Canon Ixus 980 VS 870
242 svar till detta ämne
Postad 10 januari 2009 - 10:39
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Fodral till ixus serien. Jag köpte ett som hete DCC-70 för 80:- på mediamark. Det är ett orginalfodral.
Skojar du?! 280kr på NetOnNet, och 80 på MM? Lite osäker dock till 870, de skriver såhär: Liten och snygg originalväska i svart läder som passar till Canon Ixus 700/ 750 /800 /850 /860 /900 /950 /960 /970. Mått: 90x70x30 mm, vikt: 50 g.
870'n är 94 x 57 x 24mm så på höjden passar den nog inte.
Redigerat av ungern, 10 januari 2009 - 10:42.
Postad 10 januari 2009 - 11:34
skrotfot
-
skrotfot
-
Beroende
-
-
1 201 inlägg
Jag köpte min 870IS privat, och fick med ett DCC-60 läderfodral. Passade inte riktigt, men med lite vilja så funkade det. Egentligen är fodralet avsett för ixus 30-90 dvs de allra minsta modellerna. Visserligen är 870IS liten som en legobit, men lite svängd i främre delen av högra sidan som gör att det krävs lite vilja att kunna stänga magnetlåset på fodralet.
Postad 10 januari 2009 - 13:30
Starfruit
-
Starfruit
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Fodral till ixus serien. Jag köpte ett som hete DCC-70 för 80:- på mediamark. Det är ett orginalfodral. http://www.netonnet....rge/l100583.jpg
Men de fodralet passar väl bara Ixus 80, 850 m.m. Är inte 870 för stor för detta fodral?
Postad 10 januari 2009 - 15:32
Starfruit
-
Starfruit
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Kommer beställa 870 ikväll, och funderar på om jag ska beställa ett SD- kort eller SDHC. Spelar det någon roll?
Storleksmässigt ska jag köpa 2 eller 4 gb. Hur betydelsefullt är märket på minneskortet? Har ni isåfall något/några "bra att rekommendera?
Postad 10 januari 2009 - 16:50
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
HC = High Capacity dvs. inget du behöver bry dig om, det är de "automatiskt" vid större minne. Detta är bara viktigt om din dator/kortläsare inte stödjer SDHC, vilket äldre läsare inte gör.
Märket borde kvitta kanske, men jag kör på Sandisk, välkänt och gammalt märke.
Postad 10 januari 2009 - 17:08
Starfruit
-
Starfruit
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
HC = High Capacity dvs. inget du behöver bry dig om, det är de "automatiskt" vid större minne. Detta är bara viktigt om din dator/kortläsare inte stödjer SDHC, vilket äldre läsare inte gör.
Märket borde kvitta kanske, men jag kör på Sandisk, välkänt och gammalt märke.
Vad du/ni 2 eller 4gb?. Känns som 2 gb kommer att räcka. Jag lagrar ofta på datorn nämligen...
Postad 10 januari 2009 - 17:28
skrotfot
-
skrotfot
-
Beroende
-
-
1 201 inlägg
Postad 10 januari 2009 - 18:23
skrotfot
-
skrotfot
-
Beroende
-
-
1 201 inlägg
Jämrans, bilden från Götgatan var ju lite suddig...
Klämmer in ett par rackare till från dagens session:
IMG_0073.JPG 2,86MB
0 Antal nerladdningar
IMG_0104.JPG 2,26MB
0 Antal nerladdningar
Postad 10 januari 2009 - 18:40
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Vad du/ni 2 eller 4gb?. Känns som 2 gb kommer att räcka. Jag lagrar ofta på datorn nämligen...
Jag tyder din fråga som att du undrar vad vi köpte?  Ja, om du tömmer rminnet ofta räcker det nästan med 1GB. Kände att priset för 4GB var så lågt / att skillnaden till 2GB var så liten, att det blev 4GB. Skrotfot, nice med bilder, men det gör sidan dryg att ladda in. Skulle du inte kunna lägga upp dem på Canon's my image gateway t.ex. och länka hit? Där får man dessutom automatiskt ISO, bländare, etc. visat...
Redigerat av ungern, 10 januari 2009 - 18:41.
Postad 10 januari 2009 - 18:44
skrotfot
-
skrotfot
-
Beroende
-
-
1 201 inlägg
Okelidokeli, jag fixar det i morgon. Nu måste jag dra iväg på lite partaj.
Postad 10 januari 2009 - 19:22
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Ha det kul!
En annan sak, undar om ni andra som har en 870 (eller 980 kanske?) har upptäckt detta:
När det är dåligt med ljus, så svarar zoomen inte direkt, ibland tar det en hel sekund innan kameran zoomar ut. I bra belysning är den snabb som vanligt, men prova att släcka lampan i ett rum, så att displayen tvingas ljusa upp, och zooma in och ut några gånger. Responsen blir (på min ivf) mycket långsammare...
Någon som kan bekräfta att de har samma problem?
Postad 10 januari 2009 - 19:44
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
För att svara på samtliga frågor. Jag köpte fodralet för ca 80-95:- på Media Markt. Vet inte om det var nåt tillfälligt erbjudande. Det skiljer sej från vad det kostar på Netonnet. Jag tjänade minst 150:- då. Jag har en Ixus 980 is & fodralet passa utmärkt.
Och för att svara på "Ungern"´s inlägg under mej så: Jag har tyvärr inte testat.
Redigerat av Yobo1987, 15 januari 2009 - 10:19.
Postad 14 januari 2009 - 20:05
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Kom igen, ingen som kan hjälpa mig med min fråga?  Inte snällt...
Postad 15 januari 2009 - 20:44
denied
-
denied
-
Rookie
-
9 inlägg
Sådär då var man till Media Markt och det blev en Richo Capilo R8 som ligger på 2200kr inkl frakt. MM hade den för 1500kr så det var ett riktigt kap. Den har viddvinkell på 28-200 vilket var det jag behövde =) http://www.ricohpmmc...ecification.htm ligger specsen. Det var en otrolig känsla att sätta på kameran, den kändes verkligen som en riktig kamera =) Sitter å laddar batteriet nu så kommer lite bilder sen
Redigerat av denied, 15 januari 2009 - 20:49.
Postad 15 januari 2009 - 23:39
Pfennig
-
Pfennig
-
Rookie
-
9 inlägg
Beställde en 870:a i måndagskväll efter svår köpångest! Men jag är är nöjd och förväntansfull och har väntat hela veckan på att den ska komma. Hoppas den kommer imorn! Då har jag hela helgen på mig och kan också kommentera vad jag tycker om kameran och ev lägga upp någon bild från Vackra Jönköping
Postad 15 januari 2009 - 23:46
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Härligt!
Postad 16 januari 2009 - 16:03
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
För en som är intresserade av Ixus 980 IS kan jag lägga upp 3 bilder på kameran samt fodral. Ni får ursäkta kvalitén, dom är tagna med mobilen (5 mp). Jag är nöjd med min och ångrar inte köpet. Den rekomenderas.
Postad 18 januari 2009 - 20:14
Saturnus
-
Saturnus
-
Veteran
-
-
2 095 inlägg
För en som är intresserade av Ixus 980 IS kan jag lägga upp 3 bilder på kameran samt fodral. Ni får ursäkta kvalitén, dom är tagna med mobilen (5 mp). Jag är nöjd med min och ångrar inte köpet. Den rekomenderas.
Hmmm, jag inser att det börjar bli dags för en ny kamera när din mobil tar bättre bilder än min nuvarande Olympus gör! Det lutar åt en Ixus 980is. Jag besökte MM idag och pillade lite på både 870 och 980. Menyer och respons kändes likvärdiga, men 980 var aningen snyggare och har ju fått lysande recensioner så det blir nog en sådan. PS: lägger till en länk som är On topic.
Redigerat av Saturnus, 18 januari 2009 - 21:09.
Postad 19 januari 2009 - 10:19
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Ixus 980 IS är ett klokt val. Och, ja min mobil. Den köpte jag inte för kamerans skull, men det blir en bra reservkamera ifall jag har glömt 980 hemma.
Redigerat av Yobo1987, 19 januari 2009 - 10:20.
Postad 19 januari 2009 - 16:06
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Faen, jag börjar få lite bilder som Lerumsbo snackade om, både suddig (fokusoskärpa) och kornig.
Ska kolla närmare på detta...
Och snälla någon, kan ni bekräfta zoom-problemet i dålig belysning? Yobo, lider din 980 av detta? Kan du göra ett snabbt test? Zooma in och ut i ett belyst rum, släck några lampor så det blir dunkelt, och gör om zoomtestet.
Postad 19 januari 2009 - 20:47
Pfennig
-
Pfennig
-
Rookie
-
9 inlägg
Skit! Det vill jag inte ska hända ju...har precis fått min kamera nu och sitter och väntar på batteriet som laddas ..Jag pallar verkligen inte med problem med kameran, får se om det dyker upp nåt med min med..hoppas inte det! Jag kan testa problemet med zoomen imorn eller senare..nångång iaf, och se om min är likadan.
Postad 19 januari 2009 - 23:29
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Hej, hoppas jag får låna tråden lite!
Jag behöver en kamera som klarar att ta bra inomhusbilder. Dvs inte blir gryniga och oskarpa när man fotar på kvällen. Jag vet att 850 har en del problem med det. Hur klarar sig 870 på den punkten??
Postad 20 januari 2009 - 01:10
Pfennig
-
Pfennig
-
Rookie
-
9 inlägg
Har nu testat kameran litegran inomhus nu på kvällen bara och jag är nog kanske lite besviken på resultatet..hm..tja jag vet inte..laddar upp några bilder..dock tagna med lite olika iso, och dyl..vet inte vilka exakt..orkar inte fixa med Canon image gateway just nu heller..
Har testat zoomen och min fungerar som den ska imörker..än så länge, jag menar kameran är ju inte använd mer än någon timme än så..
bilden med ljuset är tagen utan blixt med iso 320. slutar tid 1/6, på frihand.
Postad 20 januari 2009 - 09:25
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Tycker bilden med ljuset ser bra ut, för ISO 320 speciellt.
Första är även den utan blixt, så det är inte dumt alls.
Jag märkte imorse, att det är problem med ServoAF i kombination med Face detect vid dålig belysning. Fick en bild som är helt suddig. Ska ringa Canon och gnälla lite...
Postad 20 januari 2009 - 10:40
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Pfenning fotar du på Auto-läget eller ställer du in ISO och slutartid etc själv??
Bilden med värmeljusen är tillräckligt skarp och fin men kruxet är ju just när man fotar folk som rör sig lite (eller åtminstone inte anstränger sig för att hålla sig blick stilla bara för att man vill knäppa ett kort).
Hur klarar 980 skum belysning? Nån som testat?
Postad 20 januari 2009 - 10:42
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Bilden med värmeljusen är tillräckligt skarp och fin men kruxet är ju just när man fotar folk som rör sig lite (eller åtminstone inte anstränger sig för att hålla sig blick stilla bara för att man vill knäppa ett kort).
Då kan man köra snygga slow sync med blixten, så får man blixt + mysljus
Postad 20 januari 2009 - 13:07
Starfruit
-
Starfruit
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Hej!
Jag fick min Ixus 870 igår? Laddade den och efter någon minut lös batterilampan att den var full. Så började ju fota lite då. Märkte då att batteriet gick ner till 2/3 "pluppar" efter typ 10 minuters fotande. Satte därför på laddning i 2 timmar. Samma problem igen. Fotade lite till idag, och satte sedan den på laddning. Batterilampan slocknade då efter ca. 1,5 timmar. Har fotat i 10 min och batteriet visar fort. 3/3.
Vad beror det på att batteriet var ostabilt igår? Är det bara för att kameran är ny?
Postad 20 januari 2009 - 13:12
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Kul att du skrev "Jag fick min Ixus 870 igår?" osäker där eller? ;D Batteriet ska laddas minst 1,5h första gången tror jag. Så brukar man göra med alla nya batterier, även om den visar färdigladdat, så ska den ligga kvar. (Rätta mig om jag har fel!) Nu när den är rejält laddad, så kanske du borde köra den tills kameran säger "Byt batteri", så att du har cyklat den en gång. Den ska fungera redan nu, och du kommer att kunna ta några hundra bilder på en laddning. (Förresten, du menar att lampan slog om till grönt väl?) Jag har även lagt upp två exempelbilder på ServoAF + Face detect oskärpa här.
Redigerat av ungern, 20 januari 2009 - 13:14.
Postad 20 januari 2009 - 13:22
Starfruit
-
Starfruit
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Kul att du skrev "Jag fick min Ixus 870 igår?" osäker där eller? ;D
Batteriet ska laddas minst 1,5h första gången tror jag. Så brukar man göra med alla nya batterier, även om den visar färdigladdat, så ska den ligga kvar. (Rätta mig om jag har fel!) Nu när den är rejält laddad, så kanske du borde köra den tills kameran säger "Byt batteri", så att du har cyklat den en gång. Den ska fungera redan nu, och du kommer att kunna ta några hundra bilder på en laddning.
(Förresten, du menar att lampan slog om till grönt väl?)
Jag har även lagt upp två exempelbilder på ServoAF + Face detect oskärpa här.
Haha. Menade jag fick den igår!  Det var lite skumt för många gånger står det att man ska ladda i 3-4 timmar. Nu stod det ladda tills lampan lyser grönt. Tar ca. 2 timmar 5 min. Men eftersom den blev grön direkt tog jag ju ur den såklart:) Är du säker på att man ska "cykla" den en gång? Jag kan väl inte ha försämrat batteritiden markant bara för att jag råkade ta ut den direkt, när den lös grönt?
Postad 20 januari 2009 - 13:25
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Nej det är ingen fara
Postad 20 januari 2009 - 13:28
Starfruit
-
Starfruit
-
Wannabe
-
-
36 inlägg
Nej det är ingen fara 
Skönt:) Är egentligen ganska ny när det gäller fotografering, men vill ju givetvis få ut det bästa av min 870. Är det plöja igenom instruktionsboken som gäller + ut och fota? Eller vad rekommenderar ni?
Postad 20 januari 2009 - 14:02
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Kan rekommendera en koll på de utökade funktionerna i boken, allt är inte helt uppenbart, men det är roligt att leka sig fram.
Ut och fotografera är viktigast, och att prova olika inställningar med samma motiv, det lär du dig mycket på.
Postad 20 januari 2009 - 15:03
Pfennig
-
Pfennig
-
Rookie
-
9 inlägg
bilden på folket i mörker är iso 400 och tagen i autoläget tror jag, den andra vet jag inte..det är möjligt att det är detsamma men det är också möjligt att det är någon av förvalet, typ inomhus eller kvällstagning..
Har ni märkt att det blir vita fläckar på bilderna när man tar med blixt inomhus? Fattar inte vad det är, trodde det var något på linsen men det är inget där.. kanske är damm i luften..det är konstigt iaf..
Postad 20 januari 2009 - 16:38
Unregistereddb570177
-
Unregistereddb570177
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Har ni märkt att det blir vita fläckar på bilderna när man tar med blixt inomhus? Fattar inte vad det är, trodde det var något på linsen men det är inget där.. kanske är damm i luften..det är konstigt iaf..
Om inte jag är helt ute och cyklar beror det väl på blixtens läge gentemot optiken? Den sitter väl för nära på kompakter?
Postad 20 januari 2009 - 18:58
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Yobo, lider din 980 av detta? Kan du göra ett snabbt test? Zooma in och ut i ett belyst rum, släck några lampor så det blir dunkelt, och gör om zoomtestet. 
Jag har gjort som du sa med min 980 och måste faktiskt erkänna att det var lite så. När rummet var tänt och jag zommade ut/in så reagerade kameran så fort som jag drog zoom knappen åt höger/vänster. Men när det var släckt tog det ca 1-2 sekunder innan kameran började reagera och zoomade in/ut från att jag rörde knappen höger/vänster. Det var mörkt ute samt även inne. Ljusläget var först ljust, sen dunkelt och till sist helt mörkt. Den reagerade segare i dunkelt samt helt mörkt. Men i dunkelt var det lite beroende på exakt hur mycket ljus och hur nära ljuskällan jag zommade in/ut ifrån. Exempelbilden du la ut på ServoAF + Face detect, är det din grabb? Ser lite liten ut för sin första mobil, men å andra sidan ringer han väl inte allt för mycket. Man ska börja tidigt. Eller hur?
Redigerat av Yobo1987, 20 januari 2009 - 19:21.
Postad 20 januari 2009 - 20:06
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Jepp, samma här, detta är också nytt på 870. Min 850 hade inte såna problem, och detta händer ofta på 870. Jag har gjort som du sa med min 980 och måste faktiskt erkänna att det var lite så.
Hmmm, verkar vara något med Digic4 kanske? Det är inte bra ivf. Exempelbilden du la ut på ServoAF + Face detect, är det din grabb? Ser lite liten ut för sin första mobil, men å andra sidan ringer han väl inte allt för mycket. Man ska börja tidigt. Eller hur? 
Hehe, ja, min lilla tjej. Jo, hon är glad för att knappa loss.
Postad 20 januari 2009 - 20:35
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Alltså vad ska man säga om 870? Är den värd sitt pris?
Är den bättre eller sämre jämfört med andra kompaktkameror på att ta inomhusbilder? (Då menar jag utan blixt)
Att en systemkamera är allra bäst är det väl ingen tvekan om, men verkar 870 ha uppenbara problem även med tanke på att det är en kompakt??
Vilka alternativ kan det finnas i 2000-2500-kronorsklassen?
Postad 20 januari 2009 - 22:27
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Kolla testet på dpreview, som jag länkade till längre upp. Fuji F100fd är bättre.
Postad 21 januari 2009 - 12:54
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Har fått svar från Canon support på mina problem, spaltar upp det hela nedan.
1) Suddiga bilder, oftast vid FaceDetect + ServoAF
- "Lämna in till service, verkar vara ett måndagsexemplar."
Jag får suddiga bilder även med ett motiv bestående av ett barn som sitter stilla. Face-detect är fuckat kanske?
2) AutoISO visar 250 men väljer annat värde vid avtryck (trots oförändrade variabler, ljus, etc.)
- "Det är bara en indikation om ISO som kommer att användas, det avgörs i ögonblicket bilden tas."
Okej, men AutoISO har aldrig gått över 400 ändå, så att få "ungerfär 250" och hamna mellan 160 och 400 är totalt menlöst. Det inkräktar bara på displayen.
3) Zoomreglaget svarar långsamt vid dunkel belysning
- "När det gäller zoomen så är detta normalt. vid dåligt ljus tar det längre tid för kamerans proccessor att beräkna ljus och dyligt, där av fördröjning."
Jaha, så en snabbare processor gör zoom-motorn mindre responsiv?! Vad har beräkning av ljus att göra med en strömbrytare som sluter en krets som startar en motor att göra?
4) Vita fläckar på bilden vid blixt använt
- "Lämna in den på service"
Detta hände på min 850, när det var rökig miljö. Partiklar reflekterar blixten. Men nu snackar vi inomhus i hyfsat dammfri miljö, och endast en vit fläck per bild.
Summan av det hela är att jag är besviken på Canons team av mjukvaruutvecklare. Canon tog en superb produkt, Ixus850, förbättrade allt mekaniskt o funktionsmässigt, men sen gick det riktigt fel. Felen 1-3 ovan är av en karaktär, som inte kan förklaras.
Jag älskar min 870, men det har övergått i hat-kärlek förhållande. En kamera som inte tar skarpa bilder har man lika mycket nytta av som av en kopp utan botten.
Det tråkigaste är att man kan få kameran bytt inom två veckor från köp, nu har det ju gått tre veckor, så jag får lämna den på service. Hur länge ska jag vara utan kamera nu då?!!
Postad 21 januari 2009 - 13:37
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Är Powershot bättre än Ixus tror ni?? Den är väl inte lika slimmad men bara bilderna blir bra så...
Postad 21 januari 2009 - 16:53
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Det ända problemet jag vet med mej att jag har med Ixus 980 is är isåfall zoomen som reagerar lite sent i dunkelt/mörkt ljus. Men det är nåt jag kan leva med. Jag väntar dock fortfarande på den MP3 spelare jag skulle få då jag köpte kameran under "Canons Julkampanj". Vad gällande "autofokusram" så har jag upptäckt (åtminstone med min 980) att har man AiAF i stället för en central fokusram så kan bilden bli suddig på vissa ställen, även centralt i bilden. Är det nån mer som märkt det eller är det jag som överser nån inställning. Samt är det nån som vet hur jag sätter igång "AF-Punkt zoom" för på AiAF är både Punkt zoom och Servo AF av men på dom andra fokusram inställningarna så är bara servo AF på och jag kan inte markera punkt zoom för den är grå markerad.
Postad 21 januari 2009 - 17:19
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Ja, just att Ai'n inte är så intelligent är problemet.
AF får inte vara på Face detect eller AiAF. Om du har den på center, kan du ställa storlek på ramen. ServoAF funkar med center.
Postad 21 januari 2009 - 20:18
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Ja, jag har på center med Servo AF, men punkt zoom är av. Hur ställer jag in den? Den är gråmarkerad så jag kan inte ställa in den. Jag har för mej att den var inställd på "på". Men jag vet inte exakt vilka inställningar jag ska ha för att jag ska kunna akvitera den.
Postad 21 januari 2009 - 21:28
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Det finns inte många saker att ändra med fokusen. 3 sammanlagt, Face detect funkar ser jag nu. Prova att stänga av allt, så ser du vad som blir tillgängligt.
Jag var på NetOnNet idag, och de var jätteschyssta, och bytte min Ixus mot en ny. Måste säga, att knapparna har inte samma stuns på denna tyvärr =( men bilderna verkar bli lite bättre. Inte suddigt så ofta, och jag har inte fått vita fläckar.
Postad 21 januari 2009 - 23:37
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Kolla testet på dpreview, som jag länkade till längre upp. Fuji F100fd är bättre.
Jaja - men är den BRA på inomhusbilder? Jag vill hitta en kamera som grejar det. Annars spelar det ingen roll att andra kameror är sämre.
Postad 22 januari 2009 - 08:32
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Enkla svaret: Ja. Om man bortser från de förekommande fallen av felfokusering. Kolla två suddiga med min förra 870, och två skarpa med den nya 870 här
Redigerat av ungern, 22 januari 2009 - 08:49.
Postad 22 januari 2009 - 12:30
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3 866 inlägg
Enkla svaret: Ja. Om man bortser från de förekommande fallen av felfokusering. Kolla två suddiga med min förra 870, och två skarpa med den nya 870 här
Jo men jag menade när man fotar utan blixt. Dvs får lite mysigare bild, inte så där hårt kallt ljus som man får när blixten bränner till. Suddiga inomhusbilder är enda problemet med min gamla Ixus 400, jag vill inte slänga den och lägga tusenlappar på en ny kamera om den har precis samma problem. Av det där testet på dpreview fattade jag inte hur stor skillnaden egentligen var mellan 870 och F100...? Minus för F100 är framför allt att den är så j-kla ful medan 870 är sagolikt snygg. Samt verkar vara roligare/lättare att jobba med (?) Hmm undrar om man ska ta en 980 när man ändå håller på men den är väl inte bättre den när det gäller inomhusbiten... Jag pröjsar inte en spänn extra för 14 Mpix, får gärna vara 5 Mpix. Börjar tyvärr kännas som att kompakter är en j-kla kompromiss. Omöjligt att bli helt nöjd till och med om man langar upp 3000+ spänn.
Postad 22 januari 2009 - 12:54
ungern
-
ungern
-
Forumräv
-
-
746 inlägg
Jaha, tja, kolla på Pfennigs bilder t.ex.
Om du ser till att hålla ISO på 200 (400 blir också helt okej) så blir det riktigt bra bilder utan blixt. Fast då får alla sitta stilla.
F100 är ful, oskön, och ologisk på vissa knappar. Dessutom dyrare än 870.
980 har för många pixlar anser jag, manuella kontroller som inte är värda att betala för (2 bländarvärden att välja av  ). Kompakter är kompromissade alltid, men tyvärr känns det inte som att det alltid går framåt. Hade G10 varit klockren, hade jag köpt en sån, men nix, den är inte värd 4500kr.
Ta i så fall en titt på Panasonic LX3. Superbilder, men jag gillar varken hur den känns, eller hanteringen.
Postad 22 januari 2009 - 20:20
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Jag är nöjd med min 980 och tycker den tar bra inomhusbilder. Förutom 1 sekunds försening i zoomen under dunkelt/mörkt ljusförhållande så är allt bra med den. Jag orkar inte bry mej då jag sällan fotar med zoom i dessa förhållanden och 1 sekund är knappt märkbart. Vita fläckar har jag iallafall inte märkt av.
Tog en testbild i dunkelt förhållande på en fågelholk. Såg sen i bilden att det satt en fågel i. Inget jag märkte då jag tog bilden. Så det kan bli...
Redigerat av Yobo1987, 22 januari 2009 - 20:22.
Postad 29 januari 2009 - 20:44
BoL79
-
BoL79
-
Användare
-
-
230 inlägg
Hmm undrar om man ska ta en 980 när man ändå håller på men den är väl inte bättre den när det gäller inomhusbiten... Jag pröjsar inte en spänn extra för 14 Mpix, får gärna vara 5 Mpix. Börjar tyvärr kännas som att kompakter är en j-kla kompromiss. Omöjligt att bli helt nöjd till och med om man langar upp 3000+ spänn. 
Visst är 980 bra inomhus, den har tex större sensor än 870 och bättre blixt. Test av 980 i senaste Digitalfoto (nr 2 2009), citat: Omdöme: Funktioner: Det finns många "intellegenta" autofunktioner plus genuint kreativa, manuella lägen. (5 av 5 i betyg) Bildkvalitet/Prestanda: Objektivet, 14,7 MP sensorn och den nya Digic 4-processorn producerar fantasstisk bildkvalitet. (5 av 5 i betyg) Handhavande: Den förbättrade formen ger bättre handhavande, men vi gillar fortfarande inte fyrvägsplattan. (4 av 5 i betyg) Byggkvalitet: Den är väldigt välgjord, har en riktigt bra LCD och kameran är mycket attraktiv. (5 av 5 i betyg) Kamera för pengarna: Den är dyr men har många funktioner, är utrustad med bra teknologi och ger fantastisk bildkvalitet. (Betyg 4 av 5) REKOMENDERAS av DigitalFoto - Efter ett tags användande av min 980 kan jag bara hålla med!!!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Digitalkameror & Videokameror
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|