Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Projektarbete: 2.1 system

232 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 November 2008 - 21:35

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
ok, hehe dåså, då är det abra att invänta leveransen från bmm-electronics sen tutar vi, kommer komma upp med bilder så fort bygget börjat :)

Postad 28 November 2008 - 12:53

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
nu var nästan alla bitar utsågade och leveransen från bmm är skickad idag, så vi borde få ihop lådorna i nästa vecka ngn gång och kanske tillochmed bygga filterna nästa vecka =)

Postad 28 November 2008 - 20:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Spännande, bilder förväntas ! :rolleyes:

Postad 03 December 2008 - 12:21

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
kommer med bilder så fort det bror min kommer hem med kameran, hur vet man vilken som är pluspolen och minuspolen på alla komponenter, eller vet var man ska löda ihop kompoenterna, på tex elementen?

Postad 03 December 2008 - 13:29

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Kondensatorerna, spolarna och motstånden ska vara bipolära och elementen är märkta med antingen symbol eller färg.

Postad 03 December 2008 - 15:41

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
spolarna spelar ingen roll och inte heller motstånden, men se till så att du köpar bipolära kondansatorer om du ska köpa elektrolyt... köper du polyester eller polypropylen så är det inget problem och det e bara att köra :)
kondingarna e bra om dom tål minst 100v tycker jag :wub:

Edit: komponenterna fässter du med fördel på en egen platta av typ masonit eller plyfa eller liknande kör jag alltid på med bra resultat, limma med silikon och använd band till större spolar m.m.
om dte e mycket trångt/små lådor så kan du fästa komponenterna direkt i lådan annars, men blir svårare att i efterhand göra ändringar dock....

Redigerat av DVD-ai, 03 December 2008 - 15:44.

Postad 06 December 2008 - 16:34

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
tjena igen, första bilderna kommer ikväll!

en fråga bara, på membranen är röd prick plus eller minus? och vit är då det andra.

När vi sätter fast membraneni lådan behöver vi ngn form av tätningslist så det blir tätt mellan lådan och elementen, det finns på subb elementet men inte på wofferna eller diskanterna, kanske räcker det med hårt fästa skruvar?

Redigerat av Gloveus, 06 December 2008 - 16:36.

Postad 06 December 2008 - 16:53

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Ja, det ska vara tätt mellan låda och element
Ja, rött är plus

Postad 06 December 2008 - 20:25

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
oki doki, tackar då ska det inte vara ngra probs, här kommer lite bilder på hur det går för oss B)
Testade att fläta en bit 4g 1,5mm EKK, som ligger vid ett av basrören, tyckte den blev riktigt bra.
Bifogad fil  Alltm_jligt.jpg   48.49K   1 Antal nerladdningar
Mycket skruvar ska det vara!
Bifogad fil  L_da.jpg   38.46K   1 Antal nerladdningar
Så ser det ut när vi sågat hål och satt ner ementen, riktigt tätt blev det =)
Bifogad fil  Framsida.jpg   39.95K   1 Antal nerladdningar
Nu får vi se om det är så bra som jag hört att det ska vara.
Bifogad fil  Slutsteg.jpg   53.47K   1 Antal nerladdningar

Vi har inte hunnit fixa subben än men det kommer snart det =)
kommentera gäran, och tips på hur vi fäster och gör ett bra filter.

Postad 06 December 2008 - 23:10

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

oki doki, tackar då ska det inte vara ngra probs, här kommer lite bilder på hur det går för oss :D
Testade att fläta en bit 4g 1,5mm EKK, som ligger vid ett av basrören, tyckte den blev riktigt bra.
Bifogad fil  Alltm_jligt.jpg   48.49K   1 Antal nerladdningar
Mycket skruvar ska det vara!
Bifogad fil  L_da.jpg   38.46K   1 Antal nerladdningar
Så ser det ut när vi sågat hål och satt ner ementen, riktigt tätt blev det =)
Bifogad fil  Framsida.jpg   39.95K   1 Antal nerladdningar
Nu får vi se om det är så bra som jag hört att det ska vara.
Bifogad fil  Slutsteg.jpg   53.47K   1 Antal nerladdningar

Vi har inte hunnit fixa subben än men det kommer snart det =)
kommentera gäran, och tips på hur vi fäster och gör ett bra filter.

Fan va skysst det där blir B) Jag har likadant element fast 6,5" :)

Filter kan du fästa med skruv om det går, annars parmanent med lim. Jag fäste med skriv och användr en EK skiva att fästa komponenterna på, kolla min tråd :D

/Tim!

Postad 06 December 2008 - 23:23

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
tackar tackar, vill fixa dom nu! synd att man inte har hur mkt tid som helst B) mm har kollat och läst din tråd, verkar riktigt intressant, dina filter kommer bli hus snygga som helst, jag tror vi kör lite mindre stilrent och bara förösöker få det rätt, blir för mkt att få det snyggt med ^^

Postad 08 December 2008 - 11:09

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Snyggt! :) Blir det nedsänkta element eller kör ni på utsidan?

Postad 08 December 2008 - 15:08

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Har plöjt igenom tråden ordentligt nu och ni har verkligen ett spännande projekt som är riktigt intressant att följa. Det är kul när alla är så engagerade som ni varit i denna tråden. :)

Se nu till att ladda upp mycket byggbilder Gloveus! :P

Mvh
AlexanderE

Postad 08 December 2008 - 17:07

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
tror vi ska köra försänkt, får ta och langa upp överhandsfräsen :) får se hur det går ^^, jo då bilder kommer när vi tar oss frammåt =) roligt att många är intresserade .

Postad 10 December 2008 - 13:16

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
nu var det dax att fixa delningsfilterna, jag lägger upp lite bilder på hur jag tror det kan fungera så kan ju in kunniga säga om det skulle funka lr inte, det är skit fullt men det finns inte överdrivet mkt plats ^^

Bifogad fil  Filter1.JPG   102.42K   1 Antal nerladdningar
Bifogad fil  Filter2.JPG   55.77K   1 Antal nerladdningar

här är baksidan, syns ganska otydligt men det syns iaf där vi tänker sätta basröret och längre ner ser man kryss för terminalerna.
Bifogad fil  Baksida.JPG   40.44K   1 Antal nerladdningar

Postad 10 December 2008 - 13:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ser bra ut som sagt :)

Postad 10 December 2008 - 22:33

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Jag bara undara varför så mycket skruv, annars skit fint :)

Postad 11 December 2008 - 08:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
bara filtret elektriskt fungerar som det ska så e det bara att köra, men även du kan ju försöka tänka på att sneställa spolarna 90* så att störningarna blir mindre, "bara för att" det skadar ju inte :)

Postad 11 December 2008 - 10:18

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
varför så många skruvar...? jo för jag tänkte ermm... hehe jag vet inte tänkte det var bra, men då vet jag att det inte behövs så många til nästa bygge =), för fler lär det bli. ok vad bra att det går bra att ställa spolarna på sidan, =) det är mkt bätttre lättare att löda fast alt. Det är synd att man går i skolan så man inte kan bygga hela dagen ^^ skit roligt =)

Postad 11 December 2008 - 10:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
som på denna länklen ska du sätta spolarna för bästa resultat, alltså minsta störnings möjlighet mellan spolarna :)

Sida

Postad 11 December 2008 - 12:56

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0

som på denna länklen ska du sätta spolarna för bästa resultat, alltså minsta störnings möjlighet mellan spolarna :)

Sida

Får inte riktigt bilderna på den sidan att gå ihop med resultatet.. Är meningen att få så låg induktans som möjligt?

Postad 11 December 2008 - 14:12

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
haha, nee titta där det står bra, dåligt, ok osv.osv.. sätt spolarna i förhållande till varandra på det sättet som enligt testat är bäst ;)

Det man vill ha är att spolarna inte ska ändra sig från startvärdet :lol:

så liger spolen på 3mH så ska den inte påverkas av den andra så att det blir variationer mellan 2,8 eller 3,2 mH när man börjar spela...

Postad 11 December 2008 - 14:31

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Aha, ok. Det var därför det inte gick ihop. ;) Man fick ju inte reda på var värdet skulle vara på bildena. Då är jag med!

Postad 18 December 2008 - 10:11

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
tja igen, det har gått väldigt slött den senaste tiden med bilder och dylikt jag vet, men det är för jag och min polare helst ska bygga tillsammans och det är svårt att hitta tid, men på fredag kommer nya bilder och förhoppningsvis hinner vi även testa högtalarna så vi kan skriva våra första tankar om ljudet. det blir inte så att vi försänker rör, och element, jag testade på baksidan av baffeln och det gick hyffsatt men inte tilräckligt bra för att jag ska vara nöjd.

tips på bra sätt att försänka elementen på ett snyggt sätt?, tipsa gärna.

som sagt fler bilder kommer poå fredag!

/adam

Postad 18 December 2008 - 10:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
försänka gör man innan man sågar/fräser hålen till elementen, då är det väldigt lätt att få till bra :huh:

bara sätta en centrum spik eller så och dra fräsen runt i en cirkel :)

Redigerat av DVD-ai, 18 December 2008 - 10:14.

Postad 18 December 2008 - 13:28

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
aha okay, är det så man gör, jag testade ju som jag skrev men det blev inte så lätt att få det jämnt för hand, jag försökte fräsa det för hand, det är smart att köra med spik och tråd, ska jag testa vid nästa bygge!! tack david

Postad 18 December 2008 - 15:37

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Inte tråd hälst, ta en plåtbit och skruva fast, så att det blir stadigt och mät ut vart du ska borra ett hål för centrum spiken i plåten sedan e det bara att köra ;)

Postad 19 December 2008 - 21:44

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
här kommer som lovat lite nya bilder, vi jobbade idag och hann ganska så mkt men inte så mkt som vi hade velat kanske men men, det finns en dag imorn med. vi sågade ut bitarna till basen också men de slank inte med ngra bilder, men så här ser det ut just nu iaf.

filter nummer två Bifogad fil  Filter_2.JPG   69.28K   1 Antal nerladdningar

vet inte hur man ska fästa kablarna på bästa sätt inne i lådorna men jag fäste med silvertejp och häftapparat :/ men brukar man limma lr? jag tror iofs att det här fungerar men det kanske inte är optimalt?
Bifogad fil  Insida2.JPG   29.3K   1 Antal nerladdningar

med dämp ser det ut så här
Bifogad fil  Insida1.JPG   33.12K   2 Antal nerladdningar

nu ser de ut så här fixade.
Bifogad fil  Front.JPG   52.55K   1 Antal nerladdningar

ska koppla in dom imorn och test spela dom med basen så det kommer lite mer imorn!!

tips och ideé välkomnas!

/adam

Postad 19 December 2008 - 22:09

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Smältlim kanske hade varit mer optimalt än silvertejp. Finns ju alltid risk att tejpen lossnar efter ett tag.

Dock så ser bygget väldigt bra ut so far. :P

Mvh
AlexanderE

Postad 19 December 2008 - 23:41

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
smältlim ok tack, vi hade häftpistol och häftade fast tejpen nära sladden med, men inte på sladden, så tejpen inte lossnar.

Postad 20 December 2008 - 00:22

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Fan va najs :P At ni orkar fläta bra jobbat!! Slivertejp är allas bästa vän fast det ser lite lodigt ut ;)

En ska, testa att lägga dämpen ett jämnt lager i hela lådan.

Postad 20 December 2008 - 21:51

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
visst är det så, det som inte går att fixa med silvertejp är inte värt att fixa! det är mitt motto =)

idag fixade vi klart båda sateliterna och började spela på dem, först och främst blev vi väldigt glada att allt fungerade på första försöket, vi var rädda att ngn lödning skulle släppa men icke, det fungerade.

trots att de endast är små 5" så bidrog de med ganska bra bas tycker jag, varm och förhållandevis fyllig. precis vid början var diskanten rätt så skarp men redan efter en halv timme till en timme var den mkt bättre.

jag har inget hifi öra direkt men när jag jämmförde med mina Canton GLE 403 så var det inte så stor skillnad, cantonen hade ett större ljud men basen var nästan bättre i de ny byggda, varmare och rundare.

vi var väldigt nöjda så nu återstår endast att limma ihop basen och koppla in den och sen att slipa, spackla, slipa, spackla,slipa, spackla, slip och slipa lite till, sen är det att grundmåla ngra gånger sen på med färgen, får se vilken färg det blir, men antagligen en mörk metallic, kanske mörk grön lr röd, lr ngt.

återkommer med mer bilder och dylikt när vi fixat mer!

Åker och firar jul imorn så god jul på er alla!

/adam

Postad 21 December 2008 - 18:38

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Go Jul på dig ! :rolleyes:

Postad 21 December 2008 - 19:37

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
God jul!

(David in på MSN ikväll!)

Postad 09 January 2009 - 15:27

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
tjena, nu är jag tbx, köpt spackel och lite fint sandpapper och litegrundfärg.

ska koppla in subben också, den är färdigbyggd och redo för testing, kan ngt gå sönder om ledarna går mot varandra precis där man fäster dem till slutsteget, jag menar då borde ju bara inget ljud komma lr hur? är jag ute och cyklar? inget kan gå sönder?

Postad 09 January 2009 - 21:00

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

tjena, nu är jag tbx, köpt spackel och lite fint sandpapper och litegrundfärg.

ska koppla in subben också, den är färdigbyggd och redo för testing, kan ngt gå sönder om ledarna går mot varandra precis där man fäster dem till slutsteget, jag menar då borde ju bara inget ljud komma lr hur? är jag ute och cyklar? inget kan gå sönder?

Humm det tror jag ej. Men det är väl bara att hålla dem isär :unsure: Lite el-tejp kanske?

Postad 10 January 2009 - 09:16

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
mm, för när jag kopplade in subben så lät den först som den skulle sen så brusade det till och så var det tyst med lite brus bara, kan det vara så att slutstege är defekt? för jag har testat många gånger och jag får inte ut ett ljud från elementet, det kan inte vara fel på det lr?

Postad 10 January 2009 - 13:04

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
gloveus, koppla elementet till ett steg du vet funkar, så vet du ju?

Postad 10 January 2009 - 13:07

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
kan jag iofs göra men har ingewt liggandes, tror du det funkar med delnigsfiltret till stativarna? det delar ganska högt men det kan inte paja 8", väl?

Postad 10 January 2009 - 14:36

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Gloveus, det är tämligen svårt att förstöra ett normal högtalarelement genom att spela en "förhög" frekvens.

Postad 10 January 2009 - 14:44

Se_BBB_e
  • Se_BBB_e
  • Beroende

• 1417 inlägg
  • 0
Du behöver inte dela av det alls, höga frekvenser skadar som sagt inte baselement. Däremot kan diskantelement skadas rätt enkelt av låga frekvenser men det är pga den begränsade xmaxen framför allt.

Postad 11 January 2009 - 09:52

Unregistereddede14d8
  • Unregistereddede14d8
  • Lärjunge

• 432 inlägg
  • 0

Du behöver inte dela av det alls, höga frekvenser skadar som sagt inte baselement. Däremot kan diskantelement skadas rätt enkelt av låga frekvenser men det är pga den begränsade xmaxen framför allt.

Exakt.....för lågt delad eller odelad diskant pressas förbi sitt X-max ja tom. sitt X-mech om man drar på alltför mkt och då knäcks diskanten. Så när man labbar med odelad diskant skall man ta det lugnt o fint.

För att ställa till ÄNNU mer oreda för grabben så är det varke för mkt effekt eller för höga frekvenser som knäcker bas/mellanregister i de flesta fallen.....det är snarare avsaknad av effekt vilket medför att man vill höja för mkt och pressar förstärkaren mer än dne klarar med distortion som följd. Och det är distortionen som skadar högtalarna :)

Postad 11 January 2009 - 11:10

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

För att ställa till ÄNNU mer oreda för grabben så är det varke för mkt effekt eller för höga frekvenser som knäcker bas/mellanregister i de flesta fallen.....det är snarare avsaknad av effekt vilket medför att man vill höja för mkt och pressar förstärkaren mer än dne klarar med distortion som följd. Och det är distortionen som skadar högtalarna :)

Men, ska vi spinna vidare är det produkten av distortion som knäcker högtalarna, klippning, som resulterar i likström.

Postad 11 January 2009 - 11:13

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
oj vad det blev invecklat, hehe. jag tror jag fick budskapet iaf, ska testa och se annars får jag väl skicka tbx slutsteget och hoippas jag får ett nytt. tackar för alla svar

Postad 11 January 2009 - 12:42

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Men, ska vi spinna vidare är det produkten av distortion som knäcker högtalarna, klippning, som resulterar i likström.

eller bara det simpla scenariot att man spelar för högt och överträder Xmac och/eller Max effekttåligheten vid en given frekvens ;)
Detta är inte nödvändigt helt samma sak som redan nämnda orsaker, distorsionen framträder om man har en klen stärkare som man pressar eller om man har mycket hårt komprimerad musik.
Alltså så är även mycket hårt komprimerad musik en stor bov i dramat då det blir löjligt lätt att spela sönder med flesta högtalare med i stort sätt vilken stärkare som hällst....
Att överträda Xmec (förutsätter såklart ta man redan överskridit Xmax.. och ökar distorsion en markant), är något som man gör genom att spela för högt (och detta gör man simplast genom att ha en kraftig stärkare), bara för att man ligger exakt på gränsen så behöver det inte dissta nämnvärt eller av andra orsaker som IM-disturtion eller konuppbrytningar låta dåligt, beror helt på konstruktionen som sådan.
Och en riktigt lyckad konstruktion (av båda själva element vs låda + filter) tycker jag är en konstruktion som aldrig låter dåligt på grund av detta... däremot börjar stärkaren att dissta så är det ju en annan sak...

Sedan så har ju vi inte ens skrapat på ytan då det finns otroligt mycket mer som påverkar och olika orsaker till att ett element kan gå sönder...

Gällande i detta fall:

Gloveus: det är ingen som häls fara att koppla ditt baselement direkt till stärkaren och köra utan filter, men diskanten ska du absolut inte göra det samma med !
Den dör redan vid mycket små in effekter och detta på grund av att Xmec överskrids direkt och att även max ineffekt gällande spolens data vid låga frekvenser är i det närmaste löjeväckande låg, speciellt vid diskantens Fs är detta mycket känsligt...

Så det e bara att köra hårt och testa basen med vilken stärkare som hälst :lol:

Redigerat av DVD-ai, 11 January 2009 - 12:48.

Postad 19 February 2009 - 18:06

hoods
  • hoods
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Intressant tråd den får inte dö nu. Glovéus, lägg upp mer bilder plz.

Postad 05 March 2009 - 16:44

Gloveus
  • Gloveus
  • Användare

• 193 inlägg
  • 0
tjena, har varit väldigt frånvarande tyvärr pga olika saker, men imorn ska två av tre högtalare vara helt färdiga och jag lovar att det kommer upp bilder som kommer få er väldigt förvånade och imponerade hoppas jag.... =), sen ska det bara skrivas ngra sidor i skolan sen är projektet klart och jag och min polare har alla er här att tacka, men som sagt så ber jag om ursäkt att jag helt och hållit glömt lägga bilder och uppdatera er, men imorn kommer det nya "mind blowing" bilder. Det vågar jag lova!!

Ha de gött tills vidare!

Postad 05 March 2009 - 22:55

hoods
  • hoods
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Nice, jag är riktigt nyfiken.

Postad 05 March 2009 - 23:01

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Sweet! Ge mig bilder! ;)

Postad 06 March 2009 - 08:51

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Pictures please ! ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.