Projekttråd: Mondeo 2,0 -95 med CDT/GroundZero/DLS
Postad 13 April 2008 - 20:18
Skulle vara lögn och säga "Nää"Härligt. Ser bra ut
Blir gött när du får börja dunkadunka sen va
Sen så får vi se hur mycket dunka dunka det blir. Grejerna är inte redo för leverans, så jag koncentrerar mig på framsystemet. Risken är väl att när detta är klart... ja, då börjar man på nått nytt =)
Postad 19 April 2008 - 17:14
Riktigt skönt att kunna ligga och rulla runt på marken utan att bli pissblöt eller iskall.
Det som är på tapeten är den andra dörrsidan och dess montering.
Här är lite bilder:
Sådär, den ena dörrsidan är som sagt klar, medan den andra har en hel del spackel/slipjobb kvar, men formen är klar. Så pass klar att jag skall montera dit dörrsidan och fixa ordning den bakre monteringsplattan och skruva dit ny upphängning till dörrsidan.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Såhär ser då bakstycket ut. Det är gjort av 12mm plywood. Bakstycket skall fastas stenhårt i dörrsidan och skruvas sedan direkt i dörrplåten. Det avlastar upphängningarna för dörrsidan och man slipper att dörrsidan haverarer om man skulle slänga igen dörren för hårt. Dessutom så sluter bakstycket tätt mellan dörrsida och dörr, med skumgummimatta som tätning.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Bakstycket sättes fast i dörrplåten och sedan monterar jag dörrsidan utanpå och skruvar den i bakstycket. Sedan monterar jag bort bakstycket, och vips vet jag hur allt skall sitta och kan skruva fast allt hårt, och gå över med några lager glasfberpackel. Då blir det skapligt tätt och framförallt stadigt.

Första provmontering av dörrsidan...

Provmontering av högtalaren i ena hålet. Bara för ivrighetens skull
Som jag sade och som synes, så står våren i blom här i trakterna! Fjärilen var nyfiken på min dörrsida, eller så var han bara attraherad av polysterspacklet eller min nya wunderbaum i bilen.

Nu är bakstycket på plats. Sitter med 5st träskruv rätt i dörrsidan.
Dessutom har jag smetat på ett halvt ton glasfiberspackel för att fylla ut och stadga.
"Light Weight" is not an option!
För den som undrar så gick min sticksåg sönder, så jag har sågat/borrat öppningarna i bakstycket med dosfräs istället... I nöd och krig funkar allt. Vem bryr sig om finish bakom dörrsidan!?

Jag återkommer senare när det är mer saker som händer. För tillfället så är det mycket plast och spackel/slip jobb som stundar. Kanske att det dyker upp några nya elektronikbilder sen också
På återséende
Postad 20 April 2008 - 21:19
Verkligen härligt att se, nu är det ju inte mycket kvar tills allt e färdigt
Eller, färdigt blir det ju alldrig riktigt, men för nu i alla fall....
Postad 20 April 2008 - 21:48
Precis... dörrsidorna är snart klaraGrymmt !
![]()
Verkligen härligt att se, nu är det ju inte mycket kvar tills allt e färdigt![]()
Eller, färdigt blir det ju alldrig riktigt, men för nu i alla fall....
Lite ny elektronik är eventuellt på ingående, så snart skall jag bygga om baslådan, och skaffa mig en ny bas
Men det skall bli underbart pisskötn med färdiga dörrsidor. Det har tagit så in i sketans lång tid.
Postad 21 April 2008 - 00:03
Ser mycket lovande ut, jag tror det kommer bli kalas snyggt när det är färdigt
(Förresten
Postad 21 April 2008 - 07:48
Haha... nädå, framsystemet kommer att vara kvarjollek du hinner ju inte ens montera ihop det hela innan du byter upp saker
Ser mycket lovande ut, jag tror det kommer bli kalas snyggt när det är färdigt
(Förrestendu vill inte ha recept på en bra signalkablen *host host*
)
Det skall bara in en del fetare grejer i skuffen.
Bland annat har jag köpt en svindyr fet signalkabel
Postad 22 April 2008 - 08:38
Precis... dörrsidorna är snart klara
Lite ny elektronik är eventuellt på ingående, så snart skall jag bygga om baslådan, och skaffa mig en ny bas![]()
Men det skall bli underbart pisskötn med färdiga dörrsidor. Det har tagit så in i sketans lång tid.
Hehe, vad va det för en ny bas du skulle köpa nu då ?
Det va en värre modell: Ground Zero, bas va ? 15 " kanske skulle va något ?!
Redigerat av DVD-ai, 22 April 2008 - 08:38.
Postad 22 April 2008 - 08:49
Haha. Beroende på vad det blir för sluttseg (Har ett på G) så får vi se.Hehe, vad va det för en ny bas du skulle köpa nu då ?
Det va en värre modell: Ground Zero, bas va ? 15 " kanske skulle va något ?!
Det blir i alla fall något roligt. Men jag tänker inte säga bu eller bä innan jag har det i handen.
Postad 22 April 2008 - 09:14
Men det va väll i och för sig nästan meningen att du bara skulle ha det nuvarande provisoriskt och sedan byta upp dig, men steget till framsystemet kommer du väll att ha kvar ett tag i alla fall då dom borde kunna hänga med ett tag i alla fall
Postad 22 April 2008 - 10:42
Mvh
Postad 22 April 2008 - 20:43
Jodå, det är anpassat så jag är mobil i min förposition
Foten på viloplattan är absolut inget problem. Skulle kunna ta bilder om bara inte magen vore i vägen
Har relativt gott om plats då dörrsidan inte bygger ut så fasansvärt mycket. Högtalarna spelar rätt ut i dörren, yes. Finns inte plats för sluten låda för dubbla element, inte med en sådan konstruktion tyvärr. Dock är dörrn dämpad, tätad och dörrsidan tätad mot plåten, så det blir så optimalt det kan för att spela rätt ut i dörrn. Hade velat haft sluten låda dock, såklart.
DVD-ai
Jo, det var ju tänkt så från början. Jag ville göra klart framsystemet och sånt innan jag skaffar ny bas/steg. Fanns inte ekonomi för det heller i vintras. Nu skall vi se om vi kan göra klart dörrsidorna, sen så åker ground zero basen ut på blocket, och lämnar plats för något roligare och mer avvägt för denna installation.
Mitt Uranium-steg kommer jag ha kvar. Självklart! (kanske du var sugen
Postad 23 April 2008 - 16:00
andreas_gbg_
Jodå, det är anpassat så jag är mobil i min förposition
Foten på viloplattan är absolut inget problem. Skulle kunna ta bilder om bara inte magen vore i vägen
Har relativt gott om plats då dörrsidan inte bygger ut så fasansvärt mycket. Högtalarna spelar rätt ut i dörren, yes. Finns inte plats för sluten låda för dubbla element, inte med en sådan konstruktion tyvärr. Dock är dörrn dämpad, tätad och dörrsidan tätad mot plåten, så det blir så optimalt det kan för att spela rätt ut i dörrn. Hade velat haft sluten låda dock, såklart.
DVD-ai
Jo, det var ju tänkt så från början. Jag ville göra klart framsystemet och sånt innan jag skaffar ny bas/steg. Fanns inte ekonomi för det heller i vintras. Nu skall vi se om vi kan göra klart dörrsidorna, sen så åker ground zero basen ut på blocket, och lämnar plats för något roligare och mer avvägt för denna installation.
Mitt Uranium-steg kommer jag ha kvar. Självklart! (kanske du var sugen)
Jo det kan ju hända... ?!
En polare e på jakt efter ett riktigt bra steg till sitt nya Focal 165K2P front system så jag tittar runt lite åt honom.
Men jo det är ju skönt, slipper du uppgradera det i första tagen i alla fall, tills det blir 6x18" i bilen och 1TW i steg, då kanske det är dax att byta upp sig. haha
Redigerat av DVD-ai, 23 April 2008 - 16:21.
Postad 25 April 2008 - 22:04
Haha... Jag har jobbat som en gris den senaste tiden...Nu får du rappa på innan jag kommer ikapp dig
Men jag kommer! (Även om du säkert med sannolikhet kommer först
Postad 04 May 2008 - 19:40
Dags att komma ur garderoben igen!
Ett par underbara vårveckor har förflutigt och jag har tagit mig i kragen och fixat färdigt ena dörrsidan...
Som tidigare sagt; stretch-vinyl och Fastbond30 kontaktlim från Top 'n Trim i Skåne.
Limmet är ett vattenbaserat kontaktlim som har en speciell men effektiv appliceringsprincip. Det skall penslas på och torka först, sedan lägger man ihop de båda ytorna och "tummar ihop" ytorna.
Lade på limmet på lördag eftermiddag kring 17:00. Penslade på relativt rikligt på vinylet

Mycket vacker färg!
Penslade på dörrsidan också. Relativt rikligt. Limmet är dock väldigt tunnt (som mjölk, typ) och går inte att lägga i så tjocka lager. Rätt viktigt är att det är skapligt jämt. Luktar väldigt lite gör limmet också, så det går att hålla på inomhus,

Söndag morgon kring 10 startade jobbet igen. Limmet hade då torkat så det är klibbtort och mörknat lite i färgen.
Jag bar ut dörrsidan och kunde, tack vare min konstruktion, skruva fast den i en arbetsbänk. Det gjorde det så jättemycket smidigare att jobba med.
Jag började uppe till vänster (Se bilden till vänster) och gick nedåt. Jag spånade lite på hur jag skulle göra och insåg att det vara omöjligt att få kanten (vänster bild) kring högtalarkanten bra p.g.a. all överflödig vinyl som blev.
Därför gjorde jag klart hela dörrsidan först, och sparade problemen till sist (Som alla riktiga män gör).
Resultatet överlag belv bra. Vinylen var verkligen magisk. Den gick att leka med över alla former. Utan den hade det skitit sig big-time. Limmet hugger inte dirket heller utan med lite värme och tummar så blir det riktigt bra.
Går man dessutom på med värmepistolen på vinylen (Lite lagom!) så går vinylen att sträcka som pungskinnet i en bastu!

Nå... hur blev det då med den överflödiga vinylen!? Pja... jag är inte besviken på hur det blev med tanke på hur jävligt det såg ut att vara! Jag kom undan med blotta förskräckelsen =)
Vinylen blev lite utslätad (Värmde lite för mycket så mönstret försvinner, samt att jag fick några väck)
MEN på det hela taget blev det bra. Det bästa av allt är att det inte syns ett skit när dörren väl sitter i bilen

Färdigklädd dörrsida!

Sedan tog jag in dörrsidan och vände på den för att lägga sista limmet (Så jag kunde vika vinylen runt kanten på dörrsidan) Det tog några timmars väntan så jag åkte och klippte gräs och bytte vinterdäcken hos morfar så länge.
När jag kom hem hade limmet torkat och jag kunde göra slutfinnishen. I min iver och slit så tog jag inget kort under denna process. Tänkte delge det färdiga resultatet istället...

Lite lustig form på dörrsidan, men det klarade vinylen av klockrent!
Bra passform blev det också mot den gamla orginal-dörrsidan.

Och, jodå, man har gott om plats kring fossingarna. Försvinner lite benutrycke, men det är inget man störs av.
En liten vy inifrån kupén också.

Sådär... Jag är själv väldigt nöjd. Kunde nog inte bli bättre än såhär. Är klart nöjd med formen på dörren också, som visade sig gå hem rent estetiskt. Och som sagt så är vecken borttrollade, så dem syns ju inte ändå!
Satte dit dörrsidans bakstycke med 2st genomgående bult med dubbla muttrar, samt 1st plåtskruv. Det sitter hur stadigt som helst, även om man får be passagerare att inte smälla i dörrarna. Stadig montering är det i alla fall.
Det var allt för idag. Vi får se när jag återkomomer med dörrsida nummer två. Den skall bara få en liten klick spackel till på sig, så är den reda för limmet också.
Tack för visat intresse.
Mvh jollek
Redigerat av jollek, 04 May 2008 - 19:45.
Postad 04 May 2008 - 21:16
jaja. Imorgon river jag av mina dörrsidor igen och ger det lite mer spackel och slipning, såg att det behövdes, till skillnad ifrån din dörrpanel som såg förträfflig ut.
Grymt jobbat.
Mvh Andreas
Redigerat av andreas_gbg_, 04 May 2008 - 21:17.
Postad 04 May 2008 - 21:28
Postad 04 May 2008 - 21:30
Nä, vinylen krymper inte, det är sant. Men storyn är lite mer invecklad än jag kanske gjorde sken av
Trixade med det där mycket och slet och drog ut från det överflödiga. Första bilden där man ser den lösa vinylen är inte riktigt det utgångsläget jag hade. Sedan ser vecken värre ut i verkligheten
Sedan så gick det ändå rätt bra att dra den styvt nedåt där det var mycket överhäng. Materialet blir ju smalare i motsatt riktnig än man drar åt, vilket resulterade i att det drog ihop sig tillräckligt mycket så det inte skulle bli katastrof.
Önskar dig lycka till om du ska klä om dörrsidan. Jäkla skit att det inte blev bra första omgången.
Smliga av oss kan inte gå i snickarbrallor eller mjukisar till jobbetFan de blev ju fräscht! Trodde ja inte om en skepparpojke i myggjagare o skinnpajj
![]()
Och tack föresten =)
Postad 05 May 2008 - 01:41
Men frågar man Jens så börjar man där det är som jobbigast former.....så vart man börjar är nog en smaksak
Postad 05 May 2008 - 08:56
Fattar inte, allting går alltid bra för mig när det gäller att göra saker och jag anser mig själv ha tummen på någolunda rätt ställe, men när det kommer till att klä saker med t.ex. filtmatta, vinyl eller vad det nu kan vara.
Då har jag fan båda tummarna så h###### långt upp i arslet...., fan det går aldrig och jag har bestämmt mig för att aldrig någonsig försöka klä någonting igen, för jag blir bara helt vansinnig
Det blir alltid total katastrof och limmet hamnar tillslut överallt, filtmattan sitter i taket, det goda humöret gick på semester och hammaren kommer till användning på fel sätt, m.m.
Men det löste sig ju för dig i alla fall
Redigerat av DVD-ai, 05 May 2008 - 10:32.
Postad 11 May 2008 - 10:04
Lite bilder i vanlig ordning:
In med gallerringen först. Den tätar kanon mot vinylet så tätningslist är överflödig.
Kabelskor till anslutningarna som är lödda på kabeln. Lite krypslang också! Gallren är väldigt snygga by default.

NEJ! Jäkla skit. gnuggade lite för hårt på vinylen innan den riktigt satt sig och fick ett väck. Förbannat!
Det misstaget gör jag itne om...

Såhär ser dörrsidan ut med alla elementen istoppade.

Kan inte uttala mig om ljudet direkt såhär utan att ha andra dörren klar.
Dock låter det riktigt bra redan nu. Går att spela HÖGT med gott om midbas. Det låter väl inte kalas när man går under 40Hz, men det klarar högtalarna av i alla fall. Backspegeln står och vibrerar när man kör ett par sköna låtar utan HP-filter. Dessutom älskar jag diskanten! Låter riktgit bra. Mellanregistret behöver en del inspelning märks.
Postad 11 May 2008 - 11:37
Jo, det är lite inspelning kvar. Sen har jag itne tweakat så mycket =)Man får hopps att det räcker med inspelning, men det borde det.
Postad 11 May 2008 - 15:49
Har själv stått och spacklat och slipat några timmar idag på bakfyllan, attans va dåligt jag mår. Hur dum får man vara, supa när man har så mycket att göra å så kort tid att göra det på
Mvh Andreas
Postad 11 May 2008 - 16:25
Ser kalas ut!!! Det ser även ut att kunna poppa på duktigt
Har själv stått och spacklat och slipat några timmar idag på bakfyllan, attans va dåligt jag mår. Hur dum får man vara, supa när man har så mycket att göra å så kort tid att göra det på
Mvh Andreas
Postad 11 May 2008 - 16:44
Haha, att supa är det väl aldrig fel tid förSer kalas ut!!! Det ser även ut att kunna poppa på duktigt
Mvh Andreas
Städade ur garaget idag. Lade allt slipdamm i 3 ica-påsar. vägde skiten till 12,5kg slipdamm/sågdamm och cirka 28 kilo "skräp"-i-sopsäck. Kul att man stått i den skiten i 4 månaders tid. Lungcancer
När blir du klar då? Ska du på någon träff i mellansverige i sommar?
Ska närmast till Stockholm 31 Maj, dock inte bilstereorelaterat, utan på merca-träff med kameran i hand =)
Redigerat av jollek, 11 May 2008 - 16:44.
Postad 11 May 2008 - 18:42
Mvh Andreas
Postad 11 May 2008 - 18:44
Det som ligger närmast nu är Borås den 24:e Maj. Dörrarna skall vara färdiga nu i veckan, skall kläs på Lördag. Sedan drar jag igång lådbyggandet för basen fram. Vet ej hur det ser ut i kalendern, de flesta tävlingarna är ju i Södra sverige, dock kommer jag med all sannolikhet åka till Östhammar när det nu va.
Mvh Andreas
26 Jul
Postad 12 May 2008 - 07:28
Haha, att supa är det väl aldrig fel tid för
![]()
Städade ur garaget idag. Lade allt slipdamm i 3 ica-påsar. vägde skiten till 12,5kg slipdamm/sågdamm och cirka 28 kilo "skräp"-i-sopsäck. Kul att man stått i den skiten i 4 månaders tid. Lungcancer![]()
När blir du klar då? Ska du på någon träff i mellansverige i sommar?
Ska närmast till Stockholm 31 Maj, dock inte bilstereorelaterat, utan på merca-träff med kameran i hand =)
Jaha, trevligt. så du ska till mina hemtrakter och andas in den friska Stockholms luften...
Själv så bor jag ju inte mitt i stockholm ( sån tur är ! ) men jobbar / pluggar mitt i skiten och kan ju säga att jag personerligen föredrar ju luft som det finns mer syre än vad det finns gifter i... dock gäller detta tydligen inte alla dom som frivilligt väljer att leva i den miljön !
Postad 10 June 2008 - 14:03
"Stockholm i mitt hjärta"... Nä...Jaha, trevligt. så du ska till mina hemtrakter och andas in den friska Stockholms luften...
Ahmm, eller?
![]()
Själv så bor jag ju inte mitt i stockholm ( sån tur är ! ) men jobbar / pluggar mitt i skiten och kan ju säga att jag personerligen föredrar ju luft som det finns mer syre än vad det finns gifter i... dock gäller detta tydligen inte alla dom som frivilligt väljer att leva i den miljön !
Dock blir man väl tvungen att jobba där sen när utbildningen är klar
Any how...
Har hållt saker och ting lite för mig själv den senaste tiden, men jag tänkte delge er historien om en inte fullt så liten pojke som just beställt ett nytt slutsteg:
Som trådlösaren kanske listat ut så skall det in ny abs/slutsteg i skuffen på min bil. Dock har jag inte haft pengarna till det. Därför vände jag min blick väster ut över atlanten. Närmare bestämt till Sonicelectronix.com i US and A. Dom hade en del billiga grejer tänkte jag och med frakt/tull/moms inräknat så blev det inte så saftigt.
Jag kontaktade sonicelectronix med de frågor jag hade... tiden gick... svar fick jag 5 arbetsdagar senare. Aja tänkte jag, tyckte att svaren inte var så utförliga som jag hoppades, men det fick duga så jag placerade en order på ett Orion HCCA-D5000 slutsteg. Prisskillnaden mot i sverige var enorm. Närmare sagt 1/3:de del med tull/moms/frakt inräknat. Dagarna går... Inget mail ingenting. Efter ytterligare 5 dagar så får jag svar på mail om kreditkorts-verifiering. Det var på tiden! så jag skickade in kreditkort och allt till dem. Då återkommer de med ett mail som förkunnar att jag är tvungen att kontakta min bank i sverige och tillåta dem att uppge min personinformation så att sonicelectronix kan ringa och konfirmera att jag är jag. Lustigt, men sagt och gjort travar jag ner till banken. Jag får tala med en snubbe där som tycker det är underligt och att de på banken inte kan hjälpa mig med något sådant.
Jag går hem igen och skickar motvilligt ett svar till sonicelectronix om att det inte går att genomföra och de får nöja sig med den infon som de redan fått (Bild på kreditkort + ID)... 5 dagar går IGEN och jag får till svar något i stil med "bla bla bla vi behöver nummer till din bank för konfirmation". Då surnar jag till och avbeställer skiten.
Det går cirka 1 månad och jag får upp tanken igen... Hmm... måste ha ett slutsteg OCH bas. Abstinensen är påtaglig nu. Jag surfar in på caraudiosecurity.com och letar runt. Upptäcker att de också har ett Orion HCCA till förmånligt pris, bara cirka 1500-lappen dyrare fast då slipper jag tull & moms då caraudiosecurity.com ligger i England.
2 Juni beställs ett Orion HCCA och idag 10 Juni har jag det utanför dörren. Inget krångel, snabba svar via mail och behaglig betalning som det skall gå till. Ytterst nöjd med paketering och fraktkostanden var skitbillig.
För dem som funderat på caraudiosecurity.com kan jag bara ge tummen upp!
Vad slutade kalaset på?
- Orion HCCA-D5000 = €523
- Frakt = €45
------------------------------
Summa: 5 372kr inkl frakt
(Samma slutsteg inom Sverige skulle gått på drygt 13.000kr)
I samma veva, rättare sagt i Torsdags 5 Juni så beställer jag en bas också. En Ground Zero Nuclear 12"
Ovannämnda bas befinner sig också hemma i min ägo för närvarande. Sexy!
Lite bilder kanske är i sin ordning;
Orion HCCA-D5000

Innanmäte; Rejält med kondensatorer och en tjock nätdel. Vackert.

Ytterligare någonting tjockt

Den nya matservisen har anlänt... eller... eller är det?
Ground Zero Nuclear GZNW 12" 2x2ohm spole

Nu skall det byggas låda igen... pust
Men det skall nog gå bra. Fick med ritningar och tips med basen, så jag vet vilken låda jag skall ha, vilken avstämning och vilken portarea. Det är bara att slita i dödsvärmen.
Rena rama julafton blev det av dagen!
Bäst av allt är att Sverige spelar mot Grekland ikväll. Öl, chips och flaggor inköpta!
Grillen kommer vara varm. Alla blonda tjer i åldern 18-28 år med sverigeflaggan målad på brösten är välkomna förbi (Ni vet vart jag bor)...
Redigerat av jollek, 10 June 2008 - 14:07.
Postad 11 June 2008 - 22:02
Postad 11 June 2008 - 22:17
Ingen mindre än ägaren självJolla är det du som håller i basen på bilden med Mondeon som har Biltema blingnavkapslar?
Och hell yeah, Biltema navkapslar rocker fett
Postad 12 June 2008 - 00:48
Oj, jo den va inte liten, steget alltså...
Det är nu det är tängt att du ska spela sönder bakrutan då eller ?!
Edit: Jag kan inte se på filmerna ?!
Postad 12 June 2008 - 11:47
Man brukar ju hålla upp stegen för att få perspektiv på hur stora dem är...Ja nu händer det grejer här igen
![]()
Oj, jo den va inte liten, steget alltså...![]()
Det är nu det är tängt att du ska spela sönder bakrutan då eller ?!
Edit: Jag kan inte se på filmerna ?!
Dock funkar det tydligen inte alla gånger
Det är stort i alla fall!
Filmerna funkar väl?? Det är inte IE som blockar dom för dig?
Dirketlänkar:
http://www.dogo.se/d...eo/MVI_1187.AVI
http://www.dogo.se/d...eo/MVI_1185.AVI
Haha... mmm... dom är enna riktiga klossar, båda två (Slutsteget och Basen...Coolt, fett värre, typ...
Jo, dom är gedigna... Dom svarta kanterna är i massivt stål, gjutet gods!Härligt smile.gif Dom e RIKTIGT fina dom stegen alltså.
Mvh Andreas
Sedan är det inte bara siffror på ett papper om man kollar effektmässigt. Det finns en nätdel som backar upp siffrorna!
Skall bara testköra det först. Det är ju ett klass-D-slutsteg så det kommer ju inte lira exemplarisk HiFi, men det är inte rikgit det jag är ute efter
Återkommer när lådan är klar.
Var och köpte lite grejer igår i form av spånskiva och basportar + rör.
Postad 12 June 2008 - 12:44
Vet ej, men det går inte att se på dina nya länkar heller, vore ju kul att se dom jobba lite
Postad 12 June 2008 - 13:59
IE = Internet ExplorerIE... Vad e det ?!
![]()
![]()
Vet ej, men det går inte att se på dina nya länkar heller, vore ju kul att se dom jobba lite
Mina länkar funkar i alla fall =)
Postad 12 June 2008 - 16:07
Ne jag kör med mozilla till 100%
Ska prova med IE i stället då, bara för att
Det fungerar med Explorer tydligen....?!
Ser ju riktigt bra ut, kommer att bli sjukt när den kommer en låda med i bilden också, då kommer det ju att komma ut lite bas också och inte bara blir Akustisk kortslutning.
Redigerat av DVD-ai, 12 June 2008 - 16:12.
Postad 12 June 2008 - 21:40
Lustigt. Nu har du fått sett den iaf =)haha, ok.
Ne jag kör med mozilla till 100%
Ska prova med IE i stället då, bara för att
Det fungerar med Explorer tydligen....?!
Ser ju riktigt bra ut, kommer att bli sjukt när den kommer en låda med i bilden också, då kommer det ju att komma ut lite bas också och inte bara blir Akustisk kortslutning.
Akustisk kortslutning? Nää... jag tänkte ha den ligga löst i bagaget
Förresten så är lådan "klar". Den skall torka lite och så skall jag dra i den sista skruven imorn.
Sen skall skiten fasas lite och kläs i lämplig outfit. (Svart tyg blir det). På med lite trattar och sen är det dags =)
Blir nog klar i helgen om jag lyckas få tag i det jag eftersöker (Högtalar/ström-kabel)
Skall bara tänka ut något vettigt ställe att sätta slutsteget på också...
Postad 13 June 2008 - 10:08
Spånskiva inhandlad och sågverket rullar igång. Till slut har jag fått min byggsats.

Portarna i sin prakt. Längden är 40cm + Trattar och är från Biltema fast kraftigt modifierade med ventilationsrör i plast. Jag tycker inte om avloppsrör då dom är an en annan konstruktion och av ett annat material som gör att dom är betydligt hårdare. Dessutom stämmer dessa rör överens med portens mått, så jag slipper några kraftiga kanter inuti porten. Bara såga och trycka ihop! Dock är ventilationsrören dubbelt så dyra som avloppsrören...

Skruvandet resulterar i en låda...
Jag använder sättlim istället för trälim. Sättlim tätar lådan eftersom det är tjockt och kletigt samtidigt som det fungerar som vanligt trälim. På det viset tätas lådans skarver bättre.

Hål för elementet fräses, samt ett större hål för nedsänkning i baffeln.

Islagsmutter och M6-skruv räcker för att hålla elementet på plats och är lätt att ta ur lådan igen utan att smula sönder spånskivan.

Lådan är halvfärdig. Satte ett stag i mitten av lådan i den riktning som konen slår för att dämpa vibrationer i lådan.
Baffeln är nedsänkt. Provar med elementets monteringsring i gummi.

Hål tas upp i lådan för portarna

Aeroportarna är kapade i ena kanter för att kunna läggas mot lådans vägg.
Rören skall sedan sättas fast på valfritt sätt inuti lådan och tätas mot lådan (Fast först skall lådan kläs med tyg).
Jag var tvungen att placera portarna på detta vis mot lådans botten pga. basens monteringsdjup på dryga 21cm.

Lådan är på 60 liter netto med dubbla 4" rör och en längd på 40cm styck (Avstämda till cirka 40Hz).
Redigerat av jollek, 13 June 2008 - 10:09.
Postad 13 June 2008 - 17:28
Men, det var ju dig jag tänkte på...Haha... mmm... dom är enna riktiga klossar, båda två (Slutsteget och Basen...
)
Nejdå, den basen dansade rätt bra. Jag skrattade och kunde nästan känna mig hur det skulle vara att sitta i bilen med den där basen...
Hemskt...
Får bli din förra bas för mig...
Postad 13 June 2008 - 18:34
Jag!?Men, det var ju dig jag tänkte på...
![]()
![]()
Nejdå, den basen dansade rätt bra. Jag skrattade och kunde nästan känna mig hur det skulle vara att sitta i bilen med den där basen...
![]()
Hemskt...
Får bli din förra bas för mig...
Jo, min bas + låda är till salu för den intresserade. Steget behåller jag då det eventuellt blir en 5.25"-6" bas i mitkonsolen
Sååå extremt monstertryck blir det nog inte i bilen, men det känns nog bra iaf
Postad 13 June 2008 - 21:37
Lustigt. Nu har du fått sett den iaf =)
Akustisk kortslutning? Nää... jag tänkte ha den ligga löst i bagaget
Förresten så är lådan "klar". Den skall torka lite och så skall jag dra i den sista skruven imorn.
Sen skall skiten fasas lite och kläs i lämplig outfit. (Svart tyg blir det). På med lite trattar och sen är det dags =)
Blir nog klar i helgen om jag lyckas få tag i det jag eftersöker (Högtalar/ström-kabel)
Skall bara tänka ut något vettigt ställe att sätta slutsteget på också...
Det vet du ju vad det är, frekvenser med våglängden större än konens radie "smiter" runt kanten och släcks ut på andra sidan = klen bas
Jo, som sagt, jobbade på bra, till skilldnad från viss andra så tycker jag det vore stört kul att sitta i bilen tillsammans med den basen
Brutal bas är alltid roligt
Vad menar du med att behålla det gamla steget och att du inte skulle få så bra tryck, du hadde ju köppt ett nutt steg till basen ,eller är det jag som helt missuppfattat det hela ?!
Postad 13 June 2008 - 21:48
Jodå, jag vet vad akustisk kortslutning är... ville bara jäklas med digDet vet du ju vad det är, frekvenser med våglängden större än konens radie "smiter" runt kanten och släcks ut på andra sidan = klen bas
![]()
Jo, som sagt, jobbade på bra, till skilldnad från viss andra så tycker jag det vore stört kul att sitta i bilen tillsammans med den basen![]()
![]()
![]()
![]()
Brutal bas är alltid roligt![]()
Vad menar du med att behålla det gamla steget och att du inte skulle få så bra tryck, du hadde ju köppt ett nutt steg till basen ,eller är det jag som helt missuppfattat det hela ?!
Skall säga det att jag träffat folk som faktiskt på fullaste allvar inte trott att man behöver någon låda
Jovisst, lite ryggmasage är aldrig fel... Kanske man blir kvitt den där gnolande värken man har i axeln
Du är välkommen på en provtur om våra vägar korsas någon gång.
Det jag menar med att inte få sånt extremt tryck är att det fortfarande bara är en 12", även om det är en kraftig sådan. Det kommer lira överdjävulskt högt, men inte så man får diarré
Det jag menar med att behålla det gamla steget är att jag skall behålla mitt DLS CA12 och inte sälja det =) Skall EVENTUELLT koppla DLS-steget till en 5.25-6" bas/midbas som jag monterar inne i kupén. Mitkonsolen lämpligast.
Var bara lugn... Orion-steget på bilden skall in i bilen
Redigerat av jollek, 13 June 2008 - 21:54.
Postad 14 June 2008 - 22:11
Jodå, jag vet vad akustisk kortslutning är... ville bara jäklas med dig
Skall säga det att jag träffat folk som faktiskt på fullaste allvar inte trott att man behöver någon lådaoch ställt basen direkt i skuffen. En anann klassiker är att hänga framsystemet i buntband
![]()
Jovisst, lite ryggmasage är aldrig fel... Kanske man blir kvitt den där gnolande värken man har i axeln
Du är välkommen på en provtur om våra vägar korsas någon gång.
Det jag menar med att inte få sånt extremt tryck är att det fortfarande bara är en 12", även om det är en kraftig sådan. Det kommer lira överdjävulskt högt, men inte så man får diarréStämde dock av lådan vid cirka 39-40Hz, så får vi se vad den går för.
Det jag menar med att behålla det gamla steget är att jag skall behålla mitt DLS CA12 och inte sälja det =) Skall EVENTUELLT koppla DLS-steget till en 5.25-6" bas/midbas som jag monterar inne i kupén. Mitkonsolen lämpligast.
Var bara lugn... Orion-steget på bilden skall in i bilenMåste bara ha lite kabel till det. Har för grov kabel liggandes hemma
Steget sväljer bara 2x30mm2
haha, jo vet att du vet att jag vet att du visste det, eller hur det nu va igentligen....
OK, tängte väll det om steget, men jag fick den uppfattingen bara på något sätt, och diarre' vill man ju inte ha ändå så det e ju bara bra, för annars vill jag inte åka med alls
Vi får se, hör av dig om du är på väg till stockholm eller så
Edit: Känn dig inte ensam, själv är man också en ganska stadig kluns med 115 på vågen och 199 på stickan, så här fungerar det inte heller så bra att hålla saker i famnen som jämnförelse....
Redigerat av DVD-ai, 14 June 2008 - 22:22.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?