Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung PS-50P96FD

458 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 november 2007 - 15:36

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0

Okej nu har man köpt tv`n och kansäga att den är mäktig. Måste bara fråga er som har den här tv`n, när man kollar på tv`n och ser människor röra sig i bakgrunden eller lite längre bort så ser dom lite suddiga ut typ fördröjning. Så jag gick till polarn som köpte likadan och kollade om han hade likadant o det var det. Kan det bero på sändningen eller kan man göra nåt själv med inställningarna?
Och en till fråga angående kalibrering är det till för dvd o blueray bara eller kan man fixa till digitalkanalerna med?

Jag har om inte Sveriges sämsta så iaf södra Sveriges sämsta signal från antennuttaget enligt många... men kan väl säga som så att efter lite pill här och där så är vanliga sändningar OK att titta på... likadant om man kör en digitalbox via lägenhetens uttag så blir bilden OK... DVD bilden blir bättre än vad jag hade förväntat mig, trots att jag bara kör med scart, så inget att klaga på... väntar med att skaffa parabol tills det blir husköp så man kan skaffa Canal+ paketen med HD sändningar... Stor risk att det blir en PS3 nu framåt julrushen och kanske en HDDVD spelare om det trillar fram nåt schysst paket med en bra spelare så har man ju både BD och HDDVD att tillgå... Och enligt vad jag har läst mig till så ska bilden bli riktigt riktigt bra...

Har ni lyckats pixelmappa korrekt?

Jag har en Acer Ferrari kopplade HDMI-HDMI men det blir inte riktigt rätt.
Laptopen har 1680*1050 som upplösning och när jag i CCC endast har Samsungen som vald skärm(laptopskärmen helt bortkopplad) och väljer 1920*1080 så visas den inte på hela tv'n, det blir som centrerat med svarta kanter runt om (underscan?)
Jag kör med Just Scan-läget på tv'n. Så det borde ju vara något med datorn eller inställningarna antar jag.

Testat att ändra sourcenamn på HDMI2 till PC när den är inkopplad där och det händer ngt, men det blir inte bättre. Istället blir skärmen konstig.

Har inte min dator inkopplad till tvn (än) beroende på att den är så jäkla gammal och seg med kassa utgångar så det känns inte som det är lönt... står det inte i instruktionsboken vad man ska ställa in datorn och tv'n med för inställningar...??

Summa sumarum ingenting att klaga på förutom att den har börjat låta lite... har varit i kontakt med inköpsstället och väntar på att dom ska komma upp och kolla läget...! Bortsett från det så är det en sjujäkla fin och bra tv...!!

over and out

//Hylle

Postad 11 november 2007 - 19:51

AudioSmurf
  • AudioSmurf
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Hejsan

Nån som vet hur man får bildstorleken att automatiskt växla mellan 16:9 och 4:3 beroende på vad som sänds (menar med den inbyggda digitalmottagaren)? Jag har testat att ställa in "Storlek" på "Auto Wide" och "Skärmläge" på "16:9" men det funkar inte :-(

Undrar också om man verkligen måste in djupt i menyn för att växla mellan olika ingångar. Vill t.ex. snabbt kunna växla mellan DTV och HDMI

/AudioSmurf

Postad 12 november 2007 - 16:03

da.king
  • da.king
  • Lärjunge

• 317 inlägg
  • 0

Summa sumarum ingenting att klaga på förutom att den har börjat låta lite... har varit i kontakt med inköpsstället och väntar på att dom ska komma upp och kolla läget...! Bortsett från det så är det en sjujäkla fin och bra tv...!!

over and out

//Hylle

Surrar det om den eller ? Har läst på UK forums att många har problem med att TV´ns strömenhet surrar väldigt högt, vilket ju är väldigt störande....

Hade tänkt köpa denna men är nu lite osäker...verkade som Samsungs support i England iaf kände till problemet.

/N

Postad 12 november 2007 - 18:09

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Det märks om man tittar på tv med väldigt låg volym typ innan man smiter iväg till jobbet eller jäkligt sent om tanten ligger o slaggar.... Tittar man på film så är det inget som märks...!! Men som sagt det är ju en smaksak hur mycket den får låta innan man stör sig på det och om man har väldigt låg volym så störs man lite av det men som sagt vid normalt tittande med normal volym inget att klaga på... Har iaf varit i kontakt med inköpsstället och dom skulle kika upp nån dag o kolla läget.. inget som är brådskande men det kan ju vara kul att se om det är normalt eller inte...

Postad 13 november 2007 - 15:06

Unregisteredb38af287
  • Unregisteredb38af287
  • Veteran

• 2 416 inlägg
  • 0

Hejsan

Nån som vet hur man får bildstorleken att automatiskt växla mellan 16:9 och 4:3 beroende på vad som sänds (menar med den inbyggda digitalmottagaren)? Jag har testat att ställa in "Storlek" på "Auto Wide" och "Skärmläge" på "16:9" men det funkar inte :-(

Undrar också om man verkligen måste in djupt i menyn för att växla mellan olika ingångar. Vill t.ex. snabbt kunna växla mellan DTV och HDMI

/AudioSmurf

Du kan behöva ställa den till "auto" på tvn, men även på boxen, källan eller vad du nu har. Du måste ställa på båda alltså. Annars kan det bli knas med vissa kombinationer av apparater, har jag märkt.

Postad 14 november 2007 - 19:37

Jotun86
  • Jotun86
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Hejsan

/AudioSmurf

Ställ den på Size: Auto Wide och Screen Mode 4:3, då kör den 4:3 med gråa kanter och 16:9 utan.

Redigerat av Jotun86, 14 november 2007 - 19:39.

Postad 14 november 2007 - 23:25

AudioSmurf
  • AudioSmurf
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Ställ den på Size: Auto Wide och Screen Mode 4:3, då kör den 4:3 med gråa kanter och 16:9 utan.

Tack för tipset, jag provade det men det fungerar tyvärr inte. När jag växlar till en 16:9-kanal så visas bilden kort i ca 1 sekund i 16:9 men så växlar det automatiskt till 4:3 trots att det skall vara 16:9. Skit också... helt värdelöst att behöva växla manuellt hela tiden när man zappar mellan kanaler :-( Kan det vara en Firmware-historia?

Postad 15 november 2007 - 05:22

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Mycket märkligt.... jag har min inställd på Auto-Wide och 16:9 och har aldrig behövt växla mellan bildstorlekarna manuellt....

Postad 15 november 2007 - 09:40

AudioSmurf
  • AudioSmurf
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Mycket märkligt.... jag har min inställd på Auto-Wide och 16:9 och har aldrig behövt växla mellan bildstorlekarna manuellt....

Växlar din automatiskt till 4:3 när det sänds 4:3-material? Man vill ju inte att bilden skall sträckas ut till 16:9 när det är 4:3-program... folk ser så feta ut då :D

/AudioSmurf

Postad 15 november 2007 - 09:49

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Nä det tror jag inte den gör.... sen att folk ser lite tjockare ut är nog en vanesak.... inget jag stör mig på och då har jag kört en 29" i alla år fram tills att jag köpte denna... Men om inte annat så finns det en knapp på fjärrisen som man använder för att byta bildläge....

Postad 15 november 2007 - 10:34

AudioSmurf
  • AudioSmurf
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Nä det tror jag inte den gör.... sen att folk ser lite tjockare ut är nog en vanesak.... inget jag stör mig på och då har jag kört en 29" i alla år fram tills att jag köpte denna... Men om inte annat så finns det en knapp på fjärrisen som man använder för att byta bildläge....

Hehe... ja då är det ju inte så konstigt att det "funkar" för dig :D
På alla andra digitalboxar jag använt har det gått att ställa in så att den automatiskt växlar mellan lägena. Hmm... nån som vet hur man kontaktar Samsung för att fråga om saken? I värsta fall så får jag skaffa en extern digitalbox att koppla till plasman... fast det vore ju slöseri.

/AudioSmurf

Postad 15 november 2007 - 10:41

Jotun86
  • Jotun86
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Växlar din automatiskt till 4:3 när det sänds 4:3-material? Man vill ju inte att bilden skall sträckas ut till 16:9 när det är 4:3-program... folk ser så feta ut då :D

/AudioSmurf

För mig funkar det så i alla fall. Men jag kör iofs inte med DTV utan kör med med antennkabeln direkt från uttaget i lägenheten in i tvn. Tror till och med att KabelVision eller vad de heter kör analogt här? :S

Postad 16 november 2007 - 18:18

AudioSmurf
  • AudioSmurf
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Så vad har ni för firmware i era burkar egentligen?
Det kan man kolla o service-menyn... ta er dit såhär:
TV i standby läge, tryck sen »»» info »»» meny »»» mute »»» ON (starta TV:n)

Min TV:s firmware är från "Jul 06 2007"

Posted Image

* Skulle vara intressant att veta om någon fått autowide mellan 16:9 och 4:3 för marksänd digitalTV med den inbyggda boxen att fungera.

* Någon här som kör med SPDIF till förstärkare och märkt att man tappar ljudet ibland? För att åtgärda måste jag byta kanal fram & tillbaks för att få tillbaks ljudet.

* Har inte lyckats få bild från min XBOX360 med VGA-kabel i 1080p. Jag hoppades att kunna pixalmappa med VGA. Går det? Med komponent går det iallafall inte att pixelmappa, dvs använda bildläget "Skanna".

mvh... /AudioSmurf

Redigerat av AudioSmurf, 16 november 2007 - 18:25.

Postad 16 november 2007 - 18:54

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Jag har EXAKT samma info ang. firmwaren...

Och om SPDIF är det samma som optisk från TV till Förstärkaren så har jag inte märkt nåt av att den tappar ljudet...

Sen har jag än så länge inga schyssta bildkällor att testa med (ÄN)... så jag håller till godo med min DVD som jag nog allt tycker ger en bättre bild än vad jag hade förväntat mig...

Det enda jag har att klaga på är att den har börjat låta lite.... märks iofs bara om man kör med låg volym men jag tror att när man väl har fastnat för ljudet så blir det mer irriterande....!!

Bortsett från det så är det nästan "Halleluja-moment" varje gång man tittar på den...!! :angry:

Hoppas bara att man kan få tag på en PS3, BD spelare eller en HDDVD spelare så man kan få se vad härligheten verkligen kan prestera...!!

Redigerat av Unregistered36883, 16 november 2007 - 19:35.

Postad 18 november 2007 - 11:18

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Nackdelen med att gå ut i service menyn är ju att alla bildinställningar nollas.... det är lite irriterande...!! Tyckte jag hade fått till bilden riktigt bra... gled ut i servicemenyn och vips så var allt tebax som det var när jag packade upp den... surt särskilt eftersom man varit smart och INTE antecknat inställningarna på ett papper...!! Men efter en dags pillande så är man på G igen...!! :)

Postad 18 november 2007 - 11:30

AudioSmurf
  • AudioSmurf
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0
Hehe... å andra sidan är du ju kung på att ställa in den nu ju.

Själv stod jag inte ut med att autowide inte funkade så jag har kopplat in en extern digitalbox som sköter autowide istället och som inte tappar optiska digitalljudet hela tiden. Så för er som funderar på att använda den inbyggda digitalboxen så kan inte rekommendera denna TV:n. För er andra så är det bara att köpa... KANONBILD!!

Postad 18 november 2007 - 12:08

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Instämmer men till skillnad från att jag har inga problem med digitalboxen... funkar kanon de gånger jag använder den... Måste bara försöka ta mig i kragen och skaffa en PS3 eller en HDDVD spelare så man kan utnyttja tv'n till max...!

Postad 18 november 2007 - 12:23

AudioSmurf
  • AudioSmurf
  • Lärjunge

• 323 inlägg
  • 0

Instämmer men till skillnad från att jag har inga problem med digitalboxen... funkar kanon de gånger jag använder den... Måste bara försöka ta mig i kragen och skaffa en PS3 eller en HDDVD spelare så man kan utnyttja tv'n till max...!

Fast du erkände ju innan att din heller inte automatiskt skalar om mellan 16:9 och 4:3? Det är bara det att du inte ser det som ett problem eftersom du inte stör dig på att bilden är stretchad och folk ser korta och feta ut (speciellt på en 50"-TV :)
Har du ljudformatet inställt på PCM eller Dolby Digital? Du hittar inställningen om du trycker D.MENU-knappen. Den skall ju vara inställd på Dolby Digital om du vill dra nytta av 5.1-ljud men tyvärr så tappar jag som sagt ljudet ibland.

/AudioSmurf

Postad 18 november 2007 - 17:34

Toxicarea
  • Toxicarea
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hallå!
Skaffade denna apparat för ca 1½v sedan och den har stått på mycket eftersom frugan är mammaledig :)
Än så länge låter den inte något.
Firmware ska jag kolla upp på min med framöver.
Kör för tillfället med comhems grundutbud via vanlig antennkabel, dvs inte digitaltv, ännu, men det kommer eftersom det ser inget vidare ut just nu.
Vanlig dvd via Xbox/scart ser bra ut men det riktigt lyftet är såklart via hdmi/toslink och från den nybyggda htpc´n.
Htpc´n kör idag inte nån dedikerad mjukvara utan rullar med MPC, tanken är att den ska köra XBMC-Linux när det är lite mognare.

Postad 28 november 2007 - 11:07

CN70
  • CN70
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Hej, någon som vet vad som skiljer Samsung PS-50P96FD från Samsung PS-50P96HD. Det skiljer ju ca 7 tkr mellan modellerna?

Postad 30 november 2007 - 21:20

sepulfreak
  • sepulfreak
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Surrar en 58-tummare mer än en 50"? eller överlag låter en större platt-tv mer än en mindre?

hur mkt tror ni 58P96 kommer gå ned i pris inom ett halvår? ligger på typ drygt 45 tusen nu.
Har någon kört Bluray än och kan bekräfta "judderfrihet"? Suddigheten som har märkts, främst vid SD och som Hdtvtest skriver men upplever ni det störande??
Såg på samsungs UK hemsida att 50/58P96 har Eictas HDready logga som bland annat innebär "korrekt" stöd för bla 24p.
Bifogad fil  1080p_HD_big_title.gif   4,11K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av sepulfreak, 30 november 2007 - 22:29.

Postad 03 december 2007 - 11:18

Jimmmmi
  • Jimmmmi
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Hej hej! :)

Har beställt och får min P9a till helgen. Undrar bara om någon har förslag på vilka bildinställningar man ska använda?

Tack på förhand!

/ Jimmy

Postad 05 december 2007 - 16:27

sepulfreak
  • sepulfreak
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Movie Plus och Silhouette Editor

För dig som tittar på action och sport minimerar Movie Plus eftersläpningar och suddighet i snabbrörliga scener. (endast 50"). Silhouette Editor-teknologin låter silhuetter och ansikten framträda ännu naturligare.

hmm. intressant varför man inte inkluderar funktionen på 58"..

Postad 05 december 2007 - 16:34

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Jag tycker personligen att MoviePlus är till det sämre... känns som om det man tittar på får nån konstig form av doku-filmad-känsla som känns mindre bra... har däremot ett par polare som gillar det skarp så det skiljer sig nog från person till person... Gillar man det så är det bara att sätta på och ogillar man det så kör man på av...!!

Kör med en 50P96...!! 58" hade ju iofs varit ÄNNU bättre men men... :mellow:

Postad 06 december 2007 - 21:55

PutteSophie
  • PutteSophie
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Kan inte priset sänkas en aning nu på denna vackra skärm... Och varför är Netsuperstore med som butik när dom är så rysligt usla enligt ALLA! Dom ger ju inte en rättvis prisbild när de höjer och sänker priset var varrannan dag..*arg*

Snart kan jag köpa den ialla fall..:lol: Så man kan ju säga att jag har bestämt mig.

Och en sak till, har samma fråga som jimmmmi: Vilka är de bästa bild inställningarna?

Putte

Redigerat av PutteSophie, 06 december 2007 - 21:57.

Postad 10 december 2007 - 11:16

sepulfreak
  • sepulfreak
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0

Kör med en 50P96...!! 58" hade ju iofs varit ÄNNU bättre men men... B)

..den är för dyr och den kommer inte droppa i pris eftersom det är så pass liten marknad och efterfrågan på 58"..
jag vet :lol:

Postad 11 december 2007 - 09:09

Tobbe1975
  • Tobbe1975
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
Hade beställt en 50" PZ700 från nätet först men det strulade med leveranstider hit och dit...så det blev en P96 i stället.

Åkte till en Expert butik och kolla in denna innan jag bytte. Blev mkt överraskad över bilden...Samsung har också den snyggaste designen tycker jag. Sedan när det gäller bilden via boxer som en del har klagat på så kan det skilja i mjukvaran i tvn ifall man importerat den själv, har jag fått förklarat för mig. XEE ska det stå i modell beskrivningen för att den ska vara anpassad till den svenska marknaden. Sedan är det viktigt att väl rätt CA-modul som är anpassad till mjukvaran.

Känns mkt bra...kommer i slutet av veckan. ;)

Postad 11 december 2007 - 10:35

Unregistered3b1517fd
  • Unregistered3b1517fd
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Hade beställt en 50" PZ700 från nätet först men det strulade med leveranstider hit och dit...så det blev en P96 i stället.

Åkte till en Expert butik och kolla in denna innan jag bytte. Blev mkt överraskad över bilden...Samsung har också den snyggaste designen tycker jag. Sedan när det gäller bilden via boxer som en del har klagat på så kan det skilja i mjukvaran i tvn ifall man importerat den själv, har jag fått förklarat för mig. XEE ska det stå i modell beskrivningen för att den ska vara anpassad till den svenska marknaden. Sedan är det viktigt att väl rätt CA-modul som är anpassad till mjukvaran.

I vilken expertbutik fanns tv:n på?

Postad 11 december 2007 - 10:48

Tobbe1975
  • Tobbe1975
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

I vilken expertbutik fanns tv:n på?

Finns nog i de flesta Expert Stormarknader skulle jag tippa...vart bor du?

Postad 12 december 2007 - 21:31

PutteSophie
  • PutteSophie
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt en P96:a till mig och gumman, Blev en 50", så det kommer nog bli som natt och dag mot vår gamla CRT 32" Thomson...:D

Får den näst Torsdag.

Har ni något bra förslag på väggfäste som ni tycker man ska använda?, påpekas att en motoriserad historia är jag inte intresserad av Och vid vilken höjd ska man montera plasman på från golvet mätt?

Putte

Postad 12 december 2007 - 22:16

PutteSophie
  • PutteSophie
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag hitta tråden vilket förklarade monteringshöjd på plasman....

Postad 13 december 2007 - 10:56

Tobbe1975
  • Tobbe1975
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
Ikväll kommer min P96:a :D

Postad 17 december 2007 - 23:36

SirLinkan
  • SirLinkan
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
En fråga till er som har Samsung TVn. Jag har länge tittat på denna TV men då jag jämfört bilden på den med t ex Panasonic PZ70 så tycker jag att Samsung bilden "blöder". Rödfärgen ser väldigt onaturligt ut och flyter ut om man jämför den med andra plasmor. Jag bad säljare (MediaMart) att ändra inställningarna för att få ner rödfärgen men hans svar var att "Samsungs bild alltid är väldigt röd". Så, jag har inte lyckats hitta någon affär där jag kan göra en ordentlig jämförelse! Jag tycker att Samsung TVn ser väldigt trevlig ut men jag tycker verklligen inte om kvaliteten på bilden (läs rödfärgen). Panasonic TVn har i "miina tester" en klart bättre bild men är utseendemässigt inte lika trevlig. Och sedan har vi Pioneer som är bäst på alla sätt och vis men så stora hål i plånboken har jag inte lust att gräva.

Så, ni som har Samsungen, går det att få till en "bra rödfärg" i bilden? Jag vet, smaken är som baken men de äldre (ej Full-HD) plasmorna från Samsung har en klart bättre bild.

Tacksam för alla svar jag kan få!

Postad 18 december 2007 - 00:19

Unregistered32da818b
  • Unregistered32da818b
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Hej.
Hur står sig svärtan på denna jämfört med samsung Q96/Q97?
Är den ett steg framåt eller ett steg bakåt, önskar helst svar från någon som sett båda i något som kan liknas vid hemmiljö iaf.

Om inte så vad säger de som sett båda i någon butik?

Postad 18 december 2007 - 07:52

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0

En fråga till er som har Samsung TVn. Jag har länge tittat på denna TV men då jag jämfört bilden på den med t ex Panasonic PZ70 så tycker jag att Samsung bilden "blöder". Rödfärgen ser väldigt onaturligt ut och flyter ut om man jämför den med andra plasmor. Jag bad säljare (MediaMart) att ändra inställningarna för att få ner rödfärgen men hans svar var att "Samsungs bild alltid är väldigt röd". Så, jag har inte lyckats hitta någon affär där jag kan göra en ordentlig jämförelse! Jag tycker att Samsung TVn ser väldigt trevlig ut men jag tycker verklligen inte om kvaliteten på bilden (läs rödfärgen). Panasonic TVn har i "miina tester" en klart bättre bild men är utseendemässigt inte lika trevlig. Och sedan har vi Pioneer som är bäst på alla sätt och vis men så stora hål i plånboken har jag inte lust att gräva.

Så, ni som har Samsungen, går det att få till en "bra rödfärg" i bilden? Jag vet, smaken är som baken men de äldre (ej Full-HD) plasmorna från Samsung har en klart bättre bild.

Tyckte oxå att det var mycket rött i början men efter lite pillande med inställningarna och när tv´n väl blivit "varm i kläderna" så har jag absolut inget att klaga på när det gäller den röda färgen... Som jag skrivit innan i tråden så blir DVD bilden via scart över förväntan bra...

Hej.
Är den ett steg framåt eller ett steg bakåt, önskar helst svar från någon som sett båda i något som kan liknas vid hemmiljö iaf.

Inga som helst problem med svärtan what-so-ever.... jämfört med Q96 som jag iofs bara sett i affär så ligger P96 i mitt tycke ett par klasser högre upp....!!

Postad 18 december 2007 - 09:14

Unregistered32da818b
  • Unregistered32da818b
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Någon annan som kan säga att de upplever samma sak angående att svärtan skulle vara bättre än på Q96/Q97.
Är nämligen besviken över svärtan på Q97 så alla skärmar som kan tänkas vara bättre är intressanta.
Gärna någon som jämfört dom sida vid sida, kalibrerade i hemmiljö, inte någon som tycker något bara för att han äger just den ena eller andra.

Postad 18 december 2007 - 16:00

Toxicarea
  • Toxicarea
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Nu har jag beställt en P96:a till mig och gumman, Blev en 50", så det kommer nog bli som natt och dag mot vår gamla CRT 32" Thomson...:lol:

Får den näst Torsdag.

Har ni något bra förslag på väggfäste som ni tycker man ska använda?, påpekas att en motoriserad historia är jag inte intresserad av Och vid vilken höjd ska man montera plasman på från golvet mätt?

Putte

Jag byggde fäste med hänglist från K-rauta och 2st fästskenor, köpte lite skruv/plugg samtidigt och kostnaden stannade på ca 320kr.
Tittade en del på färdiga fästen men dels byggde dom ut för mycket samt var omotiverat dyra för lite plåtreglar.
Hade nedan bild som ger lite uppfatting om att plasman hänger mer eller mindre direkt på väggen.

Posted Image

Finns intresse kan jag ev. ta en bild direkt från sidan under morgondagen.

Postad 18 december 2007 - 16:17

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0

Någon annan som kan säga att de upplever samma sak angående att svärtan skulle vara bättre än på Q96/Q97.
Är nämligen besviken över svärtan på Q97 så alla skärmar som kan tänkas vara bättre är intressanta.
Gärna någon som jämfört dom sida vid sida, kalibrerade i hemmiljö, inte någon som tycker något bara för att han äger just den ena eller andra.

Och med det menar du att jag tycker att P96 har mycket bättre svärta bara för att jag äger den eller...?? Antar att du menar mig när du skriver någon med tanke på att ingen annan svarat... Pioneer tex har ÄNNU bättre svärta och nån sån äger jag inte....

Postad 18 december 2007 - 17:05

SirLinkan
  • SirLinkan
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Tyckte oxå att det var mycket rött i början men efter lite pillande med inställningarna och när tv´n väl blivit "varm i kläderna" så har jag absolut inget att klaga på när det gäller den röda färgen... Som jag skrivit innan i tråden så blir DVD bilden via scart över förväntan bra...

Hej.

Inga som helst problem med svärtan what-so-ever.... jämfört med Q96 som jag iofs bara sett i affär så ligger P96 i mitt tycke ett par klasser högre upp....!!

Tvn blivit "varm i kläderna", låter ju som om den borde bli ännu rödare då :lol: Tack för informationen, Hylle! Det låter som jag inte behöver vara rädd för blödande rödfärg bara jag får lägga fingrarna på inställningarna!

Postad 18 december 2007 - 17:15

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Färger upplevs ju olika från person till person....... så bara för att jag säger det så behöver ju inte det betyda att du personligen inte uppfattar samma som jag... kolla om du inte kan få fippla lite med inställningarna på nåt utställningsexemplar nånstans och se om du får fram nåt bra resultat....

Postad 18 december 2007 - 17:40

SirLinkan
  • SirLinkan
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0

Färger upplevs ju olika från person till person....... så bara för att jag säger det så behöver ju inte det betyda att du personligen inte uppfattar samma som jag... kolla om du inte kan få fippla lite med inställningarna på nåt utställningsexemplar nånstans och se om du får fram nåt bra resultat....

Jag ska leta upp någon affär som låter mig pilla lite men efter att ha läst diverse artiklar på nätet så känner jag mig inte så orolig. Jag har hittills inte sett någon som klagat på färgåtergivningen!

Postad 18 december 2007 - 20:27

PutteSophie
  • PutteSophie
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Nu har jag beställt en P96:a till mig och gumman, Blev en 50", så det kommer nog bli som natt och dag mot vår gamla CRT 32" Thomson...:lol:

Får den näst Torsdag.

Putte

Jag byggde fäste med hänglist från K-rauta och 2st fästskenor, köpte lite skruv/plugg samtidigt och kostnaden stannade på ca 320kr.
Tittade en del på färdiga fästen men dels byggde dom ut för mycket samt var omotiverat dyra för lite plåtreglar.
Hade nedan bild som ger lite uppfatting om att plasman hänger mer eller mindre direkt på väggen.

Posted Image

Jag är intresserad av att få fler bilder på ditt fäste, ser onekligen bra ut.

MVH

Putte

Postad 18 december 2007 - 20:29

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Instämmer...! Det där såg ju riktigt snyggt ut och att det var förb****t billigt gör ju inte saken sämre...! :lol:

Postad 18 december 2007 - 21:14

Unregistered3b1517fd
  • Unregistered3b1517fd
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Vet nån av er hur man kan "isolera bort" surrandet från tvn? Kan man lägga nå slags isolering bakom tvn för att få bukt med det? för jag antar att susandet kommer därifrån.. Stör mig lite grann på det.. vet inte hur ni andra upplevar detta!

Redigerat av Unregistered3b1517fd, 18 december 2007 - 21:17.

Postad 18 december 2007 - 21:59

grand_master
  • grand_master
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0
Jag satt och jämförde de tyska och svenska priserna på 58-tummaren och skillnaden är rätt brutal, milt uttryckt. I Sverige ligger priserna som lägst på 44-45 tusen riksdaler. T ex har har "Radiobutiken Ekerö" den i lager för 45 000 kr, vilket får anses rätt pressat i Sverige.

Om man dock kollar de tyska priserna på prisjakt kostar samma tv 3755 euro hos "FotoPreisSturz.de", se själv: http://www.fotopreis...p?id=PS58P96FDX

Detta blir ett pris på 36 048 kr med en kurs på 9,6 kr / euro. Med frakt till Sverige hamnar man på 3930,25 euro vilket ger 37730 kr. Detta pris är alltså inkl tysk moms och frakt, dvs totalpriset för att få TV:n hem till dörren. Med tanke på att det är över 7000 kr billigare än bästa pris man kan få i Sverige, fattar jag inte att jag inte tänkt på detta förut.

Butiken verkar en rätt seriös firma, om kan kollar på omdömen. Omdömena på Prisjakt är rätt positiva, även om de bara är 8 stycken: https://www.prisjakt...info.php?f=1257

Däremot har Tyskland en stor prisjämförelsesajt, som är bättre än tyska Pricerunner tycker jag, som motsvarar Prisjakt. Där har butiken 1397 omdömmen och maxbetyg vilket känns rätt seriöst. Kolla själva: http://www.idealo.de...s=1197989308345

TV:n finns alltså i lager så det är bara att slå till om man vill. Sjukt bra pris må jag säga. Det är dags att vidga vyerna och sluta betala mer än nödvändigt.

Redigerat av grand_master, 18 december 2007 - 22:36.

Postad 19 december 2007 - 10:35

sumpan77
  • sumpan77
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Vet nån av er hur man kan "isolera bort" surrandet från tvn? Kan man lägga nå slags isolering bakom tvn för att få bukt med det? för jag antar att susandet kommer därifrån.. Stör mig lite grann på det.. vet inte hur ni andra upplevar detta!

Köp en PS3 så lär du inte höra nåt surr från TVn längre :P

Postad 19 december 2007 - 11:08

Toxicarea
  • Toxicarea
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Nu har jag beställt en P96:a till mig och gumman, Blev en 50", så det kommer nog bli som natt och dag mot vår gamla CRT 32" Thomson...:P

Får den näst Torsdag.

Putte

Posted Image

Jag är intresserad av att få fler bilder på ditt fäste, ser onekligen bra ut.

MVH

Putte

La upp lite bilder i mitt galleri där man att den nästan hänger direkt på väggen.
Plasman hängde jag på 80cm höjd från golvet, mätt då från golv till underkant på tv´n.
Detta lite för att vi har en dotter här som framöver börjar kuta omkring =)

Listsystemet jag använde mig av är detta: http://www.elfa.com/...veSubPageId=838
Dock valde jag silver finish på mitt, fanns på K-Rauta.

Postad 21 december 2007 - 16:57

Tobbe1975
  • Tobbe1975
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0
Verkligen supernöjd med min 50" P96:a. :)

Det som jag var lite orolig för var den inbyggda boxern, men jag blev mkt överraskad!! Mkt bra bild enligt mig.

Lagt upp 2st bilder...inte de bästa då det var lite mörkt. Fler kommer nog...

Postad 22 december 2007 - 10:56

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0
Frågor:

Lider modellen av buzzing/oljud från strömförsörjningen (kan låta olika mkt beroende på om det är en ljus eller mörk bild som visas)?
Är 24p jämnt och fint?
Är svärtan och detaljerna i svärtan bra?

Postad 23 december 2007 - 10:05

nurfen
  • nurfen
  • Veteran

• 2 031 inlägg
  • 0
Ingen...?

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.