Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - DVBViewer Pro *

1231 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 maj 2006 - 20:51

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Tack Goldstar. Har handlat DVBViewer nu så vi får väl se hur det funkar för mej.

Har 8st DVB-t kort här men jag borde ju klara mej med 5st då det bara finns så många muxar.
Undrar om man kan spela in allt som går på tv samtidigt. Behöver bara några terrabyte disk då. laugh.gif

Om du inte skulle få det att funka med alla kort så ska det tydligen gå att starta flera instanser av dvbviewer, har dock inte testa själv.

Postad 17 maj 2006 - 21:36

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Hmmm:. "Cannot create B2C2 MPEG2 Filter, error: 0x80004003 (The driver seems to be deactivated or not installed. Refer the manual for installing the driver!)"

Om du följer installationsanvisningarna i readme.pdf (som följer med betaversionen) så ska det fungera.
Länk till en med samma problem som du på DVBViewer forumet
Om du får ordning på det så berätta gärna vad som var problemet - finns säkert flera som ine får det att funka.

Kan det vara så att några filter inte är installerade?

Från DVBViewer forumet:

First: Install it as described in the Readme. Thats the cause for the errormessages. You need a working Pro 3.2.6 installation for it. There are needed filters not installed which come with the 3.2.6. I don't write this stuff just for fun.

Redigerat av Unregistered9bb18449, 17 maj 2006 - 21:55.

Postad 17 maj 2006 - 22:50

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0

Hmmm:. "Cannot create B2C2 MPEG2 Filter, error: 0x80004003 (The driver seems to be deactivated or not installed. Refer the manual for installing the driver!)"

Om du följer installationsanvisningarna i readme.pdf (som följer med betaversionen) så ska det fungera.
Länk till en med samma problem som du på DVBViewer forumet
Om du får ordning på det så berätta gärna vad som var problemet - finns säkert flera som ine får det att funka.

Kan det vara så att några filter inte är installerade?

Från DVBViewer forumet:

First: Install it as described in the Readme. Thats the cause for the errormessages. You need a working Pro 3.2.6 installation for it. There are needed filters not installed which come with the 3.2.6. I don't write this stuff just for fun.

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, hittade problemet: måste ha en icke-beta installerad innan man kan köra betan.
Dök upp ett par andra bekymmer: kodade kanaler funkar bara i betaversionen och textningen försvinner vid varje kanalbyte.

Postad 19 maj 2006 - 08:29

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Fråga till dig o andra..
Jag har lagt upp ett antal favoritgrupper, t.ex "Favoriter", "Film", "Musik", "Nyheter" etc..
Har även lagt dem i sådan ordning att SVT1 är nr 1, Tv3 nr 3, TV4 nr 4, osv, varvid jag kan välja dem direkt via fjärren med dessa nummer.
MEN, när jag slänger upp EPG'n och visar "What's On Now" så får jag inte upp dem i denna ordning, utan i en till synes slumpmässig röra.
Istället, finns det någon möjlighet att visa dem i den ordning jag lagt dem i mina favoritlistor..?

Finns ingen möjlighet att visa EPG'n efter ordningen på favoriterna vad jag vet. Detta är anledningen till att jag själv inte anväder favoriterna.
Den till synes slumpmässiga röran är kanalordningen i kanallistan. Editera kanallistan i den ordning du vill ha kanalerna så visas epg'n i samma ordning.
Håller med, skulle gärna vilja ha EPG'n synkroniserad med den favoritlista man för tillfället använder sig av.
Har lag till det som en önskan i "Feature request" på DVBViewer forumet Posta gärna i tråden där så kanske vi får denna möjlighet. Skulle vara snällt om någon också gör ett inlägg i denna tråd så kanske detta med textningen också ordnar sig. (är ingen hejare på engelska men såna bagateller får man inte hänga upp sig på, gäller att våga skriva ändå)

Redigerat av Unregistered9bb18449, 19 maj 2006 - 12:35.

Postad 21 maj 2006 - 13:33

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Tack Krister.

Men just nu har jag andra problem med DvbViewer.

Se här;
http://www.dvbviewer...showtopic=12620

Funderar på om det kan vara de nya BDA-drivarna som det är problem med. Ska köra MyTheatre med dessa o se om det blir problem där också. De "vanliga" drivrutinerna fungerar klockrent i MyTheatre, hänger sig aldrig.

Men jag vill köra DvbViewer istället, det har bättre bildkvalitét av nån anledning.. :P

Har faktiskt beställt ännu ett DVB-kort, bara för att se om det fungerar bättre i DvbViewer..ett Twinhan med CI.. vad gör man inte för hobbyn..:unsure:

Postad 23 maj 2006 - 08:44

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Någon som vet om TVontime funkar med dvbviewer?

Postad 23 maj 2006 - 11:33

Unregisteredf64a88f7
  • Unregisteredf64a88f7
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej!
Har följt denna tråd lite gran... DVBViewer ser intressant ut!

Kör idag MP, som är riktigt stabil (RC4) :D Kör med två TV-kort (Twinhan CI vp-3040) och Boxer.
Har tidigare kört WelltonWay (en mycket kort tid) och Meedio (som tyvärr inte supportar fler TV-kort).
Varför skall jag välja DVBViewer? Supportas fler kort samt CI interface tex...?

/Tomas

Redigerat av Unregisteredf64a88f7, 23 maj 2006 - 20:33.

Postad 23 maj 2006 - 21:28

Unregistered769b255e
  • Unregistered769b255e
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Om MP fungerar för dig så ser jag ingen anledning för dig att byta. MP har mer "lullull" än DVBViewern.

I mitt fall valde jag DVBViewrn för att det är den första applikationen som har fungerat för mig. MP, Meedio och MyTHeatre hade alla brister som gjorde att de inte var för mig (inte så mycket i features som att de krashade osv).

Postad 25 maj 2006 - 14:28

Unregistered16b96569
  • Unregistered16b96569
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0
Har nu läst igenom hela tråden men jag hittar inte svaret på min fråga:
Funkar Fire/Floppy DTV-T med Boxers alla kanaler i DVBViewer, någon som testa o kan svara innan jag köper progget.

Mvh

P

Postad 25 maj 2006 - 15:06

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Har nu läst igenom hela tråden men jag hittar inte svaret på min fråga:
Funkar Fire/Floppy DTV-T med Boxers alla kanaler i DVBViewer, någon som testa o kan svara innan jag köper progget.

Ja det gör det, jag har kört med det rätt länge nu.

Postad 26 maj 2006 - 21:21

hellmelt
  • hellmelt
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Jag har kört i drygt ett år med MediaPortal. Men detta program verkar ha "gått in i väggen". För varje release har det blivit mer och mer problem med dålig synk mellan ljud och bild, och ryckigheter i uppspelningen. Ibland råhackar alltihopa, och man får stoppa och starta om uppspelnignen.

Så efter att ha läst denna tråd blev jag intresserad av DVBViewer - jag behöver programmet bara för att se på och spela in TV, inte tusen andra funktioner. Och det är skapat för Digital TV, vilket borde innebära att en hel del gamla lik i lasten från analoga Tv-kort kan skippas.

Men jag får inte DVBViewer att funka! Senaste officiella versionen kan inte visa kodade kanaler, efter ett försök hänger sig programmet. Senaste betan hänger sig i stor sett direkt - ibland går det igång lite (på TV4), men att byta kanal och scanna går inte längre. Helt oanvändbart för närvarande. Någon som vet om det ska funka i min konfiguration:

Twinhan DVB-T med CI, viacess CAM, Boxerkort.
BDA drivisar 1.2.3.0 (får inte mitt att funka med högre version - detta finns beskrivet någonstans på nätet. Twinhan har gjort bort sig på firmwareversionen i korten).
NVIDIA pure video och audio dekoder, provat med DScaler audio också
MCE 2005 engelsk med alla patchar
ATI 9550 grafik.

Tacksam för hjälp igång med detta lovande program,
hellmelt

Postad 26 maj 2006 - 22:09

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Twinhan DVB-T med CI, viacess CAM, Boxerkort.
BDA drivisar 1.2.3.0 (får inte mitt att funka med högre version - detta finns beskrivet någonstans på nätet. Twinhan har gjort bort sig på firmwareversionen i korten).
NVIDIA pure video och audio dekoder, provat med DScaler audio också
MCE 2005 engelsk med alla patchar
ATI 9550 grafik.

Jag har haft vissa problem med Nvidia pure video decoder, ljudet spökar med den, testar nu med Cyberlinks powerdvd 7, du kan ladda hem en 30-dagars testversion hos cyberlink, har tidigare kört med Nvidia video codec och powerdvd audiocodec.

Använder bda 1.2.3.6 och det fukar utmärkt men jag kör mina 3 olika dvbkort i en server och streamar till klienterna som jag tittar på, dvbviewer server har aldrig hängt sej för mej.

DScaler codec både Video och audio hänger sej tvärt för mej liksom att jag inte kan använda overlay utan att klienten hänger sej innom 30 sek, vmr9 funkar utmärkt, detta gäller i alla 3 mina klienter samt i tjejens dator.

En codec som funkar ganska bra ihop med ffdshow är Nero video decoder.

Kolla även på dvbviewers forum, finns säkert fler som haft problem där som kan hjälpa dej.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 26 maj 2006 - 22:12.

Postad 27 maj 2006 - 22:53

Unregistered16b96569
  • Unregistered16b96569
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0
Fick igång DVBViewer med floppyDTV-T, men jag får så j...a sur bild. Har testat med både nvidia pure och cyberlink, men bilden blir grådassig och pixlig som f..n. Har testat VMR9 och Overlay mm men jag får inte till det. Kör jag en XVID så får jag inte heller ut rätt upplösning, den är betydligt sämre än om startar en film i typ BSPlayer. Kan det bero på mitt graffa kort, är ett nvidia FX5200? Proppen i burken är en AMD Athlon +3400 med 1 gig ram, så jag tycker inte Hw ska va ett prob.
Har förövrigt samma problem med MCE.

Annars så lyckades jag hittat de flesta Boxer kanaler så det var najs, men som sagt bilder suger rejält.

Några trix man kan testa?

Mvh

P

Postad 27 maj 2006 - 23:08

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Fick igång DVBViewer med floppyDTV-T, men jag får så j...a sur bild. Har testat med både nvidia pure och cyberlink, men bilden blir grådassig och pixlig som f..n. Har testat VMR9 och Overlay mm men jag får inte till det. Kör jag en XVID så får jag inte heller ut rätt upplösning, den är betydligt sämre än om startar en film i typ BSPlayer. Kan det bero på mitt graffa kort, är ett nvidia FX5200? Proppen i burken är en AMD Athlon +3400 med 1 gig ram, så jag tycker inte Hw ska va ett prob.
Har förövrigt samma problem med MCE.

Använder du Nvidia pure video så kan du ställa färgerna i inställningarna för codecen, du hittar en ikon nere i aktivitetsfältet brvid klockan, dubbelklicka på den med ett tvprogram eller en dvd igång i dvbviewer.

Pixligheten kan du få bort genom att använda ffdshow och skala bilden till bildvisarens native, dvs om inte pixligheten beror på dålig mottagning.

Postad 28 maj 2006 - 00:05

Unregistered16b96569
  • Unregistered16b96569
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0
Okej, det ska jag testa. Känns som att FFDShow har sitt finger med i spelet i de flesta program. Men är det den som gör att jag inte får ut 1360x769 mot LCDn? Vilket jag får genom MS Media Player och BSPlayer?
Vilket progg vare man kunde ta hem i nån timme för o kolla antenn styrkan? Inte mytheater hoppas jag för den går ju i graven (meedio dött)??
Har tänkt blåsa om HTPCn för att komma tillrätta med massa konstigheter, har ni några tips på en så yttepytte konfig som möjligt? Kommer köra XPMCEse i grunden.

Thanx in advance

//P

Postad 28 maj 2006 - 12:03

jonathane
  • jonathane
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Hej!

Har precis köpt DVBViewer och har en fråga...

Vilken av alla versioner skall man ladda ner? Jag har två stycken FireDTV DVB-T och en DVB-S.

Följande versioner hittar jag:

DVBViewer Version: V3.2.6
DVBViewer GE Version: 1.9.4
DVBViewer GE Version: 1.9.5.3 Test
DVBViewer Public Beta Version: 3.4.9.261

Vad är skillnaden på GE och den andra?

Postad 28 maj 2006 - 17:27

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

DVBViewer Version: V3.2.6
DVBViewer GE Version: 1.9.4
DVBViewer GE Version: 1.9.5.3 Test
DVBViewer Public Beta Version: 3.4.9.261

Jag kör numera dvbviewer public beta.
men det funkar bra med dvbviewer v3.2.6 också
Skillnaden på pro och GE är att GE är en lite mer avskalad version, jag har för mej att det inte funkar med server/klient ihop med GE.

Postad 28 maj 2006 - 17:30

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Okej, det ska jag testa. Känns som att FFDShow har sitt finger med i spelet i de flesta program. Men är det den som gör att jag inte får ut 1360x769 mot LCDn? Vilket jag får genom MS Media Player och BSPlayer?

Slå på OSD i ffdshow så ser du den verkliga output upplösningen med och utan skalning om du använder Nvidia pure video och ställer in ffdshow raw video som postprocessor. Glöm inte heller att aktivera Raw video i ffdshow längst ner i codeclistan.

Postad 29 maj 2006 - 05:55

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
1. FFDShow kräver nVidia-kort, eller hur?
2. Goldstar: kan du se live TV på dina klienter?
3. Något bra program som kan visa signalstyrkan på marksänd digital TV? (Som även Petta letade efter). Har en FireDTV. Problemet är att jag kan använda FireDTV i ett jack nära förstärkaren men inte i ett annat som ligger längre bort (stjärnkopplat). Bytte antennförstärkare och satte på 1.5 m längre antennrör men samma svaga signal.
4. Hur stora diskar har ni egentligen? Det behövs ju inte så många inspelningar att fylla en 200 GB disk. Skulle vilja spara i MPEG4 eller DIVX men det går ju inte.

Redigerat av menhallå, 29 maj 2006 - 06:07.

Postad 29 maj 2006 - 06:40

jonathane
  • jonathane
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Tack för svaret Goldstar!

Postad 29 maj 2006 - 08:43

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

1. FFDShow kräver nVidia-kort, eller hur?

ffdshow är grafikkortsoberoende, det funkar med alla grafikkort, men kräver en skaplig processor.

2. Goldstar: kan du se live TV på dina klienter?

Japp, det är som att tvkortet satt lokalt i burken jag använder, dvs man kan byta kanal stoppa, spela in och timshifta hur man vill på klienten, om man använder enbart ett tvkort i servern så kan man titta på olika kanaler på olika klienter om kanalerna ligger på samma MUX.

3. Något bra program som kan visa signalstyrkan på marksänd digital TV? (Som även Petta letade efter). Har en FireDTV. Problemet är att jag kan använda FireDTV i ett jack nära förstärkaren men inte i ett annat som ligger längre bort (stjärnkopplat). Bytte antennförstärkare och satte på 1.5 m längre antennrör men samma svaga signal.

Känner inte till något, men kolla om din befintliga förstärkare är ställbar eller testa med en till innan burken med dålig mottagning.

4. Hur stora diskar har ni egentligen? Det behövs ju inte så många inspelningar att fylla en 200 GB disk. Skulle vilja spara i MPEG4 eller DIVX men det går ju inte.

Har en 160gb i htpcn och 600 gb i servern, bränner dock ut det som är värt att spara, och kodar om det som bara ska ligga på servern till WMV eller xvid i efterhand.

Postad 29 maj 2006 - 11:28

hellmelt
  • hellmelt
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Jag fick inte så många svar på min tidigare problembeskrivning, kunde man nog inte väntat sig heller...

Finns det någon som bara kan bekräfta att DVBViewer ska funka med mina prylar? Jag vill inte plöja ner timmar på något som ändå inte kan fungera.

XP MCE
Twinhan PCI DVB-T (VP-3040) med kortläsare, Boxerkort.
BDA drivrutiner 1.2.3.0 (funkar tyvärr inte med senare versioner)
NVidia Pure Video (kan jag iofs byta ut om det är det som är problemet)
ATI 9550, Catalyst drivers från april

Funkar skapligt i MediaPortal.

/hellmelt

Postad 29 maj 2006 - 12:50

cheGG
  • cheGG
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Har inte orkat plöja igenom hela denna tråden, men jag hoppas att någon av er kan ge mig ett svar i alla fall.
Hur är det med byte av kanal i detta program?
Jag kör med FloppyDTV-S och tycker tex att mediaportal har alldeles för långsamma kanalbyten. Jag vill ha ganska snabba kanlbyten för att det skall vara intressant..

BTW, Funkar detta program med FloppyDTV-S? Såg att FireDTV-S funkade så det borde väl inte vara några problem?

Tack!

Postad 29 maj 2006 - 16:14

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Vad är skillnaden på GE och den andra?

Ge ska ha färre funktioner- bara för dvb inget frontend för musik etc. (har inte provat)

Finns det någon som bara kan bekräfta att DVBViewer ska funka med mina prylar? Jag vill inte plöja ner timmar på något som ändå inte kan fungera.

Ja det ska fungera utan problem.

BTW, Funkar detta program med FloppyDTV-S? Såg att FireDTV-S funkade så det borde väl inte vara några problem?

Vet inte till 100% men visst bör det fungera, ser ingen anledning till varför det inte skulöle göra det.
Mytheatre fungerar och då ska också detta fungera. 99% säker att det gör det.

Kanalbytana är snabba enligt min uppfattning i detta pgm, inget att klaga på.

Postad 29 maj 2006 - 19:32

mölle
  • mölle
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Har köpt dvb-viewer och kör med FireDTV för comhem. Jag har fått till det mesta, men har fortfarande några små problem som jag hoppas att någon kan hjälpa mig med.
1. Jag får in betalkanalerna i kanallistan, men inte SVT:s kanaler och TV4.
2. dvb-textning får jag inte att fungera.

Tack på förhand.

Postad 29 maj 2006 - 20:21

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
Senaste Betan (2005-05-29)
Mycket godis här :D :huh: ;) Länk till ändringarna i betan
Har inte testat ännu men återkommer.....

Postad 29 maj 2006 - 20:55

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0
Senaste betan är mumma, dock får jag som tidigare inte subtitles att funka. Har bokat för dessa i inställningar men inga texter syns...

Postad 29 maj 2006 - 21:24

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

inga texter syns...

EDIT: Under "blå" knapp på fjärren (om den är mappad) finns subtitles, välj sida - enkelt :D
Annat alternativ, gå in i settings - options - input.
Där kan man lära in ett nytt kommando och mappa det till fjärren eller tangentbordet.
Funkar suveränt. Kanalen minns inte inställningarna men har inte testat färdigt, kanske finns det någonstans.
Kommer med en lite guide på det senare.
Edit: Nu fungerar även timeshift (paus) med text (tex. Canal +) :huh:

Redigerat av Unregistered9bb18449, 29 maj 2006 - 22:02.

Postad 29 maj 2006 - 22:16

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0

inga texter syns...

EDIT: Under "blå" knapp på fjärren (om den är mappad) finns subtitles, välj sida - enkelt :D
Annat alternativ, gå in i settings - options - input.
Där kan man lära in ett nytt kommando och mappa det till fjärren eller tangentbordet.
Funkar suveränt. Kanalen minns inte inställningarna men har inte testat färdigt, kanske finns det någonstans.
Kommer med en lite guide på det senare.
Edit: Nu fungerar även timeshift (paus) med text (tex. Canal +) :huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Inte det som är bekymmer, subtitlemenyn finns via högerklickmenyn med, Problemet är att inga texter visas oberoende av inställningarna

Redigerat av NisseGurra, 29 maj 2006 - 23:21.

Postad 29 maj 2006 - 22:52

Unregisteredd75d0848
  • Unregisteredd75d0848
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
hmm...jag kan inte få unicast att fungera med nya betan. Någon som har fått igång det hela?

Postad 30 maj 2006 - 06:34

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Ingen aning men kanske denna länk kan hjälpa dig. Finns enn download på en "channellist" för comhem där.

Inte det som är bekymmer, subtitlemenyn finns via högerklickmenyn med, Problemet är att inga texter visas oberoende av inställningarna

Kan det vara så att Comhem inte skickar ut texttv i sitt nät? (eller bara på vissa kanaler?)

Någon som har Comhem, kan ni via DVBViewer få in texttvsidan 100 på Canal+?

Postad 30 maj 2006 - 07:01

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1 997 inlägg
  • 0

Ingen aning men kanske denna länk kan hjälpa dig. Finns enn download på en "channellist" för comhem där.

Kan det vara så att Comhem inte skickar ut texttv i sitt nät? (eller bara på vissa kanaler?)

Någon som har Comhem, kan ni via DVBViewer få in texttvsidan 100 på Canal+?

<{POST_SNAPBACK}>

funkar bra ett få upp texttv men den öppnas i ett annat fönster, och textningen ligger där. Måste finnas nått sätt att få texten på "primär"-sidan.

Postad 31 maj 2006 - 05:53

menhallå
  • menhallå
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0

... bränner dock ut det som är värt att spara, och kodar om det som bara ska ligga på servern till WMV eller xvid i efterhand.

Vilket program använder du för att koda om till WMV och hur lång tid tar det att koda en 2h film (cirkus)? :(

Off topic ja, men minnesbrist för tillfället och med lite lediga dagar framöver så kanske jag kan rätta till det. :(

Postad 31 maj 2006 - 10:34

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Vilket program använder du för att koda om till WMV och hur lång tid tar det att koda en 2h film (cirkus)? dry.gif

Jag brukar använda Tmpegenc plus 2,5 och om jag ska bränna till dvd så använder jag VideoReDo till att koda om .ts till .vob.

Postad 02 juni 2006 - 12:05

bytsilt
  • bytsilt
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Är själv lite kluven vad gäller DvbViewer.
Har nu lekt med alla möjligheter o plugins några dagar och det är helt klart ett bra program. Men lite småkinkigt tex vad gäller vilka codecs som fungerar. Nividia lyckas jag inte med. Dscaler ger kalasbild men gör att programmet hänger sig titt som tätt.
Nu kör jag Intervideo/AC3Filter vilket verkar stabilt.
MyTheatre däremot fungerar bra oavsett vilken codec man använder. Hänger sig i stort sett aldrig.

MEN, DVBViewer ger en märkbart bättre bild än MyTheatre..! Trodde bilden skulle vara likadan om man använder samma codec o renderare men icke. Klart skarpare o mer "3d-känsla".

Detta gör att jag trots allt tänker kämpa vidare med DvbViewer.. :)

Förresten..det går utmärkt att både se o spela in mpeg4..provade igår.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej!

Vad är dina erfarenheter när det gäller cpu utnyttjande mellan DVBViewer och MT?

I min konfiguration ligger MT ca 25% lägre för att ta emot bitströmmen, avkodningen avstängd, kanal C MORE HD. Indikatorerna i forumen har har varit det omvända, dvs DVBViewer skall vara resurssnålare.

AMD 3200+
XP Pro sp2
DVBViewer Pro

/B

Postad 02 juni 2006 - 15:32

Unregistered1b955732
  • Unregistered1b955732
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Skall prova senare i kväll. Återkommer.

Upplever du några skillnader i bildkvalité..?

Postad 03 juni 2006 - 19:16

bytsilt
  • bytsilt
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Är själv lite kluven vad gäller DvbViewer.
Har nu lekt med alla möjligheter o plugins några dagar och det är helt klart ett bra program. Men lite småkinkigt tex vad gäller vilka codecs som fungerar. Nividia lyckas jag inte med. Dscaler ger kalasbild men gör att programmet hänger sig titt som tätt.
Nu kör jag Intervideo/AC3Filter vilket verkar stabilt.
MyTheatre däremot fungerar bra oavsett vilken codec man använder. Hänger sig i stort sett aldrig.

MEN, DVBViewer ger en märkbart bättre bild än MyTheatre..! Trodde bilden skulle vara likadan om man använder samma codec o renderare men icke. Klart skarpare o mer "3d-känsla".

Detta gör att jag trots allt tänker kämpa vidare med DvbViewer.. :)

Förresten..det går utmärkt att både se o spela in mpeg4..provade igår.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej!

Vad är dina erfarenheter när det gäller cpu utnyttjande mellan DVBViewer och MT?

I min konfiguration ligger MT ca 25% lägre för att ta emot bitströmmen, avkodningen avstängd, kanal C MORE HD. Indikatorerna i forumen har har varit det omvända, dvs DVBViewer skall vara resurssnålare.

AMD 3200+
XP Pro sp2
DVBViewer Pro

/B

<{POST_SNAPBACK}>

Kollade idag, kunde inte se några märkbara skillnader. Använder PureVideo, FW 91.28 och ett Geforce 6600. Däremot ligger cpu lasten på pottkanten för Dvbviewer. Vet du om Dvbviewer och Cyberlink h.264 kan utnyttja dubbla kärnor(x2)?
/B

Postad 04 juni 2006 - 07:48

MrMartin
  • MrMartin
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Hej

Efter att ha fått DVBViewer ingång igen efter lite strul med FireDTV så märkte jag igår kväll att jag fortfarande har lite problem med små ryckningar i sändningarna. Oftast uppkommer ett ryck/hack i bilden ungefär var 4:e eller 5:e sekund... Egentligen inget allvarligt men ändå irriterande.
Detta uppkommer på alla kanaler (har testat kanaler från både Södertälje-masten och Nacka-masten)

Har aldrig haft detta problem i Mediaportal eller MCE.

Använder dscaler codec för video och testat alla möjliga audio codecs som nvidia och dscaler med samma reslutat. Kör självfallet WMR9 och Directsound: SB Audigy 2 Audio som renderer för ljudet.

Beror detta på att jag har en P4, 3.0Ghz och HT enabled? Har inte vågat testa att slå ifrån HT ännu.
Är det kanske dscalers videocodec som strular? Vilken version är bäst? Jag har 4.1.8 installerat. (Vill inte köra nvidias purevideo då allt blir suddigare tycker jag)

Det kan väl inte ha med mottagningen att göra.? Får nästan full signal på alla kanalerna. Och eftersom det funkar perfekt i Mediaportal så tvivlar jag på att signalen är för svag.

Kör för övrigt den allra senaste betan av DVBViewer Pro.

Har någon upplevt samma problem?

Martin

Postad 05 juni 2006 - 16:59

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

• 1 754 inlägg
  • 0
Tja!

Köpte DVB-Viewer pro ida´.

Skall börja med att prova på min splonk nya dator(rätt kraftig)...för den är helt ren, bara nån dag gammal.

Är det Twinhans egen drivis eller Twinhan BDA som gäller? Såg i denna tråd att nån skrev att BDA gällde...men på hemsidan står det "tested with twinhan drivers"(tolkar det som 'inte-BDA').
Kanske fungerar bägge...vilken är stabilast isåfall ?

Jag är ganska nöjd med Mediaportal i min HTPC, har skaffat detta för att jag sett att ni skrivit att det ger bättre bild än MP. ;)

Krister_l ---> tack för guiden. Alltid skönt att slippa jobba alltför mycket för att få igång programmet.

Postad 05 juni 2006 - 18:24

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Är det Twinhans egen drivis eller Twinhan BDA som gäller? Såg i denna tråd att nån skrev att BDA gällde...men på hemsidan står det "tested with twinhan drivers"(tolkar det som 'inte-BDA').

Jag använder twinhans bda-drivers, har inte testat dom vanliga drivrutinerna.

Jag är ganska nöjd med Mediaportal i min HTPC, har skaffat detta för att jag sett att ni skrivit att det ger bättre bild än MP.

Jag testade MP innan dvbviewer när jag ville gå ifrån MCE, upplever på många vis dvbviewer som enklare att hantera än MP, även jag tycker bilden blir bättre i dvbviewer, men det verkar lite olika vilken codec folk får till att funka bäst ;)

Postad 05 juni 2006 - 19:46

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Jag kör DVBS och där fungerar båda drivrutinerna även med senaste betan. (har en dator med WDM och en med BDA) Båda är stabila, har inte kollat vem av dom som kräver minst resurser. Gissar att det är WDM - BDA är väl nåt som microsoft krånglat till för MCE? Måste nog testa själv och komma med en rapport

Postad 05 juni 2006 - 20:56

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0
Upptäckte något märkligt med senaste dvbviewerbetan för en stund sen. När jag kollar livetv och inspelade tvprogram, både Mpeg och .ts så är bilden riktig, men när jag spelar upp en dvd så blir bilden utsträckt över kanten på tvn, lite märkligt eftersom att jag använder samma codec och inställningar till både livetv och dvd, någon annan som råkat ut för det? Det lär ju inte vara overscan för då skulle det ju varit likadant även på livetv.

Redigerat av Unregisteredc96d6be8, 05 juni 2006 - 20:57.

Postad 05 juni 2006 - 21:03

Unregistered7beef5b5
  • Unregistered7beef5b5
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0

Upptäckte något märkligt med senaste dvbviewerbetan för en stund sen. När jag kollar livetv och inspelade tvprogram, både Mpeg och .ts så är bilden riktig, men när jag spelar upp en dvd så blir bilden utsträckt över kanten på tvn, lite märkligt eftersom att jag använder samma codec och inställningar till både livetv och dvd, någon annan som råkat ut för det? Det lär ju inte vara overscan för då skulle det ju varit likadant även på livetv.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror inte jag märkt att bilden blir utsträckt faktiskt.

Förresten, är det nån som har fått uppspelningen av dvd isos att funka med dom senaste betorna?

Redigerat av Unregistered7beef5b5, 05 juni 2006 - 21:04.

Postad 05 juni 2006 - 21:28

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0

Förresten, är det nån som har fått uppspelningen av dvd isos att funka med dom senaste betorna?

Nej ;)
Också nyfiken om det bara är blekarn och jag som har dessa problem.
Jag har uppmärksammat dev. i DVBViever forumet på problemet här, ingen respons ännu. Vill minnas att det aldrig fungerat i någon av betorna för mig.
Att spela .iso filer (genom daemon) fungerar perfekt i versionen från dec 2005

Postad 05 juni 2006 - 23:09

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7 392 inlägg
  • 0

Nej sad.gif
Också nyfiken om det bara är blekarn och jag som har dessa problem.
Jag har uppmärksammat dev. i DVBViever forumet på problemet här, ingen respons ännu. Vill minnas att det aldrig fungerat i någon av betorna för mig.
Att spela .iso filer (genom daemon) fungerar perfekt i versionen från dec 2005

Hade aldrig testat innan och fick det inte heller att funka tyvärr

Postad 06 juni 2006 - 09:31

subleem
  • subleem
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Har läst hela tråden men kan inte hitta några svar på de problem jag har.

1. Jag får inte cardsharing att fungera med WinCSC och SoftSCA (får upp dem i pluginmenyn och alla inställningar är rätt - samma inställningar funkar perfekt i ProgDVB). Enda skillnanden är att i ProgDVB kör jag inte mitt Technotrend Budget (DVB-S)-kort med bda drivrutiner (vilket är ett måste i DVBviewer).

2. När jag byter kanal så allt som oftast krashar programmet?

Jag kan se alla fria kanaler, men vem nöjer sig med det? ;)

Någon annan som har haft dessa problem, eller någon som har ett Technotrend Budget (DVB-S) kort som får det att fungera?

Postad 06 juni 2006 - 16:02

Unregistered9bb18449
  • Unregistered9bb18449
  • Lärjunge

• 400 inlägg
  • 0
@ subleem
Prova SoftSCA ver 2.42 - bara ett litet tips :D

Postad 06 juni 2006 - 22:18

Unregistered16b96569
  • Unregistered16b96569
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0
Har nu fått igång programmet och det motsvarar mina förväntningar med råge, äntligen kom FloppyDTVn till användning :D Får till o med text på Planimal Anet så frugan kan va lugn.
Men jag får inte till en bra setup på MCE fjärren, den blir inte precis wife friendly, är det någon som kör med MCE fjärren som har lust att dela med sig sina fjärr mappningar?

Sen undrar jag även om det finns nån annan codec än PowerDVD 7 för att ta emot HD sändningarna via boxer?

//P

Postad 06 juni 2006 - 22:51

Magnus Thome
  • Magnus Thome
  • Beroende

• 1 064 inlägg
  • 0

Har nu fått igång programmet och det motsvarar mina förväntningar med råge, äntligen kom FloppyDTVn till användning :lol: Får till o med text på Planimal Anet så frugan kan va lugn.
Men jag får inte till en bra setup på MCE fjärren, den blir inte precis wife friendly, är det någon som kör med MCE fjärren som har lust att dela med sig sina fjärr mappningar?

Sen undrar jag även om det finns nån annan codec än PowerDVD 7 för att ta emot HD sändningarna via boxer?

//P

<{POST_SNAPBACK}>

CoreAVC

:D

Postad 06 juni 2006 - 23:06

Unregistered222df659
  • Unregistered222df659
  • Beroende

• 1 236 inlägg
  • 0
hur gör man bör att byta codec?

Jo - jag vet var man kan byta, men varje gång jag väljer coravc istf powerdvd7 så kraschar programmet. (kör den där GE versionen)

Har en Lifeview usb, och med skitantennen + powerdvd7codecen får jag in hd-kanalen, men det rycker en del.

vill prova elecards h264 (den ska väl ha stöd för 2cpu?) men den kraschar då med, när jag väljer det.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.