Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Förstärkare till Ino Audio piPs

180 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Modereringsfråga: vill ni att tråden rensas från OT-inlägg? (33 medlem(mar) har röstat)

Modereringsfråga: vill ni att tråden rensas från OT-inlägg?

1. Nej - rör inte vår tråd! (12 röster [37.50%])

Procent av omröstning: 37.50%

2. Ja - men bara de mest ovidkommande (8 röster [25.00%])

Procent av omröstning: 25.00%

3. Ja - ta bort alla (12 röster [37.50%])

Procent av omröstning: 37.50%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 22 May 2007 - 21:41

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Tja, men jag får nog säga att det verkar vettigare att sälja piPar för 8 papp till konsumentmarknaden (Ino) än att sälja pyttemonitorer för 20 papp (Guru).

Postad 22 May 2007 - 22:35

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Tja, men jag får nog säga att det verkar vettigare att sälja piPar för 8 papp till konsumentmarknaden (Ino) än att sälja pyttemonitorer för 20 papp (Guru).

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror inte att han är speciellt intresserad av att tjäna pengar. Tillräckligt för att klara sig hyffsat ja, men inte så intresserad att han vill lämna över kontrollen av sitt livsverk till någon "räknenisse". Tyvärr är det priset han måste betala om han vill bli rik eller sälja sina ino högtalare i större mängd.
Nej, han trivs nog bra precis så som han har det, och han har total kontroll över sina konstruktioner. Hur många konstruktörer, uppfinnare och innovatörer har det egentligen?

Redigerat av GForce, 22 May 2007 - 22:36.

Postad 22 May 2007 - 22:38

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det kan jag förstå. Men tänk om han kunde producera piP billigt i Kina med samma kvalitet som den där snickarn som åker till Thailand med en kniv i handen? Då kunde han ju göra en enorm insats för hobbyn och revolutionera hifiupplevelsen för hundratusentals personer. Det skulle ju också sätta press på de andra tillverkarna att erbjuda bättre kvalitet till lägre pris.

Postad 22 May 2007 - 22:39

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Tips på förstärkare: S.A.T amplifix. Går (nästan) att hitta för 5 papp. Har sett för 6 papp.

Postad 22 May 2007 - 22:47

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Det kan jag förstå. Men tänk om han kunde producera piP billigt i Kina med samma kvalitet som den där snickarn som åker till Thailand med en kniv i handen? Då kunde han ju göra en enorm insats för hobbyn och revolutionera hifiupplevelsen för hundratusentals personer. Det skulle ju också sätta press på de andra tillverkarna att erbjuda bättre kvalitet till lägre pris.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kan egentligen inte spekulera i hur mannen tänker då jag inte känner honom, men återigen så tror jag inte att han är intresserad. Han är nog nöjd om han påverkar ett fåtal. Att nå ut till massorna kräver helt andra drivkrafter.
Och han trivs nog bättre med att vara Ingvar än Mr Oehman, om du förstår vad jag menar.

Postad 22 May 2007 - 23:48

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Det finns en som har full kontroll över hela sin idé och imperium
trots att han lät alla konsumenter få ta del av hans ideal

Mr Ikea :rolleyes:

Hade ju varit något för IÖ att ta efter .. :D

RB

Redigerat av Unregistered1103, 23 May 2007 - 08:11.

Postad 23 May 2007 - 00:06

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Tyckte jag såg ett förslag någonstans, antingen här eller på faktiskt att han borde be om att få sälja högtalaren "Ingvar" genom Ikea.

Tror dock det finns vissa problem att sälja en såpass väl avancerad produkt och speciellt med den bakomvarande filosofin till pöbeln genom ikea-konceptet.

Postad 23 May 2007 - 08:52

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Jag tror inte att det går att "ikeifiera" tex piP. Det går helt säkert att göra den billigare men för att den ska ha en marknad så krävs det att folk har större ljudkrav än skräpet på tex siba. För låt oss vara ärliga, de allra flesta åker bara ut till någon av elektronikvaruhusen, köper en komplett hemmabioanläggning för 3995kr och tror att det har kanonljud :rolleyes:
För att skapa ett behov av bättre ljud krävs det att folk blir mer medvetna och ställer högre krav. Här har tex hifiklubben gjort en bra insats genom åren. Man kan tycka vad man vill om produkterna men de har i alla fall varit insteget för många audiofiler genom åren. Men det har också kostat hifiklubben stora pengar och mycket tid att komma dit där de är idag. Det bästa komersiellt skulle vara om hifiklubben började sälja Ino högtalare :D Men detta är en utopi då varken IÖ eller hifiklubben lär vara intresserade. Tänk bara på hur deras egen högtalarförsäljning skulle dyka... :D

Postad 23 May 2007 - 09:05

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0
Nja .. nu tar du väl ändå i Gforce . :D

Det finns faktiskt andra högtalare än ino som låter bra och även bättre ..

Det beror på vem som lyssnar.. De mäter kanske bäst, men det är inte
samma sak om att det låter bäst.

Nu börjar det bli dax att landa ... :rolleyes:

RB

Postad 23 May 2007 - 10:29

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

• 1475 inlägg
  • 0
Passar på och lägger in en fråga som har lite med topic att göra iallafall. Jag har en Pioneer vsx-1014 samt ett Vincent SP331-steg som just nu driver mina piPs. Jag funderar på om min 1014 skulle klara av att driva piPs, som jag är rätt säker på att den klarar, men också ett par profundus P-2? Tanken är då att låta de två kanaler som blir över, de kan ju användas för bi-amping, driva profundus... Då skulle jag ju kunna sälja mit slutsteg och använda pengarna till en ny tv :rolleyes:

Postad 23 May 2007 - 11:15

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Du kan väl testa och se :rolleyes:. Kan ju inte skada iaf.

Annars kan du ju driva piP med Pioneern och profundus med steget :D

Postad 23 May 2007 - 11:28

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Passar på och lägger in en fråga som har lite med topic att göra iallafall. Jag har en Pioneer vsx-1014 samt ett Vincent SP331-steg som just nu driver mina piPs. Jag funderar på om min 1014 skulle klara av att driva piPs, som jag är rätt säker på att den klarar, men också ett par profundus P-2? Tanken är då att låta de två kanaler som blir över, de kan ju användas för bi-amping, driva profundus... Då skulle jag ju kunna sälja mit slutsteg och använda pengarna till en ny tv  :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Off-topic är det nya on-topic :D

Vaskaruha för steget?

Postad 23 May 2007 - 12:57

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Nja .. nu tar du väl ändå i Gforce . :D

Det finns faktiskt andra högtalare än ino som låter bra och även bättre ..

Det beror på vem som lyssnar.. De mäter kanske bäst, men det är inte
samma sak om att det låter bäst.

Nu börjar det bli dax att landa ...  :D

RB

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, visst är det så. Men ibland måste man överdriva lite för sakens skull :lol:
Fast om vi leker lite med tanken på att det blev så att ino såldes hos hifiklubben så skulle skulle det vara kul att se lämmeltåget av transparenssökare som nu kunde köpa ino mycket enklare än förrut.
Många av dessa har tidigare varit ganska kritiska mot hifiklubben, men det är förmodligen ganska få som känner till att IÖ hyser stor respekt för hifiklubbens grundare Peter Lyngdorf :rolleyes:
Det skulle bli många nya "sanningar" som dom skulle vara tvungna att ta till sig :o

Postad 24 May 2007 - 03:14

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Absolut. Öhman har verkligen en mer nyanserad syn på hifi än många av de personer som brukar använda hans namn som argument i debatter. Har verkar ju också vara en ganska ovanlig och trevlig person.

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror jag inte. Ingen som jag läst iaf. Men vill man LÄSA IN saker i vad andra säger så går det ju bra. Det har jag sett åtskilliga gånger här.

Postad 24 May 2007 - 06:05

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Absolut. Öhman har verkligen en mer nyanserad syn på hifi än många av de personer som brukar använda hans namn som argument i debatter. Har verkar ju också vara en ganska ovanlig och trevlig person.

<{POST_SNAPBACK}>

Det tror jag inte. Ingen som jag läst iaf. Men vill man LÄSA IN saker i vad andra säger så går det ju bra. Det har jag sett åtskilliga gånger här.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror inte vad? Att Öhman är trevlig eller har en mer nyanserad syn på hifi?
Du menar att du missat de uppenbart inskränkta åsikterna från några av de som surfar i LTS kölvatten? Eller menar du att även Öhman är inskränkt?

Postad 24 May 2007 - 07:52

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
Jag har missat de åsikterna.

Det är väl i så fall mig och nin själv du pratar om, det är väl mest han och jag som "surfat" i LTS kölvatten, eller vem är det du tänker på?

Läs Öhmans, eller snarare Ino Audios manifest om du är intresserad av vad han tycker. Sedan kan då gå in på faktiskt och läsa hans inlägg där, de är flera tusen. Orkar du inte med den biten så kan jag själv citera honom ord för ord vad han har att säga om tex förstärkare, slutsteg, ABX, blindtest, kablar osv. Om det på något sätt skulle gå emot något jag själv argumentar för så belys det då gärna. Om inte, sluta upp att i vart och varannat inlägg insinuera inskränkthet och var och ens rätt att tycka som man vill inom logikens lagar.

Att å ena sidan hylla Ingvar Öhman till skyarna, för att sedan beklaga sig över svansen tycker jag inte är speciellt insiktsfullt. Ta argumenten och försök bemöta dem istället.

MVH
/Chuck

Postad 24 May 2007 - 08:50

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Jag har missat de åsikterna.

Det är väl i så fall mig och nin själv du pratar om, det är väl mest han och jag som "surfat" i LTS kölvatten, eller vem är det du tänker på?

Det var inte dig jag tänkte på.

Läs Öhmans, eller snarare Ino Audios manifest om du är intresserad av vad han tycker. Sedan kan då gå in på faktiskt och läsa hans inlägg där, de är flera tusen. Orkar du inte med den biten så kan jag själv citera honom ord för ord vad han har att säga om tex förstärkare, slutsteg, ABX, blindtest, kablar osv. Om det på något sätt skulle gå emot något jag själv argumentar för så belys det då gärna. Om inte, sluta upp att i vart och varannat inlägg insinuera inskränkthet och var och ens rätt att tycka som man vill inom logikens lagar.

Jag har läst en hel del på faktiskt.se samt läst Inos manifest, mycket tack vare en trevlig LTS:are på detta forum som i likhet med många (tyvärr inte alla) LTS:are har en balanserad syn på denna hobby.

Att å ena sidan hylla Ingvar Öhman till skyarna, för att sedan beklaga sig över svansen tycker jag inte är speciellt insiktsfullt. Ta argumenten och försök bemöta dem istället.

MVH
/Chuck

<{POST_SNAPBACK}>

Du får tycka precis vad du vill, och jag hoppas att du erkänner min rätt till det samma.
Det är inget som helst konstigt med att IÖ kan vara balanserad medans några av följeslagarna inte är det. Jag tror inte heller att du kan förneka att det förekommit och förekommer nedsättande kommentarer från vissa LTS sympatisörer mot de som väljer att gå sin egen väg och inte sätter transparens som det ultimata målet, eller för den delen de som gärna investerar lite mer i sin hobby. Där har det, och kommer även i framtiden, framförts nedsättande, förlöjligande och hånande kommentarer. Likaså åt andra hållet, det förnekas inte.

När det gäller argument så faller ofta diskussionen på något som påstås ha "bevisats" i molt, vilken kan vara sant, eller inte. Problemet är att som ickemedlem i LTS så har jag ingen möjlighet att bemöta dessa "bevis" eftersom jag inte kan prenumerera på molt.
Jag har också försökt att bygga ett logiskt resonemang kring vissa av de tekniska aspekterna samt i förekommande fall gjort kvalificerade antaganden byggda på stor sannolikhet. Dessa har då mötts med ett totalt avvisande utan att debbatören kunnat utvecka varför mina antaganden inte varit giltiga. Även här är det således en återvändsgränd. Det är märkligt att vissa axiom inte kan accepteras (åtminstånde för tillfället) så att man får en chans att utveckla sin ståndpunkt vidare.
Vid andra tillfällen har jag försökt att utveckla ett tekniskt resonemang som jag faktiskt råkar ha en del kunskap om, men då bara mötts av förvirrade generaliseringar och avfärdanden, och det utan att debattören kunnat visa någon egen teknisk insikt och argumenterat på de grunderna.
Jag har också i förekommande fall länkat till artiklar och tester som stöd, inte främst för mig, utan för den jag debbaterar med, så att vi kan fortsätta diskussionen med en gemensam nämnare. Jag skulle inte hänvisa till en text som jag visste inte var tillgänglig för meddebbatanten.

När det gäller LTS officiella ståndpunkt i olika frågor så har jag faktiskt väldigt lite direkta invändningar. Som jag nämnt tidigare så kör jag numera ekk och rg62 med gott resultat. Problemet är snarare den polarisering och de överdrifter, som säkert delvis beror på okanaliserad entusiasm hos några LTS sympatisörer, som ofta får debatten att kantra. Det finns människor som har svårt att se saker i nyanser, de är nästan binära i sitt tänkande och agerande. Dessa personer antingen köper något helt och fullt eller ratar det fullständigt. Det är ganska svårt att föra en balanserad debatt med sådana människor.

Slutligen så skulle jag för egen del vilja kunna föra ett tekniskt resonemang med andra som orkat läsa på eller har praktisk erfarenhet utan att hela tiden få irrelevanta mothugg presenterade som sanningar någon annan tänkt ut, skrivit ihop, och icke tillgängliggjort för mig att ta del av. Sådant renderar (tyvärr) i några få fall onödiga mothugg från min sida.

Redigerat av GForce, 24 May 2007 - 08:53.

Postad 24 May 2007 - 11:09

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Tror inte vad? Att Öhman är trevlig eller har en mer nyanserad syn på hifi?
Du menar att du missat de uppenbart inskränkta åsikterna från några av de som surfar i LTS kölvatten? Eller menar du att även Öhman är inskränkt?

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, jag VET. För jag antar du syftar på mig. Och snacka om att läsa in olika saker i vad folk skriver. Så dax att prata klarspråk nu, vilka och vad säger dom? Tycker det ger olustig stämning när du bara kan häva ur dig sådana saker.

Postad 24 May 2007 - 11:11

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0

Jag tror inte heller att du kan förneka att det förekommit och förekommer nedsättande kommentarer från vissa LTS sympatisörer mot de som väljer att gå sin egen väg och inte sätter transparens som det ultimata målet, eller för den delen de som gärna investerar lite mer i sin hobby. Där har det, och kommer även i framtiden, framförts nedsättande, förlöjligande och hånande kommentarer. Likaså åt andra hållet, det förnekas inte.

<{POST_SNAPBACK}>

Vart finns dom inläggen?

Postad 24 May 2007 - 11:24

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Det svaret förstår jag inte :wub: .. Känns som att frågan är A och att du svarar på B

Jag tror inte heller att du kan förneka att det förekommit och förekommer nedsättande kommentarer från vissa LTS sympatisörer mot de som väljer att gå sin egen väg och inte sätter transparens som det ultimata målet, eller för den delen de som gärna investerar lite mer i sin hobby. Där har det, och kommer även i framtiden, framförts nedsättande, förlöjligande och hånande kommentarer. Likaså åt andra hållet, det förnekas inte.

<{POST_SNAPBACK}>

Vart finns dom inläggen?

<{POST_SNAPBACK}>

Det måste vara dom du inte läser .. märkväl att jag skrev inte, att det är dom du skriver :)

RB

Postad 24 May 2007 - 12:10

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Vart finns dom inläggen?

<{POST_SNAPBACK}>

Du har kort minne. Läs igenom cd, eller transparenstrådarna som du kraschade tidigare.

Postad 24 May 2007 - 12:22

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Nej, inte alls kort minne. Du som inte kan läsa. Jag har ICKE sagt att man måste ha neutralt ljud och allt annat är korkat. Jag har ju om och om igen sagt man kan ha precis vad för ljud man vill och att jag själv har MEDVETET färgad förstärkare.
Så detta visar hur "seriös" du är.

Postad 24 May 2007 - 12:29

GForce
  • GForce
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Nej, inte alls kort minne. Du som inte kan läsa. Jag har ICKE sagt att man måste ha neutralt ljud och allt annat är korkat. Jag har ju om och om igen sagt man kan ha precis vad för ljud man vill och att jag själv har MEDVETET färgad förstärkare.
Så detta visar hur "seriös" du är.

<{POST_SNAPBACK}>

Nin, du får en chans till. Läs exakt det jag skrivit och fundera sedan på om du inte i dessa trådar har raljerat över hur mycket en del lägger på sina anläggningar.
När det gäller transparensfrågan har du inte dissat någon som MEDVETET valt annat, bara idiotförklarat de som utan vetenskapliga metoder kommit fram till något annat. Du vet lika väl som jag vad detta handlar om så nu ber jag dig, låt denna tråd få leva. Vill du mig något så skicka pm.

Postad 24 May 2007 - 12:38

Gäst_nin_*
  • Gäst_nin_*
  • 0
Du är ute och cyklar igen. Som i den tråden. Oseriös är ordet jag får fram.

Postad 24 May 2007 - 12:59

Tomas_D700
  • Tomas_D700
  • Rådgivare

• 5023 inlägg
  • 0
Trådskaparen har via pm bett mig att stänga tråden då han har fått de svar han var ute efter. Om inte tråden glider tillbaka till ämnet så får det bli så.

Postad 10 February 2009 - 12:38

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Denon 2105 duger som sagt fint till piP, men jag föredrar lite kraftigare förstärkare. Även om lättdrivna högtalare från Ino Audio fungerar bra med en hemmabioreceiver så går det inte att komma ifrån att den har sina begränsningar rent effektmässigt.

I mina öron lät Denon 2105 bättre som försteg än min Arcam FMJ förstärkare, så för min del var valet enkelt. Mitt Rotel-slutsteg gick dessvärre sönder tidigare i veckan, så nu använder jag även slutstegen i Denon-maskinen. Jag får återkomma med en jämförelse mellan slutstegsdelen i Denon och Rotel.

Vid tillfälle tänkte jag även testa att använda försteget i DACen för att se om det presterar bättre än det som finns i 2105.

Jag spontanköpte ett par piPs med rekommenderade stativ och SD-kuddar, plockade upp lillebrors Pioneer 668 som källa och letar nu förstärkare. Jag har ett Rotel 1080-steg liggande. Tror du det låter bäst med en 2105 som förförstärkare, eller följer Denons ljudkaraktär från 2105 med upp i storlek och behålls på nya modeller?

Då ligger AVR-3808 bra till för den kan jag kombinera med hembioanläggningen.

Postad 10 February 2009 - 13:28

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Du behöver inte köpa 2105 utan det finns andra bra förstärkare. 3808 kommer nog funka utmärkt ;)

Postad 10 February 2009 - 13:28

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Jag spontanköpte ett par piPs med rekommenderade stativ och SD-kuddar, plockade upp lillebrors Pioneer 668 som källa och letar nu förstärkare. Jag har ett Rotel 1080-steg liggande. Tror du det låter bäst med en 2105 som förförstärkare, eller följer Denons ljudkaraktär från 2105 med upp i storlek och behålls på nya modeller?

Då ligger AVR-3808 bra till för den kan jag kombinera med hembioanläggningen.

Det man berömt 2105 (och flera andra Denonrecievers) för är snarare avsaknaden av ljudkaraktär. Hur som helst så har
resultatet av tester (av LTS) på olika Denonrecievers inte gett ett likvärdigt resultat och det har skiljt lite grann mellan
olika modeller. Den gamla 1802 visade sig ha en bättre DAC än den dyrare 3802 exempelvis. Men det jag tänkte komma
till är i alla fall att jag tror 3803 är ett bra köp, där det viktigaste är om den har de funktioner du eftersöker. Förstegs-
delen skiljer sig förhoppningsvis inte markant från övriga modeller. Du har ju ett superbt slutsteg liggandes, precis ett
sådant jag skulle vilja driva mina piP med faktiskt.

Postad 18 June 2009 - 23:01

Svärta
  • Svärta
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0
Sådärja! I dag fick jag min Denon AVR-2105, inköpt via eBay.de

Problemet är att jag redan ångrar mig innan jag packat upp den då jag skulle behöva en receiver som avkodar de nya HD-ljudformaten och HDMI-växlar minst 5 in och två ut. Jag behåller mitt Rotel 1080, men ger mig ut på jakt efter ny Denonreceiver.

OT:
Ursäkta, men jag är ny på Ino. Hur fungerar det med centerhögtalare? Bör man komplettera med ännu en piPs, eller finns det en dedikerad center?

Postad 24 June 2009 - 09:49

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Hur fungerar det med centerhögtalare? Bör man komplettera med ännu en piPs, eller finns det en dedikerad center?

Jag kan ingenting om surround, men jag skummade manifestet idag och det finns en center i inos utbud som heter Dialog 1 som rekommenderas till piPs. Ifall du frågar i högtalartråden om ino här på forumet så kan säkert någon ge ett bättre svar.

Postad 24 June 2009 - 10:05

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

• 1349 inlägg
  • 0
En iP funkar garanterat fint som center i ett piP system.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.