Starthjälp för högtalarbygge
319 svar till detta ämne
Postad 17 October 2008 - 00:40
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Ja just de, innan jag glömmer - såg att lådan i bassbox var dimensionerad sioså, sätt ut väggtjockheten i båda fälten och var noga med vilket mått du isf får använda för att få exempelvis rätt yttermått. Fattar du poängen? om inte, fråga? För blir det ett sådant fel i början, och så tycker man det är great, och går vidare o donar, tar tid ZZZZ. sen upptäcker du nämnda fenomen och får börja trilskas på flera håll. Onödigt o segt kan det bli =)
Yes, fyllde bara i något som verkade rimligt. Trodde det skulle höra ihop mer med volymen som elementen kräver. Vad ska jag göra för simuleringar i BassBox? Vad ska jag kolla på? Har fått in så många värden jag kan i programmet. När det gäller låddimensionen så får man ju välja mått själv. Men var ser jag hur mycket volym elementet kräver? Funderar fortfarande på att bygga in en 8" på en gång. Kollade på prisskillnaderna, och de ser ut såhär: 1" + 5" = 1564 kr 1" + 5" + 8" = 3080 Blir det dubbla! * Hur mycket kommer resten av materialet sticka iväg? Filter och sånt? * Aktivt basfilter var dyrt va? Ungefär hur mycket kostar det? * Kan man köra passivt istället? Vad blir skillnaden mot aktivt? Vad blir frakten sen? Vet inte vad det kommer väga... to 30 Kg = 156.45 kr to 60 Kg = 300.78 kr to 90 Kg = 445.11 kr to 125 Kg = 616.77 kr
Redigerat av jonasbirk, 06 November 2008 - 00:09.
Postad 17 October 2008 - 00:43
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
3-vägsfilter i 1a ordningen kan kosta ca. 3-400;- styck beroende på hur fina grejerna är och vad för delning du kommer ha. (Det är basens delningsfilter som kostar en del)
Tänkte bara kolla så att vi tänker likadant. Jag behöver bara ETT filter som delar i två punkter och skickar ut olika frekvensinformation till de olika elementen? Eller måste jag göra tre st med olika frekvensinformation? Undrar bara, för det gör ju ganska mycket på priset. Om ett kostar 400 kr så blir det antingen 800 kr eller 2400 kr...
Postad 17 October 2008 - 01:12
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Tänkte bara kolla så att vi tänker likadant. Jag behöver bara ETT filter som delar i två punkter och skickar ut olika frekvensinformation till de olika elementen? Eller måste jag göra tre st med olika frekvensinformation? Undrar bara, för det gör ju ganska mycket på priset. Om ett kostar 400 kr så blir det antingen 800 kr eller 2400 kr...
Ska man vara petig så behöver du totalt åtta filterkretsar, fyra högpass- och fyra lågpasskretsar, sen även Lpads och eventuella konjugatlänkar.
Postad 17 October 2008 - 06:57
GrodanB
-
GrodanB
-
Mästare
-
-
2661 inlägg
Har jag fattat rätt:
Alukon basen och FÖRSTA ordningens filter?
Säker på det??????
Är det pris eller är det tron om att det är ett audiofiliskt filter som väger över?
Eller har jag missat nått?
Redigerat av GrodanB, 17 October 2008 - 06:58.
Postad 17 October 2008 - 07:41
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag förstår inte heller vad som händer just nu.. alla möjliga konstruktioner diskuteras just nu och vi hoppar hit och dit och vad e det för något som gäller för stunden ?! jag tycker verkligen inte att ni ska köra någon Alu bas med 1a ordningen, om ni inte använder mycket låg delning och en konjugatlänk så kan det gå ett få till bra.... Jag skulle köra 2a och konjugatlänk och kanske ett notchfilter ! Sedan så är det så att ska ni titta på 3vägare i alla fall så är 2a absolut lägsta som jag tycker man ska använda för att undvika problem med att flera element vill samtidigt försöka spela ett störra frekvans område samtidigt (kommer inte ihåg vad det heter, finns ett ord för det...)
Redigerat av DVD-ai, 17 October 2008 - 13:30.
Postad 17 October 2008 - 09:20
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Hmm, ja, nu börjar det bli rörigt...
Det första som vi kom fram till var Seas-elementen, diskant och en 5"-are.
Vill ju ha bra ljud även fast det bara är mitt första bygge, så ett extra baselement kanske vore bra? Men det blir dubbelt så dyrt då.
Vill ju inte heller ha stativare. Men det går väl att lösa så att man inte använder utrymmet längst ner i golvaren (där en ev. bas skulle sitta)?
DVD-ai, vad tycker du? Du har ju varit med från början
Postad 17 October 2008 - 13:24
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Alukon basen och FÖRSTA ordningens filter?
WOW!!! Det hade jag helt missat, du måste minst komplettera med en sugkrets (notchfilter) om du gör så!
Postad 17 October 2008 - 18:35
ekolnskungen
-
ekolnskungen
-
Forumräv
-
-
831 inlägg
Hmm, ja, nu börjar det bli rörigt... Det första som vi kom fram till var Seas-elementen, diskant och en 5"-are.
Vill ju ha bra ljud även fast det bara är mitt första bygge, så ett extra baselement kanske vore bra? Men det blir dubbelt så dyrt då. Vill ju inte heller ha stativare. Men det går väl att lösa så att man inte använder utrymmet längst ner i golvaren (där en ev. bas skulle sitta)?
DVD-ai, vad tycker du? Du har ju varit med från början 
Jag tycker du kan ta och bygga en stativare först kanske? Sedan dra igång ett 8"sbygge om du tycker det behövs lite mera mos. ..
Postad 17 October 2008 - 23:33
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Kom just hem från jobbet... Jag tycker du kan ta och bygga en stativare först kanske? Sedan dra igång ett 8"sbygge om du tycker det behövs lite mera mos. ..
Mmm, verkar ju bra och så, men jag är fortfarande lite tveksam till den modellen. Vet inte hur jag ska få det snyggt hemma hos mig. Skulle behöva stativ då, och det är väl dyrt? Jag vill inte ha lekablock, eller betongklumpar eller något sånt som någon föreslog tidigare här... Bifogar en liten skiss på ungefär hur det ser ut där de ska vara... TV-möbeln är en Jyskmöbel, och i den får det inte plats några högtalare, tyvärr. 
Redigerat av jonasbirk, 06 November 2008 - 00:10.
Postad 18 October 2008 - 02:04
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
stativ kan du bygga jätte bra av "lekstan" och två st träskivor som du sätter ihop, det blir stabilt och riktigt snyggt om du målar stenen i svart färg
Postad 18 October 2008 - 12:35
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
stativ kan du bygga jätte bra av "lekstan" och två st träskivor som du sätter ihop, det blir stabilt och riktigt snyggt om du målar stenen i svart färg 
Jo, jag vet att ni säger det, men jag är tveksam... Har du någon bild på det?
Postad 18 October 2008 - 12:35
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, jag vet att ni säger det, men jag är tveksam... Har du någon bild på det?
"lekasten" ska det vara, eller hur det nu stavas
Redigerat av DVD-ai, 18 October 2008 - 12:36.
Postad 18 October 2008 - 12:40
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
"lekasten" ska det vara, eller hur det nu stavas 
Jo, jag förstod det. Men jag skulle ändå vilja se en bild
Postad 18 October 2008 - 12:47
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Det stavas """"""""Leca"""""""""""""" http://www.beijerbyg...t.aspx?id=29964Lättbetong, som jag föredrar och kommer att använda. http://www.beijerbyg...t.aspx?id=27753/Tim!
Postad 18 October 2008 - 12:53
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Det stavas """"""""Leca"""""""""""""" http://www.beijerbyg...t.aspx?id=29964
Lättbetong, som jag föredrar och kommer att använda.
http://www.beijerbyg...t.aspx?id=27753
/Tim!
Alltså, jag vet hur ett lecablock ser ut. stativ kan du bygga jätte bra av "lekstan" och två st träskivor som du sätter ihop, det blir stabilt och riktigt snyggt om du målar stenen i svart färg 
Jag vill se hur det blir när det blir färdigt, för jag är tveksam till att det blir snyggt.
Postad 19 October 2008 - 10:12
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Postad 19 October 2008 - 14:14
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Vart tog ni vägen???
Jag är här  Jag kan göra en bild i 3D om du vill? Så får de se  /Tim!
Postad 19 October 2008 - 16:54
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Jag är här 
Jag kan göra en bild i 3D om du vill? Så får de se 
/Tim!
Haha! Ja, gärna
Postad 19 October 2008 - 17:12
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Vet inte riktigt vad du var ute efter att se men här kommer ett ex
/Tim!
Postad 19 October 2008 - 17:41
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Vet inte riktigt vad du var ute efter att se men här kommer ett ex 
/Tim!
Hmm, det jag ville se var egentligen an bild på hur "stativet" skulle kunna se ut. Folk har pratat om betongblock och lecabloc, men jag tycker inte att det låter så snyggt. Skulle vilja se hur det kan se ut innan jag bestämmer mig. Fin bild annars!
Postad 19 October 2008 - 17:58
Log1N
-
Log1N
-
Användare
-
-
136 inlägg
Har ett par stativ i källarn som bara stor och skräpar. Så här ser de ut. härTill salu för ca 500 eller något.
Postad 19 October 2008 - 20:58
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Själv har jag snöat in på feta rör i rostfritt som "stativ" och har en idé på hur man skulle kunna göra en riktigt schysst lösning.
Kan också försöka mig på en 3D senare ikväll/natt för just nu har jag lagt jäntan och sitter och rådiggar soundtracket till "walk hard - the Dewey Cox story"... garvar läppen av mig ibland, men tusan, vissa låtar är ju riktigt svängiga! - titelspåret till exempel, och "beautiful ride". Han är ju duktig på riktigt
Postad 19 October 2008 - 21:33
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Själv har jag snöat in på feta rör i rostfritt som "stativ" och har en idé på hur man skulle kunna göra en riktigt schysst lösning. Kan också försöka mig på en 3D senare ikväll/natt för just nu har jag lagt jäntan och sitter och rådiggar soundtracket till "walk hard - the Dewey Cox story"... garvar läppen av mig ibland, men tusan, vissa låtar är ju riktigt svängiga! - titelspåret till exempel, och "beautiful ride". Han är ju duktig på riktigt 
Ja, det får du gärna göra! Haha, ni är härliga här
Postad 19 October 2008 - 21:45
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Har ett par stativ i källarn som bara stor och skräpar. Så här ser de ut.
här
Till salu för ca 500 eller något.
Snygga! De passar "alla" högtalare va? Inte bara det märket? 64 cm höga, känns lågt. Men jag vet inte vad som är vanligt... Är det en normal höjd? Instinktivt känns ca 80 cm som en mer passande höjd, men jag vet ju inget om sånt  Vart bor du?
Postad 20 October 2008 - 01:50
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Såja, nånstans när jag borde ha sovit istället för att c(l)adda, så fick jag till en ungefärlig bild av hur jag tänker.
Stålröret kan ju vara i koppar, lika gärna. Borstat, behandlat eller hur man nu vill. Dessutom har jag gjort med en sorts "lock" uppepå stativaren, som man kan fasa mer diskret, fräsa logga i etc. Den gör att man får en illusion av att "röret" går rakt genom högtalaren. Tänker jag.
Och just såna saker brukar nog ge ett mer "sammansatt" eller "det där hör ihop på ett sorts självklart vis"-sätt
Hade velat sätta på spikes och gjort lite mer på "foten", men tiden rinner...
Jag vet inte, kändes great iaf.
Har en (annan) designidé som är långt gången med en sån finess, fast även mycket mer, och får jag säga det själv så är jag rätt nöjd hittills. Känns unikt och fräscht, helt nya grepp. Skitsnyggt blir det å
Nåja - bilden! - här > (Edit, men jösses - så funkar inte uppload knapparna då, typiskt... dom syns inte ens. Får inte dom att synas på något vis, får hoppas det är åtgärdat i morgon så komme rbilden då ist. Gnatt)
Redigerat av Unregisteredb38af287, 20 October 2008 - 11:25.
Postad 20 October 2008 - 09:00
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Såja, nånstans när jag borde ha sovit istället för att c(l)adda, så fick jag till en ungefärlig bild av hur jag tänker. Stålröret kan ju vara i koppar, lika gärna. Borstat, behandlat eller hur man nu vill. Dessutom har jag gjort med en sorts "lock" uppepå stativaren, som man kan fasa mer diskret, fräsa logga i etc. Den gör att man får en illusion av att "röret" går rakt genom högtalaren. Tänker jag. Och just såna saker brukar nog ge ett mer "sammansatt" eller "det där hör ihop på ett sorts självklart vis"-sätt Hade velat sätta på spikes och gjort lite mer på "foten", men tiden rinner...
Jag vet inte, kändes great iaf. Har en (annan) designidé som är långt gången med en sån finess, fast även mycket mer, och får jag säga det själv så är jag rätt nöjd hittills. Känns unikt och fräscht, helt nya grepp. Skitsnyggt blir det å
Nåja - bilden! - här > (Edit, men jösses - så funkar inte uppload knapparna då, typiskt... dom syns inte ens. Får inte dom att synas på något vis, får hoppas det är åtgärdat i morgon så komme rbilden då ist. Gnatt)
Låter spännande! Hoppas du får upp bilden. Hade också problem med det förut, men då hade jag skrivit .jpg istället för .JPG... Var tydligen skillnad...
Postad 20 October 2008 - 11:20
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Såja, nånstans när jag borde ha sovit istället för att c(l)adda, så fick jag till en ungefärlig bild av hur jag tänker. Stålröret kan ju vara i koppar, lika gärna. Borstat, behandlat eller hur man nu vill. Dessutom har jag gjort med en sorts "lock" uppepå stativaren, som man kan fasa mer diskret, fräsa logga i etc. Den gör att man får en illusion av att "röret" går rakt genom högtalaren. Tänker jag. Och just såna saker brukar nog ge ett mer "sammansatt" eller "det där hör ihop på ett sorts självklart vis"-sätt Hade velat sätta på spikes och gjort lite mer på "foten", men tiden rinner...
Jag vet inte, kändes great iaf. Har en (annan) designidé som är långt gången med en sån finess, fast även mycket mer, och får jag säga det själv så är jag rätt nöjd hittills. Känns unikt och fräscht, helt nya grepp. Skitsnyggt blir det å
Det där med rört lät intressant! Jag tror jag har ett 54mm kopparrör liggandes, kanske vore nått att prova  Men Lättbetong är lite lättare vilket lockar  /Tim!
Postad 20 October 2008 - 11:21
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Ja, nu funkade det.
Kvallan blev lite kackig iom att jag gjorde en "print-screen" och sparade i jpg, men man ser ju vad det är =)
Designen på låddan är väl också sisådär, men jag tänkte mest försöka visa hur jag tänkte, en mer avrundad form baktill ger en mycket bättre effekt egentligen.
Har man en stereobänk modell låg+bred och har stativare så kan man ju även göra en "platta", lacka den som stativarna och fräsa ur en cirkel, sätta valfri diameters och variant av rör i mellan plattan och stativaren.
Aja, rör-varianten är ball hursomhelst.
Timpo: Alla sätt är bra, utom dom dåliga. Tror det mesta kan bli schysst om man bara anpassar lösningen efter miljö.
Jag tycker lättbetong/leca är snyggt i rätt miljö också. Hade byggt en mediaförvaring av såna och skivor med laminat på i förra "rummet" jag hade. Snyggt o billigt.
Redigerat av Unregisteredb38af287, 20 October 2008 - 11:23.
Postad 20 October 2008 - 11:27
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Ja, nu funkade det. Kvallan blev lite kackig iom att jag gjorde en "print-screen" och sparade i jpg, men man ser ju vad det är =)
Designen på låddan är väl också sisådär, men jag tänkte mest försöka visa hur jag tänkte, en mer avrundad form baktill ger en mycket bättre effekt egentligen.
Har man en stereobänk modell låg+bred och har stativare så kan man ju även göra en "platta", lacka den som stativarna och fräsa ur en cirkel, sätta valfri diameters och variant av rör i mellan plattan och stativaren.
Timpo: Alla sätt är bra, utom dom dåliga. Tror det mesta kan bli schysst om man bara anpassar lösningen efter miljö. Jag tycker lättbetong/leca är snyggt i rätt miljö också. Hade byggt en mediaförvaring av såna och skivor med laminat på i förra "rummet" jag hade. Snyggt o billigt.
Ok, tror jag förstår. Hmm, det är svårt. Men det blir nog stativare med Seas-elementen. Nu skulle jag behöva veta vad för simuleringar jag ska göra i BassBox för att komma vidare.
Postad 20 October 2008 - 11:34
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Ja, nu funkade det. Kvallan blev lite kackig iom att jag gjorde en "print-screen" och sparade i jpg, men man ser ju vad det är =)
Timpo: Alla sätt är bra, utom dom dåliga. Tror det mesta kan bli schysst om man bara anpassar lösningen efter miljö. Jag tycker lättbetong/leca är snyggt i rätt miljö också. Hade byggt en mediaförvaring av såna och skivor med laminat på i förra "rummet" jag hade. Snyggt o billigt.
Det jag tänkte med blocken var att man skulle klä dem i trä eller fanré, ev tyg kanske  /Tim!
Postad 20 October 2008 - 11:59
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Sitter och pillar lite med designen. Tänkte efterlikna HFLS-1. Den verkar vara populär och ser bra ut. Den jag kollat på har dessutom samma diskanter som jag tänkte ha! Den har dock ett 6,5" element, och jag har tänkt ha ett 5".
Postad 20 October 2008 - 16:55
Log1N
-
Log1N
-
Användare
-
-
136 inlägg
Hej jonas.
Staiven finns hemma hos mig i Ljungby småland. en bit från Örebro.
Men bussgods kostar nog inte mer än en hundring.
Kan nog iofs ordna gratis frakt om du vill att jag skall skicka det med posten.
Stativen är i ny skick. Dock så har de där små gummipluttarna som medföljde försvunnit.
Men jag vet att häftmassa funkar precis lika bra som dyrare SD kuddar.
Redigerat av Log1N, 20 October 2008 - 16:56.
Postad 20 October 2008 - 17:31
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Hej jonas.
Staiven finns hemma hos mig i Ljungby småland. en bit från Örebro. Men bussgods kostar nog inte mer än en hundring. Kan nog iofs ordna gratis frakt om du vill att jag skall skicka det med posten. Stativen är i ny skick. Dock så har de där små gummipluttarna som medföljde försvunnit. Men jag vet att häftmassa funkar precis lika bra som dyrare SD kuddar.
tyvärr fungerar det inte alls lika bra, för dom trycks ihop med tiden men det gör inte SD kuddarna
Postad 20 October 2008 - 17:55
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
tyvärr fungerar det inte alls lika bra, för dom trycks ihop med tiden men det gör inte SD kuddarna 
Ok, vad kostar nya sådana kuddar då?
Postad 20 October 2008 - 17:57
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Ok, vad kostar nya sådana kuddar då?
www.hifiklubben.se www.hifikit.se
Postad 20 October 2008 - 18:05
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Är det typ Sånna jag ska ha?
Postad 20 October 2008 - 18:11
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Postad 20 October 2008 - 18:16
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Postad 20 October 2008 - 18:29
JetJaguarr
-
JetJaguarr
-
Forumräv
-
-
839 inlägg
Shit, va dyrt!
Dyrt? Med tanke på vad de åstadkommer så är det en fruktansvärt billig investering. Spikes är dyrt, om man inte får dem på "köpet" med högtalarna, men ta häftmassa du.
Redigerat av JetJaguarr, 20 October 2008 - 18:31.
Postad 20 October 2008 - 20:44
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Ok, jag får fundera på saken!
Men hur som helst, jag skulle behöva tips om hur jag går vidare med simuleringar.
Nån som har lust att hjälpa lite?
EDIT:
Funderar på måtten H 332 x B 190 mm. Har inget djup. Kan det vara något? Räknade med att använda 16 mm MDF.
Redigerat av jonasbirk, 20 October 2008 - 21:08.
Postad 22 October 2008 - 00:18
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Jag tror nog att dom som började hjälpa till förut säkert kan ställa upp med lite assistans.
Beskriv problematiken eller funderingarna i stort så ska du se att du får svar
Själv har jag inte ens BassBox eller X-over pro installerat pga några krascher, och efter flyttar o allt så har jag noll koll på alla papper o grejjer som rör sånthära. Trist när man har myriader av grejjer installerat och så får man göra om allt. Det är ju lite att göra, så jag laddar inför det men gruvar mig lite =)
Ska reda ut oredan en dag, snart, men inte just nu bara.
Postad 22 October 2008 - 16:44
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Ok, jag behöver som sagt lite hjälp med simuleringar. Dessa har jag sparade i BassBox: Ignorera måtten på lådan i bilden nedan. Se texten längst ner... Datablad för 5"-element:        Funderar på måtten H 332 x B 190 mm. Har inget djup, men kan det vara något? Räknade med att använda 16 mm MDF. Ska jag få fram något djup ifrån BassBox? Det måste väl ha att göra med den volym som elementet fräver? Kräver diskanthögtalaren något?
Redigerat av jonasbirk, 06 November 2008 - 00:11.
Postad 22 October 2008 - 17:14
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Grabben, du behöver akutexperthjälp!
Vi börjar här: Avstäm aldrig, aldrig någonsin under elementets fs, om du inte ska göra gör en slö-film-sub.
Nästa steg; Med qts på under 0.4 kommer du aldrig behöva göra en låda som är större än elementets ekvivalens volym.
91.22 liter är på tokförstort.
Postad 23 October 2008 - 14:22
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Kom igen Kalkylen, nu när du börjat får du väl ge lite konkreta råd och riktlinjer, du är ju bra på det här
Han måste ju komma framåt en bit i taget.
Postad 23 October 2008 - 14:50
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Kom igen Kalkylen, nu när du börjat får du väl ge lite konkreta råd och riktlinjer, du är ju bra på det här
Han måste ju komma framåt en bit i taget.
Det är lugnt! Han håller på och hjälper mig med rördimensionering på MSN  Har pillat lite med designen i CAD. Vad tycks? Tanken är att det ska vara svart pianolack.
Redigerat av jonasbirk, 06 November 2008 - 00:11.
Postad 23 October 2008 - 15:15
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Via MSN - aaah... härligt då går det ju framåt, vad snällt Snygg och relativt stilren design tycker jag, enkel o bra. Håll oss uppdateriade i tråden nu bara =) Visst är det pain in the ass att behöva cad:a hela elementen, man kan ju tycka att import och manipulering av passande bilder borde funka, men antingen är det för lätt, eller så finns det ingen sådan funktion, för jag har då inte kunnat hitta någon  Går ju att göra bara ytterdel och sen använda texturer, eller att samköra photoshop (som jag gör) men hmmm... borde vara enklare än så med en så banal uppgift. Är helt novis på att cad:a för övrigt. MEN, jag gjorde en (snudd på) fotorealistisk insex-skruv häromdagen, inte fel, så nu kan jag göra vad jag vill snart!
Redigerat av Unregisteredb38af287, 23 October 2008 - 15:16.
Postad 23 October 2008 - 16:02
jonasbirk
-
jonasbirk
-
Användare
-
-
187 inlägg
Via MSN - aaah... härligt då går det ju framåt, vad snällt
Snygg och relativt stilren design tycker jag, enkel o bra.
Håll oss uppdateriade i tråden nu bara =)
Visst är det pain in the ass att behöva cad:a hela elementen, man kan ju tycka att import och manipulering av passande bilder borde funka, men antingen är det för lätt, eller så finns det ingen sådan funktion, för jag har då inte kunnat hitta någon  Går ju att göra bara ytterdel och sen använda texturer, eller att samköra photoshop (som jag gör) men hmmm... borde vara enklare än så med en så banal uppgift. Är helt novis på att cad:a för övrigt. MEN, jag gjorde en (snudd på) fotorealistisk insex-skruv häromdagen, inte fel, så nu kan jag göra vad jag vill snart! 
Elementen var inte så svåra att göra. Jag använder Autodesk Inventor. Det är ett lätthanterat program. Man ritar halva elementet sett från sidan. Sedan roterar man hela figuren runt elementets centrum. Då blir den rund  Sedan gör man bara skruvhålen, så är det klart.
Postad 23 October 2008 - 16:41
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Elementen var inte så svåra att göra. Jag använder Autodesk Inventor. Det är ett lätthanterat program. Man ritar halva elementet sett från sidan. Sedan roterar man hela figuren runt elementets centrum. Då blir den rund Sedan gör man bara skruvhålen, så är det klart.
Fan va fin bild  Du kan inte skicka CAD,filerna på Elemnten? Vore sjukt skysst  (Om du kan/orkar) /tiM!
Postad 23 October 2008 - 17:21
Professor_Kalkyl
-
Professor_Kalkyl
-
Guru
-
-
4342 inlägg
Vi har kommit så långt som att Jonas fått fram en vb volym ~11.5 liter, vilket funkar.
Avstämningen kom vi fram till igår med, någonstans i närheten av ~48 Hz, dock blev det lite krångligt när vi skulle börja dimensionera porten.
Först tittade vi på med diam. 45mm port om jag inte minns fel, men då blev porthastigheten enligt mig lite väl hög. Så jag föreslog 69mm diam. istället, vilket medför längre port (totala längden ska bli (kollade upp det nu) 354mm). Men eftersom att lådan inte kommer bli över 410mm djup, så måste porten vinklas, nu börjar de krångliga; för att fortfarande behålla avstämningen så måste portens totala längd som sagt vara 354mm, så porten ska delas på två, varav port delarna ska vara rakt kapad på ena sidan och med vinkeln 45 grader på andra sidan, man klistrar sedan ihop de vinklade ändarna mot varandra och man sedan mäter i rörens centrum så ska längden mellan mynningarna bli 354mm.
Illustration, den röda sträcken motsvarar alltså sträckan som ska vara 354mm.
birkr_r.PNG 2.7K
0 Antal nerladdningar
Postad 23 October 2008 - 17:34
Nicke-85
-
Nicke-85
-
Användare
-
-
216 inlägg
Vi har kommit så långt som att Jonas fått fram en vb volym ~11.5 liter, vilket funkar. Avstämningen kom vi fram till igår med, någonstans i närheten av ~48 Hz, dock blev det lite krångligt när vi skulle börja dimensionera porten.
Först tittade vi på med diam. 45mm port om jag inte minns fel, men då blev porthastigheten enligt mig lite väl hög. Så jag föreslog 69mm diam. istället, vilket medför längre port (totala längden ska bli (kollade upp det nu) 354mm). Men eftersom att lådan inte kommer bli över 410mm djup, så måste porten vinklas, nu börjar de krångliga; för att fortfarande behålla avstämningen så måste portens totala längd som sagt vara 354mm, så porten ska delas på två, varav port delarna ska vara rakt kapad på ena sidan och med vinkeln 45 grader på andra sidan, man klistrar sedan ihop de vinklade ändarna mot varandra och man sedan mäter i rörens centrum så ska längden mellan mynningarna bli 354mm.
Illustration, den röda sträcken motsvarar alltså sträckan som ska vara 354mm.
birkr_r.PNG 2.7K
0 Antal nerladdningar
Jag har alltid funderat på hur man lättast gör för att få rätt längd på röret om man ska vinkla det. Blir det rätt att först göra ett rakt rör i rätt längd (eventuellt lägga till 1mm eller 2 för snedsågningen) och sedan bara kapa det i 45 grader nånstans och sätta ihop dom eller får man fel längd om man gör på detta sättet? Borde väl bli rätt va?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|