Nästa uppdatering till Vista Media Center - "Fiji"
245 svar till detta ämne
Postad 10 augusti 2008 - 13:11
mats2442
-
mats2442
-
Användare
-
-
207 inlägg
Har ni sagt A får ni säga B 
Är det att de sänder i H.264 ?
Tycker du det?  Ok, jag är ju inte med i betan så ... Norge började senare med sitt marknät än vi svenskar så det byggde på lite moderna lösningar direkt vilket innebär att om det finns dvb-t stöd för Norge (vilket ju förefaller troligt) så innebär det att man måste hantera Mpeg4 H.264 AVC
Redigerat av mats2442, 10 augusti 2008 - 13:11.
Postad 10 augusti 2008 - 13:19
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Det är svårt att ge några direkta svar då jag inte vet vilken version som illegalt har funnits för nedladdning. Rykten säger att det är flera olika versioner som simmar runt...
Illegalt är fel beskrivning - utan Microsofts godkännande möjligtvis, men inte illegalt. Versionen som folk använder sig av nu är: 6.1.1000.18273 - 080702-2208 kallad Mediacenter TV Pack 2008 Både versionen för x86 och x64 finns ute på nätet. När det gäller DVB-C så ska detta stödjas, vilka kort har ni provat med? Jag testade endast med DVB-T under betan.
Jag har testat med: Technotrend 1500C DVB-C Twinhan Mantis 2033 DVB-C FloppyDTV-C DVB-C - med BDA-drivrutiner Alla dyker upp i MCE (vilket de inte gjorde tidigare) så stödet finns där - men det verkar vara fel på kanalsökningen - inga kanaler hittas.
Postad 10 augusti 2008 - 13:20
Unregistered998cf521
-
Unregistered998cf521
-
Användare
-
-
178 inlägg
Kan äntligen säga att jag är nöjd med min WMC setup. Svt hd fungerar utmärkt (perfekt inför os nu!) samt teletext och undertexter fungerar utmärkt. Skönt att slippa starta något annat program bara för att se hd tv har aldrig varit poppis hos frugan 
Däremot när jag tycker på teletext på min MS fjärrkontroll så händer det inget ser att IR mottagaren reagerar men kommer inte fram något, något tips hur man ev kan lösa det?
Vill samtidigt tacka alla för inlägg/tips i detta forumet!
Jag har samma problem (skrev om det tidigare i tråden)
Postad 10 augusti 2008 - 13:48
Mattiasz
-
Mattiasz
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Jag har samma problem (skrev om det tidigare i tråden)
Hej. Testade att ta ut/sätta i batterierna i fjärrkontrollen samt en omstart och till min förvåning så funka teletext efter det! Nu saknas autozoom funktionen från t.ex dvb viewer för att dra ut 4:3 sändningar till 16:9 format så känns WMC ganska komplett för min del...
Postad 10 augusti 2008 - 14:07
LiMiT
-
LiMiT
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Har någon (med HD i Fiji med betadrivaren) provat att ändra datum på sin dator till 1:a September eller senare och provat om HD fortfarande fungerar?
Postad 10 augusti 2008 - 14:15
Mattiasz
-
Mattiasz
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Har någon (med HD i Fiji med betadrivaren) provat att ändra datum på sin dator till 1:a September eller senare och provat om HD fortfarande fungerar?
Efter att ändra datum till 1:a September så fungerar varken standard sändningar eller hd tv längre... Var ju en kortvarig lycka detta
Postad 10 augusti 2008 - 14:19
Jizzler
-
Jizzler
-
Forumräv
-
-
522 inlägg
Att den skulle dö anade jag, har tidigare läst om att betorna varit låsta till att sluta fungera vid ett visst datum. Dock trist att det inte låg lite längre bort i tiden - min uppfattning är att vi inte hinner få se det officiella släppet av TV Pack innan dll-filen går hädan. Det blir väl till att antingen fejka datum (om möjligt?) eller helt enkelt gå tillbaka till den nyare men sämre dll-filen.
Postad 10 augusti 2008 - 19:22
Slangare
-
Slangare
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Efter att ändra datum till 1:a September så fungerar varken standard sändningar eller hd tv längre... Var ju en kortvarig lycka detta 
Är ingen hacker alls.. Finns det någon möjlighet att ändra i dll'en så att man ändrar bäst före datum? Hittade även denna tråd där man ev kan använda PDVD's H.264 codec. http://www.recordere.......;PN=1&TPN=8Vet ej om det funkar.
Redigerat av Slangare, 10 augusti 2008 - 19:59.
Postad 10 augusti 2008 - 21:50
lando
-
lando
-
Lärjunge
-
-
381 inlägg
Stämmer detta som säga här så har ju Microsoft gett "spotta snus i motvind" ett ansikte. Fuji endast till OEM
Postad 10 augusti 2008 - 22:15
Jizzler
-
Jizzler
-
Forumräv
-
-
522 inlägg
Då var väl frågan om OEM-only officiellt utredd. Skräp av MS är vad det är!
Jag både hoppas och tror att en eventuell finalversion (om det inte är den vi redan har, dvs.) läcker omgående efter släpp. Tills vidare kör jag med den läckta versionen - fungerar fortfarande lysande, dock har jag lämnat dll-filen från betan därhän i och med att den ändå dör den 1:a september. Det var skoj att se SVT HD så länge det varade...
Postad 11 augusti 2008 - 06:21
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Det här är väl anledningen till att DVB-C inte fungerar riktigt: Japan
* Integrated Services Digital Broadcasting – Terrestrial (ISDB-T) * Broadcast Markup Language (BML) Support
Europe
* Digital Video Broadcasting – Satellite (DVB-S) * Digital Video Broadcasting – Terrestrial (DVB-T) * Multimedia and Hypermedia information coding Expert Group (MHEG) (MHEG5)
US
* ClearQAM (Unencrypted Digital Cable)
Det finns alltså inget officiellt stöd för DVB-C i Europa, och stödet som finns i USA gäller inte betalkanaler. Verkar som om vi får lita på att Floppy/Fire-DTV killarna fixar till de här "problemen" ett tag till framöver. Sedan ska vi väl göra något klart också: den sk timebomb som det pratas om gäller endast H.264 stödet - TV-pack 2008 kommer att fungera som vanligt även efter 1 september.
Postad 11 augusti 2008 - 11:46
mrmonk
-
mrmonk
-
Användare
-
-
107 inlägg
Finns det ingen autozoom-funktion i Fiji som automatiskt stretchar ut 4:3-sändningar till widescreen? Kan inte förstå varför de inte fixar en sådan funktion eller varför inte någon gör ett sådant plugin.
Folk, däribland jag, vill ju bevisligen ha det. Sen om det är rätt eller inte att förvränga bilden är en helt annan sak...
Postad 11 augusti 2008 - 11:47
Jizzler
-
Jizzler
-
Forumräv
-
-
522 inlägg
Kan man säga något om den versionen vi nu sitter på, är det att betrakta som en final release?
Postad 11 augusti 2008 - 14:16
LiMiT
-
LiMiT
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Den som är läckt (förmodligen den som 'alla' har) är tydligen RTM - så svaret borde vara ja?
Postad 11 augusti 2008 - 20:48
mats2442
-
mats2442
-
Användare
-
-
207 inlägg
Man kan nog utgå från att det är RTM som har läckt ja. Läser man på TheGreenButton så säger man i princip varsegod men kom ihåg att den är osupporad iom att det är en OEM version
Postad 11 augusti 2008 - 22:49
Jizzler
-
Jizzler
-
Forumräv
-
-
522 inlägg
Gott, då ska jag lägga in den på samtliga burkar jag sköter. Även jag har sett hur representanterna från MS agerat på TGB, särskilt ett inlägg där en av dessa personer i en kommentar om läckan hintar med att de medvetet valt att inte ta bort länken till uppdateringen som något av ett tecken på deras inofficiella inställning.
Postad 12 augusti 2008 - 08:51
Unregisteredd1140893
-
Unregisteredd1140893
-
Användare
-
-
128 inlägg
Hej !
Slänger mig in i diskussionen !
Jag har kört Mediaportal en längre tid nu där allt fungerar riktigt bra och stabilt.
Trots detta är jag riktigt nyfiken på Vista MCE nu när det ÄNTLIGEN börjar hända grejjer och självklara
funktioner börjar infinna sig....Därför tänkte ghosta mitt sytem och ge mig i kast med Vista MCE...
Jag har skummat igenom denna tråd samt även en liknande tråd hos (tystpc) och känner att jag har en del frågetecken att räta ut innan jag sätter igång.....
Mina Frågor :
1. Måste jag göra en helt ny installation av Vista Ultimate och lägga på SP1 eller räcker det att jag lägger på TV Pack 2008 på min befintliga installation av Vista Ultimate som har SP1 installerat ?? Känns som svaren skiljer sig en del där.......
2. Jag kör Vista Ultimate 64 bit, fungerar TV Pack 2008 även för 64 bit ?
3. Om jag nu väljer att byta ut DLL filen så att det blir stöd för HDTV fram tills September, kan jag sedan lägga tillbaka orginal DLL-filen när den slutar fungera i September ?
4. Om man har SVTHD via Comhem finns det då något sätt att manuellt lägga till SVTHD eftersom det sägs att sökningen inte hittar SVTHD om man har Comhem ?
Om det nu inte fungerar har jag även sett att vissa kör en special installation av FireDTV Viever så att man kan hantera FireDTV Viewer och starta tex SVTHD inne i Vista MCE:s gränssnitt... Någon som kör det här ? Fungerar det bra/stabilt ??
5. Om man nu lagt in TV Pack 2008 kommer man kunna ta del av framtida uppdateringar från Microsoft gällande Vista MCE ?
6. Slutligen, var hittar jag uppdateringen: TV Pack 2008 ?
Tackar på förhand !
//Marra
Postad 12 augusti 2008 - 09:33
Jizzler
-
Jizzler
-
Forumräv
-
-
522 inlägg
1. Måste jag göra en helt ny installation av Vista Ultimate och lägga på SP1 eller räcker det att jag lägger på TV Pack 2008 på min befintliga installation av Vista Ultimate som har SP1 installerat ?? Känns som svaren skiljer sig en del där.......
Nepp, pang på utan ominstallation. Ev. behöver du köra in nya drivrutiner för TV-kort, det verkar variera lite. Jag behövde det inte. 2. Jag kör Vista Ultimate 64 bit, fungerar TV Pack 2008 även för 64 bit ?
Det finns såvitt jag vet en version för 64-bit också. 3. Om jag nu väljer att byta ut DLL filen så att det blir stöd för HDTV fram tills September, kan jag sedan lägga tillbaka orginal DLL-filen när den slutar fungera i September ?
Been there, done that - det fungerar. 4. Om man har SVTHD via Comhem finns det då något sätt att manuellt lägga till SVTHD eftersom det sägs att sökningen inte hittar SVTHD om man har Comhem ? Om det nu inte fungerar har jag även sett att vissa kör en special installation av FireDTV Viever så att man kan hantera FireDTV Viewer och starta tex SVTHD inne i Vista MCE:s gränssnitt... Någon som kör det här ? Fungerar det bra/stabilt ??
Nej, jag har inte sett att någon lyckats få in SVT HD till Comhem än. Att starta SVT HD från VMC via FireDTV Viewer - det är bara att testa, har sett att möjligheten finns men inget jag gett mig på (än, i alla fall). Det bör fungera stabilt eftersom det utöver vanliga FireDTV Viewer i praktiken bara handlar om en genväg i VMC. 5. Om man nu lagt in TV Pack 2008 kommer man kunna ta del av framtida uppdateringar från Microsoft gällande Vista MCE ?
Ja, jag ser ingen anledning till att man inte skulle det. Däremot står vi utan officiell support med t. ex uppdateringar och fixar för TV Pack. That's life with OEM.
Postad 12 augusti 2008 - 10:35
Unregisteredd1140893
-
Unregisteredd1140893
-
Användare
-
-
128 inlägg
Nepp, pang på utan ominstallation. Ev. behöver du köra in nya drivrutiner för TV-kort, det verkar variera lite. Jag behövde det inte.
Det finns såvitt jag vet en version för 64-bit också.
Been there, done that - det fungerar.
Nej, jag har inte sett att någon lyckats få in SVT HD till Comhem än. Att starta SVT HD från VMC via FireDTV Viewer - det är bara att testa, har sett att möjligheten finns men inget jag gett mig på (än, i alla fall). Det bör fungera stabilt eftersom det utöver vanliga FireDTV Viewer i praktiken bara handlar om en genväg i VMC.
Ja, jag ser ingen anledning till att man inte skulle det. Däremot står vi utan officiell support med t. ex uppdateringar och fixar för TV Pack. That's life with OEM.
Stort Tack Jizzler för klara och bra svar !!! Sätter igång till kvällen om svar på fråga 6 också infinner sig...
Redigerat av Unregisteredd1140893, 12 augusti 2008 - 10:37.
Postad 12 augusti 2008 - 10:40
LiMiT
-
LiMiT
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Jag har dock inte sett någon som har fått fatt på en x64 HD-drivare dock. Den som finns är ju som bekant till x32 och fungerar således inte till x64... Hur som helst, oavsett antal bitar så fungerar den ju typ bara i 19 dagar till, så wtf liksom... Fråga 6 kan Google ge dig svaret på - är nog inte populärt att posta länkar till sådant här...
Redigerat av LiMiT, 12 augusti 2008 - 10:41.
Postad 12 augusti 2008 - 11:05
Precacher
-
Precacher
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Ni som lagt in TV-pack, har ni fått något problem med DVD-menyer inne i VMC?
Jag har märkt att ett par DVD:er trilskas efter uppdateringen, med menyerna. Det är möjligt att det är någon annat som är problemet, någon grafikkorts-kombination etc. men jag tänkte höra om det är någon annan som upptäckt nåt liknande. Annars kan jag isåfall utesluta uppdateringen som felet.
Postad 12 augusti 2008 - 13:53
Unregisteredd1140893
-
Unregisteredd1140893
-
Användare
-
-
128 inlägg
Jag har dock inte sett någon som har fått fatt på en x64 HD-drivare dock. Den som finns är ju som bekant till x32 och fungerar således inte till x64... Hur som helst, oavsett antal bitar så fungerar den ju typ bara i 19 dagar till, så wtf liksom...
Fråga 6 kan Google ge dig svaret på - är nog inte populärt att posta länkar till sådant här...
Kan förstå att fråga 6 kanske inte lämpar sig här om tvpack inte är officiellt släppt... Vad är det som inte som fungerar i x64 ? Är det utbytes DDL:n som inte finns till x64 ? 19 dagar kvar japp, men de är väl bara hd begränsningen som träder i kraft då eller har jag fel ?? Gött Mos !
Redigerat av Unregisteredd1140893, 12 augusti 2008 - 14:17.
Postad 12 augusti 2008 - 19:47
LiMiT
-
LiMiT
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Är det utbytes DDL:n som inte finns till x64 ? 19 dagar kvar japp, men de är väl bara hd begränsningen som träder i kraft då eller har jag fel ??
Yes på båda frågorna.
Postad 12 augusti 2008 - 20:37
Unregisteredd1140893
-
Unregisteredd1140893
-
Användare
-
-
128 inlägg
Hej jag har nu installerat och allt funkar perfekt !
Tack för alla svaren....
Redigerat av Unregisteredd1140893, 13 augusti 2008 - 13:16.
Postad 12 augusti 2008 - 21:46
LiMiT
-
LiMiT
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Härligt!
Postad 12 augusti 2008 - 23:28
bjogul
-
bjogul
-
Forumräv
-
-
731 inlägg
Någon mer som har problem med sin MCE fjärrkontroll. Den fungerar till att börja med men efter allt från 5min till 1h så slutar den helt att fungera. Om jag då bootar om datorn så fungerar den igen. Detta fenomenet fanns inte före TV-pack 2008.
Jag har haft samma problem, men utan att något TV Pack har varit inblandat. Startade en tråd för att se om någon annan drabbats, och kunde hjälpa till. Ingen som svarade. I inlägget skrev jag att tangenbordet slutade svara, men även fjärren var död. Kanske är det ett hårdvaruproblem? Jag körde Vista Ultimate på ett Abit IL-90 MV moderkort. Eftersom detta inte var det enda problem jag hade och inte kunde fixa har jag till slut bytt komponenter i HTPC:n. Abit-kortet sitter nu i en vanlig dator. I nya burken har jag inte haft såna problem, Gigabyte står det nu på moderkortet. S2 mh 790-nånting.
Postad 13 augusti 2008 - 13:27
Chimen
-
Chimen
-
Lärjunge
-
-
329 inlägg
Nu har jag testat TV-pack. Wow. Vad många nya tv-funktioner! Man blir genast irriterad och arg på att Microsoft inte hade med alla dessa funktioner från början.
Texttv var den nyhet som jag har saknat mest. Den fungerar väldigt bra faktiskt. Känns och ser ut som en vanlig texttv. Knappen på min fjärrkontroll funkar utmärkt för det. Tryck en gång på "Teletext" och skärmen täcks av texttv med svart bakgrund. Tryck en gång till och tv-bilden agerar bakgrund. Tryck ytterligare en gång och texttv försvinner. Kanon, precis som det ska vara. Tyvärr finns det en bugg med att t.ex. sidan 300 inte kan visas på svt-text. Måste vara nått speciellt med den sidan, för jag minns när texttv introducerades i MediaPortal, samma problem då med sidan 300.
Undertexter verkar funka utmärkt. Har bara testat på Viasat History och Viasat Nature/Crime. Hur enkelt som helst att välja språk.
Jag installerade tv-packet utan att lägga in en ren Vista-installation. Min FloppyDTV-C med Tele2 funkade utmärkt ändå.
Tyvärr verkar ljudinställningarna inte sparas för varje kanal separat vilket kan leda till att det blir tyst på vissa kanaler innan man ställer in ljudspår igen. T.ex. blir det inget ljud på TV400 för mig när jag ser till att få ljud i SVT. Byter jag så att jag får ljud i TV400 får jag inget ljud i SVT.
Däremot funkar nu ljudet bra på Eurosport som jag har haft problem med innan. Tidigare hade jag svenska kommentatorer i vänster högtalare och danska kommentatorer i högra.
EPG:n verkar också fungera fint. Får information till alla mina kanaler. Dock bara nuvarande och nästa på vissa. Men jag undrar om det inte är TELE2 som är dålig på att skicka ut ordentligt, för det är lika på min digitalbox.
En liten grafikbugg introducerades. Den lilla rutan som visar vald tv-kanal blir ibland dubbel.
Edit: Nu kan man ju även byta ljudspår och textspråk på dvd-filmerna direkt från menyn. Fantastiskt Microsoft, att ni inte har kommit på det tidigare.....
Edit: Nu har jag inte något problem med ljudet längre. Vet inte vad som hände. Startade om VMC och nu funkar det fint.
Redigerat av Chimen, 13 augusti 2008 - 15:44.
Postad 13 augusti 2008 - 14:07
clean
-
clean
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Har testat och kört TV packet på Vista 32 och Vista 64 och det fungerar bra med ett Pinnacle USB TV stick modell e340. Ska testa med Hauppauge HVR-4000 som jag också har. Det är för det digitala marknätet via central antenn i mitt fall.
Använde inte Media center tidigare då det inte fungerade med EPG från sändarna.
Det som inte fungerar är SVT HD (bor i Stockholm som prov sänder HD kanalen på prov i marknätet) där kommer endast DD 5.1 ljud ut.
Jag tycker det är roligt att pröva nya program. Kommer dock att återgå till DBW viewer som fungerar felfritt på alla kanalerna.
Postad 13 augusti 2008 - 15:53
Bonzichrille
-
Bonzichrille
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
Blev så grymt sugen att prova så jag köpte en firedtv och televes mira på blocket.
Installera om en fräsch vista och följde alla instruktioner. Lade in senaste powerdvd för få ut det bästa av deinterlacingen i mitt 780g moderkort. Resultatet är så sjukt bra. Grymt bra bild på alla sd kanaler med lite edge enhancement och de-noise i ATIs inställningar. HDTV funkade direkt och är helt enastående. OS basketen igår var riktigt häftig att se. Fullt dxva-accelerat med powerdvds H.264 codec....
Postad 13 augusti 2008 - 17:33
Slangare
-
Slangare
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Fullt dxva-accelerat med powerdvds H.264 codec....
Jag gissar att du menar när du kollar på BD... När kollar på Basketen så måste det väl ändå vara genom MCE's beta dll? Annars har du kommit på något stort..
Postad 13 augusti 2008 - 17:59
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2 387 inlägg
Jag gissar att du menar när du kollar på BD...
Varken Blu-ray eller HD DVD fungerar att spela upp i TV-pack (vad jag vet) - man får upp en ruta som säger att "inget program för att spela upp blu-ray har installerats" - trots att jag har både PowerDVD 7 och 8 installerat.
Postad 13 augusti 2008 - 18:44
Slangare
-
Slangare
-
Forumräv
-
-
661 inlägg
Varken Blu-ray eller HD DVD fungerar att spela upp i TV-pack (vad jag vet) - man får upp en ruta som säger att "inget program för att spela upp blu-ray har installerats" - trots att jag har både PowerDVD 7 och 8 installerat.
Jag vet, menade förstås att han spelade upp BD i PDVD..
Postad 13 augusti 2008 - 20:06
Mattiasz
-
Mattiasz
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Prova att följa instruktionen i länken som jag bifogar, funka bra för mig när jag stoppar in en hd-dvd så frågar WMC om jag vill spela skivan och då startar den powerdvd och minimerar WMC. http://blog.mediacen...69670fe1ff.aspx
Postad 13 augusti 2008 - 20:57
Bonzichrille
-
Bonzichrille
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
Ja tusan, jag kanske är ute oh cyklar där angående dxva. Jag trodde dll filen från betan endast gav möjligheten att överhuvudtaget processa mpeg4 strömmen medan man fortfarande behövde en extern H.264 codec.
Det enda installerade jag hade var just powerdvd och antog alltså att det var detta filter som jobbade. Har en ganska klen dator och har svårt å tro att den skulle palla utan dxva acc. Nu när jag tänker på det så tror jag att jag har rätt. Kommer ihåg vm i fotboll 2006 så var det en jäkla massa snack om h.264 codec på tystpc.nu, coreavc eller powerdvd (som då inte accelererde).
Postad 14 augusti 2008 - 13:57
Unregisteredd1140893
-
Unregisteredd1140893
-
Användare
-
-
128 inlägg
[quote name='NiklasK' date='Aug 9 2008, 18:58 ' post='2020109'] Någon mer som har problem med sin MCE fjärrkontroll. Den fungerar till att börja med men efter allt från 5min till 1h så slutar den helt att fungera. Om jag då bootar om datorn så fungerar den igen. Detta fenomenet fanns inte före TV-pack 2008. Japp har precis fått samma fenomen efter uppdateringen.... Både MCE fjärr och tagentbord lägger av så de måste vara nått med IR-mottagaren... Konstigt att det bara dyker upp ibland och allt emellan 5 min tom 1 Timme.... Ska kolla om jag hittar nån ny drivare eller helt enkelt installera om den.... Märkligt i alla fall jag återkommer i ärendet...
Postad 14 augusti 2008 - 14:57
Unregistered548843e2
-
Unregistered548843e2
-
Användare
-
-
169 inlägg
Någon mer som har problem med sin MCE fjärrkontroll. Den fungerar till att börja med men efter allt från 5min till 1h så slutar den helt att fungera. Om jag då bootar om datorn så fungerar den igen. Detta fenomenet fanns inte före TV-pack 2008.
Japp har precis fått samma fenomen efter uppdateringen.... Både MCE fjärr och tagentbord lägger av så de måste vara nått med IR-mottagaren... Konstigt att det bara dyker upp ibland och allt emellan 5 min tom 1 Timme.... Ska kolla om jag hittar nån ny drivare eller helt enkelt installera om den.... Märkligt i alla fall jag återkommer i ärendet...
Hade plötsligen en död fjärr igår, fick dra ur o sätta i USB-sladden bara.. Har inte installerat TV-Pack, så det kan det inte vart för min del. Kanske en MS-update?
Postad 14 augusti 2008 - 16:04
Unregisteredd1140893
-
Unregisteredd1140893
-
Användare
-
-
128 inlägg
Hade plötsligen en död fjärr igår, fick dra ur o sätta i USB-sladden bara..
Har inte installerat TV-Pack, så det kan det inte vart för min del. Kanske en MS-update?
Känns rätt troligt.... Nån mer ??
Postad 15 augusti 2008 - 19:42
Bonzichrille
-
Bonzichrille
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
Någon mer som märkt hur olika färgerna är på vanliga SD svt och svt HD nu under OS. Fägerna är starkare. Undrar om det är något underligt colorspace fel eller om det beror på hur svt kodar signalen. Alternativt kan det ju vara olika codec i min dator (dock båda från cyberlink) som ger färgskillnaden (framförallt hudtoner).
Någon input?
Postad 15 augusti 2008 - 21:16
mrmonk
-
mrmonk
-
Användare
-
-
107 inlägg
Efter att ha installerat nya 2008 TV-packet så har jag fått problem med kanalväxlingarna. Nästan varje gång jag byter kanal så står det "Tjänsten är krypterad - Den aktuella tjänsten är krypterad och kan inte visas nu." Efter någon sekund försvinner meddelandet och kanalen visas.
Jag tror detta beror på min dåliga comhem-signal, men problemet fanns inte före "TV-packet". Någon annan som märkt samma sak?
Postad 15 augusti 2008 - 21:57
NiklasK
-
NiklasK
-
Lärjunge
-
-
452 inlägg
Jag har också problem med att "Tjänsten är krypterad" och jag har även vid flera tillfällen fått meddelande att "Videoavkodare saknas...."
Efter att ha tittat på en DVD via Mymovies nu ikväll gick jag åter till LiveTV men då var det bara pixeleringar så jag fick starta om VMC helt och hållet för att igång det igen.
Postad 16 augusti 2008 - 14:20
LiMiT
-
LiMiT
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Någon mer som märkt hur olika färgerna är på vanliga SD svt och svt HD nu under OS. Fägerna är starkare. Undrar om det är något underligt colorspace fel eller om det beror på hur svt kodar signalen. Alternativt kan det ju vara olika codec i min dator (dock båda från cyberlink) som ger färgskillnaden (framförallt hudtoner).
Någon input?
Kolla färginställningarna för SD och HD uppspelning i din codec (Cyberlink)?
Postad 17 augusti 2008 - 16:29
Jizzler
-
Jizzler
-
Forumräv
-
-
522 inlägg
Kör numera även TV Pack på ComHem-setupen. I stort fungerar det lika bra som med DVB-T-setupen, men jag har hittat ett par buggar som sannolikt finns på båda burkarna:
1. En hel del sidor på text-TV funkar inte - bland annat sidan 101 och 300 på SVT Text.
2. OK-knappen ska som bekant fungera som så att man via den kan växla mellan två kanaler. Detta fungerar, men ibland hoppar VMC över till en helt annan kanal än den jag tidigare tittade på. Det verkar vara lite si och så med precisionen...
3. Emellanåt dyker det på DVB-C-burken upp undertexter från helt andra kanaler, detta utan att jag ens slagit på undertexter. Lite smålustigt kan tyckas. Enda sättet att bli av med dessa främmande undertexter är att gå in under fliken för undertexter och slå av dem.
Någon som vet hur det blir med framtida fixar för TV Pack från MS, finns det någon möjlighet för oss icke-OEM-anslutna att ta del av dem? Just problemen ovan känns definitivt som ämne för sådana. Vet du något, MrNorth27?
Postad 17 augusti 2008 - 17:40
Unregisteredd1140893
-
Unregisteredd1140893
-
Användare
-
-
128 inlägg
Kör numera även TV Pack på ComHem-setupen. I stort fungerar det lika bra som med DVB-T-setupen, men jag har hittat ett par buggar som sannolikt finns på båda burkarna:
1. En hel del sidor på text-TV funkar inte - bland annat sidan 101 och 300 på SVT Text.
2. OK-knappen ska som bekant fungera som så att man via den kan växla mellan två kanaler. Detta fungerar, men ibland hoppar VMC över till en helt annan kanal än den jag tidigare tittade på. Det verkar vara lite si och så med precisionen...
3. Emellanåt dyker det på DVB-C-burken upp undertexter från helt andra kanaler, detta utan att jag ens slagit på undertexter. Lite smålustigt kan tyckas. Enda sättet att bli av med dessa främmande undertexter är att gå in under fliken för undertexter och slå av dem.
Någon som vet hur det blir med framtida fixar för TV Pack från MS, finns det någon möjlighet för oss icke-OEM-anslutna att ta del av dem? Just problemen ovan känns definitivt som ämne för sådana. Vet du något, MrNorth27?
Använder 64 bit MCE drivaren till Vista MCE med TV-pack 1. Texttv japp samma här.... Problem med dessa sidor.... 2. OK knappen funkar bra här växlar emellan senaste 2 kanaler stabilt än så länge.... 3 Undertexter fungerar bra.. Har iofs off läget på och aktiverar dem vid behov... 4 Norsk EPG data för Canal + Kanalerna fast alla inställningar är Svenska....Hmmmm ? 5. Kan ej längre använda FireDTV/DVB Viewer för HDTV...Verkar som efter TVPack att MCE tar fulständigt lås på tunern......
Postad 17 augusti 2008 - 17:53
Bonzichrille
-
Bonzichrille
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
Efter en del testande undrar jag om det verkligen är powerdvd H.264 som agerar codec. Kanske jag snackade strunt innan. Kan det vara beta DLL filen som egentligen är mpeg4 decodern när man tittar på svtHD med firedtv?
Finns ju inget sätt att se vilka filter som egentligen avkodar signalen när man tittar på tv, eller finns det?
Min etusiasm i mitt första inlägg baserades mycket på att cpun (AMD 3600+) bara jobbade 25-35% under svtHD, ingen större skillnad mot SD tv4.
Postad 17 augusti 2008 - 19:06
LiMiT
-
LiMiT
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Efter en del testande undrar jag om det verkligen är powerdvd H.264 som agerar codec. Kanske jag snackade strunt innan. Kan det vara beta DLL filen som egentligen är mpeg4 decodern när man tittar på svtHD med firedtv?
Finns ju inget sätt att se vilka filter som egentligen avkodar signalen när man tittar på tv, eller finns det?
Min etusiasm i mitt första inlägg baserades mycket på att cpun (AMD 3600+) bara jobbade 25-35% under svtHD, ingen större skillnad mot SD tv4.
Du kan ta reda på det mha 'Graphedit' och välja 'Connect to remote graph' och då ansluta till mediacenters graf. Du måste dock ha LiveTV igång på en HD-kanal då, givetvis.
Postad 17 augusti 2008 - 19:49
Bonzichrille
-
Bonzichrille
-
Forumräv
-
-
825 inlägg
Postad 18 augusti 2008 - 10:25
gojan
-
gojan
-
Användare
-
-
114 inlägg
Jag har nu också som så många före mig försökt installera TV Packen.
Har en HP laptop med ett "HP Digital TV Tuner"-kort i.
Börjar bra med installationen av TV Pack, den där Playern samt de två fixarna. När jag sen startar MCE så ser allt väldigt lovande ut fram tills att den har hittat mitt DVB-T-kort och skall börja skanna efter kanaler. BLÅ SKÄRM. Jag får något Page_fault i drivrutinen till mitt DVB-T kort. Denna BLÅ SKÄRM dyker sen upp varje gång jag startar datorn så det vart bara till att rulla tillbaks till innan TV-Pack.
Har nu rullat om min dator två gånger från scratch (och installerat hela vägen upp till SP1 etc. Puhh) men tror att jag får ge upp.
Tydligen är inte mitt DVB-T kort kompatibelt med denna uppgradering. Attans.
/Gojan
Postad 18 augusti 2008 - 12:37
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
hej!
ja förmodligen kommer alla som kör TV pack 2008 att få ta del av de fixar som finns. Windows Update kollar vilken version av media center som körs (5.0 för standard, 5.1 för Fiji)
Gällande buggarna så har jqg också stött på konstigheter med text-tv. När jag spelade in os-invigningen på eurosport live dök det hela tiden upp textremor med en massa obegripligheter.
/Henrik
Postad 18 augusti 2008 - 14:37
Jizzler
-
Jizzler
-
Forumräv
-
-
522 inlägg
Gott att höra, MrNorth27. Har du fortfarande möjlighet att uppmärksamma MS på detta, eller i vart fall få bekräftat att MS är riktigt uppmärksammade på dessa problem? Det vore ju smart av MS att hålla kontakt med betatestarna och se till att de kör den slutgiltiga versionen av TV Pack.
Postad 20 augusti 2008 - 21:44
jonathane
-
jonathane
-
Användare
-
-
146 inlägg
Jag kör VMC med Fiji installerat och försöker lägga till en FireDTV-S till mina två FireDTV-T. Jag har provat med MCE drivrutinen och det funkar inte bra då VMC ser det som tre identiska mottagare och inte söker efter satelliter. Med BDA drivrutinen så får jag möjlighet att söka efter satelliter men VMC hittar inget.
Jag kan tillägga att det funkar bra om jag bara kör med FireDTV-S och MCE drivrutinen, då får jag in satellitkanalerna.
Jag har Thor på ingång 1 och Sirius på ingång 2 på min diseqc switch. Är det någon som vet om det går att redigera transponder listorna så det blir rätt?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
Windows Media Center
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|