Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kyla tv-bänk bäst?

164 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 September 2013 - 15:14

Thyg0d
  • Thyg0d
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Vet att jag drar upp en tråd äldre än faen han själv men jag måste kolla.. :D
Som adapter till 12v borde man väl kunna köra en halogenadapter? Det blir ju 12V DC och pallar en hel del watt..

Postad 27 September 2013 - 15:33

akterspegel
  • akterspegel
  • Beroende

• 1309 inlägg
  • 0

Vet att jag drar upp en tråd äldre än faen han själv men jag måste kolla.. :D
Som adapter till 12v borde man väl kunna köra en halogenadapter? Det blir ju 12V DC och pallar en hel del watt..

Dom brukar faktiskt ha en ful, högfrekvent växelspänning som är oduglig till det mesta förutom att värma glödtrådar med ;)

Men står det 12VDC på trafon så lämnar den ju likspänning, det finns säkert undantag!

Postad 30 September 2013 - 14:44

Thyg0d
  • Thyg0d
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Dom brukar faktiskt ha en ful, högfrekvent växelspänning som är oduglig till det mesta förutom att värma glödtrådar med ;)

Men står det 12VDC på trafon så lämnar den ju likspänning, det finns säkert undantag!

*asg* Ja den där växelspänningen suger ju hårig getpung när man ska ha ut DC men det är ju rätt vanligt med LED
strippar på x antal metrar som kräver en del ampere vilket gör att det finns både 5A och 6A transformatorer..

Alina Systems har ju slutat kränga PicoPSU:er annars hade det ju funkat fint med en 90w Laptop adapter som jag har
skräpandes i massor..

Tack för hjälpen!

Postad 26 June 2014 - 12:54

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

• 1930 inlägg
  • 0
Jag tänkte att jag väcker denna tråden och lånar den lite.

Tänkte ge mig på att ventilera ett 120cm bestå-skåp som tjejen säger att det måste vara luckor på :)

Tänkte mig en liknande lösning som ElPaco, detta inlägg: https://www.minhembi...t&p=2775792. Det är ju väldigt fint beskrivet med vilka delar han använder o.s.v.

Tänkte också använda en sån här, precis som ElPaco
https://www.prisjakt...kt.php?p=426232

Tyvärr är ju transformator-länken död, så jag vet inte riktigt hur jag ska ge den ström.
Hittade denna http://www.inet.se/p...-molex-24-watt?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Skulle den fungera att driva fläktkontrollen med? Är den tillräckligt kraftig för att få fläktkontrollen att driva 6 120mm-fläktar? För visst får fläktarna sin ström från fläktkontrollen?

Redigerat av ShaManIX, 26 June 2014 - 12:54.

Postad 26 June 2014 - 13:40

ElPaco
  • ElPaco
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Tyvärr är ju transformator-länken död, så jag vet inte riktigt hur jag ska ge den ström.
Hittade denna http://www.inet.se/p...-molex-24-watt?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Skulle den fungera att driva fläktkontrollen med? Är den tillräckligt kraftig för att få fläktkontrollen att driva 6 120mm-fläktar? För visst får fläktarna sin ström från fläktkontrollen?

Hej visst det är vad du behöver, med 4-pin-koppling slipper du koppla själv. Du vill leverera 12V/5V likström. Länken du erbjuder berättar inte vilken spänning som ges, men det kan man kolla på phobyas hemsida (vilket stämmer). Angående konsumtion så kan du ju bara kolla vad de fläktar du skall ha drar - kika in här:

http://www.scythe-eu...stream-120.html

Så om du tex köper en 800rpm fläkt 120mm så drar den 0,10A/12V=> P = U*I = 1,2W. Så du kan alltså driva 20 styck sådana med det aggregatet. Men jag tror att du kan köra på 500rpm så låter de ännu mindre. Jag byggde förra våren ett exakt liknande skåp med denna mindre fläkt. Funkar mycket bra.

Postad 26 June 2014 - 20:55

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

• 1930 inlägg
  • 0

Hej visst det är vad du behöver, med 4-pin-koppling slipper du koppla själv. Du vill leverera 12V/5V likström. Länken du erbjuder berättar inte vilken spänning som ges, men det kan man kolla på phobyas hemsida (vilket stämmer). Angående konsumtion så kan du ju bara kolla vad de fläktar du skall ha drar - kika in här:

http://www.scythe-eu...stream-120.html

Så om du tex köper en 800rpm fläkt 120mm så drar den 0,10A/12V=> P = U*I = 1,2W. Så du kan alltså driva 20 styck sådana med det aggregatet. Men jag tror att du kan köra på 500rpm så låter de ännu mindre. Jag byggde förra våren ett exakt liknande skåp med denna mindre fläkt. Funkar mycket bra.

Tack för svaret.

Tycker du att 500 kyler lika bra som 800, när det kommer till ett relativt litet utrymme? Det är ju ändå 20m^3 mer luft/timme som flyttas vid maxvarv, men det kanske inte blir så varmt att de behöver köras på max så ofta.

Kan passa på att fråga två småsaker till, när jag ändå håller på.

Hur stora hål borrade du för fläktarna?
Och plockade du bort "hålen/hörnen" på en sida av fläkten för att kunna "trycka in" den då runda delen av fläkten i hålet och sedan skruva fast fläkten i bänken, eller tog du bort alla hörn och bara "placerade" fläktarna i hålen? Och i så fall, hur sitter de fast?

Postad 26 June 2014 - 23:52

ElPaco
  • ElPaco
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Hej igen.

Kyler lika bra? Nej. Tillräckligt? Ja definitivt. Det fina med min design är ju att kontrollern sköter varvtalet, och det är alltså så att trots PS3, HK-stärkare mm så räcker det med 500rpm för min polare. För mig har 800rpm aldrig varit för lite. Hur det blir för dig beror ju så klart på värmeproduktionen.

Jag köpte en variabel (farlig) skitborr från Classe. Så här i efterhand hade jag kört med sticksåg, men jag hade ingen då. Jag kapade bort hela innerhållaren för fläkten, alltså på insidan är fläktranden närmast rund, och på utsidan kvadratisk. Hålen för fastsättning sparas bara på utsidan, som alltså möjliggör skruvning i träsidan. Hålet i bänken anpassas till minsta möjliga diameter som motsvarar insidan på fläkten. Kolla vilken sida du skall behålla - det är den där fläktsladden går ut .. =)

Postad 27 June 2014 - 07:22

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

• 1930 inlägg
  • 0
De fläktar (1200rpm) jag har i min nuvarande tv-bänk ska låta 17-20dB, och de hör jag inte. Så jag safear nog med 800rpm-varianten + att som du säger så styr ju fläktkontrollen varvtalet och det är säkert sällan de kommer gå på max.

Bra, då har jag tänkt rätt :)

Jag får återkomma med bilder på hur det blev när jag är färdig.

Tack så jättemycket för hjälpen :)

Postad 27 June 2014 - 13:29

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

• 1930 inlägg
  • 0
Förlåt att jag har så mycket frågor, men ElPaco, vad använde du för att kapa det kvadratiska från fläkten (på den sidan där "hålen" skulle bort)?

Såg? Fil?

Postad 28 June 2014 - 12:01

ElPaco
  • ElPaco
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Förlåt att jag har så mycket frågor, men ElPaco, vad använde du för att kapa det kvadratiska från fläkten (på den sidan där "hålen" skulle bort)?

Såg? Fil?

Inga problem. Det är ju hårdplast så jag använde en avbitartång och sedan jämnade jag till med en metallfil.

Postad 08 July 2014 - 09:02

ShaManIX
  • ShaManIX
  • Veteran

• 1930 inlägg
  • 0
Då ska vi se hur det blev :)

Bifogad fil  DSC04072.JPG   167.6K   4 Antal nerladdningar
Fläktarna på plats -

Bifogad fil  DSC04078.JPG   186.85K   2 Antal nerladdningar
Fläktkontrollen på plats -

Som ström (http://www.kjell.com...rnt-bruk-p44225)

Bifogad fil  DSC04079.JPG   175.01K   2 Antal nerladdningar
Testkör fläktarna.

Bifogad fil  DSC04081.JPG   177.32K   1 Antal nerladdningar
Passade på att fixa sladdarna ordentligt. Gick åt c:a 100 buntband totalt :)

Bifogad fil  DSC04159.JPG   180.66K   3 Antal nerladdningar
Skåpet längst till vänster, får sval luft underifrån och skjuter ut den till vänster ut ur skåpet

Bifogad fil  DSC04161.JPG   195.98K   2 Antal nerladdningar
Skåpet näst längst till vänster. Får sval luft underifrån och skjuter ut den till det vänstra skåpet som sedan forslar ut den ur skåpet

Bifogad fil  DSC04162.JPG   190.4K   0 Antal nerladdningar
IR Bender från Teknikmagasinet på plats så att skåpen kan vara stängda -

Bifogad fil  DSC04163.JPG   174.31K   1 Antal nerladdningar
Övrig elektronik. NAS, Airport, Boxee, Modem/Router. Fläktarna här får sin ström via USB.

Bifogad fil  DSC04166.JPG   184.24K   3 Antal nerladdningar
Slutresultatet. Det som saknas är ventilationsgaller för att täcka fläkthålen, men annars så.

Tack så mycket för all hjälp!

Redigerat av ShaManIX, 08 July 2014 - 14:06.

Postad 13 January 2016 - 21:12

Kickboxer85
  • Kickboxer85
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0

https://i.ytimg.com/...0/hqdefault.jpg

Jag tänkte bygga en sådan här bänk då jag tycker den ser rätt stilren ut! Lite osäker hur jag ska göra med kylningen bara?

Tänkte fräsa ur spår i underdelen på alla skåpsektionerna. Sen tänkte  jag flytta ut gångjärnen lite så det blir en större springa mellan skåp och dörr nertill. 

Vill helst undvika borra hål uppe och på sidorna av av ekfaneren. Om det blir ett måste har jag hittat snygga avlång ventilationsgaller i aluminum.

Tacksam för lite tips.

Postad 14 January 2016 - 07:57

ElPaco
  • ElPaco
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

https://i.ytimg.com/...0/hqdefault.jpg

Jag tänkte bygga en sådan här bänk då jag tycker den ser rätt stilren ut! Lite osäker hur jag ska göra med kylningen bara?

Tänkte fräsa ur spår i underdelen på alla skåpsektionerna. Sen tänkte jag flytta ut gångjärnen lite så det blir en större springa mellan skåp och dörr nertill.

Vill helst undvika borra hål uppe och på sidorna av av ekfaneren. Om det blir ett måste har jag hittat snygga avlång ventilationsgaller i aluminum.

Tacksam för lite tips.

Du vill få in luften någonstans, sedan vill du transportera den, för att till sist blåsa ut den. Ingen av oss har gjort hål upptill. Man kan tänka sig att du fräser av nederkanten så att det glappar nedåt mot dörren för att sedan putta ut luften upptill bakåt. Du kan ju förlänga ekbänken så det glappar mellan vägg och skåp. Du måste dock fräsa några smala spår upp mot väggen så varmluften kommmer ut. Problemet med att fräsa i själva skåpet är att Ikeas skåp vanligen inte är solida utan spånskivor med tunn list på kanterna, så då får du ta bort den med kniv och limma fast igen. Nog lite trixigt ..

Postad 14 January 2016 - 08:57

Kickboxer85
  • Kickboxer85
  • Amatör

• 60 inlägg
  • 0
Få in luft är det lätta problemet. Men var ska jag få ut den? Hylla ska väggmonteras. Så där är inget avstånd mellan vägg och hylla

Postad 14 January 2016 - 09:56

ElPaco
  • ElPaco
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Få in luft är det lätta problemet. Men var ska jag få ut den? Hylla ska väggmonteras. Så där är inget avstånd mellan vägg och hylla

Därav mitt förslag - montera bänken i din ekram men med ett tio centimeter glapp baktill. I detta rum trycker du ut luften och släpper passivt ut den tex åt sidorna i ekstycket genom tunna snygga skåror. Någonstans i eken måste du göra hål om det skall funka effektivt med cirkulationen. Du kan då klart klossa skåpet mot väggen på några ställen, det måste ju inte vara fritt bakåt överallt. På detta sätt minskar du storleken på hålen i eken. Finns säkert andra bra lösningar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.