Bilder på mitt DLS-bygge
367 svar till detta ämne
Postad 25 November 2008 - 10:17
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1838 inlägg
Härligt bygge, men är det inte tråkigt att behöva börja om med nya dörrsidor när du äntligen hade fått dem bra?
Iofs, tävlingsfolk är inte kloka 
Själv önskar jag att jag hade både kunnandet och pengarna som skulle behövas för att bygga något bra i bilen, så rätt avis är man. Men jag har iaf ett dubbelgarage att hålla till i när jag väl mekar (fast jag får stå utanför eftersom garaget är fullt med annat, gräsklippare, utemöbler mm).
*Edit* Vi är importör av Maxxisdäck, fast deras truckdäck
Redigerat av InSane, 25 November 2008 - 10:32.
Postad 25 November 2008 - 19:01
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Tackar.
Nja dörrarna blev bara hyffsade till en början men så släppte plasten längst ut, på båda sidorna dessutom. Ljudet blev kanon dock. Ett jäkla tryck i midbasen och mycket bättre "focus" på ljudet, nu sitter scenbilden klockrent.
Men allt måste bli perfekt  Ganska bra duger inte. Själv har jag ingen värme i mitt verkstad så det suger, bär verkligen emot att gå ut å greja men skall förhoppningsvis få byggt isolerade inneväggar och sätta in element så småningom. Att det sedan är kolsvart när man kommit hem samt att man är trött och frusen efter jobbet så hjälper ju inte det heller till. Får väl se till att montera av ena dörrpanelen nu så jag får passat in den nya och fortsätta med plastningen.
Mvh Andreas
Postad 27 November 2008 - 09:12
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1838 inlägg
Värme, i garaget, det är överreklamerat
Nä, mitt garaget är oisolerat, men det ska åtgärdas senare. Förrådsdelen är isolerad, men jag haringen värme installerad. Lite småkorkat kanske när man ändå byggde nytt, men någonstans måste man sätta P för utgifterna.
Jag har lite nybörjarfrågor om bilstereobygge, hoppas jag kan fråga dumma frågor till dig Andreas. VI har ju samma förnamn o allt
Postad 27 November 2008 - 18:32
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Värme, i garaget, det är överreklamerat Nä, mitt garaget är oisolerat, men det ska åtgärdas senare. Förrådsdelen är isolerad, men jag haringen värme installerad. Lite småkorkat kanske när man ändå byggde nytt, men någonstans måste man sätta P för utgifterna. Jag har lite nybörjarfrågor om bilstereobygge, hoppas jag kan fråga dumma frågor till dig Andreas. VI har ju samma förnamn o allt 
hehe. Självklart bara att fråga på, men skapa en egen tråd när det är dags eller ta det via pm. Kan iofs behöva lite offtopic i denna tråden då det inte händer mycket här som är on topic  Men på Lördag har jag bestämt att jag skall provmontera dörrsidan.... *yeah right* Mvh Andreas
Postad 27 November 2008 - 20:47
Unregistered1041101d
-
Unregistered1041101d
-
Veteran
-
-
2015 inlägg
Ladda gärna upp bilder i galleriet sen, vore kul att se!
Mvh
Passerati
Postad 27 November 2008 - 20:58
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1838 inlägg
Jag fortsätter på OT spåret, på lördag, då trode jag alla vallfärdades till Motala o handlade på Ridetech, de lägger ner där. 
jag PM'ar när det blir dags att dra kabel o ha mig i min S40, ska kanske tillägga att jag knappt har en aning om VAD för kabel jag behöver.
Redigerat av InSane, 30 November 2008 - 18:02.
Postad 28 November 2008 - 10:42
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Ladda gärna upp bilder i galleriet sen, vore kul att se!
Mvh Passerati
Det var andra gången du var på mig om att ladda upp bilder i galleriet, och vet du vad? Nu har jag gjort det
Postad 28 November 2008 - 11:49
Unregistereddede14d8
-
Unregistereddede14d8
-
Lärjunge
-
-
432 inlägg
Inga bilder på det fortgående?
Vill se ngt att bli avundsjuk på och triggad av
Postad 28 November 2008 - 16:21
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Inga bilder på det fortgående? Vill se ngt att bli avundsjuk på och triggad av 
Har inte hunnit gjort något nytt ännu, väntar fortfarande på att få tummen ur och skruva ur mina dörrpaneler så jag kan passa in de nya som är under konstruktion....
Postad 28 November 2008 - 19:56
Unregistereddede14d8
-
Unregistereddede14d8
-
Lärjunge
-
-
432 inlägg
Har inte hunnit gjort något nytt ännu, väntar fortfarande på att få tummen ur och skruva ur mina dörrpaneler så jag kan passa in de nya som är under konstruktion....
Aaaaaaaaah.....själv väntar man på lite mer pengar så man kan köpa lite matrial. Utrustningen ligger just nu och väntar på mig. Enda skillnaden mot innan blir en Eclpise 8445 nu istället för Sonyn jag hade. Ser fram emot din bil -09
Postad 29 November 2008 - 17:12
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Aaaaaaaaah.....själv väntar man på lite mer pengar så man kan köpa lite matrial. Utrustningen ligger just nu och väntar på mig. Enda skillnaden mot innan blir en Eclpise 8445 nu istället för Sonyn jag hade.
Ser fram emot din bil -09 
Tänk om man hade så enkla problem som pengar  Det är TIDEN jag saknar. IDAG har jag iaf varit ute och slitit av min ena dörrpanel och provmonterat den nya. Fick göra lite ändringar men har nu iaf spänt upp tyg på insidan och lagt ett lager plast, väntar på att det skall härda så får jag se om jag kan få på dörrpanelen igen. Får jag det kommer det att börja rulla på bättre sen. Men de nya dörrpanelerna kommer jag provmontera ordentligt och OFTA för att passformen skall bli den bästa. Upptäckte att jag har gjort en tabbe vilket innebär att jag måste kapa bort en del av dörrpanelen som jag förstärkt kraftigt, här har jag närmare 1 liter volym att hämta. Med mina krav på vad kraftigt är så behöver jag antagligen skaffa mig en tigersåg för att kapa bort den biten  (Lonefox, vi diskuterade det på garaget om hur kraftiga mina dörrpaneler blir  ) Funderar på att ta å väga de jag gjorde till senaste säsongen, tror de väger runt 8kg st  Mvh Andreas
Postad 29 November 2008 - 18:15
jollek
-
jollek
-
Forumräv
-
-
965 inlägg
tror de väger runt 8kg st 
Haha, kommer gå att öppna dörren som måsvinge sen när gångjärnen gjort sitt  Lycka till med fortsatt bygge!
Postad 30 November 2008 - 10:06
Unregistereddede14d8
-
Unregistereddede14d8
-
Lärjunge
-
-
432 inlägg
Postad 30 November 2008 - 13:26
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Hehe....du vet vad jag tycker. DU går lite till överdrift. MEN så länge du blir nöjd med resultatet så 
Då gör jag lådorna som du vill oså när du sedan känner hur de vibrerar så kan du ställa dig i verkstaden och plasta nya lådor som INTE vibrerar  Nä helt ärligt så kommer inte de nya midbaslådorna få lika många lager glasfiber, de får dubbla lager med StP istället  Provmonterade dörrpanelen idag igen och den tog inte emot dörren vilket betyder att jag har redan lagt på 2 lager glasfiber till. Står ute i den kyliga verkstaden nu framför byggfläkten och härdar. Skall se om det härdat klart innan jag skall iväg, då blir den en ny provmontering. Skall som sagt vara mycket noga med att dörren sitter perfekt den här gången så det inte blir spänningar när jag är klar. Inte kul med släpp. Ni som tror att dörrpanelen nästan är färdig kan gissa igen  Det är bara halva insidan som jag plastar nu  Detta kommer att ta tid. Kommer med bilder så fort det blir värt att visa något:p Mvh Andreas
Postad 30 November 2008 - 15:17
Unregistered1041101d
-
Unregistered1041101d
-
Veteran
-
-
2015 inlägg
Det var andra gången du var på mig om att ladda upp bilder i galleriet, och vet du vad? Nu har jag gjort det 
Menade inte att tjata, det hoppas jag du förstår  Klart imponerande bygge, har kikat och betygsatt. Mvh Passerati
Postad 30 November 2008 - 19:27
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Menade inte att tjata, det hoppas jag du förstår  Klart imponerande bygge, har kikat och betygsatt.
Mvh Passerati
Jag förstår väl att du inte menade det, skrev det med viss ironi  Nu har jag passat in panelen ytterligare en gång och lagt på 3 lager glasfiber till, blir 2 lager till + StP. Går dörrsidan fortfarande på utan att clipsen hoppar av så går jag vidare med nästa del av lådan. Mvh Andreas
Postad 01 December 2008 - 02:15
Unregistereddede14d8
-
Unregistereddede14d8
-
Lärjunge
-
-
432 inlägg
Treeeeeeeeevligt
Skall bli kul o se o höra din bil igen.
Siktar du på Elmia eller blir premiären 09 senare?
Postad 01 December 2008 - 20:03
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Treeeeeeeeevligt 
Skall bli kul o se o höra din bil igen.
Siktar du på Elmia eller blir premiären 09 senare?
Vet inte, har blivit lite av en tradition att dyka upp på Springbreak hos Ljudbyggaren. Blev iofs inget där förra året då bilen inte var klar. Vi får se hur det går... En sak är säker, jag skall inte ha bråttom. I värsta fall dröjer det ett år till  Mvh Andreas
Postad 02 December 2008 - 02:39
Unregistereddede14d8
-
Unregistereddede14d8
-
Lärjunge
-
-
432 inlägg
Vet inte, har blivit lite av en tradition att dyka upp på Springbreak hos Ljudbyggaren. Blev iofs inget där förra året då bilen inte var klar. Vi får se hur det går... En sak är säker, jag skall inte ha bråttom. I värsta fall dröjer det ett år till 
Mvh Andreas
Skynda långsamt.....  Det är ngt jag sällan orkar  *Avis*
Postad 08 December 2008 - 10:08
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1838 inlägg
Andreas, jag måste bara fråga om du är med i Nordiska X40 Klubben?
Postad 08 December 2008 - 15:10
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Andreas, jag måste bara fråga om du är med i Nordiska X40 Klubben?
Nej det är jag inte. Var på väg för några årsedan men hemsidan är/var så sjukt seg så jag orkade aldrig surfa runt på den. Nu har jag fått gjort lite till i verkstan, även vart å köpt en jäkla massa makaroner som jag skall mäta upp vad volymen hittils hamnar på. Har inte limmat upp baffeln ännu men beroende på resultatet av storleken på lådan så vet jag om jag måste bygga ut dörren lite eller om jag kan få den så diskret jag tänkt mig, mao så hamnar så gått som hela lådan bakom dörrpanelen denna gången  Kommer se aningen bättre ut. Ni som tycker att det verkar enkelt att bygga en dörrsida för 6,5" högtalare måste tänka på skillnaden att gjuta en sluten låda på baksidan av dörrpanelen med tanke på alla sjuka former... Hade jag bara haft som uppgift att få plats med 6,5" som spelar rätt ut i dörren hade jag nog vart klar med båda dörrarna på en helg. Men hur bra låter det? skrammel och fanskap.  Återkommer ikväll när plasten har härdat så jag kan fylla dörren med makaronis  Mvh Andreas
Postad 08 December 2008 - 18:55
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Då har jag blitt på dåligt humör igen. Det var endast 2 liter extra jag fick ut längst bak i dörren, räknar jag med själva dörrfacket också är jag uppe i runt 3,5-4 liter, sedan får jag väl en liter till bakom högtalaren sen när baksidan där är plastad, då är vi uppe i ca 5 liter, så jag får lik förbannat bygga ut lådan en aning för att få fram dryga 6 liter, kommer absolut inte bli en lika stor bulle som innan, men lite får det bli. Skall nog gå att få ett bra utseende på det ändå. Nästa bakslag är att de nya Dls Scandinavia 6,5" elementen INTE kommer att ha Neodymium magnet, utan en vanlig vilket betyder att magneten kommer att ta mycket större plats än Nobeliumen. Får se vad jag kan göra i dörren. Dörren är förstärkt just bakom högtalarmonteringen och jag har ingen jättelust att börja kapa bort förstärkningarna så säkerheten vid en krock försämras avsevärt....
Nästa helg blir det mer provmontering så då får jag se hur det blir.
Mvh Andreas
Postad 04 January 2009 - 14:01
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Äntligen lossna tummen ur röven igen och jag fick monterat av min dörrpanel och börjat meka med den nya igen. Idag fick jag kapat bort lite plåt i dörren och har börjat gjuta in i dörren för att frilägga lite utrymme bakom högtalaren samt för att få lite mer volym. Nu börjar det röra på sig igen alltså. Har inga nya bilder men det kommer när frun kommit hem med nya kameran. Canon system kamera med 10mp
Nu ska jag f-n inte montera tillbaka den gamla dörren igen för då kommer jag väl aldrig bli klar med skiten.
Mvh Andreas
Postad 08 January 2009 - 20:58
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Helt otroligt, har varit ute och plastat så gott som varje dag nu. Har även beställt nya monteringsringar i 4mm rostfritt stål med gängade M4 hål. 4mm kommer bli den totala tjockleken runt monteringshålet vilket kommer ge midbasen gott om utrymme runt korgen. Stabilt lär det också bli då ringen kommer fällas in mellan mdf-ringar och sedan limmas, skruvas och plastas fast.
I morgon kommer det bli dämpning av StP på insidan lådan samt ytterligare lite plastning med glasfiber på baksidan lådan bakom där högtalaren kommer att hamna. Sen är det dags att ringa hem lite mer StP då hela baksidan av dörrpanelen skall dämpas ytterligare. Har sansat mig lite då det påstås vara overkill med 12 lager glasfiber, så nu landar det runt 8-10 lager istället och jag har ersatt de 2-4 lager glasfiber med 2 lager StP istället
Sa någon Stabilt?
Mvh Andreas
Redigerat av andreas_gbg_, 08 January 2009 - 20:59.
Postad 08 January 2009 - 22:21
Unregistereddede14d8
-
Unregistereddede14d8
-
Lärjunge
-
-
432 inlägg
Helt otroligt, har varit ute och plastat så gott som varje dag nu. Har även beställt nya monteringsringar i 4mm rostfritt stål med gängade M4 hål. 4mm kommer bli den totala tjockleken runt monteringshålet vilket kommer ge midbasen gott om utrymme runt korgen. Stabilt lär det också bli då ringen kommer fällas in mellan mdf-ringar och sedan limmas, skruvas och plastas fast.
I morgon kommer det bli dämpning av StP på insidan lådan samt ytterligare lite plastning med glasfiber på baksidan lådan bakom där högtalaren kommer att hamna. Sen är det dags att ringa hem lite mer StP då hela baksidan av dörrpanelen skall dämpas ytterligare. Har sansat mig lite då det påstås vara overkill med 12 lager glasfiber, så nu landar det runt 8-10 lager istället och jag har ersatt de 2-4 lager glasfiber med 2 lager StP istället 
Sa någon Stabilt?
Mvh Andreas
En stabil kille behöver ju stabila grejer  När fär vi se nya bilder då?
Postad 08 January 2009 - 22:42
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Ska se om jag inte kan knäppa några bilder på söndag. Kanske lägger upp en bild på ringen imorgon
Postad 09 January 2009 - 18:43
Unregistereddede14d8
-
Unregistereddede14d8
-
Lärjunge
-
-
432 inlägg
*Bortditerat på begäran*
Redigerat av Unregistereddede14d8, 11 January 2009 - 11:36.
Postad 10 January 2009 - 19:34
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
*borta*
Redigerat av andreas_gbg_, 11 January 2009 - 15:39.
Postad 10 January 2009 - 19:44
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Då har jag fått med kameran ut en sväng. Även dämpat lite. Vilken jäkla skillnad det blir med ett lager StP på glasfibret, och ännu hellre när man dämpar både in och utsida
Baksidan, kommer plasta koppen också och dämpa den. Använde kartongbitar för att bygga in i dörren, förhoppningsvis skall det ge lite extraplats åt magneten.
d_rrpanelens_baksida__halvf_rdig.jpg 198.89K
1 Antal nerladdningar
Insidan. Dags att fräsa till en ring och limma upp.
d_rrpanelens_insida__halvf_rdig.jpg 226.84K
1 Antal nerladdningar
Med detta tillbehöret jag låtit tillverka (Har faktiskt gjort lite själv. Det som inte blev perfekt  )skall det gå som en dröm att fräsa perfekta cirklar
cirkelfr_sanordning.jpg 178.49K
1 Antal nerladdningar
Här är handskfackslådan som blev lagd på is när det plötsligt var helt självklart att den skulle byggas på annat vis än tidigare planerat.....
handskfack.jpg 167.88K
1 Antal nerladdningar
Imorgon skall jag iväg och få lagat ett stenskott mitt i rutan, samt koppla om extraljusen med en liiite finare kabelsallad under huven  Förhoppningsvis skall jag även få tid att fräsa ett par mdf-ringar som skall bli stommen i högtalarmonteringen. Blir det bra blir det bilder
Mvh Andreas
Postad 10 January 2009 - 23:47
Unregistereddede14d8
-
Unregistereddede14d8
-
Lärjunge
-
-
432 inlägg
Ser bra ut.
Synd på baslådan där :/
Keep it up
Redigerat av Unregistereddede14d8, 10 January 2009 - 23:47.
Postad 11 January 2009 - 17:28
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Då fick jag fräst lite. Hade blivit hyfsat resultat om jag hade kollat måtten innan jag skar ut baffeln, den nedsänka delen blev 2mm för litet, dock kan jag ändra måtten på den rostfria ringen då den inte blev tillverkad ännu. Men det var ju första gången jag fräste med denna fräsen så jag förlåter mig själv 
Visst ser den klen ut, det är den också, men när den 4mm tjocka rostfria ringen kommer in i den kommer det nog att duga
mdfring_002.jpg 134.17K
1 Antal nerladdningar
Mvh Andreas
Postad 12 January 2009 - 20:40
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Hoppsan. Nu tog min 5 liters dunk polyester slut. Någon som vill sponsra?  Pengarna råkade också ta slut  Dyrt med hus eller!!!! Elräkningen kom på 5.000kr, samma som för 2 månader sedan ¤!"¤!#¤"
jaja. Ut å jobba med mig.
Mvh Andreas
Postad 12 January 2009 - 21:36
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Hoppsan. Nu tog min 5 liters dunk polyester slut. Någon som vill sponsra? Pengarna råkade också ta slut Dyrt med hus eller!!!! Elräkningen kom på 5.000kr, samma som för 2 månader sedan ¤!"¤!#¤"
jaja. Ut å jobba med mig.
Mvh Andreas
Känner igen sitsen. Man kan tro att epoxy är dyrare att jobba med. Det är dyrare literpris och rovingen några kronor extra... Men i längden är de bättre tycker jag, man behöver mindre epoxy jämfört med polyester och så slipper man den lukten vilket gör att man kan jobba i vardagsrummet om man så vill, samt att man slipper alla stickor på korppen
Postad 12 January 2009 - 22:01
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Känner igen sitsen.
Man kan tro att epoxy är dyrare att jobba med. Det är dyrare literpris och rovingen några kronor extra... Men i längden är de bättre tycker jag, man behöver mindre epoxy jämfört med polyester och så slipper man den lukten vilket gör att man kan jobba i vardagsrummet om man så vill, samt att man slipper alla stickor på korppen 
Kan man gjuta glasfiber i epoxy? Epoxy kan jag nog fixa billigt ifrån jobbet så vi använder väldigt mycket sådant... Hur skulle det bli om man gjuter lådan i kolfibermatta exempelvis ifrån Biltema? Förutom jäkligt dyrt då? Räcker det med mindre lager? Man slipper ju massa glasfibrer som reser sig  Mvh andreas
Postad 13 January 2009 - 00:28
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Kan man gjuta glasfiber i epoxy? Epoxy kan jag nog fixa billigt ifrån jobbet så vi använder väldigt mycket sådant... Hur skulle det bli om man gjuter lådan i kolfibermatta exempelvis ifrån Biltema? Förutom jäkligt dyrt då? Räcker det med mindre lager? Man slipper ju massa glasfibrer som reser sig 
Mvh andreas
Du skall använda glasfiber roving som inte är massa stickiga fibrer hullerombuller... det är en matta som liknar kevlar, fast vit (blir genomskinlig med epoxyt). Epoxy luktar inte fränt, den sprider inte doften och sätter sig inte i huset  Epoxy luktar som schampo eller tvål, viktigt nu när det är jobbigt att värma upp garaget hela tiden.. Man (jag) brukar räkna på 1,5dl Epoxy och 0,75dl epoxyhärdare till varje kvadratmeter glasfiber-roving (räknat med att man först lägger på underlaget, sen lägger man på mattan och smetar epoxy så att det blir genomskinligt)... jämfört med polyester som behöver 6-8dl+ + 6-8x2ml härdare till varje kvadratmeter. Däremot vet jag inte om styrkan väger upp mellan de två. Med epoxy kan man vakuum-gjuta vilket är bäst, men då behöver man utrustningen... Btw: Roving-matta http://www.biltema.se/ art. nummer 25-2131 alt 25-2132. Jag ångrar att jag inte plastade mer med epoxy förr, nu gör jag alltid det...!
Redigerat av ekolnskungen, 13 January 2009 - 00:29.
Postad 13 January 2009 - 17:26
InSane
-
InSane
-
Veteran
-
-
1838 inlägg
5000:- i elräkning? Jag hoppas verkligen att det var för ett kvartal!
Ett o två, gjuta på
Postad 13 January 2009 - 19:07
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
5000:- i elräkning? Jag hoppas verkligen att det var för ett kvartal! Ett o två, gjuta på 
Nä tror de va för 2 månader. Nästa räkning kommer nog bli ännu högre då det vart så ###### kallt nu och värmepumpen inte gick, blev elpatroner för hela slanten vilket fick mätaren att rulla på nåt så in i..... Kan ju inte elda hemma  Du skall använda glasfiber roving som inte är massa stickiga fibrer hullerombuller... det är en matta som liknar kevlar, fast vit (blir genomskinlig med epoxyt). Epoxy luktar inte fränt, den sprider inte doften och sätter sig inte i huset Epoxy luktar som schampo eller tvål, viktigt nu när det är jobbigt att värma upp garaget hela tiden..
Man (jag) brukar räkna på 1,5dl Epoxy och 0,75dl epoxyhärdare till varje kvadratmeter glasfiber-roving (räknat med att man först lägger på underlaget, sen lägger man på mattan och smetar epoxy så att det blir genomskinligt)... jämfört med polyester som behöver 6-8dl+ + 6-8x2ml härdare till varje kvadratmeter. Däremot vet jag inte om styrkan väger upp mellan de två.
Med epoxy kan man vakuum-gjuta vilket är bäst, men då behöver man utrustningen...
Btw: Roving-matta http://www.biltema.se/ art. nummer 25-2131 alt 25-2132.
Jag ångrar att jag inte plastade mer med epoxy förr, nu gör jag alltid det...!
Ok, jo jag har kikat på den där glasfiberväven och tänkt testa. Frågan är som det blir lika stabilt. Jaja, ska kika på det, men inte på dörrarna iaf, har inte råd att misslyckas med de nu. Börjar bli riktigt dyra  Mvh Andreas
Redigerat av andreas_gbg_, 13 January 2009 - 19:13.
Postad 13 January 2009 - 19:13
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Nu vart jag ute å donat lite till. Nu är även baksidan helt klädd i StP. Dock gick det inte att få på dörrpanelen på dörren längre :/ Så jag har packat dremeln och lite kapskivor och skall ställa mig inne i garaget på jobbet imorgon eftermiddag och inte åka därifrån innan panelen sitter perfekt. Efter det åker jag hem och mäter ut vad volymen verkar bli. Dags att limma upp ringen där högtalaren skall sitta, ska se om det finns någon Scandinavia 6,5" hos DLS så jag kan passa in ringen ordentligt. Annars kanske det går med en X-Program då de antagligen inte är helt olika i magnetstorlek.
Mvh Andreas
Postad 14 January 2009 - 22:59
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Herrejösses vad jag hade byggt på baksidan av "koppen", fick kapa bort ganska mycke. Men nu sitter den där, måste förstås skruvas också då clipsen inte är någon höjdare längre efter allt av och påslit av dörrpanelen. Märkte att den där nedsänkningen jag gjrode där orginalhögtalaren satt inte gav mig någon fördel annan än lite extra volym. Kan ej sätta högtalaren där över då baffeln kommer ta emot instrumentbrädan när jag stänger dörren, alternativt får jag göra en jävligt ful lösning. Så ut med högtalaren och lite bakåt mot stolen, ungefär som jag har det nu, fast snyggare
Satt i telefon alldeles för länge ikväll med andra med sinnessjuka bilstereoprojekt så jag har ej kommit ut å mätt upp volymen.
Kommer med bild imorgon
Mvh Andreas
Postad 15 January 2009 - 15:39
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
7-8liter  Skall räcka en bit.
Postad 17 January 2009 - 19:49
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Förlåt att jag är sen med bilderna.
Baksidan. "Koppen" blev vist ganska stor när jag lagt lite glasfiberspackel och nåt lager glasfibermatta och StP. Men 15 kapskivor till dremeln senare ville dörren öppna upp sig lagom
f_rdig_baksida.jpg 179.93K
1 Antal nerladdningar
Ser inte så snyggt ut kanske, men jag testade att spänna upp lite tyg över dörren och det ser ut att kunna bli riktigt bra den här gången. Det enda kruxet är att jag har inte rätt högtalare att provmontera så djupet är rätt. Vet inte ens vilken högtalare det blir ännu, på Torsdag kommer jag få svar. Men med ett sinnessjukt monteringsdjup och magnetstorlek så är det mycket möjligt att jag får lyfta upp ringen ännu mera. I nedsänkningen jag har gjort i mdf-ringen kommer då en 4mm rostfri ring hamna med mindre innerdiameter som passar högtalaren perfekt och ger den gott om utrymme att andas. Inga jäkla löjliga 30mm tjocka bafflar som stryper midbasen här inte.
mdf_ring_limmad.jpg 201.46K
1 Antal nerladdningar
Eftersom jag inte kan göra mer på denna dörren innan besked och högtalare dyker upp har jag börjat med dörrsida nr 2. Kommer förhoppningsvis gå fortare med denna då jag bara behöver kopiera den första
Mvh Andreas
Postad 29 January 2009 - 00:14
Mullis
-
Mullis
-
Användare
-
-
146 inlägg
Ser bra ut, de där. Dörrsidorna börjar bli bra. Funderar själv om man ska sätta dit 6" basar i framdörrarna...
Har du hört hur det går med högtalrarna, blir det nya X-serien?
Postad 30 January 2009 - 18:34
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Tjenixen. Nej det blev inget med X-program. Vi kör vidare på Scandinavia istället men justerar planerna lite. Vi får se hur det blir.
Har idag spänt upp tyg över dörren och tänkte pensla på polyester imorgon när jag fått se dörren provmonterad i dagsljus först. Kanske kommer med en bild imorgon om någon ber snällt  Även kommit igång med dörrsida nr. 2 som förhoppningsvis också hinner bli klar innan våren
Mvh Andreas
Postad 30 January 2009 - 20:35
Unregistereddede14d8
-
Unregistereddede14d8
-
Lärjunge
-
-
432 inlägg
Tjenixen. Nej det blev inget med X-program. Vi kör vidare på Scandinavia istället men justerar planerna lite. Vi får se hur det blir.
Har idag spänt upp tyg över dörren och tänkte pensla på polyester imorgon när jag fått se dörren provmonterad i dagsljus först. Kanske kommer med en bild imorgon om någon ber snällt Även kommit igång med dörrsida nr. 2 som förhoppningsvis också hinner bli klar innan våren 
Mvh Andreas
Var det 2010 du siktade på? Eller var det 2011?
Postad 31 January 2009 - 13:39
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Siktar på att få tillbaka ljud i bilen nån gång i framtiden iaf. För fortsätter jag som nu.. Med ölen i ena näven och datormusen i andra så händer fasiken inte mycket. Ska väl ut strax och fortsätta litegranna. Men jag tror iaf att jag kommer att kunna provspela ena dörren nästa helg
Vart och tittat på bilar lite idag, är man gott skadad när man går runt och kikar på hur instrumentbrädorna ser ut för se vilka som skulle vara bäst att bygga ljud i???
Mvh Andreas
Postad 31 January 2009 - 19:57
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Då har tyget härdat över dörren och hålet är uppskuret för skojs skull  Passade på att mäta hur pass djupa midbasarna får bli, och allt under 76mm klarar sig  Så med Scandinavias 67mm och 100mm magnetstorlek kommer det inte bli några problem. Nackdelen nu då är som sagt att jag fick flytta ut baffeln ganska rejält. Men det ser ut att kunna bli ganska okej ändå.
Bifogar en kvällsbild på bilen jag tog igår. Har tyvärr hunnit dricka för många öl under härdtiden så jag får inte ta med vår nya kamera ut
Ögonlocken har dessvärre checkat in efter alla rådjursbesök kvällstid :/
bilen_framifr_n.jpg 28.92K
0 Antal nerladdningar
edit* En breddning hade sett stygg ut va
Mvh Andreas
Redigerat av andreas_gbg_, 31 January 2009 - 19:59.
Postad 31 January 2009 - 22:22
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Uppmätt volym. 7,5 liter. Jag förstår inte dom som påstår sig ha fixat över 10 liter i sina dörrar. Inte fan är det i en V40 iaf!!!
Men hur som helst skall det funka kanon. Dom nya elementen stormtrivs i små slutna lådor och när jag sa 7-8 liter till min sponsor nyligen var det perfekt. Så det var ganska bra höftat när jag uppskatta volymen för några veckor sedan
Kom igen nu!!! Pusha mig lite ffs!!!  Dålig respons i tråden
Mvh Andreas
Postad 31 January 2009 - 22:25
Unregistereddede14d8
-
Unregistereddede14d8
-
Lärjunge
-
-
432 inlägg
Uppmätt volym. 7,5 liter. Jag förstår inte dom som påstår sig ha fixat över 10 liter i sina dörrar. Inte fan är det i en V40 iaf!!!
Men hur som helst skall det funka kanon. Dom nya elementen stormtrivs i små slutna lådor och när jag sa 7-8 liter till min sponsor nyligen var det perfekt. Så det var ganska bra höftat när jag uppskatta volymen för några veckor sedan 
Kom igen nu!!! Pusha mig lite ffs!!! Dålig respons i tråden 
Mvh Andreas
GO GO GO....så slipper du pikar från Jonas o Henke för att du aldrig gör ngt eller kommer ut på banan.......(som en annan får titt som tätt  )  Gött med volymen btw.
Postad 01 February 2009 - 19:22
andreas_gbg_
-
andreas_gbg_
-
Forumräv
-
-
541 inlägg
Lagt 3 lager glasfiber på den stora ytan, och lite grann runt baffeln.
Börjar äntligen likna nåt. Synd bara att jag måste göra allt en gång till, för sist jag kollade skulle det sitta 2 dörrar med högtalare i :/
plastning_av_d_rr__snart_f_rdig.jpg 187.7K
0 Antal nerladdningar
Mvh Andreas
Postad 01 February 2009 - 21:20
Unregistereddede14d8
-
Unregistereddede14d8
-
Lärjunge
-
-
432 inlägg
Zebra ut.........men nej nu kommer jag inte kommentera förrän vi får se bilder på färdigställda dörrsidor
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Bilstereo
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
genstruktur
2026-05-20 17:03:16
-
Projektorn uppe och allt verkar fungera
genstruktur
2026-05-20 17:02:29
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|