* Officiell Tråd - Dynavoice Dynamite *
Dynavoice Dynamite 8
(Golvhögtalare)
|
1
|
(8)
|
Inga priser | |
Dynavoice Dynamite 10
(Golvhögtalare)
|
3
|
(15)
|
Inga priser | |
Dynavoice Dynamite C62
(Centerhögtalare)
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
Dynavoice Dynamite S-61
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(16)
|
Inga priser | |
Dynavoice Dynamite 12
(Golvhögtalare)
|
1
|
(7)
|
Inga priser |
* Officiell Tråd - Dynavoice * (3407 inlägg)
|
8 år sedan |
Mer bass utan sub (10 inlägg)
|
13 år sedan |
Satellitare till bl a dubstep för ~2k (2 inlägg)
|
14 år sedan |
Lyssningsrunda, Nya frontar och center (12 inlägg)
|
17 år sedan |
Harman Kardon AVR445 / AVR255 (6 inlägg)
|
17 år sedan |
Uppgradera till Dynavoice M-85? (12 inlägg)
|
18 år sedan |
Proson RV 2050 v.2 till ett par Dynavoice Dynamite 8 (3 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 18 December 2009 - 13:28
Postad 27 February 2010 - 15:42
Är det stor skillnad mellan dessa 2 ? Värt att lägga 750krr extra för att få 10an ? (500+ en ny TV bänk för 250kr för att få plats = 750kr~)
mvh
Mattias
Redigerat av Unregistered2ce256ac, 27 February 2010 - 15:52.
Postad 02 March 2010 - 23:39
Postad 18 November 2010 - 00:04
Åttorna har rapp bas enligt flera här, men inte hört något utlåtande om hur tiorna är på den punkten. Någon som hört tiorna som kan yttra sig? Vet någon hur ljudskillnaden är mellan tiorna och åttorna?
Redigerat av Unregisteredd3c70194, 18 November 2010 - 00:25.
Postad 18 November 2010 - 07:26
Mvh
Postad 18 November 2010 - 08:29
Skildnaden mellan Dynamite 8 och 10 är troligtvis att 10orna har något högre känslighet i basen och klarar av lite mer effekt (trotts att det inte står något angivet om detta så flyttar 10orna mer luft och har större lådvolym och då blir detta ett resultat av det). Jag tror knappast det skiljer nämnvärt i ljudkvaliten mellan dessa högtalare. Det kluriga är dock att veta hur mycket bas som duger för just dig.
Mvh
Jo, så är det väl, men frågan är om de förlorar snärtighet i basen till fördel för kraft och bättre kapacitet längre ner?
Bas kan ju vara viktigt att ha, men då måste den vara rapp också.
Postad 19 November 2010 - 18:11
Skildnaden mellan en 8" och 10" i samma serie är marginell. Jag tycker större baselement låter bättre så köper inte dina resonemang. Däremot kan man prata om Accelerationskraften vilket är BL / Mmg = Accelerationskraft. Högre Mmg sett till BL sänker alltså accelerationskraften. En anledning varför jag kör med PA för att dessa har hög BL och låg Mmg (sett till storleken). En faktor varför vissa subbaselement för hemmabiobruk kan låta slöa är för att gynna slaglängden så minskar BL och för att sänka FS så måste Mmg (konens vikt) öka. BL är motorkraften hos elemenetet, kraften som driver elementet som avtar ju längre elementet rör sig.Jo, så är det väl, men frågan är om de förlorar snärtighet i basen till fördel för kraft och bättre kapacitet längre ner?
Bas kan ju vara viktigt att ha, men då måste den vara rapp också.
Tillbaks till ämnet så tror jag inte att 10"-versionen låter sämre än 8". Jag har svårt att tro det iallafall. Men en högtalare som är avstämmd lite lägre kan ibland uppfattas som slö bara för att den inte har samma kick i midbasen. Det är för mig ett vanligt förekommande faktum. Varför anses Cerwin-Vega ha relativt rapp bas ? Basarnas Qts-värde är högt (kan bifoga källa om det önskas), vilket får som resultat att BL-värdet blir lågt. Lägg därtill att konerna troligen väger en del, troligen runt 200gram. Däremot har dessa högtalare en puckel vid 60-90hz vilket får dem att låta rappa, trotts att elementen i sig inte är speciellt rappa. Spelar man dock ljudfiler under denna frekvens så märker man att elementen inte är särskilt rappa, men klubbdunket ligger i 50-100hz området och det är dem som lyssnar på klubbmusik som köper CV. Jag kan tillägga att jag lyssnar ett flertal gånger på CV-burkar
Redigerat av Unregisteredcb936d6b, 19 November 2010 - 18:17.
Postad 19 November 2010 - 23:49
Skildnaden mellan en 8" och 10" i samma serie är marginell. Jag tycker större baselement låter bättre så köper inte dina resonemang. Däremot kan man prata om Accelerationskraften vilket är BL / Mmg = Accelerationskraft. Högre Mmg sett till BL sänker alltså accelerationskraften. En anledning varför jag kör med PA för att dessa har hög BL och låg Mmg (sett till storleken). En faktor varför vissa subbaselement för hemmabiobruk kan låta slöa är för att gynna slaglängden så minskar BL och för att sänka FS så måste Mmg (konens vikt) öka. BL är motorkraften hos elemenetet, kraften som driver elementet som avtar ju längre elementet rör sig.
Tillbaks till ämnet så tror jag inte att 10"-versionen låter sämre än 8". Jag har svårt att tro det iallafall. Men en högtalare som är avstämmd lite lägre kan ibland uppfattas som slö bara för att den inte har samma kick i midbasen. Det är för mig ett vanligt förekommande faktum. Varför anses Cerwin-Vega ha relativt rapp bas ? Basarnas Qts-värde är högt (kan bifoga källa om det önskas), vilket får som resultat att BL-värdet blir lågt. Lägg därtill att konerna troligen väger en del, troligen runt 200gram. Däremot har dessa högtalare en puckel vid 60-90hz vilket får dem att låta rappa, trotts att elementen i sig inte är speciellt rappa. Spelar man dock ljudfiler under denna frekvens så märker man att elementen inte är särskilt rappa, men klubbdunket ligger i 50-100hz området och det är dem som lyssnar på klubbmusik som köper CV. Jag kan tillägga att jag lyssnar ett flertal gånger på CV-burkar
Mycket bra svar. Tack.
Frågan är då om det är värt 500:- extra och lite större doningar att få plats med för den eventuella fördelen det ger. Tror inte jag kan provlyssna dem innan köp nämligen. :/
Postad 21 November 2010 - 00:21
Postad 05 December 2010 - 12:53
Är det någon som har bra koll på om man vill lägga runt 3-3,5 tusen på nya högtalare..
Är detta bästa köpet.
Funkar de bra tillsammans med min Pioneer VSX-D711?
Tack på förhand
Postad 05 December 2010 - 22:36
Är det någon som har bra koll på om man vill lägga runt 3-3,5 tusen på nya högtalare..
Är detta bästa köpet.
Alltså Dynamite 10
Tack på förhand
Postad 05 December 2010 - 22:48
Det beror helt på vad du har för ljudideal. Säg inte: Så bra ljud som möjligt, för det är väldigt relativt. Det som låter bra för mig behöver inte låta bra för dig. Så beskriv hur just ditt ljudideal är, vad du lyssnar på och hur högt så ska vi nog kunna hjälpa digHej!
Är detta bästa köpet.
Alltså Dynamite 10
Tack på förhand
Postad 05 December 2010 - 22:52
Jag vill kunna spela alla sorters musik.
Pop, rock,techno.
Detta vill jag kunna göra på hög volym, låg volym.
Jag vill ha en ren o klar återgivning från högtalarna. Helst vill jag slippa att använda min baslåda då det är ytterligare saker som står framme.
Är detta tillräckligt med info?
Postad 07 December 2010 - 19:29
Allt är relativt. Jag bytte upp mig till PA-högtalare för att jag tyckte Dynavoice Finale 10 Tower inte klarade tillräckligt höga volymer, trotts att ingen jag känner kommer i närheten i ljudvolym. Men i den prisklassen så tror jag Dynamite 10 kan vara ett vettigt köp för digOkej, skall försöka att vara mer specifik.
Jag vill kunna spela alla sorters musik.
Pop, rock,techno.
Detta vill jag kunna göra på hög volym, låg volym.
Jag vill ha en ren o klar återgivning från högtalarna. Helst vill jag slippa att använda min baslåda då det är ytterligare saker som står framme.
Är detta tillräckligt med info?
Postad 07 December 2010 - 22:23
'Frågan är om min reciever klara att driva dessa på ett bra sätt??
Postad 09 December 2010 - 07:39
Postad 18 December 2010 - 00:16
Har själv fundering på Dynamite stativ som front och även centern i samma serie.
Ska drivas med en onkyo 608.
Sugen att höra om nån har har typ den uppsättningen och hur de funkar?
Även om man är tvungen att ha en sub?
De kommer en sub i framtiden, men just nu vill jag bara ha ny stärkare och högtalare i fronten.
Ska köras mest till film, och mest till musik av sambon.
Postad 18 December 2010 - 16:07
Postad 18 December 2010 - 17:20
Fungerar säkert hur bra som helst bara man kan acceptera att man får mindre SPL i basenIngen som har bara stativarna som front?
Har själv fundering på Dynamite stativ som front och även centern i samma serie.
Ska drivas med en onkyo 608.
Sugen att höra om nån har har typ den uppsättningen och hur de funkar?
Även om man är tvungen att ha en sub?
De kommer en sub i framtiden, men just nu vill jag bara ha ny stärkare och högtalare i fronten.
Ska köras mest till film, och mest till musik av sambon.
Postad 19 December 2010 - 09:59
Har nämligen ingen överdriven budget.
Finns de annars några stativare som är bättre, snyggare för runt 1500:- och har en matchande center för runt 1000kr?
Redigerat av Binks, 19 December 2010 - 10:13.
Postad 26 December 2010 - 13:56
Dynamite 10
Vafalls? 2.5mm vanliga elkablar? Nu kommer audiofilgudarna att RASA
Finns det appropå subwoofers några bra trick (eller bra woofers för den delen) om man vill ha liksom trycket från basen men inte att grannarna ska irriteras onödigt mycket (eller är det en ekvation som inte går ihop)?
Jag tänker inte på asshakers eller vad dom heter som man placerar under soffan (eftersom det kräver massa kablage och utgångar på receivern) utan vad man kan göra (eller parametrar man bör hålla utkik efter) med själva subban.
Skulle tex en 12" subba (generellt) kunna ge ett bättre bastryck (genom att flytta mer luft) utan att det hela sprider sig i hela kvarteret?
Postad 26 December 2010 - 15:09
Sedan så blir det rätt svårt att uppnå bastryck utan att störa grannarna. Den mängden bas du hör upplever också väggarna omkring din lyssningsposition, vilket fortplantar vidare basvågorna in till dina kära grannar
Postad 26 December 2010 - 15:28
Redigerat av stifflerman, 26 December 2010 - 15:30.
Postad 27 December 2010 - 22:44
Postad 08 January 2011 - 12:12
nu är det så att jag ska köpa mig ett nytt bioljud till min lägenhet då det jag har nu är gammalt och tråkigt.
har till 90% bestämt vilken förstärkare jag ska ha
det blir en Pioneer VSX-920
http://www.elgigante...xxxxx?scid=1698
sen har jag kollat på lite olika högtalarpaket, men det är väldigt svårt tycker jag, finns ju för och nackdelar med allting.
jag ska använda högtalarna till 45% film och 45% tv spel och 10% musik
så naturligtvis ska högtalarna funka bäst till film och musik, vill ha mycket djup bas och häftiga och kraftfulla explosioner, men det är precis lika viktigt att det låter klart och rent.
ska även kompletera med en sub.
så ni som är kunniga och som kanske har högtalarna till det jag ska använda dom till, funkar dom här bra eller ska jag satsa på något annat?
mvh Andreas
Postad 10 January 2011 - 23:21
Pratade med Fynda, det ska komma Dynamite 12 sen oxå.
Jaha ojj det låter inte helt fel, har du hört något datum?
Postad 20 February 2011 - 10:24
Blev rekommenderad dom och vill veta om dom verkligen kan slå i snabb takt osv.
Det jag vill är att man verkligen ska känna att man spelar musik, dvs hårt tryck ifrån högtalarna.
Men vill vet om högtalarna hänger med till musik som Marilyn Manson, Disturbed, Pantera etc.
Känns som att det är för stora basar för den musiken men man kan ju alltid bli överraskad.
Klarar era 10or den musik på väldigt hög volym och spelar fortfarande rent?
Postad 07 April 2011 - 16:25
Jag har tittat på S-61:an, men även Dynavoice Magic F-6.
Jag lyssnar på mycket House så jag vill ha bas och jag hade tänkt att kommpletera med en Sub senare.
Det jag mest behöver veta är om det är mer bas i S-61:an än i LG-system jag har idag, eller om man ska gå med Magic F-6?
Jag har en äldre Sansui R-5 Reciver på 140 watt som jag kommer driva högtalarna med.
Postad 08 April 2011 - 00:32
Postad 08 April 2011 - 07:00
Tack för svaret! Men jag har nästan inte någon plats för F-6:orna så jag skulle vilja höra med någon som har lyssnat på LG-systemet också.Aldrig hört de där LG högtalarna, dock har jag hört båda Dynavoice modellerna och skulle valt F6orna före S-61orna 7 dagar i veckan:)
Postad 08 April 2011 - 20:55
Aldrig hört de där LG högtalarna, dock har jag hört båda Dynavoice modellerna och skulle valt F6orna före S-61orna 7 dagar i veckan:)
Håller med. S-61 kan spela högt och kraftfullt, men de är inget för finlir. De saknar bredd, djup och elegans. F6 är ett klart bättre val. Med tanke på att Dynavoice gör oerhört prisvärda högtarlare, med en fantastisk pris/prestanda-relation (som kanske endast kan matchas av Wharfedale) är förmodligen LG inte ens jämförbara. Men inte heller jag jag har hört LG-högtalarna och kan förstås ha fel.
Postad 16 April 2011 - 23:53
Postad 23 April 2011 - 15:23
Postad 24 April 2011 - 21:20
Hoppar in här lite med en fråga. Jag har beställt ett högtalarpaket med ett par dynavoice dynamite 10 v2, ett par Dynavoice dynamite S-61 och center Dynavoice dynamite C-62. Och vad jag har förstått så ska dom vara relativt lättdrivna högtalare. Så min fråga är om min förstärkare räcker till? Det är en Yamaha RX-V450 på 6x130W
Jag har egentligen ingen aning, men själv skulle jag inte vara ett dugg orolig för att förstärkaren inte skulle räcka.
Tack för svaren!
Nu har jag bestämt mig, det blir ett par F-6:or.
Blev det några? Inspelningstiden är nog minst 50 timmar. Mina låter bara bättre och bättre. Jag har pluggat igen båda basportarna, vilket jag tycker ger en tydligare bas, mindre "bullrig".
Postad 25 April 2011 - 16:42
Jag har egentligen ingen aning, men själv skulle jag inte vara ett dugg orolig för att förstärkaren inte skulle räcka.
Det låter bra det. då behöver jag inte leta ny förstärkare:)
Redigerat av Unregisteredfc2056a4, 25 April 2011 - 16:43.
Postad 29 April 2011 - 16:39
Postad 01 May 2011 - 16:22
Fick mina F-6:or i eftermiddags. Var betydligt bättre ljud än jag trodde och då är dom inte inspelade. Några problem för förstärkaren med att driva dom var det inte heller.
Kul! De är väldigt lättdrivna, verkar det som. Ljudet kommer bara att bli bättre. Jag inbillar mig att det blivit både mjukare och öppnare med tiden. Vet inte om det är inbillning eller inte, men det spelar ju egentligen ingen roll så länge det låter bra.
Postad 11 July 2011 - 21:45
Fick hemm dessa bjässar och sitter bara och njuter av musik igen behöver inte lyssna efter fel längre. Dessa högtalare spelar med ett djup och dynamik som jag inte trodde va möjligt för 3000 kr Bra med luft mellan registrena, snärtig tung bas.. jag bara ler... bästa köp någonsin..
Nu driver jag dessa med en 15 000 kr receiver yamaha rx-v 3900. Köpte dessa högtalare för skoj skull för jag lägger ner mycket pengar på huset för tillfället.
Men sitter så nöjd så jag kommer ha kvar dessa länge.
köp köp men ha riktig drivning. ser många har instegs receivrar, blir inmte samma driv..
Med min receiver trycker de på i alla register med luft och bra detalj och aldrig lyssnings trött
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
* Officiell Tråd - Dynavoice *
5 bilder
118 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?