Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spela sönder högtalare !

224 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 23 January 2009 - 18:22

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
130 dB lär den inte fixa med någon form av djupbas alls och disten lär vara enorm.

Postad 23 January 2009 - 19:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

130 dB lär den inte fixa med någon form av djupbas alls och disten lär vara enorm.

jo 130 dB e ritkigt högt, och jag har lite svårt att tänka mig dem burkarna prestera det utan att det låter mycket, med benämning på mycket, dåligt...
Men kanske är möjligt att dem kan prestera det i rent ljudtryck, vad vet jag, jag har alldrig lyssnat på dem vid den volymen, bara på "lagom hög" volym :P

Postad 23 January 2009 - 19:59

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Att en högtalare "slår" fast den inte är inkopplad har jag sett många ggr...
Jag hade 2 st eminence kilomax 18 basar jag spelat sönder som stod o skräpade 5-6 meter från mina då nya 4 st 18 eighteen sound. När man drog på lite så slog eminencen MER än vad eighteen sound basarna gjorde,och eminencen var som sagt trasiga så dom var inte inkopplade. Så det behövs inte såna extrema tryck för o få andra basar o röra sig,verkar vara ungefär det konutslaget den passiva basen skulle behöva göra för att åstadkomma samma tryck. Detta är min egen teori som stämmer på mina basar jag haft iaf.
Skulle vart kul o veta hur högt man spelade på fyllan en midsommarafton med 4 st 18" och ett QSC RMX 5050 som verkligen maxades. Total klipp. Men basarna höll konstigt nog. Körde i stereo visserligen.

Bryggat ska man inte köra så är det bara!
Klipper steget i bryggat läge så pajar fan allt.

Som nån skrev så kan man ju spela mycket högre om signalen är ren vid höga nivåer. Och det är där det verkligen är skillnad på olika slutsteg. Distar det alldeles så lite så pajar högtalaren om man ligger på gränsen.

Man har ju spelat så andningen är riktigt svår,öronen SMÄRTAR och det gör ont i ÖGONEN...

Postad 23 January 2009 - 20:05

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Haha vissa gillar att spela högt :P

Postad 24 January 2009 - 01:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Att en högtalare "slår" fast den inte är inkopplad har jag sett många ggr...
Jag hade 2 st eminence kilomax 18 basar jag spelat sönder som stod o skräpade 5-6 meter från mina då nya 4 st 18 eighteen sound. När man drog på lite så slog eminencen MER än vad eighteen sound basarna gjorde,och eminencen var som sagt trasiga så dom var inte inkopplade. Så det behövs inte såna extrema tryck för o få andra basar o röra sig,verkar vara ungefär det konutslaget den passiva basen skulle behöva göra för att åstadkomma samma tryck. Detta är min egen teori som stämmer på mina basar jag haft iaf.
Skulle vart kul o veta hur högt man spelade på fyllan en midsommarafton med 4 st 18" och ett QSC RMX 5050 som verkligen maxades. Total klipp. Men basarna höll konstigt nog. Körde i stereo visserligen.

Bryggat ska man inte köra så är det bara!
Klipper steget i bryggat läge så pajar fan allt.

Som nån skrev så kan man ju spela mycket högre om signalen är ren vid höga nivåer. Och det är där det verkligen är skillnad på olika slutsteg. Distar det alldeles så lite så pajar högtalaren om man ligger på gränsen.

Man har ju spelat så andningen är riktigt svår,öronen SMÄRTAR och det gör ont i ÖGONEN...

haha, skulle ha testat detta med mina Ev när jag hade dem... skulle ställt några andra högtalare i rummet för att se detta tydligare, har som sagt bara varit med om små vibrationer så man precis kan se då jag inte har testet detta någon gång.
Men När jag prässade mina EV låte då va det så att väggarna bågnade och även fast att jag hade "pluppar" + fina hörselskydd så hade jag ont i hela dagen... Sedan hade jag även ont i resten av kroppen den dagen och även en del av dagen där på kände jag av det. sådant ###### drag va det... :blink: ;) Men utan att låta dåligt för det.. (dock långt i från "riktigt kvalitativt ljud" men helt klart bra ljud ! :))
Då körde jag med 4x15" EV basar i bakladdade horn + 2x10" mellan och 2x2" driver i horn alla i finaste modellen ;)
Dessa drevs av 2st "Lab" steg som drev basarna och ett ytterligare till topparna. va nästan larvigt va högt det va, och jag undrar hur min andra högtalare mådde i rummet bredvid... :ph34r:

Har aldrig tänkt på faktiskt att detta skulle kunna påverka så mycket som det tydligen verkar göra, om man bara har grejerna i ett annat rum så har jag varit säker på att inget ska hända direkt, men nu blir jag osäker... :D

Haha vissa gillar att spela högt :lol:

Jepp, spela högt är barnsligt roligt ! :D

Redigerat av DVD-ai, 24 January 2009 - 01:44.

Postad 24 January 2009 - 02:34

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Det som är trevligast är ju riktig lågbas, alltså 16-25 hz, det är jäkligt kul att spela högt men grannarna sätter gränserna där. :)

Postad 24 January 2009 - 08:13

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
dubbelpost ,sorry

Redigerat av sollerön, 24 January 2009 - 10:14.

Postad 24 January 2009 - 10:13

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Du är nog säkert välkommen till honom så ska du få höra att det är djupbas så kinderna fladdrar ock utan hörbar dist .spelar 124db själv med då har jag inte lika basglatt rum ,men även här är det utan hörbar dist ock en djäva djupbas .Som jag tjatat otaliga ggr ,varför skulle dessa högtalare inte kunna spela högt ock bra? sitter ju bra element i dom (fördomar) finns annat än ino audio som låter bra.Känner en som har ett par pi60 som vi jämförde med ett par luxor 8071 ,dom lät väldigt lika .Har även jämfört luxor 8071 med dessa jag har nu ock jag tycker cv-lådorna är bättre , går klart djupare i basen ock låter bättre ,sen kan dom spela riktigt högt också......

Redigerat av sollerön, 24 January 2009 - 10:31.

Postad 24 January 2009 - 11:20

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Skulle vart kul o hört din EV rigg DVd-ai! Vad var det för Labsteg du använde? Gillar ju som bekant det märket...
Fick du ont i öronen när du hade proppar på dig? Hmm det borde inte vara möjligt..
Visst är det kul när det är så högt att man blir desorienterad och rummet liksom flimrar när man kollar, för Ögonen vibrerar så mycket?! Enda nackdelen med vansinnesnivåer tycker jag är att det ramlar ner grejer.

Lite konstigt det där att man är så olika,vissa spelar lite lågt i bakgrunden,andra vill spela så man egentligen mår dåligt. Förr hade jag ett extremt behov av att spela högt,fick jag inte spela som jag ville blev jag irriterad och rastlös.. Lite sjukt att man får sån abstinens av det. När man sedan spelat några låtar på skadliga nivåer så lägrade sig lugnet i själen. Det SKA kännas i kroppen när man spelar så är det bara.

Den kvällen jag spelade på fyllan så hörde morsan o farsan basen,det är 500-600 meter emellan och massor av hus. Jag hade stängda fönster o dörrar.... DET var högt... :)

OM cv DC 15 så kan jag inte uttala mig annat än att om man läser specen så ska dom väl spela ner till 28 HZ va?
Tror knappast dom klarar 130 Db vid den frekvensen. Kanske i ett litet rum med hårda väggar och maximal dist med bottnande basar. Jag hade förut 2 st cerwin vega av den äldre skolan (15") och ytterligare 4 st 15" Mds som drevs av ett Pasteg till max. Dom 6 st 15" var inte ens i närheten av ens 2 st 18" basar jag har nu i ljudtryck.
För att inte tala om Cv ensam...

Men Dc kanske är extremt påkostade och fantastiskt jättebra högtalare som spöar allt i prisklassen,spelar på PA nivåer med fantastisk Hifi kvalitet och går jättedjupt i basen,det kan jag inte uttala mig om. Men jag tvivlar på det tills jag med egna öron hört det.

För dom flesta känner väl till cerwin vegas reklam : Överdriven så till den milda grad att reklamen för mirakelmoppar(inte mopeder) på Tvshop framstår som trovärdig..

Postad 24 January 2009 - 11:34

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
Corps skrev...

Men Dc kanske är extremt påkostade och fantastiskt jättebra högtalare som spöar allt i prisklassen,spelar på PA nivåer med fantastisk Hifi kvalitet och går jättedjupt i basen,det kan jag inte uttala mig om. Men jag tvivlar på det tills jag med egna öron hört det.

Varför skriver du så här? Klart att pa grejer går att spela högre med , Kompisen spelar faktiskt 130db i sin gillestuga men man ska ha i åtanke att basen blir rejält förstärkt därinne , dina grejer hade nog kommit upp i 140db kanske mer därinne .Jag vill inteframhäva dessa som världens bästa högtalare men kan du nåt om element, filter osv så ser du i mitt galleri att det inte sitter nåt skit i dom :)

Postad 24 January 2009 - 12:09

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Du är nog säkert välkommen till honom så ska du få höra att det är djupbas så kinderna fladdrar ock utan hörbar dist .spelar 124db själv med då har jag inte lika basglatt rum ,men även här är det utan hörbar dist ock en djäva djupbas .Som jag tjatat otaliga ggr ,varför skulle dessa högtalare inte kunna spela högt ock bra? sitter ju bra element i dom (fördomar) finns annat än ino audio som låter bra.Känner en som har ett par pi60 som vi jämförde med ett par luxor 8071 ,dom lät väldigt lika .Har även jämfört luxor 8071 med dessa jag har nu ock jag tycker cv-lådorna är bättre , går klart djupare i basen ock låter bättre ,sen kan dom spela riktigt högt också......

Som sagt, det är fysiskt omöjligt att dom elementen fixar 20 hz vid 130 dB. Sen så kan jag lova dig att det ÄR dist, det är bara att man vant sig vid ljudet från disten. Jag har hört andra CV högtalare och dom distar stort sett när du sätter på förstärkaren.
Ointressant att dra in jämförelse med pi60, som jag sa, dom fixar icke 130 dB vid 20 hz och dom lär dista mycket tidigare än så.

Redigerat av sometimestheycomeback, 24 January 2009 - 12:10.

Postad 24 January 2009 - 12:12

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0
20 hz så finns det inte mkt energi i dessa ,det har jag aldrig påstått .Sen kan jag inte förstå att du tjatar om dist ,tror du inte jag varit med ett tag så jag lärt mig höra när en högtalare distar?

Postad 24 January 2009 - 12:15

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

20 hz så finns det inte mkt energi i dessa ,det har jag aldrig påstått .Sen kan jag inte förstå att du tjatar om dist ,tror du inte jag varit med ett tag så jag lärt mig höra när en högtalare distar?

Ja, jag sa ju lågbas! Dom flesta CV brukar väl falla redan vid 50-60 hz, så den basen dom fixar runt 20-30 hz är väl föga bra? Nja, jag vet inte, jag vet att folk upplever saker olika. Jag har varit på demos där dom som demar spelar på och anser det låter rent och bra medans jag upplever fruktansvärd dist. Sen så har många vant sig vid distljudet med.

Postad 24 January 2009 - 12:34

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Ta inte illa upp nu,men alla högtalare distar oavsett pris,märke osv.
Sometimes: Du kanske vant dig vid disten i Inos högtalare och tycker därför allt annat distar?
När det är hörbar dist så är det verkligen mycket dist.
Och alla rum har resonanser,och ingen högtalare har en frekvensgång som är rak som en linjal,utan ringningar eller färgningar.
Testa att ställa högtalarna på en fotbollsplan,har du 130 Db vid 20 Hz då, tex 3 meter från högtalarna, då är det drag i bitarna. Om man inte fixar över 130 Db vid 20 HZ vid så öppna ytor så är det ju inte högtalarn som spelar så högt,utan det är rummet som förstärker basen.

Måste även be dig lite om ursäkt Sollerön för mitt inlägg,om rummet har extrema "bashöjande" egenskaper kan det skilja väldiga i ljudtryck. Min gillestuga äter upp basen istället. I förhållande till andra rum jag testat alltså,inte mot öppna ytor.

Postad 24 January 2009 - 12:56

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

Ja, jag sa ju lågbas! Dom flesta CV brukar väl falla redan vid 50-60 hz, så den basen dom fixar runt 20-30 hz är väl föga bra? Nja, jag vet inte, jag vet att folk upplever saker olika. Jag har varit på demos där dom som demar spelar på och anser det låter rent och bra medans jag upplever fruktansvärd dist. Sen så har många vant sig vid distljudet med

. Dessa dc-15 är avstämda vid 32hz ock har gott om energi ner straks under 30hz (uppmätt med radiochack ock testtoner) men är medveten om att det finns andra modeller som inte går lika djupt.Dc serien är dalitillverkade cerwin , så man har satsat lite på välljud också)

Redigerat av sollerön, 24 January 2009 - 12:58.

Postad 24 January 2009 - 13:26

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Ta inte illa upp nu,men alla högtalare distar oavsett pris,märke osv.
Sometimes: Du kanske vant dig vid disten i Inos högtalare och tycker därför allt annat distar?
När det är hörbar dist så är det verkligen mycket dist.

Nja, jag har vant mig extremt lite dist vid höga volymer. Dom flesta gånger jag spelar så hört jag ingen dist alls, dom låter aldrig pressade. Dock har jag dragit på ganska rejält några gånger och då tror jag topparna började låte liiiite pressade, men jag vet inte, har inget och jämföra med. Basarna har aldrig låtit ansträngda.

. Dessa dc-15 är avstämda vid 32hz ock har gott om energi ner straks under 30hz (uppmätt med radiochack ock testtoner) men är medveten om att det finns andra modeller som inte går lika djupt.Dc serien är dalitillverkade cerwin , så man har satsat lite på välljud också)

Som sagt, du har fysikens lagar att spela mot. Mina högtalare är väl i runda slängor 1000 liter, vilket topparna är specade till 125 dB kont @ 100 hz och basarna 130 dB kont @ 16 hz. Om du vill att ett par CV högtalare på...200 liter(?) spelar renare än ino i32s och Y-4 så får du gärna tro det, jag tror inte en sekund på det. Dom CV jag hört är byggda så att även när dom börjar dista tidigt så kan man spela mycket högre. Men din polare är välkommen hit med sina CV så kan vi köra en match och se :)

Postad 24 January 2009 - 13:35

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

Som sagt, du har fysikens lagar att spela mot. Mina högtalare är väl i runda slängor 1000 liter, vilket topparna är specade till 125 dB kont @ 100 hz och basarna 130 dB kont @ 16 hz. Om du vill att ett par CV högtalare på...200 liter(?) spelar renare än ino i32s och Y-4 så får du gärna tro det, jag tror inte en sekund på det. Dom CV jag hört är byggda så att även när dom börjar dista tidigt så kan man spela mycket högre. Men din polare är välkommen hit med sina CV så kan vi köra en match och se

Vad får du allt ifrån ? har jag sagt att dom spelar renare än ditt system? polaren har ett par y-2 ock snart y-4 så jag vet va dom går för (dom har han till anläggningen på övervåningen ,ljudtrycket däruppe uppmätt till 120db men rummet förstärker inte lika där som där cv-lådorna står) ,ock har även varit med att bygga dom.Det jag vill ha sagt med dessa cv är att man får mkt för pengarna om man köper ett par beggade inget annat.Sitter peerless ock vifa i dessa också precis som i dina , ja dina element är ju lite omgjorda då men utseende mässigt går det inte att se skillnad på ino elementen mot orginalen :) Ps,sen en annan sag.Dc-15 är på ca 150l ,y modulerna på ca 130lx4=520l .Har du toppar på 250l styck?

Redigerat av sollerön, 24 January 2009 - 13:43.

Postad 24 January 2009 - 14:26

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Jag försöker påpeka att dom inte fixar 130 dB utan klart hörbar dist. Sen kanske vissa inte uppfattar det som dist, det är en annan sak. Ino elementen är rejält moddade för klara mycket högre ljudtryck med undertryckt distortion. Y lådorna är väl ändå 200 liters lådor? Har för mig det, och 4 x 200 + runt 100 liters lådor som i32s är (dom är nog lite mindre, kanske 70-80 liter).

Postad 24 January 2009 - 15:13

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Jag tycker det är väldigt svårt o höra dist på en bas,det är när elementet bottnar som det distar nåt grymt. Före det är det faktiskt svårt o höra att basen låter ansträngt. Iaf med min hörsel. Som tex mina 2 Eminence kilomax, det lät rent o bra med enormt tryck o sen kom en peak i musiken och steget gick i klipp= PANG basen bottnade med ett brak. Lät inte ansträngt innan peaken kom.
Om man tycker basen tappar kraft vid väldigt höga volymer så har det oftast o göra med att stärkarn inte orkar längre. Ska man få ut max ljudtryck ur en viss högtalare så måste drivningen vara överdimensionerad,annars bottnar ju tom basarna tidigare än vad dom borde. I Pa så ska du ha minst dubbla effekten i steget mot vad högtalarna är specade för,för o slippa klippande/distande steg o trasiga högtalare. Ytterst sällan som effekt pajar en högtalare. Mina basar ska tåla 1000 Watt Kontinuerligt i några timmar,jag har 3 basar på varje sida alltså tål det 3000 watt kontinuerligt (dom räknar faktiskt så inom PAsvängen,vet inte om det blir så i verkligheten) Då ska jag ha ett steg som lämnar 6000 watt per kanal utan att klippa,alltså är jag "underpowered" för jag har "bara" typ 2200 watt o mata ut.
När jag skrev förut om DC 15 att det måste vara extrem dist för o nå 130 Db så menar jag inte basen,det är övriga register som låter jobbigt. Men såna ljudtryck är ju i 99% bara bas,för 130 Db diskant o mellan tror jag ingen fixar att vistas i,så det är nog möjligt med 130 Db om rummet förstärker mycket,och vederbörande har ett rejält slutsteg o driver med. Dock inga 20 HZ.... Vid 40 HZ så är det nog fullt möjligt.

En helt annan grej,jag har en liten hemmabio med fjuttgrejer från BRL,det är system one och Harman kardon. Och en Sub med en 12". Jag testade idag o plåga det lite o mäta ljudtrycket.. 115 DB går att spela,sen börjar det låta jobbigt. Det mystiska är att 115 DB där upplevs som högre än PA:t gör vid 120 DB.. Hemmabion låter ansträngd,därför upplevs det annorlunda. Så ni som testat hemma o tycker 110-115 Db är högt,ni har nog en djävulsk dist i ert system. Eller ganska basfattigt ljud,för 115 Db diskant är faktiskt högt.

Och lite offtopic: F-N vad Infected mushroom- I´m the supervisor är bra!
Den blir bara bättre o bättre också... O vilket sagolikt ljud! Fantastiskt... :)

Postad 24 January 2009 - 15:58

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Och lite offtopic: F-N vad Infected mushroom- I´m the supervisor är bra!
Den blir bara bättre o bättre också... O vilket sagolikt ljud! Fantastiskt... :)

Håller med dig om basen, även om det finns en hel del sunkbasar som distar väldigt hörbart så finns det ju bra saker som inte gör det. Problemet är väl att hitta bra matrial som låter kanon när man spelar högt. Den mesta pop, rock, metal låter rätt illa så fort man spelar rejält högt, men spelar man musik som Infected och Yello, som har mycket renare ljud, så är det ren njutning att spela så man blir rädd att skada något! ;)

Postad 24 January 2009 - 17:10

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

Y lådorna är väl ändå 200 liters lådor?

Nix ,ca 130L , har även varit med att sätta ihop x-moduler ,dom är på ca90L. :)

Postad 24 January 2009 - 18:00

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Ah, där ser man, fick för mig det. Kanske är Z modellen som är 200 liter, fast, har för mig det står 250 liter i manifestet. Det är sjukt stort iaf :) ;)

Postad 24 January 2009 - 18:07

sollerön
  • sollerön
  • Veteran

• 1644 inlägg
  • 0

Ah, där ser man, fick för mig det. Kanske är Z modellen som är 200 liter, fast, har för mig det står 250 liter i manifestet. Det är sjukt stort iaf :) :blink:

Kan tillägga att jag aldrig hört sån ren ock djup bas som det är i y-modulerna ,ock ja dom spelar djupare än mina ;)

Postad 24 January 2009 - 18:17

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Testa sen när han får 4 st, jag tycker det var väl värd dom extra pengarna. Basen återkopplade till rummet mycket bättre, sen fixa man sjukt bra overhead med :)

Postad 24 January 2009 - 21:45

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Vad är det för mått på dina Y moduler?

Mina lådor är 60x60x60 och dom är på 200 liter.

Innermått alltså

Postad 24 January 2009 - 21:48

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Har inte innermåttet men dom är 50*66*52 st iaf.

Postad 25 January 2009 - 01:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Skulle vart kul o hört din EV rigg DVd-ai! Vad var det för Labsteg du använde? Gillar ju som bekant det märket...
Fick du ont i öronen när du hade proppar på dig? Hmm det borde inte vara möjligt..
Visst är det kul när det är så högt att man blir desorienterad och rummet liksom flimrar när man kollar, för Ögonen vibrerar så mycket?! Enda nackdelen med vansinnesnivåer tycker jag är att det ramlar ner grejer.

Jag har den ej... den byggde jag på ritningar som EV själva gjort, både på filter och lådor, dessa byggde jag till en kompis, kompis så att säga och dessa skulle alltså vara till honom.
Men han va bortrest i några veckor precis när dessa va färdiga så jag passade på att använde dessa flitigt under tiden så att säga.... :D

haha, Plupparna va faktiskt just "pluppar" alltså från Sennhiser cx300 (som man har till MP3n... ;) skulle jag kanske ha skrivit lite tydligare, men har ni inte koll på vad "Pluppar" är för något... :blush:)
dessa och ett par Peltor, men ändå så fick jag ont i öronen och som sagt hela kroppen va i skakning (inklusive ögonen..) jag hadde förberett mig genom att se till så att farsan inte va i huset (eller ens i närheten för den delen..:P ) och plockat bort precis allt som någonsin skulle kunna braka ner i golvet.

Lab stegen jag använde va 3st lab4000 så pulver fanns det så det räckte och blev över kan jag lova :)
sedan så hade jag även en Lab1600 som jag testade köra topparna med också för att se vad skillnaden skulle bli.
Det va inget jätte skillnad rent ljudmässigt mot 4000 i alla fall :)
dessa element är ju redan så pass lättdrivna!

står lite mer om dessa högtalare i inlägg 113 ;)

Redigerat av DVD-ai, 25 January 2009 - 01:07.

Postad 25 January 2009 - 01:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Edit: Jag vill bara påminna om att denna diskussion har vart uppe tusen gånger förr :) Trodde vi hade kommit överens om hur saker ligger till och hur vi ska förhålla oss till olika högtalares konstruktioner och egenskaper... ;)
Vill bara säga detta att: Det är trots allt min tråd och jag tycker det är tråkigt om ni skulle börja bråka i den.. :)
Så försök att hålla diskussionen på mattan bara så är det lugnt och bara att köra hårt, för diskussion är kul ! ;)

mvh//David

Postad 25 January 2009 - 01:20

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Lugnt, inget bråk från min sida iaf ;)

Postad 25 January 2009 - 01:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Nee, det kan jag inte påstå heller, bara att just den här diskussionen brukar kunna spåra ur... och det vill jag ej ;)
Så i förebyggande syfte :)

Postad 25 January 2009 - 12:31

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Lab4000 vet jag vad dom går för,det har jag ju själv!
Även Lab1600 till hornet.

Hade du ett par peltor också?
Mycket konstigt om du fick ont i öronen då..
130 Db fixar man ju utan bekymmer att vistas i utan skydd,iaf jag.
Ett par peltor dämpar ju en sisådär 40 Db så då borde du varit uppe i 180,190 Db om du har samma känslighet på öronen som jag har,om det skulle göra ont iöronen alltså. Och det tror jag ju inte du spelade...

Du har nog känslig hörsel om man jämför med mig ;)

Om nån tvivlar på att jag har vistats i 130 Db så kan jag säga att jag mätte med en DB mätare som gick till 126 Db och den slog i botten innan maxvolym,det fanns nästan 10 Db kvar... Och jag höjde tills det fanns 0 Db kvar,så 130 var det ju minst. LIte andningsproblem hade man ju men det får man ta...

Postad 25 January 2009 - 12:39

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Lab4000 vet jag vad dom går för,det har jag ju själv!
Även Lab1600 till hornet.

Hade du ett par peltor också?
Mycket konstigt om du fick ont i öronen då..
130 Db fixar man ju utan bekymmer att vistas i utan skydd,iaf jag.
Ett par peltor dämpar ju en sisådär 40 Db så då borde du varit uppe i 180,190 Db om du har samma känslighet på öronen som jag har,om det skulle göra ont iöronen alltså. Och det tror jag ju inte du spelade...

Du har nog känslig hörsel om man jämför med mig ;)

Om nån tvivlar på att jag har vistats i 130 Db så kan jag säga att jag mätte med en DB mätare som gick till 126 Db och den slog i botten innan maxvolym,det fanns nästan 10 Db kvar... Och jag höjde tills det fanns 0 Db kvar,så 130 var det ju minst. LIte andningsproblem hade man ju men det får man ta...

haha, jo jag har nog det skulle jag tro, jag är även ganska rädd om min hörsel så... :)
Grejen va ju den att det som jag tror fick det att värka i mina öron va basen/undre mellanregistret, för jag det va ordentligt dämpat med mina Peltor, men basen går genom ändå och jag hade ont i öronen/huvudet efter.
Vet ej riktigt, jag trodde inte jag skulle ha det med tanka på att jag hade detta på mig, men jag blev lite förvånad själv faktiskt, kanske bara va en dålig dag... ;)
Sedan dämpar väll inte alla Peltor precis lika mycket, finns ju ett gäng olika modeller, jag har nog den smidigaste (kommer ej ihåg benämningen..) som är mycket platta och sitter riktigt bra på huvudet. Dessutom så dämpar dem förvånansvärt bra och det roligt är att man inte får det där instängda och "diffusa" ljudet som annars brukar blir med hörselskydd...

Jepp, Lab 4000 har du kommer jag ihåg, det va inte mina slutsteg som jag körde med utan jag bara lånade dem... :blush: lab 1600 steget va mitt ett tag men den sålda jag med högtalarna för att driva topparna.

lab gör riktigt fina grejer, bra ljud och bra tryck :)

Redigerat av DVD-ai, 25 January 2009 - 12:40.

Postad 25 January 2009 - 13:37

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Dom flesta dBmätare går inte att lita på helt. 130 dB är HÖGT och jag har svårt att tro någon lyssnar på 130 dB vid högre frekvenser vid örat. Dom öronen går sönder jäkligt fort och man blir döv, annars så är man nog rätt unik. Vid lägre frekvenser är det nog lättare att stå ut men ändå, 130 dB vid örat är enormt högt.
Sitter man säg 3,5 meter ifrån högtalarna, och det är två st som har hög (verklig) känslighet på 95dB, så behöver man över 10 000 watt för fixa 130 dB vid örat.

Postad 25 January 2009 - 14:07

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Enligt OSHA så bör man inte utsätta öronen för 115 dB (A-vägt) mer än 15 min per dag! Över det så riskerar man hörselskador.
http://www.osha.gov/...h...&p_id=10625

Redigerat av sometimestheycomeback, 25 January 2009 - 14:08.

Postad 25 January 2009 - 15:16

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Dom flesta dBmätare går inte att lita på helt. 130 dB är HÖGT och jag har svårt att tro någon lyssnar på 130 dB vid högre frekvenser vid örat. Dom öronen går sönder jäkligt fort och man blir döv, annars så är man nog rätt unik. Vid lägre frekvenser är det nog lättare att stå ut men ändå, 130 dB vid örat är enormt högt.
Sitter man säg 3,5 meter ifrån högtalarna, och det är två st som har hög (verklig) känslighet på 95dB, så behöver man över 10 000 watt för fixa 130 dB vid örat.

det finns visst mätare som mäter rätt men dom kostar därefter .

Postad 26 January 2009 - 12:11

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Jag har råkat sabba mellanregistret på båda Canton RC-L..eller grabben rättare sagt. Han kopplade ett slutsteg med ett 2-kanalsstärkare men kopplade åt #######e fel så det blev en fullvolyms "spik" i någon millisekund. efteråt upptäckte jag att mellanregistret på båda högtalarna var döda!! Jag tog loss dom o kollade men dom ser fräscha ut. och det går att spela med dom o det låter ok. men det är bara diskanten o basarna som går. Kan något ha pajjat i delningsfiltret? Konstigt att mellanregistret säcka före diskanten? Hur kollar jag vad som är trasigt.Jag höll på att få hjärtinfarkt..250W Electrocompaniet full macka ut i Cantonburkarna.. ;) Tacksam för svar...

Postad 26 January 2009 - 12:48

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Tråkigt att höra, det är verkligen tråkigt när sådant här händer... ;)
Det som jag tycker skulle ha hänt är att mellanregistrets spole har slagit i polstycket och därmed blivit skev, detta kan resultera i att spolen helt fastnar och inget ljud kan reproduceras men att detta händer mellanregistret är mycket ovanligt (om dem inte har mycket låg delning). Det vanligaste är att spolen bränner fast i magnetgapet eller bara brinner av så att denna slutar fungera. Detta inträffar dock oftast efter långvarig spelning på en volym över elementets tålighet.
I detta fallet så va det alltså en snabb pik, som inte varade mer än någon sekund, då är det lite klurigare....
Då borde inte spolen ha hunnit brinna upp egentligen, inte på så kort tid ska det kunna hända med den effekt vi pratar om.
Det som måste ha hänt är antingen att något i filtret gått sönder eller att elementet av någon annan anledning slutat att fungera (som att spolen blivit skev, men gällande just mellanregister så är detta mycket ovanligt..)

1: sitter konen fast, kan du få den att röra sig eller är den helt stel ?
2: lyckter det något konstigt om mellanregistret och i lådan där den satt, en stark stickande lukt ?!
3: har du en multimeter hemma, koppla på den på elementet och mät resistansen i spolen, den kan ligga på allt mellan 3-8 ohm, men bara så att den inte visar 0 eller alldeles för högt som typ över 20.

Om inget av detta verkar fel så blir det klurigare för då är det förmodligen filtret som lagt av... då behöver du en RCL mätare som du kan mäta Induktans, och kapacitans med, då kan du felsöka filtret.
Om du skulle "råka ha" ett oscilloskop hemma så skulle det vara lättare att testa om det är filtret som är trasigt... :lol:

Hör av dig med resultatet av dessa 3 tester så ska vi se om vi kan komma fram till något

Edit: kom på att Canton har, vad jag vet ganska bra service, om du har köpt dem själv nya så är det stor chans att du kan få reparationen väldigt billig eller helt gratis beroende på när du köpte med naturligtvis.

mvh//David

Redigerat av DVD-ai, 26 January 2009 - 12:50.

Postad 26 January 2009 - 13:54

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Bifogad fil  26012009022.jpg   521.17K   0 Antal nerladdningarKonan rör sig och det luktar inget bränt.Men hur koppla mätaren, det står ju nuffror runt vredet på mätaren?

Postad 26 January 2009 - 13:57

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
väldigt suddig bild... :lol:

den ska stå på " ohm " alltså resistans betecknas mes en symbol liknande ett upp och ner vänt U med föter....

sedan kopplar du denna mellan + och - på elementet bara ;)

Postad 26 January 2009 - 13:59

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Provade med ohm inställt på 200, det fanns 2000k 200k 20k 2000 200 jag provade ha mätaren på 200 då visade den mellan 4,2- 4,3 ohm

Redigerat av Unregisterede456c62f, 26 January 2009 - 14:02.

Postad 26 January 2009 - 14:03

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Resistansen mäter du i Ohm-läget.

Likspänning mäts i Vdc-läget. Välj lägsta inställningen, 2V eller liknande. När membranet rörs upp och ner fungerar elementet som en generator, och genererar en spänning (om talspolen är hel och fungerande)..

Redigerat av Ageve, 26 January 2009 - 14:05.

Postad 26 January 2009 - 14:07

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Minsta på Vdc är 20..biltemaprylar!! Kan den ge utslag i allafall?

Postad 26 January 2009 - 14:10

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Kan man prova med ett 9volts batteri kanske..?

Postad 26 January 2009 - 14:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Minsta på Vdc är 20..biltemaprylar!! Kan den ge utslag i allafall?

Jo, den borde ge utslag i det läget, runt 0.1 - 0.5 volt.

edit: På bilden ser det ut att finnas två val under 20V på ratten. 2000 mV är det samma som 2V.

Kan man prova med ett 9volts batteri kanske..?

Testa med ett 1.5v batteri isåfall. Membranet ska röra sig uppåt lite och sedan ner igen när du kopplar loss batteriet.

Redigerat av Ageve, 26 January 2009 - 14:28.

Postad 26 January 2009 - 14:42

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Jag klippt loss elementet men den är helt och provade med ett batteri, sedan kopplade jag i en gammal kompaktanläggning på låg volym.....stendöd ;) Dom verkar ha kapitulerat!! Har försökt kolla på nätet vad det är för slags mellanregister man jag hittar inget, det står ju inget på elementet hellet!

Vart lite stavfel här o där.. :lol:

Postad 26 January 2009 - 14:45

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Går det att röra menbranet upp och ner då, eller sitter det fast? Om det sitter fast så har talspolen/limmet smält och elementet är kass.

Iom att det mätte runt 4 ohm så borde talapolen vara hel iaf (dvs inget avbrott).

Redigerat av Ageve, 26 January 2009 - 14:48.

Postad 26 January 2009 - 14:54

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Bifogad fil  26012009024.jpg   951.85K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  26012009025.jpg   1.01MB   0 Antal nerladdningar

Här kommer några bilder på mellanregistret...Vad kan det vara för märke, om man skulle byta själv!

Bifogad fil(er)

Postad 26 January 2009 - 15:00

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Här kommer några bilder på mellanregistret...Vad kan det vara för märke, om man skulle byta själv!

Jag vet inte om Canton tillverkar sina element själva eller om de köper från någon större tillverkare.

Men du har ju delnumret på etiketten. Canton 4182. Ring till en butik som säljer Canton så borde de kunna ge dig ett pris på elementet.

Tycker hursomhelst att det verkar lite skumt. Talspolen mäter ju 4 ohm, dvs det är inte avbrott i den, och membranet sitter inte fast verkar det som (missade det inlägget). Men, indikeras någon spänning på voltmetern?

Mäter det 0 Vdc när du rör membranet så är elementet kass. Om du däremot får en spänning där så är det minst sagt skumt. Testa det som sagt. Det är bra att vara helt säker innan du beställer nya element. Men att det inte blev något ljud/rörelse alls med batteri / direkt matning tyder ju på att det har farit åt skogen tyvärr.

Redigerat av Ageve, 26 January 2009 - 15:12.

Postad 26 January 2009 - 15:05

Unregisterede456c62f
  • Unregisterede456c62f
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Ringde precis till Canseda som är distrubitör för Canton och han sa att det ska inte vara några problem att få tag i nya ;) ..men han viste inte vad skulle kosta med 2st nya, han skulle sms,a mig ang priset när han tagit reda på det! Vdc visade 0 när jag tryckte på elementet.

Hoppas priset är hyffsat...Och ett stort tack till er alla som försökt hjälpa mig.

Redigerat av Unregisterede456c62f, 26 January 2009 - 15:08.

Postad 26 January 2009 - 15:13

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Vdc visade 0 när jag tryckte på elementet.

Ok. Då är det kass (om du testade i 2000mV läget och fick 0 i utslag på mätaren)..

Redigerat av Ageve, 26 January 2009 - 15:23.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.