PS3 som mediacenter
209 svar till detta ämne
Postad 22 April 2008 - 08:39
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Nej, jag menar precis som kribban säger. Jag vill lägga in mina dvd:er på en smidig extern hårddisk och se från den, och vill veta hur man gör för att få dem att fungera på ps3an. Och i så fall är ju att bränna ut dem det sista man vill För om det fungerar över huvud taget, om än rätt krångligt, så ligger den väldigt nära ett inköp. Annars får jag nog nöja mig med ett annat alternativ, och får då klara mig utan speldelen (har inte råd med båda delar, är student).
Mvh
Det borde väl gå att göra vob-filer av DVD-skivorna i något program på datorn? I så fall kan du köra dem i ps3... Du missar väl menyerna och sådär men det kanske inte är så viktigt? Detta beror ju på hur mycket du vill ha en ps3 i övrigt. Vill du ha den för spelen, blu-ray, dvd osv och kan tänka dig att konvertera dina dvd till vob-filer så tycker jag att du ska köra på ps3. Om din prio är att kunna köra äkta dvd-isos och du struntar i ps3s övriga funktioner så köp någon annan mediaspelare... Jag håller med om att ps3 inte är en ultimat mediaspelare, men det är hela paketet med blu-ray, film, spel, musik, foto som är otroligt prisvärt och det är ett faktum att det faktiskt går utmärkt att använda den som mediaspelare om man inte vill köpa en sådan också...
Postad 22 April 2008 - 09:45
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Jag har Kribbans utmaning också (DVDerna brukar användas som skridskor av barnen...). Jag gör om dem till Xvid/Divx och lägger in dem på PS3, det funkar toppen.
Det bästa med PS3 som mediaspelare är att den funkar så klockrent. Om man bara anpassar sig till vad PS3 klarar så är det aldrig problem, går blixtsnabbt och är snyggt också tycker jag.
Mediaspelarna verkar konstant plågas av FW problem, om något ordnas så faller något bort osv. Windows i en htpc är strul också. Dessa kan mer out-of-the-box, framför allt .mkv. Men det går att fixa också på PS3 med lite pyssel.
Postad 22 April 2008 - 10:26
Zeatrix
-
Zeatrix
-
Användare
-
-
179 inlägg
Jag är en som skrivit detta ett x antal ggr om PS3 och mediacenter. Jag tycker det fungerar skit just pga att den inte tar .mkv Att sen använda mkv2vob tycker jag förstör hela poängen med mediacentret och detta är trots allt bara en mjukvaru uppdatering för Sony.
Men kan gå igenom hur jag gör för att spela upp mina diverse format
-Divx/Xvid: så använder jag TVersity till att streama direkt utan transcode.
-.img / .iso: så använder jag ubuntu streamar bara via nätverket och spelar upp den i VLC i linux.
Hade även varit trevligt om Sony kunde ge linux full tillgång till GPUn PS3an är så otroligt seeeeg i Linux pga att den är begränsad till hårdvaran. T ex så kan inte jag se en .img / .iso fil på fullscreen då jag har upplösningen på 1080p då hänger den inte med, däremot går det på 720p. Talar ju mest bara om hur begränsad PS3an egentligen är i Linux.
Jag tycker det är du som fungerar som skit eftersom du inte köper/hyr de filmer du vill se. Att man har mage att klaga på att det inte funkar klockrent när man inte ens betalar för sig tycker jag är skrattretande...
Postad 22 April 2008 - 12:53
Unregistered96c62822
-
Unregistered96c62822
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
*vob: Detsamma som ovan men ALDRIG transcode påslaget. Är filmen i HD så kopierar jag först över den till ps3 via TVersity. *mkv: Konverterar till vob via mkv2vob, sedan se vob ovan. Detta tar tid med full-hd men går fort med hd-ready.
Två frågor: Vilka är dina inställningar i mkv2vob när du ska omvandla mkv till vob? Allt utom språk och subtitles då. Hur kopierar man en vob-fil till ps3:an genom tversity?
Postad 22 April 2008 - 13:02
robhol
-
robhol
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jag tycker det är du som fungerar som skit eftersom du inte köper/hyr de filmer du vill se. Att man har mage att klaga på att det inte funkar klockrent när man inte ens betalar för sig tycker jag är skrattretande...
Du verkar dra allt över en kant, då kan de ju ta bort hela mediacenter funktionen helt och bara tillåta folk att spela spel på den.
Postad 22 April 2008 - 14:30
TaubermaN
-
TaubermaN
-
Användare
-
-
134 inlägg
Att göra om en film till vob går ju hyffsat snabbt med mkv2vob men att lägga in subtitle går sjukt segt. Subtitle är något som skulle vara riktigt najs att kunna få in filmen och med mkv2vob går det. Men jag vill fixa det på något snabbare sätt. någon som hittat en annan lösning?
Postad 22 April 2008 - 15:41
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Två frågor:
Vilka är dina inställningar i mkv2vob när du ska omvandla mkv till vob? Allt utom språk och subtitles då.
Hur kopierar man en vob-fil till ps3:an genom tversity?
Grejen är att om du ska ha subtitles så måste mkv2vob transcoda eftersom subtitles "bränns in" i filmen. Därför tar det lång tid om du har det påslaget. Så jag har subtitles avstängt normalt sett om jag ska se en film som är på engelska. Förutom det har jag transcode på automatic. Då brukar den automatiskt välja off på de flesta 720p-filmer och då går det ganska fort... Du kopierar filen till ps3an genom att leta upp filen i din ps3, trycker på trekanten och väljer copy. Och som sagt, se till att tversity har transcoding avstängt för den mappen så att den inte börjar omvandla till mpeg2 när du kopierar. Då tar det väldigt lång tid nämligen...
Postad 22 April 2008 - 17:31
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
-.img / .iso: så använder jag ubuntu streamar bara via nätverket och spelar upp den i VLC i linux.
Hade även varit trevligt om Sony kunde ge linux full tillgång till GPUn PS3an är så otroligt seeeeg i Linux pga att den är begränsad till hårdvaran. T ex så kan inte jag se en .img / .iso fil på fullscreen då jag har upplösningen på 1080p då hänger den inte med, däremot går det på 720p. Talar ju mest bara om hur begränsad PS3an egentligen är i Linux.
Orkar den med att skala till 720p problemfritt, och hur farligt blir det med 1080p? Och detta för att linux har begränsad tillgång till hårdvaran. Går det då överhuvudtaget att spela högupplöst mkv? Det kräver väl bra mycket mer? Annars verkar det ju smidigt att köra genom linux. Kan man isåfall köra media player classic med ffdshow som decoder? Och visst kan den läsa en extern disk formaterad med NTFS om man kör genom linux? Mvh
Redigerat av Unregisterede3e9db38, 22 April 2008 - 17:32.
Postad 22 April 2008 - 18:01
TaubermaN
-
TaubermaN
-
Användare
-
-
134 inlägg
Så med hjälp av linux kan man spela upp 720p .mkv filer felfritt men inte 1080p? Jag har ändå bara 720p filmer så det spelar ingen roll om inte 1080p fungerar så bra.
Postad 23 April 2008 - 11:56
Unregistered96c62822
-
Unregistered96c62822
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Du kopierar filen till ps3an genom att leta upp filen i din ps3, trycker på trekanten och väljer copy. Och som sagt, se till att tversity har transcoding avstängt för den mappen så att den inte börjar omvandla till mpeg2 när du kopierar. Då tar det väldigt lång tid nämligen...
Hej. Tack för beskrivningen. Tyvärr är jag så pass grön inom detta att jag inte lyckas hitta vob-filen i PS3:an. Jag har testat att lägga den bland mina vanliga xvid-filer som streamas och jag har även skapat en ny mapp för filen men jag hittar aldrig den på PS3:an. Finns det en förklaring för hur jag får min PS3:a att hitta filen genom Tversity? Samtidigt undrar jag hur man väljer att ha transcoding avstängt för just en mapp? Tack på förhand
Postad 23 April 2008 - 12:41
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Hej.
Tack för beskrivningen. Tyvärr är jag så pass grön inom detta att jag inte lyckas hitta vob-filen i PS3:an. Jag har testat att lägga den bland mina vanliga xvid-filer som streamas och jag har även skapat en ny mapp för filen men jag hittar aldrig den på PS3:an. Finns det en förklaring för hur jag får min PS3:a att hitta filen genom Tversity?
Samtidigt undrar jag hur man väljer att ha transcoding avstängt för just en mapp?
Tack på förhand 
Om du precis har lagt in filen så hittar tversity inte den direkt för den uppdaterar biblioteket bara med vissa jämna tidsintervall. Dessa intervall ställer man in i TVersitys inställningar. När du har lagt in en ny fil så kan du högerklicka på mappen i TVersity (du har ju lagt till mappen där som utdelad mapp) och välj "update" eller något liknande så laddar tversity om filerna i mappen och då lär den dyka upp i din ps3 strax... Du ställer in transcoding för de olika mapparna genom att högerklicka på dem och välja preferences. Tror det finns under advanced options. Jag använder i princip bara "Never Transcode" förutom i en mapp där jag har "Always Transcode". På så sätt vet jag att inget transcodas i onödan. Sådant som inte fungerar lägger jag i transcode-mappen.
Postad 23 April 2008 - 13:01
Unregistered96c62822
-
Unregistered96c62822
-
Lärjunge
-
-
264 inlägg
Okej. Nu hittade den mappen. I mappen la jag en vanlig xvid-fil + min nya vob-fil, för att se om den endast skulle hitta en av dem.
Och visst var det så. Den hittade bara Xvid-filen. Då måste det ha att göra med att jag har använt mkv2vob fel, för filen i sig är en korrekt mkv fil från början. Så här var mina inställningar:
Preferred Audio Language: English
File Splitting: None
Video Transcoding: Automatic
Output File Extension: vob
Preferred Subtitle Language: None
Transcoding Codec: x264 (Slow)
Och i rutorna till höger så var följande bockade:
Boost AAC Volume och Boost DTS Volume
---
Det måste ju vara mina inställningar som är fel?
Postad 23 April 2008 - 14:31
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Okej. Nu hittade den mappen. I mappen la jag en vanlig xvid-fil + min nya vob-fil, för att se om den endast skulle hitta en av dem.
Och visst var det så. Den hittade bara Xvid-filen. Då måste det ha att göra med att jag har använt mkv2vob fel, för filen i sig är en korrekt mkv fil från början. Så här var mina inställningar:
Preferred Audio Language: English
File Splitting: None
Video Transcoding: Automatic
Output File Extension: vob
Preferred Subtitle Language: None
Transcoding Codec: x264 (Slow)
Och i rutorna till höger så var följande bockade:
Boost AAC Volume och Boost DTS Volume
---
Det måste ju vara mina inställningar som är fel?
Tjjaa, jag tycker att din ps3 borde hitta en fil som slutar med .vob oavsett om du nu skulle ha gjort något fel vid transcodingen... det var lite märkligt... Men det jag sa var att när du lägger in NYTT innehåll i en mapp så måste du göra update library på den mappen. Har du gjort det EFTER att du lade vob-filen i mappen? Bara kollar för att vara säker =) TVersity kommer alltid hitta mappen nämligen för såfort du lägger till en ny mapp så lägger tversity till den... Det enda jag kan klaga på i dina inställningar är väl att du använder x264, det tar väldigt lång tid att göra om transcodingen är igång, mpeg-2 blir lika bra men filen blir en aning större. Dock går det betydligt snabbare... Tycker dock att du borde hitta din fil oavsett... du får nog snart beskriva steg för steg hur du gör så att jag vet att du inte missar något som jag kanske tror är uppenbart.... du kan skicka pm om du vill...
Postad 02 May 2008 - 14:26
Unregisterede3e9db38
-
Unregisterede3e9db38
-
Veteran
-
-
1636 inlägg
Tråden verkar nästan ha dött här... Hoppas iaf att någon kan fortsätta där vi var tidigare  -.img / .iso: så använder jag ubuntu streamar bara via nätverket och spelar upp den i VLC i linux.
Orkar den med att skala till 720p problemfritt, och hur farligt blir det med 1080p? Och detta för att linux har begränsad tillgång till hårdvaran. Går det då överhuvudtaget att spela högupplöst mkv? Det kräver väl bra mycket mer? Annars verkar det ju smidigt att köra genom linux. Kan man isåfall köra media player classic med ffdshow som decoder? Och visst kan den läsa en extern disk formaterad med NTFS om man kör genom linux?
Mvh
Någon som vill räta ut några frågetecken? Mvh
Postad 03 May 2008 - 09:53
tuna74
-
tuna74
-
Forumräv
-
-
572 inlägg
Jag är en som skrivit detta ett x antal ggr om PS3 och mediacenter. Jag tycker det fungerar skit just pga att den inte tar .mkv Att sen använda mkv2vob tycker jag förstör hela poängen med mediacentret och detta är trots allt bara en mjukvaru uppdatering för Sony.
Men kan gå igenom hur jag gör för att spela upp mina diverse format
-Divx/Xvid: så använder jag TVersity till att streama direkt utan transcode.
Samtidigt som PPE'n inte hänger med så sitter sex SPUer och inte gör ett dugg. Det är inte det att PS3 är begränsad, det är att kraften inte utnyttjas.
Postad 03 May 2008 - 20:22
nyh
-
nyh
-
Amatör
-
-
52 inlägg
ni kanske har nämt de tidigare i tråden....
Men vet nån om det är någon uppgradering på gång som tillåter ps3 att visa img. iso. filer...?
just nu går de endast att titta på divx om jag fattat de rätt?
Mvh
Nyh
Postad 05 May 2008 - 10:16
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
ni kanske har nämt de tidigare i tråden....
Men vet nån om det är någon uppgradering på gång som tillåter ps3 att visa img. iso. filer...?
just nu går de endast att titta på divx om jag fattat de rätt?
Mvh
Nyh
Nej inte bara divX. Det går även att köra vob (eller mpeg) med x264, mpeg-4 eller mpeg2 kodning. Så man klarar sig rätt bra om man bara plockar ut själva filmen ur ison eller konverterar från mkv-filer. Dock hade det ju såklart varit trevligt om man hade kunnat köra iso direkt med menyer och allt. Har inte hört om någon sådan uppdatering men man kan ju alltid hoppas. Är rädd att sony inte kommer lägga in mer stöd än vad som är absolut nödvändigt för att kunna konkurrera med andra mediaspelare... De vill ju fortfarande inte att det ska vara lätt egentligen...
Postad 05 May 2008 - 10:48
johan_olander
-
johan_olander
-
Wannabe
-
-
27 inlägg
Och om man vill strömma från sin Mac:
http://www.nullriver...ducts/medialink
Verkar ju faktiskt bättre än Connect360, skönt att kunna kopiera över till PS3:ans interna HD. Hur funkar det om man vill upgradera hårddisken på PS3:an?
Postad 05 May 2008 - 12:57
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Verkar ju faktiskt bättre än Connect360, skönt att kunna kopiera över till PS3:ans interna HD.
Hur funkar det om man vill upgradera hårddisken på PS3:an?
Hur det funkar? Det är bara att byta till valfri 2,5" SATA... Innehållet får man kopiera över på något sätt, kanske till USB-disk eller via nätverket genom UPnP (det funkar väl att komma åt sin ps3 disk via nätverket om man kör UPnP eller?) PSN-spel och sånt får du nog ladda ner igen när du satt i nya disken. Bara att gå in på previous downloads så kan du tanka ner det du behöver... Det mesta innehållet man behöver backupa bör ju vara savegames och sånt. Foton, filmer och musik har man ju förhoppningsvis på sin dator också. Och PSN-material kan man ju alltid tanka ner igen.
Postad 05 May 2008 - 15:41
Krisch
-
Krisch
-
Användare
-
-
170 inlägg
Jag har nyss fixat medialink till min imac och kan bara rekommendera det. Det funkar klockrent. Nästan som att sätta i elkontakten och köra. Härligt!
Postad 05 May 2008 - 16:43
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Nej inte bara divX. Det går även att köra vob (eller mpeg) med x264, mpeg-4 eller mpeg2 kodning.
Hmm... Testade vob när min låda var ny i somras, och det funkade ju bra i sig, problemet var bara att den bara spelade en vob i taget, och en vanlig film är ju oftast betydligt fler. Går det numera att spela dem sekventiellt på något bra sätt?
Postad 05 May 2008 - 19:09
shuriken
-
shuriken
-
Forumräv
-
-
851 inlägg
Jag har nyss fixat medialink till min imac och kan bara rekommendera det. Det funkar klockrent. Nästan som att sätta i elkontakten och köra. Härligt!
Förutom att den inte stöder subs, inga mp4, inga mkv .. etc. Men kul att du trivs med den
Postad 05 May 2008 - 19:37
Unregistered9b54f378
-
Unregistered9b54f378
-
Forumräv
-
-
721 inlägg
Den stödjer subs i Divx. Och mkv får du göra om, så går det. Sååå lätt ska det väl inte vara att vara pirat?
Postad 06 May 2008 - 16:23
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Hmm... Testade vob när min låda var ny i somras, och det funkade ju bra i sig, problemet var bara att den bara spelade en vob i taget, och en vanlig film är ju oftast betydligt fler. Går det numera att spela dem sekventiellt på något bra sätt?
Vet faktiskt inte, har aldrig kört någon film som varit mer än en vob-fil. Har för mig att det snackades om nån video-playlist funktion i någon uppdatering dock men har inte kollat upp om det har kommit än...
Redigerat av schjak, 06 May 2008 - 16:23.
Postad 12 May 2008 - 06:29
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Hej !
Är det nån som vågar sig på att göra en lättläst och tydlig sammanfattning ?
Eller kanske det redan finns en ?
En steg för steg manual hur man gör med tversity, mkv2vob, och allt.
Gällande för bla mkv.er, vobbar, flac.ar, mp3, avi, divix, Wav, jpg samt lite annat ....
//
Postad 12 May 2008 - 17:51
Unregisteredb33ec5bc
-
Unregisteredb33ec5bc
-
Användare
-
-
109 inlägg
http://www.playstati...orum/t4282.htmlKanske kan ge några svar.
Redigerat av Unregisteredb33ec5bc, 12 May 2008 - 17:52.
Postad 12 May 2008 - 17:56
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Tack !
Skall läsa på litet mer .... fortfarande lite småproblem kvar
för min del innan jag är nöjd ...
//
Postad 13 May 2008 - 06:23
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Specificera problemen så hjälper vi dig. Det är ju det forumet är till för.
Postad 15 May 2008 - 17:37
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Specificera problemen så hjälper vi dig. Det är ju det forumet är till för.
Ciao .. Har lyckats få till mp3 och flac att spela upp på PS3,an och det var en av grejorna.... Blev glad för det iaf... :-) Det jag inte lyckats lösa ännu är film.... jag har inte testat och labbat så mycket här men en liten vob funkade perfekt... Avi,JPG osv .. har jag inte testat och det är inte jätteintressant ... men bra att kunna iofs inte testat dock... ( Vill helst inte flytta över nåt till ps3,an om jag inte absolut måste utan vill helst ha allt kvar på datorn. ) Har nån iso och nån img fil jag inte lyckats få till nån uppspelning på ännu...ej heller mkv funkar ... // TVersity med fast lina från dator till PS3 ( LAN ), Dator med XP. Bildvisare 1920/1080p 24p, HDMi PS3 40gig ("Svensk version") // Skicka PM om ni vill ......
Redigerat av SunfireTHX, 15 May 2008 - 20:31.
Postad 16 May 2008 - 10:00
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Ciao ..
Har lyckats få till mp3 och flac att spela upp på PS3,an och det var en av grejorna.... Blev glad för det iaf... :-)
Det jag inte lyckats lösa ännu är film.... jag har inte testat och labbat så mycket här men en liten vob funkade perfekt... Avi,JPG osv .. har jag inte testat och det är inte jätteintressant ... men bra att kunna iofs inte testat dock...
( Vill helst inte flytta över nåt till ps3,an om jag inte absolut måste utan vill helst ha allt kvar på datorn. )
Har nån iso och nån img fil jag inte lyckats få till nån uppspelning på ännu...ej heller mkv funkar ...
//
TVersity med fast lina från dator till PS3 ( LAN ), Dator med XP. Bildvisare 1920/1080p 24p, HDMi PS3 40gig ("Svensk version")
//
Skicka PM om ni vill ......
Ladda ner och använd mkv2vob (googla). Det är ett program som anpassar filer till just PS3, litet och smidigt och fungerar klockrent. Du kan omvandla dina mkv-filer och en hel del annat till vob-filer som funkar till ps3, bränna in subtitles m.m. Sen kan du streama dessa från TVersity om du vill, tanka över till ps3 om du vill. (OBS! Transcoding always off i TVersity för dessa filer!!!)
Postad 16 May 2008 - 17:11
SunfireTHX
-
SunfireTHX
-
Forumräv
-
-
781 inlägg
Ok tack ..
mkv2vob har jag redan, no probs ..
img och iso då ? Hur gör man då ?
( Vill helst inte flytta nåt till ps3 om jag inte absolut måste )
//
Postad 04 July 2008 - 10:21
cwp
-
cwp
-
Forumräv
-
-
716 inlägg
DivX 7 To Support The Matroska Video Format (... och PlayStation 3 är ju DivX-certifierad).
Postad 04 July 2008 - 11:57
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2296 inlägg
Hoppas det dyker upp i nästa FW efter 2.40.
Postad 04 July 2008 - 12:51
PBateman
-
PBateman
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Postad 05 July 2008 - 17:33
vanka
-
vanka
-
Användare
-
-
207 inlägg
Det skulle vara för bra för att vara sant.
Postad 06 July 2008 - 22:26
Slapper
-
Slapper
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Tja!
Har inte hållt på med mediacenters och sånt här innan men har en snabbt fråga.
Låt säga att jag tar en extern disk, delar upp den i ett antal partitioner med Fat32.
Sen omvandlar min mkv-filmer med mkv2vob.
Matar in dom på disken och kopplar till ps3an.
E det bara att tuta och köra då? Eller måste dela upp mina vob-filmer så filerna blir under 4gb var?
Någon som har något bättre förslag. Streaming är inte ett val.
Annars får man ta och köpa en twix men känns onödigt att lägga pengar på det om jag kan lösa det hyfsat lätt så som jag beskrev eller liknande.
Postad 07 July 2008 - 19:08
r0bber
-
r0bber
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
DivX 7 To Support The Matroska Video Format (... och PlayStation 3 är ju DivX-certifierad).
Det låter ju mycket lovande det här. Men frågan är om det bara är matroska-kontainern som kommer stödjas, eller om det kommer bakas med h.264 stöd. Eller om detta kommer innebära att h.264 förlorar på detta eller vad man ska säga. Det känns ju som att det inte räcker med att bara få stöd för matroska för att man ska bli lycklig här. Men om det bekräftas bli som man hoppas så lägger jag en beställning i samma sekund iaf
Postad 08 July 2008 - 07:05
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
PS3:an stödjer redan h.264.
Postad 08 July 2008 - 12:54
r0bber
-
r0bber
-
Lärjunge
-
-
458 inlägg
Ja, det borde kanske vara så ja nu när jag tänker efter. Nu blev man genast lite mer hoppfull igen!
Postad 08 July 2008 - 13:23
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Tja!
Har inte hållt på med mediacenters och sånt här innan men har en snabbt fråga.
Låt säga att jag tar en extern disk, delar upp den i ett antal partitioner med Fat32. Sen omvandlar min mkv-filmer med mkv2vob. Matar in dom på disken och kopplar till ps3an.
E det bara att tuta och köra då? Eller måste dela upp mina vob-filmer så filerna blir under 4gb var? Någon som har något bättre förslag. Streaming är inte ett val.
Annars får man ta och köpa en twix men känns onödigt att lägga pengar på det om jag kan lösa det hyfsat lätt så som jag beskrev eller liknande.
Det är filsystemet FAT 32 som begränsar filerna till 2 GB, inte PlayStation. Windows XP eller Vista kan bara kösa FAT eller NTFS och inga Linuxsfilsystem vilka kan läsa större filer.
Postad 08 July 2008 - 13:42
Unregistered6fb5a100
-
Unregistered6fb5a100
-
Mästare
-
-
2517 inlägg
Det är filsystemet FAT 32 som begränsar filerna till 2 GB, inte PlayStation. Windows XP eller Vista kan bara kösa FAT eller NTFS och inga Linuxsfilsystem vilka kan läsa större filer.
Problemet ligger väl ändå inte där, det finns ju programvara för linuxfilsystem i windows. Problemet är nog snarare att PS3an inte vill annat än FAT32.
Postad 08 July 2008 - 15:12
Nodman
-
Nodman
-
Rookie
-
7 inlägg
Hej
Jag hade lite fundering kring just detta ps3 som mediacenter bl.a
hur det är med tex om man laddat hem en "riktig" bluray som är rarad och man packar upp
den och får en typ 40 gb stor .iso fil
Vad jag fårstår så kan man inte flytta den från datorn till hdd på ps3 och spela upp den där?
Eftersom ps3 ngting med FAT32
Men går detta att göra på något annat vis eller är det bara att sätta sig på datorn och bränna ut
på bluray media och spela upp som vanligt på ps3 ans bluray spelare.
Tacksam för svar
Postad 08 July 2008 - 19:35
vanka
-
vanka
-
Användare
-
-
207 inlägg
Hej
Jag hade lite fundering kring just detta ps3 som mediacenter bl.a hur det är med tex om man laddat hem en "riktig" bluray som är rarad och man packar upp den och får en typ 40 gb stor .iso fil Vad jag fårstår så kan man inte flytta den från datorn till hdd på ps3 och spela upp den där? Eftersom ps3 ngting med FAT32 Men går detta att göra på något annat vis eller är det bara att sätta sig på datorn och bränna ut på bluray media och spela upp som vanligt på ps3 ans bluray spelare.
Tacksam för svar

Jag har för mig att det bara är externa enheter som har den begränsningen. På den interna disken tror jag du kan ha större filer.
Postad 08 July 2008 - 20:11
SirIdot
-
SirIdot
-
Beroende
-
-
1272 inlägg
Jag hade lite fundering kring just detta ps3 som mediacenter bl.a hur det är med tex om man laddat hem en "riktig" bluray som är rarad och man packar upp den och får en typ 40 gb stor .iso fil
Du kan glömma det där med ISO, PS3:an kan inte läsa ISO eller MKV, Sony vill ju inte göra det så lätt att piratkopiera.
Postad 09 July 2008 - 05:32
discoduck88
-
discoduck88
-
Amatör
-
-
85 inlägg
Hej
Jag hade lite fundering kring just detta ps3 som mediacenter bl.a hur det är med tex om man laddat hem en "riktig" bluray som är rarad och man packar upp den och får en typ 40 gb stor .iso fil Vad jag fårstår så kan man inte flytta den från datorn till hdd på ps3 och spela upp den där? Eftersom ps3 ngting med FAT32 Men går detta att göra på något annat vis eller är det bara att sätta sig på datorn och bränna ut på bluray media och spela upp som vanligt på ps3 ans bluray spelare.
Tacksam för svar

Programmet mkv2vob fixar den biffen: http://www.videohelp.com/tools/mkv2vobDet konverterar och styckar upp blu ray-filerna (*.mkv) som du laddat ner till 4GB's filer i formaten *.vob, *.mpg eller vad du nu vill ha. Sen kan du streama det från datorn till PS3 med tversity" tex.
Postad 09 July 2008 - 08:24
Janne.G
-
Janne.G
-
Forumräv
-
-
735 inlägg
Hej.
Finns det något bra program liknande mkv2vob för att konvertera quicktime filer, alltså de med .mov som filändelse? Tänker främst på Apples trailers. Har provat flera videoconverters men de gör inget bra jobb.
Postad 10 July 2008 - 14:44
Evil Nicke
-
Evil Nicke
-
Användare
-
-
138 inlägg
Hitta en guide på engelska eftersom jag inte är så bra på att förklara men det funkar kanon! 1) First make sure you have Quicktime Pro installed. You can download the installer from apple either on its own or as part of Itunes. The basic version is free, but the upgrade to pro costs $20 or $30 if you don't already have a registration code. 2) Go to www.apple.com/trailers to download quicktime format movie trailers. Simly select your movie from the list, then choose the resolution. The file will automatically open in Quicktime player and will proceed to download. This can take some time on larger files. Once it's done, watch the clip if you want, then go to the file menu and click "Export...". 3) In the "Save exported file as:" dialog box, choose whatever filename you like, and in the "Export" drop down box select "Movie to MPEG-4", and then click the "Options..." button. 4) In the file format drop down select "MP4" [not "MP4 (ISMA)"], and under Video Format select "Pass through". If the video resolution shown at the bottom of the dialog box is EXACTLY 1920x1080 or 1280x720, then all is great, and you can skip step 5. Unfortunately most of the trailer files have odd resolutions like 1920x804 (because that is the aspect ratio of the movie) and will need to be resized. 5) If the file needs to be resized then under Video Format change the selection to "H.264". You now have additional options. For Image Size select either 1920x1080 or 1280x720, then put a checkmark next to "preserve aspect ratio", and make sure "Letterbox" is selected. Your video won't be scaled but the video will have to be reencoded to add the black letterbox bars to create an HD resolution image. Under framerate, select "current", and change the default bitrate to something more appropriate for HD video (anywhere from 8000-10000 seem to be reasonable values). If you want to do a multipass reencode for higher quality at the cost of additional encoding time, select the "Video options" button, and change the encoding mode to "Best Quality (Multi-pass)" 6) Select the "Audio" option in the main dropdown box and make sure that the audio is set to "pass through" -- no reason to reencode if we don't need to. If pass-through is greyed out then just leave the audio options at their default. Click OK to be returned to the main screen where you chose the file name. Click OK on that screen to begin exporting. If you don't need to reencode the video this process will be over in only a couple of seconds. If you do, then it will take several minutes. Either way, once done you will have a PS3 compatible HD video file. 7) To get the file onto the PS3 you can either burn to CD/DVD or put the file onto a memory card for transfer. källa http://www.ps3forums...ead.php?t=51728
Postad 10 July 2008 - 15:19
Kimpost
-
Kimpost
-
Beroende
-
-
1134 inlägg
Verkar ju bra det där Nicke. Men tröttnar man inte på trailers efter ett tag?
Postad 10 July 2008 - 19:09
Evil Nicke
-
Evil Nicke
-
Användare
-
-
138 inlägg
Njae! Kommer ju nya hela tiden. En ny bra t.ex är ju babylon AD. Men Janne.G undra så jag svara.
Fast ett problem jag har är att jag inte får nått 5.1 ljud på de trailers som har det. Ps3an ska väll klara av att köra surround i mp4?
Postad 21 August 2008 - 17:56
uncle buck
-
uncle buck
-
Lärjunge
-
-
307 inlägg
Vill bara inflika en vinkel på ämnet... Om man verkligen brinner för HD material och står ut med konverteringen via MKV2VOB så är ju uppspelningen och hanteringen av filerna väldigt bra på PS3. Men det står mig rejält att en så bra hårdvara ska begränsas mjukvarumässigt från sony... på alla plan. Så vill man ha en multimediaspelare så leta vidare, jag är så glad för HD bilden med min projektor :-) så den får stanna ett tag till så får vi se hur Linux utvecklar sig och om SONY kommer att släppa flera spärrar (filformat, ljudformat, rsx, mm mm..)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Spelkonsoler & PC-spel
-
→
Playstation
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|