Asus P5E-VM HDMI (matx)
250 svar till detta ämne
Postad 18 March 2008 - 12:32
Dyfa
-
Dyfa
-
Användare
-
-
169 inlägg
E6600 Ok, detta problem verkar i första hand drabba dem som använder de nya E8x00 processorerna tillsammans med BIOS rev. 0405.
mvh, Daniel.
Har läst rapporter på nätet om folk som betatestat BIOS 0502, och problemet skall vara löst.

mvh, Daniel.
Nu finns ny version av BIOS, version 0503, att ladda ner från Asus FTP-servrar. De verkar dock inte ha publicerat dem på de vanliga supportsidorna. ftp://ftp.asus.com.tw/pub/ASUS/mb/socket7...S-HDMI-0503.zipJag är på jobbet och har inte hunnit testa men de skall tydligen lösa problemet med S3 resume.  mvh, Daniel.
Postad 18 March 2008 - 23:17
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Förbannat trött på detta nu med ändrad upplösning så fort man byter källa eller stänger av tv. Går det att på något sätt få 1280x720 eller så via VGA? Och i så fall hur?
Postad 19 March 2008 - 07:09
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Förbannat trött på detta nu med ändrad upplösning så fort man byter källa eller stänger av tv. Går det att på något sätt få 1280x720 eller så via VGA? Och i så fall hur?
Har du läst igenom tråden? Byt till äldre drivrutin!
Postad 19 March 2008 - 09:23
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Den äldsta jag hittar är inte särskilt gammal. Kör med Win XP pro. Skulle uppskatta om någon hade den gamla drivrutinen(eller direktlänk) som fungerar?
Postad 19 March 2008 - 14:33
Unregistered91069091
-
Unregistered91069091
-
Användare
-
-
249 inlägg
Idag hände något underligt.
När jag skulle starta datorn idag fick jag upp ett varningsmeddelande. "Overclocking Failed" och bads trycka F1 för att ladda bios default!
Stängde av datorn och satte på den igen och då gick den igång utan problem.
Datorn är inte överklockad och ingenting är ändrat i bios???
Är det någon anna som upplevt samma sak?
* Asus P5E-VM HDMI
* Intel Core 2 Duo E6550
* Corsair XMS2 DHX TwinX DDR2 PC6400/800MHz CL5 2x1GB
/Johan
Redigerat av Unregistered91069091, 19 March 2008 - 14:34.
Postad 19 March 2008 - 16:00
Slangare
-
Slangare
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Någon som testat Bios 0503?
Anledning att byta?
Postad 21 March 2008 - 11:37
ferroz3
-
ferroz3
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Har du läst igenom tråden? Byt till äldre drivrutin!
Vad jag vet så löser man inte problemet med äldre drivrutiner under Win XP. Detta verkar bara gälla för Vista. För oss stackare som fortfarande kör XP finns det ingen lösning än på detta otroligt jobbiga problem. /Martin
Postad 21 March 2008 - 20:33
Danne
-
Danne
-
Forumräv
-
-
515 inlägg
Äntligen har jag fått det att fungera som jag vill! Visserligen inte genom någon drivrutin utan genom ett extern litet program. Man ställer in vilken upplösning man vill ha sen ligger det i bakgrunden o kollar så att upplösningen inte ändras, gör den det så ändrar det tillbaka direkt till den upplösning man ställt in. Testat ett par ggr och det fungerade klockrent. Både när bara Windows var igång och när jag hade Mediaportal uppe. Hoppas att det kan hjälpa flera.
Postad 21 March 2008 - 22:41
ferroz3
-
ferroz3
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Äntligen har jag fått det att fungera som jag vill! Visserligen inte genom någon drivrutin utan genom ett extern litet program. Man ställer in vilken upplösning man vill ha sen ligger det i bakgrunden o kollar så att upplösningen inte ändras, gör den det så ändrar det tillbaka direkt till den upplösning man ställt in. Testat ett par ggr och det fungerade klockrent. Både när bara Windows var igång och när jag hade Mediaportal uppe. Hoppas att det kan hjälpa flera.
Intressant, jag kör för tillfället med ett annat litet program som heter reschange.exe som jag har mappat till min MCE fjärrkontroll. Varje gång upplösningen har ändrats så byter jag alltså tillbaka manuellt. Dock så har MediaPortal haft lite bekymmer om jag ändrar upplösning när det är igång. Ibland fylls inte skärmen ut riktigt efteråt. Detta program låter ju mycket bättre. Skall testas! /Martin
Postad 23 March 2008 - 13:23
MaxEmil
-
MaxEmil
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag har byggt en HTPC med ett P5E-VM HDMI men jag har ett irriterande problem. Jag låter ljudet gå över HDMI men varje gång ett ljud ska spelas upp så bryts bilden (får upp "No video signal" på TV:n), sen kommer bilden tillbaka och så småningom börjar även ljudet. Grymt irriterande! Någon som upplevt samma sak?
Uppdatering:
För att kringgå problemet så kopplade jag ljudet via en koax på SPDIF-utgången direkt till TV:n men TV:n (en Philips 37PFL9632D) verkar inte vilja ta emot ljudet via koax-kabel när jag har HDMI-kabeln inkopplad, precis som att datorn skickar något ljud-aktigt via HDMI-kabeln ändå vilket blockerar ljudet via koax. När jag kopplar in en annan dator på en annan HDMI-ingång med en DVI->HDMI-adapter kan jag ta emot ljud via koax-kabeln. Så är det någon som vet något sätt som man helt kan ta bort ljud från HDMI-utgången? Har valt att köra ljud från "Realtek HD Audio Output" istället för "HDMI Device" och jag har stängt av Intel® High Definition Audio HDMI, men inget har hjälpt.
Redigerat av MaxEmil, 23 March 2008 - 16:17.
Postad 23 March 2008 - 15:42
Unregisteredfb5958ec
-
Unregisteredfb5958ec
-
Forumräv
-
-
637 inlägg
Jag ställde denna fråga i en annan tråd, men det kanske passar bättre här:
Jag har just börjat läsa på om detta inför kommande inköp.
Verkar som det är ordentligt strul med att få de nya ljudformaten ifrån t.ex. BluRay att lira via datorn..
Min första fråga är: Ponera att man får ljudet att fungera via HDMI ifrån datorn för uppspelning av t.ex. BluRay filmer (via t.ex. Onkyo förstärkare med HDMI ingång). Hur blir det då om jag vill spela en mp3 ifrån winamp. Kommer den stereo-ljudsignalen också kunna skickas via HDMI till förstärkaren och sedan spelas upp i stereo?
Jag gissar att det inte går, eftersom ljudet som skickas via HDMI måste skickas med en bild. Vilket innebär att man ändå måste ha en typ tosslink kabel mellan datorn och förstärkaren för all annan musikuppspelning.
Om jag gissat rätt, kommer min följdfråga här: Hur ställer man om på datorn om ljudet ska skickas via HDMI (för filmer) eller via tosslink (för mp3 stereo musik)??
Fråga nummer tre blir: är det värt dehär strulet med HDMI? Tappar man överhuvudtaget något i hörbar ljudkvalite genom att kolla på sina filmer med ljudet skickat via en digtal tosslink jämfört med att skicka via HDMI?? Finns det några side by side tester utförda på detta??
All input är välkommen
Mvh
Robban
Postad 23 March 2008 - 18:38
Jensa86
-
Jensa86
-
Användare
-
-
172 inlägg
Någon som har detta moderkort och även ett externt grafikkort som kan prova om man kan få ljudet via moderkortets hdmi även om man inte använder det grafikkortet utan skickar bilden via ett pci-e grafikkort?
Ska nämligen ha en htpc some speldator med och vill ändå ha HD ljuden man kan få ut genom HDMI så hoppas det går att kombinera dessa så man tar ljudet från moderkort och bild från pci-e grafikkort.
Postad 24 March 2008 - 17:31
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Någon som har detta moderkort och även ett externt grafikkort som kan prova om man kan få ljudet via moderkortets hdmi även om man inte använder det grafikkortet utan skickar bilden via ett pci-e grafikkort?
Ska nämligen ha en htpc some speldator med och vill ändå ha HD ljuden man kan få ut genom HDMI så hoppas det går att kombinera dessa så man tar ljudet från moderkort och bild från pci-e grafikkort.
Tja! Stödjer detta kort nån av de nya ljudvarianterna som kom med blueray/HDDVD? Jag har systerkortet P5E-V (samma men ATX), och kör ljudet via digital koax...det fungerar fint. Har inte testat nåt annat, min receiver är bara 2½ år, men jag har inte HDMI...har inte funderat på byta receiver än, så jag kollade inte vilka ljudformat som stöddes. Fungerar iaff klockrent att köra blueray (via extern grafik) och ljudet(DD5.1 och DTS5.1) via koaxén.
Postad 24 March 2008 - 20:05
Jensa86
-
Jensa86
-
Användare
-
-
172 inlägg
Tja!
Stödjer detta kort nån av de nya ljudvarianterna som kom med blueray/HDDVD?
Jag har systerkortet P5E-V (samma men ATX), och kör ljudet via digital koax...det fungerar fint. Har inte testat nåt annat, min receiver är bara 2½ år, men jag har inte HDMI...har inte funderat på byta receiver än, så jag kollade inte vilka ljudformat som stöddes.
Fungerar iaff klockrent att köra blueray (via extern grafik) och ljudet(DD5.1 och DTS5.1) via koaxén.
På sätt och vis. Det stödjer 7.1 PCM så du kan få ut lossless ljud med det måste decodas av datorn.
Postad 27 March 2008 - 16:46
Spooke
-
Spooke
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag har i dagarna fått mitt p5e-vm hdmi och ska snart påbörja mitt htpc-bygge.
Undrar lite ang kylning av nord- resp sydbrygga. Det nämns på vissa ställen att nordbryggan blir för varm och på andra att det är sydbryggan.
Jag sitter nu med en NC-U6 och undrar var den kommer göra mest nytta.
Är det någon som vet vad NC-U6 kan tänkas göra för skilnaden mot originalen. Nordbryggans kylning ser nämligen rätt maffig ut.
Tacksam för svar!
Postad 29 March 2008 - 00:31
ferroz3
-
ferroz3
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Äntligen verkar det som att man har hittat en work-around till upplösningsproblematiken. Genom att ta bort följande nyckel i registret så ställer inte upplösningen om sig till 800x600 när man byter ingång på TV:n. ************ In the registry at HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion \Run, the Intel drivers install the following key: Persistence=C:\Windows\system32\igfxpers.exe ************ Jag hittade detta på AVSForum, http://www.avsforum....94#post13419394Har precis testat det med framgång. Det enda som fortfarande inte fungerar för mig är när jag väcker HTPC:n utan att ha TV:n (PX70) på rätt ingång. Då hittar inte TV:n någon signal, men genom att ställa i standby igen och starta med rätt ingång så kommer bilden tillbaka. /Martin
Postad 29 March 2008 - 12:17
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Tja!
Stödjer detta kort nån av de nya ljudvarianterna som kom med blueray/HDDVD?
Jag har systerkortet P5E-V (samma men ATX), och kör ljudet via digital koax...det fungerar fint. Har inte testat nåt annat, min receiver är bara 2½ år, men jag har inte HDMI...har inte funderat på byta receiver än, så jag kollade inte vilka ljudformat som stöddes.
Fungerar iaff klockrent att köra blueray (via extern grafik) och ljudet(DD5.1 och DTS5.1) via koaxén.
Tja! Precis byggt ihop en ny htpc igen med detta moderkort men får bara ut 2.0 ljud kör vista,försökt hitta settings men inte lyckats få till det,tips mottages gärna.
Postad 31 March 2008 - 20:27
Spooke
-
Spooke
-
Rookie
-
5 inlägg
Nu har jag ihop mitt htpc med detta moderkort och har lite funderingar.
1. Kan man ha ljud ut från hdmi och koax samtidigt eller är det antingen eller?
2. Hur spelar man upp 1080p24? jag kan bara välja mellan 50-60Hz
3. Finns det någon bra lösning om man vill ha en upplösning tex 1280x720 i vanliga fall och 1920x1080 vid filmuppspelning?
4. Ibland när jag byter upplösning eller startar om datorn byter tv:n (Samsung 40M87) från Just Scan till 16:9, kan man förhindra det på något sätt.
Tacksam för svar!
Postad 01 April 2008 - 00:37
BlinkingLEDs
-
BlinkingLEDs
-
Lärjunge
-
-
363 inlägg
Har ett problem. Får ingen signal via HDMI till min lcd-tv. Tvn är en lg 42lf66. hittar inget inställning att hdmi alltid ska vara på. Snälla hjälp en stackars noob.
Postad 05 April 2008 - 13:26
Bumpa Berra
-
Bumpa Berra
-
Användare
-
-
144 inlägg
Äntligen verkar det som att man har hittat en work-around till upplösningsproblematiken.
Genom att ta bort följande nyckel i registret så ställer inte upplösningen om sig till 800x600 när man byter ingång på TV:n. ************ In the registry at HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion \Run, the Intel drivers install the following key:
Persistence=C:\Windows\system32\igfxpers.exe ************ Jag hittade detta på AVSForum, http://www.avsforum....94#post13419394
Har precis testat det med framgång. Det enda som fortfarande inte fungerar för mig är när jag väcker HTPC:n utan att ha TV:n (PX70) på rätt ingång. Då hittar inte TV:n någon signal, men genom att ställa i standby igen och starta med rätt ingång så kommer bilden tillbaka.
/Martin
Kanon!!! Så enkelt. Funkar klockrent i XP. TACK!!!!!!!!
Postad 05 April 2008 - 13:34
Unregisteredafe9e410
-
Unregisteredafe9e410
-
Veteran
-
-
1907 inlägg
Har tagit bort värdet i registret och kör vista 32 återkommer när jag ser att den inte switchar.
Postad 05 April 2008 - 14:41
ferroz3
-
ferroz3
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Äntligen verkar det som att man har hittat en work-around till upplösningsproblematiken.
Genom att ta bort följande nyckel i registret så ställer inte upplösningen om sig till 800x600 när man byter ingång på TV:n. ************ In the registry at HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion \Run, the Intel drivers install the following key:
Persistence=C:\Windows\system32\igfxpers.exe ************ Jag hittade detta på AVSForum, http://www.avsforum....94#post13419394
Har precis testat det med framgång. Det enda som fortfarande inte fungerar för mig är när jag väcker HTPC:n utan att ha TV:n (PX70) på rätt ingång. Då hittar inte TV:n någon signal, men genom att ställa i standby igen och starta med rätt ingång så kommer bilden tillbaka.
/Martin
Kanon!!! Så enkelt. Funkar klockrent i XP.
TACK!!!!!!!!
Har du samma problem som jag att du måste ha TV:n igång när du startar datorn för att den skall aktivera HDMI-utgången? Tyvärr så tycker jag inte att denna "fix" har gjort livet lättare för mig iom detta. Har HTPC:n startat för en schemalagd inspelning tex så kan jag inte få upp någon bild på tv:n förrän inspelningen är klar. Väldigt irriterande! /Martin
Postad 06 April 2008 - 16:16
luckyb
-
luckyb
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej!
köpte också moderkortet och problem som jag har märkt av är:
Går ej köra 4GB corsair minne i CL4, det visar overklocking failed. Ställer man in på 2.1V är det samma sak..
Jag har senaste bios 0503 men kan inte köra i 1280x720 upplösning, det blir blått.
Har någon annan sammma problem? Det är en lampa i moderkortet som lyser fast man stängt av datorn, ska den lysa alltid eller??
Postad 07 April 2008 - 12:03
mthulin
-
mthulin
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej! Jag kör också på Lian Li C35 chassit och är också ute efter att öka luftgenomströmningen. Är det någon av er som monterat in 6cm fläktar istället för 4cm standard-fläktarna? I så fall är det svårt att få plats och måste man borra upp några nya hål för att fästa dem vid? Rekommendation på fläkt? Just nu kör jag på standardfläktarna kopplade på chassi-fläkt uttaget och nedsatta till 80% av drivspänningen i BIOS. Det gör dem BETYDLIGT tystare än att köra dem på 100%. Nu är det nätagget man hör mest. Skulle däremot vilja ha ner temperaturen ytterligare därav min fråga om 6cm fläktar. Som svar på din fråga: två likadana fläktar som är kopplade parallellt på samma källa kommer att gå på ungefär samma varvtal. Jag kör med ett Lian Li 35 chassi med två 4cm fläktar. Den ena finns det ju chassifan uttag för och den andra stoppade jag i powerfan. Tyvärr går det inte att styra powerfan med mjukvara, vad jag kan se i asus medföljande program. Jag tänkte köpa 3st tysta fläktar och stoppa in, kan jag ta alla dessa tre med förgrening från chassifan uttaget? Vilket sätt är det smartaste att koppla in flera fläktar med detta moderkort och kunna styra dom. Finns det bättre programvara att styra fläktar med?
Jag har också ett lianchassi, dock inte samma som dig, men jag kör två fläktar med förgrening från chassifan . Det funkar utan problem. Men jag hade ju helst haft ena fläkten i powerfan, men den går så vitt jag vet inte att styra, förutom med fysiska motstånd. Men som sagt, jag har inte upptäckt några problem.
Du har rätt, det går bra. Undrar vilken av dom som visar varvtalet i övervakningen? Jag testade två tysta fläktar som inte var ett dugg tystare än de som satt i. Nu byter jag till större fläktar. Det ryms ju faktiskt 6cm. En sak som är dumt i mitt chassi är att det är borrade små hål som stoppar fläktblåset. Jag funderar på att antingen borra upp hålen eller göra hål med galler istället. Det har ju stått en del om temperaturvisningen för CPU. Min visar 9 grader. Har du löst detta problem.
Jag borde kanske tillägga att fläktarna inte tystnade ett dugg innan jag satte dem på "silent mode" i bios. Men nåt om temperaturvisningen har jag inte läst. Vad menar du? Min visar för tillfället 10 grader, men om detta är ornomalt har jag ingen suck om..
Ja, jag undrar lite också om varvtalet, men om de har samma källa så borde de väl också ha samma varvtal?
Redigerat av mthulin, 07 April 2008 - 12:05.
Postad 11 April 2008 - 07:37
nobba
-
nobba
-
Lärjunge
-
-
498 inlägg
Har problem med nyare revisioner av PowerDvd på min htpc. Vid uppspelning av hd-dvd rycker bilden otroligt mycket. Med version 3316 fungerar det ok men utan de senare uppdateringarna lär det bli problem med bluray mm när jag får min LG HD-DVD/Bluray-läsare.
Jag kör nu med senaste grafikdrivarna från intel men har, utan framgång, testat med många äldre drivare också.
Någon annan som upplever liknande problem?
Asus P5E VM HDMI
Intel [email protected]
2gb PC6400
Postad 11 April 2008 - 07:56
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Har tagit bort värdet i registret och kör vista 32 återkommer när jag ser att den inte switchar.
Med Vista behöver du inte kladda i något register. Där går det bra med de gamla drivrutinerna som inte har detta problem.
Postad 11 April 2008 - 07:58
Unregisteredafe9e410
-
Unregisteredafe9e410
-
Veteran
-
-
1907 inlägg
Med Vista behöver du inte kladda i något register. Där går det bra med de gamla drivrutinerna som inte har detta problem.
Jag vill ha de senaste drivisarna och det funkar fint nu, det är så sköööönt att slippa ställa om grafiken vid uppstart.
Postad 11 April 2008 - 14:06
Unregisteredafe9e410
-
Unregisteredafe9e410
-
Veteran
-
-
1907 inlägg
Hej!
Jag kör också på Lian Li C35 chassit och är också ute efter att öka luftgenomströmningen. Är det någon av er som monterat in 6cm fläktar istället för 4cm standard-fläktarna? I så fall är det svårt att få plats och måste man borra upp några nya hål för att fästa dem vid? Rekommendation på fläkt?
Just nu kör jag på standardfläktarna kopplade på chassi-fläkt uttaget och nedsatta till 80% av drivspänningen i BIOS. Det gör dem BETYDLIGT tystare än att köra dem på 100%. Nu är det nätagget man hör mest. Skulle däremot vilja ha ner temperaturen ytterligare därav min fråga om 6cm fläktar.
Som svar på din fråga: två likadana fläktar som är kopplade parallellt på samma källa kommer att gå på ungefär samma varvtal.
Jag har sett att 5cm går in utan problem vid 6cm måste man nog borra uppe och nere, ialla fall för ett helt fritt flöde. Sen stämmer inte fästena vid större fläkt, men jag ligger lågt ett tag de fläktar jag köpt är inte tystare. Det som får anses vara problemet just nu är att jag satt dit en zalman 7700 med 120mm fläkt och ytan med hål är på tok för liten jag skulle behöva borra upp fler men har räknat ut att den kan knappast bli snyggt. En fördel är att cputemp sjönk med 8 grader och nordbryggan är betydligt svalare. Sydbryggan är fortfarande hur het som helst. för befintliga fläktar. Jag tror att 5cm ryms men 6cm tar i moderkortet.
Postad 11 April 2008 - 15:16
Unregistered195549ad
-
Unregistered195549ad
-
Amatör
-
-
62 inlägg
jag får inte ut nå ljud + att jag inte kan se på blu-ray filmer. Jag kör med Windows XP har de nå med saken å göra... är jävligt irriterad.
P5E-V HDMI
intel core 2 duo 3.0Ghz
OCZ DDR2 PC6400 4096MB KIT, Reaper x 2
Redigerat av Unregistered195549ad, 11 April 2008 - 15:19.
Postad 11 April 2008 - 18:49
CountZer0
-
CountZer0
-
Användare
-
-
101 inlägg
Hej!
Idag så plockade jag ihop min HTPC. En Antec Fusion med 4gb Corsair 6400 och en E8400 CPU. Installerade Win Vista x64 med Sp1 och alla uppdateringar som kom när jag kopplade in den på nätverket. Sedan skulle jag uppdatera bios... Tog ner den senaste biosen och körde ASUS program för att uppdatera. Allt gick bra fram till sista steget då det stod någonting om EEPROM. Jag valde cancel och startade om datorn.
Nu hade något hänt... Datorn slås på men ingen signal går till skrämen eller usb-portarna. Fläktarna snurrar och led:en på moderkortet lyser.
Har provat byta plats på minnena, provat med ett minne, provat plocka ur grafikkortet osv men ingenting hjälper.
Vad kan jag göra? Har jag lyckats ta bort biosen men inte lagt in någon ny? Är lite nybörjare på just det här området.
Tack på förhand
Håkan
Postad 11 April 2008 - 20:15
qrist
-
qrist
-
Användare
-
-
111 inlägg
Har problem med detta moderkort, nedladdade filer blir korrupta, CRC errors. Har testat hårddiskar och minnen, inga värmeproblem. Någon annan som upplevt detta?
Postad 11 April 2008 - 22:26
CountZer0
-
CountZer0
-
Användare
-
-
101 inlägg
Kan man reseta bios utan att gå in i nån meny? Och få tillbaka den ursprungliga biosen?
Postad 12 April 2008 - 13:16
luckyb
-
luckyb
-
Rookie
-
4 inlägg
CountZer0, kör en reset av CMOS och se om det hjälper.
1. Stäng datorn, slå av strömmern också.
2. Ta bort batteriet på moderkortet.
3. Titta på moderkorts manualen var CLRTC jumper sitter. Ändra CLRTC jumper från 1-2 till 2-3 och låt det stå 10 sekunder. Ändra tillbaka jumpern till 1-2.
4. Lägg tillbaka batteriet.
5. Kör datorn, håll Del knappen så att du kommer till bios och uppgradera bioset direkt där via Asus Ez flash.
Om det inte funkar att komma in i bioset ändå, så måste du flasha bioset på annat sätt (företag brukar ta ut bioset och köra det via maskin). Skicka in det så kan de fixa det...
Postad 12 April 2008 - 14:42
CountZer0
-
CountZer0
-
Användare
-
-
101 inlägg
Har provat det. Gick inte. Det fungerade inte.
Är dock lite fundersam på det här med bios-chipet. Är det verkligen den lilla plastbiten med 8st ben som man rycker utan problem? Enligt manualen så är det ju den som är bios?
Postad 12 April 2008 - 17:41
BlinkingLEDs
-
BlinkingLEDs
-
Lärjunge
-
-
363 inlägg
Hej!
Idag så plockade jag ihop min HTPC. En Antec Fusion med 4gb Corsair 6400 och en E8400 CPU. Installerade Win Vista x64 med Sp1 och alla uppdateringar som kom när jag kopplade in den på nätverket. Sedan skulle jag uppdatera bios... Tog ner den senaste biosen och körde ASUS program för att uppdatera. Allt gick bra fram till sista steget då det stod någonting om EEPROM. Jag valde cancel och startade om datorn.
Nu hade något hänt... Datorn slås på men ingen signal går till skrämen eller usb-portarna. Fläktarna snurrar och led:en på moderkortet lyser.
Har provat byta plats på minnena, provat med ett minne, provat plocka ur grafikkortet osv men ingenting hjälper.
Vad kan jag göra? Har jag lyckats ta bort biosen men inte lagt in någon ny? Är lite nybörjare på just det här området.
Tack på förhand Håkan
Jag råkade ut för samma sak. Det var bara att skicka tillbaks mobot.
Postad 12 April 2008 - 17:56
dunde
-
dunde
-
Mästare
-
-
3094 inlägg
Har provat det. Gick inte. Det fungerade inte.
Är dock lite fundersam på det här med bios-chipet. Är det verkligen den lilla plastbiten med 8st ben som man rycker utan problem? Enligt manualen så är det ju den som är bios?
Normalt så uppdaterar man endast BIOS om man har problem. Antar att du hade det. Sedan så ska man undvika att flasha inifrån Windows oavsett vad tillverkarna rekommenderar. Du kan blind-flasha ditt kort (bootblock-funktion). Här är en länk till ett Asus moderkorts "bootblock"-funktion: http://66.102.9.104/...lient=firefox-aVill du ha mera info så sök på "bootblock"
Redigerat av dunde, 12 April 2008 - 18:05.
Postad 13 April 2008 - 09:31
lartom
-
lartom
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Har problem med det integrerade grafikkortet på detta moderkortet. Får blåskärm rätt ofta. Oftast om man växlar mellan MCE (vista) och desktopten eller andra applicationer som antagligen använder directx. Rätt ofta börjar det med att den börjar växla skärm upplösningen fram och tillbaka. Har läst om fler som har liknande problem med upplösnings växlingar men inte blåskärmar?
Kör med senaste intel drivarna. HAr inte hittat de gamla som det pratas om.
Postad 14 April 2008 - 11:15
Unregistered72fbfb0a
-
Unregistered72fbfb0a
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Har problem med det integrerade grafikkortet på detta moderkortet. Får blåskärm rätt ofta. Oftast om man växlar mellan MCE (vista) och desktopten eller andra applicationer som antagligen använder directx. Rätt ofta börjar det med att den börjar växla skärm upplösningen fram och tillbaka. Har läst om fler som har liknande problem med upplösnings växlingar men inte blåskärmar? Kör med senaste intel drivarna. HAr inte hittat de gamla som det pratas om.
Har också problem med detta kortet. Installerade Vista Ultimate utan problem, när jag sedan installerade grafikdrivrutinerna så kunde Vista inte starta upp. Rullade tillbaka och fick då problem med att explorer krashade (framför allt när man öppnade kontrollpanelen). Efter mycket om och men så försökte jag installera en ren version av Vista igen - då får jag blåskärm mitt i installationen.... körde på XP igår och det ser ut att rulla, men jag har inte lagt på alla drivers ännu. Min setup: ANTEC NSK1380 MICRO-ATX 350W MICROTOWER ASUS P5E-VM HDMI G35 S-775 FW M-ATX INTEL CORE 2 DUO E8400 3.0GHZ 6MB 1333MHZ S-775 FLOPPYDTV DIGITALTV DVB-S2 FIREWIRE 2 x CORSAIR 2GB VS DDR2 PC5300 667MHZ LG DVD±R/RW/RAM GSA-H55L LS 20X IDE RETAIL SVART WESTERN DIGITAL CAVIAR GP 1TB 5400-7200RPM SATA/300 16MB otroligt störande att det inte kan lira...
Postad 14 April 2008 - 11:43
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Hej!
Tack på förhand Håkan
Provat nollställa BIOS med bygeln på moderkortet? En regel när det gäller bios är att ALDRIG avbryta någon process som är igång.
Redigerat av Sardaukar, 14 April 2008 - 11:44.
Postad 14 April 2008 - 15:09
CountZer0
-
CountZer0
-
Användare
-
-
101 inlägg
Ja det har jag provat. Problemet var att flashningen gick i tre steg. De två första gick bra men det sista fick jag failure på. Så jag gjorde om det hela typ fem gånger med samma resultat. Det enda jag kunde välja till slut var cancel... (Tydligen är detta ett vanligt problem om man flashar med asus windowsprogramvara och ännu mer vanligt när man kört vista 64... Skulle kollat upp det innan!)
Nu har jag dock mailat med eksitdata.com och de sa sig kunna fixa bioset. Så jag ryckte chipet(vilket var en barnlek när det såg ut som det gjorde...) och postade det idag + att jag mailade den biosen som ska läggas in på chipet till eksitdata. Får se vad det hela går på men gissar på under 300 vilket får vara godkänt i det här läget. Just nu vill jag bara ha en fungerande dator.
Är mest besviken på att inte ASUS CrashFree BIOS 3 fungerar. Den delen av bios borde ju vara omöjlig att skriva över...
Postad 16 April 2008 - 19:36
CountZer0
-
CountZer0
-
Användare
-
-
101 inlägg
Nästa problem... Suck!
Någon som har det moderkort och kör Vista 64? Vilka drivisar har ni till nätverkskortet? Får inte mitt att fungera... Hittar inte ut på nätet, varken via routern eller om jag kör kabeln direkt in i burken... Nån idé? Det fungerade först men har slutat fungera nu. Nätverk kallas nr2 också... #2
Postad 17 April 2008 - 16:18
Jensa86
-
Jensa86
-
Användare
-
-
172 inlägg
Nästa problem... Suck!
Någon som har det moderkort och kör Vista 64? Vilka drivisar har ni till nätverkskortet? Får inte mitt att fungera... Hittar inte ut på nätet, varken via routern eller om jag kör kabeln direkt in i burken... Nån idé? Det fungerade först men har slutat fungera nu. Nätverk kallas nr2 också... #2
Jag kör med de senaste från asus hemsida/windows update.
Postad 17 April 2008 - 22:39
CountZer0
-
CountZer0
-
Användare
-
-
101 inlägg
Hmmm. Jag kommer inte ens åt nätet från början numer. Local only, unidentified network står det...
Nu håller jag på med en ominstallationen får se om det var windows updatesen som strualt till allt.
Postad 18 April 2008 - 05:50
samax901
-
samax901
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
Är det någon som testat (eller har lust att testa) att dra ner och köra Guitar Hero 3 med den integrerade krafikkretsen?
Anar att det inte går eftersom kraven för GH3 är löjligt höga.
/Sam
Postad 18 April 2008 - 05:59
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Är det någon som testat (eller har lust att testa) att dra ner och köra Guitar Hero 3 med den integrerade krafikkretsen?
/Sam
Det funkar förvånansvärt bra, men som sagt. Man måste stänga av publiken för att det ska rulla.
Postad 18 April 2008 - 06:07
Yggdrasill
-
Yggdrasill
-
Lärjunge
-
-
437 inlägg
Ett litet tips när ni håller på att flasha bios på Asus moderkort. Använd inte programmen som flashar i Windows utan använd EZ flash 2 som fungerar kanon. Det är bara att välja Alt-F2 i uppstart eller via bios. Därigenom kan ni spara ner befintligt bios på ett usbminne, för att kunna använda er utav Crashfree bios. Asus har även ett helt ok forum där ni kan läsa mer om olika problem med detta moderkort. Kolla här.
Postad 18 April 2008 - 08:22
samax901
-
samax901
-
Wannabe
-
-
22 inlägg
/Sam
Det funkar förvånansvärt bra, men som sagt. Man måste stänga av publiken för att det ska rulla.
Aha, trodde inte det skulle fungera överhuvudtaget. Det var bra nyheter, tack! Vilken processor kör du föresten? /Sam
Postad 18 April 2008 - 09:03
Sardaukar
-
Sardaukar
-
Beroende
-
-
1095 inlägg
Postad 19 April 2008 - 11:09
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Usch tråkigt å se att många har problem med mb,mitt funkar jättebra allafall,Hoppas ni få till det!
Postad 19 April 2008 - 13:41
Dreadlock
-
Dreadlock
-
HEMI Powered
-
-
14172 inlägg
Har märkt att GH3 med det intergrerade kortet börjar hacka och ha sig efter dryga timmens spelande... Har nu stoppat i ett riktigt grafikkort - men det är ju konstigt att en GITARR-simulator skall ta så mycket pulver.
Fick även bättre flyt i DVD-uppspelningen med nya kortet än med det som sitter i.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|