Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nokia N81 och N82

358 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 December 2007 - 14:48

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0
kollegan har tappat sin i golvet och klarat sig.. allt beror på hur den landar... såg ett exemplar på Elgigaten, ingen Dummy version.. ojojoj vilket glapp det var mellan ramen runt om kameran på framsidan... ett stort glapp hehe

Telefonen stödjer Micro SDHC och som jag t ex så har jag 8GB, funkar klockrent

I början så märkte jag att kamera mjukvaran inte hängde med om man drog bort linsskyddat och sekunden efter stängde skyddet... och sen när man drog upp linsskyddet igen så hade kamera mjukvaran hängt sig, men jag kan förstå varför... men nu har jag inte det problememt även om det inte är rekommenderat att öppna och stänga linsskyddet på så kort tid, det är oftast Blixtlampan som inte hinner aktiveras som gör att den hänger sig.. men som sagt... sånt kan förekomma på vilken mobilkamera som helst (tror jag)

Intressanta är om man konverterar vissa filmer Xvid så blir dom ibland större i storlek än original filen, skumt, men det ser riktigt bra ut :P

Redigerat av Midnight, 20 December 2007 - 14:49.

Postad 20 December 2007 - 19:35

athos
  • athos
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Jag fick precis hem min N82 + HS-45/AD-54. Jag kan bekräfta att headsettet fungerar med N82an. Om jag trycker play på headsettet när telefonen är nystartad, så hänger sig telefonen, men liknande problem verkar finnas även med det medföljande headsettet. Antagligen ett mjukvaruproblem som förhoppningsvis åtgärdas i kommande firmware. Men drar jag igång musikspelaren på vanligt sätt, så kan jag sedan pausa, starta, byta låt, stoppa med headsettet. Det fungerar utmärkt att ha andra lurar i (jag använder överdelen av mina SonyEricsson HPM-75). Jag har inte testat så att micen fungerar, men telefonen känner iaf igen att headsettet har mic för den säger inte att jag ska använda telefonens mic, vilket den gör om jag sätter i vanliga hörlurar.

Jag har inte hunnit leka med telefonen sådär jättemycket, men första intrycket är positivt. Knapparna är lite knepiga, inte främst sifferknapparna utan snarare menyknapparna och d-padden, men jag tror jag vänjer mig. Mest irriterande är knappen som tar en till mediasnurran! Telefonen känns snabb i menyerna, GPS:en är klockren, bilder från kameran blir riktigt bra, speciellt om man förminskar dem något från full storlek.

Batteritiden är väl sådär, nästan död när jag använt den i ett dygn, men då har jag använt den rätt mycket, installerat en del program, använt GPS, lyssnat på musik, tagit bilder, pratat en del i telefonen, skickat SMS, försökt få igång wlanet på jobbet. Så ett par tre dagar borde den nog klara när man inte använder den så intensivt.

Edit: micen fungerar perfekt.

Redigerat av athos, 21 December 2007 - 10:50.

Postad 20 December 2007 - 22:10

Unregisteredf92f5e5e
  • Unregisteredf92f5e5e
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
:P det som inte får hänt har hänt ...min nya telefon har tagit sig ett bad, och då menar jag över öronen.... nu är den på tork sedan 2 dygn, provade idag, men batteriet verkade ganska trött samt att det var fukt i displayen.. så jag tror att den kommer bli *SKROT* tyvärr... Ska tala med vårat försäkringsbolag i morgon, och försöka utnyttja våran drulleförsäkring för första gången.. med självrisk på 1500 men billigare än en helt ny till telefon iaf.

Kan tala om att den lilla vita lappen under batteriet blir rosa när det utsätts för fukt /vatten.. så att Nokia kan ha koll om telefonen har blivit utsatt för fukt...

Vi får väl se hur det går, snyft, får använda min gamla f.n...

Postad 21 December 2007 - 00:19

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

• 413 inlägg
  • 0

Riktigt bra kvalité på filmerna northernlight B) Kul å se!

Jo alltså jag är helt blown away faktiskt. Jag är jävligt impad. Ljudet är enligt mig också i klass med alla kompaktkameror därute med filmläge.

Ser riktigt trevlgit ut!

Ja beställde en idag. De hade den i lager men ja lär väl inte få hem den imorgon för det tyvärr.
Men men mellandagarna vill ja nog hoppas på iaf.

Blir lite nervös när ja läser om trasigt skal för lite tappande i golvet.
Fan ja har ju en fulovana att kasta mina mobiler genom hela vardagsrummet ner i soffan.
O de händer ju att ja missar lr att mobilen studsar vidare ner på golvet :blink:
Min 6233 har iaf hållt för sånt :)

Den känns inte helt 100 vad gäller byggkvalité nej... inte som tex SEs candybars typ w610 osv.

Btw. Jag laddade ner Wayfinders mjukvaror idag också (active och navigator). Två mjukvaror jag kommer ha mycket nytta av tror jag. Är inte alls kompis med Nokia Maps.

Någon som vet vilken version man ska ha för att den interna gpsen ska funka? (då det inte finns en n82version just nu så kanske det funkar ändå tänkte jag).

Postad 21 December 2007 - 07:54

busk
  • busk
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Alla ny glada N82 ägare vad fick ni med i era "lådor"?

*telefon
*headset
*manual
*cd programvara
*2Gb minne med nokiamaps
*videokabel

Men jag fick ingen datakabel med? någon annan som inte fick med den?

min är telia låst & köpt på www.tbh.se.

Postad 21 December 2007 - 09:30

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

*telefon
*headset
*manual
*cd programvara
*2Gb minne med nokiamaps
*videokabel

Samma som dig, men fick även en "datakabel" som numera är en standard USB-kabel (mini-USB på telefon sidan)
Däremot var inget i min låda, eller lådan i sig heller plomberad. Men nallen hade skyddsplast kvar

Hur är tryckresponsen från eran navigeringsknapp (Navi wheel)? Lite lågbudgetkänsla över alla knapparna i och för sig jämfört med min x antal år gamla SE T200, som fortfarande har en oklanderlig respons.

Postad 21 December 2007 - 10:52

athos
  • athos
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Någon som vet vilken version man ska ha för att den interna gpsen ska funka? (då det inte finns en n82version just nu så kanske det funkar ändå tänkte jag).

Rent generellt tror jag man kan gå på N95 eller ännu hellre N95 8GB versioner av mjukvara och inställningar (tex för MMS), då det i princip är samma telefoner.

Postad 21 December 2007 - 12:43

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0

*telefon
*headset
*manual
*cd programvara
*2Gb minne med nokiamaps
*videokabel

Samma som dig, men fick även en "datakabel" som numera är en standard USB-kabel (mini-USB på telefon sidan)
Däremot var inget i min låda, eller lådan i sig heller plomberad. Men nallen hade skyddsplast kvar

Hur är tryckresponsen från eran navigeringsknapp (Navi wheel)? Lite lågbudgetkänsla över alla knapparna i och för sig jämfört med min x antal år gamla SE T200, som fortfarande har en oklanderlig respons.

micro-usb e de väll andå :)

Postad 21 December 2007 - 14:07

busk
  • busk
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
aldeles riktigt micro - usb... jag fick data kabeln i detta nu som saknades vid leverans. :) & med 6Gb microSDHC för 478:- som nu sitter i min N82. Det tackar jag för TBH i trollhättan.

Postad 21 December 2007 - 18:13

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0
Måste också investera i ett större minneskort. 2Gb räcker inte så långt med allt jag vill trycka in i telefonen :)

Postad 22 December 2007 - 22:55

northernlight
  • northernlight
  • Lärjunge

• 413 inlägg
  • 0
sant sant.
kan också stryka under att kameran på telefonen är kanon för stillbilder... det bästa jag har sett faktiskt... helt i klass med n95-1 och -2, ku990, g800, k850 osv (jo jag har kört alla dessa lurar och jämfört bilder)...

här kommer iaf lite smakprov på bilder jag snapshottat... brusbilden är ju inte så rolig men så har jag pressat luren rätt hårt också. Rakt ur kameran... eller telefonen :(

Jävligt härligt när man inte har möjlighet att dra med dom riktiga kanonerna.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Redigerat av northernlight, 22 December 2007 - 22:57.

Postad 23 December 2007 - 08:41

Unregisteredf92f5e5e
  • Unregisteredf92f5e5e
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
:( Nu har jag en ny telefon igen, fick ut en ny telefon på drulleförsäkringen vi hade, som tur var... Men det blev ändå en dyrköpt erfarenhet, självrisk på 1500 :-.... det enda positiva är att jag numera har en reservladdare till den nya telefonen från den defekta....

Postad 29 December 2007 - 01:36

Tomten2
  • Tomten2
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
> northernlight :

Tack för exempelbilder.
Dom verkar vara intressanta, rentav snygga, såvitt jag kan bedöma.
Men är det någon som missar nånting här ?
Är det meningen att bilderna ska vara klickbara ? Jag får det inte att funka ?
Har du lagt originalen på nån annan adress ? Har jag missat nånting om detta ?

Det kraftigt förminskade formatet på bilderna jag ser, gör det ju
helt omöjligt att överhuvud taget bedöma bildkvaliteten.
Synd.

Tidigare i denna tråd fanns andra exempelbilder, som tydligt visade
trista brusegenskaper vid svag belysning. (Plus den ofrånkomliga effekten av
kraftigt röda ögon iochmed att blixten sitter så nära objektivet. Finns inget
läge för "anti-red-eyes" på telefonen ? Borde ju va lätt fixat på denna höga nivå
kan man tycka.. )

Vill också tacka för dina exempelfilmer !
Är filmare, o därför lite extra nyfiken på N 82an iom. att dom specar den till hela
30 fps @ 640 x 480 (!)
Fråga : dina exempelfilmer hackar betänkligt, och några "30 fps" är det garanterat
INTE i min dator : är det strömmandet som hackar ?
( Har "Turbo3G", men inge vidare fart just här... :) )
Alltså:
När du spelar upp din egen film - flödar den mjukt och kontinuerligt som en biofilm ?
( Och igen ) Har du stillbilderna i fullformat nånstans ?

/ Mvh T

Postad 01 January 2008 - 17:36

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0
Lite disskusion om N81? Märkligt, ingen som känner sig sugen på denna N81? Den verkar ju helgrym, någon som vet när den släpps? ELler har den redan gjort det? Någon som har den?
Funderar starkt på N81:an, eller K850i. Två helt olika typer av telefoner. Men tycker själva musikspelarn och spelen till N81 verkar grymma! Någon som testat? Såg att N82:an inte hade någon spelfunktion, vilket jag helst skulle vilja ha. ( Om det är nu någon klass på spelen)
Är grymt sugen på denna, men vet inte vilken av dem jag ska välja. Gillar mest sony, men när jag såg denna så är jag tveksam.
Såg nu på en recension av N81:an, Idag kan man se N-gage ikonen i Nokia N95 8Gb, N81 8GB och N82, alltså har alla dessa telefoner stöd för N-gage spel.
Stämmer det? Tar alla dessa telefoner N-gage spel?

Redigerat av Mr_nygren, 01 January 2008 - 17:37.

Postad 01 January 2008 - 21:38

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0

Lite disskusion om N81? Märkligt, ingen som känner sig sugen på denna N81? Den verkar ju helgrym, någon som vet när den släpps? ELler har den redan gjort det? Någon som har den?
Funderar starkt på N81:an, eller K850i. Två helt olika typer av telefoner. Men tycker själva musikspelarn och spelen till N81 verkar grymma! Någon som testat? Såg att N82:an inte hade någon spelfunktion, vilket jag helst skulle vilja ha. ( Om det är nu någon klass på spelen)
Är grymt sugen på denna, men vet inte vilken av dem jag ska välja. Gillar mest sony, men när jag såg denna så är jag tveksam.
Såg nu på en recension av N81:an, Idag kan man se N-gage ikonen i Nokia N95 8Gb, N81 8GB och N82, alltså har alla dessa telefoner stöd för N-gage spel.

N-gage generation 2 har ej släppts ännu, men ska funka med alla nokior du nämnde. Just av den anledningen tror jag personligen att n-gage inte kommer bli nån höjdare. Om spelutvecklarna är låsta till att utveckla spel som passar att spela på så helt olika knappsatser osv (läs "mobil anpassa") så kan det knappast bli mer än ok i bästa fall.

Postad 02 January 2008 - 00:06

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

N-gage generation 2 har ej släppts ännu, men ska funka med alla nokior du nämnde. Just av den anledningen tror jag personligen att n-gage inte kommer bli nån höjdare. Om spelutvecklarna är låsta till att utveckla spel som passar att spela på så helt olika knappsatser osv (läs "mobil anpassa") så kan det knappast bli mer än ok i bästa fall.

Nej, det vet man ju aldrig. Men just till N81 har jag hört att spelen kommer fungera utmärkt till, medans vissa telefoner kommer inte alls funka lika bra.
Men sedan tror jag som jag skrev innan, att det med spelen kommer bara bli en "häftig" grej, som man kan skryta med att man har.
Alltså känns N81:an inge vidare val, har kollat runt lite i forum osv...och kameran i denna är inge vidare, dock är musikspelaren, högtalaren grymma av vad jag har hört. Men det skulle ändå vara häftigt med att ha en N-gage mobil, med schysst spel. Spelen såg förövrigt riktigt bra ut på de bilder jag har sett.
Men det står egentligen mellan K850i:n som ligger absolut i topp, sedan kommer N81... men jag har även kollat in N82 mer och mer, den ser riktigt bra ut! Dock är desigen gräslig.
Men vi får se vilken det blir :) Men nöjd blir jag nog än vilken jag väljer.

Postad 02 January 2008 - 00:09

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

är det bara jag som råkat ut för att kameran inte velat hänga med och att en omstart rådit bot på det problemet? Iövrigt är jag så sjukt ###### nöjd... om ni vill se exempelfilmer (tanka ner dom går också) besök min profil här där jag laddat upp ett par stycken.

Filmerna blir kraftigt degraderade (icke optimerade originalklipp det är filmerna direkt fårn mobilen).

Logga in för att tanka filmerna.
http://www.vimeo.com/user319230/videos

Vilken jäkla kvalite på filmerna! Ser grymt bra ut, aldrig sett bättre. Börjar mer och mer känna för N82:an, tyvärr så är den grymt ful och det är just därför som jag tvekar. Hade den sett ut som tex N81:an hade jag slagit till direkt.

Och till er alla som har en N81:a och framförallt en N82:a POSTA MER BILDER!!! :) Vill gärna se mer...

Redigerat av Mr_nygren, 02 January 2008 - 00:11.

Postad 02 January 2008 - 00:38

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Ser grymt bra ut, aldrig sett bättre

Inte för att vara gnällig men iaf ;) Då har du inte sätt viewtys videoklipp än :)

Postad 02 January 2008 - 09:05

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Om ni vill spela är N82 eller N95 ett tips då dessa telefoner kan göras till en mycket häftig spelkontroll i stil med Wiimote mha tredjeparts mjukvara som NokMote eller Shake Control, konceptet är under utveckling dock...

Postad 03 January 2008 - 17:10

Midnight
  • Midnight
  • Forumräv

• 770 inlägg
  • 0
Vill bara påpeka till er som inte kunde använda Mail For Exchange på N82. Nu kan ni det med nya Mail for exchange 2.2. Använder den själv

Postad 11 January 2008 - 16:03

aerev
  • aerev
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
fick nyss hem min n82, har sedan tidigare ett motorola ht820 (bluetooth a2dp stereo headset), men den vill inte riktigt funka med den, musiken avbryts då o då. däremot när jag kör med nokias originalheadset så funkar den hur bra som helst!?

n95'an va inte så här, tydligen har nokia lagt in spärr som utesluter andra utom nokias bluetooth stereo headsets?

Postad 11 January 2008 - 23:26

vicster
  • vicster
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Det är inte säkert att de lagt in en spärr medvetet utan att telefonen helt enkelt inte klarar av just det headsetet... eller så har de lagt in en spärr ^^ Fråga Nokia!

Btw, så har jag haft min N82 nu i snart 2 veckor och börjar bli ganska nöjd. Förutom att jag fått nya N82:or 3ggr nu (inne på min 4:e efter att skärmen haft döda pixlar två gånger och att kameran gav röd/rosa bilder då blixten användes!?) så funkar den över förväntan. Helt klart prisvärd och funktionsfylld telefon och med en kamera som ligger bland de bästa i klassen.

Här är också lite bilder som jag tagit medans jag hade 1:a och 2:a N82:an. Den 3:e hade problem och den 4:e kom hem idag, men lite test bilder har det iaf hunnit bli.

Postad bild
Tagen med blixt inomhus...

Postad bild
Testbild utomhus...

Postad bild
En till testbild utomhus...

Ska ta o lägga ut fler senare när jag får tid, såg att den sista inte fått skärpan rätt och blid två konstigt nog är mindre men men... är ingen proffsfotograf heller :)

Redigerat av vicster, 11 January 2008 - 23:37.

Postad 12 January 2008 - 11:24

Baily
  • Baily
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0
Hur är musikspelaren i denna telefon ? Och framförallt ljudkvalitén ? Finns det EQ t.ex. ? Går den att jämföra med SEs walkman lurar i ljudkvalité ? I min N95 var väl ljudet sådär, lätt bakgrundssprak och dålig bas.

Postad 13 January 2008 - 09:54

HaloGuilty
  • HaloGuilty
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Ni som har haft Nokia N82 ett tag nu, hur ofta behöver man ladda den vid normalt bruk.

Normalt bruk för mig är ca 10 min samtal dag, några sms dag, något kort och ca 30 min musiklyssnade.

Postad 13 January 2008 - 15:24

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Hur är musikspelaren i denna telefon ? Och framförallt ljudkvalitén ? Finns det EQ t.ex. ? Går den att jämföra med SEs walkman lurar i ljudkvalité ? I min N95 var väl ljudet sådär, lätt bakgrundssprak och dålig bas.

Tycker ljudet är riktigt bra, det är enligt min mening bättre än exepelvis SE W710i. Man får riktigt fyllig bas med rätt hörlurar om det är det man är ute efter. Ja, riktiga EQ inställningar finns för musikspelaren, men inte för radiospelaren (inte hittat de ännu iaf). Jag hör bakgrundsbrus på en lugn pianolåt på albumet jag lyssnar på nu, men vet ännu inte om det beror på källans inspelning eller telefonen i sig (har bara lyssnat på detta album i telefonen ännu...).

Upplever att ljudet hackar lite ibland om man lyssnar samtidigt som man bläddrar i menyer/startar program. Det medföljande stereoheadsetet är lågbudget, men ett jätteplus för förstärkta sladdar ända ut til lurarna! Det har jag inte hittat på många lurar

Postad 13 January 2008 - 16:47

Baily
  • Baily
  • Forumräv

• 504 inlägg
  • 0

Tycker ljudet är riktigt bra, det är enligt min mening bättre än exepelvis SE W710i. Man får riktigt fyllig bas med rätt hörlurar om det är det man är ute efter. Ja, riktiga EQ inställningar finns för musikspelaren, men inte för radiospelaren (inte hittat de ännu iaf). Jag hör bakgrundsbrus på en lugn pianolåt på albumet jag lyssnar på nu, men vet ännu inte om det beror på källans inspelning eller telefonen i sig (har bara lyssnat på detta album i telefonen ännu...).

Upplever att ljudet hackar lite ibland om man lyssnar samtidigt som man bläddrar i menyer/startar program. Det medföljande stereoheadsetet är lågbudget, men ett jätteplus för förstärkta sladdar ända ut til lurarna! Det har jag inte hittat på många lurar

Tack för svar.

Nu blev det bara ännu mer beslutsångest. Jag väljer mellan N82, Iphone, HTC tytn II.
Inte lätt.

Postad 13 January 2008 - 16:52

vicster
  • vicster
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Ni som har haft Nokia N82 ett tag nu, hur ofta behöver man ladda den vid normalt bruk.

Normalt bruk för mig är ca 10 min samtal dag, några sms dag, något kort och ca 30 min musiklyssnade.

Med dina behov klarar min N82 ca. 2-4 dagar beroende på ''något kort'' kan ändras då och då.

Postad 14 January 2008 - 12:08

Kurvan
  • Kurvan
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Om jag tittar på kontakter och jag har lagt till födelsedag,hur får man telefonen att "larma" om det? Eller måste jag även i kalendern skiva in det ? Borde inte kontaktuppgifterna synka med kalendern!?
Mvh Kurvan

Postad 14 January 2008 - 22:15

YaKoSTaR
  • YaKoSTaR
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Hur är batteritiden på N82an?

EDIT: Såg att det hade diskuterats innan. Hur länge räcker det om man använder den "normalt" och inte överdrivet mycket.

Redigerat av YaKoSTaR, 14 January 2008 - 22:17.

Postad 14 January 2008 - 22:33

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0

Hur är batteritiden på N82an?

EDIT: Såg att det hade diskuterats innan. Hur länge räcker det om man använder den "normalt" och inte överdrivet mycket.

För att citera en vis postare (mins inte vem). Hur långt är ett snöre.
Jag vill också veta
Hur långt är ett "normalt" snöre?

Postad 15 January 2008 - 17:16

affliction
  • affliction
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Lite uppdatering om kommande N82 Firmware

Nokia N82 blir först ut bland Nserien som har User Data Preservation i sin nya
Firmware. Alltså när du använder Nokia Software Updater så skall alla dina inställningar och program på telefonen vara kvar efter en uppdatering.

http://www.mobil-tel...a-preservation/

:)

Postad 16 January 2008 - 11:54

snowstorm
  • snowstorm
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Nu blev det bara ännu mer beslutsångest. Jag väljer mellan N82, Iphone, HTC tytn II.
Inte lätt.

Om du är ute efter ljud rekommenderar jag även att titta på min andra kandidat som jag valde mellan, nämligen Samsung SGH-i450. Valde bort denna eftersom den inte hittade ut i butikerna förräns nu

Har en speciell ljudkrets utvecklad i samarbete med B&O, tillsammans med samma programvara som Nokia N-serier. Men vet ej hur kameran är då den bara specar 2Mpix

Postad 16 January 2008 - 15:47

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0
Ville bara instämma i hyllningskören till N82! :)

Var under kvällen och "kände" på denna mobil vid Nokia's flagship store här i Shanghai. Tog inte lång stund innan jag bestämde mig för köp. :) Priset blev 4.400 svenska, vilket jag känner mig helt klart nöjd med. Går dock att få billigare här - för runt 4K - men det känns helt klart värt de extra kronorna att inhandla telefonen hos NOKIA, och inte på ett vanligt varuhus. Betydligt lättare om telefonen eller annan utrustning skulle börja krångla.

Lite surt är det dock, att jag ännu inte kunna "leka" med mobilen under kvällen, just eftersom mitt simkort från China Mobile inte anländer för än under morgondagen. Men men, den som väntar på ngt gott... :o Ska helt klart bli intressant att testa GPS'en ute på Shanghais gator och torg.

Känner redan att detta kommer bli en favorit!

Vill samtidigt passa på att tacka alla som tagit sig tid och skrivit inlägg i denna tråd. Dessa har verkligen varit till stor hjälp när det kommit till att bestämma sig för vilken mobil som skulle inhandlas.

Redigerat av Unregistered52a88696, 16 January 2008 - 15:50.

Postad 17 January 2008 - 11:05

johnnyr
  • johnnyr
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Jag är hur sugen som helst på den här telefonen. Den har allt jag vill ha (bra kamera, blixt och GPS)! Tyvärr har jag Tre som operatör och eftersom de inte har telefonen funderar jag på att köpa den kontant i butik. Varken Tre eller Katsching kan dock inte garantera att telefonens alla funktioner kommer att fungera med Tre som operatör... Hur är det egentligen? Är det någon som har Tre men ändå använder N82?

/johnnyr

Postad 17 January 2008 - 16:08

YaKoSTaR
  • YaKoSTaR
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Har inte förstått det här med GPS på mobil, betalar man något extra för att få kartorna? Kostar det att använda funktionen? Om jag t.ex. beställer telefonen på katshing, får jag med allt som behövs för att det ska funka?

Postad 18 January 2008 - 18:12

vicster
  • vicster
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Japp, du får med allt och kan börja direkt. Dock får du bara med 3mån navigation så vill du fortsätta få röstanvisningar samt pilar som visar vart du ska får du betala till Nokia en inte helt gratis summa. Det som ev. kostar är om du använder A-GPS, vilket gör att du hittar signal snabbare, men du kan stänga av detta om du inte vill att de ska kosta någonting. Ska du åka utanför norden finns det kartor att ladda hem gratis via nokia.se.

Postad 18 January 2008 - 21:21

YaKoSTaR
  • YaKoSTaR
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Ok , grymt ;) blir nog ett köp snart asså... e så sugen man kan bli ! det e bara batteritiden som håller mig tillbaka just nu...

Postad 19 January 2008 - 10:24

Unregistered52a88696
  • Unregistered52a88696
  • Veteran

• 2049 inlägg
  • 0
Tog två snabba bildern när jag var nere vid vattnet i går. Har ingen direkt referens jag kan gå på, då jag tidigare ägt en Ericsson med 1.3pix. Så för mig ser detta helt OK ut! Sen är det ju inte ens lätt att använda vanliga "enklare" digitalkameror i mörker. Så för mig duger i alla fall detta alldeles utmärkt.

Vill jag sedan ha bättre och mer "proffsigare" bilder, får jag helt enkelt ta fram systemkameran.

Men för att slänga iväg lite enklare bilder, så tycker i alla fall jag att N82'an är en riktigt bra kompis att ha med sig! :)

Bifogad fil  1.jpg   83.42K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2.jpg   104.68K   0 Antal nerladdningar

Postad 20 January 2008 - 16:59

Axan
  • Axan
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Vilka menyspråk finns med i telefonen? Finns den att köpa i Vit färg än?

Postad 20 January 2008 - 18:52

valleyman
  • valleyman
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Hej

Är det någon som vet om man kan se vilka kartor man har laddad ner? I Nokia Map Loader går inte.

//Johan

Postad 24 January 2008 - 18:58

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0
Någon som testat att uppdatera sin n82 till nya firmwaren som kommit? Tror ej att den svenska släppts ännu men det går säkert som vanligt att ändra produktkoden å sen uppdatera.

Postad 25 January 2008 - 01:06

Mr_nygren
  • Mr_nygren
  • Forumräv

• 541 inlägg
  • 0

Tog två snabba bildern när jag var nere vid vattnet i går. Har ingen direkt referens jag kan gå på, då jag tidigare ägt en Ericsson med 1.3pix. Så för mig ser detta helt OK ut! Sen är det ju inte ens lätt att använda vanliga "enklare" digitalkameror i mörker. Så för mig duger i alla fall detta alldeles utmärkt.

Vill jag sedan ha bättre och mer "proffsigare" bilder, får jag helt enkelt ta fram systemkameran.

Men för att slänga iväg lite enklare bilder, så tycker i alla fall jag att N82'an är en riktigt bra kompis att ha med sig! :)

Bifogad fil  1.jpg   83.42K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  2.jpg   104.68K   0 Antal nerladdningar

Riktigt grymma bilder N82:an tar! Helt klart kanon bilder den tar för att vara mobil. Funderar själv på denna telefon. Hur är den att se video på?

Postad 25 January 2008 - 12:16

vicster
  • vicster
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Att se på film/TV, är den väl som en N95:a fast med något (0.2'') minde skärm men det går helt klart att se på om man inte ställer allt för höga krav. Att spela in video är den en av de bästa, 640*480 med 30 f/sek. Och stillbilderna blir också bra för att va en mobil.

Postad 25 January 2008 - 14:04

asshole_eyes
  • asshole_eyes
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Japp, du får med allt och kan börja direkt. Dock får du bara med 3mån navigation så vill du fortsätta få röstanvisningar samt pilar som visar vart du ska får du betala till Nokia en inte helt gratis summa. Det som ev. kostar är om du använder A-GPS, vilket gör att du hittar signal snabbare, men du kan stänga av detta om du inte vill att de ska kosta någonting. Ska du åka utanför norden finns det kartor att ladda hem gratis via nokia.se.

Tànkte bara fràga en sak. Jag aktiverade gratis gps och det hòll o nàgra dagar... Inte 3 mànader som sàgs. Vad kan ha blivit fel?
Funkar det att làgga in tredjepartsprogram typ route66, garmin eller tomtom och anvànda GPS:en HELT gratis?

Redigerat av asshole_eyes, 25 January 2008 - 14:11.

Postad 25 January 2008 - 17:01

athos
  • athos
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Tànkte bara fràga en sak. Jag aktiverade gratis gps och det hòll o nàgra dagar... Inte 3 mànader som sàgs. Vad kan ha blivit fel?
Funkar det att làgga in tredjepartsprogram typ route66, garmin eller tomtom och anvànda GPS:en HELT gratis?

Det som kostar är att använda navigationshjälpen i Nokia maps, dvs en röst säger till dig när du ska svänga etc. Att använda Nokia Maps i övrigt är gratis (förutom ev datakostnad om du laddar ner kartorna med mobilen), att använda GPS:en med andra program (funkar tex utmärkt med Google Maps) kostar inget.

Postad 26 January 2008 - 00:56

vicster
  • vicster
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Det verkar konstigt... hände inte för mig. Exakt hur aktiverade du tjänsten? På Nokia.se kan alla med Nokia Maps installerat få 3 dagars prov men om du via din N82 går in i ''extra tjänster'' och sedan ''röstnavigering'' så kommer du fram till en sida med några olika ställen på. Den som är gratis är den som heter Norden: Sverige/Norge/Danmark/Finland (jag som trodde Island var med i norden ;o) och det är den som är gratis i tre månader om du aktiverar via mobilen. Om du gjorde så och det ändå inte fungerar får du väl kontakta Nokia Care.

Postad 26 January 2008 - 06:01

hunter1sweden
  • hunter1sweden
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
N82 nya konkurent :blink:

Samsung i550 Svarta " nalle " är snygg. Nån som vet nåtgot om i450 ?

samsung i550

E-tuna Rockar Fett :blink:

Postad 26 January 2008 - 12:21

johnnyr
  • johnnyr
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Min trogna K800i börjar gå sönder. N82 passar mig perfekt, frågar därför igen om någon använder den tillsammans med Tre som operatör? Eller om någon vet om det fungerar? Hoppas på svar!!

/johnnyr

Postad 26 January 2008 - 13:50

BlinkingLEDs
  • BlinkingLEDs
  • Lärjunge

• 363 inlägg
  • 0

N82 nya konkurent :blink:

Samsung i550 Svarta " nalle " är snygg. Nån som vet nåtgot om i450 ?

samsung i550

E-tuna Rockar Fett :blink:

Men den va ju ganska mkt större än n82 å så saknar den wlan.

Postad 27 January 2008 - 02:05

YaKoSTaR
  • YaKoSTaR
  • Användare

• 116 inlägg
  • 0
Så grym mobil :D Har haft så kul med den ..

Är det någon mer som har problem med att uppdatera Nokia Maps ? Jag laddar ner senaste versionen för att uppdatera kartan, sen installeras den och så, men sen när jag kollar i programhanteraren står det "Ej installerad" av någon konstig anledning :S

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.