Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Cash eller Avbetalning?

204 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Cash eller Avbetalning? (381 medlem(mar) har röstat)

Jag betalar på detta sätt:

1. Kontant (315 röster [81.40%])

Procent av omröstning: 81.40%

2. Avbetalning (72 röster [18.60%])

Procent av omröstning: 18.60%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 10 November 2008 - 22:21

jarlen
  • jarlen
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Cash. Jag kör med buffert som ovanstående pratar om, 2 månadslöner netto. Vill jag handla något som jag vet att jag kommer ha råd med i nära framtid (en månad eller två) så tar jag pengar från bufferten också och fyller sedan upp den efterföljande månad(er).
Det är nog det mest överlägsna.

Vad gäller lån så är det för bostad. Bilar får man byta "upp" sig med pengar emellan, helt värdelöst att låna till en förlustaffär (bilen minskar i värde fortare än du hinner betala av).

Redigerat av jarlen, 10 November 2008 - 22:22.

Postad 10 November 2008 - 22:45

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Hur går fonderna?

Postad 11 November 2008 - 00:44

Pioneer Freak
  • Pioneer Freak
  • Användare

• 173 inlägg
  • 0
Cash is king.

Postad 11 November 2008 - 00:57

Unregistered0625e41c
  • Unregistered0625e41c
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0
det beror på hur dyra saker man ska köpa..

mindre inköp som dvd/enstaka högtalare o sådant kan man gott spara en månad eller 2... men vid större inköp såsom komplett hemmabio paket så kan jag tänka mig avbetalning.. beroende på villkor o ränta..

Postad 11 November 2008 - 15:55

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Med de skyhöga räntor vi har idag = kontant.

Postad 11 November 2008 - 17:03

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2258 inlägg
  • 0
Räntorna är väl rätt låga historiskt sett. Alltid cash - är ju dock en definitionsfråga då jag samtidigt har lån på lyan så indirekt hade ju faktiskt cash kunnat gå till att betala av dem...

Postad 11 November 2008 - 22:35

Örnvik
  • Örnvik
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Cash är bäst ifall man har möjligheten. Om man lånar blir man ju bara lessen när man sedan ser att tv:n sjunker i pris men man fortfarande betalar på sitt tidigare dyrare köp. ;)

Postad 12 November 2008 - 22:06

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
finns ju ingen anledning till att ta ifrån förmögenheten när där finns räntefritt... skönt är när det går kampanjer så att man får 24månaders räntefritt ...

Postad 12 November 2008 - 22:51

Unregisteredbcf53c4d
  • Unregisteredbcf53c4d
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0

finns ju ingen anledning till att ta ifrån förmögenheten när där finns räntefritt... skönt är när det går kampanjer så att man får 24månaders räntefritt ...

Men hur ser egentligen dessa "räntefria" lån ut? Brukar inte upplägget vara någonting i stil med en månatlig obligatorisk aviavgift på 45 kronor? På 24 månader blir det då 1080kr bara i aviavgifter - vilket på ett lån om 5000 kronor motsvarar ca 20% ränta. Till denna summa kan det även tänkas tillkomma bl.a. en så kallad uppläggningsavgift.

Nä, Cash is king. :unsure:

Postad 13 November 2008 - 23:20

Örnvik
  • Örnvik
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Men hur ser egentligen dessa "räntefria" lån ut? Brukar inte upplägget vara någonting i stil med en månatlig obligatorisk aviavgift på 45 kronor? På 24 månader blir det då 1080kr bara i aviavgifter - vilket på ett lån om 5000 kronor motsvarar ca 20% ränta. Till denna summa kan det även tänkas tillkomma bl.a. en så kallad uppläggningsavgift.

Nä, Cash is king. :)

Håller med dig, eller finns det någon som kan ge exempel på någon finansiering som är avgiftsfri???
mvh/Örnvik

Postad 13 November 2008 - 23:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Avgiftsfritt är det aldrig, normalt brukar det vara en uppläggningsavgift på ~ 295:- och sen en avi avgift på kanske 25-29:-

Dock körs det rätt ofta kampanjer då det endast är aviavgift och fri uppläggningsavgift.
I vilket fall som helst så borde det allra flesta kunna lyckas att få bättre avkastning genom att placera pengarna i fonder/aktier istället och köra på räntefritt. I alla fall om vi pratar saker för kanske runt 10k eller mer. Mindre om man är duktig på att placera sina pengar.

Är man helt nollad på aktier och fonder osv kanske man gör rätt i att köra kontant.
Dock tycker jag inte att man ska säga att det är dumt att ta på avbetalning och inte heller dumt att betala kontant.

Postad 13 November 2008 - 23:37

Örnvik
  • Örnvik
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

Avgiftsfritt är det aldrig, normalt brukar det vara en uppläggningsavgift på ~ 295:- och sen en avi avgift på kanske 25-29:-

Dock körs det rätt ofta kampanjer då det endast är aviavgift och fri uppläggningsavgift.
I vilket fall som helst så borde det allra flesta kunna lyckas att få bättre avkastning genom att placera pengarna i fonder/aktier istället och köra på räntefritt. I alla fall om vi pratar saker för kanske runt 10k eller mer. Mindre om man är duktig på att placera sina pengar.

Är man helt nollad på aktier och fonder osv kanske man gör rätt i att köra kontant.
Dock tycker jag inte att man ska säga att det är dumt att ta på avbetalning och inte heller dumt att betala kontant.

Bra inlägg, man skall göra det som passar ekonomi o budget.
mvh/Örnvik

Postad 16 November 2008 - 16:21

cronic
  • cronic
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
cash så klart. har man inte råd ska man inte handla.

Postad 17 November 2008 - 17:23

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0

Det finns faktiskt vissa alternativ som ändå får betraktas som "avgiftsfria". Tex. så har ju Handelsbanken finans (multicard) en deal med "köp nu - betala 3mån senare" som är utan aviavgifter eller uppläggningsavgifter.
Sen finns det ju även en hel del kreditkort som erbjuder tex. 45 dagars kostnadsfri kredit. Nu är väl dessa alternativ inte att betrakta som avbetalning men kanske ändå ett alternativt till att betala allt idag och istället spara ihop pengarna tills det att räkningen kommer.

Själv så föredrar jag att köpa det mesta med kreditkortet då jag får lite bonus (membership rewards) samt att jag har en bra överblick på vad jag handlar samt inte behöver använda mig av pengarna från tex. mitt lönekonto.

Men betalar man inte när väl fakturan kommer ja då blir det dyrt.....

Redigerat av lobo, 17 November 2008 - 17:24.

Postad 26 January 2009 - 20:53

Lucius
  • Lucius
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Jag har ännu inte funnit någon kredit som är gratis, inte ens kreditkorten är gratis eftersom de oftast är befattade med en årlig avgift - oavsett om du nyttjar krediten eller ej.

"Cash is king" fungerar så länge du inte kan få bättre avkastning någon annanstans - som är högre än den ev. ränta/avgifter du riskerar med ditt "räntefria" köp.

Men för att vara helt "frank", vad betingar egentligen "räntan" på ett köp runt 20 000:-?!

Vi talar om ett par hundringar, 4 öl på puben och taxi hem en lördagskväll överstiger 2 års "räntefritt köp" med råge många ggr.

Jag personligen spenderar dock hellre de extra kronorna på krogen, än i handlarnas fickor - men det är nog bara för att jag kan!

Postad 26 January 2009 - 20:58

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Hej!
Kontant är det som gäller för mig
/Mats

Postad 27 January 2009 - 09:17

Aristotele
  • Aristotele
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0

Jag har en princip och det är att aldrig köpa något på avbetalning. Ärligt talat så tjänar man ganska bra på de flesta jobb idag och kan ganska lätt köpa fina saker om man bara planerar lite.

Problemet är dock att alla har inte jobb, och i vissa hushåll är det bara en som jobbar etc. Det blir lätt ganska stor skillnad för de som kan lägga undan 200 kr varje månad, och de som kan lägga undan flera tusen i månaden. Sen finns det alltid övergångsperioder där man kanske inte hunnit lägga undan så mycket pengar.

Dock så skulle jag aldrig köpa onödiga lyxprylar på avbetalning. Däremot om TVn går sönder och man vet att man får lite grand över varje månad, men har itne tillräckligt sparat för att köpa en kontakt, eller man inte vill tömma hela bufferten är det inte fel med avbetalning. Att däremot köpa en 46" Tv på avbetalning för att man tycker att den 2 år gamla helt fungerande tjock TV är "ute" känns mycket tveksamt.

Avbetalning kan vara ok, om man verkligen behöver någonting, som man vet att man har råd med, men inte har kontanter denna månad. Istället för att spara 1 år, kan man då ta på avbetalning. Men man tar ju en "risk" på det sättet, man vet aldrig när man mer behöver det avbetalningsutrymmet - du kanske tex måste gå till tandläkaren etc. Så därför tycker jag RISKEN skall vägas mot BEHOVET. Hur mycket BEHÖVER man verkligen denna pryl?

Ställer man lagning av hål hos tandläkaren mot en ny TV så känns det tex mer relevant att gå till tandläkaren.

Postad 27 January 2009 - 09:22

Aristotele
  • Aristotele
  • Lärjunge

• 260 inlägg
  • 0
Å andra sidan, om vi pratar om det se har en del undansparat på banken känns de väl självklart att det inte finns någon poäng alls med att avbetala något som man kan betala kontant? Gäller det mer än ett par månaders kredit är det normal alltid ränta. Ibland kallas det räntefritt men ingen lånar ut pengar gratis utan krav, inte ens en korkad bank! Det är uppläggningsavgiter och aviavgifter som innebär en effektiv ränta.

Postad 27 January 2009 - 09:57

pechas
  • pechas
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0
Ja det finns som du säger avgifter men fortfarande är detta ingen ränta... Ränta tillkommer endast ifall du missar med en avbetalning. Viktigt att hålla isär orden ränta och avgift.

Avgifter vet man om när man gör lånet och man kan lätt räkna ut ens kostnad och ifall man anser att det är ok extra kostnad för att inte lägga ut alla cash på en gång.

Jag säger alltid cash is king. spara till elektronik..
1. billigare då inga extra avgifter eller ränta tillkommer
2. När du väl sparat ihop pengarna är den varan du vill köpa billigare än den var när du fick ögonen på den.

Men visst har köpt bildäck på avbetalning, men som sagt ingen elektronik.

//Pechas

Postad 27 January 2009 - 10:13

Aquilo
  • Aquilo
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Men visst har köpt bildäck på avbetalning, men som sagt ingen elektronik.

//Pechas

Kul att du sa just bildäck...

När jag köpte ny TV i 13 jan betalade jag det mesta kontant (10k av 13k). Resten tog jag på en räntefri 60 dagars kredit. Krediten var verkligen helt avgiftsfri! Det skulle tillkomma en avi-avgift på 25:-, men jag ringde handelsbanken finans och bad om ett OCR-nr innan de hunnit skicka ut avin (bara möjligt om man tänkt betala inom 30 dagar). Alltså, en 30 dagars helt avgiftsfri kredit på 3000:-. Betalade av det sista nu när löningen kom, dagen efter upptäckte jag att jag hade punktering på bilen... Där blir det nog avbetalning 3-6mån.

Postad 27 January 2009 - 10:37

pechas
  • pechas
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0
Aj då vad tråkigt... ;)

Postad 27 January 2009 - 11:22

jay-jay
  • jay-jay
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Har alltid varit för att betala kontant, men har märkt att det senaste har alltid fruga / familj haft "bättre" idéer om vad man kan gör för "mina" pengar så jag kanske måste ta på avbetalning i fortsättningen för att få något kul för dem. Å andra sidan vill nog ungarna ha en ny xbox (speciellt 1-åringen ha ha ), så det kanske jag smiter iväg och köper. :)

Har egentligen ingen åsikt om att andra tar på avbetalning. Huvudsaken är väl att man inte köper för mer än man faktiskt har råd med? Personligen mår jag bättre av att ha pengarna innan jag köper än att betala i efterskott.

Har bara studielån. (Inte så jäkla "bara" iofs)

Postad 27 January 2009 - 11:52

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Betalar nästan alltid räntefritt eller med kreditkort på allt som kostar över 10000. Är inte bekväm med att spendera varenda krona man har när man ska köpa ngt.
Kan hända olyckor och liknande så man behöver en liten buffert.
Handlar jag på nätet så använder jag alltid kreditkortet. Mycket säkrare än at betala direkt då man betalar räkningen månaden efter. Blir det strul så är det kortföretaget som får ta smällen.

Redigerat av Unregistereddc471864, 27 January 2009 - 11:56.

Postad 27 January 2009 - 12:03

pechas
  • pechas
  • Lärjunge

• 387 inlägg
  • 0
Använder mig av E kort på nätet. Ser till att mitt kort nummer aldrig kommer ut på nätet på det sättet.

Postad 27 January 2009 - 16:14

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1113 inlägg
  • 0
Själv så köper jag all elektronik kontant.
Sedan så glömmer jag vad jag har betalat. Priserna sjunker ganska saftigt särskilt om man vill ha produkter som just har kommit ut på marknaden...

Postad 27 January 2009 - 16:27

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

• 1691 inlägg
  • 0

Även om man är "duktig" på aktier och fonder finns här risken att prylen helt plötsligt blir mycket dyrare istället...

Postad 27 January 2009 - 16:44

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Även om man är "duktig" på aktier och fonder finns här risken att prylen helt plötsligt blir mycket dyrare istället...

Jo visst är det så, men det är ju bara lekpengar oavsett.
Är det pengar för mat, kläder och husrum man måste ta av för att köpa något kanske man ska låta blir :)

Postad 28 January 2009 - 07:49

tpalsson
  • tpalsson
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Jag har ännu inte funnit någon kredit som är gratis, inte ens kreditkorten är gratis eftersom de oftast är befattade med en årlig avgift - oavsett om du nyttjar krediten eller ej.

Visst finns det kreditkort som är helt avgiftsfria, Skandiabanken har den tjänsten. Kostar inget att ha konto där heller. Däremot så kostar deras bankkort....

http://skandiabanken...ge____1695.aspx

För övrigt så handlar jag kontant då jag har den ekonomin, buffrar och köper sen....

Postad 28 January 2009 - 10:04

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Är förmånskund hos länsförsäkringar så mina kort är gratis. Inga avgifter på kreditkorten om man betalar inom 40 dagar tror jag det är.

Postad 31 January 2009 - 14:26

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Jag rubricerar 2008 som utgifternas år :D

1. B&W 683
2. B&W HTM62
3. XTZ 99 W12
4. Toshiba EP35
5. Toshiba E1
6. Panasonic BD50
7. Sony 46W4500
8. Asus EEE Box B202 160gb
9. Humax HD-PVR
10. Logitech Harmony One
11. Sennheiser RS 130

Paid for in Cash B)
Hemmabion är komplett, nu kommer det dröj läääänge innan det blir fler inköp :D

Postad 31 January 2009 - 14:36

THXcht
  • THXcht
  • Veteran

• 2340 inlägg
  • 0
Allt (elektronik och liknande, ej mat) på kreditkort som sedan betalas så fort fakturan kommer. Detta pga att jag har prisgaranti på mina kreditkort (ej betalkortet) så att upp till 90 dagar efter köpet så kan man leta billigare produkter någon annan stans i Sverige och sedan få mellanskillnaden tillbaka.

Redigerat av THXcht, 31 January 2009 - 14:36.

Postad 31 January 2009 - 14:43

Unregistered6332cbbb
  • Unregistered6332cbbb
  • Forumräv

• 882 inlägg
  • 0
när jag bestämt vad jag vill ha, lägger jag upp det på bordet, dvs. kontant. Alternativt via nätet, så har jag ett transaktionskonto som jag sätter in pengar på vid köp, på det sättet kan man aldrig dra mer än det som säljaren vill ha, funkar skitbra...

Postad 31 January 2009 - 16:39

sinnes
  • sinnes
  • Veteran

• 2237 inlägg
  • 0
Mina datorer har jag jag sparat och pröjsat för i rena cash, dock i olika omgångar såklart.
Likaså köptes xboxen cash men tv'n blev det avbetalning på, tog en 36månaders men betalade klart på 9månader då jag ville få det ur världen.

Ser inget "fel" eller "konstigt" med att folk köper tex en tv eller liknande på avbetalning.
Synd att det finns patetiska människor som ser ner på dom som gör det.

Postad 01 February 2009 - 16:14

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

• 12561 inlägg
  • 0
Cash, men med en sorts avbetalning på en månad utan varken uppläggnings avgift avi eller ränta :)

Postad 01 February 2009 - 17:39

spleendid
  • spleendid
  • Användare

• 210 inlägg
  • 0
Nybliven student här. Jag förbrukar inte särskilt mycket teknik, utan har i stort sett bara köpt ny dator när det behövts. Blir max ett storköp om året, och det har man råd med efter sommarjobbet. :)
Förra året blev det en laptop för 12k och ett högtalarsystem för 2-3k, i år kan det förmodligen bli lite mer med tanke på studielånet och lite sponsring från annat håll. Hade dock lite pengar sparade och tänkte först inviga studentrummet med en toppen-TV för runt 10k. Vet inte vad det blir härnäst, men en kamera har jag varit sugen på alldeles för länge, men något annat har alltid kommit emellan med första prioritet. Så en fin sådan tänker jag unna mig innan detta år är slut.

Redigerat av spleendid, 01 February 2009 - 17:40.

Postad 01 February 2009 - 17:48

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Själv handlar jag ALLTID kontant, dels pga att jag antagligen inte kan få nåt lån direkt, dels eftersom jag är så pass sparsam så jag alltid har pengar sparade tills jag vill ha något =) Känns skönt att veta att man kan handla stora saker direkt om det kommer upp ett ovanligt bra erbjudande eller liknande. Eller nåt man bara "måste" ha. Ska försöka hålla den här balansen så jag slipper ta så mycket lån..

Postad 02 February 2009 - 10:40

Great_Grumbledock
  • Great_Grumbledock
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Betalar alltid med cash :)

Postad 02 February 2009 - 17:01

Werokigjar
  • Werokigjar
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0
Cash cash cash, alltid cash.

Postad 03 February 2009 - 11:29

Unregisteredaa866b49
  • Unregisteredaa866b49
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Intressant diksusion detta. Men en sak är säker "cash is king" och kommer alltid förbli det. Och man blir nästan mörkrädd när man läser hur vissa här tänker/diskuterar. Jag/Vi MÅSTE ha och vi måste ha det NU. Jag anser att "leksaker" MÅSTE man inte ha. För att sen ta ett lån för något man inte måste ha känns bara huvudlöst. Lägenhet/Bil är självklara lån i mina ögon, dyr elektronik
(50 000:-) Är bara status prylar. Nu kommer jag få halva forumet emot mig; "Det är intresse" visst, fine. Lite märkligt är det ju att somliga bara värdesätter prylar och åter prylar. Vet ni alls vad upplevelser är för något? (www.google.se). OCh hur svårt är det att ha råd med något genom att ta ett lån? Herregud. Nä konsten är att ha kontanter (Då till småsaker räknat) Bil och hus är en annan sak.

Men dealen med erat "intresse" är att, det kostar, och snälla jämför det INTE med en bil eftersom en ny bil eftersom det köper man inte många ggr i livet. Men ni byter utrustning varje 6:e månad. Får en känsla att många är är smått fanatiska i sina prylar. Med dagens konjuktur läge är det nog inte bara 1 som kommer synas i lyxfällan.

Postad 03 February 2009 - 12:34

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0

Intressant diksusion detta. Men en sak är säker "cash is king" och kommer alltid förbli det. Och man blir nästan mörkrädd när man läser hur vissa här tänker/diskuterar. Jag/Vi MÅSTE ha och vi måste ha det NU. Jag anser att "leksaker" MÅSTE man inte ha. För att sen ta ett lån för något man inte måste ha känns bara huvudlöst. Lägenhet/Bil är självklara lån i mina ögon, dyr elektronik
(50 000:-) Är bara status prylar. Nu kommer jag få halva forumet emot mig; "Det är intresse" visst, fine. Lite märkligt är det ju att somliga bara värdesätter prylar och åter prylar. Vet ni alls vad upplevelser är för något? (www.google.se). OCh hur svårt är det att ha råd med något genom att ta ett lån? Herregud. Nä konsten är att ha kontanter (Då till småsaker räknat) Bil och hus är en annan sak.

Men dealen med erat "intresse" är att, det kostar, och snälla jämför det INTE med en bil eftersom en ny bil eftersom det köper man inte många ggr i livet. Men ni byter utrustning varje 6:e månad. Får en känsla att många är är smått fanatiska i sina prylar. Med dagens konjuktur läge är det nog inte bara 1 som kommer synas i lyxfällan.

Man får väl säg som så att det hela handlar lite om vad man prioriterar här i livet.
Jag skulle nog hellre låna pengar till hemmabio, eller nya högtalare än till ny bil.
En bil sjunker ju så otroligt i värde.
Sen för den delen så föredrar jag äldre där det är mer fritt fram att skriva själv.
Hade jag fått för mig att låna till bil så hade det få bli till en Camro 67-69.
Eller kanske en BelAir 55-57.. :D
Men där har vi bilar, som precis som hem är något man får se som en investering. :)

Så att låna pengar till saker är ju helt upp till var och en vad de prioriterar här i livet.
Kan inte tycka det är rätt eller fel något av det.
Har själv köpt en del på avbetalning m.m.
Men försöker nu gå över helt på Cash..
Även om det rycker lite i pryltarmen och ett par nya talare hade suttit fint just nu.. ;)

Postad 03 February 2009 - 13:04

Unregisteredaa866b49
  • Unregisteredaa866b49
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Absolut är jag medveten om att det handlar om prioriteringar, men samtidigt får jag det intrycket att många här är så pass fanatiska i grejor ung. som om dom skulle gå över lik för att få prylen NU. Jo en bil sjunker i värde, men samtidgt tar den dig från punkt A till punkt B. Men ni kan ju åka på era 100kg högtalare i stället, för ni köper ändå nya.

Postad 03 February 2009 - 13:38

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Har man inkomsten till det och inte blir satt på pottan så varför inte en avbetalning? att spara ihop till grejen kanske tar 6-7 mån och istället får jag prylen nu och betalar lika länge som jag skulle sparat, ser absolut inget fel i det.
Däremot måste man ha karaktären att verkligen betala av prylen så snabbt man bara kan vilket kan bli svårt för vissa..

Jag tog själv min Lyngdorf för 34000 på avbet och har som mål att betala av den på 6 mån vilket jag är på god väg att göra.

Postad 03 February 2009 - 14:06

snowspace
  • snowspace
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Alltid kontant förutom bostad (livsinvestering) och om man måste, så kan man låna till bilen.
Det är skönt att äga sina saker själv tycker jag, man vet aldrig när det blir finanskris :D

edit: Förresten, Frycke: Anledningen till att man lägger 50 000 på sina stereoprylar är ju just upplevelsen, inte statusen :) (Iaf så är det därför jag gör det)

Redigerat av snowspace, 03 February 2009 - 14:08.

Postad 03 February 2009 - 17:08

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0

Däremot måste man ha karaktären att verkligen betala av prylen så snabbt man bara kan vilket kan bli svårt för vissa..

Det är väl just här skon klämmer för endel personer.
Jag har tagit en massa saker på avbetalning på grund av att man vill ha en sak nu, istället för att vänta tills man sparat ihop pengarna.
Det viktiga är att ha diciplin och inte tänka "men det är bara 400kr/mån", då är man på hal is.
Men det är just detta vissa har problem med och det där "bara" blir lätt ett par tusenlappar om man inte ser upp.

Skulle dock aldrig köpa något med oseriösa lån, typ SMS lån eller dyl.
Man får alltid kolla effektiv ränta, räkna in avi-avgifter och annat i beloppet.
När man väl kommit fram till den faktiska kostnaden och man fortfarande tycker det är ok och att man har råd, why not.

Men visst, kontant är bäst :)

Redigerat av Trasan, 03 February 2009 - 17:09.

Postad 03 February 2009 - 17:31

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

Har man inkomsten till det och inte blir satt på pottan så varför inte en avbetalning? att spara ihop till grejen kanske tar 6-7 mån och istället får jag prylen nu och betalar lika länge som jag skulle sparat, ser absolut inget fel i det.

Jag tog själv min Lyngdorf för 34000 på avbet och har som mål att betala av den på 6 mån vilket jag är på god väg att göra.

Och under de 6-7 månaderna har produkten antingen fallit markant i pris, eller så har det kommit något bättre. Om man vänder på det... :)

Postad 03 February 2009 - 21:57

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Kontant, då jag inte gillar att handla med pengar jag inte har..

Postad 03 February 2009 - 22:28

Unregistered11bf6fd0
  • Unregistered11bf6fd0
  • Forumräv

• 848 inlägg
  • 0

Och under de 6-7 månaderna har produkten antingen fallit markant i pris, eller så har det kommit något bättre. Om man vänder på det... :)

...och om man sedan vänder på det igen så sker det oavsett hur man finansierar produkten.

Postad 03 February 2009 - 22:39

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0

...och om man sedan vänder på det igen så sker det oavsett hur man finansierar produkten.

Que?

Postad 04 February 2009 - 15:15

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Har tagit "räntefria" avbetalningar förr men sedan 1,5-2 år tillbaka så är det BARA cash som gäller.

Postad 04 February 2009 - 15:19

Unregistered89a7be48
  • Unregistered89a7be48
  • Veteran

• 2082 inlägg
  • 0
Kontant!
Halva nöjet att spara ihop till sin nya leksak sedan välja noga,tycker oxå det är bra att ha något att se fram emot!
/Mats

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.