Den här tråden borde nästan vara klistrad. Den ska upp iaf! Verkligen bra för nybörjaren.
Jag undrar en sak, något offtopic kanske, då denna tråd väl handlar om
bildvisarens potential?
Så det har väl inget med min fråga att göra egentligen.
Vet inte om jag själv skulle klara ett riktigt blindtest 720p kontra 1080p, har inte testat...man vill ju av någon anledning ha filmerna i 1080p.
Till min fråga:
Jag har blivit dissad av några forumiter här(Cedergren, Masse70, SC-Zap m.fl) som hävdar att upplösningen mellan DVD och BD är den minsta skillnaden mellan formaten. Se ursprungstråden nedan:
(
https://www.minhembi...s...t&p=2688815 )
Jag och flera med mig hävdar att detta är fel.
Upplösningen från källan BD kontra DVD har en stor, om inte t.om helt avgörande betydelse för det slutliga resultatet som vi faktiskt kan se på våra F-HD apparater/projektorer.
OM vi har fel

, kan någon då förklara vad jag ser på bilderna nedan?
OM det inte har med upplösningen att göra, vad är det då för "hokus-pokus-funktion" som gör att iaf jag ser en stor skillnad mellan bilderna?

Jag vill inte vara tjatig, men den andra tråden blev låst och den här tråden passar ju ypperligt för att diskutera detta. Då jag helt uppenbart har helt fel enligt vissa så vill jag bara:
1. Få bekräftat på att jag har rätt eller 2. Att jag har fel. Har jag fel så går vi djupare

Sedan till er som börjar snacka om vad som är bästa försäljningsargumentet. Ja, då är upplösningen viktigast
Detta då alla som inte kan eller förstår bättre, tror att det är så. Men förhoppningsvis är väl alla på forumet
lite mer bildade i bildfrågor än allmänheten ( men jag tvivlar faktiskt på det )
Argumentera nu inte emot, utan läs i trådar som är 2-3 år på detta forum och som handlar om upplösning.
Läs och lär ! https://www.minhembi...s...=139238&hl=
Läs Pacmans inlägg, de flesta andras kan ni hoppa över
Ja, nu är vi här, i den här tråden.
Han menade att personer som kan så lite som dig, blir lätt förvirrade när de får två saker
att tänka på samtidigt. Förstod du inte det heller
Pacman menar alltså att jag kan så lite?
Lätt förvirrad är jag också?
Cedergren & Co. Vi pratar alltså om källan, precis som i den förra tråden!!
Så ni behöver inte blanda in bildvisare eller digitalboxar med upp och nedskalning...
(Vi pratar bara om själva källan BD kontra DVD)
upplösning är nästan den minsta skillnaden mellan DVD och BD.