Styra NEXA med Harmony 1000
Marmitek Powermid XL
(Trådlös ljud- och bildöverföring)
|
1
|
(10)
|
256:- | |
Logitech Harmony 1000
(Fjärrkontroller)
|
4
|
(87)
|
Inga priser | |
Logitech Harmony 1100
(Fjärrkontroller)
|
7
|
(50)
|
Inga priser |
* Officiell tråd - Logitech Harmony * (4565 inlägg)
|
4 mån sedan |
RF extender till Logitech Harmony 1100 (6 inlägg)
|
12 år sedan |
Kanalloggor för Harmony 1000 (45 inlägg)
|
14 år sedan |
Söker en supermultifjärr (5 inlägg)
|
14 år sedan |
Logitech Harmony 1100, fakta eller rykte (82 inlägg)
|
14 år sedan |
Förläng IR signalen i ett stängt skåp (8 inlägg)
|
15 år sedan |
Logitech Harmony 1000 (602 inlägg)
|
15 år sedan |
Harmony One, 900 eller 1100? (19 inlägg)
|
15 år sedan |
Styr din Kinpgpin-duk med Harmony-fjärren. (16 inlägg)
|
17 år sedan |
Postad 25 November 2009 - 22:51
Postad 26 November 2009 - 11:51
Min fråga är följande dock: Finns det inga koder man kan skicka till NEXA så att dom dimmar till en viss nivå?
Eller fungerar det bara med X10? En polare som sitter å skirver ett program till iphone för att kunna styra NEXA från den påstår att man kan göra det genom att skicka "direkta" koder som ställer dimmern från 0-255. Om dettta stämmer så borde man väl kunna göra det från en Harmony också.
Sen tycker jag det är lite beklagligt att man inte kan lägga till egna macro på 1100, kan inte fatta varför dom har tagit bort möjligheten.... Och att man inte kan lägga in egna ikoner för activities som man kan för favoritkanalerna.
I övrigt måste jag säga att det är en toppenprodukt, men hade önskat att den var lite mer flexibel som Pronton är.
Postad 26 November 2009 - 12:59
Sök på "harmony wireless" på prisjakt. Vet inte varför de inte indexerar produkten...Finns inte extendern i handel längre? Vart finns den isåfall? Hur tusan ska man annars göra om man vill kontrollera t.ex. nexa utan att rikta kontrollen mot en omvandlare?
Postad 27 November 2009 - 00:26
Nu har jag en annan idé....
Vi är ju många som har löst problemet med att styra NEXA med våra harmony genom att använda en IR-IR som sänder via RF.
Idag var jag och köpte Somfy motor till mina rullgardiner som också går över RF. Men jag hittar inga koder till dem. Då fick jag en idé :-)
Skulle man inte med hjälp av IR-sändaren som tar emot signaler via RF lära harmonyn koden som behövs?
Trycker jag på min RF-kontroll som jag fick till min Somfy så blinkar det på min IR-mottagare, så om jag riktar den mot min harmony när jag lär in en ny kod så BORDE det fungera....
Nu har jag dykt lite djupare i det hela, och tyvärr är det inte så enkelt.... Men allt går ju att lösa! :-)
Somfy använder tydligen ett egenutvecklat system som ligger på en egen frekvens och kör med rullande koder.
Såhär har jag lösa det:
1 st Somfy fjärrkontroll
2 styck nexa brytare
1 st. IR - IR som sänder via RF
Med relä kopplar jag Nexan till knapparna på somfy fjärrkontrollen.
Prograrmerar 3 knappar i harmonyn som i vanliga fall slår på nexa 1 / slår av nexa 1 / slår på nexa 2
Slå på nexa 1 blir : upp
Slå av nexa 1 blir : stopp
Slå på nexa 2 blir ner
När jag trycker på NER på min Harmony så skickas en IR-signal som av min IR-transmitter som sänder signalen vidare via RF till nexan som tror att den slår på en lampa, men istället skickar den ström till ett relä som "trycker" på min somfy kontroll som i sin tur skickar en signal till mina somfy gardiner.
Redigerat av Unregistereda3cb9c9a, 27 November 2009 - 15:05.
Postad 27 November 2009 - 14:23
Redigerat av Unregistereda3cb9c9a, 27 November 2009 - 15:06.
Postad 27 November 2009 - 23:40
Redigerat av Unregistered08511788, 27 November 2009 - 23:41.
Postad 28 November 2009 - 00:58
Redigerat av Unregistered08511788, 28 November 2009 - 01:23.
Postad 28 November 2009 - 04:12
Om jag ska köpa pyramiden från claes ohlson.
Kan jag använda båda pyramiderna samtidigt, eller blir det störningar?
Var någon som skrev tidigare i tråden att det verkade so att pyramiderna kommunicerade hela tiden?
Och jag har ju bytare från Everflourish - Claes ohlsons egna, fungerar dessa med nexa inställningar eller är det att knalla iväg och köpa Nexa brytare?
Redigerat av Unregistered85748b11, 28 November 2009 - 04:16.
Postad 29 November 2009 - 00:31
Den tanken sket sig.
Jag har fått tips om hur jag ska göra men det går verkligen inte.
Nu börjar jag fundera på om det har nått med knapp-intervallen att göra.
På de självlärande kontrollerna så måste man hålla in knappen en liten stund för att den ska lära sig koden. Kan det vara så att kontrollen "trycker igen" om man håller in den, t.ex. om man håller in volymknappen och höjjer/sänker ljudet.
Är det värt att prova, och vilken interval inställning ska man ändra tror ni?
Nevermind - knasig idé som inte riktigt funkade alls
Redigerat av Unregistered85748b11, 29 November 2009 - 01:01.
Postad 29 November 2009 - 19:56
Postad 30 November 2009 - 17:05
Men hjälp av en bra återköps-policy på claes Ohlson och en trevlig Kjell&Co personal så fick jag byta mina pyramider mot Kjelles IR-extender och fick en försäkran om att det skulle fungera med deras grejjer. Det blev en Digiality IR-200.
Koppla in, satte in mina självlärande Nexa och klicka på den knappen jag vill att Harmonyn skulle använda som på för Nexabrytaren och då klickade det till 2 gånger. (Först försöket!!)...
Suttit hela helgen och svurit över pyramiderna men den som Kjell&co fungerade hur bra som helst för mig.
Nu har jag skitsvårt att bestämma mig för vad de andra två brytarna ska användas till, jag har hela tiden förgäves att åtminstone få 1 att fungera att jag blev så förvånad över att alla 3 fungerar med olika koder.
Redigerat av Unregistered85748b11, 30 November 2009 - 17:06.
Postad 01 December 2009 - 15:18
Vad var det du köpte hos Kjelle egentligen? Hittar ingen IR-200 på deras hemsida...Men hjälp av en bra återköps-policy på claes Ohlson och en trevlig Kjell&Co personal så fick jag byta mina pyramider mot Kjelles IR-extender och fick en försäkran om att det skulle fungera med deras grejjer. Det blev en Digiality IR-200.
Postad 03 December 2009 - 16:15
Postad 10 December 2009 - 23:50
LÄNK: http://www.kjell.com...8230000,8760000
Postad 12 December 2009 - 22:18
Som alla väl redan vet fungerar Nexa och Claes pyramider ihop. Jag har köpt och det fungerar. Tänker precis som du komplettera med extender för att kunna gömma undan pyramiden och ev. lite andra burkar. Det går ju fortfarande att utnyttja andra utgångar på extendern till att styra vanliga prylar och dessutom kan man sätta pyramid-mottagaren vid projektorn för att dra igång den utan att behöva sikta på den. (Nu har väl de flesta projektorer hög känslighet för att fixa det ändå, men i alla fall...)Kan bekräfta att kjell's produkt 66030 fungerar bra. Använd bara transmitter delen. Fungerar direkt med mina nexa dosor. Ska komplettera med extendern så blir det perfekt.
Postad 16 December 2009 - 18:45
Harmony 895 har ju stöd för Z-wave som jobbar med frekvensen 868 Mhz som även dessa produkter gör. Här är länk till en av produkterna:
Nexa professional dimmer-mottagare
Nexa skriver ingenting om Z-wave men undrar om de ändå inte är kompatibla... skall nog slå dom en signal imorgon och kolla.
Edit: Vitsen skulle ju isf vara att kunna styra dessa enheter utan att behöva pyramider och liknande.
Redigerat av pwillow, 16 December 2009 - 18:47.
Postad 22 December 2009 - 17:18
Fixat extendern nu. Mosade in all skit i skåpen och använde extenderns kablar till allt. Gött att kunna byta kanal även på tvn utan att behöva bry sig om siktet.Som alla väl redan vet fungerar Nexa och Claes pyramider ihop. Jag har köpt och det fungerar. Tänker precis som du komplettera med extender för att kunna gömma undan pyramiden och ev. lite andra burkar. Det går ju fortfarande att utnyttja andra utgångar på extendern till att styra vanliga prylar och dessutom kan man sätta pyramid-mottagaren vid projektorn för att dra igång den utan att behöva sikta på den. (Nu har väl de flesta projektorer hög känslighet för att fixa det ändå, men i alla fall...)
Extendern verkar ha riktigt bra räckvidd vilket är positivt. Inga problem att använda fjärren runt om i hela lägenheten. Trots dubbla betongväggar.
Enda nackdelen verkar vara att programmet kräver att man uppdaterar extendern också varje gång man ska uppdatera fjärren (även om det är en ren uppdatering för kontrollen, typ ny favoritkanal, bakgrundsbild osv). Detta blir ju sjukt drygt när man har den inkopplad långt in i ett skåp med fem sladdar. Om någon vet ett sätt att komma runt detta, skrik!
Postad 22 December 2009 - 19:27
Wow, det låter ju otroligt korkat att de gjort såEnda nackdelen verkar vara att programmet kräver att man uppdaterar extendern också varje gång man ska uppdatera fjärren (även om det är en ren uppdatering för kontrollen, typ ny favoritkanal, bakgrundsbild osv). Detta blir ju sjukt drygt när man har den inkopplad långt in i ett skåp med fem sladdar. Om någon vet ett sätt att komma runt detta, skrik!
Hoppas att det finns nån väg runt det.
Var köpte du din extender o till vilket pris?
Den är ju inte indexerad på prisjakt utan man får söka fram den och den heter ju tyvärr inte exakt lika överallt heller så det är lätt att missa några butiker.
Postad 27 December 2009 - 14:58
Postad 10 February 2010 - 16:50
Jag är också intresserad utav om det går att styra NEXA Professional serien med hjälp av min harmony one via kjells IR Remote-Link. Någon som testat?pwillow, fick du något svar på din fundering om Nexas proffesional serie?
Någon som vet vad den stora skillnaden är mellan NEXA Professional serien och deras självlärande serie?
Postad 18 March 2010 - 17:10
någon som är säker och har tästat eller har dom sakerna man behöver.
Postad 20 March 2010 - 14:35
Det va lite segt att få kontrollen att snappa upp kommandona. Och när jag väl lyckades styra uttagen så va det lite buggigt. Fungerade bara ibland och man va tvunngen att hålla Harmonyn väldigt nära mottagaren.
Men efter ett par på och avslagningar så fungerar det nästintill perfekt nu. Styr 3 olika uttag och i stort sett alla knapptryckningar registreras och jag kan vara långt ifrån mottagaren.
Hur kan det vara så? Lär sig harmonyn att skicka signalerna bättre eller hur fungerar det?
Känns som man borde kunna lära harmonyn att styra alla typer av uttag. Gäller väl bara att få kontrollen att snappa upp signalerna och sedan skicka dom som RF
Postad 30 March 2010 - 01:40
Är det någon som har en Harmony 895 och har testat att styra produkter ur Nexa professional-serien?
Harmony 895 har ju stöd för Z-wave som jobbar med frekvensen 868 Mhz som även dessa produkter gör. Här är länk till en av produkterna:
Nexa professional dimmer-mottagare
Nexa skriver ingenting om Z-wave men undrar om de ändå inte är kompatibla... skall nog slå dom en signal imorgon och kolla.
Edit: Vitsen skulle ju isf vara att kunna styra dessa enheter utan att behöva pyramider och liknande.
Fick du nånsin nåt svar angående detta?
Postad 28 July 2010 - 21:07
Finns inga knappar att trycka på då jag går in i enheter och på belysningspanel... finns inga kommandon att lägga till heller om man går in på inställningar/justera knappar.
Försöker få den att kontrollera mina NEXA PB-3 men det fungerar inte särskilt bra då jag inte har några knappar att trycka på, jag köpte mig en sån häringa från Classe Olsson för att göra om signalen till RF, men vad hjälper det när man inte har några kommandon att skicka....
Postad 29 July 2010 - 18:58
Med RF batteriet har det inte varit något problem alls. Tog en knapp 1on och satte i nexan och tryckte på den och det funkade men när jag kopplar in ir->rf pyramiden och gör samma sak så funkar det inte alls. Är det mycket problem med självlärande?
Använde mig av NEXA LYCR-300 i fjärren och får upp många kommandon
Postad 29 July 2010 - 19:31
Läste någonstans att pyramiderna är känsliga för störningar, och den personen hade testat den där från kjell.com istället och vips så hade det fungerat, så jag håller tummarna och så får vi hoppas det fungerar
Postad 31 July 2010 - 14:43
Var tillbaka med mina pyramider från Classe och körde på de från Kjell istället. Funkar mycket bättre. Har dock ett problem som jag inte vet hur jag skall lösa.
Har lagt 1on och 1off till Nexan för TV och när jag går in på devices och trycker 1on så slås tv på. Men när jag lägger till 1on i activities titta på tv så slås alla nexa på. hur kan det bli så?
Postad 05 August 2010 - 15:11
Men jag har tyvärr ingen lösning på ditt problem, verkar knepigt.... :/
Postad 07 August 2010 - 17:39
IR-remote: http://www.kjell.com...00000,536500000
och en sån här:
IR till RF-omvandlare: http://www.kjell.com...00000,536500000
Eller räcker det till IR-till RF-omvandlaren?`
Pyramiden verkar ju inte gå att köpa längre, så någon som fått det att fungera med prylar som går att köpa idag får gärna beskriva vad man ska köpa för att få det att fungera.
Postad 10 August 2010 - 12:08
Redigerat av Le Mans, 10 August 2010 - 12:11.
Postad 22 August 2010 - 13:44
Finns som enhet redan i Harmony´s bibliotek under JB Media light-manager Pro.
http://cms.jbmedia.d...m...4&Itemid=74
Om kopplad via usb till dator så går den även att styra via en iPhone app som funkar klockrent samt en egen websida efter egen design..
Den klarar även av Nexa self-lerning system samt ny funktionen att dimma till viss nivå på vissa nya Nexa enheter
Svarar även på denna tråd gällande Hamrony 1000
/Bo-Anders Adamsson
Bifogad fil(er)
Redigerat av qemboad, 22 August 2010 - 13:56.
Postad 23 August 2010 - 13:29
Postad 16 September 2010 - 21:00
Sedan jag av en slump bytte från koderna som man fann när man la till Nexa SYCR-3500 till LYCR-300 så har problemet med självtändande lampor försvunnit. Koderna till SYCR-3500 verkar dessutom inte finnas längre. Jag som nästan var på väg att slopa Harmonyn till ljuset. Glad gladare gladast!
Kan också ge ett tips till er som använder "rf-ir-bollen". Låt den inte stå tillsammans med en router. Stor orsak till störningar. Sedan jag flyttade min från routern så funkar det så mycket bättre! Tidigare så hackade det ofta när man scrollade i menyer eller justerade volymen och den reagerade också långsammare. Nu är fördröjningen absolut acceptabel.
Postad 25 September 2010 - 23:33
1.Vill att kontrollen ska fungera igenom mediabänken så jag slipper ha luckorna öppna.
2. styra ett Nedis cinema backlight (http://www.netonnet....HT/118210.3470/)
Vad behöver jag införskaffa för att få allt att funka smidigt ?
MVh Jimmy
Postad 03 January 2012 - 23:11
Har försökt med allt som har stått i den här tråden, men ingenting fungerar..
Kan någon ge något tips
Postad 03 May 2012 - 13:35
Postad 05 July 2012 - 15:32
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
* Officiell tråd - Logitech Harmony *
2 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler