Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canton reference serie

616 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton Vento Reference 1 DC (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Canton Reference 5.2 DC (Golvhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Canton Vento Reference 7 DC (Golvhögtalare) 1 9.166666 (5) Inga priser
Canton Reference 3.2 DC (Golvhögtalare) 1 9.375 (7) Inga priser
Canton Reference 9.2 DC (Surroundhögtalare) 1 9.416666 (11) Inga priser
Canton Reference 7.2 DC (Golvhögtalare) 4 9.166666 (5) Inga priser
Canton Vento Reference 9 DC (Surroundhögtalare) 1 (0) Inga priser
Canton Reference 1.2 DC (Golvhögtalare) 1 8.75 (3) Inga priser
Canton Reference 50.2 Rear (Surroundhögtalare) 3 (0) Inga priser
Canton Vento Reference 5 DC (Golvhögtalare) 1 9 (4) Inga priser
Canton Reference 55.2 (Centerhögtalare) 1 (0) Inga priser
Canton Reference 50.2 Center (Centerhögtalare) 1 7.5 (1) Inga priser
Canton Vento Reference 3 DC (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
Canton Reference 2.2 DC (Golvhögtalare) 1 (0) Inga priser
15 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo från 30000 (105 inlägg) 3 år sedan
Canton Vento 890 vs Canton Reference 5.2 (78 inlägg) 4 år sedan
Canton-klubben (364 inlägg) 7 år sedan
Kampanjer Högtalare. (37 inlägg) 8 år sedan
Valet och kvalet. Nya golvare. 16-40 000 (101 inlägg) 8 år sedan
Stativare runt 30 000 kr som låter bra på låg volym? (41 inlägg) 11 år sedan
Canton Vento Reference 5 DC + Emotiva UPA-2 (0 inlägg) 11 år sedan
Bästa golvhögtalarna till Harman Kardon AVR 365. (19 inlägg) 11 år sedan
Förstärkare spontanbeställdes!? (14 inlägg) 12 år sedan
Sunfire XT & HRS Högtalare, små men High-End klass (78 inlägg) 13 år sedan
Tar upp jakten igen på nya högtalare. LÄS! (56 inlägg) 13 år sedan
Canton Vento 890DC med Onkyo 807/876? (293 inlägg) 15 år sedan
HECO The Statement VS Canton Reference 7.2 (49 inlägg) 15 år sedan
Jag är så fruktansvärt besviken just nu! (25 inlägg) 16 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 16 år sedan

Postad 20 April 2011 - 17:06

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Hej alla CantonGubbar!,

Är det så att det är en ny Vento serie på G tro?

Jag menar, den har väl funnits ett bra tag nu?... tänkte typ på Vento 820.2 osv kanske dyker upp snart..

Ett par Vento 820 blev det istället (antagligen, han väntar på ordern), har jag gjort ett bra val här tycker ni, tanken är ju att sedan flytta bak dessa till Surr, och sedan inhandla ett par Ref 9.2 som Front, och senare när Ref Centern kommer även inhandla den!

Vento väger mest av nuvarande Stativare (bortsett från Ref 9.2) och har ju en ngt mer påkostad finnish/kabinett, plus att den passar ju bäst ihop med Ref 9.2 i form och i sin Pianolack, även mina Subbar är i svart Pianolack.

Eller.. köra som jag tänkt från början med Ergo runt om?, nee jag kan INTE bestämma mig!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Edit: Nu har jag bestämt mig!.. Det blir Ergo runt om, som jag hade tänkt från början, den nya Ergo serien låter grymt bra, är väldigt prisvärda, och deras estetiska look tilltalar mig perfekt, tidlös sober design.

Sen om jag framöver får "Reference sjukan" så uppgraderar jag hela systemet istället till just Reference!

Mvh

Micke

Redigerat av dallan1981, 20 April 2011 - 17:46.

Postad 20 April 2011 - 23:57

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Inte för att prata ned dig nu men en kompis till mig har gamla Ergo systemet och jag har nu reference 9.2 . Det är som natt och dag tycker jag men som sagt det är gamla systemet.
Men lycka till iaf ! Det är bra grejor vilket som !!!

Postad 21 April 2011 - 11:17

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Jo givetvis så bör ju Ref-serien vara ett kliv uppåt från Ergo, Karat, Vento.

Men jag valde nu att gå på just Ergo serien runt om, iom den rejäla centern, perfekt klangmatchning (180 mm element runt om), prisnivån på Ergo är oxå den sjukt billig, även om du jämför mot Vento, Karat, så är ergo ngt billigare, men dock för exakt samma kvalitet... (om du nu inte tex måste ha välvda sidostycken och Pianolack)

Sen så spelar Ergo lite mer allround än tex Karat (som är ngt mer stram), och har lite mer botten, och jag blev även rekommenderad just Ergo 620 som Frontar i ett sådant system jag tänkt bygga av en person med extrem kunskap och inblick i Cantons alla olika högtalare.

Sen när jag har kört in mig på detta kompletta Ergo system 4xErgo620, 1xErgo655, 2xHeco Celan XT32A så ska jag låna hem ett par Ref 9.2:or och jämföra rakt av i hemmiljö och se/lyssna om ett byte är relevant och behövligt, både ljudkvalitetsmässigt och ekonomiskt befogat.

Mvh

/M

Postad 25 April 2011 - 19:35

Unregistered40a39bc4
  • Unregistered40a39bc4
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag undrar om det är någon som kan svara på hur Canton Ergo 695DC står sig mot till exempel Reference 7.2?
Jag antar att Reference 7.2 är en bättre högtalare, men mina krav är att högtalaren ska vara duktigt allround och ha en riktigt bra bas.

En annan fråga är om någon vet hur RC-L står sig mot 695DC? Är RC-L lika bra kanske till och med?

Även 695DC verkar lite "gamla" nu, kommer det nya snart tro?

Redigerat av Unregistered40a39bc4, 25 April 2011 - 19:43.

Postad 25 April 2011 - 20:26

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Reference serien spelar flera gånger "bättre" och det skall de göra mht prisskillnaden. Reference serien är riktigt bra allround högtalare. Vill du ha mer / bättre bas tycker jag du skall kika på 5.2 / 3.2

Ps. Jag funderar på att sälja mina 3.2 till förmån för 1.2 :D

Tjena!

Jag undrar om det är någon som kan svara på hur Canton Ergo 695DC står sig mot till exempel Reference 7.2?
Jag antar att Reference 7.2 är en bättre högtalare, men mina krav är att högtalaren ska vara duktigt allround och ha en riktigt bra bas.

En annan fråga är om någon vet hur RC-L står sig mot 695DC? Är RC-L lika bra kanske till och med?

Postad 25 April 2011 - 21:04

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Tjena!

Det enda jag vet (anser själv) och kan svara på är att 695DC spelar bättre i diskanten och även i mellanregistret än vad RCL gör, dom senare serierna har klivit ett par steg framåt sen RCL var "i bruk".

Angående basen så är det svårare att avgöra, men jag tippar ju på en smärre förbättring där med!

Redigerat av dallan1981, 25 April 2011 - 21:04.

Postad 25 April 2011 - 22:35

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Jag gick direkt från 611DC (som är föregångaren till och väldigt identisk med 695DC) till 7.2DC.
Skillnaden är väldigt stor. Hela registret låter bättre samt att ljudbilden är bredare/djupare.
Ja det är lite mindre bas nu men det låter stramare och mkt mer korrekt.

Postad 26 April 2011 - 00:30

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Vilken färg är det på 3.2:orna ... :D Hojta till om du gör slag i saken !

Postad 26 April 2011 - 06:04

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Jag har i princip redan bestämt mig för att göra slag i saken :D

Svart pianolack

Pris ca 46Tkr

Vilken färg är det på 3.2:orna ... :D Hojta till om du gör slag i saken !

Postad 26 April 2011 - 13:44

Unregistered40a39bc4
  • Unregistered40a39bc4
  • Amatör

• 50 inlägg
  • 0

Jag gick direkt från 611DC (som är föregångaren till och väldigt identisk med 695DC) till 7.2DC.
Skillnaden är väldigt stor. Hela registret låter bättre samt att ljudbilden är bredare/djupare.
Ja det är lite mindre bas nu men det låter stramare och mkt mer korrekt.

Okej, men jag är inte riktigt ute efter "korrekt". Jag lyssnar inte på perfekta inspelningar mer än kanske 5% av tiden. Då kanske en högtalare som färgar ljudet med lite extra fyllighet är bättre. Så har jag upplevt det när jag åkt runt och lyssnat iallafall.
I längden vinner alltid högtalare som är mer allround än de som bara tokbriljerar på välinspelat material. I mitt tycke alltså.
Därför gillade jag basen i RC-L, det var alltid ganska roligt att lyssna på musik, förutom när dom blev lite hårda i ljudet, men det kanske är där Canton förbättrat sig lite med 695DC tänkte jag, men kanske med bibehållen bas?

Edit: en felstavning...

Redigerat av Unregistered40a39bc4, 26 April 2011 - 13:54.

Postad 26 April 2011 - 14:16

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Okej, men jag är inte riktigt ute efter "korrekt". Jag lyssnar inte på perfekta inspelningar mer än kanske 5% av tiden. Då kanske en högtalare som färgar ljudet med lite extra fyllighet är bättre. Så har jag upplevt det när jag åkt runt och lyssnat iallafall.
I längden vinner alltid högtalare som är mer allround än de som bara tokbriljerar på välinspelat material. I mitt tycke alltså.
Därför gillade jag basen i RC-L, det var alltid ganska roligt att lyssna på musik, förutom när dom blev lite hårda i ljudet, men det kanske är där Canton förbättrat sig lite med 695DC tänkte jag, men kanske med bibehållen bas?

Edit: en felstavning...

Reference serien spelar enligt mig all typ av musik bra, jag vet, för jag har själv väldigt bred musiksmak och lyssnar både på bra och dåligt inspelad musik, och som jag nämnt tidigare så är de inte alls överanalytiska.

Bas finns det gott om, jag kör med stativarna 9.2 och får bas som från en golvare, med en grym attack! Det enda jag egentligen kan klanka på är att de är rätt placeringskänsliga, det gäller dock nog ej golvhögtalarna lika mycket som stativaren.

Postad 27 April 2011 - 01:13

Daniel_75
  • Daniel_75
  • Lärjunge

• 435 inlägg
  • 0
Mikael hur har du ställt dina för att de skall låta bäst ?

Postad 27 April 2011 - 06:36

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Mikael hur har du ställt dina för att de skall låta bäst ?

Kolla i mitt galleri så får du en uppfattning om hur jag har dem placerade. Jag har provat att flytta fram dem en bra bit fram och då låter de betydligt bättre, i mitt vardagsrum blir jag dock tvungen att kompromissa, har barn så kan inte ha dem alltför långt fram. Högtalarna står ca 35cm från bakväggen.

Jag har en känsla av att de skulle må bra att lite mer effekt, har hört dem med en Integra förstärkare och det lät otroligt bra.. så en Integra är något jag sneglar på =)

Postad 20 May 2011 - 12:48

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Ingen som vet någon som kan vara intresserad av Reference 3.2 ? Verkar vara svalt intresse för de jag har till salu här. Vad tycker ni om prisnivån jag satt ?

Postad 20 May 2011 - 13:25

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
SweElite : Verkar som intresset för högtalare generellt är ljummet nu...

Postad 20 May 2011 - 13:26

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Ingen som vet någon som kan vara intresserad av Reference 3.2 ? Verkar vara svalt intresse för de jag har till salu här. Vad tycker ni om prisnivån jag satt ?

Tycker du satt ett riktigt bra pris, jag hade slagit till om det inte vore för att jag sitter rätt nöjd nu samt att mitt rum är lite litet.

Du vill sälja dem för att att köpa Ref 1.2 ellr? =)

Postad 20 May 2011 - 13:55

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Ja, det är rätt. Hade tänkt löpa linan ut med 1.2

Dock hade det varit en fördel om jag hade köpare på mina innan :lol:

Tycker du satt ett riktigt bra pris, jag hade slagit till om det inte vore för att jag sitter rätt nöjd nu samt att mitt rum är lite litet.

Du vill sälja dem för att att köpa Ref 1.2 ellr? =)

Postad 23 May 2011 - 12:49

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Ja, det är rätt. Hade tänkt löpa linan ut med 1.2

Dock hade det varit en fördel om jag hade köpare på mina innan ;)

Nu har du det :)

Postad 23 May 2011 - 13:44

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Nu har du det :)

Jaså, blir det du som ansluter i klubben med ett par 3.2? ;)

Postad 23 May 2011 - 17:43

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Jaså, blir det du som ansluter i klubben med ett par 3.2? ;)

Jajamän. Är som ett barn på julafton.

Postad 23 May 2011 - 17:45

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Och leendet blir desto större när du hört dem (om du inte redan gjort det) ;)

Postad 23 May 2011 - 18:27

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Så då är det snart dags för 1.2 för din del då SweElite? :)

Trevligt! Grattis till ett bra köp! ;)

Postad 23 May 2011 - 18:30

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Jag personligen gissar på ngt annat än Canton Ref 1.2 ? ;)

Postad 23 May 2011 - 18:51

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Nja...Jag gissar på att jag kan få 1.2 till ett bra pris. Men visst...Focal Scala Utopia ligger mig också varmt om hjärtat :)

Har nog f-n haft det mesta som går att köpa i högtalarväg ;)

Jag personligen gissar på ngt annat än Canton Ref 1.2 ? ;)

Postad 23 May 2011 - 18:59

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Nja...Jag gissar på att jag kan få 1.2 till ett bra pris. Men visst...Focal Scala Utopia ligger mig också varmt om hjärtat ;)

Har nog f-n haft det mesta som går att köpa i högtalarväg ;)

Ja, strax över hälften av Focal Scala Utopias listpris gissar jag på :)

Så du är ev. inne på märkesbyte?

Postad 23 May 2011 - 19:07

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Ja, hade hoppats på nåt sånt....dock verkar något ha "hänt" med elektrowelt24. De verkar lite "griniga" bara jag frågade efter pris ?

Har flera riggar och har haft lika många olika högtalare som bilar genom åren (för många!) ;)

Ja, strax över hälften av Focal Scala Utopias listpris gissar jag på :)

Så du är ev. inne på märkesbyte?

Postad 23 May 2011 - 19:15

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Ja, hade hoppats på nåt sånt....dock verkar något ha "hänt" med elektrowelt24. De verkar lite "griniga" bara jag frågade efter pris ?

Har flera riggar och har haft lika många olika högtalare som bilar genom åren (för många!) ;)

Hehe, ungefär som mig då, men med 1.2 håller jag mig lugn än, ovanligt lång tid för att vara jag. Måste vara ett bra tecken på bra högtalare :)

Kolla med dom jag köpte av annars, som var sega att svara. Dom är mycket trevliga och kan ge bra pris bara du får svar, kan ju ha blivit en miss att dom klantade bort dig på nåt vis...

Postad 23 May 2011 - 19:19

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Förstår att du är nöjd....behåll dem länge är mitt råd efter alla lyssningar ;)

Jag skall ta och ringa dem i veckan, kanske min mail hamnat i nåt skräpfilter. Det verkade dock på Achim på welten som det var nåt som gjorde att de absolut inte vågade sälja till Sverige igen...ska ringa dem också. De kirrade ju det förra gången (fast med nöd och näppe, samt jag först fick föra över 7700€)

Hehe, ungefär som mig då, men med 1.2 håller jag mig lugn än, ovanligt lång tid för att vara jag. Måste vara ett bra tecken på bra högtalare :)

Kolla med dom jag köpte av annars, som var sega att svara. Dom är mycket trevliga och kan ge bra pris bara du får svar, kan ju ha blivit en miss att dom klantade bort dig på nåt vis...

Postad 23 May 2011 - 19:26

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Förstår att du är nöjd....behåll dem länge är mitt råd efter alla lyssningar ;)

Jag skall ta och ringa dem i veckan, kanske min mail hamnat i nåt skräpfilter. Det verkade dock på Achim på welten som det var nåt som gjorde att de absolut inte vågade sälja till Sverige igen...ska ringa dem också. De kirrade ju det förra gången (fast med nöd och näppe, samt jag först fick föra över 7700€)

Ja, det verkar förekomma diverse fultrix och hot mot tyska butiker verkar det som.

Postad 23 May 2011 - 19:28

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Får jag bara det bekräftat via någon tysk handlare på mailen att det är svenska importören (canseda) som håller på så ska det ta "hus i ****".

Ja, det verkar förekomma diverse fultrix och hot mot tyska butiker verkar det som.

Postad 23 May 2011 - 19:47

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Jah, dom har verkligen ändrat sin attityd på elektrowelt nu det senaste, riktigt illa om dom Svenska clownerna står för detta!?

EU...

SweElite: Mm Focals högtalare har jag precis fått upp öronen och ögonen för, dom har en helt otroligt bra finnish, och ett ljud som är riktigt riktigt bra, för mig är det dock Electra 1008 BE som gjort mig kär, har inte råd med Diablo, inte just nu iaf.

Postad 23 May 2011 - 19:50

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Jag hade nyligen ett par 1038, menjag upplevde aldrig att "det släppte", utopia serien har enl.mig detta släpp. Utan detta släpp tycker jag lyssningen blir ganska "tråkig". Eller är det bara det att de spelar korrekt...

Har du gjort affär på något än ??

Jah, dom har verkligen ändrat sin attityd på elektrowelt nu det senaste, riktigt illa om dom Svenska clownerna står för detta!?

EU...

SweElite: Mm Focals högtalare har jag precis fått upp öronen och ögonen för, dom har en helt otroligt bra finnish, och ett ljud som är riktigt riktigt bra, för mig är det dock Electra 1008 BE som gjort mig kär, har inte råd med Diablo, inte just nu iaf.

Postad 23 May 2011 - 20:01

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Jag hade nyligen ett par 1038, menjag upplevde aldrig att "det släppte", utopia serien har enl.mig detta släpp. Utan detta släpp tycker jag lyssningen blir ganska "tråkig". Eller är det bara det att de spelar korrekt...

Har du gjort affär på något än ??

OK!, själv tycker jag just att mellanbasen på Focal har bland det bästa släppet jag har hört (hittills).. (Electra serien)

Sen har jag en vän som har köpt ifrån den enklare 800-serien, modell 826, och när dessa spelar nu efter intuning/inspelning osv så låter det i mina öron bedövande bra för en såpass billig högtalare..

Vad kör/körde du med för elektronik till dina 1038?

Själv väntar jag på ett par Ergo 620 burkar (Fick inte beställa ett par Ref 9:or för tillfället, och ser ingen anledning att köpa ngn annan stativare än Ergo 620 när jag inte fick köpa Ref 9, iom att Vento, Karat, Ergo är "likadana" förutom lådornas utformning, plus att Ergo kör med 180mm element även i Centern.) Har även beställt två Heco Celan XT 32A subbar (oslagbar prestanda/pris), men det är en ny förstärkare som står högst upp på min inköpslista nu, sålde för ett tag sedan min Integra 70.2.

Funderar även på att beställa ett par Karat 795 (observera ej 790), dessa är verkligen helt otroliga för vad du får betala... skulle lätt kunna köpa ett par nu för att ha tillsvidare, och sedan sälja om man nu vill det, får se om jag beställer ett par sådana efter förstärkarköpet.

Redigerat av dallan1981, 23 May 2011 - 20:18.

Postad 23 May 2011 - 20:09

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Körde med Integra DHC 80.2 samt Primare A30.7

Mellanregistret är fint på focal, inget snack om saken ! Svårt att sätta ord här men...med när jag säger "släpp" så tänk en 3 dimensionell ljudbild dvs när du stänger ögonen så är musikerna på plats i rummet. Med 1038 lät det just "högtalare" och ljudbilden var inte så bred, så därav hörde man direkt vart ljudet kom ifrån...kan bero på rum och annat etc.

Av någon lustig anledning tyckte jag nästan någon "profile 918 ?" lät bättre än mina 1038.

Ja, Cantons serier är numera sjukt prisvärda. Lyssna gärna på någon vento om du har möjlighet, de tycker jag också har ett fantastiskt ljud mht pris. (och ett riktigt bra "släpp"). Fast kanske Karat är mkt tacksamma att placera mht sidobasen ?

Hur du än gör tror jag inte det blir direkt fel ;)

OK!, själv tycker jag just att mellanbasen på Focal har bland det bästa släppet jag har hört (hittills)..

Sen har jag en vän som har köpt ifrån den enklare 800-serien, modell 826, och när dessa spelar nu efter intuning/inspelning osv så låter det i mina öron bedövande bra för en såpass billig högtalare..

Vad kör/körde du med för elektronik till dina 1038?

Själv väntar jag bara på ett par Ergo 620 burkar, och två Heco Celan XT subbar (från elektrowelt), det är ny förstärkare som står högst upp på min inköpslista nu, sålde för ett tag sedan min Integra 70.2.

Funderar även på att beställa ett par Karat 795 (observera ej 790), dessa är verkligen helt otroliga för vad du får betala... skulle lätt kunna köpa ett par nu för att ha tillsvidare, och sedan sälja om man nu vill det, får se om jag beställer ett par sådana efter förstärkarköpet.

Postad 23 May 2011 - 20:28

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

Körde med Integra DHC 80.2 samt Primare A30.7

Mellanregistret är fint på focal, inget snack om saken ! Svårt att sätta ord här men...med när jag säger "släpp" så tänk en 3 dimensionell ljudbild dvs när du stänger ögonen så är musikerna på plats i rummet. Med 1038 lät det just "högtalare" och ljudbilden var inte så bred, så därav hörde man direkt vart ljudet kom ifrån...kan bero på rum och annat etc.

Av någon lustig anledning tyckte jag nästan någon "profile 918 ?" lät bättre än mina 1038.

Ja, Cantons serier är numera sjukt prisvärda. Lyssna gärna på någon vento om du har möjlighet, de tycker jag också har ett fantastiskt ljud mht pris. (och ett riktigt bra "släpp"). Fast kanske Karat är mkt tacksamma att placera mht sidobasen ?

Hur du än gör tror jag inte det blir direkt fel ;)

Det blir nog bra... tills man säljer och byter IGEN :) men så är det ju och kommer alltid att vara, tror jag iaf.

Polarens Focal 826/836? står väldigt brett isär, med en toe-in som är relativt skarp, ljudet är ytterst öppet och vid tex akustisk musik (som jag själv lyssnade på sist) så lät det så jä-la mkt mer "50-70000kr" än 25000kr, både djup och bredd på ljudbilden och mellanregistret formligen sprutade ur sig dom olika instrumenten/klangerna.

Dock har han ett bra rum, och detta gör sitt, men jag ser här på forumet att folk ofta har sina högtalare alldeles för nära varandra, "rymden" skapas ofta med en bredare placering och rätt toe-in.

Edit: tycker det låter som om du borde lyssna på Audio Physics högtalare, snacka om släpp och rymd, högtalaren försvinner...

Redigerat av dallan1981, 23 May 2011 - 20:31.

Postad 23 May 2011 - 20:52

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Har faktiskt inte lyssnat på någon ref. Endast 890. Men jag slår till på grisen i säcken, kan ju knappast bli missnöjd :)

Postad 23 May 2011 - 21:02

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Nej, det kan man inte bli med reference serien...och för de pengarna :)

Har faktiskt inte lyssnat på någon ref. Endast 890. Men jag slår till på grisen i säcken, kan ju knappast bli missnöjd ;)

Postad 23 May 2011 - 22:19

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Nej, det kan man inte bli med reference serien...och för de pengarna ;)

iofs har jag sjuka förväntningar på burkarna ;)
Synd att jag bara har en integra 70.2 än så länge att driva dom med. Hoppas det räcker för att få ut ljud iaf :)
Blir väl att hänga på ett primare steg om det inte räcker...

Postad 24 May 2011 - 01:46

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0

iofs har jag sjuka förväntningar på burkarna ;)
Synd att jag bara har en integra 70.2 än så länge att driva dom med. Hoppas det räcker för att få ut ljud iaf :)
Blir väl att hänga på ett primare steg om det inte räcker...

Kör din Integra i BTL-läget till att börja med iaf.. detta gjorde mkt med ljudet på mina förra Heco 901, och jag kan tänka mig att fallet är sådant även med dina Ref 3.2 ;)

Postad 27 May 2011 - 13:38

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Var på Lefflers i Norrköping igår och lyssnade på 2.2orna dom fått hem för demo, som en liten teaser av vad som komma skall.
Fyfan vilket bygge. Helt sjukt luftiga och spelar helt stresslöst.

Postad 27 May 2011 - 15:58

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Tycker du beskrev spelstilen bra där. Luftigt och helt stresslöst. Jag flyttade idag högtalarna till andra huset idag och jösses vad de är välbyggda. Inte helt lätta ;)

Var på Lefflers i Norrköping igår och lyssnade på 2.2orna dom fått hem för demo, som en liten teaser av vad som komma skall.
Fyfan vilket bygge. Helt sjukt luftiga och spelar helt stresslöst.

Postad 27 May 2011 - 16:49

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Tycker du beskrev spelstilen bra där. Luftigt och helt stresslöst. Jag flyttade idag högtalarna till andra huset idag och jösses vad de är välbyggda. Inte helt lätta ;)

Tappa inte!!!
Dagen innan julafton idag!

Postad 27 May 2011 - 16:52

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Nej nej, det gick så bra så...uppställda och fina här nu ;)

Använde tom de vita handskarna som ingick ^^

Kan bli intressant att packa ner i kartongerna....frigolit pussel FTW

Tappa inte!!!
Dagen innan julafton idag!

Postad 31 May 2011 - 09:16

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Ursäkta språket, men fy FAN vilka burkar!
Helt underbara
(ref 3.2)

Postad 31 May 2011 - 09:20

Mikael_80
  • Mikael_80
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Helt underbara
(ref 3.2)

Härligt! Upp med lite bilder nu på skönheterna =)

Postad 31 May 2011 - 09:24

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Helt underbara
(ref 3.2)

Håller med! Välkommen i klubben :)

Postad 31 May 2011 - 12:25

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
Vem av er ska köpa Centern så fort den har kommit?

Mvh

Postad 31 May 2011 - 12:28

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Lite märkligt att den inte kommit än, teknikern sa april / maj. Fast sen skall väl iofs marknad också göra sitt...

Just nu försöker jag deala med elektrowelt, men de är "nervösa" över att ens lämna pris...

Mvh

Postad 31 May 2011 - 12:46

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

Lite märkligt att den inte kommit än, teknikern sa april / maj. Fast sen skall väl iofs marknad också göra sitt...

Just nu försöker jag deala med elektrowelt, men de är "nervösa" över att ens lämna pris...

När jag handlade mina Ref 3.2or så berättade dom för mig att centern skulle visas på mässan i München (tror det var i München iaf) först. Så det är nog snart dags för release.

Redigerat av Warlokk, 31 May 2011 - 12:47.

Postad 31 May 2011 - 21:48

psycho_nr1
  • psycho_nr1
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Mvh

Jag lär nog göra det, lote beroende på pris och mått...
Reference i all ära, men gamla ref. centern (Karat 2 ?) är stor som ett hus.

Mer sugen på om vento kommer med nåra j*vla vägghögtalare så man slipper köpa från andra serier...

Btw, har laddat upp ett par bilder i mitt galleri på nya tillskotten.
enjoy

/Psy

Redigerat av psycho_nr1, 31 May 2011 - 22:02.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.