![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 25 november 2007 - 22:44
Jag är lite sugen på att bygga en HTPC runt detta moderkort men har en del frågor och jag antar att ni som har det kanske kan svara någelunda bra på de.
För det första så är de tänkt att mina föräldrar ska avända själva burken så allt ska vara så enkelt som möjligt för de.....de har en analogt comhem nät till sig ( kollat in Hauppauge PVR500). Men de ska enkelt kunna spela in ett programm och se på ett annat.
Tyvärr har det en ganska gammal TV (tjock TV), men den stödjer scart med rgb. Med andra ord hade jag tänkt försöka köra på det inbygga grafikkortet med någon vga ---> scart kabel. Om jag hittar någon vill säga (något tips?). Jag undrar om detta är möjligt. Hittade en annan tråd där det var skrivit om det här men fick ingen klarhet i detta. Hur är det med powerstrip, fungerar det programet nu eller vilket är väl nästan ett måste iaf jag ska få en hygglig bild via VGA till scarten?
Andra komponeneter blir väl följande som många andra har....
Moderkort - Abit Fatal1ty F-I90HD
Chassi - Antec Fusion
Cpu - Intel Core 2 Duo E4400 2.0GHz S775
Minne - Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB
Har även kollat på dessa moderkort
Asrock 4Core1333-FullHD
Gigabyte GA-G33M-S2H
Skulle det vara enklare att få dessa fungera via VGA till Scart
Postad 25 november 2007 - 23:44
För er som har detta problem: Uppdatera drivrutinerna till grafikkortet så fungerar det precis som det ska sen. Standarddrivrutinerna som följer med moderkortet på skivan innehåller denna bugg.Hmm är det någon annan som har problem med att när ni stänger av tvn så försvinner signalen från datorn?
,dvs när man startar tvn igen så får man ingen bild från datorn.
Jag kör via moderkortets hdmi utgång och direkt till tvns hdmi ingång,
för att få tillbaka bilden måste jag starta om datorn eller gå i sömn läge och tillbaka
Postad 25 november 2007 - 23:48
Visste inte ens att det fanns VGA > Scart. Efter en snabb googling ser jag att det finns, men det verkar som om många har problem med detta. Lättare vore väl kanske att skaffa ett kort med vanlig tv-utgång (s-video).Hej hej!
Jag är lite sugen på att bygga en HTPC runt detta moderkort men har en del frågor och jag antar att ni som har det kanske kan svara någelunda bra på de.
För det första så är de tänkt att mina föräldrar ska avända själva burken så allt ska vara så enkelt som möjligt för de.....de har en analogt comhem nät till sig ( kollat in Hauppauge PVR500). Men de ska enkelt kunna spela in ett programm och se på ett annat.
Tyvärr har det en ganska gammal TV (tjock TV), men den stödjer scart med rgb. Med andra ord hade jag tänkt försöka köra på det inbygga grafikkortet med någon vga ---> scart kabel. Om jag hittar någon vill säga (något tips?). Jag undrar om detta är möjligt. Hittade en annan tråd där det var skrivit om det här men fick ingen klarhet i detta. Hur är det med powerstrip, fungerar det programet nu eller vilket är väl nästan ett måste iaf jag ska få en hygglig bild via VGA till scarten?
Andra komponeneter blir väl följande som många andra har....
Moderkort - Abit Fatal1ty F-I90HD
Chassi - Antec Fusion
Cpu - Intel Core 2 Duo E4400 2.0GHz S775
Minne - Corsair XMS2 Xtreme TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB
Har även kollat på dessa moderkort
Asrock 4Core1333-FullHD
Gigabyte GA-G33M-S2H
Skulle det vara enklare att få dessa fungera via VGA till Scart
Postad 26 november 2007 - 08:10
För er som har detta problem: Uppdatera drivrutinerna till grafikkortet så fungerar det precis som det ska sen. Standarddrivrutinerna som följer med moderkortet på skivan innehåller denna bugg.Hmm är det någon annan som har problem med att när ni stänger av tvn så försvinner signalen från datorn?
,dvs när man startar tvn igen så får man ingen bild från datorn.
Jag kör via moderkortets hdmi utgång och direkt till tvns hdmi ingång,
för att få tillbaka bilden måste jag starta om datorn eller gå i sömn läge och tillbaka
Åhå... jag har varit lätt irriterad på detta en längre tid, eller rättare sagt... min fru har varit det.
WAFS kommer att stiga massor :-)
Om man är lat, är det någon som har en bra länk för en drivare till vista?
Postad 26 november 2007 - 17:53
Visste inte ens att det fanns VGA > Scart. Efter en snabb googling ser jag att det finns, men det verkar som om många har problem med detta. Lättare vore väl kanske att skaffa ett kort med vanlig tv-utgång (s-video).
Har också kollat runt lite efter det och har väl fattat att det inte är alldeles enkelt men att får man det väl att fungera, vet inte om de går med grafikkort som är inbyggda på moderkortet, får man betydligt bättre bild än med S-video, framför allt om man surfar och så...
När du skriver "Lättare vore väl kanske att skaffa ett kort med vanlig tv-utgång (s-video)."
menar du då att det är enklare att köpa ett moderkort som har stöd för s-video ut (något tips på det i så fall?) eller att köpa till en instickskort som gör det möjligt med s-video ut, typ enligt ADD2 som Intel använder sig av. I det sistnämnda fallet har jag haft svårt att hitta några återförsäljare av ADD2 moduler, men det skulle vara en klart intressant lösning. Någon som vet vilka som säljer ADD2 moduler med s-video utgång?
Anledning till att jag inte undersökt så mycket s-video utgång är att jag vill ha hdmi inför ett eventuellt inköp av ny TV. Där man då enkelt ska kunna gå över till det. Så en lösning med både HDMI/DVI och S-video skulle passa mig riktigt bra.
Ge mig gärna tips! Vill inte att de ska bli onödigt krångligt!
Postad 27 november 2007 - 18:27
Har tankat BIOSen och kommer förmodligen att testa den. Om ni vill ha BIOSen utan att registrera er kan ni kontakta mig via PM så skickar jag via mail eller msn.
/Feducci
Har nu testad den i ca 3 dagar och kör mina minnen i 1066 Mhz. Verkar funka fint. Inga problem att installera biosen via CD/Floppy.
Postad 28 november 2007 - 17:54
Postad 28 november 2007 - 18:53
Börjar bli lite förbannad nu; körde VGA till en PV60, 1024x768 och led av microstutters eftersom kortet vägrade skicka ut 50Hz. Kör nu via HDMI, 1280x720 i 50Hz, funkar perfekt förutom overscanproblematiken. Hur gör ni? Skulle vara skönt att slippa overscan via HDMI.
Det går att anpassa standardupplösningarna jag kör 1264x716 för att slippa overscan,
kolla "HDTV Support" fliken för tv:n i control center
Postad 28 november 2007 - 22:08
Letar efter ett m-atx kort som klarar av att överklocka en E2140 så bra som möjligt. (Den går över 3 ghz stabilt enligt flera omdömen jag läst bl.a. på komplett)
Förresten, alla som är intresserade av detta kort bör joina tråden ang Abits nya m-atx kort med bl.a. nvidias purevideo integrerat med hårdvaru acceleration för h264 m.m. 675 kronor ligger det på när det kommer in till komplett om en vecka.. Kan bli en killer!
Postad 28 november 2007 - 23:49
Börjar bli lite förbannad nu; körde VGA till en PV60, 1024x768 och led av microstutters eftersom kortet vägrade skicka ut 50Hz. Kör nu via HDMI, 1280x720 i 50Hz, funkar perfekt förutom overscanproblematiken. Hur gör ni? Skulle vara skönt att slippa overscan via HDMI.
Det går att anpassa standardupplösningarna jag kör 1264x716 för att slippa overscan,
Jag försöker få till 1360x768 (vilket de flesta med plasmor verkar köra) nu i 50Hz men det verkar ju vara en omöjlighet, hur går man till väga?
Postad 29 november 2007 - 09:04
Vet ej om det går, det jag pratar om är att man kan anpassa en standard upplösning (1280x720) och minska pixlarna lite för att kompensera.Börjar bli lite förbannad nu; körde VGA till en PV60, 1024x768 och led av microstutters eftersom kortet vägrade skicka ut 50Hz. Kör nu via HDMI, 1280x720 i 50Hz, funkar perfekt förutom overscanproblematiken. Hur gör ni? Skulle vara skönt att slippa overscan via HDMI.
Jag försöker få till 1360x768 (vilket de flesta med plasmor verkar köra) nu i 50Hz men det verkar ju vara en omöjlighet, hur går man till väga?
Tror inte att det går att öka upplösningen på detta sätt.
Postad 07 december 2007 - 11:37
Enligt tester så belastar ATI's avivo CPU mycket mindre än Nvidias purevideo.
Hur presterar detta kortet i 1080p med h264/x264/VC-1 material? Vilken CPU behövs (om man utnyttjar hårdvaruacc:en)
Postad 03 januari 2008 - 14:10
Postad 25 januari 2008 - 23:49
Byggde ihop min nya rigg ikväll med följande komponenter:
Moderkort Abit Fatal1ty F-I90HD
CPU Intel Core™ 2 Duo E8400 3.0GHz, Socket LGA775, 6MB, 1333Mhz BOXED m/fläkt
RAM Kingston ValueR. DDR2 PC6400 2048MB CL5, Kit w/two matched ValueRAM 1024MB DDR2
HDD Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
DVD-RW Samsung DVD-brännare SH-S203N SATA Black OEM
Chassi Antec Fusion Black
Bytte dessutom chassifläktarna, chipsetkylaren och CPU-kylaren till:
chassifläktar 2 st Noctua NF-S12-1200 120mm
processorkylare Silverstone NT-01 (heatpipe)
chipsetkylare Noctua NC-U6 (heatpipe)
Så längt allt väl, och inga större konstigheter under byggandet. Men när jag pluggar in fanskapet i väggen och försöker boota upp, så får jag inte någon som helst bild, varken till HDMI eller VGA (kör mot min Sharp LCD, på vilken jag nyligen testat både VGA och HDMI från en annan dator.) Så jag kommer alltså inte ens in i BIOS.
Har testat att flasha CMOS, utan att det hjälpte.
Någon som vet vad detta kan bero på?
Postad 26 januari 2008 - 03:54
Såvitt jag vet stödjer inte FI90HD 1333MHz FSB och 45nm utan bios "id:18" som släpptes runt nyår, har du den versionen? http://www2.abit.com...KET_TYPE=LGA775Hej! Har ett jätteproblem som jag behöver hjälp med.
Byggde ihop min nya rigg ikväll med följande komponenter:
RAM Kingston ValueR. DDR2 PC6400 2048MB CL5, Kit w/two matched ValueRAM 1024MB DDR2
Om det inte varit för såna som dig som köpt upp alla E8400 i lager :-) kunde man ju testat själv om inte leveransdatum på ordern jag lade igår var den 17 mars för E8400 ;P
Postad 26 januari 2008 - 05:29
Körde "live update" i Flashmenu, funkade perfekt. Ändrade i settings så att CMOS settings inte skulle raderas och mina OC-inställningar fanns kvar efteråt, tack så mkt

Omboot #1 Grafiken uppfuckad, mkt klickande innan jag fick ihjäl Mediaportal som autostartar
Omboot #2 Gfx som vanligt, men nätverksmappningar i autostart ej fungerande. Körde om uppstartsmappningar manuellt, fungerade OK
Omboot #3 Allt som vanligt
WOL funkar!! Även från standby/sleep/vila även om man behöver skicka 2 WOL ibland verkar det som,
*har gjort vågen i en timme minst och skrikit i tungor som på Apples presentationer* :-) "Amaaazing"
WOL var en välbehövlig fix, men att det skulle ta 8 månader, tsk, tsk...
Det går fortf inte att komma in i BIOS via USB-tgb. Svagt a-bit... Jaja man kan väl inte få allt men man undrar ju hur dom tänker.. att alla datorbyggare har ett PS/2 keyb liggandes bara för setup? <klart vi har, men att rota fram och koppla in i TV-hyllan.. nej tack)
Postad 26 januari 2008 - 10:17
Som jag nämnde får jag inte nån bild överhuvudtaget, varken via VGA eller HDMI?
Jag borde väl komma in i BIOS även om min moderkortet behöve uppdateras för att gilla min nya e8400?
Redigerat av Unregistered1322, 26 januari 2008 - 10:26.
Postad 26 januari 2008 - 13:17
Tack för tipset, jag var medveten om att BIOS behöver uppdateras. Men hur gör jag detta?
Jag borde väl komma in i BIOS även om min moderkortet behöve uppdateras för att gilla min nya e8400?
Du behöver köra igång burken med en annan S775 CPU. Alternativt skicka iväg din bios krets på flashning.
Postad 26 januari 2008 - 13:23
Tack för tipset, jag var medveten om att BIOS behöver uppdateras. Men hur gör jag detta?
Du behöver köra igång burken med en annan S775 CPU. Alternativt skicka iväg din bios krets på flashning.
Hmm... Säker på att jag måste ha en annan CPU för att kicka igång? Känns som att jag borde få en utsignal via VGA ialla fall?
Postad 26 januari 2008 - 14:06
Har dubbel- och trippelkollat att alla kablar sitter som det borde, men sen? Räcker det att kommpla in strömkabel och VGA till min LCD, och sen boota upp datorn? Eller måste jag köra nån installations-cd till moderkortet eller likn?
Har som sagt fastnar på att jag inte får NÅGON utsignal alls via varken VGA eller HDMI...
Postad 26 januari 2008 - 14:11
FI90HD är bra gammalt och 1333 FSB är närmast en patch/OC från a-bit. Så risken är väl att du har en BIOS som inte hanterar den CPU du köpt.
Byt CPU eller få brädan omflashad i ett annat system är mitt tips.
Postad 26 januari 2008 - 14:16
Hur skall du öht få någon respons om systemet inte vet hur det skall hantera prollen? Knappast bild...
FI90HD är bra gammalt och 1333 FSB är närmast en patch/OC från a-bit. Så risken är väl att du har en BIOS som inte hanterar den CPU du köpt.
Bra poäng där. Svårt bara när jag inte har en annan s775 prolle liggandes... Och ja, dumt av mig att inte tänka på det tidigare....
Andra tips mottages gärna!
Postad 26 januari 2008 - 14:55
Finns inga andra tips...Hur skall du öht få någon respons om systemet inte vet hur det skall hantera prollen? Knappast bild...
Bra poäng där. Svårt bara när jag inte har en annan s775 prolle liggandes... Och ja, dumt av mig att inte tänka på det tidigare....
Andra tips mottages gärna!
Redigerat av dunde, 26 januari 2008 - 14:55.
Postad 26 januari 2008 - 14:59
Om jag köper en snorbillig Celeron D 420, 1,6 Ghz, s775, så borde den funka väl? Står att Abit stöder den...
Postad 26 januari 2008 - 17:28
Jag läste inte så noga om du skrev vad du skulle ha burken till. För htpc är E8400 *total* overkill (fast energiegenskaperna gör den grymt köpvärd) i ett normalbygge är FI90 ett av de sämre moderkorten att satsa på för de nya 45nm. När detta kortet kom ut var 1333 FSB inte ens uppfunnet(!) så det känns halvt om halvt som en kludge från a-bits sida.
Sälj antingen prolle eller MK, det finns säkert nån som är mer köpkåt än mig på en E8400 och ger fullpris trots användning :-)
Postad 26 januari 2008 - 17:33
Har prövat att
1) boota med en WinXP-skiva, som verkar funka, datorn läser in drivrutiner etc, men efter en minut eler två så bryter den bara strömmen. Vad kan det bero på?
2) boota med en MS-DOS bootbar CD-rom, med bios-uppdateringar från ABIT. Kommer till en prompt där jag måste skriva något, men då funkar inte USB-tangentbordet... (som för övrigt funkar finfint inne i BIOS.)
3) stoppa in moderkortets medföljande C med drivrutiner etc. Samma problem som ovan.
För övrigt måste jag flasha om CMOS titt som tätt för att alls kunna dra igång maskinen. ???
Postad 26 januari 2008 - 17:56
När du fick igång moderkortet på celeron, hade du redan då en BIOS som stödde din E8400?
1. kortet kan vara kass
2. nån del du petat in kan vara fel
3. IF90HD kanske inte fungerar så bra oavsett BIOS när det kommer till de nya cpu:erna.
Jag avundas dig inte trots en E8400, riktigt tråkig felsökning du har framför dig. sorry.
Postad 26 januari 2008 - 18:00
Jag har inga tips ang dina senaste problem utan bara en fundering.
När du fick igång moderkortet på celeron, hade du redan då en BIOS som stödde din E8400?
1. kortet kan vara kass
2. nån del du petat in kan vara fel
3. IF90HD kanske inte fungerar så bra oavsett BIOS när det kommer till de nya cpu:erna.
Jag avundas dig inte trots en E8400, riktigt tråkig felsökning du har framför dig. sorry.
Nej, jag fick aldrig igång moderkortet med E8400:an, utan plockade ur den och satte i Celeronen.
Tror inte att jag kopplat nån vital del galet, men kan ju pröva att boota utan USB-kablaget i. Har för mig att nån hade problem med att det hängde sig när man hade USB-prylar i. MEn då behöver jag ett PS2 tangentbord... :-)
Har inte så många prylar inkopplade alls faktiskt; bara en SATA-HDD och en SATA-DVD... Och så två fläktar.
Postad 27 januari 2008 - 01:49
Det går inte att se. Om jag kör film som inte har lika hög upplösning så går det bättre men det är inte bra.
Nån som har tips på hur jag kan få det att funka utan att gå tillbaka? Vill ha WoL...
Postad 31 januari 2008 - 16:20
Hursomhelst. Jag kör Windows XP Pro, och får allting att funka finfint - tills jag installerar ATIs drivers för grafiken. Då hänger sig Windows slumpmässigt efter några minuters klickande. JAg kan alltså starta upp normalt, men sen flippar allt ur och antingen fryser eller startar om. Har gjort clean installation av Windows typ fyra ggr nu och prövat mig fram till vad som är orsaken till detta, och så länge jag låter bli att installera ATIs drivers så funkar allt. MEN då blir det ju skitmeckigt att ställa in skärmupplösningen till min fullHD Sharp... Vill kunna köra 1920x1080 via HDMI, som ser väldigt bra ut - tills Windows hänger sig vill säga.
Nån som har något klipskt förslag på åtgärd?
Min rigg:
HDD Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
DVD-RW Samsung DVD-brännare SH-S203N SATA Black OEM
Chassi Antec Fusion Black
OS Windows XP Pro
chassifläktar 2 st Noctua NF-S12-1200 120mm
processorkylare Silverstone NT-01
chipsetkylare Noctua NC-U6
Redigerat av Unregistered1322, 31 januari 2008 - 16:21.
Postad 08 februari 2008 - 14:00
Justerade FSB från 333 till 300, och helt plötsligt fungerar allt utan att windows hänger sig. Märkligt men sant.
Tyvärr innebär det ju också att jag tvingas köra CPUn i 2,7 GHz ist för 3,0, men va tusan, jag spar ett par grader på temperaturen. Och den hänger med fint till film kan jag säga. Och gör 15 sekunder på SUperPI 1 miljoner siffror. :-)
Postad 08 februari 2008 - 23:24
Justerade FSB från 333 till 300, och helt plötsligt fungerar allt utan att windows hänger sig. Märkligt men sant.
Tyvärr innebär det ju också att jag tvingas köra CPUn i 2,7 GHz ist för 3,0, men va tusan, jag spar ett par grader på temperaturen.
Som jag skrev innan, detta MK designades innan FSB 1333 ens var upfunnet,FSB1333- lösningen är en "kludge", jag är inte förvånad.... Det är kul att det funkar men på nått sätt har du plockat ihop delar som inte funkar så bra (E8400/F-I90HD). Bra att veta.
Postad 09 februari 2008 - 00:09
Postad 09 februari 2008 - 01:40
Man kan även testa med att köra minnet långsammare, finns det dividers i BIOS för minnet? (minns inte själv)
Testa att sätta snällare timings på minnet.
Redigerat av dunde, 09 februari 2008 - 01:43.
Postad 09 februari 2008 - 09:53

Körde minnena i 1.9V (står ju inget någonstans på förpackningen eller där jag köpte dem vilken spänning de ska ha så eftersom jag inte vet så noga så ökade jag till 1.9V enligt lite rekommendationer. Sökte runt lite mer nu och det var inte så lätt att hitta, men verkar som att de kan behöva 2.1V i alla fall (köpte dessa minnen) så det blir det första jag testar.
Postad 09 februari 2008 - 11:11
Tack för tipsen! Ska testa detta vid nästa omstart
![]()
Körde minnena i 1.9V (står ju inget någonstans på förpackningen eller där jag köpte dem vilken spänning de ska ha så eftersom jag inte vet så noga så ökade jag till 1.9V enligt lite rekommendationer. Sökte runt lite mer nu och det var inte så lätt att hitta, men verkar som att de kan behöva 2.1V i alla fall (köpte dessa minnen) så det blir det första jag testar.
Du kan kolla minnets SPD-information med detta programmet t.ex.: http://www.cpuid.com...ad/cpuz_144.zip
Där står bland annat vilka timings och spänning som minnet ska ha.
Redigerat av dunde, 09 februari 2008 - 11:13.
Postad 11 februari 2008 - 09:50
Tyvärr innebär det ju också att jag tvingas köra CPUn i 2,7 GHz ist för 3,0, men va tusan, jag spar ett par grader på temperaturen.
Som jag skrev innan, detta MK designades innan FSB 1333 ens var upfunnet,FSB1333- lösningen är en "kludge", jag är inte förvånad.... Det är kul att det funkar men på nått sätt har du plockat ihop delar som inte funkar så bra (E8400/F-I90HD). Bra att veta.
Hmm. Jag har nu en lösning där min 8400 går att köra på 320*9=2907 MHz. Vill jag kan jag konstigt nog klocka upp den i över 3 GHz, det är bara på stock FSB som systemet hänger sig :-). Men redan på 2907 MHz flyter allt mer än tillräckligt - jag spelar inte, utan kör datorn som ren HTPC. Funderar på att undervolta för att få ner tempen ännu mer.
För denna CPU betalade jag 1640 spänn, dvs mindre än för en slöare 6X00 CPU. Så jag är nöjd, även om det var GANSKA struligt att få ihop ett stabilt system innan tricket med FSBn uppdagades... Stort tack till alla er här på forumet som kommit med klipska tips!
Postad 01 mars 2008 - 18:57
Pinsamt - tydligen hade jag i min iver att få till en snygg kabeldragning i min MATX-låda lyckats få 12V ATX-kabeln i spänn runt CPU-kylaren och det hade gjort att ena fästpinnen tvingats upp.
![]()
Så 1.3 bioset hade helt rätt när det när det gäller temperatur angivelse...kylaren satt och glappade.
Och nu har jag fått till digitalljudet ut också - knepigt med alla Codecs och grejer när man är ovan. Rensade bort alla Codecs-pack och installerade den mini-konfiguration som jag setts rekommenderats i andra trådar (Mediaplayer classic, Matroska splitter, ffdshow, coreavc och AC3-filter). Så nu är jag väldigt nöjd med Abit-kortet.
Tack så mycket för tipsen, behövdes verkligen för att få ljudet att fungera bra

Postad 02 mars 2008 - 10:26
Hade problem att ljudet hackade när jag skickade ut 5.1 signal via den optiska utgången överklockade processorn en e2140 från 1.6GHZ till 2 GHZ, höjde FSB på moderkortet från 200 till 250.
Sen dess verka det som om projektorn inte får någon signal från moderkortet. Det plingar till och om jag kollar skärm egenskaper ser jag min projektor(när jag har windows igång och kopplar in hdmi kabeln eller slår av på projektorn.). Men jag kan inte få upp windows skrivbordet eller någon film på projektorn.
Postad 02 mars 2008 - 11:50
Nån som har varit med om att HDMI utgången slutar fungera på detta kort?
Har för mig att jag läst nånstans om att folk har problem med att HDMI-utgången på detta kort kan skada kabeln (nån pinne eller nåt) vilket leder till att man inte får bild vilket hände mig. Bytte kabel och nu funkar det fint igen.
Postad 02 mars 2008 - 12:41
Jag hittar bara 1080p/50 och 60 och 1080i/25 i catalyst.
Behøver man aktivera/installera SATA något førutom abits drivrutiner på skivan?
Kænns som om min hdd ær lite seg..
Postad 02 mars 2008 - 15:09
Nån som har varit med om att HDMI utgången slutar fungera på detta kort?
Har för mig att jag läst nånstans om att folk har problem med att HDMI-utgången på detta kort kan skada kabeln (nån pinne eller nåt) vilket leder till att man inte får bild vilket hände mig. Bytte kabel och nu funkar det fint igen.
Intressant ska kolla kabeln. Men jag tror jag hade allt kopplat, överklockade sen gick det två dagar innan jag skulle se en film och då funkade det inte. drog aldrig in/ur hdmi kontakten under den tiden och det fungerade innan överklockningen.
ahh just det. jag har provat sätta i adaptern(hdmi till dvi) som följde med moderkortet och kopplade sen med dvi kabel till min monitor och fick ingen signal då heller(från hdmi utgången)

har kollat kabeln nu ser ingen pinne eller liknande som ser skadad ut, den vänstra pinnen är nertryckt men det är den även på adaptern och även på kabelns andra ände.
Redigerat av tuxied, 02 mars 2008 - 16:21.
Postad 03 mars 2008 - 09:27
Har kopplat med optisk kabel in in min reciever, men när man går in i Realtek kontrollpanelen och skall testa ljudet på högtalarna och man väljer att man har 5.1 ljud , alltså 6 högtalare , så låter det bara i frontarna =( klickar man på några av de andra så låter det ingenting.
nån som har några tips , eller vet om det ska vara såhär. tycker dock inte att jag får något riktigt bra ljud ut.
Postad 03 mars 2008 - 09:34
Får upp några värden men inte alla...
Och om någon har det, hur ser konfigen ut?
(sitter inte vid just den datorn nu så det blir svårt att klistra in min nuvarande konfig)
Postad 03 mars 2008 - 17:12
Är det någon här som har fått igång 5.1 ljud fullt ut via optisk kabel mellan datorn och reciever ?
Har kopplat med optisk kabel in in min reciever, men när man går in i Realtek kontrollpanelen och skall testa ljudet på högtalarna och man väljer att man har 5.1 ljud , alltså 6 högtalare , så låter det bara i frontarna =( klickar man på några av de andra så låter det ingenting.
nån som har några tips , eller vet om det ska vara såhär. tycker dock inte att jag får något riktigt bra ljud ut.
för att du ska få ut 5.1 ljud när du skickar till din förstärkare ska du skicka signalen från datorn till recivern som pcm. då skickas ljudet uppdelat i 5 eller flera kanaler beroende på vad för källa du spelar upp(dvd film eller liknande)
T.ex en mp3 är ofta/alltid stero inte 5.1.
Installera AC3, sen går du in i dess config.
så här är min inställd på(och jag får 5.1 ut, dolby texten tänds på förstärkaren när jag spelar upp film som har 5.1 ljud)
SPDF fliken: output format 2.0, PCM 16.
use spdf ej i kryssat.
spdf passthrough:
alla i kryssade.
spdif/DTS mode, bara padded DTS
SPDIF/DTS conversion, bara "do not convert"
SPDIF options: alla utom "output SPDIF as PCM och 44khz, 32khz
directshow options bara check...
Main fliken:
2/0 stereo
PCM 16bit.
Jag sökte på forumet och läste de flesta Ac3, matroska, vlc trådarna. sen får du testa dig fram tills du får rätt.
Beroende på om filen har Dolby eller DTS ljud, så får jag ändra på en inställning i VLC(Den spelaren jag använder för att spela upp filmen med)
Om du får hackande ljud så är datorn för klen eller du har fel inställningar för din hårdvara. Tog mig nog 2-3 dagar innan jag hittade bra inställningar för min hårdvara. Lycka till!
Postad 04 mars 2008 - 15:14
ANTEC FUSION 430 MATX MEDIA CENTER CASE
Postad 15 mars 2008 - 11:25
jag kyler min CPU , en intel C2D e8400 @ 3GHz passivt med en Silverstone NT-01 och det funkar fint tillsammans med ett par lågvarviga noctua-fäktar i chassit.
Till chipset har jag en massiv kylfläns som liknar silverstone-flänsen, men det är en Noctua. Det är kanske inte nödvändigt, men stock-kylaren belv så jäkla varm.
Postad 22 augusti 2008 - 16:43
Jag kollade på abit's hemsida och enligt dom så fungerar min cpu med moderkortet.
Så jag behöver inte flasha bios för att kunna andvända min E7200?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar