Postad 20 November 2008 - 21:35
Postad 28 November 2008 - 12:53
Postad 03 December 2008 - 12:21
Postad 03 December 2008 - 13:29
Postad 03 December 2008 - 15:41
kondingarna e bra om dom tål minst 100v tycker jag
Edit: komponenterna fässter du med fördel på en egen platta av typ masonit eller plyfa eller liknande kör jag alltid på med bra resultat, limma med silikon och använd band till större spolar m.m.
om dte e mycket trångt/små lådor så kan du fästa komponenterna direkt i lådan annars, men blir svårare att i efterhand göra ändringar dock....
Redigerat av DVD-ai, 03 December 2008 - 15:44.
Postad 06 December 2008 - 16:34
en fråga bara, på membranen är röd prick plus eller minus? och vit är då det andra.
När vi sätter fast membraneni lådan behöver vi ngn form av tätningslist så det blir tätt mellan lådan och elementen, det finns på subb elementet men inte på wofferna eller diskanterna, kanske räcker det med hårt fästa skruvar?
Redigerat av Gloveus, 06 December 2008 - 16:36.
Postad 06 December 2008 - 20:25
Testade att fläta en bit 4g 1,5mm EKK, som ligger vid ett av basrören, tyckte den blev riktigt bra.
Alltm_jligt.jpg 48.49K
1 Antal nerladdningarMycket skruvar ska det vara!
L_da.jpg 38.46K
1 Antal nerladdningarSå ser det ut när vi sågat hål och satt ner ementen, riktigt tätt blev det =)
Framsida.jpg 39.95K
1 Antal nerladdningarNu får vi se om det är så bra som jag hört att det ska vara.
Slutsteg.jpg 53.47K
1 Antal nerladdningarVi har inte hunnit fixa subben än men det kommer snart det =)
kommentera gäran, och tips på hur vi fäster och gör ett bra filter.
Postad 06 December 2008 - 23:10
oki doki, tackar då ska det inte vara ngra probs, här kommer lite bilder på hur det går för oss
Testade att fläta en bit 4g 1,5mm EKK, som ligger vid ett av basrören, tyckte den blev riktigt bra.Alltm_jligt.jpg 48.49K 1 Antal nerladdningar
Mycket skruvar ska det vara!L_da.jpg 38.46K 1 Antal nerladdningar
Så ser det ut när vi sågat hål och satt ner ementen, riktigt tätt blev det =)Framsida.jpg 39.95K 1 Antal nerladdningar
Nu får vi se om det är så bra som jag hört att det ska vara.Slutsteg.jpg 53.47K 1 Antal nerladdningar
Vi har inte hunnit fixa subben än men det kommer snart det =)
kommentera gäran, och tips på hur vi fäster och gör ett bra filter.
Fan va skysst det där blir
Filter kan du fästa med skruv om det går, annars parmanent med lim. Jag fäste med skriv och användr en EK skiva att fästa komponenterna på, kolla min tråd
/Tim!
Postad 06 December 2008 - 23:23
Postad 08 December 2008 - 15:08
Se nu till att ladda upp mycket byggbilder Gloveus!
Mvh
AlexanderE
Postad 08 December 2008 - 17:07
Postad 10 December 2008 - 13:16
Filter1.JPG 102.42K
1 Antal nerladdningar
Filter2.JPG 55.77K
1 Antal nerladdningarhär är baksidan, syns ganska otydligt men det syns iaf där vi tänker sätta basröret och längre ner ser man kryss för terminalerna.
Baksida.JPG 40.44K
1 Antal nerladdningar
Postad 11 December 2008 - 08:23
Postad 11 December 2008 - 10:18
Postad 11 December 2008 - 10:26
Sida
Postad 11 December 2008 - 12:56
Får inte riktigt bilderna på den sidan att gå ihop med resultatet.. Är meningen att få så låg induktans som möjligt?som på denna länklen ska du sätta spolarna för bästa resultat, alltså minsta störnings möjlighet mellan spolarna
![]()
Sida
Postad 11 December 2008 - 14:12
Det man vill ha är att spolarna inte ska ändra sig från startvärdet
så liger spolen på 3mH så ska den inte påverkas av den andra så att det blir variationer mellan 2,8 eller 3,2 mH när man börjar spela...
Postad 11 December 2008 - 14:31
Postad 18 December 2008 - 10:11
tips på bra sätt att försänka elementen på ett snyggt sätt?, tipsa gärna.
som sagt fler bilder kommer poå fredag!
/adam
Postad 18 December 2008 - 10:13
bara sätta en centrum spik eller så och dra fräsen runt i en cirkel
Redigerat av DVD-ai, 18 December 2008 - 10:14.
Postad 18 December 2008 - 13:28
Postad 18 December 2008 - 15:37
Postad 19 December 2008 - 21:44
filter nummer två
Filter_2.JPG 69.28K
1 Antal nerladdningarvet inte hur man ska fästa kablarna på bästa sätt inne i lådorna men jag fäste med silvertejp och häftapparat :/ men brukar man limma lr? jag tror iofs att det här fungerar men det kanske inte är optimalt?
Insida2.JPG 29.3K
1 Antal nerladdningarmed dämp ser det ut så här
Insida1.JPG 33.12K
2 Antal nerladdningarnu ser de ut så här fixade.
Front.JPG 52.55K
1 Antal nerladdningarska koppla in dom imorn och test spela dom med basen så det kommer lite mer imorn!!
tips och ideé välkomnas!
/adam
Postad 19 December 2008 - 22:09
Dock så ser bygget väldigt bra ut so far.
Mvh
AlexanderE
Postad 19 December 2008 - 23:41
Postad 20 December 2008 - 00:22
En ska, testa att lägga dämpen ett jämnt lager i hela lådan.
Postad 20 December 2008 - 21:51
idag fixade vi klart båda sateliterna och började spela på dem, först och främst blev vi väldigt glada att allt fungerade på första försöket, vi var rädda att ngn lödning skulle släppa men icke, det fungerade.
trots att de endast är små 5" så bidrog de med ganska bra bas tycker jag, varm och förhållandevis fyllig. precis vid början var diskanten rätt så skarp men redan efter en halv timme till en timme var den mkt bättre.
jag har inget hifi öra direkt men när jag jämmförde med mina Canton GLE 403 så var det inte så stor skillnad, cantonen hade ett större ljud men basen var nästan bättre i de ny byggda, varmare och rundare.
vi var väldigt nöjda så nu återstår endast att limma ihop basen och koppla in den och sen att slipa, spackla, slipa, spackla,slipa, spackla, slip och slipa lite till, sen är det att grundmåla ngra gånger sen på med färgen, får se vilken färg det blir, men antagligen en mörk metallic, kanske mörk grön lr röd, lr ngt.
återkommer med mer bilder och dylikt när vi fixat mer!
Åker och firar jul imorn så god jul på er alla!
/adam
Postad 09 January 2009 - 15:27
ska koppla in subben också, den är färdigbyggd och redo för testing, kan ngt gå sönder om ledarna går mot varandra precis där man fäster dem till slutsteget, jag menar då borde ju bara inget ljud komma lr hur? är jag ute och cyklar? inget kan gå sönder?
Postad 09 January 2009 - 21:00
tjena, nu är jag tbx, köpt spackel och lite fint sandpapper och litegrundfärg.
ska koppla in subben också, den är färdigbyggd och redo för testing, kan ngt gå sönder om ledarna går mot varandra precis där man fäster dem till slutsteget, jag menar då borde ju bara inget ljud komma lr hur? är jag ute och cyklar? inget kan gå sönder?
Humm det tror jag ej. Men det är väl bara att hålla dem isär
Postad 10 January 2009 - 09:16
Postad 10 January 2009 - 13:07
Postad 10 January 2009 - 14:36
Postad 10 January 2009 - 14:44
Postad 11 January 2009 - 09:52
Du behöver inte dela av det alls, höga frekvenser skadar som sagt inte baselement. Däremot kan diskantelement skadas rätt enkelt av låga frekvenser men det är pga den begränsade xmaxen framför allt.
Exakt.....för lågt delad eller odelad diskant pressas förbi sitt X-max ja tom. sitt X-mech om man drar på alltför mkt och då knäcks diskanten. Så när man labbar med odelad diskant skall man ta det lugnt o fint.
För att ställa till ÄNNU mer oreda för grabben så är det varke för mkt effekt eller för höga frekvenser som knäcker bas/mellanregister i de flesta fallen.....det är snarare avsaknad av effekt vilket medför att man vill höja för mkt och pressar förstärkaren mer än dne klarar med distortion som följd. Och det är distortionen som skadar högtalarna
Postad 11 January 2009 - 11:10
För att ställa till ÄNNU mer oreda för grabben så är det varke för mkt effekt eller för höga frekvenser som knäcker bas/mellanregister i de flesta fallen.....det är snarare avsaknad av effekt vilket medför att man vill höja för mkt och pressar förstärkaren mer än dne klarar med distortion som följd. Och det är distortionen som skadar högtalarna
Men, ska vi spinna vidare är det produkten av distortion som knäcker högtalarna, klippning, som resulterar i likström.
Postad 11 January 2009 - 11:13
Postad 11 January 2009 - 12:42
Men, ska vi spinna vidare är det produkten av distortion som knäcker högtalarna, klippning, som resulterar i likström.
eller bara det simpla scenariot att man spelar för högt och överträder Xmac och/eller Max effekttåligheten vid en given frekvens
Detta är inte nödvändigt helt samma sak som redan nämnda orsaker, distorsionen framträder om man har en klen stärkare som man pressar eller om man har mycket hårt komprimerad musik.
Alltså så är även mycket hårt komprimerad musik en stor bov i dramat då det blir löjligt lätt att spela sönder med flesta högtalare med i stort sätt vilken stärkare som hällst....
Att överträda Xmec (förutsätter såklart ta man redan överskridit Xmax.. och ökar distorsion en markant), är något som man gör genom att spela för högt (och detta gör man simplast genom att ha en kraftig stärkare), bara för att man ligger exakt på gränsen så behöver det inte dissta nämnvärt eller av andra orsaker som IM-disturtion eller konuppbrytningar låta dåligt, beror helt på konstruktionen som sådan.
Och en riktigt lyckad konstruktion (av båda själva element vs låda + filter) tycker jag är en konstruktion som aldrig låter dåligt på grund av detta... däremot börjar stärkaren att dissta så är det ju en annan sak...
Sedan så har ju vi inte ens skrapat på ytan då det finns otroligt mycket mer som påverkar och olika orsaker till att ett element kan gå sönder...
Gällande i detta fall:
Gloveus: det är ingen som häls fara att koppla ditt baselement direkt till stärkaren och köra utan filter, men diskanten ska du absolut inte göra det samma med !
Den dör redan vid mycket små in effekter och detta på grund av att Xmec överskrids direkt och att även max ineffekt gällande spolens data vid låga frekvenser är i det närmaste löjeväckande låg, speciellt vid diskantens Fs är detta mycket känsligt...
Så det e bara att köra hårt och testa basen med vilken stärkare som hälst
Redigerat av DVD-ai, 11 January 2009 - 12:48.
Postad 19 February 2009 - 18:06
Postad 05 March 2009 - 16:44
Ha de gött tills vidare!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
49 bilder
12 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?