Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Överskattade filmer?

241 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 June 2008 - 23:39

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

Tycker att du får tagga ner ordentligt och acceptera hur andra sågar saker, bara för att du tycker en sak så kan man inte säga att sättet att kritisera är fel.., det är lika fel av dig att kritisera hur han kritiserar det...

du bestämmer INTE hur andra ska ge kritik ..var och en har sin bedömning, så var mer lyhörd än nedlåtande...sammt accpetera hur var och en ser på saken...

//CG-47

Okey, om du tycker det är ok att såga någon med att säga:

inte lyckas tilltala just otroligt fantastiskt viktiga du.

Så får det stå för dig, jag tycker det är ett nedlåtande sätt att argumentera och att argumentet i sig saknar grund, därav min reaktion.

Alla har olika filmsmak och jag tycker det är fel att säga att folk som t.ex. kritiserar Aviator inte begriper något samt att dom följer strömmen etc.

Det hjälper om man bara lägger till ett "jag tycker" framför sin åsikt så slipper man generalisera utan grund.

Men men, sorry för OT.

Redigerat av ZoomAir, 04 June 2008 - 23:45.

Postad 05 June 2008 - 00:05

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Om man tänker efter lite .. vilket jag brukar göra ibland :(

Så har inte lymme så fel .. i vad han säger .. då det är så han tycker.

Att han i princip säger .. - De begriper inte bättre ..
Kan jag ju ge exempel på.

Man sitter o ser en film med tonåringarna och de tyckte filmen var så där.
Jojo säger man .. det var väl en film som var lite mer riktad till vuxna ..
Filmer var kanon och hade allt man kan önska ..

Naturligtvis finns det vuxna om inte heller begriper bättre.
Det finns ju vuxna som ser på Saw och Hostel samt är som tokiga i sagor ..
som inte är sagor utan bara en massa effekter. Det finns vuxna som hellre ser på japanska
tecknade "hyperstirriga" filmer än tex världens snyftare som The Notebook.

Skulle någon såga tex. The Notebook skulle jag avfärda den personen som omogen.

Jag sitter just nu o väntar på "Dirty Harry" Bluraybox. Kommer i dagarna i brevlådan.
För 25 år sedan var man "intelligensbefriad" om man gillade "Dirty Harry"
Idag är det Kult. För mig är det nostalgi.

Nu skall jag ge exempel på en överskattad film.
Blade Runner.
Kult .. säger en del.
Jag tror många av dem som köpte den nu när den kom ut på bluray bara köpte den
för att det var en film man bara skulle köpa. Det stod ju så på internet.
Många av dessa var inte ens födda då filmen kom till.
Är filmen bra ? Ja, det är en bra film, men överskattad.

Det är vad jag tycker..

Maveric :)

Redigerat av Unregistered1103, 05 June 2008 - 00:13.

Postad 05 June 2008 - 02:15

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0
Samma resonemang kan man tycka om de som gillar Aviator etc, att folk har olika smaker är det väl ingen som motsäger men att på i mitt tycke nedlåtande sätt såga någon som tycker annorlunda var det jag reagerade på.

Det finns inget rätt eller fel här, det handlar om olika smak, att säga att folk generellt inte begriper för att man inte gillar en film tycker jag är fel, eller påstå att man har fel för att en topp regissör har filmat filmen, eller att man följer strömmen etc.

Jag har höjt på ögonbrynen många gånger både i denna tråd samt i den som handlar om vad folk tycker är de bästa filmerna, filmval i båda trådarna som jag inte begriper själv att man kan tycka, men så är det, olika smak.

Nu till topic :(

Transformers blev jag besviken på, alldeles för barnslig, kunde blivit så mycket bättre.

Även om jag verkligen tycker om LOTR trilogin så tycker jag att trean är lite överskattad relativt ettan som jag tycker är klart bäst av de tre. Grymma filmer alla tre men jag tycker att ettan står ut en bra bit framför de andra två.

Starwars Episode I och II (dom nyare filmerna), Episode III klart bättre än dessa två, vilket man inte förväntade sig efter att ha sett I och II.

Blair Witch Project fattade jag aldrig hypen kring, gillade inte den alls.

Kill Bill, helt ok rulle men jag skulle nog säga att den är överskattad.

Titanic, återigen ingen dålig film, men relativt de 11 Oscar så tycker jag att den är överskattad.

Redigerat av ZoomAir, 05 June 2008 - 02:55.

Postad 05 June 2008 - 03:36

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
VARNING för de som vill se indiana jones men ejhar sett den: Men jag blidde besviken på den nya filmen "Indiana Jones och Kristalldödskallens rike " De blidde för mycket när de blidde en levande rymdvarelse. Sedan total förstörd med rymdskeppet som steg upp i skyn. En annan grej är duellen mellan mutt o ryska bitchen. Mutt trillar av bilen , iddy säger hon kommer undan. Så ser man ryskan sticker förre o iväg. Men nästa kamervinkel , har hon kommit bakom igen ?????? Javisst ja i början ser man mutt o indy sitter i cafet. sitter också där en blondin :( bakom dem. I nästa sekund har hon blivit utbytt av de två ryska agenter. Hon själv är en bit ifrån med en annan med glass ögon.Helt omöjligt man hinner de på en sekund . Annars över lag var den okey jämnfört med de två efterföljerna till "arken".

Postad 05 June 2008 - 10:20

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Nu skall jag ge exempel på en överskattad film.
Blade Runner.
Kult .. säger en del.
Jag tror många av dem som köpte den nu när den kom ut på bluray bara köpte den
för att det var en film man bara skulle köpa. Det stod ju så på internet.
Många av dessa var inte ens födda då filmen kom till.
Är filmen bra ? Ja, det är en bra film, men överskattad.

Bladerunner är dock en film som man kan lära sig att tycka om.

De första tre gångerna jag såg den tyckte jag inte om den, vare sig miljön, stämningen, storyn eller skådisarna.

Tio år senare såg jag om den och då föll plötsligt pusselbitarna på plats. Ingenting i filmen var så dåligt som jag hade tyckt de första gångerna. Tvärtom drogs jag in i den dystopiska stämningen och de filosofiska underströmmarna.

Man orkar nog inte se den varje vecka men som film betraktat så har den absolut sina förtjänster. Eftersom det är en kultfilm så finns det naturligtvis enstaka individer som är fanatiska och drar upp förväntningarna på filmen på ett orealistiskt sätt som den inte kan leva upp till.

Till ZoomAir och Co vill jag bara säga:
När jag startade tråden så väntade jag mig nog lite mer analys och lite mindre av "filmen suger" och "skådespelarna är kassa". Sådant är jag överhuvudtaget inte intresserad av att höra eller läsa och det visar bara att man inte har förstått.

Postad 05 June 2008 - 12:50

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0
Vore bra om du kunde undvika att skriva ut vad som händer i indiana jones filmen. Har inte sett den än men nu fick man ju reda på en del som jag önskar att jag aldrig läst.

Redigerat av tomtefiluren, 05 June 2008 - 13:44.

Postad 05 June 2008 - 12:52

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Mrcloud

Vänligen dölj ditt inlägg och berätta att du kommer att avslöja hela handlingen för dem som vill läsa
vad du skrivit. Tänk på att det är många som inte har sett den ännu :)
Sen blir det ju inte bättre av att du citerar hela inlägget Tomte -filuren .. :blush:

När jag startade tråden så väntade jag mig nog lite mer analys och lite mindre av "filmen suger" och "skådespelarna är kassa". Sådant är jag överhuvudtaget inte intresserad av att höra eller läsa och det visar bara att man inte har förstått.

Lymme .. Du har nog överskattat medlemmarna på forumet :)

Maveric ;)

Redigerat av Unregistered1103, 05 June 2008 - 12:59.

Postad 05 June 2008 - 16:15

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Lymme .. Du har nog överskattat medlemmarna på forumet :)

Så kan det vara förstås.

Kanske borde jag starta en ny tråd som heter "Vem är den mest överskattade medlemmen, motivera?"

Formodligen lär jag väl vinna den omröstningen med tanke på stämningen i den här tråden :)

Postad 05 June 2008 - 19:36

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0
det finns fler överskattade filmer..."war of the worlds" T.cruise...är en sådan ...
LTOR är bra filmer, men det är star wars oxå..men bond filmerna är överskattade många ggr tyvärr...

igen mitt tycke och smak som avgör...inte vad kritiker säger, sågar dom en film så slår det nästan aldrig fel att jag gillar dom...det säger en del om kritiker som skriver i tidningar....skule villja påstå att filmkritiker är väldigt överskattade.

//CG-47

Postad 05 June 2008 - 20:22

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

det finns fler överskattade filmer..."war of the worlds" T.cruise...är en sådan ...
LTOR är bra filmer, men det är star wars oxå..men bond filmerna är överskattade många ggr tyvärr...

igen mitt tycke och smak som avgör...inte vad kritiker säger, sågar dom en film så slår det nästan aldrig fel att jag gillar dom...det säger en del om kritiker som skriver i tidningar....skule villja påstå att filmkritiker är väldigt överskattade.

//CG-47

Håller med om War of the worlds, första halvan var dock väldigt "maffig" och välgjord, dock blev den bra mycket sämre senare, kändes mer som utfyllnad för att nå det väldigt dåliga "hollywood" slutet.

Den senaste bondfilmen tycker jag är väldigt bra och det kändes som en nystart och den tycker jag verkligen inte är överskattad, däremot de senare Brosnan bondfilmerna och då speciellt efter Goldeneye gick det riktigt utför med varje film, dom blev overkligare och löjligare.

Postad 05 June 2008 - 20:43

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

Håller med om War of the worlds, första halvan var dock väldigt "maffig" och välgjord, dock blev den bra mycket sämre senare, kändes mer som utfyllnad för att nå det väldigt dåliga "hollywood" slutet.

Den senaste bondfilmen tycker jag är väldigt bra och det kändes som en nystart och den tycker jag verkligen inte är överskattad, däremot de senare Brosnan bondfilmerna och då speciellt efter Goldeneye gick det riktigt utför med varje film, dom blev overkligare och löjligare.

Tja ljudet är ju maffigt ..men sedan är det inget att ha...denna film blir en hype pga T.cruise..annars är det tveksamt om denna film hade blivigt så omtalad...

ja tycker hela filmen är kass , egentiligen är jag förvånad att T.cruise ens är med i denna film typ...

Då vad ju hans roll i Collateral verkligen rå och betydligt bättre ..

//CG-47

Postad 09 June 2008 - 19:01

jay-jay
  • jay-jay
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Kanske borde jag starta en ny tråd som heter "Vem är den mest överskattade medlemmen, motivera?"

Formodligen lär jag väl vinna den omröstningen med tanke på stämningen i den här tråden :)

Nja. Den enda som överskattar dig är nog du. För att något ska vara överskattat måste det ju finnas höga tankar om detsamma. :rolleyes: Tror ärligt talat inte du är överskattad av särskilt många andra. Du får nog visa på lite mer nyansering i dina åsikter i så fall. I dagsläget är du lika nyanserad som en rasist i en flyktingdebatt.

Postad 09 June 2008 - 19:13

Unregistered47746e95
  • Unregistered47746e95
  • Beroende

• 1082 inlägg
  • 0

Bladerunner är dock en film som man kan lära sig att tycka om.

Tvärtom drogs jag in i den dystopiska stämningen och de filosofiska underströmmarna.

Det var längesen jag såg den men skulle du kunna ge en "överskattad forummedlem" exempel på dessa filosofiska underströmmar?
Tack.

Postad 09 June 2008 - 19:21

Metalmartin
  • Metalmartin
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
Redo för en ny "The shit just hit the fan" :)

2 ord

CITIZEN KANE....

mvh Martin

Postad 09 June 2008 - 20:05

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Det var längesen jag såg den men skulle du kunna ge en "överskattad forummedlem" exempel på dessa filosofiska underströmmar?
Tack.

Bladerunner är en metafor för existentiella frågeställningar.

Varför lever vi? Varför dör vi? Finns det någon mening med våra upplevelser när vi ändå kommer att dö? Vad har vi för relation till vår familj? Vad är det som gör oss till människor?

Etcetera, allting finns inbakat i replikanternas förtvivlade kamp för att förstå sig själva och undfly den död som nalkas.

I replikanternas livsvillkor återfinns hela den mänskliga existentiella problematiken i koncentrerad form.

Missade du det när du såg filmen :)

Nja. Den enda som överskattar dig är nog du. För att något ska vara överskattat måste det ju finnas höga tankar om detsamma. :rolleyes: Tror ärligt talat inte du är överskattad av särskilt många andra. Du får nog visa på lite mer nyansering i dina åsikter i så fall. I dagsläget är du lika nyanserad som en rasist i en flyktingdebatt.

Tro inte för ett ögonblick att jag skrev inlägget för din skull eller att jag bryr mig om vad du skriver.

Postad 09 June 2008 - 20:32

jay-jay
  • jay-jay
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0

Tro inte för ett ögonblick att jag skrev inlägget för din skull eller att jag bryr mig om vad du skriver.

Jag tror att du är narcissist och bryr mig därför inte så mycket om dina inlägg heller.

Redigerat av jay-jay, 09 June 2008 - 20:37.

Postad 14 July 2008 - 19:34

DaCriLL
  • DaCriLL
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
fy f*an va gött att jag hitta nånstans att få ut alla aggresioner. tänker filmdroppa nu alltså.
ingen inbördes ordning här nu.

1-gangs of new york. ok grym fight i början, men sen, hela filmen e ett enda uppbyggande mot klimax, i detta fallet då ett massivt gängslagsmål. alla samlade o bomber börjar flyga. WTF??? satt o gapa i nästan en halvtimme efteråt. gillar gängfilmer av den gamla skolan. knogar o lite tillhyggen. inte några fega skjutvapen o skit.. va helt överlycklig när dom stog där öga not öga typ 200 pers o sen blir det inget.,.,sen springer han fram o hugger honom när han redan e skadad,.,LAME!! filmen e bra annars vilket gör det ännu mer irriterande. slutet förstör allt..verkligen allt. klagar inte på nått annat i den. men slutet gör den till en av historiens sämsta filmer.

2- Alla filmer kampsports-filmer där dom använder linor. jet li kan ju bara gå o dö i nått dike eller nått. stå på marken o fightas som en man för tusan. groutching tiger ,flying fjants va ju bara ett skämt. kill bill 1&2 faller in där med.

3-pulp fiction- ok den e underhållande. ok den e annorlunda. men ärligt talat va e grejen me den. tycker den e bra o så men människor höjjer ju den till skyarna.

4-ok folk kommer döda mig men..scarface.. missförstå mig inte nu,.,den e bra o al pacino e ju al pacino men....
den e ju fan överallt, i vartenda j*vla cribs avsnitt finns nått med scarface. alltså jag älska scarface när jag såg den men omvärldens j*vla tjat har fått mig att bli så fruktansvärt trött på den filmen så det e löjligt. jag nästan tycker riktigt illa om den nu.

Postad 15 July 2008 - 01:00

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

fy f*an va gött att jag hitta nånstans att få ut alla aggresioner. tänker filmdroppa nu alltså.
ingen inbördes ordning här nu.

1-gangs of new york. ok grym fight i början, men sen, hela filmen e ett enda uppbyggande mot klimax, i detta fallet då ett massivt gängslagsmål. alla samlade o bomber börjar flyga. WTF??? satt o gapa i nästan en halvtimme efteråt. gillar gängfilmer av den gamla skolan. knogar o lite tillhyggen. inte några fega skjutvapen o skit.. va helt överlycklig när dom stog där öga not öga typ 200 pers o sen blir det inget.,.,sen springer han fram o hugger honom när han redan e skadad,.,LAME!! filmen e bra annars vilket gör det ännu mer irriterande. slutet förstör allt..verkligen allt. klagar inte på nått annat i den. men slutet gör den till en av historiens sämsta filmer.

2- Alla filmer kampsports-filmer där dom använder linor. jet li kan ju bara gå o dö i nått dike eller nått. stå på marken o fightas som en man för tusan. groutching tiger ,flying fjants va ju bara ett skämt. kill bill 1&2 faller in där med.

3-pulp fiction- ok den e underhållande. ok den e annorlunda. men ärligt talat va e grejen me den. tycker den e bra o så men människor höjjer ju den till skyarna.

4-ok folk kommer döda mig men..scarface.. missförstå mig inte nu,.,den e bra o al pacino e ju al pacino men....
den e ju fan överallt, i vartenda j*vla cribs avsnitt finns nått med scarface. alltså jag älska scarface när jag såg den men omvärldens j*vla tjat har fått mig att bli så fruktansvärt trött på den filmen så det e löjligt. jag nästan tycker riktigt illa om den nu.

nu handlade inte tråden om dåliga filmer, utan överskattade filmer.
Då har du väl rätt i att flying fjants platsar där men det va väl allt du hade att komma med.

Postad 15 July 2008 - 12:57

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Den film som just nu känns mest överskattad är tveklöst There will be Blood. Den är vackert filmad, utmärkt skådespelad, har mycket trovärdig rekvisita/miljöer, känslan av att vara där på den tiden är total... Men under all den polerade ytan finns det inget mer än luft. Jag har inga problem med tempot och berättarstilen heller. Men efter filmen slutar så är man inte nöjd. Det saknas något stort. Något som griper tag i en. Visst finns det dramatiska scener, men helheten lämnar mig relativt oberörd. Och som film är den bara en i mängden, om än med fin klädsel. Jag lär knappast se om den igen.

...Men ALLA ger den toppbetyg.

Postad 15 July 2008 - 13:04

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0
Mest överskattade film detta år är Cloverfield.

Riktig skitfilm och amatörer i hela filmen.

Postad 15 July 2008 - 13:12

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Mest överskattade film detta år är Cloverfield.

Riktig skitfilm och amatörer i hela filmen.

Ett typexempel på en idé som verkar bra på papper men som inte funkar i verkligheten.

Huvudpersonerna i filmen var så irriterande att man blev vansinnig över att behöva följa deras virriga liv istället för det intressanta som hände i staden.

Själv satt jag bara och gapade åt dem att försvinna ur bilden. På det sättet gav slutet en viss tillfredsstälelse i alla fall.

Det fanns inte heller någon rimlig förklaring till att tryckbomber, brandbomber och pansarbrytande ammunition inte fungerade på angriparen. Rent kalkonmässigt.

Postad 15 July 2008 - 13:23

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1886 inlägg
  • 0

Ett typexempel på en idé som verkar bra på papper men som inte funkar i verkligheten.

Huvudpersonerna i filmen var så irriterande att man blev vansinnig över att behöva följa deras virriga liv istället för det intressanta som hände i staden.

Själv satt jag bara och gapade åt dem att försvinna ur bilden. På det sättet gav slutet en viss tillfredsstälelse i alla fall.

Det fanns inte heller någon rimlig förklaring till att tryckbomber, brandbomber och pansarbrytande ammunition inte fungerade på angriparen. Rent kalkonmässigt.

Påminde mer om dom kinesiska kalkonfilmerna typ Godzilla, samma koncept.

Bara den där festen i lägenheten var ju nästan 30 minuter av totalt vakuum där inget hände mer än en massa pratande människor med ingen handling.

Ruskigt dålig film måste jag säga.

Till skillnade mot There Will be Blood som nån inte tyckte om så var den filmen ett mästerverk, jag visste inte ens vad det var för film jag skulle titta på först men sen förstod jag att detta var ju en kanonfilm.

Dock vet jag inte om jag skulle se om den igen, det var en lite mörk film i handlingen.

Redigerat av Packetloss, 15 July 2008 - 13:23.

Postad 15 July 2008 - 13:27

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0

Till skillnade mot There Will be Blood som nån inte tyckte om så var den filmen ett mästerverk, jag visste inte ens vad det var för film jag skulle titta på först men sen förstod jag att detta var ju en kanonfilm.

Dock vet jag inte om jag skulle se om den igen, det var en lite mörk film i handlingen.

Vad är det då som gör den till ett mästerverk? Fotot? Skådespelarna? Det kan jag skriva under på. Men filmen i sig är fan inte bra alltså. Och absolut inget mästerverk. Exakt VAD är det som är mästerverk med denna?

Hoppas du inte misstolkar min ton, min undran är glad men lite desperat. Jag är hemskt nyfiken. ;)

Postad 15 July 2008 - 13:27

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0
Kan bara hålla med om att Cloverfield var en riktig besvikelse.....man blir förbannad bara man hör titeln.
The Mist och Rec är andra filmer som fått mig frågande....vad är det som är bra?

Postad 15 July 2008 - 13:33

Unregistered0e3a6535
  • Unregistered0e3a6535
  • Forumräv

• 692 inlägg
  • 0

Vad är det då som gör den till ett mästerverk? Fotot? Skådespelarna? Det kan jag skriva under på. Men filmen i sig är fan inte bra alltså. Och absolut inget mästerverk. Exakt VAD är det som är mästerverk med denna?

Hoppas du inte misstolkar min ton, min undran är glad men lite desperat. Jag är hemskt nyfiken. ;)

Stämningen, människans mörka natur ....svårt att förklara men jag tycker den är riktigt bra, ett epos av klass.
Jag tyckte även om The Assassination of Jesse James som hade liknande kvalitéer.

Postad 15 July 2008 - 14:09

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0

Stämningen, människans mörka natur ....svårt att förklara men jag tycker den är riktigt bra, ett epos av klass.
Jag tyckte även om The Assassination of Jesse James som hade liknande kvalitéer.

Ok, då är jag med. Tyckte inte att stämningen inföll trots att den kanske borde gjort det. Men men... Alla kan ju inte tycka lika, som tur är.

Postad 15 July 2008 - 14:34

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
There Will Be Blood har många stimulerande ingredienser.

Cinematografiskt är den förstås ganska lyckad med långa, välkomponerade tagningar som sätter stämningen och låter skådespelarna arbeta ordentligt.

Sedan handlar det naturligtvis om ovanligt djupa och nyanserade karaktärsteckningar, inte minst av Daniel Day Lewis. Det handlar naturligtvis om kampen mellan gott och ont inom flera av karaktärerna. Daniel Plainview verkar vara en mycket sympatisk och driftig person till att börja med. Det visar sig dock att han drivs av starka negativa krafter som tar över mer och mer och som blommar ut fullständigt med hans alkoholism.

Det finns naturligtvis mängder av idéer och frågeställningar i filmen som man kan fundera över så jag skulle tro att den håller att ses flera gånger.

Det är dock ingen mainstreamfilm och den bryr sig inte så mycket om att följa de mallar och mönster som man hittar i de flesta kommersiella storfilmer. Det kan alltså vara så att man som tittare reagerar mer på att filmen känns ovan och lite avig än att man inte gillar innehållet.

Ta och läs lite analyserande recensioner och försök att se filmen igen för att se om det klarnar. Man behöver dock inte gilla allt eller känna sig korkad för att man inte gillar en film som har hajpats. Jag ogillar ganska många hajpade och oscarsbelönade filmer men just There Will Be Blood gillar jag.

Det finns också ganska många diskussioner mellan två läger på imdb.

Redigerat av Unregistered1197, 15 July 2008 - 14:48.

Postad 15 July 2008 - 14:54

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0

There Will Be Blood har många stimulerande ingredienser.

Cinematografiskt är den förstås ganska lyckad med långa, välkomponerade tagningar som sätter stämningen och låter skådespelarna arbeta ordentligt.

Sedan handlar det naturligtvis om ovanligt djupa och nyanserade karaktärsteckningar, inte minst av Daniel Day Lewis. Det handlar naturligtvis om kampen mellan gott och ont inom flera av karaktärerna. Daniel Plainview verkar vara en mycket sympatisk och driftig person till att börja med. Det visar sig dock att han drivs av starka negativa krafter som tar över mer och mer och som blommar ut fullständigt med hans alkoholism.

Det finns naturligtvis mängder av idéer och frågeställningar i filmen som man kan fundera över så jag skulle tro att den håller att ses flera gånger.

Det är dock ingen mainstreamfilm och den bryr sig inte så mycket om att följa de mallar och mönster som man hittar i de flesta kommersiella storfilmer. Det kan alltså vara så att man som tittare reagerar mer på att filmen känns ovan och lite avig än att man inte gillar innehållet.

Ta och läs lite analyserande recensioner och försök att se filmen igen för att se om det klarnar. Man behöver dock inte gilla allt eller känna sig korkad för att man inte gillar en film som har hajpats. Jag ogillar ganska många hajpade och oscarsbelönade filmer men just There Will Be Blood gillar jag.

Det finns också ganska många diskussioner mellan två läger på imdb.

Bra svar, jag tar till mig till 100%. Kanske hittar filmen långt bak i lådan om ett år och ger den en ny chans. ;)

Postad 15 July 2008 - 15:09

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Angående Bladerunner så tycker jag det är en riktigt bra film.
Precis som Lymme beskriver, så första gången jag såg den så var den väl inte sådär jättebra.
Jag förväntade mig iaf något annat, något mer actionbetonat.
Men när man väl tar sig en funderare vad filmen faktiskt handlar om så är det en riktigt bra film, särskilt med tanke på att det utspelar sig i en sci-fi film där denna typ av frågestälning sällan är med.
Sen tycker jag att stämning och miljöer är klockrena och sista sekvensen med Rutgers karaktär (all those moments lost as tears in rain) är riktigt djup.
Sen en film som än idag om jag inte är fel ute vållar debatt om Harrisons karaktär är en replikant eller inte, visar väl på ett ovanligt djup i en sci-fi rulle.

Pulp Fiction är inte heller en överskattad film i min mening.
Enda svagheten är väl Quentin själv när han är med som skådespelare.
Som i så många andra QT filmer så bygger mycket av filmen på karaktärerna och dialogerna. Toppa detta med fyra skruvade händelseförlopp och QT's grymma känsla för att få med musik som passar i handlingen.

När det gäller flygande martial arts så har jag full förståelse för att många tycker detta är lite muppigt.
Vet inte om jag själv är specielt överrens med det men det har en förklaring.
Om jag inte minns fel så är det en asiastisk mytologi, om personer som är så duktiga i sin konst att de får "övernaturliga" färdigheter.
Sen behöver man ju inte gilla det för det men men.
I övrigt så är Fist of Legend med Jet Li en av de bästa martial arts filmer jag sett. Väldigt lite wire-work i den filmen dessutom.

Redigerat av Trasan, 15 July 2008 - 15:11.

Postad 15 July 2008 - 16:08

DaCriLL
  • DaCriLL
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

nu handlade inte tråden om dåliga filmer, utan överskattade filmer.
Då har du väl rätt i att flying fjants platsar där men det va väl allt du hade att komma med.

nja kommer inte riktigt ihåg vilket motagande gangs of new york fick men den blev rätt hypad så man kan väl säga på sätt o vis den e överskattad.

o pulp fiction o kill bill står jag fast vid.,överskattadade uta bara f*n

fick till det bra där med flying fjants va hehe ;)

Postad 15 July 2008 - 16:17

DaCriLL
  • DaCriLL
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

Angående Bladerunner så tycker jag det är en riktigt bra film.
Precis som Lymme beskriver, så första gången jag såg den så var den väl inte sådär jättebra.
Jag förväntade mig iaf något annat, något mer actionbetonat.
Men när man väl tar sig en funderare vad filmen faktiskt handlar om så är det en riktigt bra film, särskilt med tanke på att det utspelar sig i en sci-fi film där denna typ av frågestälning sällan är med.
Sen tycker jag att stämning och miljöer är klockrena och sista sekvensen med Rutgers karaktär (all those moments lost as tears in rain) är riktigt djup.
Sen en film som än idag om jag inte är fel ute vållar debatt om Harrisons karaktär är en replikant eller inte, visar väl på ett ovanligt djup i en sci-fi rulle.

Pulp Fiction är inte heller en överskattad film i min mening.
Enda svagheten är väl Quentin själv när han är med som skådespelare.
Som i så många andra QT filmer så bygger mycket av filmen på karaktärerna och dialogerna. Toppa detta med fyra skruvade händelseförlopp och QT's grymma känsla för att få med musik som passar i handlingen.

När det gäller flygande martial arts så har jag full förståelse för att många tycker detta är lite muppigt.
Vet inte om jag själv är specielt överrens med det men det har en förklaring.
Om jag inte minns fel så är det en asiastisk mytologi, om personer som är så duktiga i sin konst att de får "övernaturliga" färdigheter.
Sen behöver man ju inte gilla det för det men men.
I övrigt så är Fist of Legend med Jet Li en av de bästa martial arts filmer jag sett. Väldigt lite wire-work i den filmen dessutom.

nja kanske jag skulle motiverat det lite med. tränar mma själv o älskar ultimate fighting o sånt därför e jag mer för realistisk fighting. men jag digga jet li när jag var yngre. men klarar jag inte flygandet. o fist of ledgend haf du rätt på e en av dom bästa ma-filmerna. men där stannar han oxå på marken hehe :)
grejen e att sen jag såg den o såg hur bra han faktiskt e när han slåss realistiskt så blir jag bara ännu mer irriterad när han flyger rundor.

P.s tycker from dusk till dawn e den bästa film q har gjort. o där spelar han faktiskt bra. oslagbart när han sparkar på dörrvakten haha låg dubbelvikt första gången jag såg den hehe

konstigt ingen flippat ut över min scarface kommentar hmm ;)

Postad 15 July 2008 - 18:01

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
I princip har jag inget emot martial arts med trådar om det har en funktion i storyn och om det får scenerna att se bättre ut. Våld i verkligheten är inte speciellt snyggt så man brukar ta till olika knep för att göra det mer tilltalande på bio. Trådfighting har dock gått överstyr de senaste 10 åren. I många filmer är det ganska klumpigt gjort så att skådespelarna bromsas upp eller ändrar bana av trådarna. Kort sagt är det dags för nya grepp i fightingkoreografin. Personligen tycker jag att man kunde utveckla koreografin i Bourne Ultimatum mer där man följer kombatanterrna nära med flängig handkamera i relativt rrealistiska scener.

Postad 15 July 2008 - 19:55

DaCriLL
  • DaCriLL
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

I princip har jag inget emot martial arts med trådar om det har en funktion i storyn och om det får scenerna att se bättre ut. Våld i verkligheten är inte speciellt snyggt så man brukar ta till olika knep för att göra det mer tilltalande på bio. Trådfighting har dock gått överstyr de senaste 10 åren. I många filmer är det ganska klumpigt gjort så att skådespelarna bromsas upp eller ändrar bana av trådarna. Kort sagt är det dags för nya grepp i fightingkoreografin. Personligen tycker jag att man kunde utveckla koreografin i Bourne Ultimatum mer där man följer kombatanterrna nära med flängig handkamera i relativt rrealistiska scener.

jo groutching tiger va ju otroligt snygg med sitt flygande. en väldigt vacker film i sig. att dom missbrukar det nu för tiden e väldigt sant. men det här med nära kamera kan bli väldigt bra eller bara skit. det e väldigt svårt att få till det bra. slut-resultatet brukar oftast bara bli just flängigt. uppskatar filmer där fighterna flyter så att säga. jackie chans lite äldre filmer tex wheels on meals o project a. snabb o flytande. skulle vilja att alla kampsport-filmer följer Ong-bak stilen. snabb fight blandat med spektakulära tekniker. fast tror inte många förutom tony jaa kan göra sånna hehe.

fast jag kan ju förstå att dom vill glorifiera(rättstavat?) kampsporten för att kunna nå in i familje-hemmen.

på tal om överanvändande så vill jag bara hoppa in med att slow-mo e fruktansvärt missbrukat ibland nu för tiden. o det håller jag matrix-filmerna helt ansvariga för hehe

Postad 16 July 2008 - 07:48

Unregistered93d1242d
  • Unregistered93d1242d
  • Beroende

• 1021 inlägg
  • 0
Jag gillar heller inte totalt överdrivna wire-fights (om de inte är medvetet överdrivna och tillför något, som i C.T.H.Dragon). Men när det görs rätt så visst, ser det orealistiskt ut, men då har man inte fattat riktigt grejen. Ingen gnäller väl på anime för att àlla ser orealistiska ut med så oproportionerligt stora ögon? :) Kanske en lam jämförelse, men det jag vill få fram är att det är medvetet i många fall med wire.

I C.T.H.Dragon (orka skriva ut hela) är min tolkning av det hela, att man spelar lite på folksägnerna om kung-fu experterna. Går att dra många paralleller till uppkomsten av myten jättar, i vår egen historia. Kung-fu experterna var otroligt skickliga, och i folkmun blev så klart allt kryddat och tillslut kunde dessa kämpar snudd på flyga. Precis som våra jättar, troligtvis i verkligheten bara var väldigt långa människor* och som sedan blev längre och längre för varje berättelse vid lägerelden.

I budgetfilmer med lite mindre estetiska fightsekvenser, blir bruket av kablar oftast ganska tramsigt. Nu har ju kablar börjat erasättas med slow-motion som "standard effekt för att det ska bli coolare". Håller med DaCrill om att Matrix är ansvarig för slow-motion övgödningen i dagens filmer dessutom. :D Kanske dags för nästa tuffa standardeffekt?

*Sedan har ju jättar även kunnat fabriceras för att förklara saker som enorma stenar långt från berg och så. Det var långt innan vi visste att istiden bar ansvaret för den biten.

Postad 16 July 2008 - 12:30

DaCriLL
  • DaCriLL
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0

I budgetfilmer med lite mindre estetiska fightsekvenser, blir bruket av kablar oftast ganska tramsigt. Nu har ju kablar börjat erasättas med slow-motion som "standard effekt för att det ska bli coolare". Håller med DaCrill om att Matrix är ansvarig för slow-motion övgödningen i dagens filmer dessutom. :D Kanske dags för nästa tuffa standardeffekt?

har för mig att jag hade tråkigt en dag o räknade slow-mo användningar i blade trinity, tror det landa på 140 gågner eller nåt sånt wtf? slow användes innan för att förstärka känslofulla scener. sen börja dom ha det till att förstärka riktigt coola scener. nu är det som om dom använder det för att göra allting coolare. dom går av en motorcykel, dom hoppar på en motorcykel, dom laddar en pistol, dom går igenom en dörr, fan snart sätter dom slow-mo på nån som sitter o käkar frukost-flingor. fast matrix var faktiskt inte först med att följa en pistolkula i slow mo, det va första blade filmen haha :) intressant tanke vilken nästa standardeffekt kan bli?

Postad 16 July 2008 - 17:05

Infera
  • Infera
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
10.000 bc
Mission impossible filmerna med Cruise
Harry Potter filmerna
My Little Eye
Are you Scared

Postad 16 July 2008 - 18:20

derpious
  • derpious
  • Guru

• 4346 inlägg
  • 0

10.000 bc

Vet inte om jag skulle kalla 10 000 bc överskattad, den har fått dåliga omdömen överallt såvitt jag har sett, överhypad möjligtvis.

Postad 16 July 2008 - 18:28

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

Mission impossible filmerna med Cruise
Harry Potter filmerna

Tja det håller inte jag med om...tycker att potter filmerna är precis så bra som speglas att vara ...gäller att vara med i storyn...

MI filmerna är väldigt svåra att hänga med i ..men överskattade? nej det tycker inte jag iaf

//CG-47

Postad 16 July 2008 - 18:55

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0

Å MDB tror jag är bra för de små amerikanarna för att de behöver film för att skapa debatt - tror ni vi får se en abort-film bland de oscarsnominerade 2008? :D

Läste igenom tråden lite snabbt och tyckte detta var ett klarsynt inlägg, Juno fick ju faktiskt en Oscar och fyra nomineringar. Enligt mig borde Juno även knipit den för bästa film.

När det gäller filmer jag tycker är överskattade så kom jag precis att på Wes Andersons filmer. Annars älskar jag verkligen filmer med lugnt tempo och underfundig humor, t.ex. Lost in Translation eller Punch Drunk Love, men Wes Andersons filmer går rakt över (eller kanske genom) huvudet på mig. Har sett Royal Tenenbaums ett flertal gånger för jag vill verkligen gilla filmen, men det går bara inte. Undantaget från denna regel är Rushmore, en fantastiskt varm film.

Postad 05 October 2008 - 01:59

Unregistered959
  • Unregistered959
  • Guru

• 5007 inlägg
  • 0
En hel tråd om de mest överskattade filmerna och inte ett enda ord om svensk film???

Hallå!

Vilken planet lever ni på? Det finns inga filmer som så ofta har gjort mej besviken och lämnat mej med känslan -Jaha? som svenska filmer i allmänhet...

Jag kan inte för mitt liv begripa hur svenska filmrescensenter med gott samvete kan häva ur sej positiva saker om så många svenska filmer. I mina ögon så når de inte ens B-status utan hamnar oftast rejält mycket längre ner på alfabetet.

För jösse namn. T.o.m. finska filmer är bättre!

Den enda svenska film som inte har fått mitt ansikte att totalt skrynkla ihop sej av skam var Strul med björn skifs, men det är å andra sidan nog det mest positiva jag kan säga om den filmen också...

Postad 05 October 2008 - 02:21

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

En hel tråd om de mest överskattade filmerna och inte ett enda ord om svensk film???

Hallå!

Vilken planet lever ni på? Det finns inga filmer som så ofta har gjort mej besviken och lämnat mej med känslan -Jaha? som svenska filmer i allmänhet...

Jag kan inte för mitt liv begripa hur svenska filmrescensenter med gott samvete kan häva ur sej positiva saker om så många svenska filmer. I mina ögon så når de inte ens B-status utan hamnar oftast rejält mycket längre ner på alfabetet.

För jösse namn. T.o.m. finska filmer är bättre!

Den enda svenska film som inte har fått mitt ansikte att totalt skrynkla ihop sej av skam var Strul med björn skifs, men det är å andra sidan nog det mest positiva jag kan säga om den filmen också...

Tror att det just är därför det inte nämns i tråden, för att det är bara "alla" köpta recensenter som hyllar svensk film. Men hur många har fått nån internationellt pris? Kolla bara Arn tråden, när du ser den skulle du tro att det är sveriges största film och den bästa? Själv tycker jag den är pinsamt dålig.

p.s En finsk film som är ett måste är ju (Vinterkriget) För att vara så gammal så är den grymt bra och realistisk.

Postad 05 October 2008 - 14:30

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Instämmer till fullo Krasse. Svensk film är inga höjdare.

Postad 05 October 2008 - 14:49

Unregistered28641812
  • Unregistered28641812
  • Veteran

• 2286 inlägg
  • 0
Svenska filmer jag gillar är Jönssonligan med Gösta Ekman och Johan Falk filmerna...Komedi när det är som bäst, och action som faktiskt inte är dålig (för att vara svensk). :)

Postad 08 January 2009 - 04:45

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0
såg just The Godfather .. Gillar väl kanske inte maffiagenren direkt, men eftersom i stort sett _ALLA_ tycker att det är DEN bästa filmen, en riktig klassiker, ett mästerverk, den får man bara inte missa osv, så köpte jag boxen (bra pris på BD-boxen på mediamarkt btw) för att sätta mig och se den. Sjuk idag (sov till 16:00) så passade ju bra att se den när man var utvilad.

men
Spoiler

Sjukt missnöjd med filmen...

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 08 January 2009 - 04:46.

Postad 08 January 2009 - 05:16

ingels
  • ingels
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Kommer att tänka på två filmer rakt upp och ner, visst de kanske är bra men jag gillade dem defenitivt inte

Donnie Darko
Sheredil (eller vad fan den svenska fjortis-med-häst filmen heter)

Postad 08 January 2009 - 15:16

Slasher
  • Slasher
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Christian Bale som Batman får mig att kräkas lite, faktiskt. Han får Batman att låta som om han hade strupcancer eller något i den stilen. Sedan att hans mun ser helt deformerad ut eftersom han tar i så för att få till "cancerrösten" gör sitt till. Kan inte förstå hur så många personer anser att dessa filmer är bra. I mina ögon är dessa riktigt dåliga. Sedan Heath Ledgers positiva kritik gör att kräkreflexen reagerar ännu en gång. Han fick det bara för att han gått bort. Vill man se en bra Joker är det Jack Nicholson som gäller.

Postad 08 January 2009 - 15:39

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Svensk Action är överskattad, om man nu ens kan kalla det för action. :)

Postad 08 January 2009 - 16:49

Seraphaw
  • Seraphaw
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
The Dark Knight har bilvit grymt över-hypad, det finns alltså folk som hävdar att det är den bästa filmen som någonsin gjorts. ÖVERSKATTAD (Men dock mycket underhållande).

(Sen när det gäller svenska filmer så är så klart Kopps den bäst)

Postad 08 January 2009 - 19:00

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

• 2926 inlägg
  • 0

The Dark Knight har bilvit grymt över-hypad, det finns alltså folk som hävdar att det är den bästa filmen som någonsin gjorts. ÖVERSKATTAD (Men dock mycket underhållande).

Tänkte precis nämna The Dark Knight. Visst, filmen är en riktigt bra actionstänkare men filmen är fortfarande inte i närheten av den 3:e bästa filmen någonsin...

Postad 08 January 2009 - 19:25

yogi_0070
  • yogi_0070
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
The Dark Night e rejält överskattad...men värst någonsin måste nog vara Pulp Fiction, halvtaskig rulle som höjts rejält till skyarna.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.