Du tar citatet ur sitt sammanhang och använder det för något som inte stämmer. Har man identiska högtalare fram (som man redan på 50-talet insåg var det bästa) så här den här klangmatchningen inte ett problem.Detta stämmer för det mesta och det är också vad som avses med klangmatchnings-problem!!!it has been demonstrated that a phantom center image delivers less clarity and a frequency response different from that delivered by a hard Center speaker.
Att fantomcentern har en annan frekvensgång än den som en dedikerad centerhögtalare har, beror ju faktiskt på att fantom-centern har EXAKT samma frekvensgång som de övriga frontarna....
Citatet bekräftar ju vad jag har sagt tidigare!
Det har att göra med hur ljudvågorna träffar öronen från sidan och inte rakt framifrån som de borde göra om man vill ha en stabil trovärdig monokälla som en röst åtegiven på bästa möjliga sätt.
Du och martin har pratat om att man förlorar en massa om man inte har en dedikerad center. Jag kan bara konstatera att man förlorar i vart fall inget ljud. Sitter man dessutom i sweetspot och har bra högtalare så förlorar man inte heller något i 3d-perspektivet...
Därmed så har jag inget mer att tillföra.
Var och en blir salig på sin tro. Jag säger inte att det kommer låta skit med en fantomcenter i en 2-kanalslösning, det kan till och med låta superbt. Ingen tvivel alls på den punkten. Det är bara det att det aldrig kan bli bättre än om man optimerar en 3-kanalslösning fram, med 3 högtalare. Det viker jag inte ifrån.
BTW, jag lyssnar gärna på 2-kanalsinspelningar. Till och med väldigt ofta, och har inget problem med att njuta av det.
Däremot fins det viss substans i att man faktiskt förlorar dynamik, eftersom Dolbys dekoder ställer sig i ett dynamikkompressionsläge när nedmixning sker, antagligen för att inte överbelasta. Jag har bara sett mätningar som tyder på det, och Roger Dressler INTE förneka det så jag tror inte röken är fri från eld.
Du har säkert massor att tillföra krasse, men i det här fallet håller jag inte med dig i ditt resonemanget, precis som du tycker jag pratar strunt. Så måste det vara ibland, annars får man aldrig lära sig hur andra tänker och forum som detta skulle bli evinnerligt tråkiga.
MVH
/Chuck
Sökningen pågår
Avancerad sökning
33 bilder
547 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?