Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spela in högtalare

296 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 April 2007 - 18:39

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Rico01: Ja jag kritiskerar Alcholics eftersom jag har en annan uppfattning om dom.
Dom är inga gudar utan vanliga människor precis som alla andra. Nähä nu ska siterna passa dej? annars är det bara buffel och båg. Snacka om Ironi på högsta grad.
Hifi-forums mätningar och resultat är lika mycket värda som alcholics mätningar och slutsatser. Sedan har det presenteras flera andra förklaringar varför just inte alcoholics inte kunde mäta och höra skillnader. Så som elementkonstruktion och materialval som är i högsta grad att ta hänsyn till!

Har du nått emot att jag kallar dom alcholics? Vad vet du om dom? dom kanske just är fyllbultar hela bunten det vet vi ju inte.

När vi ändå är inne på mätningarnas väg. Finns massa andra saker hos högtalare som man inte kan mäta bland annat soundstage. Men ändå finns den där!

Sedan säger jag som tidigare, Vi människor har inte kommit fram till alla svar än, Det kanske är så att vi inte har hittat rätt sätt att mäta skillnader på kablar, Hifi-stenar och annat hokus pokus som finns. Inte tror du väl att vi människor är fullt utvecklade än och vet alla svar på allt?

Redigerat av zlay3r, 06 April 2007 - 18:47.

Postad 06 April 2007 - 19:25

Unregistered346f2a60
  • Unregistered346f2a60
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag spyr när jag läser folks inlägg här. Det sitter ett gäng som likt de mest bokstavstrogna tänker försvara sin ståndpunkt. Om någon kommer med en reflektion, ett tankesätt, whatever, så ska det krossas utan att ens kunna diskuteras.

Den här tråden ger ingenting. Den handlar inte om att tillsammans diskutera eller få fram nya vinklar eller ideér. Den handlar enbart om svart och vitt. Vem som har rätt, vem som har fel. För allting är ju så ###### enkelt när man själv vet bäst, eller hur?

Postad 06 April 2007 - 20:02

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Det kan finnas flera olika anledningar mr välljud.

1. Du är inte värd att ha en diskussion med.
2. Du har inte förstått svaret du har fått.
3. Din ego-boost verkar vara på max ändå.
4. Du har svårt att skriva en fråga med ett frågetecken.
etc

Det vanligaste tror jag är att man inte vågar bemöta eftersom man inser att man kanske inte klarar ansiktet i behåll. En osäkerhet. :)

Är det så ?

Trolling är en rolig fritidssysselsättning, eller hur mr välljud?

Är du med i någon speciell förening. B)

Ser du inte att du argumeterar i en tesil. Det håller inte tätt. :angry:

Postad 06 April 2007 - 20:03

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Jag spyr när jag läser folks inlägg här. Det sitter ett gäng som likt de mest bokstavstrogna tänker försvara sin ståndpunkt. Om någon kommer med en reflektion, ett tankesätt, whatever, så ska det krossas utan att ens kunna diskuteras.

Den här tråden ger ingenting. Den handlar inte om att tillsammans diskutera eller få fram nya vinklar eller ideér. Den handlar enbart om svart och vitt. Vem som har rätt, vem som har fel. För allting är ju så ###### enkelt när man själv vet bäst, eller hur?

Ähh. Sluta gnäll. Vi har ju bara lite skoj. Häng på istället. :) Så allvarligt är det inte . Lekstuga. B)

Postad 06 April 2007 - 20:08

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
sandlåda :)

Postad 06 April 2007 - 20:14

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Ja precis. :)

Postad 06 April 2007 - 21:08

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Tråden är ganska lik andra trådar på andra forum. Ett gäng rumpnissar som sitter och dänger mätningar i huvet på varandra. Sedan dyker det upp någon som säger "Hallå, är det inte meningen att man ska lyssna?" Vilket alltid åtföljs av ovett och idiotförklaringar från rumpnissarna.

Är det roligt? Nja... som en sticka i foten, ungefär.

Redigerat av Unregistered1197, 06 April 2007 - 21:11.

Postad 06 April 2007 - 21:47

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Rumpnissar. Jag brukar benämna det som wannabe. :)

Postad 06 April 2007 - 22:40

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Rumpnissar. Jag brukar benämna det som wannabe.  :)

<{POST_SNAPBACK}>

Wannabe kan stämma. Jag känner ingen riktig hifientusiast som sitter och babblar om mätningar hela dagarna.

Problemet är väl att dessa rumpnissar/wannabes verkligen tror att de är "in-the-know" bara för att de har läst om resultatet av någon mätning/testning.

Jag tror aldrig jag har garvat så mycket som när Öhman - i en annan tråd - förklarade för nin hur biwiring funkar rent elektriskt men avslutade med att konstatera att han inte gillar hur resultatet låter. Vilken ironi!

Redigerat av Unregistered1197, 06 April 2007 - 22:40.

Postad 06 April 2007 - 23:15

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Klara du inte av att läsa en TEXT Chris? Rätt pinsamt med dina återkommande lögner! Dax att någon tar tag i dina lögnaktiga öron nu! :)

Postad 06 April 2007 - 23:20

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Enklast är väl att läsa själv.

Jag avråder från alla infall att ta tag i mina öron.

Postad 06 April 2007 - 23:25

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, ett bevis på att du inte kan läsa. Kul att du är med på detta forumet och förstör det med din lögner och pladder. Som CRT tråden där du visa vad du går för :)

*Edit: någon som vill läsa mitt "första möte" med Chris och där man lätt kan se hans metod att föra en debatt, dvs "jag har alltid rätt" "mätningar säger inget (sålänge dom inte bevisar det jag säger)" och "det jag har är såklart bäst" https://www.minhembi...howtopic=142072*

Redigerat av nin, 06 April 2007 - 23:50.

Postad 07 April 2007 - 02:59

mumintrollet
  • mumintrollet
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Tar man då och jämför med denna diskussion så kan kontentan bli.

Mekaniken står för kanske några procents skillnad.

Psykologin för 25-30 %.

Ok, vad är de resterande ~70 procenten för något?

<{POST_SNAPBACK}>

Avvikelsen för hur mycket ljudbilden kan förändras rent teroretiskt. Det var bara ett klumpigt jämförelsemått.

Av den sammanlagda förändring i ljudbild menar jag att typ 10 % står för den mekaniska biten och 90 % av den psykologiska som generalisering. Den mekaniska biten varierar självklart mellan högtalare. Även för den psykologiska biten. Sedan kan det självklart även skilja i känslighet hos lyssnaren.

Jag är helt övertygad om att skulle man ta en grupp. Lät de olika personerna lyssna individuellt på exakt samma stereo under två liknande tillfällen men sa att den andra gången var det en mycket dyrare och bättre stereo. Den sistnämda skulle låta betydligt bättre för merparten. Även för många audiofiler.

Alltså grejen är att precis som med min polare så kan man generellt inte lita på vad enkilda personer säger när det handlar om subtila saker. Folk kan få för sig vad som helst och sedan tro på det. Det gäller även stora grupper.

Man får då tre variabler som kan påverka ljudbilden.

Den mekaniska.

Den upplevelsemässiga där vissa är mer motagliga för "placebo" (bias).

Känsligheten hos lyssnaren som då hör samman med den upplevelsemässiga.

Rent hypotetiskt kan det då finnas extremt känsliga personer som inte är så påverkbara av bias. För dem skulle en markant skillnad kunna ske vid inspelning.

Den kombinationen skulle i sådant fall vara extremt ovanlig. Merparten som hör skillnader inbillar sig bara.

Det här är vad jag tror är läget i detta fall.

Postad 07 April 2007 - 07:03

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Mumintrollet: Okunskap skulle jag vilja kalla det, Visst om jag skulle dema mina förra högtalare vid ett tillfälle och dom jag har nu vid ett annat tillfälle för mina småbröder så tror jag inte att dom skulle märka skillnad just för att dom inte har/vill lägga ner tid på Hifi. Alltså dom lyssnar på musik via en kompakt-stereo och då lär man sej inte heller lyssna på vad som just blir bättre i dom bättre anläggningarna.
När folk får höra vilka summor pengar man lägger ut på sin hobby tycker dom ju att man är dum i huvudet. Men skillnaderna mellan högtalare och högtalare är extrem för dom som verkligen har satt sej in i det.

Ett exempel. Dema ett par Dynaudio Contour S3.4 vid ett tillfälle och dema sedan Ino Audio I28 + tillhörande basmoduler, Vem som helst där skulle höra skillnad och dom som äger ino skulle aldrig komma på tanken att tycka att det lät lika i ett blindtest.

Allting handlar om okunskap och för lite erfarenhet.

Hur många här inne har igentligen haft seriös tid att lyssna på flertalet "dyrare" högtalare. Nu snackar vi inte nån tvärlyssning på butik utan ett flertal timmar? + att vi gör det lite svårare prisklassen börjar från 50kkr och uppåt. Inte många skulle jag tro. Men dom som har gjort det kan även göra väldigt bra bedömningar vilken högtalare som passar dom bäst oavsett pris.

Det jag vill komma fram till är: Det finns inte många som finner motivation till att köpa ett par högtalare för 100-200kkr och varför är det så? jo därför att man tycker inte att skillnaderna är värd pengarna om man ens lyckas höra skillnad på en högtalare för 100kkr och 200kkr. Jag tycks ändå kunna avgöra så pass stora skillnader att jag tycker att det är värt att lägga ut 100-200kkr på ett par högtalare vilket jag nu redan har gjort. Hade ett par för 85000kr vilket många skulle tycka var mer än väl. Men köpte nyss ett par för 115.000kr och mina intryck är att jag inte kan förstå att jag inte köpt dom tidigare. Men ifall jag hade gjort det hade skillnaderna nog inte uppmärksammats på samma sätt eftersom jag har fått mera erfarenhet allt eftersom jag har lyssnat på dyrare anläggningar.

En av mina bröder som kanske är den enda som har ett OK intresse för Hifi, Han beskrev det så här: Förr när du hade L5orna tyckte jag nästan att det lät dåligt, Men nu är det nog det bästa jag någonsin har hört. Och han var den som var mest kritisk och negativ till att jag skulle köpa nya högtalare! Hans resonemang var: Du kommer ju inte att höra nån skillnad du har ju redan så pass dyra saker!

Redigerat av zlay3r, 07 April 2007 - 07:04.

Postad 07 April 2007 - 07:48

luver
  • luver
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jag har hört att det är lite som att köra in en ny bil. Men att det ska ta flera hundra speltimmar innan det låter riktigt bra, det e jag lite skeptisk mot. Mina högtalare låter rätt bra som dem e nya alltså!!!

Postad 07 April 2007 - 07:50

luver
  • luver
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Finns det någe fakta över huvudtaget att man ska lira in högtalare innan det blir optimalt sound????

Postad 07 April 2007 - 08:01

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Vart tog Rico vägen ?

Postad 07 April 2007 - 08:53

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Ja jag kritiskerar Alcholics eftersom jag har en annan uppfattning om dom.

Har du nått emot att jag kallar dom alcholics? Vad vet du om dom? dom kanske just är fyllbultar hela bunten det vet vi ju inte.

zlay3r, det där är väl inte riktigt värdigt en smart person som du att säga något liknande? Jag hoppas det var en tankegroda XXXL.

Det heter Alcoholics btw.

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 07 April 2007 - 09:04.

Postad 07 April 2007 - 09:52

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Chuck: Ja jag säger ju bara det därför att Rico01 stör sej på att jag kritiserar hans källa

Nog är säkert Audioholics ett bra gäng det tvivlar jag inte på, Men ändå fakta består dom är bara människor. Och jag vid håller mej att bara för att dom inte kunde höra skillnader under deras förutsättningar behöver det inte betyda att det inte går just pga finns många förklaringar till varför dom inte kunde mäta/höra skillnad

Redigerat av zlay3r, 07 April 2007 - 09:55.

Postad 07 April 2007 - 10:08

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0

Rico

Jag fick inget svar på om skona blir mjukare efter 2veckors användning. ???
Du undviker väl mig inte.

<{POST_SNAPBACK}>

Ett par gummiskor blir la inte mjukare, däremot skinnskor

Redigerat av Unregisterede74beff4, 07 April 2007 - 10:08.

Postad 07 April 2007 - 10:09

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Jo, Gummi blir mer flexibelt ju mer du använder det!

Postad 07 April 2007 - 10:13

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0

Konstigt att alla diskussioner på detta forum slutar med ett läger dänger mätningar i skallen på ett annat läger som pratar om hur ljudet låter.

Att ljudet i en högtalare förändras med inspelning är en sanning som alla som har ägt flera par högtalare känner till.

Om en mätning inte kan visa skillnader på inspelade högtalare som är hörbara så är det helt enkelt mätningen det är fel på. Förmodligen mäter man fel parametrar, för få parametrar eller så är mätningen inte tillräckligt känslig. För egen del tror jag att det oftast är en kombination av alla tre.

Häromdagen lyssnade jag på oinspelade exemplar av mina högtalare i en hifibutik. Skillnaden jämfört med mina högtalare var enorm. De oinspelade högtalarna lät mer burkigt och stumt i basen. Mina högtalare hade samma ljud när de var nya men nu är de otroligt öppna och fina i basen. Faktiskt satt jag med ett leende och lyssnade på mina burkar när jag kom hem. Om jag hade gjort ett blindtest på dessa två par så hade jag trott att mina burkar var en helt annan och mycket dyrare modell.

En fråga förresten, är Rico01 is jälva verket nin? Sättet att resonera är förvillande (eheh) likartat.

<{POST_SNAPBACK}>

Du tror inte att rummet och kringutrstuning påverkar..

Postad 07 April 2007 - 10:15

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0

Jo, Gummi blir mer flexibelt ju mer du använder det!

<{POST_SNAPBACK}>

Har ett par gummisandaler. De är lika hårda nu som innan. Det märkr man varjesommar man ska ta fram dem. Grejen är bara det att efter du gått med dem i 2 dagar har fötterna vant sig. Precis som det gör ont om du går barfota på grus på sommaren. Men efter du gjort det några dagarna har skinnetblivit tjockare och du vänjer dig. Samma sak kanske är med hörsel?

Men jag tror inspelning gör skillnad men jämnföra med några skor var ju inte det smartaste imo.

Postad 07 April 2007 - 10:25

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0

Rico.

Här ovan när jag frågade om du var feg så var det på en skämtsamt sätt. Så inga missförstånd uppstår.

Hur kommer det sig att en ny bil drar 1-3dl mer bensin per mil innan den är inkörd.???
Samt att den har 10-30km/h lägre toppfart och sämre acceleration. ??

<{POST_SNAPBACK}>

Därför att kolvens bana inte är optimal från början. Den måste slitas ner till viss del. Sen säger de att dagens nya bilar inte behöver köras in står i de flesta manualer. De är mest bara äldre bilar.

*edit* Kanske samma sak med högtalare som bilar. Äldre högtalare kanske blir klart bättre med inspelning precis som äldre bilar går klart bättre. Men dagens moderna högtalare och bilar är kanske det så marginellt att man anser att det knappt behövs köras in.

Redigerat av Unregisterede74beff4, 07 April 2007 - 10:27.

Postad 07 April 2007 - 10:31

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0

Jag tror att det ligger mycket i vilken sorts element som man använder. Vissa kanske inte ändrar på sig alls och vissa ändra på sig lite. Sen lär det nog vara så att mycket ligger i sitt eget huvud också, speciellt med tanke på att hörselminnet inte är tillräckligt förlitligt på flera veckor/månader.

Just det, Chris Lymme, jag anmälde dig. Trött på du hoppar på mig överallt och t o m anklagar andra medlemar att inte är äkta och att jag skulle ha flera nick. Pinsamt av dig!

<{POST_SNAPBACK}>

Chris har alltid personangrepp. I andra trådar som handlar om plasma och lcd idiotförklarar han alla som inte köpt en pv60 som han själv givetviss har. När man sedan skriver att det finns bra lcd skärmar och att det finns lcd skärmar som är bättre än pv60 skriver han en lista med mitt namn och 4-5 andra som plasma hatare. Hahah man undrar var han får allt ifrån. Alltid otrevlig och personangrepp.

Postad 07 April 2007 - 10:33

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Chuck: Ja jag säger ju bara det därför att Rico01 stör sej på att jag kritiserar hans källa

<{POST_SNAPBACK}>

Men sluta med det om du vill vara trovärdig.

Har du verkligen läst igenom Audioholics artikel, förstått vad det står och kanske till och med läst den efterföljande diskussionen på forumet? Av dina kommentarer att döma har du inte det.

Att dom bara är människor är väl ingen som tror något annat om.

MVH
/Chuck

Postad 07 April 2007 - 10:41

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, ett bevis på att du inte kan läsa. Kul att du är med på detta forumet och förstör det med din lögner och pladder. Som CRT tråden där du visa vad du går för :)

*Edit: någon som vill läsa mitt "första möte" med Chris och där man lätt kan se hans metod att föra en debatt, dvs "jag har alltid rätt" "mätningar säger inget (sålänge dom inte bevisar det jag säger)" och "det jag har är såklart bäst" https://www.minhembi...howtopic=142072*

<{POST_SNAPBACK}>

Prata inte ens om TV trådarna. Kolla bara vad jag skrev tidigare i denna tråd. PV60 for the win eller chris?

Redigerat av Unregisterede74beff4, 07 April 2007 - 10:41.

Postad 07 April 2007 - 11:01

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Gäsp.

Det du inte förstår chuck är att jag behöver inte verka trovärdig när det gäller vad jag tror. Spelar väl ingen roll ifall det är bara jag som tror att jag kan höra skillnad på inspelade eller oinspelade högtalare, Inte blir jag gladare för att nån av er också tror det, Inte hjälper det mej på några sätt. Spelar väl inte heller någon roll ifall det ligger i det psykiska eller i mekaniken. Jag tycks ju ändå höra skillnad. Vad det beror på bryr jag mej inte så mycket om.
Däremot har jag presenterat fakta som borde vara logiskt för dom flesta som borde göra att folk tänker om ang. dessa test.

Och som jag nämnde tidigare, jag bryr mej inte om vad folk tycker eller tror om mej. Det är deras ensak. Men man kan inte bara lite sej blindt på mätningar som har gjorts. Det är kanske så att vi helt enkelt inte har hittat sättet att mäta dom skillnaderna än. Sedan finns det säkert många andra "fel" i deras test som kan bidra till att mätningarna inte stämmer överens med vad som kan hända.

Anyway. Man ska vara kritisk när det gäller hifi hokus pokus och för den delen när det gäller allt. Men bästa instrumentet vi har och det som är tänkt att vi ska använda oss av i detta sammanhang är örat. Inte går det att lyssna på musik via ett mätinstrument? Vem skulle vilja byta ut sina öron mot ett mätinstrument igentligen?

Postad 07 April 2007 - 11:09

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Naturligtvis gör de det. Men kringutrustningen var densamma och lyssningsmiljön var till fördel för de oinspelade högtalarna. Dessutom så minns jag mycket väl att mina högtalare var mer bumliga och slutna i början än de är idag, precis som de oinspelade högtalarna var. För min del finns inga tvivel om att det är stor skillnad efter inspelning. Dels för att jag har hört förändringen, dels för att jag kan jämföra med oinspelade högtalare.

OT Att dra upp gamla TV-trådar är ju fullkomligt off-topic. I det fallet var det ett gäng personer som hade pratat sig samman och angrep alla som hade något gott att säga om plasma. Det var inte jag som startade bråket men jag är å andra sidan inte den som backar som när jag eller en meningsfrände blir fult påhoppad.

Jag påstår inte heller att jag har särskilt mycket att tillföra till debatter men jag tycker åtminstone att det kul att diskutera olika synpunkter på ett öppet och positivt sätt. Om jag inte håller med någon så försöker jag alltid förklara varför jag har en annan ståndpunkt. Du ser inga inlägg där jag bara skriver blankt "Du har fel. Du är okunnig." utan motivering, såsom vissa andra gör vanemässigt.

Redigerat av Unregistered1197, 07 April 2007 - 11:35.

Postad 07 April 2007 - 11:13

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Jag säger inte att inspelning inte gör skillnad. För jag tycker det vart en skillnad på mina RF82 före och nu efter det gått 200timmar. Men tyckte det var ett konstigt argument av dig baram.

Postad 07 April 2007 - 11:32

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Gäsp.

Det du inte förstår chuck är att jag behöver inte verka trovärdig när det gäller vad jag tror. Spelar väl ingen roll ifall det är bara jag som tror att jag kan höra skillnad på inspelade eller oinspelade högtalare, Inte blir jag gladare för att nån av er också tror det, Inte hjälper det mej på några sätt. Spelar väl inte heller någon roll ifall det ligger i det psykiska eller i mekaniken. Jag tycks ju ändå höra skillnad. Vad det beror på bryr jag mej inte så mycket om.
Däremot har jag presenterat fakta som borde vara logiskt för dom flesta som borde göra att folk tänker om ang. dessa test.

Och som jag nämnde tidigare, jag bryr mej inte om vad folk tycker eller tror om mej. Det är deras ensak. Men man kan inte bara lite sej blindt på mätningar som har gjorts. Det är kanske så att vi helt enkelt inte har hittat sättet att mäta dom skillnaderna än. Sedan finns det säkert många andra "fel" i deras test som kan bidra till att mätningarna inte stämmer överens med vad som kan hända.

Anyway. Man ska vara kritisk när det gäller hifi hokus pokus och för den delen när det gäller allt. Men bästa instrumentet vi har och det som är tänkt att vi ska använda oss av i detta sammanhang är örat. Inte går det att lyssna på musik via ett mätinstrument? Vem skulle vilja byta ut sina öron mot ett mätinstrument igentligen?

<{POST_SNAPBACK}>

Vad du tycker är självfallet trovärdigt.

Men att kalla något för alkoholister är inte speciellt smakfullt utan bidrar bara till dålig stämning, tycker inte du det? Och det enbart för att reta upp en annan forummedlem och för att deras artikel som jag fortfarande inte tror du läst igenom, stämmer med dina egna uppfattningar.

Dina fakta var att du hänvisade till ett annat forum där en (1) medlem postat sina mätningar som vi sedan diskuterade om och hade vissa frågetecken omkring. Det hoppas jag du håller med om. Om du ser det som bergfasta fakta är upp till dig, för mig var det sannerligen intressant och något som tyder i en riktning men kanske inte mer än så.

Jag tycker du ska bry dig mer om hur du uppfattas av andra.

Igen, har du läst igenom artikeln? jag bemödade mig iaf att titta på hififorum.nu's tråd och hade sakliga frågor att ställa om den. Om du nu inte bryr dig, som du skriver, så tycker jag att du framfört din ståndpunkt ganska klart.

MVH
/Chuck

Postad 07 April 2007 - 11:35

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Naturligtvis gör de det. Men kringutrustningen var densamma och lyssningsmiljön var till fördel för de oinspelade högtalarna. Dessutom så minns jag mycket väl att mina högtalare var mer bumliga och slutna i början än de är idag, precis som de oinspelade högtalarna var. För min del finns inga tvivel om att det är stor skillnad efter inspelning. Dels för att jag har hört förändringen, dels för att jag kan jämföra med oinspelade högtalare.

OT Att dra upp gamla TV-trådar är ju fullkomligt off-topic. I det fallet var det ett gäng personer som hade pratat sig samman och angrep alla som hade något gott att säga om plasma. Det var inte jag som startade bråket men jag är å andra sidan inte den som backar som när jag eller en meningsfrände blir fult påhoppad.

Jag påstår inte heller att jag har särskilt mycket att tillföra till debatter men jag tycker åtminstone att det kul att diskutera olika synpunkter på ett öppet och positivt sätt. Om jag inte håller med någon så försöker jag alltid förklara varför jag har en annan ståndpunkt. Du ser inga inlägg där jag bara skriver blankt "Du har fel. Du är okunnig." utan att motivering, såsom vissa andra gör vanemässigt.

<{POST_SNAPBACK}>

Va ? Jag skrev bara nå få inlägg. Var inte ihop gaddad med någon. Behöver inte det, jag är one man army

Redigerat av Unregisterede74beff4, 07 April 2007 - 11:35.

Postad 07 April 2007 - 11:38

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Va ? Jag skrev bara nå få inlägg. Var inte ihop gaddad med någon. Behöver inte det, jag är one man army

<{POST_SNAPBACK}>

Visst, visst. Du är en inkarnation av Charlie Bronson, Clint Eastwood och Chuck Norris i en och samma person. Åter till ämnet.

Postad 07 April 2007 - 11:41

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
tack ska du ha jag gillar dig också :)

Redigerat av Unregisterede74beff4, 07 April 2007 - 11:41.

Postad 07 April 2007 - 11:56

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Men jag tror inspelning gör skillnad men jämnföra med några skor var ju inte det smartaste imo.

Vill även du vara med och bråka lite. Kul. Det är inte träskor du menar.. De brukar inte bli mjukare med tiden om det inte blir allt för blöta kanske. :)

Postad 07 April 2007 - 12:15

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Chuck: Nej jag har inte lus-läst artikeln, Men tillräckligt för att bli less iaf.
Spelar det någon roll ifall jag vill kalla dom alkoholister? Riktas inte mot någon specifik person varken på detta forum eller på deras.

Jag var inte först att hänvisa till det forumet. Sedan sa jag andra orsakar till varför just dom kanske inte kunde få fram skillnader. Så som Konstruktion, Materialval och Toleranser hos ett element, Detta är ej att förkasta. Alla material påverkas olika under olika förhållanden. Toleranserna kan vara så pass snäva att det krävs lite friktion inte centrifering "optimal" gång uppstår. Konstruktion Uppbyggnad hur ett element rör sej och skapar energi, Styft eller mjuk element osv, Materialval: vid påfrestningar hur kommer dessa material att påverkas?

Finns hur många element som helst ta bara diskanterna: Esotar, Titanium, diamant, Softdome, Ringradiator, Band m.f alla dessa är uppbyggda på helt olika sätt och använder olika material.
Bas: Kevlar, Trä, Papper, Gummi/plast, Aliminium osv. Även här påverkas materialen olika vid påfrestningar.

Man kan göra en lång lista om man vill. Och inget av elementen är det andra likt.

Edit: det är inte bara att ställa in ett har oinspelade högtalare, Mäta dom och sedan spela in dom och mäta igen och sedan säga! Det är ingen skillnad på inspelade och oinspelade högtalare. Faktorerna kan göras lång som måste tas med för att det ska bli ett giltigt test. Om det hade varit seriöst hade dom varit tvungen att testa alla element som finns på marknaden och sedan göra en statisk på det hur elementen beter sej före och efter inspelning. Då kan jag acceptera att det är ett giltigt test som man kan hänvisa till att nej det är inga skillnader ifall resultatet säger så. Men redan här har det testat fallit för att Diskanten på HFLS-1 ökade med 3db i nivå

Redigerat av zlay3r, 07 April 2007 - 12:24.

Postad 07 April 2007 - 12:15

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Onödigt inlägg raderar

Redigerat av Unregisterede74beff4, 07 April 2007 - 12:51.

Postad 07 April 2007 - 12:19

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
gummi mjukans upp, Men låter man dom stå under en längre period "över vintern" då kommer gummit att torka och bli styvt om man inte förvarar det rätt.

Bara att fråga på vilken däckverkstad som helst ifall man inte tror på det.

Postad 07 April 2007 - 12:21

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Onödigt inlägg, raderar

Redigerat av Unregisterede74beff4, 07 April 2007 - 12:51.

Postad 07 April 2007 - 12:38

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

mr-välljud eftersom han ändå inte kan läsa

Hur menar du nu då?

Postad 07 April 2007 - 12:41

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Skrev ju precis att jag hade gummisandaler hahaahha skrattar så jag kissar ner mig

Pampers. :D
Men gummi blir ju mjukt när deta används :) Vet alla utanför hifi :D men här upphävs fysikens lagar :D

Postad 07 April 2007 - 12:48

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Ja massan i gummit ökar i avstånd därför blir det mera "tänjbart"

Postad 07 April 2007 - 12:50

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Struntsamma. Jag ber om ursäkt och drar mig tillbaka, orkar men en sån här tråd till.

Ja gummi bli tänjbart (mjukare) och du böjer det fram och tillbaka.

Som sagt, jag tycketr inspelning ger effekt men tycker bara det är störande och roligt med folks konstiga jämnförelser.

Redigerat av Unregisterede74beff4, 07 April 2007 - 12:52.

Postad 07 April 2007 - 12:52

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Vilken tur Celander att gummi går att tänja på annars hade vi inte kunnat använda kådisar :)

Postad 07 April 2007 - 12:53

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0
Sen spricker ju dem ibland haha =) (ja jag vet)

Postad 07 April 2007 - 12:56

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Beror på storleken. :) Med liten spricker det aldrig men min spricker jämt. :D

Postad 07 April 2007 - 13:23

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Man ska vara kritisk det ska man vara! det var allt från jag. Hoppas någon iaf kan förstå problemen som är gällade att utesluta att det inte finns mätbara/hörbara skillnader. Jag säger inte att det är så att det finns skillnader mekaniskt men mest logiskt om man går efter fysikens lagar. Håller även öppet att det kan vara i skallen. Men WTF?? man upplever ju det i båda fallen ändå så.

Postad 07 April 2007 - 14:17

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0

Beror på storleken.  :) Med liten spricker det aldrig men min spricker jämt.  :D

<{POST_SNAPBACK}>

haha eller så är det bara tjejen som har vassa tänder och skadar den :D

Postad 07 April 2007 - 16:05

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Chuck: Nej jag har inte lus-läst artikeln, Men tillräckligt för att bli less iaf.
Spelar det någon roll ifall jag vill kalla dom alkoholister? Riktas inte mot någon specifik person varken på detta forum eller på deras.

Nej, för mig får du kalla saker vad du vill, men jag kan ju inte säga att det ser speciellt snyggt ut. Dock tycker jag det är trist för jag anser att det är ett av de forum som verkligen ger mycket till sina medlemmar. Men du bryr dig ju inte om vad jag tycker om det antagligen...men det ger ett barnsligt intryck som inte passar en person som vill göra sin röst hörd och tagen på allvar.

Hade ju varit kul om du läst artikeln, det hade underlättat om du förstod det som står däri för att kunna diskutera den här frågan. Det krävs ju två personer för att dansa sägs det och ska man komma någonstans bör man ju rimligen kunna ta till sig lite av den informationen som bidras med. Nu är ju inte det fallet här då jag starkt misstänker att du inte läst eller förstått en tredjedel av innehållet i artikeln.

Sedan sa jag andra orsakar till varför just dom kanske inte kunde få fram skillnader. Så som Konstruktion, Materialval och Toleranser hos ett element, Detta är ej att förkasta. Alla material påverkas olika under olika förhållanden. Toleranserna kan vara så pass snäva att det krävs lite friktion inte centrifering "optimal" gång uppstår. Konstruktion Uppbyggnad hur ett element rör sej och skapar energi, Styft eller mjuk element osv, Materialval: vid påfrestningar hur kommer dessa material att påverkas?

Helt klart vettiga tankegångar, men återigen, läs igenom artikeln så skingrar det en del moln.

Om det hade varit seriöst hade dom varit tvungen att testa alla element som finns på marknaden och sedan göra en statisk på det hur elementen beter sej före och efter inspelning. Då kan jag acceptera att det är ett giltigt test som man kan hänvisa till att nej det är inga skillnader ifall resultatet säger så. Men redan här har det testat fallit för att Diskanten på HFLS-1 ökade med 3db i nivå

Du har aldrig funderat över hur man gör undersökningar, eller tar fram statistika underlag i andra branscher än just den vi pratar om , HiFi? Jag antar att du inte ger mycket för någon som helst vetenskaplig undersökning med den inställning. :)

Men det omvända borde väl också gälla? Eftersom det finns flera undersökning gjord av Mark Sanfilipo OCH Tom Nousaine som divergerar jämfört med Mr Hififorum.nu så borde alltså dennes enkla test ogiltigförklaras? Så är det naturglivis inte men så verkar du resonera.

MVH
/Chuck

Postad 07 April 2007 - 16:35

zlay3r
  • zlay3r
  • Forumräv

• 953 inlägg
  • 0
Orka

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.