Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Samsung SGH-i780 *

356 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung SGH-i780 128MB RAM (Mobiltelefoner) 1 8.374998 (7) Inga priser
1 relaterade trådar

Postad 21 May 2008 - 15:16

KTMITA
  • KTMITA
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

På begäran kommer här "Wi-Fi guiden" på engelska.

Go to "Start, Settings, Connections, Advanced tab, Select networks
Under "Programs that... Internet should connect using".
Click New to create a new connection.
Name for settings: Direct Internet
Modem: Leave Blank
Proxy Settings:
This network connects to the internet (Check)
This network uses a proxy (Uncheck, or Check and fill in your home proxy settings)
Click OK.
Under "Programs that… private network should connect using"
Click New to create a new connection:
Name for settings: GPRS Internet
Modem: Click New, and follow the wizard to add your GPRS access point.
Proxy Settings:
This network connects to the internet (Check)
This network uses a proxy (Uncheck, or Check and fill in your GPRS proxy settings)
Click OK until all windows are closed.
Now You need to get WiFi and AS to use the "Direct Internet" we created.
To the Start, Settings, Network Cards (or Wi-Fi), Network Adapters tab.
My Network card connects to:
set "The Internet"
This will make your Wifi to choose the "Direct Internet" connection, with the proxy you specified, or without a proxy

Thanks Snurrbo so basically:
Under "Programs that… private network should connect using" : is this the Wi-Fi connection Or Telia?

Well nevermind... suddenly it started working . Dont know what i have done though ;-)
And after 10 minutes stopped working again... getting nuts here.......

Redigerat av KTMITA, 21 May 2008 - 17:52.

Postad 21 May 2008 - 20:58

thomasr83
  • thomasr83
  • Användare

• 211 inlägg
  • 0

Mera frågor...Vet någon vilken version jag ska välja på Total commander? Kolla länken: http://www.ghisler.com/ce.htm

Så himla tacksam för era svar!

Mvh Niclas

Pocket PC phone. Pocket PC = tryckskärm, Smartphone = ingen tryckskärm. Rena Windows CE-enheter (som den sista versionen skulle användas till) är väldigt sällsynta.

Postad 22 May 2008 - 22:38

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

tha_neo: Jag tror tyvärr att du har fått ett måndagsex. Jag har inga problem alls att använda optiska musen i direkt solljus, däremot så ser jag knappt nåt på displayen som nån annan sa men det är ju en annan sak ;)

bro_888: Testa att hålla in med pennan på den genväg du vill ta bort/byta ut så tror jag att det dyker upp fler alternativ där du kan lägga in nya.

Okej, hoppas de byter ut min nu för jag orkar inte ha den inne en gång till. Att dem ens kan skriva funktionstestad o funkar när dne inte gör det. så himla typiskt. Jobbade på phonehouse i 2 år o märkte ju av sånt jämt. De fixar aldrig mobiler dem ######rna...
Men får hoppas på att det är ett måndagsex för jag vill ju ha den mobilen.

Postad 23 May 2008 - 00:10

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Snurrbo

Kolla i inkorgen där har du lösningen ;)

Postad 26 May 2008 - 13:27

KTMITA
  • KTMITA
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Really Funky, My 780 now starts vibrating by itself and never stops till a soft reset.... I have installed last week SPB2.1 Shell but this just started happening yesterday night... anything from you guys?

Postad 28 May 2008 - 15:19

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

Really Funky, My 780 now starts vibrating by itself and never stops till a soft reset.... I have installed last week SPB2.1 Shell but this just started happening yesterday night... anything from you guys?

I had this problem with my Samsung i600 everytime my alarm went on. I solved this problem by disabling vibrate on alarm settings. I don´t know if you can call it solving the problem but i got rid of the vibrating problem...

Jag har fortfarande inte fått tillbaka min telefon efter 5 veckor pga touchpaden som inte funkar i solljus...
Vet inte riktigt vad man ska säga, 5000 kr för en ny mobil och 5veckors service...

Postad 30 May 2008 - 19:26

Saffe
  • Saffe
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
tha_neo: Vet du vilken verkstad den har blivit skickad till? Förmodligen Anovo och dom är ju knappast kända för att vara snabba. Dessutom är det väl lite orättvist att skylla servicetiden på Samsung om mobilen :] Jäkligt konstigt dock det där med touchpaden. Är det någon annan som har samma problem förresten?

Har ni testat göra en hård reset förresten? Då kanske problemet med vibratorn försvinner, KANSKE ;)

Ingen som hört om Samsung är på G med en uppdatering till WM 6.1? HTC har ju nyligen släppt en till Tytn2:an så man får hoppas att det kanske kommer en uppdatering till i780:in också

Postad 31 May 2008 - 21:34

KTMITA
  • KTMITA
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
More weird things... today put on the GPS and the maps are gone... looked into the storage card and they are just gone... was working fine yesterday. Now got to reinstall them.. really strange.

Postad 04 June 2008 - 10:35

HarmanKardon
  • HarmanKardon
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Nån som lyckats använda Active Sync tillsammans med Bluetooth?

Rita och berätta hur man ska göra.

Fick detta att fungera för ett par veckor sedan. Min arbetsdator är en bärbar Dell med Toshiba BT inbyggt. Det har kommit en uppdaterad SW för deras BT så det kan hjälpa att ladda ned den.

Från början fick jag det inte alls att fungera då jag inte kunde ansluta telefonen via Toshibas BT Manager. Fick då ej heller 780 <-> AS att fungera. Vad jag gjorde vara bara att ändra utgående port på telefonen till COM7, då får AS och telefonen av någon anledning kontakt efter pairing dem sinsemellan och sedan dess har det fungerat utmärkt! Har inte vågat hoppa in i BT inställningarna sedan dess.

Dålig beskrivning men det kanske hjälpte ngt?

Postad 04 June 2008 - 22:18

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

tha_neo: Vet du vilken verkstad den har blivit skickad till? Förmodligen Anovo och dom är ju knappast kända för att vara snabba. Dessutom är det väl lite orättvist att skylla servicetiden på Samsung om mobilen :] Jäkligt konstigt dock det där med touchpaden. Är det någon annan som har samma problem förresten?

Har ni testat göra en hård reset förresten? Då kanske problemet med vibratorn försvinner, KANSKE :(

Ingen som hört om Samsung är på G med en uppdatering till WM 6.1? HTC har ju nyligen släppt en till Tytn2:an så man får hoppas att det kanske kommer en uppdatering till i780:in också

Njaa den vart först skickad till cr service som var tillräcklgit smarta och bytte ut min touch-screen när det stod att det var fel på min touchPAD. Men men, nu är den hos anovo och de har tagit en ###### tid på sig... Får väl se när den kommer tillbaka.
Beträffande orättvisan mot samsung så äre faktiskt så att cr service är samsungs egna auktoriserade service verkstad och anovo är ju också deras auktoriserade vilket innebär att det är på deras ansvar att saker blir klara i tid. Iaf enligt det killen på Samsung själv sa.

Postad 12 June 2008 - 13:23

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hej gott folk!

Jag beställde idag mig en SGH-I780. Säljaren informerade mig att jag max kan använda ett 4GB microSD till denna telefon och inte ett 8GB microSD som jag hade beställt. Så sa jag att jag har läst på forumet att det skall vara möjligt. Han säger då att det är säkert så att det går att ha ett 8GB minne i telefonen, men att den bara kan adressera 4GB och de övriga 4GB blir otillgängliga.

Hur står det till med detta? Är det möjligt att nå hela 8GB?

Postad 12 June 2008 - 14:22

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

Fick ett 8GB MicroSDHC-kort idag som jag installerade i telefonen. Det 2GB som följde med vid köpet blev ju nästan fyllt bara av Garmins kartor så ett större kort är nästan ett måste om man inte avinstallerar kartorna och bara lägger in t.ex Nordenkartor.

Inga problem med 8GB kort i alla fall och jag slängde in lite musik och film på en gång för att kunna testa prestandan lite mer. Testade att spela upp hela långfilmer (Madagaskar och serien Heroes båda i AVI/XVID format. och som utan konvertering gick att spela upp helt ryckfritt samtidigt som jag kopierade filer till kortet. Garmins GPS-program var dessutom igång samtidigt. Prestandan är mer och mer imponerande. :)

Postad 12 June 2008 - 15:15

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hej Moparman

Det framgår inte i det inlägget om det är möjligt att nå över 4GB data eller ej. Att 8GB minnet går att använda vet jag redan, men inte om någon har provat tanka på mer än 4GB data.

Postad 12 June 2008 - 16:54

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Telefoner som hanterar mer än 2 GB på ett microSD-kort stödjer SDHC-standarden vilken medger max 32 GB. Det innebär att en lur som hanterar 4 GB t.ex automatiskt klarar SDHC och upp till 32 GB. Den gamla SD-standarden (SD, miniSD och microSD) klarar endast 2 GB, större kort än så hanteras inte alls.

Det är garanterat lugnt att köra med 8 GB-kort i i780 och hittills har jag inte hört talas om att en telefon klarar t.ex 4 GB men absolut inte 8 GB.

Postad 13 June 2008 - 21:24

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Tack för förtydligandet Avr4000 :)

Postad 14 June 2008 - 13:56

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Hopp då fick man tillbaka sin telefon efter 2 månader och min touchpad fungerar fortfarande inte ute i solen...
Ringer Samsung på måndag och nu får de för fan hämta den och ge mig en ny!

Postad 17 June 2008 - 09:33

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0
Jag har använt 8GB MicroSD hela tiden i min. Har just nu 6,5 GB data på kortet. Inga problem alls förutom att 16GB hade varit bra. Man slänger på så mycket skräp som tar plats hela tiden...

Postad 18 June 2008 - 12:36

SoundsLikeNoise
  • SoundsLikeNoise
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Ni som har Samsung i780. Tycker ni att den är en arbetstelefon eller en mediatelefon som man kan se på film i mm.

Postad 18 June 2008 - 22:08

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

Ni som har Samsung i780. Tycker ni att den är en arbetstelefon eller en mediatelefon som man kan se på film i mm.

både och. Den kräver inte att du komprimerar om filmen eller något utan spelar divx/xvid utan någon som helst förändring. Men läs mina tidigare inlägg ang. touchpaden som är en optiskmuspekare. Den suger ärligt talat! Föredrar hellre en vanliga joystick. Sen ska du veta att alla program o spel funkar inte till den av nån anledning. Kankse pga skärmstorleken, vet ej själv men många spel som jag har testat funkar inte.
Sen kan du för den delen inte använda den optiska muspekaren i spel heller så det suger oxå...
Mitt tips, köpt nått annat om du inte vill ha den som jobbmobil för då är den klockren

Postad 19 June 2008 - 00:24

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

Den är ju främst avsedd att vara en arbetstelefon men den hanterar media väldigt bra. Mycket bättre än t.ex. HTC Touch Cruise eller TyTn II. CPU:n är snabb och klarar precis som tha_neo skriver att visa film utan att man komprimering. Jag har testat en hel del olika program och de flesta fungerar utmärkt. När det gäller spel så ställer skärmen till det ganska ofta eftersom spelen ofta kräver 320*240 (eller mindre) i upplösning.
Muspekaren är kanonbra! Enkel att hantera och lätt att vänja sig med. Pekplattan har två funktioner. Antingen som musplatta (som på en bärbar PC) eller som scrollplatta. Man drar fingret över den så flyttar sig fokusmarkeringen på skärmen i den riktning man dra fingret. Kräver lite mer invänjning än musfunktionen.
Det bästa är dock tangentbordet. Att skriva SMS går s**tsnabbt. Att skriva hela brev eller mail går också bra. Mycket mycket bättre och snabbare än ordlistor som T9 och liknande.

Postad 19 June 2008 - 12:09

SoundsLikeNoise
  • SoundsLikeNoise
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0
Okey, tack för hjälpen. Undrade för att jag hade tänkt att köpa min första smartphone när min gamla blir för gammal snart.

Postad 19 June 2008 - 14:17

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Nu har jag fått min Samsung. Jag känner massor av frustration just nu, som jag dock tror är okunskap kanske. Hoppas de åtminstone. Jag har nämligen lite problem och tänkte se om någon känner igen strulen. Tar allt negativt i denna posten och får be att återkomma med positiva upplevelser senare. :)

1. Om jag låter Skype eller Fring vara igång och går ifrån luren ca fem minuter så är luren helt svart. Jag provar trycka på någon knapp för att "väcka den till liv" men inget. Jag provar pwr-knappen, men inget händer. Så jag får snällt trycka på reset och då startar den upp igen. Vad kan vara galet?

2. Jag hade precis startat om telefonen och gått in i Word och skrivit en rad med text, sen lämnade jag telefonen, sen ringde det. Pratade i ca 5min och så blev skärmen svart och samtalet dog, på precis samma sätt som ovan. Det enda jag kunde göra var att starta om telefonen med reset igen! Jag hade inte några andra aps igång i bakgrunden (vad jag vet iaf).

3. Jag kan ringa ut ifrån skype men inte ta emot samtal, för då får jag "device.exe"-fel. Och det enda som då går att göra är.. japp, reset! Googlade lite på detta och hittade denna sidan: http://forum.skype.c...howtopic=112339 Så de är förmodligen Skype som strular. Sen så ser grafiken inte helt okej ut i Skype. Förmodligen därför de är inte 240pixlar i bredd. Om jag kör in Fring som de rekommenderar som en temporärlösning på sidan så funkar de.

4. Skärmen är pisskass i solljus. Jag ser nästan inget alls i solljus. Minsta fingeravtryck eller smuts på rutan och det blir ännu värre i ljus. Inte direkt imponerad av den, men jag antar de kan jag leva med om allt annat bara funkar skapligt.

Lite övriga åsikter och funderingar
Det är första gången jag använder en windows mobile. Måste säga att jag tycker inte att gränssnittet är speciellt putsat. Bla så ser man hur vissa program verkligen ritar upp grafiken och man ser hur "byggklossarna" läggs på plats. Själva grafiken är rätt ful också, med undantag för "idag/startsidan". Inställningsmenyner osv, ser ut som rena Windows 3.1.

Hoppas någon har något tips på vad man ska göra för att fixa till problemet med att enheten hänger sig och skärmen blir svart. Även då man inte har igång något.

Postad 19 June 2008 - 17:22

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Att skärmen blir svart är nog inget fel i sig men att den hänger sig låter ju värre..

Mitt råd utan att äga just en Samsung är ändå att testa en hard reset och se om det löser sig...
Annars så lämna in den

Redigerat av moparman, 19 June 2008 - 18:05.

Postad 20 June 2008 - 18:31

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Jag gjorde till slut en total återställning och nu funkar luren som den ska :)

Jag håller på och letar efter roliga små program nu som kan va kul att peta med när man sitter hemma hos morsan och är "social". Hittade ett program som verkade lite häftigt, där man installerar de dolt i bakgrunden och sedan kan man spåra sin telefon via GPS koordinater ;)

Jag är inte lika negativ idag. Telefonen känns helt okej. Och det mesta där jag inte vet hur man fixar de enda efter de andra börjar suddas ut... snart blir man nog lika slipad på att ratta WM-Ui:t som man var då man hade en SE lur.

Postad 20 June 2008 - 18:39

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Jag har själv testat W.I.M.P
Where is my phone....Funkade bra att pinga telefonen å få gps kordinaterna..

Skönt att det fixade sig :)

Skickar ett PM till dig om var du kan hitta program..

Postad 22 June 2008 - 00:04

Saffe
  • Saffe
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Någon här som lyckats få Miomap att fungera utan Real-VGA? Känns tråkigt att man just nu inte har någon bra gps-programvara att använda

Postad 22 June 2008 - 13:26

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hej gott folk

Jag har nu haft i780 i ett par dagar och de har inte gått en dag utan att man har pillat med något nytt. Nu har jag lite frågor i vanlig ordning. Tänk på att jag inte är en inbiten WM-användare riktigt ännu så försök stå ut med mig :P

Frågor

1. MMS-programet som hänger med i780 verkar suga rätt hårt. Om du är i filutforskaren och öppnar en högupplöst bild (större än 300kb) så går det inte att klicka på Skicka -> MMS. Vad som händer är att MMS:et blir tomt. Jag gissar de är funktionen för att skala om bilden automatiskt som inte funkar. Om du däremot går andra vägen att du först öppna MMS och sedan väljer infoga bild, så frågar den snällt om den får konvertera om bilden (den måste göra de). Ska de verkligen vara så här?

2. MMS problem 2: När man svarar på ett SMS så vill man ju kunna infoga en bild (automatiskt byta till MMS ifrån SMS), men de går inte. Man får stänga ner SMS-et och sedan öppna upp MMS på nytt. Ska de verkligen vara så?

3. SMS/MMS hanteringen av kontakter. Då man ska ange var MMS/SMS-et skall skickas så är det en blank rad. Då får man välja menu -> Infoga kontakt ifrån kontaktboken. Finns det inget smidigare sätt?! Som på SE där var skicka SMS och MMS en dröm i jämförelse med hur WM6 hanterar de, där allt är så många onödiga klickningar hit å dit.

4. Ang MMS (Sista nu!) Jag har sett att det finns andra program för MMS på nätet som man kan lägga in. Och det var ju just möjligheten till att anpassa telefonen som lockade mig mest. Har någon nåt tips på ett bra fungerande MMS-app som man kan lägga in i stället för Samsungs MMS-app som är default?

5.Vad för möjligheter ger nya "roliga roms" telefonen? Finns det några ute redan?

6. När jag voice-chattar via Skype eller Fring så hörs den jag pratar med i bakhögtalaren och inte i den mer diskreta högtalaren som man har normalt sett. Går detta att ändra på? Jag googlade lite och hittade denna sidan (dock utan svar) http://forum.skype.c...howtopic=145111

7. Som standard så sorterar adressboken namnen enligt: "Efternamn, Förnamn". Hittar ingen möjlighet till att ändra detta i de som hänger med telefonen. Finns det något hack eller program man kan använda för att få sorteringen till det mer logiska "Förnamn Efternamn" ?

8. Då man ska installera program ifrån olika utvecklare så får man ibland välja mellan ARM cabs eller Mips cabs. Vad är de som gäller för Samsung i780? ARM?

9. Vad är nytt i WM6.1? Kommer vi kunna få den tror ni?

10. Skype (originalet direkt ifrån skype.com) funkar inte så bra på i780. Du kan ringa upp folk och chatta, men om du försöker ta emot samtal så kraschar hela telefonen och blir obrukbar. Device.exe utför en förbjuden åtgärd och du måste starta om telefonen. Någon som har någon lösning på detta? Just för stunden kör jag med Fring. Då funkar de fast fring känns mest som en nödlösning. Samtalet går via MIG -> Fring -> Skype. Större risk för lagg och problem än MIG -> Skype. Sen ser inte den jag pratar mer att jag är mobil om jag går via Fring ;)

11. Skype ser helt trasigt ut i 320x320 upplösning. Förmodligen så antar den 240pixlar i bredd. Tror ni RealVGA kan lösa detta för skype? (Har inte provat RealVGA själv redan).

12. Att utföra en reset med den medföljande pinnen går inte för mig. Den går liksom inte in i hålet. Jag har provat att trycka hårt som bara den (dock ej så hårt så jag har sönder grejerna) och den "når inte hela vägen in". Istället har jag fått använda en sladdbit och på så sätt lyckats nollställa telefonen. Gör jag något fel här?

13. Är det verkligen så att Messenger som ingår i WM6 måste betalas för att användas efter en begränsad tid? Jag läste något att den fungerar bara i ett par veckor och sen måste man betala för att fortsätta använda den?

14. Går det få Messengern att inte nödvändigtvis ansluta via GPRS? Jag har försökt tvinga den gå via mitt wifi men den total vägrar. Jag har dubbelkontrollerat att min förbindelse fungerar via Opera utan minsta problem.

Tacksam för alla svar jag kan få. Ha en fortsatt god midsommarhelg ;)

Edit: 2st tillägg.
Edit2: 1st tillägg till.

Redigerat av radx, 22 June 2008 - 17:47.

Postad 22 June 2008 - 14:23

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Ang problem 7 som jag har.

Jag har hittat ett program som sorterar om kontakterna. Har något provat detta? Tydligen så får man köra programmet varje gång man editerar en kontakt i adressboken. Irriterande men inte lika irriterande som efternamn, förnamn ;)
Programmet hittade jag här:
http://www.shubaroo....?module=contact

Postad 22 June 2008 - 17:34

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Liten fråga ang GPS. Någon som har provat tomtom7 på Samsungen? Jag får hela tiden felmeddelandet No GPS device! (obs inte No GPS Signal!). Jag har provat alla möjliga konfigurationsmetoder. Det finns i Inställningar -> GPS... lite olika val man kan göra. Har något av detta någon betydelse?

Om någon har nåt tips så hör gärna av er :)

Redigerat av radx, 22 June 2008 - 20:04.

Postad 22 June 2008 - 21:56

strandkanten
  • strandkanten
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag har bara fått gps-en att fungera med tomtom genom att installera portsplitter och köra det innan jag startar tomtom. jobbigt men den funkar.
Gör så här:
installera portsplitter
windows>inställningar>system>extern gps: gpsprogram=com8, maskinvara=com9 hastighet=4800
åtkomst=auto
portsplitter settings: input=com8: (skriv in det) baud=4800
output=com6: sen tryck "add" , sen "START"
kryssa i autostart om du vill

lycka till

Postad 22 June 2008 - 23:51

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hej Strandkantan

Jag har suttit hela j-la dagen här och strulat med GPSen och TomTom. Jag har nu kl 0:30 på natten äntligen fått det att funka. Lösning gör mig glad och väldigt fundersam.

Så här fick jag igång det.
1. Installera det medföljande garmin gps.
2. Konfigurera upp så GPS funkar i Garmin
3. Gå in i GPS-inställningarna i Garmin och klicka på "Aktivera".

That's it! Sen provade jag tomtom och de funkade utan problem. Även efter en soft reset.

Är inte 100% säker på om jag bara har tur eller om de verkligen är så här. Men konstigt är det iaf.
Jag installerade aldrig Garmin på minenhet eftersom jag tycker tomtom ligger ljusår framför Garmin.

Hoppas någon mer kan få det att fungera om ni har kört fast. :)

Postad 23 June 2008 - 08:48

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Ska inte ropa hej förrän man är över bäcken eller vad det nu heter...

Har väldigt konstiga problem med GPS-mottagningen i TomTom. Efter att jag äntligen lyckades få TomTom att hitta GPSen öht, så strular de med mottagningen, typiskt. Den klarar bara ibland att emot en signal. Och då efter att jag öppnar GPS-status och sen stänger de å håller på. (Jag ändrar inte på inställningarna).. för att sen någon sekund senare inte få kontakt igen...

Fattar inte vad det strulet beror på. Kanske ska prova den där portsplitter ändå.. Fast jag gillarinte riktigt tanken att jag måste tunnla gps-signalen igenom ett ytterligare program.

Postad 23 June 2008 - 09:28

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Vad har ni för rackeltelefoner igentligen ? ;)

Själv så väljer man valfritt gps program..TomTom...IGO...Eller vad man nu vill ha å trycker på start så funkar det :)

Postad 23 June 2008 - 10:10

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Vad har ni för rackeltelefoner igentligen ? ;)

Själv så väljer man valfritt gps program..TomTom...IGO...Eller vad man nu vill ha å trycker på start så funkar det :)

Hihi, ja visst de är lite roligt faktiskt. Strular till max. Tydligen så ska en ny Rom-uppdatering lösa mycket av strulet (enligt xda-developers forumet). Men de lär ju inte finnas ute på rätt länge ;)

Postad 23 June 2008 - 10:18

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Ahh..Tja men om snubbarna på xda kan koka ihop en egen så är de ju bara å flasha :)

Postad 23 June 2008 - 10:23

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Ahh..Tja men om snubbarna på xda kan koka ihop en egen så är de ju bara å flasha :)

Tror inte jag vågar de. Jag hittade nämligen en tråd där flera hade flashat sönder sina mobiler. Skärmen såg helt knasig ut och sedan så är ju min Rom på Svenska med stöd för de svenska knapparna. De blir väll svårt att övertyga dem att fixa en svensk rom åt mig också ;)

Postad 29 June 2008 - 02:48

Unregistered1428
  • Unregistered1428
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
tjena
hur är det att surfa på telefonen ? går det snabbt? läste nånstans att det var kaos att surfa på mobilen (via gsm & edge(?))

//nejo

Postad 29 June 2008 - 06:44

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Njaa...Klantar man sig kan ju allt hända men läser man på först så ska det inte vara nå problem...
Har flashat min telefon aäkert 20ggr utan minsta problem....

Har alla tecken på rätt plats och å ä ö :P

Däremot är ju allt annat i telefonen på engelska men det är väl inga problem B)

Postad 29 June 2008 - 19:47

Snurrbo
  • Snurrbo
  • Forumräv

• 542 inlägg
  • 0

tjena
hur är det att surfa på telefonen ? går det snabbt? läste nånstans att det var kaos att surfa på mobilen (via gsm & edge(?))

//nejo

Det brukar gå snabbt och bra. Beroende var man är har man olika snabb uppkoppling mot nätet. I större städer har man ju 3G med upp till 3,6Mbit och då går det riktigt snabbt. Är man ute i skogen har man kanske bara GPRS och då går ju hastigheten ner en bit men så länge man håller sig från sidor som aftonbladet m.fl. som är fullsketna med reklambanners går det hyffsat snabbt ändå.

Hihi, ja visst de är lite roligt faktiskt. Strular till max. Tydligen så ska en ny Rom-uppdatering lösa mycket av strulet (enligt xda-developers forumet). Men de lär ju inte finnas ute på rätt länge B)

Vilket strul? Pratar ni om i780m nu eller är det nån HTC modell ni menar?

Postad 04 July 2008 - 22:59

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Vilket strul? Pratar ni om i780m nu eller är det nån HTC modell ni menar?

Samsung SGH-i780 syftar jag på. Det är ju massa strul med olika saker på flera nivåer med denna telefonen. Nu fixar inte den uppdateringen som kommer i Augusti alla problem med ett par av dem i alla fall. Om du vill höra min klagosång kan jag dra min lilla lista här för dig. OBS Jag dissar inte telefonen helt, jag var väl medveten om att strul och sånt skulle inträffa när jag valde den här telefonen. Så ta mig inte fel här :o

1. Det går inte att högerklicka på bilder i filhanteraren och välja skicka via MMS om bilden inte är av rätt upplösning. Däremot går det omvänd väg att du öppnar ett nytt MMS och infogar bilden, då frågar telefonen snällt om de ska anpassas. Vad är detta för B design?

2.Om du svarar på ett SMS/MMS måste du tala om för telefonen att du vill skicka ett MMS eller SMS. Min gamla SE telefon listade själv ut vad som behövdes för tjänst för att skicka det meddelande som jag hade knåpat ihop. Var det bara text? SMS! Var det en bild med? Okej, MMS. Hightech? Tydligen i Windows Mobile världen ;-)

3. GPS-en buggar med TomTom7. Det är inte TomTom7 som är felet här utan GPS-en har någon mjukvarubugg som dock rättas till i den beryktade Romupdaten. Källa: http://www.winmobile...?p=15999#p15999

4. Adressboken soterar listan enligt: efternamn, förnamn. Det ges ingen möjlighet till att ändra detta permanent. Det finns bara fullösningar på problemet.

5. Segheten att göra grundläggande enkla saker. Att öppna adressboken tar 1,5sek. På min SE var det lägre än 0,5sek. Slöheten stressar mig när jag har bråttom ;-)

6. För att ringa någon. Börja skriv namnet på personen, du ser kontakten poppa fram, nu då? Om det te.x bara finns Kalle kvar på listan och du trycker på Grön-lur (som är de logiska) vad händer då? Inte ringer den kontakten i alla fall utan den går till senast slagna nummer. Känns ju liksom fel. Istället ska man klicka på namnet på den kontakten som man fick fram och välja rätt nr att ringa upp. Hela saken känns fel designad. Istället bör de vara så här: Skriv namnet på den du vill ringa -> Tryck Grön lur -> Du ringer upp kontaktens "standard nr" (som du har valt tidigare. Det hela tog dig då 2 sekunder. Som det är nu så är de struligt att ringa någon då man sitter i bilen och måste koncentrera sig på vägen och så kanske det är soligt och svårt att se vem du ringer till.

7. Kameran som hänger med den här telefonen är den sämsta S**** jag har varit med om på över 5 år. Verkligen, den slår alla kategorier av vara värdelös. Det du skall fota måste stå helt prick stilla om du har lite för lite ljus. Inte ens i dagsljus kommer den i närheten av <valfri SE mobil från 2006 och framåt>. Skrämmande.

That's it! Kan du trolla bort alla dessa problem så får du en stor kram och ett brett leende ;-)
I övrigt så är jag nöjd med telefonen. Den drar ström som en häst men det är ju mitt flitiga pillande som gör den hungrig. Så det kan jag acceptera. Jag hoppas ingen tror jag dissar telefonen för jag hatade massor av grejer med min SE telefon också! Den var absolut inte perfekt på något sätt.

Postad 11 July 2008 - 09:20

bro_888
  • bro_888
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Halloj kära i780-användare. ;)

Min GPS (Samsung mobile navigator) har slutat ta emot sateliter. Det kommer upp max 2 röda staplar. Jag står ute på en stor äng så det är inte ngt som skymmer. Är det ngn inställning jag pajat??? I "inställningar,system,Extern GPS",vad ska det vara där inne? Min står på GPD1, maskinvara: com9 & 4800. Vad har ni?

I "Avancerat GPS": Ska man aktivera XTRA?

Snälla hjälp

Mvh Niclas

Postad 15 July 2008 - 06:19

Moonraker
  • Moonraker
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hallå,

Har nu förbrukat några timmar på att ingående läsa hela tråden. Intressant diskussion med många (syn)vinklar.

Jag är faktiskt ganska klyven eftersom jag står inför ett val: E90 eller i780.

Det jag tänker på är inte priset, utan en funktion som jag absolut måste på något sätt ha. Nämligen: Copy & Paste genom CTRL + X C V. Jag utför det kommandot minst 100 (bokstavligen) gånger per dag. Det jag kopierar och klistrar är innehåll i mail men även information från webläsaren.

Jag läste Nokias forum att E90 ser det ut som inte stödjer denna funktion, eller närmare att dess webläsare inte gör det.

Jag undrar därför om/hur det fungerar på i780? Jag kan inte se någon CTRL knapp på dem bilder jag har granskat. Är det kanske så att man markerar direkt på skärmen?

Tacksam för svar och förslag!

Postad 15 July 2008 - 16:22

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Hallå,

Har nu förbrukat några timmar på att ingående läsa hela tråden. Intressant diskussion med många (syn)vinklar.

Jag är faktiskt ganska klyven eftersom jag står inför ett val: E90 eller i780.

Det jag tänker på är inte priset, utan en funktion som jag absolut måste på något sätt ha. Nämligen: Copy & Paste genom CTRL + X C V. Jag utför det kommandot minst 100 (bokstavligen) gånger per dag. Det jag kopierar och klistrar är innehåll i mail men även information från webläsaren.

Jag läste Nokias forum att E90 ser det ut som inte stödjer denna funktion, eller närmare att dess webläsare inte gör det.

Jag undrar därför om/hur det fungerar på i780? Jag kan inte se någon CTRL knapp på dem bilder jag har granskat. Är det kanske så att man markerar direkt på skärmen?

Tacksam för svar och förslag!

Hej Moonraker

Jag vet inte hur van du är med Windows Mobile, men sättet som jag kopierar på funkar så att man markerar det man vill kopiera genom att använda pennan/nageln eller vad du nu vill - Sedan trycker du ner pennan på skärmen och håller den stilla och mot skärmen, då kommer en cirkel som snurrar runt och efter ca 1 sekund så ser du "markera allt, Kopiera, klistra in". Då klickar du bara på det som du vill göra.

Jag vet faktiskt inte om det är möjligt att använda någon specialknappkombo för att kopiera texten på något annat sätt dock. Det är på detta sätt jag gör.

Postad 15 July 2008 - 16:28

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Halloj kära i780-användare. ;)

Min GPS (Samsung mobile navigator) har slutat ta emot sateliter. Det kommer upp max 2 röda staplar. Jag står ute på en stor äng så det är inte ngt som skymmer. Är det ngn inställning jag pajat??? I "inställningar,system,Extern GPS",vad ska det vara där inne? Min står på GPD1, maskinvara: com9 & 4800. Vad har ni?

I "Avancerat GPS": Ska man aktivera XTRA?

Snälla hjälp

Mvh Niclas

Hej Niclas

Så här har jag mina inställningar:

Start -> Inställningar -> System
-> Avancerat GPS: Har Aktiverat XTRA här.
-> Extern GPS:
GPS-programport: Com8
GPS-maskinvaruport: Com9
Överförningshastighet: 4800
Åtkomst: Hantera GPS automatiskt: Förkryssat

Garmin XT: Inställningar -> System -> Extern GPS ->
Valt: Com8: Com8:
Det skall stå "Avaktivera" längst ner till höger. Står det "aktivera" här istället så måste du klicka på knappen så den ändras till "Avaktivera" för annars är hårdvaran inaktiverad i mobilen. Jag vet inte varför det är så här.

Hoppas du får snurr på det igen!

Postad 15 July 2008 - 16:45

Moonraker
  • Moonraker
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej Moonraker

Jag vet inte hur van du är med Windows Mobile, men sättet som jag kopierar på funkar så att man markerar det man vill kopiera genom att använda pennan/nageln eller vad du nu vill - Sedan trycker du ner pennan på skärmen och håller den stilla och mot skärmen, då kommer en cirkel som snurrar runt och efter ca 1 sekund så ser du "markera allt, Kopiera, klistra in". Då klickar du bara på det som du vill göra.

Jag vet faktiskt inte om det är möjligt att använda någon specialknappkombo för att kopiera texten på något annat sätt dock. Det är på detta sätt jag gör.

Tack för ditt svar. OK, så man behöver inte lägga ner enheten på bordet för att kunna utföra en massa 'akrobatik' på skärmen? Det går att gör det med en hand alltså, utan att dra ut pennan?

Det skulle passa mig perfekt, läste att dem inte än har lyckats ordna detta i E90.

En till sak. Jag antar att det är 'lika lätt' att byta inmatningsspråk när mans skriver in text?

Tacksam för svar.

Postad 16 July 2008 - 11:40

radx
  • radx
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar. OK, så man behöver inte lägga ner enheten på bordet för att kunna utföra en massa 'akrobatik' på skärmen? Det går att gör det med en hand alltså, utan att dra ut pennan?

Det skulle passa mig perfekt, läste att dem inte än har lyckats ordna detta i E90.

En till sak. Jag antar att det är 'lika lätt' att byta inmatningsspråk när mans skriver in text?

Tacksam för svar.

Hej igen

Det är möjligt att kopiera den text man vill genom att bara använda en hand men det är inte enkelt. Kan du acceptera att hålla i telefonen med ena handen och navigera med den andra så lär du bli nöjd med telefonen. Det svåra är nämligen inte att kopiera texten utan att få rätt textstycke markerat. Dock när du väl har fått markerat det textstycke som du vill ha så räcker det om du bara sätter fingret mot skärmen på texten som är markerad. I vissa applikationer (exempelvis mobile office, epost, sms) kan du trycka tummen rätt på skärmen var som helst och få upp kopiera/markera allt/klistra in rutan, men i exempelvis Opera så måste du klicka på texten för annars kommer en program-meny upp istället. Så man får hålla tungan rätt i mun lite beroende på vilken app det gäller.

Att byta inmatningsspråk har jag aldrig behövt göra. Telefonen är "svensk" om du väljer svenska när du startar upp den första gången. Så du har alla tecken som ett vanligt svenskt tagentbord har. I kombination med de knappar som du har på själva telefonen så har du även tillgång till virtuella tagentbordet. Det är betydligt mer flexibelt i form av specialtecken osv.. Men du lär behöva använda pennan eller den inbyggda optiska musen för att träffa rätt på knapparna.

Jag är inte någon power user av Windows Mobile så det är möjligt att någon annan har ett bättre svar att ge dig men så här uppfattar jag det som i alla fall.

Postad 17 July 2008 - 00:41

elgenerico
  • elgenerico
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
hej!

nu är det såhär att jag köpte en samsung sgh-i780 av en kompis men det verkar inte som jag kan få igång på den. Varje gång jag startar den så möts jag av denna ruta med spank text eller något där det står:

"allinea

toccare con precisione il centro del simbolo + sullo schermo,. Il simbolo verra spostato finola wuando lo schermo non sara allieanto"

har jag blivit lurad och köpt en mobil som inte funkar eller?? hur gör jag för att kunna fixa detta och använda den?

Hoppas någon har en lösning.

Tack på förhand!

Postad 17 July 2008 - 00:52

Moonraker
  • Moonraker
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Hej igen

Det är möjligt att kopiera den text man vill genom att bara använda en hand men det är inte enkelt. Kan du acceptera att hålla i telefonen med ena handen och navigera med den andra så lär du bli nöjd med telefonen. Det svåra är nämligen inte att kopiera texten utan att få rätt textstycke markerat. Dock när du väl har fått markerat det textstycke som du vill ha så räcker det om du bara sätter fingret mot skärmen på texten som är markerad. I vissa applikationer (exempelvis mobile office, epost, sms) kan du trycka tummen rätt på skärmen var som helst och få upp kopiera/markera allt/klistra in rutan, men i exempelvis Opera så måste du klicka på texten för annars kommer en program-meny upp istället. Så man får hålla tungan rätt i mun lite beroende på vilken app det gäller.

Att byta inmatningsspråk har jag aldrig behövt göra. Telefonen är "svensk" om du väljer svenska när du startar upp den första gången. Så du har alla tecken som ett vanligt svenskt tagentbord har. I kombination med de knappar som du har på själva telefonen så har du även tillgång till virtuella tagentbordet. Det är betydligt mer flexibelt i form av specialtecken osv.. Men du lär behöva använda pennan eller den inbyggda optiska musen för att träffa rätt på knapparna.

Jag är inte någon power user av Windows Mobile så det är möjligt att någon annan har ett bättre svar att ge dig men så här uppfattar jag det som i alla fall.

Tack så mycket radx, det uppskattas! Har inte än beslutat om det blir E90 eller i780, men vi får se...

Postad 17 July 2008 - 07:23

SoundsLikeNoise
  • SoundsLikeNoise
  • Forumräv

• 557 inlägg
  • 0

hej!

nu är det såhär att jag köpte en samsung sgh-i780 av en kompis men det verkar inte som jag kan få igång på den. Varje gång jag startar den så möts jag av denna ruta med spank text eller något där det står:

"allinea

toccare con precisione il centro del simbolo + sullo schermo,. Il simbolo verra spostato finola wuando lo schermo non sara allieanto"

har jag blivit lurad och köpt en mobil som inte funkar eller?? hur gör jag för att kunna fixa detta och använda den?

Hoppas någon har en lösning.

Tack på förhand!

Låter typ som spanska. Då är det bara att lära sig det och använda telefonen :D

Postad 17 July 2008 - 07:26

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Testa om du kan köra en hard reset och sen välja svenska när du startar upp den

1. Power off the phone
2. Hold down the begin call and end call buttons (green & red)
3. Press and hold the power button
4. Once the phone's status LED turns red, RELEASE the power button but KEEP the other 2 pushed
5. You will get a prompt to press the space key to format, or any other key to continue

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.