Är det den svenska versionen på 7" som man kommer att få in? Pris?
Asus Eee PC 701 - 630MHz 512MB 7" Celeron M 353 4GB SSD
(Laptops (Bärbara datorer))
|
4
|
(16)
|
2 890:- |
Så kallade Netbooks (4 inlägg)
|
17 år sedan |
CD bibliotek i hårddiskform till farsan: (2 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 12 March 2008 - 14:53
Är det den svenska versionen på 7" som man kommer att få in? Pris?
Postad 12 March 2008 - 15:44
Intressant att veta är vad eeepc kommer kosta i Sverige och när dessa förmodas komma?
Nu har tydligen min amerikanska eeepc kommit iaf. Tog 1 vecka från det att jag betalt tills den anlände. Ganska bra får man väl säga. Kan dock inte testa, klämma och sånt skoj förrän på fredag, när man kommit hem igen.
Återkommer med intryck, bilder och annat då. Kul att notera är att jag slapp tullens avgifter. =)
Fick min Eee Pc igar, landade pa 2800 kr totalt. E sjukt nojd med den, nu ska xp och 2 g ram in, :-)
Kan verkligen rekommendera www.redbarncomputers.com
Hej
fick du betala något extra förutom priset @ $ ? tull eller liknande ?
Postad 12 March 2008 - 18:19
Intressant att veta är vad eeepc kommer kosta i Sverige och när dessa förmodas komma?
Nu har tydligen min amerikanska eeepc kommit iaf. Tog 1 vecka från det att jag betalt tills den anlände. Ganska bra får man väl säga. Kan dock inte testa, klämma och sånt skoj förrän på fredag, när man kommit hem igen.
Återkommer med intryck, bilder och annat då. Kul att notera är att jag slapp tullens avgifter. =)
Fick min Eee Pc igar, landade pa 2800 kr totalt. E sjukt nojd med den, nu ska xp och 2 g ram in, :-)
vilken beställde du? och hur var service och leveranstiden?
Postad 13 March 2008 - 07:58
Exempel på trådar där folk tydligen har problem med sin läsare/kort:
http://forum.eeeuser...pic.php?id=1203
http://forum.eeeuser...ic.php?id=17116
http://forum.eeeuser...ic.php?id=16408
Förslag på lösning:
http://forum.eeeuser...ic.php?id=19216
Redigerat av twebbas, 13 March 2008 - 11:22.
Postad 13 March 2008 - 08:09
Redigerat av jhn, 13 March 2008 - 08:09.
Postad 13 March 2008 - 08:17
Jag håller tummarna för dig jhn.Hade inte hört ngt om problemen med minneskorten tidigare. Det där låter ju inte kul alls! Jag sitter sjäv på ett Transcennd 8gb, och blir ju onekligen lite nervös nu :-)
Redigerat av twebbas, 13 March 2008 - 10:18.
Postad 13 March 2008 - 09:31
Har nu beställt minne men avvakar lite med minneskortvalet.. Har läst om många barnsjukdomar gällande minneskorten och eeepc. Saker som write-error pga överhettning, minneskort som slutat fungera osv. Tydligen är det skillnad från eeepc till eeepc och minneskort till minneskort. Men vissa märken funkar kanske bättre än andra. Det finns även de som påstår att ett Class6 minneskort är tok för slött för att läsa program från. Någon som har en eeepc med minneskort som kan bekräfta detta?
Exempel på tråd där folk tydligen har problem med sin läsare/kort:
http://forum.eeeuser...ic.php?id=17116
Förslag på lösning:
http://forum.eeeuser...ic.php?id=19216
Jag tolkar det som att det kan bli problem med tempen om du överklockat men annars så ska det fungera ok?!
Postad 13 March 2008 - 12:13
Vad är det för skillnad på 700 och 701 modellerna.
är 700 2G och 701 4G
allt är samma förutom hårddisken eller.
Postad 13 March 2008 - 12:47
Läs hela tråden..En fråga till.
Vad är det för skillnad på 700 och 701 modellerna.
är 700 2G och 701 4G
allt är samma förutom hårddisken eller.
Saker som skiljer annars är förutom hårddiskstorleken är webcam, lucka för möjligheten att lätt uppgradera minnet och processorhastighet. Reserverar mig för att ha glömt något.
Redigerat av twebbas, 14 March 2008 - 21:03.
Postad 14 March 2008 - 11:02
Vet någon om den finns i denna stad?
Isåfall kan jag köpa ett par stycken.
En till fråga om Surf och icke-surf:
Jag vet att Surf är sämre (ingen webcam, ingen minneslucka och lägre CPU-hastighet).
En av modellerna har större batteri, är det nån som vet vilken? Jag hoppas verkligen att det är icke-surf så att man får allt som är bra i samma EEE.
Postad 14 March 2008 - 12:50
Vad jag vet är det bara batteriet och webcameran som skiljer 4G från 4G surf. De svarta 4G surf ska ha lucka till minnet den vita har det ibland. Det beror på modellenbeteckningen.
Postad 14 March 2008 - 20:56
Kommer lagga upp bilder i mitt galleri for den som ar intresserad.
Redigerat av twebbas, 14 March 2008 - 21:34.
Postad 15 March 2008 - 02:13
Den är så het!
8.9 tums skärm (1024x600)
1 GB minne
8GB SSD
Bättre webcam (1.3MP)
Högtalare på undersidan
Större musplatta
Kommer med Win XP förinstallerat om man vill
399 Euro, vad blir det i Sverige? 7000kr?
Det blir ännu mer intressant när den kommer med Intels Atom processor, då kan den få upp till 8 timmars batteritid.
Redigerat av SubZeroX, 15 March 2008 - 02:24.
Postad 15 March 2008 - 06:34
Får man fresta med en video på Asus 900?
Den är så het!
1 GB minne
8GB SSD
Bättre webcam (1.3MP)
Högtalare på undersidan
Större musplatta
Det blir ännu mer intressant när den kommer med Intels Atom processor, då kan den få upp till 8 timmars batteritid.
399 Euro blir med kursen just nu 3770.75kr. Vi kommer nog få se en uppsjö såna här mini-datorer framöver. Och inte bara från asus.
Redigerat av twebbas, 15 March 2008 - 06:35.
Postad 15 March 2008 - 07:07
Hade inte hört ngt om problemen med minneskorten tidigare. Det där låter ju inte kul alls! Jag sitter sjäv på ett Transcennd 8gb, och blir ju onekligen lite nervös nu :-)
Jag har precis det kortet och det fungerar utan bekymmer i min Eee PC.
Postad 15 March 2008 - 07:44
Nu väntar jag bara på min bil-laddare som jag har beställt.
Så här ser det ut:
Redigerat av Fritte3000, 15 March 2008 - 07:45.
Postad 15 March 2008 - 08:51
Till och med så trevligt att jag tycker den förtjänar en egen tråd! Startat en här:
https://www.minhembi...howtopic=191433
Får man fresta med en video på Asus 900?
Den är så het!
1 GB minne
8GB SSD
Bättre webcam (1.3MP)
Högtalare på undersidan
Större musplatta
Postad 15 March 2008 - 13:29
Väl Mött!
/Skorpan
Postad 15 March 2008 - 13:42
Hej
fick du betala något extra förutom priset @ $ ? tull eller liknande ?
Ja, tull på 70 kr + och postens avgifter 100. de skrev ner värdet till 50 dollar och skickade den som warranty repair.
De va snabba när de skickade den och om det e ngt problem skicka bara ett mail till deras CS så svarar de snabbt.
Postad 15 March 2008 - 19:20
Twebbas har du fixat svensk tangentbords layout än? Hur funkar det? är det några tecken man inte kan skriva?
Väl Mött!
/Skorpan
Tror inte det kommer bli några problem med tangenbordet. Återkommer när jag testat.
Redigerat av twebbas, 16 March 2008 - 00:26.
Postad 15 March 2008 - 21:07
Hur lång var leveranstiden?
Mvh/Bengt Falke
Postad 15 March 2008 - 23:05
Redigerat av twebbas, 16 March 2008 - 00:25.
Postad 16 March 2008 - 18:13
Postad 16 March 2008 - 18:29
Postad 16 March 2008 - 23:05
Twebbas, har du fått till svenska tecken och andra nationella inställningar?
Jag kör med Svensk tangentbordssetting och jag kan skriva alla tecken. Vissa tecken var lite luriga som < > | men som du ser så går det bra också
Postad 17 March 2008 - 09:40
Men nu ska xp in istället.
Redigerat av twebbas, 17 March 2008 - 09:43.
Postad 17 March 2008 - 13:35
Väl Mött!
/Skorpan
Postad 17 March 2008 - 14:49
låter j utrevligt det. Ligger < > och | på typ z om man håller in fn eller nått sånt? Har för mig att jag sett nått sånt tidigare.
Väl Mött!
/Skorpan
Har inte datorn framför mig men jag har för mig att du använder fn+z, shift+fn+z, altgr+fn+z för ovan tecken.
Postad 18 March 2008 - 10:08
Måste bara kompilera om kärnan nu så att jag kan nyttja mina 2GB. Har inte roddat *nix på 8år så det blir intressant.
Postad 21 March 2008 - 11:24
Redigerat av twebbas, 03 May 2008 - 17:32.
Postad 21 March 2008 - 16:23
hur är det med 7" är det för smått som en del säger.
ska man vänta på den lite större 9"
vad är själva skärmen i för mått på 7" respektive 9".
utan kanterna alltså.
Postad 22 March 2008 - 16:21
Postad 23 March 2008 - 12:27
Ööö? 7 tum är 7 tum diagonalt. Hur kan det missuppfattas? Jag hade självklart hellre haft 9 tum, men tycker oftast att det fungerar helt okej med 7.
Jag trodde man förstod att jag menade Höjden x bredden.
För bredden x höjden är olika på 7" beroende på AR.
16:9, 4:3, 15:9 etc
Är eeePC 7" och 9" wide eler 4:3
Postad 24 March 2008 - 09:51
Eftersom upplösningen är 800x480 (på EEE701) resp 1024x600 (på EEE900 enligt de uppgifter som finns idag) så är det uppenbart att det är widescreen-skärmar vi pratar om, vilket också syns om man ser bilder på dessa maskiner.
Dessutom kan vi utgå ifrån att pixlarna är exakt kvadratiska (mig veterligt finns det inga LCD-paneler med rektangulära pixlar, rätta mig gärna om jag har fel. Plasmor har däremot ofta rektangulära pixlar, åtminstone billiga sådana).
Då vi vet diagonalen och vill få fram bredd och höjd kan vi använda Pythagoras sats ( c*c = a*a + b*b ).
Men för att använda Pythagoras måste man ha två kända, och eftersom vi i detta fall bara vet diagonalen måste vi använda oss av skärmens aspect ratio (bredd/höjdförhållande), vilken kan räknas fram eftersom pixlarna är kvadratiska.
Vi sätter därefter in bredd/höjdförhållandet istället för de absoluta måtten i Pythagoras sats.
Det gör vi enklast genom att anta att höjden (a) är 1. Då är a*a också 1.
Hursomhelst, efter lite matte (jobbigt att förklara) får vi ut följande (i cm):
Modell Diagonal Bredd Höjd
EEE900 22.61 19.50 11.43
EEE701 17.78 15.25 9.15
Aspect ration för 701:an är 15:9 och för 900:an det något udda 15.36:9 (om upplösningen på EEE900 är/blir 1024x600, vilket antagits ovan).
Redigerat av pajala73, 24 March 2008 - 10:02.
Postad 24 March 2008 - 12:24
1. Val av språk så det motsvarar tangentmarkeringarna:
Från bladet Settings välj Personalization, Keyboard layout: English/UK
2. Ta fram terminalfönstret med Ctrl+Alt+t
3. Byt till stället som innehåller definitionerna (Xandros Linux):
cd /usr/share/X11/xkb/symbols
4. Gör en kopia av inställningarna:
sudo cp gb gb.backup
5. Öppna filen (som superuser) i kwrite för redigering:
sudo kwrite gb
6. Skriv in de här raderna före den sista raden som innehåller bara ett parentesslut och semikolon:
key <AD11> { [ aring, Aring, braceleft ] };
key <AD12> { [ bracketright, bracketleft, braceright ] };
key <AC10> { [ odiaeresis, Odiaeresis, apostrophe ] };
key <AC11> { [ adiaeresis, Adiaeresis, at ] };
key <AB08> { [ comma, semicolon, less ] };
key <AB09> { [ period, colon, greater ] };
7. Spara (Ctrl+s) och stäng (Alt+F4).
8. Stäng terminalfönstret:
exit
9. Starta om din EEE.
Postad 24 March 2008 - 12:51
ni som har dessa nu.
hur är det med 7" är det för smått som en del säger.
ska man vänta på den lite större 9"
vad är själva skärmen i för mått på 7" respektive 9".
utan kanterna alltså.
Jag har anvant min i snart en manad, gar los pa ca 2100-2200 i Bankok (Panthip Plaza). I borjan kandes den enormt liten och helt omojlig att anvanda, nu ar det snarare tvart om. Mitt vanliga tangentbord kanns onodigt stort och jag missar tangenterna ofta for det ar for stort avstand till dom! (man blir skadad)
Skarmen ar i minsta laget men som arbetslaptop och surfdator ar det mer an tillrackligt. Bara du byter ut till Advanced Mode sa du far fulla Xandros linuxet. Jag gillar personligen inte den fonsterhanteringen som Asus slangt in bundlat med datorn.
Du blir garanterat inte missnojd om du koper 7" skarmen for den ar rikigt bra som den ar trots storleken. Svart att saga men den kanns som 800 * 600 och anvander du den till att skriva, gora pdfer osv sa upplever jag den som storre an vad den egentligen ar.
Postad 26 March 2008 - 10:01
Kan bara instämma ...Kan verkligen rekommendera www.redbarncomputers.com
Beställde min den 19:e mars och den kom idag 26:e. Levererad till dörren kl 9 på morgonen!
Totalt 2770 kr för en vit 4G, ingen tull eller nåt.
Postad 28 March 2008 - 13:56
Postad 29 March 2008 - 10:41
funkar en europisk laddare på en amerikansk EEEPC?
funkar tillbehör man köper i europa på amerikanska EEE PCs`?
blir nog att beställa en i helgen (eller att köpa 3000krsdatorn på phonehouse) då min nuvarande laptop är omöjlig att lita på numera (svårbootad, fördröjda skrvinignar, tappar kontakt med trådlöst nät ofta, kraschar) men redbarncomputers verkar inte sälja några tillbehör
Postad 30 March 2008 - 07:52
behöver man köpa några tillbehör i en europeisk butik om man beställer från redbarncomputers?
funkar en europisk laddare på en amerikansk EEEPC?
funkar tillbehör man köper i europa på amerikanska EEE PCs`?
blir nog att beställa en i helgen (eller att köpa 3000krsdatorn på phonehouse) då min nuvarande laptop är omöjlig att lita på numera (svårbootad, fördröjda skrvinignar, tappar kontakt med trådlöst nät ofta, kraschar) men redbarncomputers verkar inte sälja några tillbehör
Jag har en amerikansk EEE Pc och laddaren till den fungerar här i europa. Den klarar av 100-240 volt in. Det man behöver göra är att införskaffa en adapter så den passar i eluttaget. Förslagsvis artikelnummer 37711 på http://www.kjell.com/
Har beställt tillbehör här: http://shop.brando.c...php?keyword=eee
Beställde den 27/2 och de skickade grejerna den 25/3. Har inte fått paketet än.
Det verkar inte vara något snabbt ställe men de har billig frakt i alla fall.
Postad 30 March 2008 - 19:10
Jag kan iofs. beställa från länken i tidigare inlägg, men det lät som att dom var lite sega med leveranserna.
Postad 01 April 2008 - 08:40
Har inte fatt det tradlosa att funka an, men tror mer det beror pa min router kryptering.
Datorn ar valdigt liten och det ar lite svart med tangenterna, men redan pa ca 5 min har jag fatt upp en hyffsat snabb skrivtakt. Skarmen ar valdigt liten, trisst att den inte ar hela vagen ut utan har de har ganska tjocka kanterna runt om.
Far se om det blir xp pa den, over and out!
edit.
Har fixat in fullmode nu, och beryl så nu kan man snurra runt med skrivborden, cool
köp
Redigerat av Unregisteredffb95a94, 01 April 2008 - 22:01.
Postad 01 April 2008 - 20:29
Har någon en idé om hur det svenska tangentbordet kommer att se ut?
Speciellt intressant är > < |
Samma position som på det tyska tangentbordet?
Postad 03 April 2008 - 17:17
Jag har nu använt min eee i Full Desktop i ca 3v. Fick också min 4G white från USA och är nöjd. Förutom en sak..
Jag valde 4G för att jag skulle får mer lagringsutrymme för dokument mm. Men det visade sig att 4G versionen hade begåvats med en extra funktion som gör att man kan återställa systemet och ångra ändringar utan att använda återställningscd. Denna funktion gömmer sig i en dold partition och tar 2,3 GB vilket är hela det extra utrymme som jag räknade med att få med den större varianten av eee...
Är det ingen annan som har retat sig på detta? Jag har sett att det finns lite tips på hur man kan ta bort den på eeeusers.com. Är det någon som har gjort detta? Har ni en guide att rekommendera? Vad jag förstått försvinner partitionen i samband med att man byter till XP men jag tänkte ge xandros en chans först...
/Fred
Postad 03 April 2008 - 17:59
Hej!
Jag har nu använt min eee i Full Desktop i ca 3v. Fick också min 4G white från USA och är nöjd. Förutom en sak..
Jag valde 4G för att jag skulle får mer lagringsutrymme för dokument mm. Men det visade sig att 4G versionen hade begåvats med en extra funktion som gör att man kan återställa systemet och ångra ändringar utan att använda återställningscd. Denna funktion gömmer sig i en dold partition och tar 2,3 GB vilket är hela det extra utrymme som jag räknade med att få med den större varianten av eee...
Är det ingen annan som har retat sig på detta? Jag har sett att det finns lite tips på hur man kan ta bort den på eeeusers.com. Är det någon som har gjort detta? Har ni en guide att rekommendera? Vad jag förstått försvinner partitionen i samband med att man byter till XP men jag tänkte ge xandros en chans först...
/Fred
det borde ju bara vara att radera partionen.
och göra en resize på den.
har du nån extern CD/DVD drive.
Så det borde gå att ta nort den.
Du körde orginal OS xandros ännu va.
Redigerat av PsyDonia, 03 April 2008 - 18:01.
Postad 04 April 2008 - 06:19
Riktigt sugen på att köpa denna men blir lite snurrig i huvet när jag läser alla inläggen. Finns det 2 olika modeller och i så fall vad är skillnaden? Tänkte ha den främst till att surfa med genom telenors 3g usb-modem, funkar det tro? Har jag fattat det rätt att det inte är något problem att ställa om det engelska tangentbordet till svenskt?
Tacksam för svar
Postad 04 April 2008 - 17:58
http://eeepc.asus.co...bal/product.htm
Men jag jag skulle nog vänta på 900 modellerna om jag var du. Dom har 9tums skärm, mer minne och större styrplatta. Som jag har fatta det, så kommer 900 även att ha "pek"-skärm.
En annan intressant dator från ASUS är R2H BH040T.
Kolla länken:
http://asuseeehacks....mmon-specs.html
Jag tror att vi kommer att se en massa "micro" datorer innom en snar framtid, trevligttrevligt.
Postad 06 April 2008 - 19:41
En av anledningarna till att jag köpte eeepc var just för att den var så prisvärd, perfekt extra/rese dator.
FYI
Kör nu windows xp, funkar perfekt.
Postad 06 April 2008 - 19:59
Postad 06 April 2008 - 20:31
Hej!
/Fred
det borde ju bara vara att radera partionen.
och göra en resize på den.
har du nån extern CD/DVD drive.
Så det borde gå att ta nort den.
Du körde orginal OS xandros ännu va.
japp, jag kör orginal xandros i advance desktop mode. Ville ge det en chans.
Hehe, min erfarenhet såhär långt säger mig att inget "bara är att...." jag har lagt in VLC, bytt till Svenskt tangentbordsuppsättning och installerat Beryl. Varje gång har jag följt wiki som redan finns till punkt och pricka och varje gång har det krånglat på ett eller annat sätt och resulterat i många timmars knåpande. (Jag är ju dock ny i linux men det är nog inte hela problemet) Nu senast har pidgin slutat att connecta helt plötsligt och att installera "amsn" gick inte så smidigt som det skulle enligt wiki... Men det är inget att hänga läpp för
När det gäller partitionen tror jag inte att det är så enkelt som att ta bort den då den används av systemet kontinuerligt och inte bara vid återställning. Då blir det nog till att installera en annan version av linux typ ubuntu... eller köpa ett 8GB SDHC....
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
Så kallade Netbooks
2 bilder
410 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?