Låter verkligen cd-spelare så olika?
Startad av
Gäst_mankesaz_*
, Oct 02 2005 11:30
905 svar till detta ämne
Postad 12 January 2009 - 08:52
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Tack Sometimestheycomeback.Du gör helt rätt i att korrigera rummet akustikmässigt, någonting som jag också måste se över. För närvarande är jag student och ekonomin sviktar - jag tänker att bygga absorbenter när jag får pengar över. Så klart att du skall vara objektiv i dina inlägg och inte bara lyfta fram olika produkters företräden. Men nu är jag nyfiken på dina egna tester som du gjort. Var och när ägde testerna rum? Med vilka cd-spelare? Vad använde du för kringutrustning?Jag tror att akustikreglering kan säkerligen ibland tjäna som ett mer tacksamt alternativ än att köpa en ny produkt. Jag har sett otaliga anläggningar härute som är överdimensionerade för rummen som dom står i. Jag själv kommer förmodligen inte köpa hembio igen förutsatt att jag inte bosätter mig i hus i framtiden. Som tidigare nämnt funderar jag främst på ny förstärkare av märket Hegel, vilket känns mer angeläget än en ny cd-spelare just nu. Men innan det måste jag fixa gardiner, absorbenter och en större matta i min lägenhet samt ett litet bord i mitten.Det räcker med att byta lägenhet så förändras oftast anläggningens karaktär ganska mycket. Det var inte alltför längesedan som jag flyttade, men jag har varit lat och inte tagit mig för att köpa nya möbler. Jag ser fram emot dina kommande inlägg och hoppas att få ta del av dina tester oavsett hur utfallet. Och det vore lika roligt att få se din anläggning i forumet, så det är bara att börja fota mannen. Glidtassen
Redigerat av Glidtassen, 12 January 2009 - 09:13.
Postad 12 January 2009 - 12:36
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Frontarna i anläggningen med en basmodul (av 4) skymtandes kan du se här:  Fina grejer.
Postad 12 January 2009 - 13:12
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Frontarna i anläggningen med en basmodul (av 4) skymtandes kan du se här:

Fina grejer.
Alla som kan inreda rummen enl Ingvar Öhmans rekommendationer måste antingen vara singel eller ha en sambo med väldigt högt till tak......
Postad 12 January 2009 - 13:25
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Eller ha ett speciellt biorum vilket inte vore helt fel o ha.
Postad 12 January 2009 - 13:38
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Men nu är jag nyfiken på dina egna tester som du gjort.
Var och när ägde testerna rum? Med vilka cd-spelare? Vad använde du för kringutrustning?
Oj, jadu, jag lägger sällan modellnamn på minnet, glömmer lätt sånt. Men anläggningarna har varit olika, från B&W 801, RC-L, etc. Slutsteg har varit olika från Nad, Rotel och kraftiga kanadensiska slutsteg. CD/DVD spelare har varit olika från Pioneer, Sony, Diana dacen, och någon riktigt dyr spelare som jag inte kommer ihåg namnet på. Jag kommer testa min Pioneer DVD spelare, 668, mot en Benchmark DAC-1 i framtiden. Jag är tveksam om jag kommer finna någon skillnad dock.
Postad 12 January 2009 - 13:54
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Alla som kan inreda rummen enl Ingvar Öhmans rekommendationer måste antingen vara singel eller ha en sambo med väldigt högt till tak......
Jaså? Sett många rum som är fixat efter Ingvars rekommendationer?     Snyggare än dom flesta hemmabiorum jag sett iaf.
Postad 12 January 2009 - 14:25
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Jaså? Sett många rum som är fixat efter Ingvars rekommendationer?

Snyggare än dom flesta hemmabiorum jag sett iaf.
Ser väl ok ut, men du hittar betydligt fler som ser ut som på bilden ovan, allså förjävligt...  Sen vet jag själv att akustikprylar inte är det snyggaste som finns, kommer ihåg mina V6:or som upptog halva vardagsrummet bla.... Ang skillnad i ljud transport till transport så är min uppfattning att jag hör klar skillnad olika transporter imellan. Framförallt tror jag störningar i datorn kan påverka ljudet. Dock lyssnar jag och njuter av musiken och inte som vissa mäter mig fram till hur det skall låta. Jag äger själv en Audio Aero SACD Capitole Reference och har aldrig hört något som kommit i dess närhet. Låter det korrekt, vet inte men det låter inutav ****s bra och det är jag nöjd med!
Postad 12 January 2009 - 16:57
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Ser väl ok ut, men du hittar betydligt fler som ser ut som på bilden ovan, allså förjävligt... 
Smaken är olika, jag ser massa pinsamt fula rum som man kan se låter kasst, för att se se samma person påstå han hör skillnader på transporter, då ler man lite extra  Ang skillnad i ljud transport till transport så är min uppfattning att jag hör klar skillnad olika transporter imellan. Framförallt tror jag störningar i datorn kan påverka ljudet.
Vilka störningar och hur påverkar det? Det har ju bevisats innan att svinbilliga DVD spelare kan skicka signalen bitkorrekt, så jag väntar mig någon bra förklaring varför det är skillnad?
Postad 12 January 2009 - 18:54
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Ang störningar så tror jag inte på att ha som ex ett ljudkort i datorn och sedan använda den som cd. Även om du så skulle skicka signalen digitalt. Men det är jag det.
Jag tycker att mina BDR-Koner gör förbättring på min cd och även förstärkare.
Men det bästa är att jag mår bra, njuter av musiken och skiter i hur det mäter. Det kanske mäter likadant som en dvd-spelare för 100:- vilket jag tvivlar på, men jag bryr mig inte.
Det känns som det är förbjudet att lägga pengar på hifi men helt ligitimt att köpa en bil för en halv mille eller feta klockor etc....
Postad 12 January 2009 - 19:40
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Det känns som det är förbjudet att lägga pengar på hifi men helt ligitimt att köpa en bil för en halv mille eller feta klockor etc....
Jo jag har med den känslan.
Postad 12 January 2009 - 19:46
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Ang störningar så tror jag inte på att ha som ex ett ljudkort i datorn och sedan använda den som cd. Även om du så skulle skicka signalen digitalt. Men det är jag det.
Vad skulle påverkar ljudet om du skickar signalen optiskt till en DAC? Det känns som det är förbjudet att lägga pengar på hifi men helt ligitimt att köpa en bil för en halv mille eller feta klockor etc....
Man kan lägga så mycket man vill, inga som hindrar folk från göra det. Men ingen påstår att dom köper en Rolex för 500 000 kr för den visar tiden så mycket bättre än en 400 kr klocka. Problemet med audio är ju att vissa påstår det blir sådana skillnader som aldrig bevisas via mätningar eller kontrollerade tester. Min stereoanläggning ligger själv en bit över 100K, och då har jag ändå köpt allt beg och till rena kappriserna. Men istället för lägga 40K på kablar som inte ger någon som helst skillnad så lägger jag dom på saker som verkligen ger skillnad. Därför kan jag lyssna på musik 10 timmar per dag och det låter underbatr.
Postad 12 January 2009 - 19:49
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Man köper en Rolex för dess Kvalitet.
Postad 12 January 2009 - 20:07
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Oj, jadu, jag lägger sällan modellnamn på minnet, glömmer lätt sånt. Men anläggningarna har varit olika, från B&W 801, RC-L, etc. Slutsteg har varit olika från Nad, Rotel och kraftiga kanadensiska slutsteg. CD/DVD spelare har varit olika från Pioneer, Sony, Diana dacen, och någon riktigt dyr spelare som jag inte kommer ihåg namnet på.
Jag kommer testa min Pioneer DVD spelare, 668, mot en Benchmark DAC-1 i framtiden. Jag är tveksam om jag kommer finna någon skillnad dock.
Om du inte kommer att höra skillnad mellan 668 analogt ut vs Benchmark då har du problem. Antingen på det fysiska planet ( anläggning/rum) eller på det som sitter mellan dina ytteröron (påverkan av nonecebo och eller omusikalitet) Men du menar kanske via bioförsteget? Nåväl jag skulle vara väldigt försiktig med att flagga för tveksamhet. Ser fram mot vad du/ni (för det blir väl blindtest  ) kommer fram till.
Postad 12 January 2009 - 20:11
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Ja, men vad har det med ljudkvalite att göra? Visst kan man köpa något för hur snygg den är eller dyl, men påståenden som kommer är ju att det är bättre ljud. Det är något helt annat. Om du inte kommer att höra skillnad mellan 668 analogt ut vs Benchmark då har du problem. Antingen på det fysiska planet ( anläggning/rum) eller på det som sitter mellan dina ytteröron (påverkan av nonecebo och eller omusikalitet)
Men du menar kanske via bioförsteget? Nåväl jag skulle vara väldigt försiktig med att flagga för tveksamhet.
Ser fram mot vad du/ni (för det blir väl blindtest ) kommer fram till.
Eller så är skillnaderna så små att det är nästan omöjligt att höra dom på vanlig musik?  Jag vet om flera som testat 668 mot DAC-1 utan hört någon skillnad, även SB mot DAC-1.
Postad 12 January 2009 - 20:21
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Vad skulle påverkar ljudet om du skickar signalen optiskt till en DAC?
Man kan lägga så mycket man vill, inga som hindrar folk från göra det. Men ingen påstår att dom köper en Rolex för 500 000 kr för den visar tiden så mycket bättre än en 400 kr klocka. Problemet med audio är ju att vissa påstår det blir sådana skillnader som aldrig bevisas via mätningar eller kontrollerade tester. Min stereoanläggning ligger själv en bit över 100K, och då har jag ändå köpt allt beg och till rena kappriserna. Men istället för lägga 40K på kablar som inte ger någon som helst skillnad så lägger jag dom på saker som verkligen ger skillnad. Därför kan jag lyssna på musik 10 timmar per dag och det låter underbatr.
Att det inte är någon skillnad på kablar är det något du själv testat dig fram till, eller är det något som du läst dig till? Intressant att vissa människor utan testande etc direkt dissar andra som tycker det är skillnad. Och skulle jag inte höra skillnad mellan en Pioneer 668 och en benchmark så är jag nog döv. De mest skeptiska männsikorna inte alls pryl intresserade etc har direkt påpekat skillnader när vi har ställt en maskin med bdr puckar eller utan, tom säkringar har de hört skillnad på. Då har jag inte ens berättat att jag bytt. Det har inte alltid behövt vara det dyraste som varit bäst skall tilläggas. Jag har hört skillnad på SB digitalt till en benchmark och en Teac transport direkt till en benchmark. Jag har kunnat peka ut vad skillnaden är. Placebo till viss det kan det säkert spela in som allt annat men knappat de skillnader jag upplevt överlag. Jag skulle aldrig ha investerat i dyra högtalarkablar, strömreanare, State of the art cd om jag inte var säker på detta.
Postad 12 January 2009 - 20:33
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Att det inte är någon skillnad på kablar är det något du själv testat dig fram till, eller är det något som du läst dig till? Intressant att vissa människor utan testande etc direkt dissar andra som tycker det är skillnad.
Vem säger att jag inte testat? Och skulle jag inte höra skillnad mellan en Pioneer 668 och en benchmark så är jag nog döv.
Varför då? De mest skeptiska männsikorna inte alls pryl intresserade etc har direkt påpekat skillnader när vi har ställt en maskin med bdr puckar eller utan, tom säkringar har de hört skillnad på. Då har jag inte ens berättat att jag bytt.
Det säger tyvärr inte så mycket. Jag har hört skillnad på SB digitalt till en benchmark och en Teac transport direkt till en benchmark. Jag har kunnat peka ut vad skillnaden är. Placebo till viss det kan det säkert spela in som allt annat men knappat de skillnader jag upplevt överlag.
Problemet är att du kan inte räkna bort placebo. Placebo behöver inte vara små skillnader, det kan upplevas som enorma skillnader, fast dom inte finns. Därför är det så lätt att man inbillar sig. Jag skulle aldrig ha investerat i dyra högtalarkablar, strömreanare, State of the art cd om jag inte var säker på detta.
Bra för dig att du är nöjd. Jag säger det samma, därför har jag inte dom sakerna
Postad 12 January 2009 - 20:36
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Det viktiga är att man är nöjd tycker jag :9
Spela roll om man lagt ut massa eller nästan inget på sitt system.
Postad 12 January 2009 - 20:52
Unregistered1483
-
Unregistered1483
-
Lärjunge
-
-
350 inlägg
Det är bra för de som inte upplever några skillnader mellan olika källor. Det är också bra för deras kompisar som de känner och som inte hör skillnad på DA-omvandlare för 15 kkr och en som sitter i en mediespelare för 2 kkr.
Det är också bra att det finns ett ord som heter placebo som aldrig får räknas bort. Inbillning måste man också räkna med.
Postad 12 January 2009 - 21:52
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Det viktiga är att man är nöjd tycker jag :9 Spela roll om man lagt ut massa eller nästan inget på sitt system.
Så sant
Postad 12 January 2009 - 23:07
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Ett litet tillbakahopp: Frågan gällde Ultradisk (guldskikt) mot vanlig CD(aluminiumskikt). Testa du den skivan mot en annan, som har annan mastering?
Jag testade två skivor, båda köpta "över disk". Den ena köpt i Sverige, den andra i USA. Jag tittade på omslagen men det framgår inte hur man gjort i detalj. Jag vet, info från annan källa, att Ultradisk har höga krav på källmaterialet men kan egentligen inte svara säkert på frågan, tyvärr. När ni säger att cd-spelare låter olika eller inte. Vad jämför ni då? Tar ni ut en digital signal ur CD'n eller en analog? Vad jag är ute efter är, menar ni att D/A omvandlarna inte påverkar slutsresultatet utan "billig" mot "dyr" inte spelar någon roll. Mitt påstående att det skiljer baseras på att jag använder D/A omvandlarna i cd-spelaren och kör analogt till en ren tvåkanalsförstärkare. Sedan placebo, det kan nog gå åt båda håll. Tror man det finns en skillnad så hör man den nog även om den kanske är "inbillad". Det går att avslöja i blindtest. Är man övertygad om att ingen skillnad finns så hör man nog ingen heller. Men hur avslöjar man den "inbillningen" med ett blindtest? Kanske något att fundera på. Själv har jag hört skillnader i blindtest. Men då menar jag på komplett cd-spelare med analog tvåkanalsförstärkare. Sedan, som redan sagts, det viktigaste är väl att var och en är nöjd med sitt system.
Postad 13 January 2009 - 00:04
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Ett litet tillbakahopp:
Frågan gällde Ultradisk (guldskikt) mot vanlig CD(aluminiumskikt).
Jag testade två skivor, båda köpta "över disk". Den ena köpt i Sverige, den andra i USA. Jag tittade på omslagen men det framgår inte hur man gjort i detalj. Jag vet, info från annan källa, att Ultradisk har höga krav på källmaterialet men kan egentligen inte svara säkert på frågan, tyvärr.
Risken är extremt stor att det är olika mastering och olika källa! Därför det blir olika ljud. Samma mastering så är det ingen skillnad mellan guldskikt och aluminiumskikt. När ni säger att cd-spelare låter olika eller inte. Vad jämför ni då? Tar ni ut en digital signal ur CD'n eller en analog? Vad jag är ute efter är, menar ni att D/A omvandlarna inte påverkar slutsresultatet utan "billig" mot "dyr" inte spelar någon roll. Mitt påstående att det skiljer baseras på att jag använder D/A omvandlarna i cd-spelaren och kör analogt till en ren tvåkanalsförstärkare.
Digitalt ut så kan det endast vara skillnad om ena spelaren är så kass att den inte fixar bitkorrekt ut, vilket en ICA DVD fixar. Det andra kan vara jitter, vilket är antagligen inte av värde idag eftersom dom flesta spelare har så lågt jitter att det inte är av värde. Sen så har dom flesta av dagens dacar "jitter skydd" när dom klockar om mm. Men jag påstår också att skillnaden mellan vanliga CD och DVD spelare är extremt små och oftast inte så stora att man hör dom. Det som krävs är ett extremt transparent system med enormt låg dist och möjlighet till extremt ljudtryck och otroligt bredbandig återgivning i ett rum som är akustiskt optimerat. Sen krävs det ofta speciella ljud för finna felen. Detta är något som dom flesta inte har, utan dom har högtalare som inte alls är i närheten av samma extremt låga dist och sen har dom rum med stor efterklang som gömmer dom små skillnader som kan finnas. Lägg till att dom kanske inte har dom speciella ljud som krävs att skilja dom åt. Såklart finns det ju spelare som är medvetet, eller omedvetet, färgade så man kan lättare skilja dom, det säger jag inte emot.  Själv har jag hört skillnader i blindtest. Men då menar jag på komplett cd-spelare med analog tvåkanalsförstärkare.
Intressant. Vilka spelare och hur hade ni gjort blindtestet?
Postad 13 January 2009 - 10:03
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Med tanke på att cd-spelare lanseras för över 50 000:- så borde ju någon härute vilja ta strid.
Redigerat av Glidtassen, 13 January 2009 - 10:04.
Postad 13 January 2009 - 10:20
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Det är rätt få high-end användare som hänger här så därför blir det inte så mycket mothugg.
Jag är en fd high-end användare men håller nu på att sälja av de mesta då jag ej längre har samma pririoteringar.
Postad 13 January 2009 - 11:30
Unregisteredd15a8e53
-
Unregisteredd15a8e53
-
Användare
-
-
203 inlägg
Men du betalar för mer än kvaliteten. Tex namnet Rolex och allt vad det varumärket står för. Pris på en vara behöver inte ha något att göra med kvalitet.
Postad 13 January 2009 - 11:55
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Nu blir det OT men ta kläder så är det skillnad på märkeskläder eller typ Dressman/H&M .
Handlat från Dressman 1 gång aldrig mer, byxorna sprack i grenen efter 2 dagar
Handlade 1 skjorta från H&M även den sprack i sömmen.
Har aldrig hänt med mina andra byxor och skjortor.
Postad 13 January 2009 - 12:07
Unregistered1064
-
Unregistered1064
-
Forumräv
-
-
756 inlägg
Planerar att låna hem en Resolution Audio Opus 21 för att testa den mot
min Lavry DA-10:
Opus_21.jpg 71.92K
0 Antal nerladdningar
Kostar ca 35000kr och har två saker jag behöver. Går att köra rakt in i slutsteget
och har digital ingång för squezeebox eller liknande.
Blir inget blindtest, då det är svårt att genomföra på en man hand. Men det ska mycket till
för att jag ska tycka det är värt priset. Är rätt nöjd med det jag har.
Vi får väl se om jag mothugger, om tråden är i liv då.
Postad 13 January 2009 - 12:32
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Det är rätt få high-end användare som hänger här så därför blir det inte så mycket mothugg.
High-end användare har ju inte mer rätt, snarare tvärtom. Om man ska generalisera så har väldigt många high-end personer lättare att inbilla sig saker. Det ser vi dagligen med alla konstiga tweaks och apparater som ska ge bättre ljud, men som aldrig visar en enda vettig tekniskt förklaring. Det enda man får är "lyssna". 3-4 år senare är denna "grymt bra tweak" glömd och man sysslar med andra tweaks. Finns väl ingen som fortfarande målar CD skivorna med gröb penna, trots att det gav "enorma lyft" för 15 år sedan.
Postad 13 January 2009 - 12:57
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
High-end användare har ju inte mer rätt, snarare tvärtom. Om man ska generalisera så har väldigt många high-end personer lättare att inbilla sig saker. Det ser vi dagligen med alla konstiga tweaks och apparater som ska ge bättre ljud, men som aldrig visar en enda vettig tekniskt förklaring. Det enda man får är "lyssna". 3-4 år senare är denna "grymt bra tweak" glömd och man sysslar med andra tweaks. Finns väl ingen som fortfarande målar CD skivorna med gröb penna, trots att det gav "enorma lyft" för 15 år sedan. 
Det är nog rätt svårt att inte klassa dig som high-end användare. Påstår du därmed att du har mindre rätt än andra personer?
Postad 13 January 2009 - 13:25
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Planerar att låna hem en Resolution Audio Opus 21 för att testa den mot min Lavry DA-10:
Lycka till  Snygg, förutom fjärren som ser lite billig ut. Gillar att dom inte har standard storleken. Det är nog rätt svårt att inte klassa dig som high-end användare. Påstår du därmed att du har mindre rätt än andra personer? 
Juppz, stort sett.
Postad 13 January 2009 - 14:16
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Jag menar inte att high-end användare har mer rätt, utan snarare det att om man lagt ner nära en halvmille på sin anläggning så kanske man är lite mer intresserad av att försvara köpet när någon mothugger...
Postad 13 January 2009 - 16:17
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Såklart, men det gör inte att dom har automatiskt rätt.
Postad 13 January 2009 - 16:34
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
3-4 år senare är denna "grymt bra tweak" glömd och man sysslar med andra tweaks.
Det där är en intressant företeelse och det handlar ofta om mycket mindre är 3-4 år. Finns de som är alldeles lyriska över en ny kabel eller cd-spelare eller vad det nu kan vara för att sedan sälja av och köpa nytt inom bara några månader. Är övertygad om att det för många är själva köpet / uppgraderingen som ger en kick (mer än musiklyssnadet) och att själva lyckokänslan hjälper positiva upplevelser på traven. Detta ebbar sedan ut när det inte är nytt längre och så är jakten igång. Nästa nya pryl låter naturligtvis fantastiskt bra och märkligt nog mycket bättre än den gamla.
Postad 13 January 2009 - 16:48
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2346 inlägg
Det där är en intressant företeelse och det handlar ofta om mycket mindre är 3-4 år. Finns de som är alldeles lyriska över en ny kabel eller cd-spelare eller vad det nu kan vara för att sedan sälja av och köpa nytt inom bara några månader.
Är övertygad om att det för många är själva köpet / uppgraderingen som ger en kick (mer än musiklyssnadet) och att själva lyckokänslan hjälper positiva upplevelser på traven. Detta ebbar sedan ut när det inte är nytt längre och så är jakten igång. Nästa nya pryl låter naturligtvis fantastiskt bra och märkligt nog mycket bättre än den gamla.
Gäller ju knappast bara hifi.... Så är det ju även med tv, projektor, tv-spel, ny bil etc.
Postad 13 January 2009 - 18:17
Erik_a80
-
Erik_a80
-
Forumräv
-
-
838 inlägg
Gäller ju knappast bara hifi.... Så är det ju även med tv, projektor, tv-spel, ny bil etc.
Jovisst, jag är just nu besatt av mattor. Köpt 7 stycken stora tjocka mattor på kort tid och blivit glad av dem. Inte kännt nån direkt ljudskillnad per matta dock, men man känner att det är rejäl skillnad med 7 stycken från när jag inte hade nån alls
Postad 13 January 2009 - 18:23
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Håller med dig mittiprick. Jag är dock inte intresserad av sånt. Jag vill helst ha allt klart för att slippa köpa något nytt dom närmaste 5-10 åren. För mycket pengar och medvetna/omedvetna försämringar vilket inte glädjer mig iaf.
Postad 13 January 2009 - 18:27
Unregistereddc53c7e8
-
Unregistereddc53c7e8
-
Mästare
-
-
2573 inlägg
Visst - det finns inom fler "hobbyområden". Vissa saker är nog svårare att se objektivt på och ljud är nog ett av dessa. Samma sak med "märkesfanatism". Ett visst märke (bil, tv, hifi,mm) upplevs ofta mer positivt än vad det skulle göra om samma produkt gick under ett annant märke. Hjärnan vill gärna "hjälpa till".
Postad 13 January 2009 - 20:58
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Risken är extremt stor att det är olika mastering och olika källa! Därför det blir olika ljud. Samma mastering så är det ingen skillnad mellan guldskikt och aluminiumskikt.
Eller så påverkar materialens reflektion avläsningen. Låt oss bara säga att jag är öppen för fler alternativa förklaringar. Intressant. Vilka spelare och hur hade ni gjort blindtestet? 
Jag tänker på två test. Först vet jag inte vad det var för utrustning. Jag är bara intresserad av hur den presterar, inte vad den heter. Det var för 10-15-20 år sedan när en - och multibitars d/a - omvandlare diskuterades. En del hävdade att dom inte gick att skilja åt, jag och andra hävdade att det gick. Jag slog, på skoj, vad med en hifihandlare. Jag lyssnade på 6 eller 8 spelare helt blint. Uppgiften var att avgöra om det var en eller multibitars d/a i spelaren. Förstärkare, högtalare och spelare valde handlaren och han fick ha samtliga enbitars om han ville. Det enda som varierades var cd - spelaren. Jag valde musiken och fick lyssna obegränsat, inga tidsramar. Slutresultatet skulle vara att spelarna indelades i två grupper och jag lyckades fullt ut. Test två gjorde jag så sent som i somras och jag vet utrustningen men det spelar mindre roll. Det var inget blindtest men blev "blindare" än vad det var tänkt. Tanken var att lyssna på tre cd-spelare av samma märke. Den billigaste kostade 10 000:- och den dyraste 40 kkr. Min idé var att successivt stega upp prisnivån och se vad som hände. Det lustiga var att min slutsats var att ökat pris inte gav bättre kvalitet. Den billigaste var bäst tyckte jag och jag "upplevde" en tydlig skillnad. Poängen här var att handlaren "lurat" mig och kastat om ordningen. Slutsatsen blev då att den dyraste (tyvärr) var bäst. Noteras bör dock att skllnaden mellan mellanmodellen och den dyraste tyckte jag var väldigt liten. Den billigaste var ett steg ner men det klart, en cd för 10 papp är inte dålig. Bevisar detta något? Nej naturligtvis inte. Vad som däremot är känt är att uttryck som "Han trodde inte sina öran" faktiskt inte bara är snack. Är man övertygad om att ingen skillnad finns så hör man inte heller någon. Och det är väldigt svårt att avslöja i blindtest. Men är man bara nöjd själv så har man ju kommit ganska långt.
Postad 13 January 2009 - 21:42
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Eller så påverkar materialens reflektion avläsningen. Låt oss bara säga att jag är öppen för fler alternativa förklaringar.
Det finns ju inga som helst bevis att så är fallet, vad jag vet. Känns ju inte meningsfullt att dra upp alla möjliga påstående utan grund och säga att det kan vara så. Tycker jag iaf. Det var för 10-15-20 år sedan när en - och multibitars d/a - omvandlare diskuterades. En del hävdade att dom inte gick att skilja åt, jag och andra hävdade att det gick.
Bevisar detta något? Nej naturligtvis inte.
Nej, inte så vi kan räkna det som statistiskt säkert. Eftersom det redan tagits upp att så lite som 0,2 dB i nivåskillnad kan ändra på resultatet på två identiska källor, så är det svårt att fastslå något som inte gjorts dubbelblint och nivåmatchat. Men kul att du testar iaf  Vad som däremot är känt är att uttryck som "Han trodde inte sina öran" faktiskt inte bara är snack. Är man övertygad om att ingen skillnad finns så hör man inte heller någon. Och det är väldigt svårt att avslöja i blindtest. Men är man bara nöjd själv så har man ju kommit ganska långt.
Nja, felet är ju att det är tvärtom. Dom som måste lyssna öppet är ju dom som inte tror på sina öron. Det lustiga är att om man kollar statistiskt så brukar det vara så att dom som hör mest skillnader på tvivelaktiga saker är dom som hör sämst under blindtester!
Postad 13 January 2009 - 22:34
Mr_Tom
-
Mr_Tom
-
Forumräv
-
-
785 inlägg
Nja, felet är ju att det är tvärtom. Dom som måste lyssna öppet är ju dom som inte tror på sina öron. Det lustiga är att om man kollar statistiskt så brukar det vara så att dom som hör mest skillnader på tvivelaktiga saker är dom som hör sämst under blindtester!
Vad jag menar är följande: Två personer lyssnar blint på samma utrustning. Person 1 hör inga skillnader och säger att det inte finns några skillnader. Naturlig slutsats. Person 2 hör skillnader och kan identifiera apparat 1, 2 osv. Person 1 behöver ju, hårt uttryckt, inte lyssna alls. Hans slutsats är ju faktiskt väldigt enkel. Han har inte alls samma "beviskrav" som person 2. Du lär aldrig erkänna möjligheten till att skillnader finns och det respekterar jag. Du hör dom inte och då finns dom inte för dig. Jag delar inte uppfattningen, baserat på egen erfarenhet och jag är inte ensam men det är inte du heller. Jag lägger dock ner detta nu. Vi får enas om att vara oeniga  .
Postad 14 January 2009 - 00:00
mape00
-
mape00
-
Användare
-
-
202 inlägg
När man gör såna där blindtester där risken finns att folk inte gör sitt bästa så är det brukligt att erbjuda belöningar om man gör rätt, t.ex. en mindre summa pengar eller två biobiljetter i stället för en. I det här fallet ligger det väl dessutom en hel del prestige i att höra "rätt". Sen spelar det ingen roll om skeptiker inte anstränger sig nog för att finna skillnader, om folk vägrar höra skillnader bara för att ######s, för att de är trångsynta, eller vad du nu inbillar dig; det räcker ju med ett par guldöron som under blinda förhållanden kan göra det... Tom, faktum är de flesta rationella människor är öppna för möjligheten att konstiga saker finns, men de har indianerna i kanoten vad gäller bevisbördan. Det spelar ingen roll vad jag eller nån annan tror, om du i ett blint test kan skilja A och B åt med statistiskt säkerställd säkerhet, då är det intressant! Tills dess är det bara en hypotes. Och om hypotesen inte ens har en rimlig vetenskaplig förklaring och bara stödjs av anekdoter så är den väldigt svår att ta på allvar. En väldigt intressant dokumentär som jag tycker att alla borde se är "The Homeopathy Test" som finns på youtube. Jacque Benveniste och hans labb bestod inte av knäppskallar, och ändå lyckades de undermedvetet trolla fram positiva resultat genom att inte använda dubbelblind testmetodik. Det är väldigt lätt att lura sig själv.
Postad 14 January 2009 - 00:38
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Vad jag menar är följande:
Två personer lyssnar blint på samma utrustning.
Person 1 hör inga skillnader och säger att det inte finns några skillnader. Naturlig slutsats.
Person 2 hör skillnader och kan identifiera apparat 1, 2 osv.
Person 1 behöver ju, hårt uttryckt, inte lyssna alls. Hans slutsats är ju faktiskt väldigt enkel. Han har inte alls samma "beviskrav" som person 2.
Du missar poängen. Testet MÅSTE vara upplagt så det ger statistiskt säkerställt resultat. Det bör vara dubbelblint, minst 18 rätt av 20 och framförallt nivåmatchat! Där missar dom flesta och då försvinner legitimiteten för testet som säkert. Du lär aldrig erkänna möjligheten till att skillnader finns och det respekterar jag. Du hör dom inte och då finns dom inte för dig. Jag delar inte uppfattningen, baserat på egen erfarenhet och jag är inte ensam men det är inte du heller. Jag lägger dock ner detta nu. Vi får enas om att vara oeniga .
Jag har ju flera gånger sagt att det finns skillnader! Men dom är ofta så små att det kräver rätt avancerade system, rum och matrial för att upptäcka dom. Du är välkommen hit med din CD spelare så kan vi testa i min anläggning, öppet och blint.
Postad 14 January 2009 - 02:05
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Skönt att det är liv i luckan igen, och jag lär mig massa nytt så jag är tacksam.Denna tråd var död i tre års tid, det är den visst inte längre. Tror ni att folk hade mindre hetlevrade diskussioner för tre år sedan? Noop det hade de inte! Varför skall man behöva rättfärdiga köpet av en cd-spelare runt 50 000:- i ett blindtest? Om inte vilken person som helst med normal hörsel, oavsett om han eller hon är insatt i hifi inte kan skilja mellan en spelare för 2000:- resp. 50 000:- är den dyrare spelaren då värd pengarna? För vem som helst borde skillnaderna vara uppenbara.
Redigerat av Glidtassen, 16 January 2009 - 00:54.
Postad 14 January 2009 - 02:28
clarity
-
clarity
-
Användare
-
-
121 inlägg
Eftersom det redan tagits upp att så lite som 0,2 dB i nivåskillnad kan ändra på resultatet på två identiska källor, så är det svårt att fastslå något som inte gjorts dubbelblint och nivåmatchat.
' Ja, detta är ju sant. Men även detta För vem som helst borde skillnaderna vara uppenbara.
Jag har svårt att tro att även en nybörjare skulle undgå skillnader mellan den billigaste DVD-spelaren med fulkablar jämfört med den dyraste CD-spelaren och fina kablar.. Huruvida det är värt pengarna eller inte, det är väl subjektivt. Generellt sett tycker jag att det är svårt, men sometimestheycomeback har bra argument gneom hela tråden.
Postad 14 January 2009 - 03:04
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Varför skall man behöva rättfärdiga köpet av en cd-spelare runt 50 000:- i ett blindtest?
Man behöver aldrig rättfärdiga det. Men påstår man saker som aldrig bevisats i kontrollerade tester så får man räkna med att man blir ifrågasatt. För vem som helst borde skillnaderna vara uppenbara.
Borde det vara det? Jag frågar för jag funderar vad du menar med det. Till exempel jag, jag håller på att bygga en av sveriges bästa anläggningar. Ja, sedär, jag siktar högt alltså. Det betyder att ALLT som har betydelse är av vikt för mig. Det är därför jag har anlitat en akustikkonsult som är långt ifrån billig, för att få ut så korrekt och bra ljud som möjligt. Jag har köpt dom bästa högtalare jag hört, någonsin. Har inte hört några högtalare, från 1000 kr till 700 000 kr, som jag finner är lika bra, dom flesta är inte i närheten, enligt mig. Jag har säkrat upp så jag har överdimensionerat ljudtrycksförmågan i mitt rum på 19 kvm så att systemet nästan alltid går på tongång för så lite distorsion och kompression som möjligt. Mina 4 basmoduler ska fixa ca 130 dB@16 hz inom sitt linjära område, och topparna ska fixa 125dB@100hz inom sitt linjära område + att dom fixar peaker mycket högre än så. Så när jag spelar 80 dB så är hela systemet på tomgång, inte ett spår av distorsion och kompression. Så vad borde vara uppenbart för mig, som jag måste missat? Ps., kommer i slutändan köpa en beg Benchmark DAC-1, för vara på säkra sidan. Tveksam om jag kommer höra någon skillnad när jag är klart med systemet men den är inte så dyr så jag kan säkra upp mig, det sista jag gör.
Postad 14 January 2009 - 03:09
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Jag har svårt att tro att även en nybörjare skulle undgå skillnader mellan den billigaste DVD-spelaren med fulkablar jämfört med den dyraste CD-spelaren och fina kablar.. Huruvida det är värt pengarna eller inte, det är väl subjektivt.
Generellt sett tycker jag att det är svårt, men sometimestheycomeback har bra argument gneom hela tråden.
Det beror ju på. Det finns ju medvetet (eller omedvetet) färgade spelare. Men normal spelare påverkar så lite att det är knappast något man märker av. Då krävs det som sagt väldigt bra anläggning och testmatrial
Postad 14 January 2009 - 08:22
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Låt mig omformulera mig kort: - Är det värt att lägga pengarna på en produkt som bara en handfull initierade människor har en åsikt om? Om skillnaderna vore så stora så dom rättfärdigade köpet, borde då inte också en lekman också kunna avgöra skillnaden? Ett påhittat exempelOm jag är ensam om att uppskatta skillnaden mellan min nya cd spelare för ca: 50 000:- och mina gamla 2 500:- finns då inte det en större sannolikhet att jag gjort ett dumt köp.
Redigerat av Glidtassen, 14 January 2009 - 15:18.
Postad 14 January 2009 - 13:19
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Nja, det roliga är att det räcker ju att EN person kan höra skillnaden (statistiskt säkerställt) så är det en skillnad. Så då kan du sitta och vara nöjd med din 50K CD spelare
Personligen så tycker jag det finns så mycket saker som ger 1000 gånger större skillnad än CD spelare som man kan syssla med i första hand. Vet inte hur många gånger jag ser bilder på svindyra apparater i ett rum som skriker dåligt ljud. Känns som pengarna i sjön, för min del iaf.
Redigerat av sometimestheycomeback, 14 January 2009 - 13:20.
Postad 14 January 2009 - 13:32
clarity
-
clarity
-
Användare
-
-
121 inlägg
Det beror ju på. Det finns ju medvetet (eller omedvetet) färgade spelare. Men normal spelare påverkar så lite att det är knappast något man märker av. Då krävs det som sagt väldigt bra anläggning och testmatrial 
Ja, det håller jag med om - det var därför även jag jämförde en extremt billig spelare med en extremt dyrt. Vad beträffar det du säger om färgade spelare så visst, även spelare inom samma prisklass, kan ju faktiskt ha hörbara skillnader i klang. Nu anger jag ingen källa till det här men det är väl nästan ansett som fakta? Rätta mig om jag har fel.. Om man då säger att skillnader i klang även är skillnad i hur personer uppfattar ljudet och subjektivt hur bra ljudet är - då kan man väl helt enkelt säga att CD-spelare låter olika. Detta kanske redan behandlats i tråden.. men detta är min diplomatiska åsikt som nybörjare.. Edit: Personligen tycker jag att det (som sagt) även inom samma prissegment finns stora "klangskillnader", exempelvis om jag jämför NAD med Cambridge. Eller Rotel med Onkyo.
Redigerat av clarity, 14 January 2009 - 13:35.
Postad 14 January 2009 - 15:21
sometimestheycomeback
-
sometimestheycomeback
-
Forumräv
-
-
901 inlägg
Edit: Personligen tycker jag att det (som sagt) även inom samma prissegment finns stora "klangskillnader", exempelvis om jag jämför NAD med Cambridge. Eller Rotel med Onkyo.
Jaså? Vilka då och hur mycket?
Postad 16 January 2009 - 16:57
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Om det är svårt att särskilja cd-spelare emellan vad beträffar ljudkvalite, vad betalar man då för?Betalar man kanske för mer exklusiva komponenter, i så fall vad bidrar dessa med? Hur mycket av kostnaden går till design? Hänger det inte också på hur många exemplar som gått till produktion? Hur mycket mer byggkvalite kan man få vid köpet av en high-end spelare?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|