Hade tänkt att åka in nu (om jag inte hade köpt)
Toshiba HD-E1
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
1
|
(80)
|
Inga priser | |
Toshiba HD-EP10
(Blu-ray & DVD-spelare)
|
1
|
(6)
|
Inga priser |
* Officiell tråd - Toshiba HD-E1/ XE1/EP10 * (1789 inlägg)
|
12 år sedan |
Hur många HD DVD-spelare har vi tillsammans? (100 inlägg)
|
12 år sedan |
Regionskodning på HD-E1? (6 inlägg)
|
18 år sedan |
Formatkriget över: Blu-ray segrade över HD DVD? (104 inlägg)
|
18 år sedan |
Fynd på mellandagsrean! (24 inlägg)
|
18 år sedan |
Toshiba HD-E1 vs Xbox 360 HD-DVD (13 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 26 December 2007 - 09:50
Hade tänkt att åka in nu (om jag inte hade köpt)
Postad 26 December 2007 - 10:43
Elgiganten i Uddevalla hade bara 3 st... jag tog en
De hade inte en enda hddvd-film, bara BD
Jag åkte förbi den lokala Elgiganten strax efter 9 och de hade 6 spelare + demo kvar. Under den halvtimme som jag var i affären såldes ingen spelare. Jag har fortfarande inte bestämt mig ännu om jag ska köpa eller inte, men nu lutar det åt att vänta. De hade inte heller några HD-DVD-filmer, bara BD-filmer. Lite märkligt eftersom de inte hade en enda BD-spelare. På vägen hem så åkte jag förbi Expert och ett par hyrställen och ingenstans kunde jag hitta HD-DVD filmer. Så köper jag spelaren så tar det minst 1 månad innan jag får de fem filmerna. Köper man en HD-DVD spelare så vill man såklart se film i HD. Nu känns det bättre att vänta och köpa en spelare som klarar 24p, Deep Color och CEC.
Postad 26 December 2007 - 10:49
Postad 26 December 2007 - 11:06
HDMI 1.3 med Deep Color
Redigerat av Tomas L, 26 December 2007 - 11:07.
Postad 26 December 2007 - 11:49
Buylando - Hyr bara ut Blu-Ray
CDON - Endast Blu-Ray
Videotoppen, dvs 7-eleven och bensinstationer mm - Blu-Ray
Lovefilm - Båda formaten
Har Blu-Ray någon ensamrätt på uthyrningsmarknaden eller är de bara först ut på den marknaden (satsat lite hårdare där än HD-DVD folket) ?
Postad 26 December 2007 - 12:21
Väl talat Tomashino.......Köper man en HD-DVD spelare så vill man såklart se film i HD.
Kan du nämna en HD-DVD spelare som inte kan visa HD?
Av någon anledning ignorerade de flesta mitt inlägg om 1080p.
De andra Toshibaspelarna i samma generation arbetar internt i 1080i. De har därefter ett chip som konverterar
bilden tillbaks till 1080p, innan den skickas ut. Denna konvertering påverkar inte bildkvaliteten nämnbart.
Skillnaden med E1 är alltså att den inte har detta chippet, utan TVn får ta hand om konverteringen.
Det är bara om TVn har dålig deinterlacing som det kommer att bli någon tydlig skillnad i bildkvaliteten. Intressant
är också att många av de som sitter och förespråkar 1080p själva har TV-apparater som bara kan ta emot 1080i,
alternativt konverterar 24fps till 60fps ändå, dvs det hela blir meningslöst.
http://whathifi.com/...spx?PageIndex=1
Av någon anledning är inte alltid den verkliga prestandan lika intressant som siffror på pappret
Redigerat av Ageve, 26 December 2007 - 12:38.
Postad 26 December 2007 - 12:22
Håll er till On topic, eller så får ni fira nyår utan att kunna skriva på forumet.
Fick i dag hem reklamblad från Elgiganten om mellandagsrean där kan man köpa Toshiba HD-E1 för 1990:- och du får fem filmer oxå.
Tycker att det är ett bra pris eller vad tycker ni?
Där har ni vad tråden handlar om. Inte om Blue-Ray!!
Redigerat av Nomad, 26 December 2007 - 12:24.
Postad 26 December 2007 - 12:23
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 26 December 2007 - 12:30.
Postad 26 December 2007 - 12:52
De andra Toshibaspelarna i samma generation arbetar internt i 1080i. De har därefter ett chip som konverterar
bilden tillbaks till 1080p, innan den skickas ut. Denna konvertering påverkar inte bildkvaliteten nämnbart.
Skillnaden med E1 är alltså att den inte har detta chippet, utan TVn får ta hand om konverteringen.
Det är bara om TVn har dålig deinterlacing som det kommer att bli någon tydlig skillnad i bildkvaliteten. Intressant
är också att många av de som sitter och förespråkar 1080p själva har TV-apparater som bara kan ta emot 1080i,
Av någon anledning är inte alltid den verkliga prestandan lika intressant som siffror på pappret
Men visst ligger filmen på HD-DVD som 1080p? Om en spelare ska skicka ut 24p, konverteras först 1080p på HD-DVD:n till 1080i och sedan tillbaka till 1080p igen innan den skickas ut på övriga spelare? Frågan är varför? Bildbehandling? Men E1 skickar 1080i?
Postad 26 December 2007 - 12:56
Nu handlar inte tråden om detta men jag har en XE1 den tar 1080p från skivan och skickar ut det utan att omvandla detta till 1080i och sedan tillbaka.De andra Toshibaspelarna i samma generation arbetar internt i 1080i. De har därefter ett chip som konverterar
Men visst ligger filmen på HD-DVD som 1080p? Om en spelare ska skicka ut 24p, konverteras först 1080p på HD-DVD:n till 1080i och sedan tillbaka till 1080p igen innan den skickas ut på övriga spelare? Frågan är varför? Bildbehandling? Men E1 skickar 1080i?
E1:an omvandlar 1080p till 1080i som sedan skickas till bildvisaren.
Har du mera frågor v.v. och ta det i en annan tråd, tack!
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 26 December 2007 - 12:57.
Postad 26 December 2007 - 13:02
Nu handlar inte tråden om detta men jag har en XE1 den tar 1080p från skivan och skickar ut det utan att omvandla detta till 1080i och sedan tillbaka.
Jag ber om ursäkt, men det handlar visst om E1, jag vill veta hur den (och andra) spelare behandlar signalen för att kunna avgöra om jag ska köpa den eller inte!
Postad 26 December 2007 - 13:04
Japp, filmens format på skivan är 1080p24.
Att den konverteras till 1080i i spelaren beror tydligen på en begränsning i chippet/avkodaren. Problemet löstes
genom att låta ett andra chip konvertera tillbaks till 1080p igen. Det ska bara ge en försämring på 50/60fps
material, inte 24fps.
http://www.ultimatea...ers/1007toshup/
I was able to confirm that the HD-A20 does, in fact, first convert a 1080p/24 film source to 1080i, and then
deinterlace that 1080i to 1080p/60 prior to output.
Är dock inte säker på om det gäller samtliga modeller med 1080p ut.
Postad 26 December 2007 - 13:07
Japp, filmens format på skivan är 1080p24.
Att den konverteras till 1080i i spelaren beror tydligen på en begränsning i chippet/avkodaren. Problemet löstes
genom att låta ett andra chip konvertera tillbaks till 1080p igen. Det ska bara ge en försämring på 50/60fps
material, inte 24fps.
http://www.ultimatea...ers/1007toshup/
I was able to confirm that the HD-A20 does, in fact, first convert a 1080p/24 film source to 1080i, and then
deinterlace that 1080i to 1080p/60 prior to output.
Är dock inte säker på om det gäller samtliga modeller med 1080p ut.
OK. tack! Då blir det nog inte någon E1:a....(EP35 kanske!)
Postad 26 December 2007 - 13:10
Okey ingen faraNu handlar inte tråden om detta men jag har en XE1 den tar 1080p från skivan och skickar ut det utan att omvandla detta till 1080i och sedan tillbaka.
Jag ber om ursäkt, men det handlar visst om E1, jag vill veta hur den (och andra) spelare behandlar signalen för att kunna avgöra om jag ska köpa den eller inte!
Själv så tycker jag 1080p/24 inte påverkar bilden så mycket jag har bara en 50" Pioneer plasma. Tror nog att man måste upp i storlek för att kunna dra full nytta av 1080p/24...
Ska du ha en projektor och köra stor bild så kanske det kan vara läge att köpa en spelare som klarar av 1080p/24.
Postad 26 December 2007 - 13:11
För om den motsvarar en renonlad dvd spelare för ca 7000 kr som Bild och Ljud tyckte så är det ju ett bra köp bara det i sig, och sen att man får en titt vad HD kan leverera är ju inte så dumt det heller
Postad 26 December 2007 - 13:11
Nu handlar inte tråden om detta men jag har en XE1 den tar 1080p från skivan och skickar ut det utan att omvandla detta till 1080i och sedan tillbaka.
Är du säker på det? Det är just för att få 1080p60 ut som en konvertering till 1080i utförs (är inte helt säker när det
gäller XE1, men den skickar inte ut 24fps iaf. Här beskrivs "problemet":
http://www.bildochlj...611&testid=3201
Det är väl klart intressant att diskutera skillnaden mellan E1 och dyrare modeller i denna tråden, eller?
Postad 26 December 2007 - 13:13
Postad 26 December 2007 - 13:16
Sen såg jag att den kostar 1890 på Mediamarkt här.
Postad 26 December 2007 - 13:21
Jag är säker på att XE1 skickar ut 1080p utan att signalen omvandlas.Nu handlar inte tråden om detta men jag har en XE1 den tar 1080p från skivan och skickar ut det utan att omvandla detta till 1080i och sedan tillbaka.
Är du säker på det? Det är just för att få 1080p60 ut som en konvertering till 1080i utförs (är inte helt säker när det
gäller XE1, men den skickar inte ut 24fps iaf. Här beskrivs "problemet":
http://www.bildochlj...611&testid=3201Har du mera frågor v.v. och ta det i en annan tråd, tack!
Det är väl klart intressant att diskutera skillnaden mellan E1 och dyrare modeller i denna tråden, eller?
Antar att du menar att E1:an inte stödjer 1080p/24 och 1080p/60, vilket är riktigt och den kommer aldrig att göra det.
Ber om ursäkt, läste inlägget för dåligt, det klart att man ska få diskutera skillnader mellan de olika spelarna...
Postad 26 December 2007 - 13:24
Postad 26 December 2007 - 13:26
Får ta en sväng till Elgiganten när vi kommer hem & se om de har någon kvar, kan behöva en till tv'n.
Redigerat av InSane, 26 December 2007 - 13:28.
Postad 26 December 2007 - 13:29
hehe, koppla in den, uppgradera fw, och sätt på Transformers:). Iofs, kanske inte filmen för att imponera på frugan:DJaha, tack för den, hur fasen ska jag sälja in den här prylen till frugan nu då, va?
Får ta en sväng till Elgiganten när vi kommer hem & se om de har någon kvar, kan behöva en till tv'n.
Postad 26 December 2007 - 13:34
Jag var med svärmors man och köpte en HD-E1 på elgiganten i Norrköping idag. Den är nu installerad av mig och den funkar bra. Det var segt med FW-uppdateringen men det gick.
Sen såg jag att den kostar 1890 på Mediamarkt här.
hehe om svärmors man har köpt en så verkar det minsann röra sig i grytan när det kommer till HD DVD
spelare, lite som i USA på senaste tiden, ett sånt här pris och erbjudande var ett måste för att få
fart på saker och ting..
Till detta priset och med filmer till är det inget snack om saken, bortsett från alla
upphausade grejer som 1080P/24 och deep colour som ingen film har ändå så är ju den
väsentliga grejen som inte finns DTS HD MA bitstreaming till ny receiver. Men annars finns ju
det mesta som internal decoder för Dolby True HD och DD+ som de flesta HD DVD titlar har ändå,
DTS core 1,5 mbps som man får ut av DTS HD spåren via HDMI eller optisk är ju grymt i sig..
Denna spelare kostade ju 6-7000 i början av året eller något gav själv 3800 i April
och tyckte det var bra då, men då ingick inga filmer eller dylikt
Så bra som denna spelare är på DVD samt att den är regfri nu och med HD DVD är det verkligen
det bästa köp man kan göra nu är sjukt nöjd med denna spelare ännu och kommer inte byta
i första taget inte.
Postad 26 December 2007 - 13:34
Jag är säker på att XE1 skickar ut 1080p utan att signalen omvandlas.
Jag förväxlar inte XE1 med E1.
Många är inte lika övertygade som dig när det gäller 1080p i XE1. Den amerikanska motsvarigheten XA2 har
samma NEC-dekoder som E1. Den skickar ut 1080i, inte 1080p:
http://www.hometheat.....HD-XA2 (HDMI)
Den interna deinterlacingen hanteras av ett Reon-chip som är riktigt bra, så det är inget problem egentligen.
Vet inte hur 1080p24 ut hanteras. Den funktionen tillkom efter en firmware-uppdatering. Innan dess kunde spelaren
bara skicka ut 1080p60.
edit: Reon ska det vara, råkade skriva Realta.
Redigerat av Ageve, 26 December 2007 - 13:41.
Postad 26 December 2007 - 13:49
Köper en Ep30 eller 35 senare.
Vill gärna ha 1080p när min projje stödjer det. Vill inte köpa nått nu och sen köpa en ny om 6 månader eller nått.
Postad 26 December 2007 - 13:55
Postad 26 December 2007 - 13:58
Ni som köpt (och hunnit få hem) spelaren från Pccity, Elgiganten eller Media Markt får gärna berätta vilken version av spelaren de blev. Då man kan göra den regionsfri OM det är "rätt" version (inte den allra senaste uppdateringen tydligen). Förhoppningsvis kommer man i framtiden kunna göra även den nyare regionsfri men det går inte i dagsläget vad jag förstår.
(detta avser göra den regionsfri för att spela vanliga dvd-filmer, hd-dvd klarar den redan)
Någon som har svar på detta?
Jag var nära att impulsköpa en idag på EG, innan jag såg att det stod enbart R2 på den. Vill inte att alla mina import-dvd ska ligga ospelbara i hyllan
Postad 26 December 2007 - 14:01
Ni som köpt (och hunnit få hem) spelaren från Pccity, Elgiganten eller Media Markt får gärna berätta vilken version av spelaren de blev. Då man kan göra den regionsfri OM det är "rätt" version (inte den allra senaste uppdateringen tydligen). Förhoppningsvis kommer man i framtiden kunna göra även den nyare regionsfri men det går inte i dagsläget vad jag förstår.
(detta avser göra den regionsfri för att spela vanliga dvd-filmer, hd-dvd klarar den redan)
Någon som har svar på detta?
Jag var nära att impulsköpa en idag på EG, innan jag såg att det stod enbart R2 på den. Vill inte att alla mina import-dvd ska ligga ospelbara i hyllan
Bara hd dvds som är regionsfritt. Så spelaren är från början låst till reg 2 för vanliga dvds. Däremot finns det nu en firmware som gör HD-E1 reg.fri för vanliga dvds med.
Postad 26 December 2007 - 14:07
Till detta priset och med filmer till är det inget snack om saken, bortsett från alla
upphausade grejer som 1080P/24 och deep colour som ingen film har ändå så är ju den
väsentliga grejen som inte finns DTS HD MA bitstreaming till ny receiver.
Jag tvivlar starkt på att man hör så stor skillnad på DTS Master och DTS. Men det är en väsentlig skillnad på 1080p/60 och 1080/24p med avseende på judder! Det kan nog alla se...(även om en Toshiba TV ur Z-serierna med Film Judder canceller gör skillnaden betydligt mindre...
Postad 26 December 2007 - 14:15
Jo, men sen är man ju olika känslig för just judder. Det märks säkert mycket tydligare på större bildyta än vad jag har. Äger en 42 Q96 och en Toshiba HD-A2. Jag stör mig inte märkvärt på judder/hack i bilden vid panoreringar, gjorde det inte heller när jag såg på dvd med min gamla dvd-spelare heller. Klart man kan se det då och då men inget jag sitter och stör mig på. På vissa verkar det ju som de knappt kan kolla på film om det förekommer lite småhack vid panoreringar. Detta är ju något som funnits på alla dvdfilmer eller?. Först nu med de nya formaten som man kan slippa detta?Till detta priset och med filmer till är det inget snack om saken, bortsett från alla
väsentliga grejen som inte finns DTS HD MA bitstreaming till ny receiver.
Jag tvivlar starkt på att man hör så stor skillnad på DTS Master och DTS. Men det är en väsentlig skillnad på 1080p/60 och 1080/24p med avseende på judder! Det kan nog alla se...(även om en Toshiba TV ur Z-serierna med Film Judder canceller gör skillnaden betydligt mindre...)
Postad 26 December 2007 - 14:36
På vissa verkar det ju som de knappt kan kolla på film om det förekommer lite småhack vid panoreringar. Detta är ju något som funnits på alla dvdfilmer eller?. Först nu med de nya formaten som man kan slippa detta?
PAL DVD kör väl fortfarande med 25fps, och något pitchat ljud, dvs inget judder men filmen går i fel hastighet.
En viss hackighet i bilden kommer det alltid att bli med 24fps material, även när det visas optimalt. Det hackar även
på bio.
Pioneer har några plasmor som kan hantera 24fps korrekt (72Hz uppdateringsfrekvens). Annars är det vanligt
att TV-apparater som tar emot 1080p24 konverterar det till 60 fps, och då försvinner hela poängen.
Redigerat av Ageve, 26 December 2007 - 14:39.
Postad 26 December 2007 - 15:16
Postad 26 December 2007 - 15:31
Har nu testat (lekt
Fick dock inte med någon flyer i lådan för att beställa bonusfilmerna, så det får bli att skriva ut och klippa+klistra lite - den var ju tyvärr inte i A4-format direkt. Var det någon som fick med flyern i lådan?
EG försökte även sälja några extra HDMI-kablar - de hade strategiskt lagt dem ovanpå spelarna så att man inte skulle glömma att köpa en...undrar hur många som gick på det och nu står med dubbla HDMI-kablar och känner sig 250:- fattigare alldeles i onödan.
Postad 26 December 2007 - 15:40
Ifall någon är sugen så tror jag det går att få tag i en spelare på någon av dessa ställen.
Angående filmer så hade Elgiganten 6 st Blu-ray och 3 st HD DVD bl.a. Transformers för 249kr!
Själv så köpte jag Prison Break på dvd...
Postad 26 December 2007 - 16:36
inhandlade även en systemkamera för 5495:- då ingick presentkort på 500:- så jag fick hd-dvdn för... 1490!!! =D
Postad 26 December 2007 - 17:49
Hat kollat runt lite om att hyra HD-DVD i Stockholms området...
Buylando - Hyr bara ut Blu-Ray
CDON - Endast Blu-Ray
Videotoppen, dvs 7-eleven och bensinstationer mm - Blu-Ray
Lovefilm - Båda formaten
Har Blu-Ray någon ensamrätt på uthyrningsmarknaden eller är de bara först ut på den marknaden (satsat lite hårdare där än HD-DVD folket) ?
OT
HD-DVD är mycket känsligare för repor, därav så har de flesta uthyrarna enbart Blu-ray som är mycket tåligare.
Mvh
Redigerat av Unregisteredaa73c0e8, 26 December 2007 - 17:49.
Postad 26 December 2007 - 18:10
Skillanden mellan Blu-ray och HD DVD är att en HD DVD skiva kan ha repor och ändå gå att spela upp medans ifall en Blu-ray skiva har en djup repa vilket då gör så att den inte går att spela upp. Det är därför Blu-ray skivan har ett extra lager skydd för den är känsligare för repor än HD DVD.
Kan tillägga att p.g.a. att informationen på en Blu-ray skiva ligger närmare ytan än en HD DVD skiva gör att Blu-ray skivan måste ha ett extra skyddslager.
Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 26 December 2007 - 18:14.
Postad 26 December 2007 - 18:38
Men j*klar vilken bild!! Jag måste säga att jag är faktiskt riktigt paff över vilken bild tv'n min kunde prestera
Skynda och köp!
Postad 26 December 2007 - 18:43
Postad 26 December 2007 - 18:52
Jag är ganska nyligen hemkommen från Elgiganten med min spelare. Kopplade in den för 30 minuter sedan och har tjuvkikat lite på Transformers. Jag har en Samsung q97, 42'' plasma som jag tittar på, tar bara emot 1080i.
Men j*klar vilken bild!! Jag måste säga att jag är faktiskt riktigt paff över vilken bild tv'n min kunde presteraHar dock kört en Panasonic dvd som har 3-4 år på nacken innan, men alltså.. jag är PAFF!
![]()
Skynda och köp!Jag rekommenderar nu alla andra precis som jag blev rekommenderad att titta på Transformers som första HD-DVD filmen
:D LYCKA!
Håller med!. Har samma setup och är grymt imponerad av bilden. Har en HD-A2 samt en 42" Q96. Dock är jag inte alltför glad i ljudet på Transformers, tycker det saknas bas. Min Transformers är köpt på best buy i USA, fler som klagar på basen på den utgåvan.
Postad 26 December 2007 - 19:02
Ni som beställt via nätet. När tippar ni att dom blir levererade. Ut torsdag framme fredag? Skulle köpt i butik hade as många i min lokala eg.
Beställde min på pc-city nu den 24:e och är inriktad på att få den först efter nyår. Allt annat är ren bonus om jag ska vara ärlig. Inte ofta det brukar funka tycker jag på 2 dagar. Sen att det är juletid med personal som är lediga o.s.v. bättrar väl inte på oddsen direkt. Men det är det värt för egen del, har inte haft några som helst planer på att ge mig ut pch slåss under mellandagsrean.
Postad 26 December 2007 - 19:21
Postad 26 December 2007 - 19:31
Men det blev en HD-EP10 istället. El-Giganten i Västerås sålde dem till samma pris som E1:an.
Har inte kopplat in den än, skall göra det om en stund. Hoppas den fungerar bra
Postad 26 December 2007 - 19:46
Jaha, då har man införskaffat sig en spelare då.
Men det blev en HD-EP10 istället. El-Giganten i Västerås sålde dem till samma pris som E1:an.
Har inte kopplat in den än, skall göra det om en stund. Hoppas den fungerar bra
Jaså!!!
Såg spelaren idag o jag var så himla nära att köpa den i Eskilstuna.
Dom körde Transformers men jag måste säga att impad vart jag ej.
Bilden var långt ifrån bra vad jag sätt innan, hade inget flytt upplevde den som hackig.
Vad det var för tv vet jag ej då den kan vara boven.
Man är ju sugen för jag har en tv som bara klarar av 1024i
Postad 26 December 2007 - 19:47
Så bra som denna spelare är på DVD samt att den är regfri nu och med HD DVD är det verkligen
det bästa köp man kan göra nu är sjukt nöjd med denna spelare ännu och kommer inte byta
i första taget inte.
Har jag missat något. Regionsfri? Inte på vanliga DVDfilmer iaf. HD DVD använder ju inget regionsskydd.
Var själv och köpte en idag på PcCity i Uppsala där dom hade typ 10 kvar vid femtiden. Synd att den var så förbaskat djup bara, får inte riktigt plats i min hylla.
Postad 26 December 2007 - 20:00
Har jag missat något. Regionsfri?
Japp...firmware som gör den regfri för DVD
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
* Officiell tråd - Toshiba HD-E1/ XE1/EP10 *
66 filmer
5 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna