlista skall vara löst.
Du fick ingen tid på när uppdateringen kommer?
Man kan ju få ett utbrott på "Uppdaterar v.g. vänta"

Postad 14 november 2005 - 07:53

Postad 14 november 2005 - 12:55
Fick nyligen svar från Dilog att problemen jag har med att inspelade program på kodade kanaler hackar och pixlar sig skall vara löst i en snart kommande uppdatering.
Du fick ingen tid på när uppdateringen kommer?
Man kan ju få ett utbrott på "Uppdaterar v.g. vänta"
Funderar på att uppgradera från en Force 530T för att få dubbla tuners. Men jag måste säga att jag blivit avskräckt när jag läst igenom denna tråd!
Hoppas att dom släpper ny programvara som fungerar.
Force var också skitdålig innan man uppgraderade programvaran, men sista versionen är riktigt hyfsad.
Postad 14 november 2005 - 21:54
Mailade tillbaka och frågade när den skulle komma, men inget svar hitintills
OK, posta gärna här om/när du får något svar.
Postad 14 november 2005 - 22:33
Har läst en del om båda modellerna, men har inte bestämt mig ännu...
- Hur är det med redigeringsmöjligheterna = klippa bort reklam?
- Kan man spela in på hårddisken via scart (dv-kamera, dvdspelare etc)?
- Är timeshift tidsbegränsad? (30 min på sagem / 90 min på dilog)
- Funderar också på att köpa en billig DVD recorder (utan HD) för att spara undan filmer från hårddisken. Är inte det ett alternativ till att flytta HAV-filer till datorn, konvertera, bränna (Krångligt tycker jag). Försämringen som blir vid MPG renderingen får man ju oavsett om den görs i PCn eller vid en realtids inspelning från BOX till DVD recorder...
Postad 15 november 2005 - 09:09
Problemet är att jag vill ha dubbla tuners. har idag Topfield PVR5500 men är inte helnöjd med den då den ibland vid inspelningar fryser bilden och sen blir det inget mer.Tror inte att den kommer för satelit, skulle jag köpa en satelitdekoder skulle jag nog satsa på en Dreambox av något slag...
Postad 18 november 2005 - 11:41
Postad 18 november 2005 - 12:03
Var köper man denna mottagare billigast MED abbonnemang? Hittat den för 2795:- på Fyndbörsen med 24-månaders, går det hitta billigare just nu?
Jag köpte min med 24 mån på Siba för 2590:-
Postad 20 november 2005 - 17:35
Har det kommit någon ny mjukvara som fixar buggar som det skrivits om i denna tråd?
Att den kan missa att spela in är ju mycket allvarligt, hela idén med boxen är ju som bort blåst.
//Michael
Postad 21 november 2005 - 07:49
Jag försökte med en .avi fil som var 300 mb med videomatch. Det fungerade men slutresultatet skulle bli 28GB !!!!

Postad 21 november 2005 - 21:52
Det går att få ut inspelat material med hjälp av programmet USB-Downloader som kan hämtas på Dilog:s hemsida www.dilog.se som sedan installeras på datorn.
Man kopplar en USB-kabel från USB-kontakten på boxen till en USB-kontakt på datorn, sen startar man programmet USB Downloader.
Då det inte är mer än USB 1.1 på boxen tar det länge att kopiera. Räkna med tiden det tar att spela upp filmen + ca:15% m.a.o. tar 1 timme video ca: 1 timme och 10 minuter (!) att kopiera till datorn.
Det sparas i formatet .HAV i boxen.
Det finns ett smidigt program att köra på PC från tyska Haenlein som heter DVR Studio Pro.
Men det kan man snabbt editera en .HAV-fil (t ex plocka bort reklam och annat man inte vill ha med) och resultatet sparas som en .M2V-fil för bilden och en .MP2-fil för vanliga stereoljudet, samt en .AC3-fil för Dolby Digital 5.1 (Om det sändes i Dolby Digital, SVT gör det ibland) Man kan även bränna DVD direkt eller skapa en VIDEO_TS-katalog för senare bränning.
Man kan då välja att bränna med bara 5.1-ljud, bara stereo-ljud elle bådadera.
Programmet DVR Studio Pro (som är shareware) kan hämtas från http://www.haenlein-software.com
Man kan testa det i 30 dagar utan kostnad.
Jag har testat med Iron Maiden konserten i fredags som sändes med 5.1-ljud och nu har jag en DVD-skiva med Dolby Digital-ljud med perfekt bild och ljud.
Jag fick köra lite komprimering (typ 5%) och tog bort stereoljudet för att konserten skulle rymmas på en single-layer DVD.

Redigerat av Unregistered92d5a563, 21 november 2005 - 22:12.
Postad 24 november 2005 - 13:02
Enligt info i denna tråd så gör tydligen denna box någon form av automatisk kanalsökning, går inte detta att stänga av? Någon sådan storebror/jagvetbäst funktionalitet vill man ju inte ha.
Har det kommit någon ny mjukvara som fixar buggar som det skrivits om i denna tråd?
Att den kan missa att spela in är ju mycket allvarligt, hela idén med boxen är ju som bort blåst.
//Michael
Jag var en av de första som köpte Dilog-boxen när den kom och var i kontakt med Dilog ganska omedelbart och har sedan ett par dagar fått testa deras uppgraderade mjukvara och jag har ingen lista på alla fixar de gjort, men mycket har förbättrats alltifrån gränssnittet till "Uppdaterar..."-problematiken. Tidigare fick jag "Uppdaterar..." flera gånger varje kväll. Efter uppgradering till den senaste beta-versionen har detta problemet försvunnit. Enligt uppgift från Dilog har de flygit hit tekniker från Korea som jobbar med att fixa buggarna. Från att ha varit riktigt förbannad på boxen tycker jag nu att den funkar precis så bra som jag först förväntade mig när jag såg specen.
Går allt väl med beta-testandet förväntar jag mig att Dilog går ut och gör den tillgänglig för alla snart.
Postad 24 november 2005 - 13:27
Enligt info i denna tråd så gör tydligen denna box någon form av automatisk kanalsökning, går inte detta att stänga av? Någon sådan storebror/jagvetbäst funktionalitet vill man ju inte ha.
//Michael
Jag var en av de första som köpte Dilog-boxen när den kom och var i kontakt med Dilog ganska omedelbart och har sedan ett par dagar fått testa deras uppgraderade mjukvara och jag har ingen lista på alla fixar de gjort, men mycket har förbättrats alltifrån gränssnittet till "Uppdaterar..."-problematiken. Tidigare fick jag "Uppdaterar..." flera gånger varje kväll. Efter uppgradering till den senaste beta-versionen har detta problemet försvunnit. Enligt uppgift från Dilog har de flygit hit tekniker från Korea som jobbar med att fixa buggarna. Från att ha varit riktigt förbannad på boxen tycker jag nu att den funkar precis så bra som jag först förväntade mig när jag såg specen.
Går allt väl med beta-testandet förväntar jag mig att Dilog går ut och gör den tillgänglig för alla snart.
Låter bra!
Även jag fick den nya mjukvaran men har inte hunnit testa den ännu. Dock så har jag inte upplevt varken uppdatera skyltar eller tappade kanaler och allra minst missade inspelningar.
Postad 24 november 2005 - 13:29
Jag köpte min box också väldigt tidigt och har "terroriserat" Dilog med an massa synpunkter. För ca två veckor sedan fick jag den nya SW versionen, men efter ett par kvällar att försöka få igång kommunikationen med den serialla porten på boxen så gav jag upp.
Hur gjorde du för att få det att funka? Jag har en nollmodemkabel som jag kopplar till RS232 porten och har boxen i standby, men ingen förbindelse etablerer sig.
Postad 24 november 2005 - 13:50
Visanni,
Jag köpte min box också väldigt tidigt och har "terroriserat" Dilog med an massa synpunkter. För ca två veckor sedan fick jag den nya SW versionen, men efter ett par kvällar att försöka få igång kommunikationen med den serialla porten på boxen så gav jag upp.
Hur gjorde du för att få det att funka? Jag har en nollmodemkabel som jag kopplar till RS232 porten och har boxen i standby, men ingen förbindelse etablerer sig.
Instruktionen från Dilog om hur man gör var väl sådär kan man väl lugnt påstå. Gör så här:
1. Gör boxen strömlös genom att dra ur sladden (jag har datorn på annat ställe så jag hade inga andra sladdar inkopplade alls)
2. Koppla en RS-232 sladd mellan dator och box
3. Starta programvaran SW_Loader
4. Klicka på File och välj filen du vill ladda upp (uppackat format förstås =AVG.update)
5. Sätt i sladden så boxen får ström (vilket Dilog inte säger klart ut i sin instruktion)
6. Vips - programvaran laddas upp och du kan följa uppladdningen i SW_loader
7. När uppladdningen är klar - starta om boxen och den borde funka
Hoppas denna instruktion hjälper.
Det skall tilläggas att jag nu kör med en ännu senare version av programvaran och det är inte riktigt samma som jag tror du fått. Jag fick nämligen "Uppdaterar..." en gång efter första uppgraderingen (den mjukvara som jag tror du har fått), men det var ändå mycket bättre.
Tvekade ett tag på om jag skulle skriva om den nya mjukvaran då jag tycker Dilog gör ett bra jobb och kanske behöver lite arbetsro så att de kan få ut den nya mjukvaran till alla när den är färdigtestad...
Postad 24 november 2005 - 13:56
Visanni,
Upplever du att EPG har blivit bättre?
Hmmm, bättre, ja kanske... De har lagt in lite ny funktionalitet och möjlighet att ångra en planerad inspelning direkt från EPG:n etc.
Det stora problemet är ju att det saknas programinformationen framåt i tiden och där tror jag att det är programleverantörerna som slarvar, men när jag tänker efter så kanske det har blivit bättre även där, kan inte säga säkert.
En funktion som jag inte testat än är att man kan timer styra hårddisken så den går ner i viloläge mellan vissa klockslag.
Postad 24 november 2005 - 14:33
Jag hade också samma problem när jag skulle uppdatera min Dilog DT355 med en laptop med extern usb serieport som com3. Provade sedan med en gammal laptop med riktig serieport på com1 då gick det på en gång.
Postad 24 november 2005 - 14:50
Jag hade också samma problem när jag skulle uppdatera min Dilog DT355 med en laptop med extern usb serieport som com3. Provade sedan med en gammal laptop med riktig serieport på com1 då gick det på en gång.
Magzon, jag tror definitivt du har en bra poäng i att datorns konfiguration spelar in. Min spontana tanke var att ta laptopen för att slippa koppla loss Dilogen helt och hållet, men laddningsprogrammet verkade darrigt så det var bara att koppla bort boxen och använda den stationära datorn med riktig com-port.
Postad 24 november 2005 - 18:01

Några tidiga exemplar av boxen hade en mjukvara som gjorde en automatisk program uppdatering on-the-fly. Vilket kunde leda till att kanaler försvann. Detta skall enligt Dilog vara bort sedan länge. Däremot om boxen upptäcker nya kanaler så kommer dessa att läggas in i kanallistan (notera: endast NYA kanaler). Detta känns ju lite bättre, men kan nog troligtvis ändå gå fel. Ni som har den senaste mjukvaran, går det att stänga av denna auto kanal uppdatering?
Jag undrar också om det går att stänga av program (firmware) uppdatering? Vad jag förståt så kollar boxen efter ny mjukvara och om det finns så frågar den om man vill uppdatera. Om man har en mjukvara som funkar så vill man ju inte det och vill slippa frågan om det.
Finns det några andra saker som boxen hittar på själv?
Hur är det med aktuell klock information i marknätet, sänder dom olika kanalerna sin egna klocka (kanske text-tv klockan)? eller är det en och endast en klock information (från Teracom kanske)?
Anledningen till frågan är att historiskt så har vissa PVR boxar haft lite problem med inspelning och klocka. Tänk följande senaro:
- Har en timer inspelning klockan 20:00
- 19:59:00, boxen startar
- 19:59:40, boxen får klock info och ställer om klockan till 20:01
- Klockan 20:00 inträffade aldrig och boxen startade aldrig inspelning
(OBS: notera att jag säger inte att Dilog boxen har detta problem, men jag vet andra boxar har haft det)
Redigerat av Mich, 24 november 2005 - 18:03.
Postad 24 november 2005 - 19:59
Någon egen avstängningsmöjlighet varken för nya kanaler eller firmware har jag inte hittat så det finns nog inte. Har frågat Dilog om det men aldrig fått ett klart svar.
Vad gäller klockan har jag inget klart svar, men kan konstatera att det ibland i info-fältet för kanalen (när man zappar) kan saknas tid och det står --.-- istället. Det tyder ju på att den hämtar klockinfo centralt. Å andra sidan visar den ju tiden i LED-fönstret när den står Standby och varifrån den tiden kommer kan man ju bara spekulera (antagligen intern klocka).
Vad gäller inspelning har jag upptäckt att boxen har problem att spela in två program efter varandra på två olika kanaler och man använt EPG:n för att ställa in. När ett program som den spelar in slutar 20:00 och en annan inspelning skall börja 20:00 så missar den att göra den andra inspelningen. Detta har jag inte testat med den allra senaste programvaran så jag får väl testa det lite senare idag.
Redigerat av Unregistered75577f8d, 24 november 2005 - 20:01.
Postad 24 november 2005 - 21:04
Ni som har erfarenhet av både Sagem 6280/6680 och Dilog - är Dilogen värd de extra pengarna (kostar väl ca 700-1000kr mer)?
Redigerat av FitzJ, 24 november 2005 - 21:05.
Postad 25 november 2005 - 07:48
Någon skrev tidigare i denna tråd att att max spolningshastighet bara är 8X. Låter minst sagt lite jämfört med Sagemens 600X... Hur lång tid tar det tex att spola förbi en rekampaus på 6-7 minuter?
Ni som har erfarenhet av både Sagem 6280/6680 och Dilog - är Dilogen värd de extra pengarna (kostar väl ca 700-1000kr mer)?
Den snabbspolar 8x med biuld men man kan spola fram mycket snabbare (hur snabbt?) utan bild men med hjälp av tidssläden. Inga problem alltså att snabbt spola föebi reklamen.
Postad 25 november 2005 - 08:58
Visanni,
Instruktionen från Dilog om hur man gör var väl sådär kan man väl lugnt påstå. Gör så här:
1. Gör boxen strömlös genom att dra ur sladden (jag har datorn på annat ställe så jag hade inga andra sladdar inkopplade alls)
4. Klicka på File och välj filen du vill ladda upp (uppackat format förstås =AVG.update)
5. Sätt i sladden så boxen får ström (vilket Dilog inte säger klart ut i sin instruktion)
Det skall tilläggas att jag nu kör med en ännu senare version av programvaran och det är inte riktigt samma som jag tror du fått. Jag fick nämligen "Uppdaterar..." en gång efter första uppgraderingen (den mjukvara som jag tror du har fått), men det var ändå mycket bättre.
Tvekade ett tag på om jag skulle skriva om den nya mjukvaran då jag tycker Dilog gör ett bra jobb och kanske behöver lite arbetsro så att de kan få ut den nya mjukvaran till alla när den är färdigtestad...
Tack för detta tips. Skall testa det i helgen.
Min SW har version 1.04, vad har du? Och den sw för att ladda upp filen har version 1.06
Kollade även vad min fil heter och den heter DILOG_DT550PVR_V104_051025w.bin
Är det korrekt?
Postad 25 november 2005 - 08:59
Någon skrev tidigare i denna tråd att att max spolningshastighet bara är 8X. Låter minst sagt lite jämfört med Sagemens 600X... Hur lång tid tar det tex att spola förbi en rekampaus på 6-7 minuter?
Den snabbspolar 8x med biuld men man kan spola fram mycket snabbare (hur snabbt?) utan bild men med hjälp av tidssläden. Inga problem alltså att snabbt spola föebi reklamen.
Den funktionen har jag missat. Hur kan man spola utan bild?
Postad 25 november 2005 - 11:42
Redigerat av Unregistered75577f8d, 25 november 2005 - 11:43.
Postad 25 november 2005 - 11:42
Visanni,
Min SW har version 1.04, vad har du? Och den sw för att ladda upp filen har version 1.06
Är det korrekt?
kotten 33:
Ver. som mailades ut nyligen är ver. 1.05 oc SWloader 1.06.
Edit: Filen heter DILOG_DT550PVR_V105_051111w.bin
Redigerat av Unregisteredb7c10e6c, 25 november 2005 - 11:44.
Postad 25 november 2005 - 11:53
Visanni,
Är det korrekt?
Kotten33,
Dilog mailade ut filen DILOG_DT550PVR_V105_051111w.bin i ett mail till ett antal användare den 22/11. Den jag fått direkt från en tekniker på Dilog heter DILOG_DT550PVR_V105_051123w_EPGtest.bin och skall man gissa utifrån hur filerna är döpta så är den första från 11/11 och den som jag senare fick från den 23/11 och båda är en variant av version 1.05.
Den SW_loader som jag kör är också 1.06.
Tyvärr så har jag upptäckt att "uppdaterar..." problematiken i viss mån kvarstår (se inlägg ovan). Jag vet inte om Dilog vill att dessa otestade sena versioner sprids, men de jobbar på problemet.
Redigerat av Unregistered75577f8d, 25 november 2005 - 14:42.
Postad 25 november 2005 - 15:05
Många bra förändringar i den jämfört med ursprungsversionen. Dock har jag fortfarande problem med "uppdaterar..." men kanske är det något extra knepigt i kombinationen mottagningsförhållanden - box hos mig även om jag skulle önska att uppdateringsfunktionaliteten var möjlig att stänga av helt.
Skall bli kul och höra vad ni andra har för erfarenheter av denna version.
Postad 25 november 2005 - 17:30
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar