Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

CRT vs digital

312 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 March 2006 - 15:40

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Kul att du tittade in i butiken! ;)

Min lediga dag, så jag antar att Marcus eller Stephan hjälpte dig?
Blir lite skeptisk till dina observationer dock...
Tex det där med att svärtan skulle vara blek är ju rent ut sagt fel.
Tror inte du såg fel, men för att kunna utvärdera svärtan på en proj måste man ju ha en referens på vad som är svart, eller hur.
I vårt rum har vi ett vitt tak, en ljusgrå matta, + en massa dioder och skåpbelysning igång.
Detta gör såklart att svärtbottnen flyttas upp flera snäpp mot ett ultimat rum.
Om ni körde mot den större duken så borde du sett vad som svartreferensen var.
När ingenting lyser på duken är den såklart så absolut svart som den bara kan bli i vårt rum.
Där projjen "lyser svart" försöker den släcka så mycket ljus som möjligt.
Skillnaderna mellan dukens svärta och projjens svärta blir ju sedan hur bra svärtan på WV100 är, och eftersom man knappt kan urskilja var projjen slutar och duken börjar så skulle jag vilja säga att då är svart riktigt svart!
Mao har Sonyn en fatastisk svärta där en CRT endast har en liten liten marginell fördel i vårt rum. (nämligen att helt radera gränsen mellan projjsvärta och duksvärta)

Nu är ju detta Sonyns SVAGHET mot CRT:er!
Jämför man tryck, skärpa, detaljrikedom och ANSI kontrast så snackar vi styrkor hos Ruby som få (ingen? :D ) CRT kan matcha!

Det där med ljusstyrkan stämmer bra.
Ruby har helt klart valt en annan approach än övriga digitala projjar med fokus på svärta och mindre ljusflöde. Varför du blandar in de 800 specade ANSI lumena förstår jag dock inte...
Har aldrig sett en proj som man kan läsa sig till ljusstyrkan på. ;)
Du kan få lite uppmätta siffror av mig om du skulle vilja det, men problemet är att man kanske litar mer på siffror än sina ögon isf. Upplever du den som ljussvagare än en annan modell så är den ju det för dig, inte mycket att orda om.

Detaljrikedommen hänger ju extremt mycket på hur bra skalningen är men man kan väl säga att förutsättningarna finns där med 5 ggr så hög upplösning mot DVD:n.
Självklart vill denna proj käka HD för att kunna blomma ut.
Den är dock imo världens bästa projektor för konsumenter just nu, även på vårt sunkiga DVD-material.

Kommentarer Fix?

MVH
/Jakob

Postad 25 March 2006 - 15:58

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
Av det jag kommer ihåg av Rubyn så var den allt annat än ljussvag, den gav ett mycket större tryck än S4:an, och WSR siffror på ca 30fL kalibrerad bekräftar det.

Ang svärtan så var den grymt bra fast mestadels p.g.a. detaljrikedommen som gav de mörka scenerna fint djup trots att svärtbotten inte var helt outstanding.

15.000:1@30fL ger en svärtbotten på 0,002 och den siffran är inte så unik, HS60 matchar nog den ganska bra, på HS60 har vi kalibrerad ca 5000:1@7fL (gissar 7fL) vilket är 0,0014 så svärtbotten är bättre på HS60 i alla fall tills lampan på Rubyn droppar.

CRT:n jag såg var en klass bättre på svärtan, men sämre i nästan allt annat som skärpa, tryck o.s.v.

Om vi kollar till ren bild/krona, och struntar i allt annat som storlek o.s.v. så är CRT fortfarande bäst, man kan ju få en bild för 30k som få digitala kan matcha tills vi kommer upp till Rubyn.

Rubyn blir nog den projj som börjar tippa vågen mot digital, men det krävs att den kvaliten kommer till mainstream segemtet d.v.s ca 30k innan CRT kan ses som besegrad.

Sedan är C2 fine och Sonys variant med skyhög grundkontrast på gång och det skall bli väldigt intressant, nämns siffror på 10.000:1 i grundkontrast med dessa tekniker, skall bli intressant att se vart det landar och när dom lanseras.

Colis ca vad mäter Rubyn i ljustryck ;)

Redigerat av ZoomAir, 25 March 2006 - 16:07.

Postad 25 March 2006 - 16:29

Unregisteredaefc9833
  • Unregisteredaefc9833
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0
Kommentar?

Tja eftersom NIN lovordar denna projje och attackerar alla som klagar på den hade jag mycket höga förväntningar på den.

Men nej, jag tycker fortfarande inte att den är så bra som NIN tycker.

Andra sidan så har jag inte sett den med HDTV material och i ett perfekt rum.

Så med lite reservation, då CRT'n jag kollade på var med ett perfekt rum, och en riktigt bra duk.

SVARTAN:

Jag såg duken, och jämförde men jag tyckte ändå inte att det var Svart.
Duken var mörkare, ganska mycket tycker jag.
Och jag tyckte ändå att vi hade det ganska mörkt i rummet.

Hästlängder bättre än min egen gamla LCD, men jag hade förväntat mig helt svart.

Tycker att eran Mitsibisi (hur man nu stavar det) var faktiskt riktigt bra till pengarna och med iris av.
Fina färger, och hygglig svarta.

Fråga:
Om man sitter i ett helt svart rum, och kan släcka ner så det inte kommer in ljus.
Och man visar en "svart" bild på Ruby, ser man handen framför sig då eller är duken grå av ljuset som kommer ut ?

Och som jag skrev innan, finns det fördelar/nackdelar med CRT & Digital

CRT lider ju av några tradiga problem som STORLEKEN, och att dom är ett **** att ställa in, men sen är det bara plus tycker jag.

Och som jag skrev innan med, när Ruby kostar 30000:- då är frågan, om det är lönt att kludda med CRT .

DETALJER:
Ja dom var där, och det är svårt att jämföra mot det jag såg på CRT, där bör man ha igång båda.

Jag blev iallafall inte så imponerad som jag hade hoppas på, tyvärr.

Så jag ser framemot denna shootout som nu ska vara i GBG, och se vad andra tycker, då det är samma förutsättningar etc etc etc...

Postad 25 March 2006 - 16:49

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

Kommentar?

Tja eftersom NIN lovordar denna projje och attackerar alla som klagar på den hade jag mycket höga förväntningar på den.

Så med lite reservation, då CRT'n jag kollade på var med ett perfekt rum, och en riktigt bra duk.

SVARTAN:

Jag såg duken, och jämförde men jag tyckte ändå inte att det var Svart.
Duken var mörkare, ganska mycket tycker jag.
Och jag tyckte ändå att vi hade det ganska mörkt i rummet.

Hästlängder bättre än min egen gamla LCD, men jag hade förväntat mig helt svart.

Tycker att eran Mitsibisi (hur man nu stavar det) var faktiskt riktigt bra till pengarna och med iris av.
Fina färger, och hygglig svarta.

Fråga:
Om man sitter i ett helt svart rum, och kan släcka ner så det inte kommer in ljus.
Och man visar en "svart" bild på Ruby, ser man handen framför sig då eller är duken grå av ljuset som kommer ut ?

Och som jag skrev innan, finns det fördelar/nackdelar med CRT & Digital

CRT lider ju av några tradiga problem som STORLEKEN, och att dom är ett **** att ställa in, men sen är det bara plus tycker jag.

Och som jag skrev innan med, när Ruby kostar 30000:- då är frågan, om det är lönt att kludda med CRT .

DETALJER:
Ja dom var där, och det är svårt att jämföra mot det jag såg på CRT, där bör man ha igång båda.

Jag blev iallafall inte så imponerad som jag hade hoppas på, tyvärr.

Så jag ser framemot denna shootout som nu ska vara i GBG, och se vad andra tycker, då det är samma förutsättningar etc etc etc...

<{POST_SNAPBACK}>

Enligt mitt exempel ovan så kommer inte en 0IRE bild på Rubyn bli så svart som på en CRT, en hyfsad bit ifrån, 0,002 är väldigt bra, jag kan få min TW600 till 0,0015 och även då kan man urskilja duken och då har jag ett "optimalt" rum, får hem HS60 för nästa recension så det skall bli intressant att se hur den är i denna aspekt.

Men det är inte lönt med 0IRE siffror på Auto iris projjar då det hänger helt och hållet på implementeringen på irisen.

Så Rubyn kan INTE släcka ner helt om vi kollar på en ren 0IRE bild, finns faktiskt projjar som klarar det bättre om vi kollar på ren svärtbotten. Men då RUbyn har helt grym detaljhantering och kan fixa många "nyanser" av svart så är den oslagbar i mörka scener bland digitala projjar.

Kontrast är ju trots allt skillnaden i nyanser och har du inga nyanser i svärtan så spelar det mindre roll vad man mäter på 0IRE.

Jag hadde också skyhöga förväntningar på RUbyn och blev lite besviken med DVD material men HD var GRYYMT och här fick den visa vad den kunde.

Med vanligt DVD material tycker jag 808 jag såg var bättre om man nu kan säga så då det var vid två helt olika tillfällen, men det var vad jag tyckte i alla fall. HD på RUbyn var den bästa bild jag någonsin sett, har dock inte sett HD på en CRT.

När vi körde detta testet på 808 d.v.s. en helsvart bild, då var det första gången jag fick se hur det ser ut när man inte kan urskilja duken från "bilden". Alla digitalare på plats däribland DC3 för 80K så var dom inte ens i närheten på låååånga vägar just i denna aspekt.

Redigerat av ZoomAir, 25 March 2006 - 16:53.

Postad 25 March 2006 - 17:34

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
SJÄLVKLART får du tycka (rättelse) SKA du tycka som du vill!
Jag vill nyansera dina iaktagelser bara då de inte riktigt överensstämmer med min egna direkt. ;)
Att vi alla tycker olika är väl i grunden ganska sunt.
Kan vi sedan dela med oss av erfarenhetr på detta sättet så är det ju kanon.
Håller man en hög nivå på diskussionen vinner ju alla på det, då de får input från flera håll.
När en åsikt får stå oemotsagd tror jag vi är farligt ute, så jag välkomnar mer än gärna andra synvinklar.

Vad det gäller Mattias så har jag lärt mig att man får läsa lite mellan raderna i hans uttalanden.
De låter ofta bestämda och lite enkelspåriga, men om man ger det en chans och försöker sätta sig in så visar det sig att intentionen inte alls är sådan. :D

Hela försvarsinställningen går väl egentligen ut på att NIN ofta känner sig "påhoppad" och "attakerad" av mindre begåvade människor, där han hela tiden ska behöva försvara varför han gillar den bilden han gör. (Detta skulle jag oxå bli väldigt trött på med tiden).
Är det någon som egentligen välkomnar en öppen dialog om WV100:ans för- och nackdelar så är det ju Mattias! Men så fort det kommer upp tenderar debatten tyvärr mest handla om CRT:ernas självklara fördelar, vilka NIN aldrig ens argumenterat mot.

OM man läser hans uttalande lite mellan raderna så ser man att Mattias tycker CRT tex har bättre svärta och ett underbart djup medan han fördrar Rubyn pga de digitala projjarnas fördelar samtidigt som bilden från WV100 kommer tillräkligt nära även i svagheterna, för att han ska bli nöjd. Kan det bli bättre? Självklart, men inte just idag. B)

Tillbaka on topic:
Angende svärta som Ruby presterar så är det så att i en mörk scen kan man se var 2.35 boarden slutar och duken tar vid, men i en ljus scen är det oftast (imo) helt omöjligt. Detta beror dels på irisen men mest på att rummet reflekterar mera ljus i den ljusa scenen vilket höjer svärtabottnen på duken.
I en 0 IRE scen kommer Sonyn INTE vara lika svart som en CRT!
CRT:n stryper sitt ljusflöde medan Sonyn måste släcka sitt ljus.

Att CRT:n bara har fördelar förutom storlek och inställning kan jag inte alls hålla med om.
När vi bedömmer försöker vi titta så mycket som möjligt på den rena bildkvaliteten!
Här finns det skillnader och det är absolut inte så att CRT är bättre på allt.
Jag är mer inne på NIN's linje här:
CRT är bättre på svärta, punkt. ;)
Att sedan svärtan är en otroligt stor av bilden är ju självklart. Den ligger till grunden för djupet, 3D-känslan och är basen för en lyckad biobild. DÄRFÖR är det så viktigt att WV100 presterar så pass bra svärta som den gör. Detaljer, skärpa och precision leder rubyn på stort. Färgerna kan man jobba mycket med, men frågan är om man generellt kan säga att den ena är bättre än den andra i det här fallet? Smak och tycke, javisst, men det finns oxå en nivå där det är rätt. Det är bara det att alla inte tycker det ser bäst ut. ;)

HD är inte ett måste på Ruby men det öppnar helt klart en ny värld för projjen.
Redan vid dvd ser jag dock ovan nämnda skillnader.

PS. Mitsun är ruggigt prisvärd, det har sagts många gånger, men den är ju inte ens avbytare i Rubyns uppställning. B) Något ska man ju få för de 85 tusen som skiljer.

MVH
/Jakob

Postad 25 March 2006 - 17:41

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
@Zoom:

Som du vet har mina intryck av WV100 förändrats en hel del med tiden.
Jag har alltid gillat den men från början var det mer tryck, mindre svärta.
Idag efter 160h på lampan (och fyra kalibreringar senare) är det precis tvärtom!
Underbar svärta men man kan önska lite mer tryck. ANSI kontasten är inte i närheten av de bästa DLP:erna men bilden är imo ändå totalt sätt flera snäpp bättre. Jag tyckte ju WV100 var lite bättre än S3:an när den kom. Nu är den ganska mycket bättre. ;)

Bra input med räkneexempel och allt. *applåder*

;)

MVH
/Jakob

Postad 25 March 2006 - 17:53

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

@Zoom:

Som du vet har mina intryck av WV100 förändrats en hel del med tiden.
Jag har alltid gillat den men från början var det mer tryck, mindre svärta.
Idag efter 160h på lampan (och fyra kalibreringar senare) är det precis tvärtom!
Underbar svärta men man kan önska lite mer tryck. ANSI kontasten är inte i närheten av de bästa DLP:erna men bilden är imo ändå totalt sätt flera snäpp bättre. Jag tyckte ju WV100 var lite bättre än S3:an när den kom. Nu är den ganska mycket bättre.  ;)

Bra input med räkneexempel och allt. *applåder* 

;)

MVH
/Jakob

<{POST_SNAPBACK}>

Yes skall påpekas att jag bara sett Rubyn vid ett tillfälle, vet inte ens hur mycket lampan hadde gått, det var en relativt ny enhet så en bra bit under 100h tror jag.

Jag tyckte Rubyn var klart bättre än S4 enligt mina preferenser och den är lätt den bästa digitala projj jag sett.

Som sagt så är svärtan och djupet i mörka scener triumf kortet för CRT fortfarande och gör så mycket för bilden att helhets intrycket hos CRT blir så bra.

CRT ger altså bäst svärta och väldigt mjuk bild som jag tycker känns filmlik. Denna mjukhet har även Rubyn med sin höga upplösning så även den känns väldigt filmlik och sömnlös, skall noteras att mjukhet inte är samma sak som oskärpa, Rubyn har bättre skärpa dock.

Men för dom 30k som en sådan CRT kostar idag så är den ganska så överlägsen om man kollar bild/krona kollar man bara bild så är Rubyn med bland dom bästa CRT:er skulle jag gissa, den är bättre på nästan allt förutom svärtan och då svärtan gör så mycket så lägger sig Rubyn jämnsides CRT idag om man kollar helhet (bildmässigt), jag behöver se en CRT i samma prisklass som Rubyn för att avgöra vilken jag föredrar.

Är man VÄLDIGT svärta kräsen är dock CRT fortfarande bästa valet.

Redigerat av ZoomAir, 25 March 2006 - 17:56.

Postad 25 March 2006 - 17:56

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Bra summerat! ;)

MVH
/Jakob

Postad 25 March 2006 - 18:32

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Men svart är INTE svart även på denna.
Visst det är bättre än de övriga projectorerna dom hade men inte sånna hästlängder att jag hade slängt upp 100000:-

Om du menar att man skickar BARA en helt svart bild till projektorn, så stämmer det. Och så är det med CRT också. En CRT rätt inställd skickar ljus den med! Man kan kalibrera så man får stort sett helt svart men då försvinner massa detaljer i svärtan.
Dock går det att förbättra svärtan genom att tweaka med gamma.
För tänk på detta. Om CRT skulle inte skicka något ljus ALLS, så skulle inte on/off CR vara 20-30 000 utan oändligt.

Färgerna var ju inte heller att klaga på, men inte som på CRT.

Okej, då vill jag veta vilken CRT du jämför med? För 99% av alla CRT har inte alls rätt färger heller, och få klarar av att vara riktigt nära. T ex så kräver det 2 st färgfilter på Marquee 9500LC för att ens vara i närheten av rätt.
OBS, nu är detta jämförelse mot referenser, och har inget med personliga preferenser att göra.
Men, Ruby'n är inte perfekt på färgerna, det är sant. Dock vet jag inte om det finns någon projektor som verkligen är perfekt när det gäller färgerna.

Har var ett hyggligt djup, men definitivt inte ordentligt 3D djup.

Då måste du ha haft dålig film eller uppsättningen är felaktig. För 3D djupet i mixscener och ljusa scener är det bästa jag någonsin sett! Så du får nog kolla på den igen, gärna med bra HD matrial.

Detaljrikedomen var ju bra.

Ja, källan var ju DVD så det är ju knappast något man ska mata om man verkligen vill se detaljrikedom.

Hade den nu kostat 25-30000:- så hade jag helt klart köpt en sån före en CRT.

Om 2 år kan du köpa en digital i samma klass, eller kanske t o m bättre, för dom pengarna.

Ska då säga att när jag kollade på Barco 808S, så var det med htpc med HDTV material, och även en DVD med scaler.

Barco 808 är en fin projektor men den kan du knappast få till bättre (närmare referensen) färger än Ruby'n. Sedan lider den som alla andra utan LC av halos. Men den är riktigt vass och för pengarna så är det oslagbar pris/prestanda.

Kommentar?

Nej, jag attackerar inte folk. Men när man påstår saker som inte stämmer, då skriver jag det med.

Intressant att du vet hur jag tycker om denna, är du synsk kanske ;)
Speciellt inte när du inte sett den med HD matrial. Det är en HELT annan projektor då. DVD just don't cut it på den, och det är ett bra bevis på att det är en bra projektor, när man verkligen ser skillnad på DVD och HD. Där har bra CRT ett övertag, eftersom det "suddar" ut det dåliga bättre än digitalt, eftersom det är mjukare bild.

Ja, jag såg en CRT med VHS och ******** vilken dålig bild. Så CRT är väl dåligt då :D
Nä, men allvarligt, man MÅSTE tänka på att det är jäkla stor skillnad på DVD och HD, och att olika rum/dukar gör också stor skillnad.

Det gör man. Och med all projektorer som finns idag (rätt inställda) så skickar dom ljus. CRT är dock klart bäst på detta.

...suddigare bild i hörnen än centrum, ljusare bild i centrum än hörnen, geometri blir aldrig 100%, halos för dom flesta, etc. Listan kan göras lång, och såklart kan man göra en lista för t ex Ruby.
Det finns ingen projektor som är perfekt, så man får ta det gift som känns bäst.

När vi körde detta testet på 808 d.v.s. en helsvart bild, då var det första gången jag fick se hur det ser ut när man inte kan urskilja duken från "bilden". Alla digitalare på plats däribland DC3 för 80K så var dom inte ens i närheten på låååånga vägar just i denna aspekt.

<{POST_SNAPBACK}>

Menar du att det blev HELT kolsvart i rummet? Inget ljus alls? Och hur länge då?
För risken är ju stor att den var kalibrerad att göra det med massa förluster av detaljer i svärtan.

Vad det gäller Mattias så har jag lärt mig att man får läsa lite mellan raderna i hans uttalanden.
De låter ofta bestämda och lite enkelspåriga, men om man ger det en chans och försöker sätta sig in så visar det sig att intentionen inte alls är sådan.  ;)

haha, problemet är att jag skriver på för många forum, så jag hinner sällan skriva ALLT vad jag vill ha sagt.

Hela försvarsinställningen går väl egentligen ut på att NIN ofta känner sig "påhoppad" och "attakerad" av mindre begåvade människor, där han hela tiden ska behöva försvara varför han gillar den bilden han gör. (Detta skulle jag oxå bli väldigt trött på med tiden).
Är det någon som egentligen välkomnar en öppen dialog om WV100:ans för- och nackdelar så är det ju Mattias! Men så fort det kommer upp tenderar debatten tyvärr mest handla om CRT:ernas självklara fördelar, vilka NIN aldrig ens argumenterat mot.

Helt rätt. Det är när man påstår saker som inte stämmer som det blir jobbigt. Sedan att jag förr hade CRT och verkligen tala om varför jag gilla det och nu har man blivit någon "förrädare" för att man bytt teknologi, ja, det är ju bara trist och löjligt. Tyvärr så verkar vissa tro att det som var sant för 2, 3 ja 5 år sedan, är sant idag med, när vi har OTROLIGA framsteg hela tiden.

OM man läser hans uttalande lite mellan raderna så ser man att Mattias tycker CRT tex har bättre svärta och ett underbart djup medan han fördrar Rubyn pga de digitala projjarnas fördelar samtidigt som bilden från WV100 kommer tillräkligt nära även i svagheterna, för att han ska bli nöjd. Kan det bli bättre? Självklart, men inte just idag.

Tror du ska få skriva mina inlägg i framtiden, för du läser mig så bra haha.

Färgerna kan man jobba mycket med, men frågan är om man generellt kan säga att den ena är bättre än den andra i det här fallet? Smak och tycke, javisst, men det finns oxå en nivå där det är rätt. Det är bara det att alla inte tycker det ser bäst ut.

PRECIS! Greg Roger gjorde ju en recension av vad som kallas den bästa CRT någonsin, Sony G90, och inte ens med denna så kunde han få till färgerna perfekt efter referenserna. Denna recension finns på widescreenreview's hemsida om man får tidningen hem.

Yes skall påpekas att jag bara sett Rubyn vid ett tillfälle, vet inte ens hur mycket lampan hadde gått, det var en relativt ny enhet så en bra bit under 100h tror jag.

Jag tyckte Rubyn var klart bättre än S4 enligt mina preferenser och den är lätt den bästa digitala projj jag sett.

Som sagt så är svärtan och djupet i mörka scener triumf kortet för CRT fortfarande och gör så mycket för bilden att helhets intrycket hos CRT blir så bra.

Du ska se den igen med över 200 timmar på lampan och bra HD matrial så får vi se vad du säger.
CRT är fortfarande bättre i det absolut mörkaste scenerna, men enligt mig, så är Ruby'n bättre från mellanmörkt och uppåt.

Postad 25 March 2006 - 18:41

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
Ang 808 med helsvart bild så kommer jag inte exakt ihåg hur mörkt det blev i rummet, men det var låångt mycket mörkare än alla digitalare på plats, HS50 och en DC3 för 80k samt vad jag kommer ihåg av Rubyn med svart bild. Hur den var inställd vet jag inte men jag saknade inga detaljer i alla fall mot de digitala.

Men som jag sagt så är CRT bäst bild/krona kollar man enbart bild så ligger det väldigt jämnt mellan CRT och digitalare som Rubyn/Qualian/Sim o.s.v. dock krävs det som sagt att man går upp mot 100k strecket för att få CRT kvalite i digital form.

Rubyn är bättre på skärpa, tryck, djup i mellanljusa och ljusa scener, medans CRT håller i svärta kortet och de mörkare scenerna.

Färgerna vet jag inte måste se mätningar och se det själv för att avgöra det.

Rubyn tippade som sagt vågen mot digitala projjar ;)

Redigerat av ZoomAir, 25 March 2006 - 18:48.

Postad 25 March 2006 - 18:53

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Helt klart är CRT i 20-40 000 kr klassen väldigt prisvärda, men man får inte glömma att man måste köpa en scaler lr HTPC också, medans det redan finns i en digital. Men när det gäller "best of the best" så är det inte så att CRT är mer prisvärt, snarare tvärtom. Det billigaste jag fick fram var en G90 med nya rör för 11 000$ + frakt, tull och moms. Barco 909 för 125 papp med över 3000 timmar på två av rören. Så rent ekonomiskt så var min 76K Ruby mer prisvärd än dessa.

Postad 25 March 2006 - 19:00

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

Helt klart är CRT i 20-40 000 kr klassen väldigt prisvärda, men man får inte glömma att man måste köpa en scaler lr HTPC också, medans det redan finns i en digital. Men när det gäller "best of the best" så är det inte så att CRT är mer prisvärt, snarare tvärtom. Det billigaste jag fick fram var en G90 med nya rör för 11 000$ + frakt, tull och moms. Barco 909 för 125 papp med över 3000 timmar på två av rören.  Så rent ekonomiskt så var min 76K Ruby mer prisvärd än dessa.

<{POST_SNAPBACK}>

Sant att det är så när man kommer upp i dom summorna, fast det är just dessa CRT för 20-30k så får titeln mest bild/krona, visserligen krävs lite kringutrustning.

Hadde varit sweet att se en av de dyrare CRT G90/909 ;)

Rubyn får min titel bästa bild jag sett, med HD material altså, 808 får min titel WOW med tanke på priset och WOW med tanke på storleken ;)

Postad 25 March 2006 - 20:25

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Jag är nog lite av ett "smyg-CRT-freak". ;)

När S3:an kom tyckte jag den (och även S2 när det begav sig) var bättre på att återge den bilden jag föredrog, än CRT:er i samma prisklass. Nu när WV100 tagit ett rejält steg tillbaka mot CRT-bilden så föredrar jag den klart framför ljuskanonerna. ;)

Jag är väl en sucker for black, men med en twist åt den skarpa detaljerade bilden? ;)
Nu vill jag ha detta paketerat med ANSI kontrasten från H79:an.
Alla stora tillverkare får gärna lyssna på mina önskemål och göra en 1080p proj med 2.35 panel, motorstyrd iris, tyst chassi, grym deinterlacing, tryck som H79, svartare än synden och med kristallklar färgreproducering. Priset: Nästan ovesäntligt, (vem kan värdera perfektion?), men önskemålet kan väl vara 50kkr, det viktiga är dock att den blir gjord, 50 eller 500kkr spelar mindre roll, jag vill hellre se vilja från de stora att försöka tillverka en ultimat proj.

Det sista var fruktansvärt OT och får såklart tas bort av den moderator som känner sig manad. :D

MVH
/Jakob

Postad 25 March 2006 - 23:30

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2077 inlägg
  • 0
Du kommer nog inte att få se en 2,35:1 panel - däremot finns det lösningar med scaler/lins som eftersträvar det du frågar efter ;)

Var beredd på att öppna plånboken dock ;)

mvh

/Pär

Postad 26 March 2006 - 00:18

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Det är ett helt annat kapitel som jag kommer stöta och blöta på en site nära dig. ;)

Tänkte sy ihop det med scalertest, nu när Vantage, Radience och Dragonfly tightar till tätplatserna för DVD och HD scalers. Linserna är väl bara att acceptera, de får man leva med om man ska kunna få 2,35 på bredden smidigt.

Ingen aning om vilken proj som ger WV100-svärta med H79-ANSI dock?
Men där kanske Mr Ånäs vill visa vägen? ;)
(Hur går det med Ånäs förresten? Blev det något?)

MVH
/Jakob

Postad 26 March 2006 - 00:45

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Antar att det är försent att INTE dra igång en CRT vs Digital diskussion nu.

Jag har precis demat en väldigt välinställd Electrohome Marquee 9500LC Ultra för en kille här på forumet och det är nog en av de mer överjävliga bilderna jag sett från en proj hittills.
Skippade Crystallion coh kopplade in den direkt till en HTPC och matade den med 1440x960@60Hz och körde både HDTV material och DVD-material.

Den som påstår att DVD inte räcker till bildmässigt vet inte vad han snackar om eller har inte sett detta demat på en CRT.

Tycker inte du nin som inte hade en susning hur man ställde in en 9500LC kan säga något om 9500LC och hur pass svår en CRT är att ställa in då du lade 15 timmar på din 9500LC som du lagt ner 60k på för att få till en bild men inte lyckades och sen sålde den utan att dema den för att köpa en Ruby. Säger däremot inte emot att en Ruby inte skulle passa bäst för dig.

Den 909:an jag skulle sälja till dig för 125k som gått 3000 timmar är utan tvekan den bästa bild jag någonsin skådat och då har jag sett en del.

Att du ens nämner att den gått hela 3000 timmar får mig att småle med tanker på att en Ruby ha ren brinntid på 2000 timmar.
En CRT är inte ens varmkörd då den gått 3000 timmar och detta vet du. Jag hade en Barco 1209 som gått 15 000 med originalrören och jag törs hävda att denna gav en bättre bild än en Ruby ändå.

En sak som är säker.
När en CRT är rätt inställd och man fått till black detail perfekt så KAN du ha en helt SVART bild och ändå ha detaljer i låg dagrarna om källmaterialet tillåter det. Detta finns det ingen digital maskin som kan prestera i dagsläget.

Att du fortsätter att basunera ut att Rubyn är så jämnbra med 9500LC trots att du varit hos Igroucho och kollat på hans bild förvånar mig. En CRT i en optimalt mörklagd bio är oslagbar i dagsläget. Så enkelt är det.

Angående att man måste köpa en HTPC eller scaler. Har inte de flesta en dator i hemmet nuförtiden? Du behöver INTE en särskild dator dedikerad för film för att det ska se bra ut på en CRT. Jag kör en simpel laptop med ett Nvidia kort tillmin G70 och det funkar helt klockrent för att köra DVD i 1440x960.

808:an som jag demade i lokalen under förra shootouten hann jag inte ställa in ens till 60%.
Den led av rödstick i bilden men detta var inte på något sätt projjens fel utan brist på tid som orsakade detta.

En Ruby räcker långt men att jämställa den med en CRT är rent utav löjligt. Den har en hinna över sig som inte går att få bort. Den ger en bra bild JA men bättre än en CRT? Knappast.

När ni säger att det BARA är svärtan som en CRT är bättre på då snackar ni om en CRT i den lägre prisgruppen.

När man kommer upp i högre prisklasser så är en CRT grymt skarp, har en grym dynamik, en otrolig 3d-känsla och grymt fina färger och jag är redo att påstå att de knäcker en Ruby på de flesta punkterna även om den är jäkligt bra.

Sen att en lampa till en Ruby räcker i 2k timmar och sen går loss på 10k är helt sjukt i mitt tycke.

Jag behöver inte hålla på och debattera för att CRT är så mycket. Det är bara att kolla på bilden själv och dra sina egna slutsater. En CRT för 15-35 k räcker för att knäcka en Ruby när det gäller svärta. En CRT för 35 och uppåt räcker för att knäcka en Ruby på de flesta punkterna. En Ruby är jäkligt bra inget snack om saken men rår på CRT det gör den inte.

Kan vi inte bara lägga ner den här debatten och bara njuta av att se på film oavsett vilken teknik vi föredrar?

Redigerat av Unregistered5a85459e, 26 March 2006 - 00:55.

Postad 26 March 2006 - 01:49

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Haha, mrking, du kunde inte hålla dig. ;)

Let's agree to disagree! :D

Jag har mycket begränsad erfarenhet av CRT:er. Varit hos en del folk som kört diverse konfigurationer men i butiken har jag endast sett Barcos Cine 6:a vilken får ses som en budget proj i dessa sammanhangen. Men av det jag sett (i butik och hemma hos folk) så är intrycket att det bjuds på en grym svärta med en mjuk och mycket "filmlik" bild.
För att kunna sätta sig in i vad jag värderar i en bild så måste man såklart känna till mina referenser. För mig så är bildnirvana en totalt oförvrängd bild av vad regisören så i kameran (eller ännu bättre, när han tittade upp). Beroende på film kan jag acceptera olika sorters efterproduktion och bearbetning men så långt behöver vi kanske inte gå i diskussionen. Denna referens gör att jag från biostolen vill se duken som ett fönster där filmen jag tittar på utspelar sig på andra sidan. Om mitt fönster vetter mot hobsalas idylliska lantmiljö vill jag ha de detaljerna i gräset som jag har om jag tittar ut genom ett fönster i verkligheten. Frodo ska gestaltas precis så skarp och nyanserad som han skulle varit om han verkligen satt tio meter innanför duken (mitt fönster).
Här tycker jag inte CRT projjarna riktigt valt den vägen. Istället bjuds man på en extremt förlåtande lite soft biobild. Jag säger inte att det är fel, men det är inte vad jag letar efter.
En digital projektor upplever jag skarpare och mer utmejslad i detaljerna. Problemet är bara att någon inte putsat fönsterna på ett tag. Jag får en liten hinna mellan mig och bilden.
Sonyn gör ett gott job med att reducera denna hinnan (speciellt i mörka scener) men någon CRT är den ju inte... Däremot upplever jag andra aspekter i bilden mycket mer åt mitt referenshåll.
Mitt val faller därför (just nu iaf) på den digitala Rubyn, då den ligger närmast min referens, men alla ska veta att den har lång väg att gå innan den är framme vid mitt bildnirvana. Frågan är om en projektor någonsin kommer dit?

Nattsvammel av en som njuter av en givande debatt sålänge den hålls ett par nivåer över sandlådan. ;)

MVH
/Jakob

Postad 26 March 2006 - 03:50

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
[quote name='mrking' date='Mar 26 2006, 01:45 ']
Tycker inte du nin som inte hade en susning hur man ställde in en 9500LC kan säga något om 9500LC och hur pass svår en CRT är att ställa in då du lade 15 timmar på din 9500LC som du lagt ner 60k på för att få till en bild men inte lyckades och sen sålde den utan att dema den för att köpa en Ruby. Säger däremot inte emot att en Ruby inte skulle passa bäst för dig. [/qoute]

Oj, stora ord från en som inte lyckas ställa in en CRT när vi skulle ha en shoot-out, utan hade flera centermeter grov missconvergence så det såg helt fördjävligt ut!

Den 909:an jag skulle sälja till dig för 125k som gått 3000 timmar är utan tvekan den bästa bild jag någonsin skådat och då har jag sett en del. [/quote]

Ja, jag har inte sett en 909, men såg en cine 9 på en mässa för massa år sedan (samma projektor), men den såg inte bra ut alls.

Att du ens nämner att den gått hela 3000 timmar får mig att småle med tanker på att en Ruby ha ren brinntid på 2000 timmar.
En CRT är inte ens varmkörd då den gått 3000 timmar och detta vet du. Jag hade en Barco 1209 som gått 15 000 med originalrören och jag törs hävda att denna gav en bättre bild än en Ruby ändå. [/quote]

Du snackar massa skit! Redan efter runt 4000 timmar så börjar rören tappa fokus, men det är väl inget som stör dig, du vill ju bara sälja CRT och lever på gamla myter om bilden. Så lev vidare i din fantasivärld, om 2-3 år så är det ingen som vill ha dina CRT

En sak som är säker.
När en CRT är rätt inställd och man fått till black detail perfekt så KAN du ha en helt SVART bild och ändå ha detaljer i låg dagrarna om källmaterialet tillåter det. Detta finns det ingen digital maskin som kan prestera i dagsläget.[/quote]

Varför ljuger du för? Man KAN få till en stort sett kolsavart svärta om man tweakar med gamma, men intew utan det, om man inte förlorar shadow detail.

Att du fortsätter att basunera ut att Rubyn är så jämnbra med 9500LC trots att du varit hos Igroucho och kollat på hans bild förvånar mig. En CRT i en optimalt mörklagd bio är oslagbar i dagsläget. Så enkelt är det.[/quote]

Conny, du är kul du. Jag var och kolla å Jockes 9500LC, och bilden var MKT bra. MEN, jag anser att bilden jag får med Ruby är bättre! Samma anser Bill blue, som är en av dom som verkligen kan 9500LC utantill, och som moddad den till tusen.
Så en CRT är ICKE optimal i en mörk hemma bio idag anser jag. Du kan tycka det om du vill, du säljer ju det, men jag anser att så är icke fallet.

Angående att man måste köpa en HTPC eller scaler. Har inte de flesta en dator i hemmet nuförtiden? Du behöver INTE en särskild dator dedikerad för film för att det ska se bra ut på en CRT. Jag kör en simpel laptop med ett Nvidia kort tillmin G70 och det funkar helt klockrent för att köra DVD i 1440x960.[/quote]

Som sagt, HTPC krånglar ofta och du har sagt det samma själv innan, men då var det Crystalio som gällde. Nu kanske du ändra dig ;)

En Ruby räcker långt men att jämställa den med en CRT är rent utav löjligt. Den har en hinna över sig som inte går att få bort. Den ger en bra bild JA men bättre än en CRT? Knappast. [/quote]

Vad för hinna??? haha, det låter mer som en försäljare som försöker svartmåla allt som han inte säljer själv. haha

När man kommer upp i högre prisklasser så är en CRT grymt skarp, har en grym dynamik, en otrolig 3d-känsla och grymt fina färger och jag är redo att påstå att de knäcker en Ruby på de flesta punkterna även om den är jäkligt bra.[/quote]

Som sagt, Ruby ger BÄTTRE djup än någon CRT jag sett i mellan och ljusa scener. Så är det bara!

Sen att en lampa till en Ruby räcker i 2k timmar och sen går loss på 10k är helt sjukt i mitt tycke. [/quote]

Som sagt, vad kostar en 909? För vi snackar om någon liknade om vi ska få någon jämbördigt med Ruby.

Jag behöver inte hålla på och debattera för att CRT är så mycket. Det är bara att kolla på bilden själv och dra sina egna slutsater. En CRT för 15-35 k räcker för att knäcka en Ruby när det gäller svärta. En CRT för 35 och uppåt räcker för att knäcka en Ruby på de flesta punkterna. En Ruby är jäkligt bra inget snack om saken men rår på CRT det gör den inte.

Kan vi inte bara lägga ner den här debatten och bara njuta av att se på film oavsett vilken teknik vi föredrar?

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

haha, det var det värsta jag läst! Ja, du kan leva vidare i din fantasivärld, men någon dag så kommer du inse att du har grymt fel! ;)

Postad 26 March 2006 - 08:33

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0
Det blev visst en riktig pajkastningstråd det här... ;)

Om jag förstått det rätt hävdar vissa här att CRT-tekniken inte klarar att visa vissa detaljer i filmbilden men jag kan inte förstå vad de menar. Någon som kan förklara, Colamannen, nin?

Postad 26 March 2006 - 09:48

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Är ganska trött på denna Ruby vs CRT följetong nu. Läser man runt på avsforum så kan man dock ganska fort se att det inte alls är solklart att Rubyn är överlägsen CRT, inte heller att den är likvärdig en bra CRT. Åsikterna går isär där, precis som här. Nin gillar att referera till en jämförelse som är gjort bl.a. med en seriös snubbe (Ruby-anhängare) som kallar sig för darin på avsforum. Denna jämförelse är gjord mellan en G70 och en Ruby. Tydligen är G70:n körd med AKB på (eftersom den med sw v. 1.1 inte går att stänga av) och om AKB:n är i närheten av att vara lika elak på G70 som den är på min 1292 så anser jag att den jämförelse som är gjord är ganska ovidkommande. Med AKB på ser min 1292 nämligen ut som en hyfsad LCD i omfånget. Med den avstängd så är det en helt annan bollplan. ;)

Nog om det, vill man se lite jämförande screenshots mellan Ruby:n och min 1292:a då det gäller detaljnivå så kan man kika in på:
http://www.avsforum....104#post7376104
Märk väl att jag inte är ngt proffs på CRT och har nyligen bytt och kalibrerat alla tre rören själv, skjuter dessutom på en spegel mot en bakprojektionsskärm.
Ändå finns det inte mer äkta detaljer i Ruby-projektionen än vad det gör i min sletna 1292:a.
Ruby:n lär ha stora problem att hävda sig mot en fräsch Marquee 9500 eller Barco Cine9 eller G90 som alla anses vara vida överlägsna en 1292.

Jag har även bjudit in nin att göra fler screenshot tester då det gäller detaljnivå i HD-MPEG. Dock är jag inte intresserad av att jämföra statiska testbilder, eftersom jag är rätt säker på att Ruby:n är överlägsen där. Dock brukar jag titta på filmer med rörliga sekvenser mestadels. ;) :D

Postad 26 March 2006 - 09:49

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
frallan>> Att detaljer försvinner vid MPEG2 projektion (HD eller SD) är snicksnack, titta i tråden som jag länkat till. Mitt screenshot är från igår... ;)

Postad 26 March 2006 - 11:02

Unregisteredb278fbc4
  • Unregisteredb278fbc4
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Tråkigt tråden blev såhär, men det kanske var ofrånkommerligt.

Det blir ju svårt för de som aldrig haft en LCD eller CRT, att skapa sig en uppfattning om vad som passar bäst.

Jag hadde ingen aning om att det va sånna problem med att ställa in CRT -projektorer, at det va jobb - det vet jag, men SÅHÄR struligt.. Eller är det bara pajjkastning?

Man får ju svårt att skapa sig en egen uppfattning genom att läsa inlägg, den saken är säker.

;)

Postad 26 March 2006 - 11:04

Unregisteredb278fbc4
  • Unregisteredb278fbc4
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Kan man inte hålla en lite mer saklig diskussion, rada upp för och nackdelar med CRT och LCD. I detta fall, de värsta CRT jämtemot Rubyn.

Och hänvisa till fakta istället för vad folk tycker om bilden subjektivt..

Postad 26 March 2006 - 11:10

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Håller med om att det börjar bli pajkastning. ;)

Så längt ifrån konstruktivt som man kan komma.
Sluta angripa varandra för det första!
Sen vore det kul att lyfta fram fördelarna med sin egen föredragna teknik istället för att bara smutskasta andra tekniker, och modeller för den delen.

Jag gör ett försök att styra ut skutan på djupare vatten med större frigång, och förhoppningsvis går den inte på grund igen den närmaste tiden! :D

Till att börja med...

Vi ska inte förväxla skärpa med kontrast.
Ett grönt grässtrå som står i en mörkare grön bakgrund kommer givetvis tryckas fram mer om skillnaderna mellan nyanserrna är större, precis som vitt mot svart står ut mer ju högre kontrasten är. Detta har ju ingenting med skärpa att göra, men det kommer påverka hur skarp vi kommer uppleva bilden. Nyansskillnaderna i de mörkaste partierna rår Rubyn inte på, vilket kommer innebära att just där har CRT en ganska överlägset djup och kanonbra nyansering.
Tror alla som läst denna tråden och någongång sett en ens halvbra inställd CRT är överens om att dagens digitala inte är bättre på svärtan. Rubyn är dock den av digi-gänget som kommer närmast, by faaaaar.

Så fort vi kommer upp mot 50 IRE och över (mellanljusa scener och ljusa) så blir rollerna lite omvända. Då plockar digitala projjar (lite beroende på teknik såklart) poäng på ANSI kontrasten.
Man utökar sitt djup i bilden kontra CRT och åstadkommer ett tryck och en punch i bilden där de analoga inte hänger med. Självklart minska man behovet av detta tryck med en kolsvart optimerat biorum, eftersom våra ögon styrs av referenser runt om. Svart är svart med CRT och vitt kan bli "ajaj i ögat" vitt vid hastiga scenförändringar, men vid en A-B jämförelse ser de ljussvaga ut jämfört med tex DLP. ANSI kontrasten är det som avgör djupet i bilden i högdagrar medan svärtan är kritisk i lågdagrar.

Skillnader tekniker emellan gör att detaljnivån och skärpan imo kommer vara bättre på WV100:an.
Här gäller ju högre upplösning desto större krav på bildens beståndsdelar.
Rubyns pixlar mejslar fram större precision och skarpare detaljer än jag sett någon CRT göra.
Här håller jag inte med om att CRT:n visar lika bra skärpa.
Snarare tvärtom, uppleverer jag att de analoga monsterna ger en betydligt mjukare bild långt från den knivskarpa digitala diton.
Jag tycker detta redan på DVD-material, men som så riktigt påpekats så är de stora skillnaderna på högupplöst material.

Nu blir det frukost en liten stund.
Ska bli kl att höra responsen senare. ;)

MVh
/Jakob

Edit: Såg dig inte Niklas. Kloka ord! ;)

Redigerat av Colamannen, 26 March 2006 - 11:11.

Postad 26 March 2006 - 11:34

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Hehe fan känner mig som Karate Kid som ska upp mot bad Boys i Karate Kid III. =)

Colamannen: Dina avsikter är säkert bra men eftersom du säger det du säger så har du antagligen aldrig sett en 9" CRT välinställd med bra källa matad till den.
Säg en tid som passar dig i nästa vecka så kan jag bjuda hem dig och låta dig få sen en 9500LC Ultra som är inställd till 80% (hade inte tid med astigmatism men fick till scheimpflug till 90% kanske. ) projicera på en 2.7m bred bild så ska vi se om vi inte kan få dig att ändra uppfattning.

nin: skillnaden mellan ditt inlägg och mitt inlägg är att du håller på med pajkastning medan jag bara säger det som alla andra redan vet.
Du hade inte den blekaste aning om hur man ställer in den 9500LC du köpte trots att du hållit på och öst ner trådar på forumet med hur mycket de olika moddarna osm du haft gjorda på den kostade och hur bra allt skulle bli.

Jag vet hur man ställer in en CRT och den som var i lokalen såg ut som den gjorde pga tidsbrist inget annat.
Kan räkna upp ett antal referenser som du kan åka hem till och kolla hos om du betvivlar det.
Allt ifrån Barco Graphics 808s och Barco Graphics 1209/2, Barco Reality 909 till Electrohome Marquee 8500LC, 9500LC och Sony G70.

Om du på fullaste allvar tror att en uppsättning P19LUG som sitter i en 909:a tappar fokus efter 4000 timmar så får du gärna fortsätta tro det men var snäll och undvik att vilseleda folk som inte är insatta i ämnet med dina fabler.

Den Cine 9:an som visades på Arken-mässan för ett par år sen som nin hänvisar till var allt annat än välinställd. Vet att en polare frågade de på Displayit om detta och de hade svarat att de hade fått tillgång till lokalerna först kvällen innan och att de inte hunnit ställa in den i tid till mässan.
Cine8:an som satt bakom bakprojjduken i samma rum under den mässan däremot
den var betydligt bättre inställd.

Som sagt, ni får hålla på med era mätningar med foot lambert och whatever så mycket ni vill.
Jag föredrar att ställa in projektorerna bredvid varandra och sen göra en A/B jämförelse och se med sina egna ögon istället.

Jag bryr mig inte i vad experter säger om varken det ena eller det andra.
Experter eller Gurus är bara mänskliga de med. Precis som jag inte bryr mig vad en filmrecensent tycker om en film så lyssnar jag inte heller på dem när det gäller vad jag ska tycka om bildkvalitet.

Redigerat av Unregistered5a85459e, 26 March 2006 - 11:57.

Postad 26 March 2006 - 12:43

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Är ganska trött på denna Ruby vs CRT följetong nu. Läser man runt på avsforum så kan man dock ganska fort se att det inte alls är solklart att Rubyn är överlägsen CRT, inte heller att den är likvärdig en bra CRT. Åsikterna går isär där, precis som här. Nin gillar att referera till en jämförelse som är gjort bl.a. med en seriös snubbe (Ruby-anhängare) som kallar sig för darin på avsforum. Denna jämförelse är gjord mellan en G70 och en Ruby. Tydligen är G70:n körd med AKB på (eftersom den med sw v. 1.1 inte går att stänga av) och om AKB:n är i närheten av att vara lika elak på G70 som den är på min 1292 så anser jag att den jämförelse som är gjord är ganska ovidkommande. Med AKB på ser min 1292 nämligen ut som en hyfsad LCD i omfånget. Med den avstängd så är det en helt annan bollplan. ;)

Ja, jag är ganska trött att svara på folk som inte ens SETT en ruby men ändå VET hur den ser ut ;)
Sorry, men killen som har den G70 har installera MÅNGA CRT och hans G70 är, enligt flera andra, så bra inställd man KAN få. Den är även tweakad med gamma för bättre svärta.
Sedan har vi en annan kille som också äger både en G70 och en Ruby:

Fight 1 DVDs via Momitsu and HTPC
Scoring on a 10 must per round. Three knockdown rule has been waived. Referee is a Sony Broadcast Monitor.

Blackout G70:10 Ruby: 8
Finding Nemo, Castaway, and Kill Bill 2 G70 scored a knockdown!

Color: Ruby: 10 G70: 10
Both units looked very good with the G70 slightly more accurate, Ruby slightly more realistic.

Sharpness: Ruby: 10 G70: 9
Ruby clearly sharper on PC desktop. Slightly sharper on movies.

Detail: Ruby: 10 G70: 10
Surprisingly similar, maybe ever so slight edge on some textures to Ruby.

Shadow Detail: Ruby: 10 G70: 10
Surprisingly similar, maybe ever so slight edge on to Ruby (Wormtongue’s Jacket.)

Instantaneous Contrast: Ruby: 10 G70: 9
Bright scenes Ruby had a clear edge. In very dark scenes more even. In the darkest dark scenes G70 had slightly better blacks. In darkest mixed scenes Ruby had better detail, textures and 3D.

Color Uniformity: Ruby: 10 G70: 10
Ruby had a edge on test patterns. Not visible during movies.

Motion and Geometry: Ruby: 10 G70: 9
1080p vs.1080i may be the real difference here.

Noise and Artifacts: G70: 10 Ruby: 10
G70 seems to smooth out some noise, Ruby may be more clinical and revealing. The down side of the G70 may be some loss of fine details.

Summary
Ruby by a close decision. IIRC, Ruby's margin over the G70 was similar to the G90's over the G70 when I A/B them two years ago before I deceided on the G70. Of course DQ differences may have influenced my PQ assesment back then. I came away extremely impressed with how good my G70 looked. At $4.5 to $5K (new tubes) from a reputable reseller (last time I checked), the G70 may be the videophile bargin at that price point!

Rematch Fight 2 – HDTV via JVC Pro DVHS
Scoring on a 10 must per round. Three knockdown rule has been waived. Referee is a Sony Broadcast Monitor.

Blackout G70:10 Ruby: 8
Finding Nemo, Castaway, and Kill Bill 2 G70 scored a knockdown!

Color: Ruby: 10 G70: 9
Ruby slightly more accurate and realistic.

Sharpness: Ruby: 10 G70: 9
Ruby clearly sharper on movies.

Detail: Ruby: 10 G70: 9
Clear edge to Ruby.

Shadow Detail: Ruby: 10 G70: 9
Clear edge to Ruby on some scenes ( I Robot, X2, film dailies )

Instantaneous Contrast: Ruby: 10 G70: 9
Bright scenes Ruby had a clear edge. In very dark scenes more even. In the darkest dark scenes G70 had slightly better blacks. In darkest mixed scenes Ruby had better detail, textures and 3D.

Color Uniformity: Ruby: 10 G70: 10
Ruby had a edge on test patterns. Not visible during movies.

Motion and Geometry: Ruby: 10 G70: 9
1080p vs.1080i may be the real difference here.

Noise and Artifacts: Ruby: 10G70: 9
G70 may be some loss of fine details.

Summary
Ruby a clear winner in the HDTV rematch. Bring on Blu Ray or HD DVD!

Nog om det, vill man se lite jämförande screenshots mellan Ruby:n och min 1292:a då det gäller detaljnivå så kan man kika in på:
http://www.avsforum....104#post7376104
Märk väl att jag inte är ngt proffs på CRT och har nyligen bytt och kalibrerat alla tre rören själv, skjuter dessutom på en spegel mot en bakprojektionsskärm.
Ändå finns det inte mer äkta detaljer i Ruby-projektionen än vad det gör i min sletna 1292:a.
Ruby:n lär ha stora problem att hävda sig mot en fräsch Marquee 9500 eller Barco Cine9 eller G90 som alla anses vara vida överlägsna en 1292.

Som jag sa i tråden, att sitta och jämföra screenshots och tro man får ut något om den verkliga bilden så är man nog ute och cyklar lite. Men om du anser det så tycker jag Darin's bild är klart mer detaljerad än din. Hans linjer i tröjan är mycket mer skarp och definierad.
Så enligt dessa bilder så ger din CRT sämre detaljnivå. Men, som sagt, detta är bara om man tror man kan jämföra med screenshots.

Jag har även bjudit in nin att göra fler screenshot tester då det gäller detaljnivå i HD-MPEG. Dock är jag inte intresserad av att jämföra statiska testbilder, eftersom jag är rätt säker på att Ruby:n är överlägsen där. Dock brukar jag titta på filmer med rörliga sekvenser mestadels. ;) B)

<{POST_SNAPBACK}>

Okej, så du håller med om att med statiska bilder så ger en bra digital mer detaljrikedom än CRT?
Men via något magiskt sätt så försvinner denna detaljrikedom när det bir rörliga bilder?

Håller med om att det börjar bli pajkastning.  :D

Så längt ifrån konstruktivt som man kan komma.
Sluta angripa varandra för det första!
Sen vore det kul att lyfta fram fördelarna med sin egen föredragna teknik istället för att bara smutskasta andra tekniker, och modeller för den delen.

Jag ber om ursäkt för min del, men när jag läser vad Conny skrev så kunde jag inte hålla mig. Maken till vinklad syn på det hela och "alla vet att så är det" är trist IMO.

Så fort vi kommer upp mot 50 IRE och över (mellanljusa scener och ljusa) så blir rollerna lite omvända. Då plockar digitala projjar (lite beroende på teknik såklart) poäng på ANSI kontrasten.
Man utökar sitt djup i bilden kontra CRT och åstadkommer ett tryck och en punch i bilden där de analoga inte hänger med. Självklart minska man behovet av detta tryck med en kolsvart optimerat biorum, eftersom våra ögon styrs av referenser runt om. Svart är svart med CRT och vitt kan bli "ajaj i ögat" vitt vid hastiga scenförändringar, men vid en A-B jämförelse ser de ljussvaga ut jämfört med tex DLP. ANSI kontrasten är det som avgör djupet i bilden i högdagrar medan svärtan är kritisk i lågdagrar.

Vet inte exakt vart 50 IRE ligger men jag skulle viljka påstå att redan vid halvmörka scener så får iaf jag bättre djup med Ruby'n än dom CRT jag sett. Riktigt mörka scener är fortfarande CRT bättre på.

nin: skillnaden mellan ditt inlägg och mitt inlägg är att du håller på med pajkastning medan jag bara säger det som alla andra redan vet.

I din värld kanske. Men jag och många andra håller inte alls med om det.

Du hade inte den blekaste aning om hur man ställer in den 9500LC du köpte trots att du hållit på och öst ner trådar på forumet med hur mycket de olika moddarna osm du haft gjorda på den kostade och hur bra allt skulle bli.

Nej, och vad har det med saken att göra? Jag har aldrig påståt att jag är bra på ställa in CRT, och det är ju ett av dom stora problemen, att få till CRT perfekt. Har dock sett Jockes 9500LC och bilden var riktigt bra. Dock föredrar jag min Ruby över den, annars så hade jag köpt CRT'n.

Om du på fullaste allvar tror att en uppsättning P19LUG som sitter i en 909:a tappar fokus efter 4000 timmar så får du gärna fortsätta tro det men var snäll och undvik att vilseleda folk som inte är insatta i ämnet med dina fabler.

Som sagt, det kommer från flera att redan runt 4000 timmar så tappar rören fokus och såklart ljusstyrka.

Den Cine 9:an som visades på Arken-mässan för ett par år sen som nin hänvisar till var allt annat än välinställd. Vet att en polare frågade de på Displayit om detta och de hade svarat att de hade fått tillgång till lokalerna först kvällen innan och att de inte hunnit ställa in den i tid till mässan.
Cine8:an som satt bakom bakprojjduken i samma rum under den mässan däremot
den var betydligt bättre inställd.

Ja, den var riktigt illa och jag skulle välja en bra LCD idag över den bilden.

Som sagt, ni får hålla på med era mätningar med foot lambert och whatever så mycket ni vill.
Jag föredrar att ställa in projektorerna bredvid varandra och sen göra en A/B jämförelse och se med sina egna ögon istället.

Mätningar, gjort rätt, är mycket bra på visa skillnader mellan saker. Men i slutändan så är det ögonen som väljer.

Jag bryr mig inte i vad experter säger om varken det ena eller det andra.
Experter eller Gurus är bara mänskliga de med. Precis som jag inte bryr mig vad en filmrecensent tycker om en film så lyssnar jag inte heller på dem när det gäller vad jag ska tycka om bildkvalitet.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, men vi ska tycka precis som du då lr? För du säger ju bara sanningen, som alla redan vet?

Postad 26 March 2006 - 12:48

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Sedan Conny, så tycker jag inte du ska påstå saker som du inte har någon som helst aning om. Du påstår att jag la ner 15 timmar på att ställa in min 9500LC, något som inte stämmer alls överhuvudtaget! Sedan sålde jag inte den för att köpa en Ruby heller, så jag är tacksam om jag slipper höra vad jag gjorde och inte gjorde.

Postad 26 March 2006 - 13:03

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
Enough med pajkastning.

Det finns 15 platser hos biospecialisten.

Plats: Östergatan 11, Kungsbacka
Datum: 15:e April (preliminärt)
Tid: 16:00-?
Källa: HTPC mer information kommer snart.
Upplösning: 1280x720p, 1920x1080i.

Jag lägger den tid jag behöver för att få ordning på 9500LC.

Förutsättnigen är att nån kan axla uppgiften att rodda Rubyn till perfektion.

Zoomair?
Har hört att du kan rodda Rubyn?
I så fall vore det bra om du var på plats och ställde in den dagen innan så den får lika bra förutsättningar.

In the right corner Electrohome 9500LC Ultra i prisklassen runt 70 000:-
In the left corner Sony "Ruby" VW-100 i prisklassen 110 000:-

Let's get ready to RUMBLE!!!

Postad 26 March 2006 - 13:15

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0

Sedan Conny, så tycker jag inte du ska påstå saker som du inte har någon som helst aning om. Du påstår att jag la ner 15 timmar på att ställa in min 9500LC, något som inte stämmer alls överhuvudtaget! Sedan sålde jag inte den för att köpa en Ruby heller, så jag är tacksam om jag slipper höra vad jag gjorde och inte gjorde.

<{POST_SNAPBACK}>

Tja, det var ju det du sa till köparen när du sålde den. Han citerade bara vad du sa.
Känner köparen väldigt väl och han blev mäkta förvånad att du inte ställt in den och att inte ens sladdarna var inkopplad till den enligt er överenskommelse.

Motiveringen var att du inte visste hur man gjorde och att du behövde pengar till en tatuering och att det var därför du skulle sälja den.

Återigen. Detta är inte vad JAG säger utan det är vad köparen sa till mig.

Postad 26 March 2006 - 13:16

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
nin>> Mkt möjligt att personer som äger G70 anser att den är underlägsen Ruby på vissa punkter men:

1.
Om AKB är i närheten av att vara lika elak på G70 som på 1292, så är det inte bra. Inte alls. Det GÅR inte att få bra kontrastupplevelse på en 1292 med AKB på. Det är så bara. Jag tror att detta är en av anledningarna till att 1292 fått rykte om sig att vara kontrastfattig. Möjligt att det inte är så på G70, men om... Jag upprepar OM det är så, så förstår jag hur en digital kan vara så nära i upplevt kontrastomfång.

2.
G70 är en 8-tummare. Möjligtvis en av de allra bästa 8-tummarna, men ändå bara en 8-tummare. Glöm inte detta.

3.
Ang. mina screenshots så får du gärna leta upp detaljer som inte syns på mina, men som syns på darins eller dina. Alltså inte att de "upplevs" skarpare, för det tvivlar jag inte på att de gör med en "matrisprojje", inte konstigt alls, men finns där verkligen fler detaljer?
Dessutom så är det inte särskilt smickrande för Rubyn att jag kommer så nära med tanke på några saker; a) min projje är 10 år gammal. ;) jag är amatör på att ställa in. c) rören är låååångt ifrån nya och om man skall tro på dig så är de mkt suddigare än vad de är som nya. d) jag har installerat rören själv och det är första gången jag gjort ngt sådant. e) jag kör bakprojektion genom en plastskärm som "glittrar till" och suddar ut bilden ganska kraftigt, kör jag projjen mot en vit opak yta så är den myyyycket skarpare.

4.
En 9-tummare som denna *är* extremt mkt skarpare än vilken 8-tummare som helst. Har haft både en gammal 808 och en sprillans ny 808s (typ likvärdig G70) hemma och denna 1292:a sparkar rumpa med båda dessa vilken dag som helst då det gäller skärpa. Kan tilläggas att 808:an var betydligt suddigare än vad den nya 808s var.

Som sagt, jag gör gärna fler jämförelser med screenshots. Jag anser att detaljnivå går att jämföra på detta sätt faktiskt. Det visar inte hela sanningen, men om jag inte lyckas plåta detaljer som du faktiskt kan plåta på din duk, ja då stämmer ju antagligen det du säger, att Rubyn visar mer.
Se'n skall det också tilläggas att både du och darin har lyckats bättre med omfånget i era bilder. Min bild är betydligt mer "utfrätt" i den ljusa skjortan, vilket naturligtvis gör att linjerna ser mer dämpade ut.
Återkommer dock med fler shots på Walter Mathau senare, kanske inte hinner idag, men snart iaf. ;)

Hoppas att inget jag skriver kan tolkas som pajkastning, försöker verkligen undvika det.

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 26 March 2006 - 13:16.

Postad 26 March 2006 - 13:51

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
VILKA kommer nu?

nin: Kan du den 15:e?

Listar de mest aktiva postarna samt de som redan är klara för kvällen.

mrking (Cimagine) 11.
Jari
The Hulk (Biospecialisten) 13.
Jocke (Biospecialisten)
Arioch ? 38.
nin? 37.
ZoomAir? 23.
pacman? 12.
Colamannen? 8.
Fix? 7.

Finns 5 platser kvar om alla ovannämnda vill komma.

Redigerat av Unregistered5a85459e, 26 March 2006 - 13:56.

Postad 26 March 2006 - 13:54

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Tja, det var ju det du sa till köparen när du sålde den. Han citerade bara vad du sa.
Känner köparen väldigt väl och han blev mäkta förvånad att du inte ställt in den och att inte ens sladdarna var inkopplad till den enligt er överenskommelse.

Motiveringen var att du inte visste hur man gjorde och att du behövde pengar till en tatuering och att det var därför du skulle sälja den.

Återigen. Detta är inte vad JAG säger utan det är vad köparen sa till mig.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det stämmer inte så jag är glad om jag slipper höra vad jag har sagt via tredje person.

nin>> Mkt möjligt att personer som äger G70 anser att den är underlägsen Ruby på vissa punkter men:

1.
Om AKB är i närheten av att vara lika elak på G70 som på 1292, så är det inte bra. Inte alls. Det GÅR inte att få bra kontrastupplevelse på en 1292 med AKB på. Det är så bara. Jag tror att detta är en av anledningarna till att 1292 fått rykte om sig att vara kontrastfattig. Möjligt att det inte är så på G70, men om... Jag upprepar OM det är så, så förstår jag hur en digital kan vara så nära i upplevt kontrastomfång.

Som sagt, hans G70 är inställd så bra man kan komma enligt vad andra säger.

2.
G70 är en 8-tummare. Möjligtvis en av de allra bästa 8-tummarna, men ändå bara en 8-tummare. Glöm inte detta.

Ja, det vet jag, och en 9 tumare kostar mer och ger bättre bild.

Ang. mina screenshots så får du gärna leta upp detaljer som inte syns på mina, men som syns på darins eller dina. Alltså inte att de "upplevs" skarpare, för det tvivlar jag inte på att de gör med en "matrisprojje", inte konstigt alls, men finns där verkligen fler detaljer?

Ja, om man verkligen ska ta allvarligt på screenshots så anser jag att bilden du la upp är klart suddigare och linjerna i tröjan är mycket mindre skarpa och synliga. Kan lägga upp dom här så andra också kan se:

Patriks 9 tums CRT:
Postad bild

Min Ruby:
Postad bild

Enligt mig så är det mycket tydligare skillnad mellan vita och dom mörka linjerna i tröjan.
Men eftersom en screenshot inte alls säger hela sanningen (t ex min bild har fått EXTREMA färger i ansiktet på han, när dom är väldigt nära patriks bilder irl) så känns det inte som någon mening med det hela.

Dessutom så är det inte särskilt smickrande för Rubyn att jag kommer så nära med tanke på några saker; a) min projje är 10 år gammal. ;) jag är amatör på att ställa in. c) rören är låååångt ifrån nya och om man skall tro på dig så är de mkt suddigare än vad de är som nya. d) jag har installerat rören själv och det är första gången jag gjort ngt sådant. e) jag kör bakprojektion genom en plastskärm som "glittrar till" och suddar ut bilden ganska kraftigt, kör jag projjen mot en vit opak yta så är den myyyycket skarpare.

Ja, du har ju bara krånglat med den i 4-5 månader nu, medans min kalibrering av Ruby'n tog ca 1 timme ;)
Men ärligt, vem tar screenshotsbilder på sådant allvar att man kan se exakt vad bilden ser ut irl?

Som sagt, jag gör gärna fler jämförelser med screenshots. Jag anser att detaljnivå går att jämföra på detta sätt faktiskt. Det visar inte hela sanningen, men om jag inte lyckas plåta detaljer som du faktiskt kan plåta på din duk, ja då stämmer ju antagligen det du säger, att Rubyn visar mer.

Jo, det är kanske sant. Men eftersom jag inte fick till bilden lika skarp som irl så känns det inte så bra. Men jag kan försöka senare idag eller imorgon med någon annan film, som har mycket bättre bild och detaljrikedom, så kan du sedan ta bild från den med. Vi kan göra en separat tråd om det.
Sålänge vi båda håller med om att screenshots, hur bra gjorda dom än är, inte säger hela sanningen.

Postad 26 March 2006 - 14:00

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
mrking: I would love to men är lite låst med okalibrerad valp & jobb för tillfället (skulle föresten till sveriges framsida nästa helg men det sket sig det med ;) ).

Hade varit kul som fasen även om om jag står helt neutral i CRT vs Ruby fighthen (även om Ruby vinner på KO i sexighet :D ), bra bild och säkerligen trevliga människor är alltid kul! ;)

Postad 26 March 2006 - 14:04

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Jag jobbar natt då ;)

Postad 26 March 2006 - 14:10

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
nin: Fine. Jag får väl tro dig då. Köparen kommer att vara på plats den 15:e så då kan du reda ut det själv med tredje person. Kan du den 15:e April? Om inte så säg ett datum så får alla rätta sig efter dig eftersom du är trådskaparen.

Biospecialisten kan vilken helg som helst så länge Rubyn är inställd av någon som vet hur man gör.
Snackar med dem just nu och de har godkänt detta.

Vore kul om du kom så kunde vi ta en bira tillsammans så reder vi ut alla frågetecken också gräver vi ner stridsyxan en gång för alla oavsett resultat.

Det kommer att vara ett kompromisslöst test där båda projektorerna SKA vara inställda efter bästa förmåga dagen innan så att allt är klart när alla kommer på lördagen.
Det kommer att delas ut formulär där folk kan skriva ner sina åsikter efter varje avklarat testsegment samt att det kommer finnas tillgång till en laptop så vi kan hålla interaktiv kontakt med tråden på minhembio för att hålla folket uppdaterade vad somhänder under testets fortgång.

Efter testet går vi antingen till Ester eller Rumpanbar i närheten och käkar en god middag och tar en öl tillsammans och reflekterar över våra intryck av aftonen.

Allmänt upprop: Är det någon som har en überjävlig digitalkamera med stativ som kan dokumentera denna afton?

Postad 26 March 2006 - 14:14

Unregistered5a85459e
  • Unregistered5a85459e
  • Forumräv

• 794 inlägg
  • 0
pacman: Ok, tråkigt. Du hade säkert kunnat komma med värdefulla reflektioner eftersom du kan detta med bild.

nin: Ok, när kan du? Till helgen eller helgen efter det?
Jag behöver inga veckor på mig för att realisera detta.

Postad 26 March 2006 - 14:31

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

nin: Fine. Jag får väl tro dig då. Köparen kommer att vara på plats den 15:e så då kan du reda ut det själv med tredje person. Kan du den 15:e April? Om inte så säg ett datum så får alla rätta sig efter dig eftersom du är trådskaparen.

Biospecialisten kan vilken helg som helst så länge Rubyn är inställd av någon som vet hur man gör.
Snackar med dem just nu och de har godkänt detta.

Vore kul om du kom så kunde vi ta en bira tillsammans så reder vi ut alla frågetecken också gräver vi ner stridsyxan en gång för alla oavsett resultat.

Det kommer att vara ett kompromisslöst test där båda projektorerna SKA vara inställda efter bästa förmåga dagen innan så att allt är klart när alla kommer på lördagen.
Det kommer att delas ut formulär där folk kan skriva ner sina åsikter efter varje avklarat testsegment samt att det kommer finnas tillgång till en laptop så vi kan hålla interaktiv kontakt med tråden på minhembio för att hålla folket uppdaterade vad somhänder under testets fortgång.

Efter testet går vi antingen till Ester eller Rumpanbar i närheten och käkar en god middag och tar en öl tillsammans och reflekterar över våra intryck av aftonen.

Allmänt upprop: Är det någon som har en überjävlig digitalkamera med stativ som kan dokumentera denna afton?

<{POST_SNAPBACK}>

Ska kolla upp. April är rätt smockat men någon dag ska det ju kunna gå.
Och jag vet att IRL så är det inte samma som på forumet, eftersom det är svårt att verkligen få fram allt man menar och tänker via text bara. Så är vi några som är väldigt "hard headed" så debatten kan blir rätt hård ibland, men det är nog rätt bra också i vissa tillfällen. Och det är en eloge till minhembio att dom låter oss hålla den nivån ibland, och inte styr snacket så mycket.

Det enda jag vill ska funka med denna shoot-out, är att båda projektorerna verkligen är inställda rätt. Så man kan göra en någolunda bra jämförelse (helt 100% klarar vi inte av, då skulle man optimera varsin duk och käll-kedja mm) mellan dom båda.

Postad 26 March 2006 - 14:33

BioSpecialisten
  • BioSpecialisten
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
Duken är en ScreenResearch 2,8 meter 0.95 gain ISF godkänd.
Vet inte vem som gagnar bäst av dessa på duken!

Nin:Du kan väl återkomma med en dag som passar för dig om du vill vara med dvs-
Vi kan ju köra 2 gånger då får även mer medlemmar chansen att kika på dessa monster i deras
"finest hour" och då kommer vi få fler åsikter som väger in i testet.

Så passar den 15:e för alla?

Man är ju bra sugen att leka lite ;)
Mvh

Redigerat av BioSpecialisten, 26 March 2006 - 14:58.

Postad 26 March 2006 - 16:13

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
nin>> Du har ett mkt större snitt på din screenshot än vad jag har, alltså är det betydligt fler källmaterialpixlar samlade på din. Effekten blir att ditt screenshot motsvarar att man står längre ifrån bilden, alltså upplevs den som skarpare... Dessutom har du i helhelt lyckats mkt bättre med din screenshot än min med bättre omfång, helt klart.
Ta gärna samma ursnitt som jag har och förstora den till samma storlek, först då kan man jämföra... ;)
Som sagt, jag återkommer med nya screenshots så småningom.

Postad 26 March 2006 - 17:28

Unregisteredb278fbc4
  • Unregisteredb278fbc4
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Men hallå kan inte jag få komma. Säg inte, är detta i Göteborg ? ;) ;) ;)
NN bor ju i STHLM...

:D

Postad 26 March 2006 - 18:15

Colamannen
  • Colamannen
  • Forumräv

• 757 inlägg
  • 0
Det hade varit fantastiskt kul att vara med! ;)

Jag har svårt hela april (eventuellt en lucka den 8:e), (to soon?).
Tyvärr lutar det åt återbud även från min sida i annat fall. ;)

MVH
/Jakob

Postad 26 March 2006 - 18:17

Unregistered595b73fd
  • Unregistered595b73fd
  • Forumräv

• 698 inlägg
  • 0

En G70 har två funktioner som liknar AKB på en 1292. Den första, ABG (Automatic Background), är en automatisk justering av G2 (Cutoff, second grid, screen grid eller vad man nu vill kalla det). Med denna funktion påslagen justerar projektorn själv G2 och alla G2-justeringar man gör manuellt blir verkningslösa. Undantaget är då BIAS-inställningar vilket man kan göra med ABG-funktionen påslagen. BIAS-funktionen fungerar väl mer eller mindre som ett G2-reglage men med ett begränsat omfång. Utan ABG kan man ställa både G2 och BIAS.

Den andra funktionen, ABL (Automatic Brightness Limiter) har som namnet antyder en funktion att begränsa projektorns ljusstyrka. Funktionen är egentligen till för att kunna använda flera projektorer samtidigt och det är bara 'länk-funktionen' man enkelt kan slå av via service-menyn. Som du säkert redan märkt är inte Sony särskilt bra på att dokumentera funktionerna varken i sina användar-, installations- eller servicemanualer så det är inte lätt att få reda på exakt vad en funktion gör. I vilket fall som helst ska det vara så att även ABL-funktionen slås av när man avaktiverar ABG på en G70. Man slipper således ha en ljusstyrka som automatiskt justeras upp och ner beroende på vad som visas.

I och med att ABL-funktionen också är avstängd när ABG slås av förlorar man också den skyddsfunktion mot för hög ljusstyrka (contrast) som finns inbyggd i G70-modellen. Skulle man av någon anledning skicka en alldeles för hög signal lär risken vara stor att man bränner rören då projektorn inte längre automatiskt kommer att begränsa de elektronstrålar som kommer att träffa fosforytorna. Av naturliga skäl har jag personligen aldrig kontrollerat ifall ABL-länken inte fungerar med ABG avslaget och inte heller testat att skicka en för hög signal då jag varken vill förstöra mina rör eller har tillgång till flera G70-projektorer.

När det gäller nyare firmware-versioner till G70 så har Sony tagit bort möjligheten att justera G2 manuellt då felaktiga inställningar av G2 är ett enkelt sätt att förstöra rören i förtid. Nu går det fortfarande att slå av ABG-funktionen även om man har en nyare firmware men utan tillgång till G2-inställningar finns det ingen nytta med det.

Själv har jag en G70 med den äldre versionen av firmware och har inga som helst planer på att uppgradera då jag använder projektorn utan ABG. Tyvärr förlorar jag därmed också den överlägsna minneshanteringen som en nyare firmware skulle ge. Exempelvis tog det mig ca 40 timmar för grundinställningar av 10 signalfrekvenser på min G70. Med andra ord kan jag förstå varför en erfaren ISF förespråkar den nyare firmwaren, möjligheten att kopiera och radera minnesblock fritt kan spara en otrolig massa tid...

Redigerat av Unregistered595b73fd, 26 March 2006 - 18:21.

Postad 26 March 2006 - 18:49

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

nin>> Du har ett mkt större snitt på din screenshot än vad jag har, alltså är det betydligt fler källmaterialpixlar samlade på din. Effekten blir att ditt screenshot motsvarar att man står längre ifrån bilden, alltså upplevs den som skarpare... Dessutom har du i helhelt lyckats mkt bättre med din screenshot än min med bättre omfång, helt klart.
Ta gärna samma ursnitt som jag har och förstora den till samma storlek, först då kan man jämföra... ;)
Som sagt, jag återkommer med nya screenshots så småningom.

<{POST_SNAPBACK}>

Nja, skillnaden är där ändå. Tog nya precis

Postad bild

Din CRT:

Postad bild

Postad 26 March 2006 - 19:42

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
Ok jag ville inte säga detta men Epson TW600 KROSSAR alla CRT och Rubys, mohahaha.

Ang träffen så har jag väldigt mycket i skolan nu men jag har Colorfacts hemma så en för-kalibrering av Rubyn skall nog gå att lösa även om jag kanske inte kan komma (vet inte ännu) till själva träffen.

Redigerat av ZoomAir, 26 March 2006 - 19:44.

Postad 26 March 2006 - 20:07

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Ja, helger för mig under April är helt kört. Jobbar varannan helg och dom två jag är lediga på är jag i Norge och sthlm.

Postad 26 March 2006 - 20:35

BioSpecialisten
  • BioSpecialisten
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
ZoomAir: Du är hjärligt välkommen så fort du kan att leka med vår Ruby.
Hade vart kanonsjysst.

Mvh

Postad 26 March 2006 - 20:46

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Patrik, är det stor skillnad på hur skarp din CRT ser ut IRL och bilden?

Postad 26 March 2006 - 21:07

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Ja, de e de såklart. Har aldrig i hela mitt liv lyckats ta ett foto på en projektion där det är i närheten av "verkligheten".
Största skillnaden är dock färgerna och kontrastomfånget i den ordningen. Skall som sagt försöka ordna bättre screenshots. Som du ser på bilderna så är linjerna i din mkt mörkare, vilket jag tycker påverkar så att de ser mer definierade ut.
Du har som sagt lyckats mycket bättre med din bild överlag, det är ju inte bara på skjortan som omfånget är bättre på din.

Tror att jag måste dra ner kontrasten och öka brightness för att få till ett screenshot som funkar bra för att demonstrera detaljnivå/skärpa. Skall testa igen senare som sagt. ;)

Postad 26 March 2006 - 21:10

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

• 5025 inlägg
  • 0
Kommer föresten att ta ett som liknar Alans ursprungliga också. Gör du det med vetja. Fick du ner den långa sekvensen där det klippet är med?

Postad 26 March 2006 - 22:25

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Ja, den ligger uppe i tråden. Det är något fel på Alan's projektor.

Jag får till rätt bra när det gäller skärpan, det är bara lite skarpare och finare IRL. Färgerna är dock helt åt **** och jag kan inte få dom så som det ser ut irl.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.