* Officiell tråd - Asus Eee PC 901 *
1766 svar till detta ämne
Postad 03 July 2008 - 18:26
Chickenkebab
-
Chickenkebab
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Hej hej!
Jag har stora funderingar på att köpa denna skönhet, men måste få svar på lite frågor först!
Jag är helt förvirrad när det gäller minnet på 901:an, är det 4 gb inbyggd och ett ssd kort på 16 gb som man stoppar in? Om det är så, så skulle det väll vara enklare att köpa en liten extern hårddisk på typ 200gb istället för ett 16 gb kort för samma pris?
Vad är det för typ av Linux på Asus Eee PC? Ubuntu? Klara operativ systemet av allt som en vanlig windows/mac baserad dator gör? Alltså flash player för online videos, streama videos? Spela spel? (Om man använder wine så kan man väll öppna alla ".exe" filer?)
Går det att använda Asus Eee PC 901 som en huvuddator? Asus Eee PC datorerna presenteras ju som en "rese" dator, Men man kan ju köpa både tangentbord, mus och koppla den till TV, så då lär väll den bli som vilken annan dator som helst, eller har jag missat något?
Postad 05 July 2008 - 20:52
MaxH
-
MaxH
-
Rookie
-
6 inlägg
Läst tråden noggrant efter att jag fått upp ögonen för dessa datorer (och det var nog bästa samlingen info om eee's som jag hittade efter idogt sökande måste jag säga, med bra länkar etc) och det lutar åt att sälja min 12,1" lap till fördel för en eee 901:a. Jag har dock noterat två ganska viktiga saker som inte tagits upp, än iaf: 1: Windowsversionen har mindre hårddisk!köper man windows-versionen (oavsett färg) får man mindre hårddisk. Jag gissar på att det har att göra med den ökade kostnaden för windows som de drar ner hårddisken. Det var faktiskt wikipedia (titta under storage i tabellen) som uppmärksammade mig, men här har ni källorna: Vit, linux >>Svart, linux>>Vit, windows>>Svart, windows>>2: Windowsversionen skeppas 8e av cloveOm man ändå vill ha windows xp (oavsett färg) så säger clove.co.uk att deras första leveranser sker den 8e juli. Se ovanstående länkar. Som nån sa tidigare så är det ganska exakt 4000:- inkl frakt. Linuxverren står det fortf 'slutet av juli, blä. Själv vill jag köpa den svenskt, främst av garantiskäl (eller har asus världsgaranti?). Den första som hittar var jag kan köpa en får/slipper en puss, beroende på kön
Redigerat av MaxH, 05 July 2008 - 20:55.
Postad 06 July 2008 - 09:21
SubZeroX
-
SubZeroX
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
1: Windowsversionen har mindre hårddisk!
Jag tänker köpa Linux versionen och sen själv installera Windows. Hårddisken är så mycket större i Linux att det är värt lite extra strul. Plus att jag kanske kommer gilla Linux och behåller det ? =)
Postad 06 July 2008 - 15:13
gustav.erik
-
gustav.erik
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Jag tänker köpa Linux versionen och sen själv installera Windows. Hårddisken är så mycket större i Linux att det är värt lite extra strul. Plus att jag kanske kommer gilla Linux och behåller det ? =)
Har jag läst fel om jag tolkar det som att allt minne, utöver 4Gb internt, ligger på ett minneskort som är instoppat i burken? Isåfall har man ju fortfarande möjlighet att uppgradera senare. Och fasta minnen verkar ju bara bli billigare och billigare.
Postad 06 July 2008 - 18:41
DjHypnoz
-
DjHypnoz
-
Amatör
-
-
99 inlägg
Går även att koppla in hårddisk om man klarar av att modda lite.. finns zif kontakt..
Postad 07 July 2008 - 00:34
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2184 inlägg
Är det inbyggd microfon? (Troligtvis inte men iaf)
Vill att 901 ska släppas här borta snartast möjligt!
Postad 07 July 2008 - 08:36
Unregisteredc0be16a0
-
Unregisteredc0be16a0
-
Användare
-
-
120 inlägg
Är det någon som har sett om det finns nåt releasedatum här i Sverige... borde ju inte ta lika lång tid som 701'an. Tangentbordet är vad jag vet samma så det borde ju finnas på lager i fabriken.
Dröjer det för länge så blir det en beställning från UK....
Postad 07 July 2008 - 12:24
jouh
-
jouh
-
Användare
-
-
165 inlägg
Fick min Eee 900 igår. Cool liten maskin. 
Lotten föll på en svart 20GB Linux. Testade Xandros i ca 5 min och slängde sedan in nlite WinXP SP3.
Allt flyter på utan minsta problem!
Det är fö en USA-version med 5800mAh batteri.
Slänger upp lite bilder om någon är intresserad. Ni får ursäkta den kassa 700kr-kameran och den stora ASUS-klisterlappen som jag inte tog bort i början.
P6090008.JPG 1.72MB
0 Antal nerladdningar
P6090011.JPG 1.71MB
0 Antal nerladdningar
P6090016.JPG 1.72MB
0 Antal nerladdningar
P6090018.JPG 1.67MB
0 Antal nerladdningar
Postad 07 July 2008 - 12:27
MaxH
-
MaxH
-
Rookie
-
6 inlägg
Fick min Eee 900 igår. Cool liten maskin.  Lotten föll på en svart 20GB Linux. Testade Xandros i ca 5 min och slängde sedan in nlite WinXP SP3. Allt flyter på utan minsta problem! Det är fö en USA-version med 5800mAh batteri.
Slänger upp lite bilder om någon är intresserad. Ni får ursäkta den kassa 700kr-kameran och den stora ASUS-klisterlappen som jag inte tog bort i början.
Iofs vill jag ha en 901a, men var köpte du din?
Postad 07 July 2008 - 12:28
jouh
-
jouh
-
Användare
-
-
165 inlägg
Iofs vill jag ha en 901a, men var köpte du din? 
En kompis syster som bor i staterna ordnade det.
Postad 07 July 2008 - 15:27
dia
-
dia
-
Rookie
-
5 inlägg
Enligt http://blogg.tkj.se/...ee-pc-900-pris/ ska Asus Eee PC 900 finnas att köpa denna vecka. /D
Redigerat av dia, 07 July 2008 - 15:28.
Postad 07 July 2008 - 15:51
jouh
-
jouh
-
Användare
-
-
165 inlägg
Enligt http://blogg.tkj.se/...ee-pc-900-pris/ ska Asus Eee PC 900 finnas att köpa denna vecka.
/D
Haha, bra att du lyckades läsa ut NÅGOT ur den sidan med all reklam blinkandes.
Postad 07 July 2008 - 19:10
lagelalle
-
lagelalle
-
Rookie
-
8 inlägg
Kolla här då grabbar! Står uppe till höger Now in Stock... Har Eee 1000H redan börjat att säljas? länk
Postad 07 July 2008 - 19:21
metalmac
-
metalmac
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Enligt http://blogg.tkj.se/...ee-pc-900-pris/ ska Asus Eee PC 900 finnas att köpa denna vecka.
/D
Det vore ju grymt nice, jag var ju inte senast idag och lekte med 701an på PC city, och då frågade jag om dom viste om 900an eller MSI Wind skulle komma till sverige snart, men enligt försäljaren så var det än så länge inte planerat. Hoppas den där killen har rätt att dom lanserar den i veckan, då blir det köp! Men måste säga att det låter för bra för att vara sant med prislapp på 2995, med tanke på att 701an kostar det med svenskt tbord. 2400kr med engelskt tbord.
Postad 07 July 2008 - 22:52
MaxH
-
MaxH
-
Rookie
-
6 inlägg
Det vore ju grymt nice, jag var ju inte senast idag och lekte med 701an på PC city, och då frågade jag om dom viste om 900an eller MSI Wind skulle komma till sverige snart, men enligt försäljaren så var det än så länge inte planerat. Hoppas den där killen har rätt att dom lanserar den i veckan, då blir det köp! Men måste säga att det låter för bra för att vara sant med prislapp på 2995, med tanke på att 701an kostar det med svenskt tbord. 2400kr med engelskt tbord.
Försäljaren vet ju oftast bara om det finns på centrallagret eller om det är på väg in, oftast vet de inte om det kommer senare. Fasien, är så het på en 901a så det inte är sant, men det gör mig deprimerad att höra att inte ens 900an är ute än här i Sverige :|
Postad 08 July 2008 - 10:52
niklosia
-
niklosia
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Är det med en standardversion av Windows Xp som XP versionen av 900 kommer släppas med eller är det en nerbantad version så som många själv verkar välja att göra???
Postad 08 July 2008 - 14:19
MrLocke
-
MrLocke
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Nu finns 901:an (med mycket bättre batteritid, bättre processor, bluetooth m.m.) tillgänglig och klar att beställa från http://www.clove.co.uk. Ska tilläggas att det är Windows-versionen som går att köpa nu, Linux-versionen kommer inte förrän i slutet av Juli! Kostar med frakt till Sverige 4000 kr vilket känns ganska överomligt! Frågan är om man istället ska köpa den svenska 900 och köpa till ett bättre batteri för typ 700 spänn så att man har TVÅ. En sån här liten dator ska ju ha ett batteri på minst 4 h och mer tycker jag, annars förlorar den ju lite poängen med att den ska vara bärbar!
Postad 08 July 2008 - 16:30
MaxH
-
MaxH
-
Rookie
-
6 inlägg
Nu finns 901:an (med mycket bättre batteritid, bättre processor, bluetooth m.m.) tillgänglig och klar att beställa från http://www.clove.co.uk. Ska tilläggas att det är Windows-versionen som går att köpa nu, Linux-versionen kommer inte förrän i slutet av Juli! Kostar med frakt till Sverige 4000 kr vilket känns ganska överomligt! Frågan är om man istället ska köpa den svenska 900 och köpa till ett bättre batteri för typ 700 spänn så att man har TVÅ. En sån här liten dator ska ju ha ett batteri på minst 4 h och mer tycker jag, annars förlorar den ju lite poängen med att den ska vara bärbar!
Såg att clove skeppar windows-verren (som har mindre HD)... men finns svenska 900a att köpa nånstans? (=nån affär som ligger i framkanten av lanseringen av eee's?) Funderar på det där, om man köper en från england, hur är garantiförhållanderna (globlal eller måste man skicka den till just clove i england?) och kan man köpa svenskt tangentbord i efterhand och byta (utan att garantin ryker)? I sista hand, när kommer 901an till sverige? Förresten, Acer Aspire One och MSI Wind redan i butik.
Postad 08 July 2008 - 20:51
niklosia
-
niklosia
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Såg att clove skeppar windows-verren (som har mindre HD)... men finns svenska 900a att köpa nånstans? (=nån affär som ligger i framkanten av lanseringen av eee's?)
Funderar på det där, om man köper en från england, hur är garantiförhållanderna (globlal eller måste man skicka den till just clove i england?) och kan man köpa svenskt tangentbord i efterhand och byta (utan att garantin ryker)? I sista hand, när kommer 901an till sverige?
Förresten, Acer Aspire One och MSI Wind redan i butik.
lösa tangentbord finns att köpa på www.asusparts.eu, vet dock inte om det är så att garantin försvinner?. men borde det inte bara gå att knäppa bort de knapparna man vill flytta om?? då behöver man ju inte montera loss hela tangentbordet ifrån datorn....
Redigerat av niklosia, 08 July 2008 - 20:52.
Postad 09 July 2008 - 08:50
metalmac
-
metalmac
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Lite information från onoffs hemsida:
EEE PC nu med 9 Tum(8,9") skärm och 16GB minne!
Skärmen har en upplösning på 1024x600 gör det möjligt att se en hel A4 sida utan att behöva scrolla i sidled..
Underhållning och arbete på resande fot har aldrig varit enklare än med den revolutinerande Eee PC datorn från Asus.
Datorn är ungefär lika liten som ett halvt A4 papper till ytan, väger 0,99 Kg men är ändå full med finesser och verktyg.
Eee PC är komplett med mer än 40 medföljande programvaror så som antivirus program, Openoffice (ordbehandling, kalkylprogram, presentationer), webmail, messebger, skype, Ebook läsare, PDF läsare, musikspelare, video-spelare, bildläsare och mycket mera.
Den energisnåla designen och tekniken ger en mycket lång drifttid vilket är viktigt när man är på resande fot. Med snabb starttid på endast 15sekunder så är Eee PC alltid redo att användas. Det användarvänliga gränssnittet är så lätt att använda att det blir en fröjd att arbete med.
På det inbyggda 16GB skaksäkra, batterisnåla och tysta SSD minnet finns det plats att spara filmer, bilder, dokument och annat material. Det inbyggda WiFI 802.11 b/g nätverket letar automatiskt upp och kopplar in datorn på närliggande trådlösa nätverk. Datorn är dessutom utrustad med en kamera för att det ska vara enkelt att hålla kontakten med vänner och familj.
Eee PC är med andra ord en perfekt reskamrat som klarar av alla de saker som du är van att utföra i hemmet
Datorn finns även i Svart, Klicka på länken för att komma till produkten: Asus Eee PC Svart
OBS!
Datorn har release den 28'e Juli
Värkar all
tså som att den inte kommer förrens 28'e juli 
Och så är minneskorten ändrade vad jag kan se, sitter ett 16 gb fast minneskort i vad jag kan se, istället
för ett på 4 och ett på 16. Det är i mitt tycke bra, då det blir betydligt lättare att instalera valfritt os.
Skönt att man äntligen fått lite relise info, kan också medela att EeePC 701 har utgått ur onoffs sortiment.
Postad 09 July 2008 - 09:37
metalmac
-
metalmac
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Sitter och grubblar lite över infon på onoffs hemsida, är det ett snabbt 16gb minne som dom har satt i i stället för 4 gb minnet, eller har dom tagit bort det fasta minnet och bara sparat 16 minnet som är slött? hmmm... Sedan värkar det ju som att dom bara kommer sälja datorn med linux, windows versionen står det ingenting om ialf. Vad tror ni?
Priset tycker jag ialf är mycket trevligt! Måste ha!
Postad 09 July 2008 - 10:34
niklosia
-
niklosia
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Men batteriet är ju lite kasst med, påGHData's sida så står det att det är ett 4Cell 2200mAh batteri, har för mig att det varit ett strömstarkare batteri när den sålts i andra länder. typ 4400mAh och i vissa fall 5800mAh
Postad 09 July 2008 - 11:08
metalmac
-
metalmac
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Ok, återförsäljarlistan så här långt:
OnOff
Datorbutiken.com
GHData.se
Postad 09 July 2008 - 11:59
MaxH
-
MaxH
-
Rookie
-
6 inlägg
tror knappast att sverige fått en specialmodell av 900an, så leverantören (som ant är samma för alla tre) måste ha missförstått det där, eller glömt av det interna minnet på 4gb. edit: wtf?! http://eeepc.asus.com/global/900.htm:12GB (4GB built-in + 8GB flash) SSD (Genuine Microsoft Windows OS Version) 20GB (4GB built-in +16GB flash) SSD (GNU Linux OS Version) 16GB flash SSD (Genuine Microsoft Windows & GNU Linux OS Version)
(tack raaaz)
Redigerat av MaxH, 09 July 2008 - 12:36.
Postad 09 July 2008 - 17:11
MaxH
-
MaxH
-
Rookie
-
6 inlägg
Nu har prisjakt lagt in 901an som produkt, vilket gör att man kan hålla koll på den lättare över var den finns på lager 901: https://www.prisjakt...kt.php?p=314829900: https://www.prisjakt...kt.php?p=307728Nu har det också kommit priser och specifikationer på Eee PC 904 och 1000: http://hardware.slas...9/1427201.shtml
Redigerat av MaxH, 09 July 2008 - 18:35.
Postad 10 July 2008 - 17:13
metalmac
-
metalmac
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Nu börgar man märka att 900an är på ingående!
Jag tror faktiskt att alla återförsäljare har sänkt priset nu på 701an!
En del av dom ända ner till 2390kr inkl. moms.
För bara typ tre dagar sedan kostade den 2995kr på nästan alla ställen.
Mycket nice, blir nästan sugen på att jaga tag i en beggad 701a, borde ju nästan kunna
få en beggad nu för under 2000kr, kanske till och med 1500kr om den inte är något uppgraderad. Skulle vara kul med en 701a också! Tycker den är grymt söt
Postad 10 July 2008 - 21:23
MrLocke
-
MrLocke
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Är riktigt sugen på att beställa en svart 901 xp från clove.co.uk. Någon som har importerat en PC 901 och som kan dela med sig av lite information och smått å gott? Vore intressant om någon lyckats komma upp i de 8 h battertid som det står på asus hemsida. Vet någon förresten vad det är för skillnad på att välja DHL som leverantör (100-200 kr dyrare) och vanliga posten?
Postad 10 July 2008 - 22:31
metalmac
-
metalmac
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Kolla in det här, nu händer det saker! Acer aspire one på väg in! Ett alternativ? http://www.inet.se/d...-linux/1967913/
Redigerat av metalmac, 10 July 2008 - 22:38.
Postad 11 July 2008 - 10:56
DampWall
-
DampWall
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
Är riktigt sugen på att beställa en svart 901 xp från clove.co.uk. Någon som har importerat en PC 901 och som kan dela med sig av lite information och smått å gott? Vore intressant om någon lyckats komma upp i de 8 h battertid som det står på asus hemsida. Vet någon förresten vad det är för skillnad på att välja DHL som leverantör (100-200 kr dyrare) och vanliga posten?
Dhl kommer väl och knackar på dörren? Kolla in det här, nu händer det saker! Acer aspire one på väg in! Ett alternativ?
http://www.inet.se/d...-linux/1967913/
Nä inte för mig iaf, för lite minne på både hårddisk sidan och ram minnet.
Postad 11 July 2008 - 13:06
metalmac
-
metalmac
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Nä inte för mig iaf, för lite minne på både hårddisk sidan och ram minnet.
Nä, jag kommer troligen inte häller köpa en Acer, men det är ju bra med lite prisspressande konkurenter till Asus, så dom inte tar överpris på grejerna
Postad 11 July 2008 - 13:11
Naqref
-
Naqref
-
Rookie
-
8 inlägg
Beställde just en sådan igår. Orkade inte vänta på linuxverren. Ska bli spännande. Tog vanlig post. Återkommer med mer info.
Postad 11 July 2008 - 13:19
DampWall
-
DampWall
-
Lärjunge
-
-
390 inlägg
Nä, jag kommer troligen inte häller köpa en Acer, men det är ju bra med lite prisspressande konkurenter till Asus, så dom inte tar överpris på grejerna 
Sant alltid bra med konkurans men att ta överpris på grejerna är Sverige världsbäst på det så det kommer vi inte undan endå
Postad 11 July 2008 - 13:42
metalmac
-
metalmac
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Sant alltid bra med konkurans men att ta överpris på grejerna är Sverige världsbäst på det så det kommer vi inte undan endå 
Haha, ja, så sant så sant! Men tänk att jag var sååå nära att köpa en Eee PC 701a i förra veckan på ren inpuls, fick se den lilla skönheten på PC city och frågade försäljaren lite om den. Viste då ingenting om dessa små maskiner, som tur var fick jag en upenbarelse om att gå hem och läsa på lite innan jag slog till, men jag stog först där i typ en kvart med ett 4 gb ssd kort i ena handen och väntade på en säljare. Tur att jag dorg mig ur. Nu har jag betydligt mer info, Hadde nog varigt besviken nu om jag hadde köpt den.
Postad 11 July 2008 - 14:12
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2184 inlägg
Ni som funderar på 901 bör nog ta en titt på denna först. Klart mer intressant i mitt tycke https://www.minhembi...howtopic=201441
Postad 11 July 2008 - 15:11
metalmac
-
metalmac
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Ni som funderar på 901 bör nog ta en titt på denna först. Klart mer intressant i mitt tycke https://www.minhembi...howtopic=201441
Oj! Ja den var det inga fel på direkt, frågan är ju bara om den kommer till sverige över huvudtaget. och priset, kan ju inte vara allt för billig.
Postad 11 July 2008 - 15:25
Unregistered0354d681
-
Unregistered0354d681
-
Veteran
-
-
2184 inlägg
Oj! Ja den var det inga fel på direkt, frågan är ju bara om den kommer till sverige över huvudtaget. och priset, kan ju inte vara allt för billig.
Europa aug-sep iaf. Man kan ju alltid hoppas
Postad 11 July 2008 - 16:18
MrLocke
-
MrLocke
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Beställde just en sådan igår. Orkade inte vänta på linuxverren. Ska bli spännande. Tog vanlig post. Återkommer med mer info.
Härligt! Du får skriva här när du har fått den och berätta hur det gick! Beställde du från clove? Ni som funderar på 901 bör nog ta en titt på denna först. Klart mer intressant i mitt tycke https://www.minhembi...howtopic=201441
Ingen dålig grej men batteritiden på 3,5 h känns lite för svag, den riktiga batteritiden lär kanske ligga på 2,5-3 h. EEE 901 sägs ligga mellan 4-8 h, och vad jag har läst om så ligger den faktiska på en omkring 5-5,5 h. Lägg därtill att den väger 1,3 kg så om man vill ha en ulraportabel PC som man kan ta med sig utan att behöva leta efter eluttag efter några timmar så känns 901:an helt klockren i jämförelse. Det enda minuset med 901:an, förutom tangenbordet (vilket man vänjer sig vid), är den lite barnsliga designen. Gillade mer den matta lite mer diskreta stilen på 701 och 900 men man kan ju inte få allt här i världen!
Postad 12 July 2008 - 07:46
metalmac
-
metalmac
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Lite nyfiken, är det någon som har en 701a eller 900 som har provat Amiga Forever - 2008 Premium Edition
på den? Vore hur cool som hälst om det funkade bra!
Postad 12 July 2008 - 19:54
Naqref
-
Naqref
-
Rookie
-
8 inlägg
Beställde du från clove?
Jepps och den verkar vara skickad.
Postad 14 July 2008 - 16:54
Unregisteredc0be16a0
-
Unregisteredc0be16a0
-
Användare
-
-
120 inlägg
Kunde inte heller vänta, beställde en 901 xp black från Clove...(standard frakt)
Nu får man bara vänta...
Postad 14 July 2008 - 17:38
metalmac
-
metalmac
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Värkar som att ett företag börjat sälja Asus Eee PC 900 nu, se länken: http://www.blocket.s...286.htm?ca=11_sEtt företag som kallar sig för OCTI. Ganska dyra dock. Synd också att allt pekar på att det är den sämsta modellen av Eee PC 900 som säljs i sverige. Nämligen 16G, blir nog till att invänta konkurenterna för min del tyvärr.
Postad 14 July 2008 - 18:06
Unregisteredc0be16a0
-
Unregisteredc0be16a0
-
Användare
-
-
120 inlägg
metalmac:
Skulle nog tro att OCTI säljer utländska 900, står ju ingenting om svenskt tgb bord, kanske tom skickas från utlandet då frakten kostar mer än vad det kostar från UK tex..
Postad 14 July 2008 - 18:13
metalmac
-
metalmac
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
metalmac: Skulle nog tro att OCTI säljer utländska 900, står ju ingenting om svenskt tgb bord, kanske tom skickas från utlandet då frakten kostar mer än vad det kostar från UK tex..
En fråga, jag har aldrig köpt något från England, vad skulle det kosta att beställa en liten mini lappis därifrån? Tex en Eee PC 901a. Och hur funkar det med tull och sådana saker.
Postad 14 July 2008 - 18:40
Unregisteredc0be16a0
-
Unregisteredc0be16a0
-
Användare
-
-
120 inlägg
metalmac: En Eee PC 901 (xp) kostar lite drygt 4000:- inkl frakt från Clove. En EE PC 900 (xp) ca 3350:- inkl frakt... just nu var linux varianten snäppet dyrare ifrån Clove. Tull och sånt är det inte från UK då dom är med i EU. endast frakt och momsen i UK (den är ju medräknad). Svenskt tgbord finns att beställa från http://www.asusparts.eu/
Postad 14 July 2008 - 18:54
metalmac
-
metalmac
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
metalmac: En Eee PC 901 (xp) kostar lite drygt 4000:- inkl frakt från Clove. En EE PC 900 (xp) ca 3350:- inkl frakt... just nu var linux varianten snäppet dyrare ifrån Clove.
Tull och sånt är det inte från UK då dom är med i EU. endast frakt och momsen i UK (den är ju medräknad). Svenskt tgbord finns att beställa från http://www.asusparts.eu/
Låter ju faktiskt som ett alternativ till att köpa från sverige ändå. Blir ju typ bara ett par hundringar dyrare, men man får ju det snabba minnet som är ganska viktigt för prestandan. Du vet inte om det är möjligt att installera en HD i en Asus Eee 900 som man köpt i sverige?
Postad 14 July 2008 - 21:08
Unregisteredd461263c
-
Unregisteredd461263c
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Jag köpte en 701:a i slutet av förra året, lekte lite med den i några dagar och sålde den sen.
Hur är 901:an i jämförelse? jag tyckte 701:an var för plastig, seg och för stora sorgkanter..
Postad 14 July 2008 - 21:11
Jabbex
-
Jabbex
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Hej på er, Jag skulle behöva lite hjälp med ett köp tips, Jag tittar på asus eee pc 1000 och har hittat två olika; http://www.clove.co....48-D2BFA9ADDE30http://www.clove.co....97-FD50BACCDACAMen jag kan inte förstå vad skillnaden är (förutom Linux/Windows, 80 HDD eller 40 SSD) Tror ni att den som använder sig av linux och ssd har bättre batteritid än den med windows??? eftersom i infon nämner de batteritiden på den med linux men inte den med windows??? Hoppas ni förstår vad jag yrar om! Ps. vad är det för skillnad på en eee 901 och eee 1000, är det bara storleken? Tack på förhand
Postad 14 July 2008 - 21:32
metalmac
-
metalmac
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Hej på er,
Jag skulle behöva lite hjälp med ett köp tips,
Jag tittar på asus eee pc 1000 och har hittat två olika;
http://www.clove.co....48-D2BFA9ADDE30
http://www.clove.co....97-FD50BACCDACA
Men jag kan inte förstå vad skillnaden är (förutom Linux/Windows, 80 HDD eller 40 SSD)
Tror ni att den som använder sig av linux och ssd har bättre batteritid än den med windows??? eftersom i infon nämner de batteritiden på den med linux men inte den med windows???
Hoppas ni förstår vad jag yrar om!
Ps. vad är det för skillnad på en eee 901 och eee 1000, är det bara storleken?
Tack på förhand
Bateritiden kan jag inte svara på, men ja, det är storleken som skiljer dom åt, 901an har en 8,9" skärm och det lilla tangentbordet som du även har på 701an medans 1000ingen har en 10" skärm (dock med samma upplösning) och ett större tangentbord.
Postad 14 July 2008 - 21:41
Jabbex
-
Jabbex
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Bateritiden kan jag inte svara på, men ja, det är storleken som skiljer dom åt, 901an har en 8,9" skärm och det lilla tangentbordet som du även har på 701an medans 1000ingen har en 10" skärm (dock med samma upplösning) och ett större tangentbord.
ok, tack Om jag skulle köpa en 901 är det då bäst att köpa den med linux och större ssd (20 g). Blir det problem om jag skulle vilja lägga in xp på den istället (eller kan man bara trycka in den som man brukar göra på andra datorer??) Har svårt att välja mellan 1000 och 901 (901 är minde vilket är att föredra medans 1000 är ju större vilket gör att tangentbordet blir större= skönare)
Postad 14 July 2008 - 21:52
Unregisteredc0be16a0
-
Unregisteredc0be16a0
-
Användare
-
-
120 inlägg
Jabbex: 901 Linux finns inte att köpa ännu, den kommer säkerligen inom någon/några veckor. (nu menar jag UK) Det ska inte vara nåt prb att lägga in xp på linuxverren. Vad jag läst så kan batteritiden i linux tom vara sämre än xp, antagligen för att xp har bättre stöd för att ändra cpu speed etc..(antagligen på alla med Intel Atom processorer) http://forum.eeeuser.comDär är ett bra forum enbart för eee
Redigerat av Unregisteredc0be16a0, 14 July 2008 - 21:54.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Allmänna datorfrågor
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|