Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Denon AVR-**09 *

426 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 September 2008 - 14:04

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Något sånt här kan väl fungera kanske?
Mc Crypt Powerline

Annars är ett hett tips hifimagasinet för bättre begagnade prylar.

Postad 14 September 2008 - 14:24

badpojken
  • badpojken
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Tror nog att jag får sikta på en ny subwoofer istället. Ruttet, men det verkar ju vara den enklaste och smidigaste lösningen :huh:

Postad 15 September 2008 - 05:04

AndersPa
  • AndersPa
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0
Tydligen klarar 1909 enbart uppskalning från analoga källor och inte digitala (hdmi). Betyder detta att jag inte kan koppla in min dator via hdmi och spela upp filmer på min tv via receivern?
Det är så typiskt att dom gör en så bra receiver, men som saknar en så betydelsefull funktion. :)

Postad 15 September 2008 - 06:43

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Tydligen klarar 1909 enbart uppskalning från analoga källor och inte digitala (hdmi). Betyder detta att jag inte kan koppla in min dator via hdmi och spela upp filmer på min tv via receivern?
Det är så typiskt att dom gör en så bra receiver, men som saknar en så betydelsefull funktion. :)

Den klarar av att vidarebefodra signalen, men inte uppskalning om signalen tas in genom HDMI-ingången vad jag förstår. Detsamma gäller även dyrare modeller som 2309 och 2809.

Så missta inte uppskalning med vidarebefordring, så du kan koppla datorn via HDMI-ingången och skicka signalen vidare till TV'n.

MVH
/Chuck

Redigerat av Chuck, 15 September 2008 - 06:44.

Postad 15 September 2008 - 08:29

AndersPa
  • AndersPa
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Den klarar av att vidarebefodra signalen, men inte uppskalning om signalen tas in genom HDMI-ingången vad jag förstår. Detsamma gäller även dyrare modeller som 2309 och 2809.

Så missta inte uppskalning med vidarebefordring, så du kan koppla datorn via HDMI-ingången och skicka signalen vidare till TV'n.

MVH
/Chuck

Det är ju positivt. Men innebär det att jag kommer att få bättre bild när jag t.ex. spelar upp en divx-film analogt (då den skalas upp) jämfört med om jag spelar upp den via HDMI utan uppskalning?
Låter ju isåfall dumt att använda HDMI.

Postad 15 September 2008 - 09:36

Unregisteredf9d507d8
  • Unregisteredf9d507d8
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Vet inte vilken förstärkare jag ska ha och tvekar mellan Denon 1909 och Onkyo 606.
Kommer 70-80% använda systemet för att se på film och 10% för xbox360 spelande, resten till musik.

Har beställt Canton GLE serien högtalare och Epson tw700 som projektor. Bor i en lägenhet.

(antar bägge täcker behoven) men vilken förstärkare är att rekommendera? Prismässigt ligger dom på samma nivå (om jag inte beställer Onkyo från Tyskland till ca 4000kr)

Postad 15 September 2008 - 09:44

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Vet inte vilken förstärkare jag ska ha och tvekar mellan Denon 1909 och Onkyo 606. Prismässigt ligger dom på samma nivå (om jag inte beställer Onkyo från Tyskland till ca 4000kr)

Min åsikt är att 1909 på pappret är helt klart att föredra (beror dock lite på prioriteringar givetvis). Den har mer avancerad "rumskorrigering" och andra finesser som 606 saknar.

MVH
/Chuck

Postad 16 September 2008 - 05:16

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

Det är ju positivt. Men innebär det att jag kommer att få bättre bild när jag t.ex. spelar upp en divx-film analogt (då den skalas upp) jämfört med om jag spelar upp den via HDMI utan uppskalning?
Låter ju isåfall dumt att använda HDMI.

Jag använder min 2309 som ljud och bild växel. Funkar mycket bra. Speciellt bra på digitaltvboxen som har S-video ut. DVD:n är kopplad via HDMI och även där ser jag en förändring i bilden. Alla bildsignaler har fått mer färg. Till och med frugan har upptäckt detta. Så även om den bara vidarebefodrar signalen så gör den något med den.

Har dock upptäckt ett fel. Ljudet försvinner alltid tre "blinkningar" när jag sätter på DVD eller när den byter lager! Verkar som att den försöker bestämma sig var den skall ta ljudet ifrån.

MVH
JOEKO

Postad 16 September 2008 - 06:51

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Alla bildsignaler har fått mer färg. Till och med frugan har upptäckt detta. Så även om den bara vidarebefodrar signalen så gör den något med den.

MVH
JOEKO

Det är ju INTE bra...Har du testat med att ha alla bildbehandling AV?

Man vill ju inte ha en förändring på tex en 1080p-signal från en Blu-rayspelare. utan enbart en "pass trough".

MVH
/g

Postad 16 September 2008 - 08:49

KeeKe
  • KeeKe
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
ska man välja Denon 1909 eller marantz SR5003 ???
de är iprincip samma förstärkare, fast marantz har högre bit ? :S

Postad 16 September 2008 - 09:48

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

ska man välja Denon 1909 eller marantz SR5003 ???
de är iprincip samma förstärkare, fast marantz har högre bit ? :S

Njae, Marantz har inte funktionerna Dynamic EQ och Dynamic Volume till exempel.

Vad menar du med "högre bit"?

MVH
/Chuck

Postad 16 September 2008 - 10:24

AndersPa
  • AndersPa
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Jag använder min 2309 som ljud och bild växel. Funkar mycket bra. Speciellt bra på digitaltvboxen som har S-video ut. DVD:n är kopplad via HDMI och även där ser jag en förändring i bilden. Alla bildsignaler har fått mer färg. Till och med frugan har upptäckt detta. Så även om den bara vidarebefodrar signalen så gör den något med den.

Har dock upptäckt ett fel. Ljudet försvinner alltid tre "blinkningar" när jag sätter på DVD eller när den byter lager! Verkar som att den försöker bestämma sig var den skall ta ljudet ifrån.

MVH
JOEKO

Trevligt!
Tack för infon!

Postad 17 September 2008 - 09:09

Micleg
  • Micleg
  • Forumräv

• 503 inlägg
  • 0
JOEKO, har du testat att sätta vald ljudingång "hårt" eller står den på auto? Kommer inte ihåg om detta val finns på HDMI-ingångarna. Sedan kan det vara en effekt av Dynamic Volume också.

Redigerat av Micleg, 17 September 2008 - 09:09.

Postad 17 September 2008 - 18:07

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

JOEKO, har du testat att sätta vald ljudingång "hårt" eller står den på auto? Kommer inte ihåg om detta val finns på HDMI-ingångarna. Sedan kan det vara en effekt av Dynamic Volume också.

Skall kolla detta!

MVH
JOEKO

Postad 17 September 2008 - 18:10

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

Det är ju INTE bra...Har du testat med att ha alla bildbehandling AV?

Man vill ju inte ha en förändring på tex en 1080p-signal från en Blu-rayspelare. utan enbart en "pass trough".

MVH
/g

Vet inte riktig vilka inställningar jag har på och av. Skall dock kolla upp detta. Tycker själv inte det är ett stort problem eftersom jag kan ställa in TV-n så den passar den nya färgskalan.

MVH
JOEKO

Postad 17 September 2008 - 23:43

Unregistered668c8ecd
  • Unregistered668c8ecd
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Passar DENON AVR-1909 bra tillsammans med XTZ 99.36 som frontar och XTZ 99.25 SHEILDED som center?

Undrar även om det går att gå över till hörlursläge med fjärrkontrollen? Dvs kan jag ha hörlurarna i hela tiden och bara klicka på fjärren för att stänga av högtalarljudet och styra och njuta ljudet i lurarna istället?

//dira

Postad 18 September 2008 - 14:34

colonia
  • colonia
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
går i tankar på att köpa en denon 2309 och CERWIN-VEGA HD-63 högtalarsystem - 5.1 system. någon som vet om 2309 klarar att få ur all kraft ur CERWIN-VEGA högtalarna?? eller behöver man något tyngre till dessa högtalare?

Postad 19 September 2008 - 08:42

timeout
  • timeout
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Då jag nyss påbörjat en uppgradering av min av-lösning genom att köpa en LE-46A656 så ska jag nu ge mig på audio.
Jag har bara i-dagsläget en Denon PMA 735 samt ett par Dali 808'er (det har fungerat! :) ) men har sneglat på att gå på AVR-1909 (1908 tills idag då jag såg 1909 :D )
Jag hade även funderat på att bygga 5.1 runt mina Dali 808'er alt köpa DALI Concept 6 högtalarsystem och ge bort det gamla men det känns som jag skulle sakna 8'erna :P

Iaf, min fråga är väl om 1909 klarar av 808'erna och ev. motsvarande center/bak/sub som i Concept 6 systemet ovan? Dvs om jag bara köper dom delarna separat...
Jag lyssnar en hel del på musik ("clubmusik"/trance/dance etc... sällan hårdrock motsv..) men ska väl ge mig på ordentligt filmtittande nu när man har en stabil tv.

Postad 19 September 2008 - 11:57

badpojken
  • badpojken
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Nu har jag skaffat mig en aktiv subwoofer, och jäklar ja.. Det är en helt annan ljudupplevelse jämfört mot min gamla kompakta Pioneer-reciever. Nästa steg blir att byta ut 5.0-högtalarna (0.1 är ju subben :P), det blir väl kanske inom ett halvår eller kanske tidigare, beroende på hur väl bonusen faller ut :)

Postad 20 September 2008 - 18:02

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0

Vet inte riktig vilka inställningar jag har på och av. Skall dock kolla upp detta. Tycker själv inte det är ett stort problem eftersom jag kan ställa in TV-n så den passar den nya färgskalan.

MVH
JOEKO

Har kollat inställningarna nu.

Både TV och DVD var inställda på bildförbättring. Alltså inte konstigt att bilden blivit lite annorlunda.

Skall köpa en Blu-Ray och testa att ta bort denna "hjälp".

MNVH
JOEKO

Har nu ändrat på inställningarna. De var AUTO. Nu har jag valt HDMI. Borde ta hand om problemet.

MVH
JOEKO

Postad 21 September 2008 - 09:54

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Jag har så gott som bestämt mig för Onkyo 606. Superbra omdömen i alla tester. Mycket bra bioljud och bra musikljud. Dock så måste man poängtera att Denon 1909 brukar inte vara med i dessa tester. Hemmabio 8/9 och Bild &Ljud hemma 8/9 testade receivrar i denna prisklass utan att ha med 1909. Undrar varför?

Problemet är att jag nu upptäckt att folk klagar ganska kraftigt på att Onkyo blir mycket varm + att det tydligen ska vara problem med nån slags surr i högtalarna när man kopplar Playstation 3 via hdmi. Och det är precis det jag ska. Så här ser min bänk ut:

Postad bild

PS3a behöver stå svalt, annars låter fläkten och förstör stämmningen. Med andra ord så är det inte särskilt bra att älda på underifrån med en varm receiver :)

Så nu undrar jag om ljudkvalité på 1909 kan mätas med Onkyos? En person tidiager i denna tråd klagade på att denon inte är speciellt bra på musik. Finns det något annat jag missar om jag väljer Denon? Finns det saker på Denon som är bättre?

Postad 21 September 2008 - 10:40

AndersPa
  • AndersPa
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Jag har så gott som bestämt mig för Onkyo 606. Superbra omdömen i alla tester. Mycket bra bioljud och bra musikljud. Dock så måste man poängtera att Denon 1909 brukar inte vara med i dessa tester. Hemmabio 8/9 och Bild &Ljud hemma 8/9 testade receivrar i denna prisklass utan att ha med 1909. Undrar varför?

Problemet är att jag nu upptäckt att folk klagar ganska kraftigt på att Onkyo blir mycket varm + att det tydligen ska vara problem med nån slags surr i högtalarna när man kopplar Playstation 3 via hdmi. Och det är precis det jag ska. Så här ser min bänk ut:

Postad bild

PS3a behöver stå svalt, annars låter fläkten och förstör stämmningen. Med andra ord så är det inte särskilt bra att älda på underifrån med en varm receiver :)

Så nu undrar jag om ljudkvalité på 1909 kan mätas med Onkyos? En person tidiager i denna tråd klagade på att denon inte är speciellt bra på musik. Finns det något annat jag missar om jag väljer Denon? Finns det saker på Denon som är bättre?

Om man säger så här då.
Finns det någon Denon 1909 är bra på som inte Onkyo är bra på? Skulle väl vara att den kanske inte blir lika varm, men det vet inte jag någonting om.
Jag har samma problem med min PS3 som du att den blir varm och att fläktarna ökar när jag ser på film. Jag hörde någonstans att kylningen fungerar bättre om den står upp. Jag skall testa det.

Postad 21 September 2008 - 11:45

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Om man säger så här då.
Finns det någon Denon 1909 är bra på som inte Onkyo är bra på? Skulle väl vara att den kanske inte blir lika varm, men det vet inte jag någonting om.
Jag har samma problem med min PS3 som du att den blir varm och att fläktarna ökar när jag ser på film. Jag hörde någonstans att kylningen fungerar bättre om den står upp. Jag skall testa det.

Mätningar av värmen har gjorts på båda på ett utlädskt forum, här är sammanfattning:

"The 1909 is a relatively cool-running component. Installed in a 5.1 system, on an open shelf, with 8" of clearance on the sides and 5" of clearance on the top and back, the 1909 had a temperature rise of 26F -28F (14C - 15C) after running for 2 hours at a volume of -18dB.

For a comparison, an Onkyo TX-SR606 installed in the same system had a temperature rise of 50F - 52 F (28C - 29C) under the same conditions."

Min PS3a ökar inte fläktljudet vid filmtittande, förutom i somras när det blev 28 grader inne i min lägenhet. Men får jag en mycket varm receiver i närheten så kanske den kommer att påverka min PS3a.

Kan någon av er ägare berätta vad ni tycker om musikljudet från vanlig CD?

Redigerat av Adamski, 21 September 2008 - 11:45.

Postad 21 September 2008 - 11:54

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Någon som vet om vi kommer att få en
DENON AVR-3809 samt DENON AVR-4309 serie eller blir det A-modellerna som tar över helt och hållet med dess lilla uppdatering? Och om jag förstått rätt så är det absolut ingen skillnad i vare sig Ljud eller Bild kvalite mellan dom?

Postad 21 September 2008 - 15:46

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Någon som vet om vi kommer att få en
DENON AVR-3809 samt DENON AVR-4309 serie eller blir det A-modellerna som tar över helt och hållet med dess lilla uppdatering? Och om jag förstått rätt så är det absolut ingen skillnad i vare sig Ljud eller Bild kvalite mellan dom?

Det kommer nya modeller av de du nämner, men de kommer inte att heta XX09, utan 3810 och 4310 eller motsvarande. Dessa kommer visar på CES i vinter.

Om det är skillnader i ljud och bild låter jag vara osagt.

MVH
/Chuck

Postad 21 September 2008 - 16:46

JOEKO
  • JOEKO
  • Användare

• 172 inlägg
  • 0
Jag testade mina Dynaudio Audience 42:or i butik med Onkyo 605:an. Spelade inte riktigt ut tycker jag. Valde ett drygt år senare DENON AVR 2309. Dessa kan inte jämföras rakt av eftersom mitt val var dyrare. Jag är dock nöjd med Hi-Fi kvalitén. Det är väldigt viktigt att utgå från vilka komponenter man har själv, och då framförallt högtalarna.

Jag vet dock att Denon har bättre ljud och bild chip än ONKYO. Detta är värt att tänka på då jag är mycket nöjd med 2309:ans (samma som 1909) inställningsmöjligheter.

Skall också tilläggas att jag tidigare hade en äldre ONKYO som jag anser mig ha uppgraderat i från.

MVH
JOEKO

Postad 21 September 2008 - 17:10

dunderolga
  • dunderolga
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Är 2809 bättre än 2808 på något sätt förutom att den har dynamiq eq/volume? Sen har den också marginellt bättre effekt. 7*115w mot 08ans 110w per kanal.

Sen har den fler hdmi-ingångar så klart. Så är 2809 bättre än 2808 på något annat än ovannämnda?

Sedan undrar jag också om någon vet om deras effektangivelser stämmer? Det står ju 115w respektive 110w per kanal kontinuerligt, dvs med alla kanaler drivna samtidigt? Stämmer detta eller droppar effekten ner väldigt mycket med satmliga kanaler drivna?

Sedan undrar jag om ni tycker det blir stor skillnad när ni använder de två sista kanalerna till att bi-ampa era frontar? Man har ju hört att transformatorerna helt enkelt är för klena och begränsade i receivers/hemmabioförstärkare för att man ska få ett hörtbart lyft.

Jag har själv en 2808 och känns ju lite surt om 2809an kommer gå på 9000 både i svart och silver. :)

Postad 21 September 2008 - 17:17

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1423 inlägg
  • 0
Nu är det nog lite offtopic här, men jag har en 3808:a som inte blir ett dugg varm trots att den står ganska trångt i en tv bänk med bara dryga 15cm luft ovanför och knappt inge luft bakåt eller åt sidorna. Trots ganska intensivt mangel på -20db så blir den inte varm. Har i och för sig ganska lättdrivna högtalare. Men ändå... Ljudet från 3808:an är väldigt mycket mer behagligt än från min Rotel RA-03 och Rotel CD-02 jag hade innan. Spelar i och för sig bara flac filer från nätverket numera men jag upplever som att Denonen har mycket mer distinkta anslag än vad Roteln hade. Trummor, gitarrer, sång och tal är mycket lättare att plocka ut ur ljudbilden nu än vad det var innan.

Jag kan tänka mig att många av de här egenskaperna går igen i de mindre modellerna också...

Postad 21 September 2008 - 22:37

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0

Det kommer nya modeller av de du nämner, men de kommer inte att heta XX09, utan 3810 och 4310 eller motsvarande. Dessa kommer visar på CES i vinter.

Om det är skillnader i ljud och bild låter jag vara osagt.

MVH
/Chuck

Ok, det låter gött =)
Då väntar jag i alla fall till senare i år eller en bit in till nästa år "om jag orkar" och ser hur det blir som. Vet du eller någon när CES kommer vara?

o tackar för infon

Redigerat av Camridge, 21 September 2008 - 22:37.

Postad 22 September 2008 - 09:11

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
1909:an skalar upp analoga signaler till 1080p, är det rätt? Om jag kopplar in min dvd-spelare, så får jag uppskalning. Men hur är det med den koaxiala kabel-tv-ingången, skalar den upp? ...eller är jag helt ute och cyklar?

Postad 22 September 2008 - 10:53

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

1909:an skalar upp analoga signaler till 1080p, är det rätt? Om jag kopplar in min dvd-spelare, så får jag uppskalning. Men hur är det med den koaxiala kabel-tv-ingången, skalar den upp? ...eller är jag helt ute och cyklar?

Om du tar in din kabel-tv från en digitaltvbox och sen drar videokablage från den till receivern borde den skala, samma sak om du tar in antennkabeln i en DVD med hårddisk och sen vidare genom receivern...Men om 1909:an skalar till 1080p har jag tyvärr ingen aning om.

Redigerat av KJE, 22 September 2008 - 10:55.

Postad 22 September 2008 - 11:54

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0
1909 skalar upp anloga ingångar till 1080p på HDMI-utgången, den skalar INTE upp andra källor på HDMI-ingången.

MVH
/Chuck

Postad 24 September 2008 - 10:33

Unregistered5ab5a3a9
  • Unregistered5ab5a3a9
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0

1909 skalar upp anloga ingångar till 1080p på HDMI-utgången, den skalar INTE upp andra källor på HDMI-ingången.

MVH
/Chuck

Detta är du helt säker på ?? För en säljare på hifiklubben påstår annat.
Vart har du läst det ??

//Jimmy

Postad 24 September 2008 - 11:41

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Saxat från hemsidan:

"Till skillnad från många av konkurrenterna klarar AVR-1909 konvertering av alla analoga videosignaler tack vare sin inbyggda Faroudja-videoprocessor som har uppskalning till 1080p HD-upplösning. "

"Till skillnad från DENONs toppmodeller klarar AVR-1909 dock inte att skala upp bilden från anslutna HDMI-källor, bara de som är analoga."

Postad 24 September 2008 - 11:47

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Detta är du helt säker på ?? För en säljare på hifiklubben påstår annat.
Vart har du läst det ??

//Jimmy

I användartrådar för 1909 på AVS, och på Denons hemsida.

Men helt säker är jag inte, men ganska. :)

MVH
/Chuck

Postad 24 September 2008 - 12:15

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
Men vad är det som inte skulle stämma? Menar ni att den även ska kunna skala upp signaler som kommer hdmi in?

Postad 24 September 2008 - 13:14

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Men vad är det som inte skulle stämma? Menar ni att den även ska kunna skala upp signaler som kommer hdmi in?

Jag vet inte vad du menar men 1909 skalar upp analoga signaler och skickar det ut som 1080p via HDMI-utgången.

Dock kan den inte skala om signaler som kommer in via HDMI.

MVH
/Chuck

Postad 24 September 2008 - 13:19

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Jag vet inte vad du menar men 1909 skalar upp analoga signaler och skickar det ut som 1080p via HDMI-utgången.
Dock kan den inte skala om signaler som kommer in via HDMI.
MVH
/Chuck

Jag menar precis det du menar. Det är Jimmy som hade en annan uppfattning, eller snarare snubben på hifi-klubben.

Postad 24 September 2008 - 13:24

Unregistered668c8ecd
  • Unregistered668c8ecd
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
1909 Kan INTE skala upp HDMI källor! Dvs. skickar du in 720p via hdmi så skalar den INTE upp bilden. Utan fungerar då som repeater och skickar ut 720p.

Dvs. skicka alltid in 1080p via HDMI :)

Postad 24 September 2008 - 13:30

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Jag menar precis det du menar. Det är Jimmy som hade en annan uppfattning, eller snarare snubben på hifi-klubben.

Oj, jag läste fel namn på inlägget ovan. ledsen för det.

MVH
/Chuck

Postad 24 September 2008 - 14:09

Unregistered5ab5a3a9
  • Unregistered5ab5a3a9
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Tackar för snabba svar. Jag som nästan hade bestämt mig för en 1909, frågan är nu bara om man även kan komma att behöva skala upp en hdmi signal.

Postad 24 September 2008 - 18:59

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Tackar för snabba svar. Jag som nästan hade bestämt mig för en 1909, frågan är nu bara om man även kan komma att behöva skala upp en hdmi signal.

Precis. Jag undrar samma sak. Jag tänker mig ett scenario.
Jag streamar divx från datorn till PS3an, vidare hdmi till receiver och till sist hdmi till LCD-tv. Detta kommer 1909:an inte kunna skala upp. Min fråga är, kan överhuvudtaget några apparater göra detta? Vilka i så fall? Kan Onkyo 606 göra det?

Postad 24 September 2008 - 20:44

Unregistered668c8ecd
  • Unregistered668c8ecd
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Precis. Jag undrar samma sak. Jag tänker mig ett scenario.
Jag streamar divx från datorn till PS3an, vidare hdmi till receiver och till sist hdmi till LCD-tv. Detta kommer 1909:an inte kunna skala upp. Min fråga är, kan överhuvudtaget några apparater göra detta? Vilka i så fall? Kan Onkyo 606 göra det?

Skickar du ut 1080p med ps3:an så skalar den ju upp din divx film ;)

Redigerat av Unregistered668c8ecd, 24 September 2008 - 21:26.

Postad 24 September 2008 - 21:01

Adamski
  • Adamski
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0

Skickar du ut 1080p med ps3:an så skolar den ju upp din divx film ;)

Tack. Jag hämtar en 1909 nästa vecka :)

Postad 24 September 2008 - 23:31

Unregistered5ab5a3a9
  • Unregistered5ab5a3a9
  • Användare

• 142 inlägg
  • 0
Ett exempel, säg att ja har en digitalbox med hdmi men som bara skickar ut 720p till en full-hd tv. Vilket blir då bäst om jag kopplar den med hdmi till 1909:an och bara låter signalen passera eller om man väljer några alternativa kopplingar typ s-vhs eller composite och låter 1909:an skala upp signalen.

//Jimmy

Postad 25 September 2008 - 07:11

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
I regel bör du använda den maskin som skalar bäst för just det ändamålet. Det är näst intill omöjligt att svara på frågan om du ska skala upp bilden i digitalboxen, DVD spelaren, recievern eller TVn. Trial and error... Du måste testa dig fram själv till det som ger dig bäst resultat. Tänk dock på att försöka hålla nere ANTALET uppskalningar. Ibland tänker man inte på att någon apparat i kedjan redan skalar upp en gång.

Personligen skulle jag undvika S-VHS och komposit om jag vore du Malvolence. Jag skulle inte ens ta i dessa kontakter med tång eller tänka på det. Uppskalning är inget mirakelverktyg hur mycket tillverkarna än vill ge sken av det. Ingen uppskalning i världen kan göra en redan dålig bild bäst.

Jag uppskattar passthrough och konvertering av analoga signaler till HDMI mer än uppskalning i en reciever. Uppskalningen kan lika gärna göras (och bli bättre i många fall) om det görs redan hos källan.

Men som alltid... different strokes for different folks.

Postad 27 September 2008 - 06:32

AndersPa
  • AndersPa
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Sedan undrar jag också om någon vet om deras effektangivelser stämmer? Det står ju 115w respektive 110w per kanal kontinuerligt, dvs med alla kanaler drivna samtidigt? Stämmer detta eller droppar effekten ner väldigt mycket med satmliga kanaler drivna?

Denon mäter med två kanaler i drift.

Postad 29 September 2008 - 11:51

dipling
  • dipling
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Ingen som har en 1909 som kan svara på ljudintrycken vid musiklyssning?

Ska ha ett par "Minipod" och en "Bass Station" till.

Postad 29 September 2008 - 17:02

Merkurius
  • Merkurius
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Beställde en 2809 idag! En svart. Leverans nästa vecka. Får återkomma med lite omdömen och intryck när den kommit. ;)

Postad 29 September 2008 - 18:01

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

Beställde en 2809 idag! En svart. Leverans nästa vecka. Får återkomma med lite omdömen och intryck när den kommit. ;)

Kul, jag tycker 2809 verkar väldigt vettig med smarta funktioner till ett bra pris.

MVH
/Chuck

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.