Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - HP MediaSmart Server EX470 *

424 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 september 2008 - 11:53

Unregistered8c00bd99
  • Unregistered8c00bd99
  • Veteran

• 2 296 inlägg
  • 0
Skaffa en riktig mejsel.....

Postad 26 september 2008 - 21:15

dempen
  • dempen
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

Skaffa en riktig mejsel.....

Ja... det är väl det som behövs... tack för tipset...?

Har du själv försökt att få loss skruvarna och lyckats?

En annan fråga. Kör med en stationär och en bärbar hemma, båda med XP. Funkar skibra med EX470'an. Har nu precis installerat mjukvaran på min HTPC, där jag harVista Ultimamate och det går något oerhört långsamt! Nån sm känner till om det finns några inkompatibilitetsproblem mellan Vista och WHS?

Postad 26 september 2008 - 22:09

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

Går det med andra ord inte att byta disken som följer med från start eftersom du skriver att den sitter fast?

Det går (ska gå) att dra ut den precis som vilken annan släde som helst, med den skillnaden att OS-vaggan är försedd med vridlås. Trots att jag vridit detta till öppet läge så sitter disken som berget självt vilket givetvis inte är tanken. Vaggan flexar i framkant på ett klart otrevligt sätt när jag drar lite i den varför jag inte vågar ta i. Har förvisso inte för avsikt att byta OS-disken riktigt än eftersom det ryms 3x1TB WD GP utan att jag byter ut OS-disken. Dock är och förblir det lätt irriterade att jag inte får loss den.

Vidare var min manual (!!!) trasig vid leverans, den kommer i en c:a 400sid tjock bok men någon har glömt att limma ryggen så det var minst sagt en diger samling papper som damp ner vid mina fötter när jag lyfte upp den. Lyckades dock pussla ihop den svenska versionen efter mycket om och men.

Näe, ett par WD GP 1TB får det bli sen får jag på allvar fundera på hur jag får loss OS-disken. Ifall den måste loss redan när jag byter minnet har jag allvarliga problem eftersom en 2GB-sticka definitivt skall inhandlas. Frågan är bara om det blir en Corsair eller en Kingston.

Postad 26 september 2008 - 22:32

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
trasig manual måste vara traumatiskt! Undra hur jag som inte ens har en HP fick till det med manual (klicka på "står på sidan 7-7")

Med dagens minnespriser så är det skamligt att HP inte uppdaterat sin burk, 512 mb var ju bara 128mb över vad som får en 2003 att rulla fint i en långsam burk. Shame on HP!

Redigerat av maxxess, 26 september 2008 - 22:33.

Postad 27 september 2008 - 07:09

dempen
  • dempen
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0

[...]
Näe, ett par WD GP 1TB får det bli sen får jag på allvar fundera på hur jag får loss OS-disken. Ifall den måste loss redan när jag byter minnet har jag allvarliga problem eftersom en 2GB-sticka definitivt skall inhandlas. Frågan är bara om det blir en Corsair eller en Kingston.

Ja, den måste tyvärr tas loss om du skall byta minnet. Annars får du inte loss kortet som alla hårddiskar sitter på och då kan du inte ta ut moderkortet.
Men för att komma så långt måste du alltså först få loss två minimala skruvar, något som jag ännu inte lyckats med! ;)

Postad 27 september 2008 - 11:05

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

trasig manual måste vara traumatiskt! Undra hur jag som inte ens har en HP fick till det med manual (klicka på "står på sidan 7-7")

Ja, jag har svårt att sova sedan det inträffade och har för avsikt att kräva skadestånd för sveda & värk från HP ;)

Disken sitter fortsatt fast och jag funderar som bäst på om det går att komma in bakvägen och trycka ut disken. Om disken går sönder är det ingen större förlust, ty nyttan av gamla 500GB-diskar finner jag högst begränsad. Huvudsaken är att såväl kontrollerkort som släde håller.

Postad 27 september 2008 - 20:02

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0
Jag har ju ingen HP utan sitter bara här och spänner musklerna med mitt mini-tower *flin*
Varför inte inte ringa HP-supporten och säga att systemdisken behöver bytas. Dom behöver ju inte veta vad du skall fippla med i burken och om nått går sönder så lär de ju skicka delar.

Nu har jag som sagt ingen HP så jag vet inte vilka skruvar det talas om, de kanske uppenbart sitter på ställen där HP inte tycker man skall skruva. Ibland glömmer man dock bort att det faktiskt ingår support när man köper en märkesvara. En tanke bara :unsure:

Postad 27 september 2008 - 22:23

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Inget dumt tips. Jag ska helt sonika ringa deras service och om jag knäcker släden (för det är här min risk ligger) så sker det under telefonsamtalet. Servicedelen är såklart fördelen med att köpa färdiga produkter, samtidigt är det uppenbart att det här är ett sorts problem jag inte hade kunnat drabbas av i min andra WHS-rigg.

Nåväl, I'll keep you posted. Förr eller senare löser det sig på ett eller annat sätt eftersom jag måste få ur disken för att kunna byta minne.

Postad 02 oktober 2008 - 18:22

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Då har jag äntligen fått tummen ur och petat igång min EX470. Ännu så länge rullar den orginal + 1TB WD GP. Minne etc. får dröja lite eftersom jag fortfarande inte får ut OS-disken. Ska rycka tag i HP:s support vid tillfälle och lösa det, men för det krävs lite mer fritid och den varan är det väldigt ont om just nu.

Postad 03 oktober 2008 - 08:28

percy4
  • percy4
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Det ska inte vara någon fara att byta ut din lilla 512 stickan.
Allt enl. media smart community. Har precis köpt en 2gb sticka och det var en baggis. Använda mig av denna guide.

Lycka till!

Postad 03 oktober 2008 - 15:22

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

Det ska inte vara någon fara att byta ut din lilla 512 stickan.
Allt enl. media smart community. Har precis köpt en 2gb sticka och det var en baggis. Använda mig av denna guide.

Lycka till!

Precis! Det ska inte vara någon fara att byta ut stickan. Detta är jag väl medveten om och länkarna ovan har jag noga läst igenom mer än två gånger. Problemet är att min OS-disk sitter fast - ja, inte hårt eller lite kärvt utan den är helt låst. Vaggan svajjar en hel del på ena sidan (den veka med snabbclips, ni med MediaSmart hemma vet vad jag menar...) och detta medför att jag inte får loss OS-disken vilket i sin tur innebär att jag inte får loss moderkortet och därmed är ett minnesbyte rätt kört. Givetvis är vridlåset i öppet läge så i teorin är det fritt fram. HP:s support nästa var det...

Postad 05 oktober 2008 - 23:11

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Kort update igen, eftersom Alina säljer WD GP 1TB för 995kr är återbesök att vänta. En är inte gott nog :)

Noterar att medföljande Seagate-disk snurrar i 45 grader, WD GP 1TB rullar på i 37. Det är ingen liten skillnad!

Postad 06 oktober 2008 - 09:11

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
Jizzler: Japp det är billigt. inte så många år jag satt och hoppades på att 80gigarna skulle komma ner under 1000kr gränsen =)
min första dator jag byggde (P75a?) slog jag till på stort och åkte upp till nån förort till sthlm och köpte en 1.7gb hd för 1900kr =D
Bäst man beställer en 1tb disk till innan du köper upp alla för då har jag ju smörat för tjejen hemma i onödan =)

Postad 10 oktober 2008 - 12:06

dempen
  • dempen
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Nån som vet hur backup funktionaliteten fungerar? Tar den en full backup varje natt eller tar den bara backup på de filer som ändrat sig?

Postad 10 oktober 2008 - 12:31

Dennis_86
  • Dennis_86
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Nån som vet hur backup funktionaliteten fungerar? Tar den en full backup varje natt eller tar den bara backup på de filer som ändrat sig?

Den tar bara backup på filerna som har ändrats för att hålla nere storleken på backupen.

Postad 10 oktober 2008 - 16:07

dempen
  • dempen
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Ok Dennis, tack för svaret!

/Dennis :rolleyes:

Postad 15 oktober 2008 - 19:22

Pace4ever
  • Pace4ever
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Hej,

Undrar om ni är nöjda med denna produkt?
Funderar mellan denna och Netgear READYNAS DUO.
Vill ha en nas för lagring,streama media till Xbox 360 och till torrent.

/Patte

Postad 15 oktober 2008 - 19:31

Dennis_86
  • Dennis_86
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Jag är mycket nöjd med min. Perfekt för lagring och backup. Man kan ju även komma åt den över internet för att ladda upp eller ner filer om man behöver. Den är tyst och tar inte så mycket plats heller.

Postad 15 oktober 2008 - 19:54

Pace4ever
  • Pace4ever
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Tack för ditt snabba svar.

Funkar den bra att tanka torrents med?
Finns det mera bra program till den,hemsidor och så?

Redigerat av Pace4ever, 15 oktober 2008 - 19:54.

Postad 15 oktober 2008 - 19:55

Dennis_86
  • Dennis_86
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Torrents kan jag inte svara på eftersom jag inte använder min till det. Det enda addin jag installerat är MSS Fan Control för att styra hastigheten på fläktarna. Har mina på 80% och de låter inte så mycket. Hade dom på 100% ett tag men de lätt mycket och gav inte mycket effekt.

Postad 15 oktober 2008 - 19:59

Dino_Zoff
  • Dino_Zoff
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Jag läste följande på HPs hemsida om Mediasmarten; Windows XP Home does not support remote access. Vad menas med det? Jag har bara XP Home på mina datorer hemma.

Postad 15 oktober 2008 - 20:01

Dennis_86
  • Dennis_86
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Jag läste följande på HPs hemsida om Mediasmarten; Windows XP Home does not support remote access. Vad menas med det? Jag har bara XP Home på mina datorer hemma.

Det betyder att du inte kan fjärrstyra din dator via internet.

Postad 15 oktober 2008 - 20:28

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Tack för ditt snabba svar.

Funkar den bra att tanka torrents med?
Finns det mera bra program till den,hemsidor och så?

Alltså, det är bara en vanlig lite sämre dator, du kan sparka igång vad som helst i princip, just do it! :)

Att du inte kan köra remote access :blush:
Kör vnc, gratis och lika bra eller bättre. Enligt mig bättre :rolleyes:

Postad 15 oktober 2008 - 20:56

Pace4ever
  • Pace4ever
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Så Hp´n är att föredra före Netgear Readynas duo?

Då blir det en beställning direkt..

Postad 15 oktober 2008 - 21:54

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
Då XP home och Vista basic är budget OS, ja iaf lite hårt draget så saknas lite funktioner bla så finns inte remote desktop inbyggt. Körde VNC för några år sedan och det funkade bra och det gick att komma åt datorn via webläsare samt att det har den fördelen att man inte blir urloggad när man ansluter. (finns hack för att slippa det iofs) Vet inte hur det är med krypteringen men det ska finnas i vissa (alla numera?) samt att även några VNC program då erbjöd filhantering. Då fanns iaf Real VNC, och TightVNC för att nämna några.
Tog ned realvnc men fick inte igång det troligtvis pga brandvägg å så men ska kika mera på det framöver.

Har inte testat torrent än på min (hemmabyggda) WHS men ska kika på det. Förhoppningsvis går det att schemalägga seed/leech tiderna då tjejen och ungarna gnäller om det blir för dålig hastighet på linan hehe

EDIT: Inställningar/scemaläggningar finns i vanliga utorrent iaf.
nån som vet om jag enbart seedar fullt (med 16/2 lina uppmätt) påverkas surfning/youtube tittande: massor, lite eller inget alls?

Redigerat av PiZZaMaN, 15 oktober 2008 - 21:58.

Postad 15 oktober 2008 - 22:10

otooja
  • otooja
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Torrents funkar klockrent! Jag har kört in utorrent som en service så den går alltid i bakgrunden. Har sedan konfat så att jag sparar ner torrentfilen via valfri dator (angingen hemma i egna nätverket eller fjärransluten) till en mapp på homeservern som utorrent bevakar och drar då igång nedladdningen automatiskt. Sedan styr jag det hela via webläsaren genom utorrents webgränssnitt. Denna guide förklarar det hela bättre än vad jag gjorde nu... http://wiki.wegotser...ows_Home_Server

Postad 15 oktober 2008 - 22:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Så Hp´n är att föredra före Netgear Readynas duo?

Då blir det en beställning direkt..

En dator är ju alltid att föredra då du kan göra vad du vill med den. Alla rena NAS-burkar har ju sina begränsningar.

Postad 15 oktober 2008 - 23:43

Pace4ever
  • Pace4ever
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

En dator är ju alltid att föredra då du kan göra vad du vill med den. Alla rena NAS-burkar har ju sina begränsningar.

Ja nu var det inte en datorn jag ville ha utan en Nas-burk, så det blir att beställa en Hp och lämna igen Netgearen imorgon...

Postad 16 oktober 2008 - 06:03

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19 825 inlägg
  • 0

Ja nu var det inte en datorn jag ville ha utan en Nas-burk, så det blir att beställa en Hp och lämna igen Netgearen imorgon...

Hpn är en vanlig halvseg dator. Så är du ute efter en ren NAS bör du titta på något annat.

Postad 16 oktober 2008 - 06:22

Pace4ever
  • Pace4ever
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0

Hpn är en vanlig halvseg dator. Så är du ute efter en ren NAS bör du titta på något annat.

Förslag kanske?

Postad 16 oktober 2008 - 08:03

Berkan
  • Berkan
  • Mästare

• 2 791 inlägg
  • 0

Förslag kanske?

Prisnivå?
Antal hdd-platser?

Jag har läst på en hel del om olika nasar (har ingen som helst praktisk erfarenhet, utan endast läst på nätet) och följande tillverkare verkar ge bra kvalitet och funktionalitet (utan inbördes ranking):
Qnap, Thecus, Synology och Netgear Readynas.

Postad 16 oktober 2008 - 08:16

wrekost
  • wrekost
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
IDG: 7 smarta nasar för skrivbordet

Postad 16 oktober 2008 - 08:35

Pace4ever
  • Pace4ever
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Tack era tips.

Har också försökt att läsa på och har köpt Netgear Readynas Duo, dock blev jag osäker om 2 diskplatser räcker ( har 4 st 500gb som jag kan flytta) och därför kom Hp 470 på tapeten.

Smärtgränsen går nog vid Hps pris, ca 4000:-

Troligtvis lämnar jag igen Netgearn och köper en HP.
Hp verkar lättadministrerad och verkar synka bra med både Vista och Xbox 360.

/Patte

Redigerat av Pace4ever, 16 oktober 2008 - 08:36.

Postad 17 oktober 2008 - 12:18

Unregistered1d447573
  • Unregistered1d447573
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har en fråga. Läste att man är tvungen att ha vista business/profesional för att kunna ha remote access? Vad innebär det för mig med vista home. att jag inte kan konfigurera min server? Vad går jag miste om?

mvh
Erik

Postad 17 oktober 2008 - 13:17

halldors
  • halldors
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Hej!

Jag har en fråga. Läste att man är tvungen att ha vista business/profesional för att kunna ha remote access? Vad innebär det för mig med vista home. att jag inte kan konfigurera min server? Vad går jag miste om?

mvh
Erik

Det innebär bara att du inte kan koppla dig in på din dator utifrån via remote access (via internet). Det har inget med konfiguration av servern att göra. Du kan konfigurera servern från vilken 32bit XP/Vista dator som helst och via internet.

Postad 18 oktober 2008 - 12:50

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Tack era tips.

( har 4 st 500gb som jag kan flytta) och därför kom Hp 470 på tapeten.
Troligtvis lämnar jag igen Netgearn och köper en HP.
Hp verkar lättadministrerad och verkar synka bra med både Vista och Xbox 360.

Jag var i det träsket förut: "har en massa disk, var skall jag stopp in dem?"
Jag tror du kommer att bli gymt nöjd med WHS/HP. Hela idén med diskpool är totalt superskön. Om Apple hade uppfunnit detta hade det varit på tapeten överallt..

Speciellt nöjd blir du nog om du utökar RAM (till 2gb) om du har för avsikt att köra applikationer som ********** eller *** eller **** eller **********.

/har ingen HP själv utan hemmabygge med WHS men slängde nyss in 2 gb ytterligare i min WHS: kostnad... 318 kr :-)

* == ny regeltolkning av moderatorerna.

Postad 18 oktober 2008 - 13:52

maxxess
  • maxxess
  • Beroende

• 1 160 inlägg
  • 0

Det innebär bara att du inte kan koppla dig in på din dator utifrån via remote access (via internet). Det har inget med konfiguration av servern att göra. Du kan konfigurera servern från vilken 32bit XP/Vista dator som helst och via internet.

Litet förtydligande (känns som om jag svarat på detta alltför många ggr):

Samtliga Vista och XP-versioner inkluderar RDP-klient, du kan alltså alltid ansluta FRÅN en maskin med Windows till desktop på din server (WHS). Endast Vista Business/Ultimate/Enterprise samt XP Pro (och WHS såklart) har "RDP-server" som medger att man ansluter TILL maskinen. Genom WHS kan man över webben sömlöst fjärrstyra datorer på sitt LAN via webben. Detta görs genom att logga in med konto med korrekt rättighet via https://ditt-externa-ip/remote -> flik computers och sedan är det bara att klicka på datorn för att fjärrstyra. Funkar perfekt utan routerconfig om din WHS är korrekt installerad. (använder inte denna funktion själv men provade nyss mot XP MCE, funka perfekt)

RDP mot servern är en annan femma. Man måste öppna för RDP i routern (port 3389) och på klienten man ansluter ifrån så bör man köra via kommandoraden (eller spara en shortcut och haka på /admin som argument): start -> kör -> "mstsc /admin" [enter].
Om man har Win XP <SP3 eller Vista <SP1 så är det "mstsc /console" istället.
Du kan INTE ansluta till server via RDP via serverns webinterface, men det är samtidigt inget som hindrar dig från att ansluta på normalt sätt.

WHS har en annorlunda GPO jfr Server 2003 vad gäller TS/RDP, se gammalt inlägg (technet-länken)

Om GPO:n inte ändras så kan ENDAST Administrator ansluta via RDP mot servern.
Så är det med RDP och WHS.

Jag fjärrstyr min WHS 24/7, jag fjärrstyr inte mina klienter (XP MCE, Vista Premium). Provade dock precis från externt ip via mitt-homservernamn.homerserver.com/remote och det funkar görbra att fjärrstyra XP MCE.

För den med klienter med Windows (home, premium) där Billy har bestämt att Terminal Server ej skall ingå så finns alltid option att göra port forward/virtual erver, till exvis vnc. Då spelar WHS ingen rolls alls i fjärrstyrandet.

(känns som om jag svarat på detta alltför många ggr)

Postad 18 oktober 2008 - 23:45

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Corsair eller Kingston, det kvittar antar jag? Har efter en tids EX470-bruk börjat sakna lite mer RAM alltmer så jag tänkte uppgradera med en 2GB-sticka. Det är en rätt saftig skillnad mellan mina två WHS-lådor och HP'n ligger helt klart i lä med sin lite trögare prestanda men jag utjämnar gärna genom att köpa en ny sticka till MediaSmarten.

I övrigt lirar den helt enligt förväntningarna, för stunden med standard 500gb plus 2x1TB WD GP. Bara en släde ledig nu...undrar hur länge det dröjer innan det åtgärdas :)

Vidare sitter 500gb-disken fortfarande fast. Har inte haft tid att kontakta HP's support men jag är helt övertygad om att något kommer att gå sönder när jag drar ut den.

Hela idén med diskpool är totalt superskön. Om Apple hade uppfunnit detta hade det varit på tapeten överallt..

Dagens sanning!

Postad 22 oktober 2008 - 12:12

Ronny S
  • Ronny S
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Vad är skillnaden på 470 och 475 förutom antalet diskar, och priset...? Har kollat specifikationerna men kan inte se någon annan skillnad. Däremot är skillnaden på pris ganska stor...

Postad 22 oktober 2008 - 12:14

Dennis_86
  • Dennis_86
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Vad är skillnaden på 470 och 475 förutom antalet diskar, och priset...? Har kollat specifikationerna men kan inte se någon annan skillnad. Däremot är skillnaden på pris ganska stor...

Enda skillnaden är ju den där väldigt dyra 500GB disken som kommer med 475.

Postad 22 oktober 2008 - 13:28

Ronny S
  • Ronny S
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Då kommer ju nästa fråga, kanske lite Off Topic. Vad är skillnaden på Hp:s och Fujitsu Siemens Home Server? Är det bara priset där också? Det verkar inte diskuteras alls om FS:s men massor om HP:s....

Postad 22 oktober 2008 - 13:30

Dennis_86
  • Dennis_86
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Det vet jag däremot inte eftersom jag har en EX470. :rolleyes: Du får leta upp FS på prisjakt och jämföra där. :blink:

Postad 22 oktober 2008 - 14:04

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0

Då kommer ju nästa fråga, kanske lite Off Topic. Vad är skillnaden på Hp:s och Fujitsu Siemens Home Server? Är det bara priset där också? Det verkar inte diskuteras alls om FS:s men massor om HP:s....

Enligt min mening är Scaleon inte alls lika innovativ. HP snickrade ett eget chassi med bland annat lättåtkomliga slädar för diskarna medans Fujitsu köpte en färdig Intel-lösning, installerade WHS och sålde vidare med ett fett påslag. Inte särskilt imponerande, samtidigt som de extra kronorna jämfört med EX470 inte ger särskilt mycket. Även om hårdvaran skiljer en del så var relationen mellan pris och prestanda till HP's fördel.

Hos Sweclockers finns en utförlig information om Scaleon. Läsvärd...

Postad 22 oktober 2008 - 20:13

Unregistered192d675c
  • Unregistered192d675c
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
har någon haft problem med pvconnect som följer med mediasmart installationen. min blir på spanska direkt jag ändrar över till svenska i regionsettings. störande!!

Postad 26 oktober 2008 - 12:03

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
galet mkt jag testat och sökt för att få igång fjärrstyrning av min dator via whs. nu vet jag vad som var felet. det går inte med Firefox utan måste vara IE man ansluter ifrån. tänkte att det kanske kan spara tid för någon som har samma problem.

Postad 28 oktober 2008 - 13:16

dempen
  • dempen
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Någon som har provat att installera SQL Server på WHS? Och har det i så fall fungerat smärtfritt?
Har läst runt lite och fått lite olika besked på olika sidor...

Postad 28 oktober 2008 - 14:47

Unregistered099ce9b3
  • Unregistered099ce9b3
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Är det någon som kör "Any service" plug-in på HP:n? Jag har installerat "Server 2003 Resource kit". När jag försöker lägga till Girder som en service får jag detta felmeddelande:

See the end of this message for details on invoking
just-in-time (JIT) debugging instead of this dialog box.

************** Exception Text **************
System.ArgumentNullException: Value cannot be null.
Parameter name: name
at Marceln.Services.AnyServiceInstaller.Service..ctor(String name, String applicationPath)
at Marceln.Services.AnyServiceInstaller.MainForm.btnCreate_Click(Object sender, EventArgs e)
at System.Windows.Forms.Control.OnClick(EventArgs e)
at System.Windows.Forms.Button.OnClick(EventArgs e)
at System.Windows.Forms.Button.OnMouseUp(MouseEventArgs mevent)
at System.Windows.Forms.Control.WmMouseUp(Message& m, MouseButtons button, Int32 clicks)
at System.Windows.Forms.Control.WndProc(Message& m)
at System.Windows.Forms.ButtonBase.WndProc(Message& m)
at System.Windows.Forms.Button.WndProc(Message& m)
at System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.OnMessage(Message& m)
at System.Windows.Forms.Control.ControlNativeWindow.WndProc(Message& m)
at System.Windows.Forms.NativeWindow.Callback(IntPtr hWnd, Int32 msg, IntPtr wparam, IntPtr lparam)

************** Loaded Assemblies **************
mscorlib
Assembly Version: 2.0.0.0
Win32 Version: 2.0.50727.1433 (REDBITS.050727-1400)
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/Microsoft.NET/Framework/v2.0.50727/mscorlib.dll
----------------------------------------
AnyServiceInstaller
Assembly Version: 1.0.0.0
Win32 Version: 1.0.0.0
CodeBase: file:///C:/Documents%20and%20Settings/Johan/Desktop/AnyServiceInstaller.exe
System.Windows.Forms
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Windows.Forms/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.Windows.Forms.dll
System
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System/2.0.0.0__b77a5c561934e089/System.dll
System.Drawing
CodeBase: file:///C:/WINDOWS/assembly/GAC_MSIL/System.Drawing/2.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a/System.Drawing.dll

************** JIT Debugging **************
To enable just-in-time (JIT) debugging, the .config file for this
application or computer (machine.config) must have the
jitDebugging value set in the system.windows.forms section.
The application must also be compiled with debugging
enabled.

For example:

<configuration>
<system.windows.forms jitDebugging="true" />
</configuration>

When JIT debugging is enabled, any unhandled exception
will be sent to the JIT debugger registered on the computer
rather than be handled by this dialog box.

Jag postade frågan till skaparen av detta plug-in via wegotserved men inte fått svar.

Postad 28 oktober 2008 - 22:45

Silent
  • Silent
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Har några funderingar jag, sedan jag nu köpt en hp mediasmart.

1. hur ser man om powerpack 1 är installerat, enl. nån info jag läste skulle den bara säga senaste balanceringen och inte specifikt att den pågår, men min meddelar att balancering pågår, har jag då inte pp1?

2. hur långt tid är rimligt att balansering tar? jag slängde i cirkus 400GB på orginaldisken, sen satte jag direkt i en 500gb disk i servern, så nu har jag 2x 500gb alltså... nu har den stått och balancerat i snart 10h, är det rimligt egentligen?

3. får också spanska på pv connect, någon som lyckats lösa?

4. vilken ad-in tycker ni är bäst för att dela film etc. till en mac med plex?

Postad 29 oktober 2008 - 00:37

Jizzler
  • Jizzler
  • Forumräv

• 522 inlägg
  • 0
Jahaja, vad ska man tro om detta då? Känns inte helt hundra...det blev minsann inte många bekymmersfria veckor innan det sket sig lite lätt.

Bifogad fil  untitled.JPG   86,54K   1 Antal nerladdningar

Postad 29 oktober 2008 - 21:10

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
Jizzler: ajdå ser inget bra ut =/ Hur går det till när man byter ut systemdisken? är det bara att markera den och välja "remove" så flyttas den datan till dom andra diskarna å sen peta i en ny disk och sen tyvärr installera om eller? Iofs inte så bara. Du hade väl problem med att få loss systendisken dessutom? Fattar inte att det inte görs någon backup på systemet. att göra en image på c: hjälper väl inte heller?

Undrar oxå vad balanseringen gör. Har i dagarna flyttat över några TB med data till servern från diskarn utanför poolen och då fylls diskarna en i taget tills den är full å sen börjar på nästa. Har försöka att packa upp allt innan för att slippa få jätte fragmenterade diskar.

Vore trevligt att när man väl köpt WHS att slippa installera och bara skriva in det nya serienr och sedan aktivera eller hur man nu gör men det går inte utan man måste installera om allt eller? lite synd för det är ju lite program, addons, inställningar och även lite hemsidegrejer som är installerat nu. har 4 dagar på mig nu att aktivera trial versionen så ska den väl funka ett tag till innan jag måste ta tag i det.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.