Tips på komponenter till små högtalare
216 svar till detta ämne
Postad 02 December 2008 - 21:41
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Jo. Konstigt bara att jag inte fått något svar än från Hifi kit ang förskottsbetalning.. Hoppas jag får det snart så de kan skicka iväg paketet! Behöver en del till helgen..
EDIT: Förresten, hur gör jag med stagningen i lådan, behövs det äns när lådan ändå är såpass liten? Eller tar det bara upp onödig lådvolym?
Hur stor var lådan nu? Du bygger i 22mm va? Om den e liten och 22mm skulle jag skippa staget, pga stabilt ändå
Redigerat av Timpolanen, 02 December 2008 - 21:43.
Postad 03 December 2008 - 10:05
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Hur stor var lådan nu? Du bygger i 22mm va? Om den e liten och 22mm skulle jag skippa staget, pga stabilt ändå 
Jag kör 22mm baffel och resten 16mm. Lådan är bara ca 10,5 liter. Så vad tror du?
Postad 03 December 2008 - 15:37
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
om mitt ord väger något så säger jag att du kan skippa staget i den lilla lådan
du behöver inte ha den helt nödvändigt så....
ser fram imot detta bygget också, ska bli riktigt kul att si hur det blir och bilder från alla dess tänkbara vinklar är såklart ett krav jag ställer på dig !
Edit: Timpan, fin bild du har fixat till din avatar  Gillar den faktiskt skarpt ! Msn i kväll ?!
Postad 03 December 2008 - 21:58
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Ditt ord väger mycket David.  Då skippar jag den!
Jodå, bilder kommer det till helgen.  Kommer fota lite allt eftersom bygget fortskrider.
Postad 03 December 2008 - 22:55
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
om mitt ord väger något så säger jag att du kan skippa staget i den lilla lådan du behöver inte ha den helt nödvändigt så....
ser fram imot detta bygget också, ska bli riktigt kul att si hur det blir och bilder från alla dess tänkbara vinklar är såklart ett krav jag ställer på dig !
Edit: Timpan, fin bild du har fixat till din avatar Gillar den faktiskt skarpt ! Msn i kväll ?!
Tackar jo den blev bra tycker jag  Explorer45: Bilder i helgen ?
Redigerat av Timpolanen, 03 December 2008 - 22:56.
Postad 04 December 2008 - 13:24
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Absolut.
Postad 04 December 2008 - 14:46
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Då fick man sms om att man har paket att hämta ut på posten.  Hoppas jag hinner hämta ut det ikväll innan de stänger bara..
Postad 04 December 2008 - 15:34
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Då fick man sms om att man har paket att hämta ut på posten. Hoppas jag hinner hämta ut det ikväll innan de stänger bara..
Najs!
Postad 04 December 2008 - 18:52
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Ser ju finemang ut, schyssta element!
Tänkte på hur du kunde fästa del-filter-plattan, vad tror du om sådana där distans-stång/skruv-aktiga-saker (modell längre) typ såna man har under koderkortet i datorlådor, och sen snabbskruvar som du kan skruva med fingrarna bara?
Borde isf gå att hitta på närmsta datortillbehörs-affär...
ps: angående lim/skruv. Lim och skruv blir förträffligt det.
Själv kjör jag med PL-400 konstruktionslim (eller liknande, fast billigare - Byggmax) med fogspruta och tvingar ihop och skruvar lite. Får sprängas isär om man vill sära på sakerna sedan =)
Sedan kan man ju täta invändigt med silicon med samma fogspruta eller köra PL där också!
Redigerat av Unregisteredb38af287, 04 December 2008 - 18:55.
Postad 04 December 2008 - 19:15
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Tänkte på hur du kunde fästa del-filter-plattan, vad tror du om sådana där distans-stång/skruv-aktiga-saker (modell längre) typ såna man har under koderkortet i datorlådor, och sen snabbskruvar som du kan skruva med fingrarna bara? Borde isf gå att hitta på närmsta datortillbehörs-affär...
ps: angående lim/skruv. Lim och skruv blir förträffligt det. Själv kjör jag med PL-400 konstruktionslim (eller liknande, fast billigare - Byggmax) med fogspruta och tvingar ihop och skruvar lite. Får sprängas isär om man vill sära på sakerna sedan =) Sedan kan man ju täta invändigt med silicon med samma fogspruta eller köra PL där också!
Det va ju en idé.  Får fundera lite på detta.. PL-400 säger du. Det räcker alltså inte med vanligt trälim då? Om inte, funkar detta bra? Tror inte det är det du nämnde men kanske funkar ändå?
Postad 04 December 2008 - 19:18
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Tänkte på hur du kunde fästa del-filter-plattan, vad tror du om sådana där distans-stång/skruv-aktiga-saker (modell längre) typ såna man har under koderkortet i datorlådor, och sen snabbskruvar som du kan skruva med fingrarna bara? Borde isf gå att hitta på närmsta datortillbehörs-affär...
ps: angående lim/skruv. Lim och skruv blir förträffligt det. Själv kjör jag med PL-400 konstruktionslim (eller liknande, fast billigare - Byggmax) med fogspruta och tvingar ihop och skruvar lite. Får sprängas isär om man vill sära på sakerna sedan =) Sedan kan man ju täta invändigt med silicon med samma fogspruta eller köra PL där också!
Presis PL-400 is the shitt  Jag tätar invändigt med det. Ett tips dra inte ut det med fingrarna bara. Jag fick sitta och pilla lim hela dan efter
Postad 04 December 2008 - 19:19
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Presis PL-400 is the shitt Jag tätar invändigt med det. Ett tips dra inte ut det med fingrarna bara. Jag fick sitta och pilla lim hela dan efter 
Ok, får nog ta en liten omväg ut till K-rauta och köpa imorgon då.  EDIT: Räcker 150g till dessa två lådor tror ni? Såg att de hade på classe.
Redigerat av Explorer45, 04 December 2008 - 19:23.
Postad 04 December 2008 - 20:20
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Alltså, du behöver ju inte nödvändigtvis använda PL-400, men det är ju en väg att gå Vanligt trälim funkar ju också, med skruv så blir ju det också finemang. Blir lite billigare också. Timpo: Du med, fick plocka limrester? haha - såg ju ut som man hade ömsat skinn upp til armbågarna i två dar eller så, jag använde mycket av varan ifråga heh heh...  (fråga mig inte hur jag bar mig åt för att ömsa ända upp till armbågarna =) Ett tips är att stryka av med en trasa över fingertoppen, kanske doppad i lämpligt lösningsmedel eller diskmedelblandat vatten som man gör när man fogat med latex. Föresten kan ju nämnas att man ju kan använda latexfog (med spruta/tub även där) på insidan också, när man tätar. Det är väldigt flexibelt.
Postad 04 December 2008 - 20:26
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Alltså, du behöver ju inte nödvändigtvis använda PL-400, men det är ju en väg att gå Vanligt trälim funkar ju också, med skruv så blir ju det också finemang. Blir lite billigare också.
Timpo: Du med, fick plocka limrester? haha - såg ju ut som man hade ömsat skinn upp til armbågarna i två dar eller så, jag använde mycket av varan ifråga heh heh... (fråga mig inte hur jag bar mig åt för att ömsa ända upp till armbågarna =) Ett tips är att stryka av med en trasa över fingertoppen, kanske doppad i lämpligt lösningsmedel eller diskmedelblandat vatten som man gör när man fogat med latex. Föresten kan ju nämnas att man ju kan använda latexfog (med spruta/tub även där) på insidan också, när man tätar. Det är väldigt flexibelt.
Hahaha nej det var sågspån!  Men jag hade iaf att göra hela kvällen  Jo på jobbet så kör jag med diskmedel å papper när man siliconar, men hemma så är man inte lika seriös Jag kör PL-400 som tätning på insidan, å limmar baffen med de med. Annars e det lim å skruv. /Tim!
Redigerat av Timpolanen, 04 December 2008 - 20:26.
Postad 04 December 2008 - 21:26
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Tack för eran hjälp.  Blir till att plocka upp lite PL-400 imorgon då så man man täta med det också.
Postad 04 December 2008 - 23:10
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jep,, PL400 e grymmt, jag använder dock marin och teknik till att fästa komponenterna mad på filterplattan, PL400 använder jag nästen bara till intern stagning och fogning av insidan i lådorna, limmar gör jag med trälim
Tycker jag bli bättre..
Postad 04 December 2008 - 23:12
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Jep,, PL400 e grymmt, jag använder dock marin och teknik till att fästa komponenterna mad på filterplattan, PL400 använder jag nästen bara till intern stagning och fogning av insidan i lådorna, limmar gör jag med trälim Tycker jag bli bättre.. 
Ok, då får vi se hur det blir imon.  Btw, hur fäster man lättast dämpmaterialet i lådan?
Postad 04 December 2008 - 23:51
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jag brukar fästa den mad antingen kabel klammer som är ganska långa och inte trycker ihåpp dämpningen så mycket (till kabel häftpistol)
Eller så limmar jag fast den med t.ex. kontaktlim eller liknande, dutta på lite bara och låt torka, men i små lådor ( <25L) så behöver man sällan limmar eller häfta, bara att skära till bitar som passar perfekt och sitter bra och så sätter man dit om bara, det sitter bra nog
Postad 05 December 2008 - 01:50
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Spraylim på burk, eller häftpistol modell med klamrar.
Båda finns på Biltema eller liknande billigt.
Tror du kan shoppa upp lite fejk-PL-400 på såna ställen också.
Postad 05 December 2008 - 11:06
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Kanon, tack för eran hjälp!
Postad 08 December 2008 - 08:53
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Så då var man tillbaka hemma igen.  När jag började med byggandet i helgen märkte jag hur jobbig min konstruktion var i verkligheten att få till..  Med mindre tid än vad jag räknat med och något svårare än vad jag först trott så hann jag inte så långt som jag hade räknat med. Fick dock köpt allt jag behöver (inklusive PL 400) och alla delar är nu uppsågade och hälften av all vinklar är hyvlade. Märkte dock att jag hade räknat lite fel på en del saker men det löste sig efter lite omplanerande. Lite bilder på resultatet kommer upp i eftermiddag/kväll.
Postad 08 December 2008 - 16:04
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Postad 08 December 2008 - 16:21
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Då var man äntligen igång med bygget!  Var nära att bli fel men lyckades få till det tillslut. Nu hann jag inte alls så långt som jag hade räknat med men men.. Detta är resultatet så långt:
Alla delar uppskurna (med lite hjälp av flickvännens pappa) och upplagda snyggt och prydligt.
H_gtalarbygge_060_2.jpg 311.12K
0 Antal nerladdningar
En lite grov förhandstitt på hur det är meningen att de ska se ut:
H_gtalarbygge_023_2.jpg 633.84K
0 Antal nerladdningar
Toppen är meningen att se ut något åt detta hållet:
H_gtalarbygge_021_2.jpg 281.89K
0 Antal nerladdningar
Fina linjer skall det vara.
H_gtalarbygge_029_2.jpg 254.69K
1 Antal nerladdningar
Vattenpass är ett måste.
H_gtalarbygge_031_2.jpg 228.64K
0 Antal nerladdningar
Så till den gamla hederliga hyveln (gick riktigt smidigt att hyvla i mdf btw!).
H_gtalarbygge_032_2.jpg 263.66K
0 Antal nerladdningar
Så lite finslipande.
H_gtalarbygge_028_2.jpg 307.36K
0 Antal nerladdningar
Så var halva topparna klara.
H_gtalarbygge_037_2.jpg 289.15K
0 Antal nerladdningar
Det var allt för denna gången folks!  Nu blir det uppehåll för lådorna i två veckor tills man har lov och kan fortsätta snickrandet. Tills dess ska jag försöka hinna få klart delningsfilterna. To be continued..
Postad 08 December 2008 - 17:01
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Då var man äntligen igång med bygget! Var nära att bli fel men lyckades få till det tillslut. Nu hann jag inte alls så långt som jag hade räknat med men men.. Detta är resultatet så långt:
Alla delar uppskurna (med lite hjälp av flickvännens pappa) och upplagda snyggt och prydligt.
H_gtalarbygge_060_2.jpg 311.12K
0 Antal nerladdningar
En lite grov förhandstitt på hur det är meningen att de ska se ut:
Det var allt för denna gången folks! Nu blir det uppehåll för lådorna i två veckor tills man har lov och kan fortsätta snickrandet. Tills dess ska jag försöka hinna få klart delningsfilterna. To be continued..
Fyfan! Du kör ett riktigt HiTek arbete, det skulle jag alldrig orka  Det ser mycket bra ut ska bli kul att se hur det blir!
Postad 08 December 2008 - 17:22
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Fyfan! Du kör ett riktigt HiTek arbete, det skulle jag alldrig orka Det ser mycket bra ut ska bli kul att se hur det blir!
Mjo, det blev lite mer komplicerat än vad jag hade väntat mig.  Men det ska nog lösa sig tillslut. Tack för alla vänliga ord!  /Niklas EDIT: Har du hunnit klart med bägge delningsfilterna än? Måste säga att jag blev lite avis..
Redigerat av Explorer45, 08 December 2008 - 17:23.
Postad 08 December 2008 - 17:24
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Mjo, det blev lite mer komplicerat än vad jag hade väntat mig. Men det ska nog lösa sig tillslut. Tack för alla vänliga ord! 
/Niklas
EDIT: Har du hunnit klart med bägge delningsfilterna än? Måste säga att jag blev lite avis.. 
Nej jag väntar på att få låna en lödkolv  Jag blev klar med båda lådorna idag så bara filter kvar nu!!
Postad 08 December 2008 - 17:31
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Nej jag väntar på att få låna en lödkolv Jag blev klar med båda lådorna idag så bara filter kvar nu!!
Nice!  När får vi se bilder då??
Postad 08 December 2008 - 17:57
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Nice! När får vi se bilder då??
Klar och klar men iaf för inspelning  Bilder kommer imorron eller ikväll  BTW Vad har du för kamera?
Postad 08 December 2008 - 18:20
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Klar och klar men iaf för inspelning Bilder kommer imorron eller ikväll 
BTW Vad har du för kamera?
Härligt.  Jag kör med en A200. Passade mina händer perfekt och med studentlivet så har man inte råd med fetingkamera och massa objektiv så nu har man lite pengar över att lägga på tillbehör.  Kör än så länge med bara kit gluggen och Sony 75-300mm men är väldigt sugen på ett bra macro och en F1.4 50mm glugg. Har kollat lite på bilder du tagit och måste säga att de ser grymt bra ut! Älskade landskapsbilderna på din hemsida. Själv är man fortfarande noob på fotografering men har tänkt att lägga lite tid på framtida lov (när man inte bygger högtalare vill säga haha).
Postad 08 December 2008 - 18:54
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ser bra ut och som sagt, riktigt Uber låda du håller på med, haha
spännande och vill ha mer bilder
Postad 08 December 2008 - 18:58
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
ser bra ut och som sagt, riktigt Uber låda du håller på med, haha
spännande och vill ha mer bilder 
Haha, det såg bra ut på pappret iaf.  Nu får ni tyvärr hålla er lite med bilderna i ca två veckor då jag inte kommer hinna bygga mer på dem på ett tag pga skolan.. Delningsfilterna ska dock hinna blö lödda förhoppningsvis!
Postad 08 December 2008 - 19:23
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Härligt. 
Jag kör med en A200. Passade mina händer perfekt och med studentlivet så har man inte råd med fetingkamera och massa objektiv så nu har man lite pengar över att lägga på tillbehör. Kör än så länge med bara kit gluggen och Sony 75-300mm men är väldigt sugen på ett bra macro och en F1.4 50mm glugg. Har kollat lite på bilder du tagit och måste säga att de ser grymt bra ut! Älskade landskapsbilderna på din hemsida. Själv är man fortfarande noob på fotografering men har tänkt att lägga lite tid på framtida lov (när man inte bygger högtalare vill säga haha).
Okej jag är inte mycket för SONY men det är en smak sak  A200 är inte fel ju! Jag kör en Canon 40D med 17-40mmL /4 och ett 50mm /1,8. Lite OT på detta  Edit: Går skolan före bygge
Redigerat av Timpolanen, 08 December 2008 - 19:24.
Postad 08 December 2008 - 19:24
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Okej jag är inte mycket för SONY men det är en smak sak A200 är inte fel ju! Jag kör en Canon 40D med 17-40mmL /4 och ett 50mm /1,8.
Lite OT på detta 
Mmm, bara "LITE" !!!!
Postad 08 December 2008 - 20:45
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Okej jag är inte mycket för SONY men det är en smak sak A200 är inte fel ju! Jag kör en Canon 40D med 17-40mmL /4 och ett 50mm /1,8.
Lite OT på detta 
Edit: Går skolan före bygge 
Är grymt sugen på ett ljusstarkt objektiv! Står och tvekar lite mellan ett 50mm eller ett macro.. Jo, den gör det när man börjar få en massa tentor efter sig..  EDIT: På tal om försök till macro bild, denna gick sitt öde till mötes igår  :
Mat_och_gott_006_3.jpg 294.61K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av Explorer45, 08 December 2008 - 20:54.
Postad 11 December 2008 - 03:47
Unregisteredb38af287
-
Unregisteredb38af287
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Jahaja, det blev en foto-tråd...
Nä, skämt åsido  - förstog att vinklarna till topparna skulle bli besvärliga att få ihop iom snitten och tjockleken som blir på de olika bitarna, men ni verkar ju ha fixat det galant!
Ser riktigt avancerat ut, det blir nog sketabra när det blir klart...
Nu får du ta delningsfilter eller inspelning av element eller nåt på fria stunder/kvällar och köra vidare med tråden!
Postad 11 December 2008 - 08:56
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, aktivitet vill vi se i tråden och mycket bilder / information om fortskridandet i bygget och testande i massor.
Du ska inte sova, plugga, äta och göra annat, du ska göra oss nöjda !!!!
Edit: ska blir riktigt spännade att se hur du gör med lådan, hur du får till det
Postad 11 December 2008 - 09:19
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Jahaja, det blev en foto-tråd...
Nä, skämt åsido - förstog att vinklarna till topparna skulle bli besvärliga att få ihop iom snitten och tjockleken som blir på de olika bitarna, men ni verkar ju ha fixat det galant! Ser riktigt avancerat ut, det blir nog sketabra när det blir klart...
Nu får du ta delningsfilter eller inspelning av element eller nåt på fria stunder/kvällar och köra vidare med tråden! 
Nädå, inte än.  Jodå ska allt försöka kläma in lite till helgen! Har tre tentor nästa vecka så man är djupt nere i pluggandet just nu.. Suck! Jo, aktivitet vill vi se i tråden och mycket bilder / information om fortskridandet i bygget och testande i massor. Du ska inte sova, plugga, äta och göra annat, du ska göra oss nöjda !!!!
Edit: ska blir riktigt spännade att se hur du gör med lådan, hur du får till det 
Hahaha! Lovar att försöka hinna löda delningsfilterna till helgen.  Kul att ni tycker om låddesignen! Den är lite klurig att få till vill jag lova.. Men det skall nog gå tillslut.  Tack för alla uppmuntranden!
Postad 24 December 2008 - 12:29
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Postad 24 December 2008 - 15:47
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Håller med! Skit i "Kalle anka" och spackla lite istället
Redigerat av Timpolanen, 24 December 2008 - 15:48.
Postad 29 December 2008 - 13:25
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Händer här något? 
Sorry, varit lite långsamt.  Håller med! Skit i "Kalle anka" och spackla lite istället 
Haha, jaja. Det kommer upp bilder idag!
Postad 29 December 2008 - 13:48
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Så nu kommer en liten uppdatering!  Har inte haft tid att fortsätta men nu när man är någorlunda ledig så gick bygget igång igen. Mötte en del problem och finns lite frågor längre ner men det skall nog lösa sig! Nåja, nu till bilderna:
Alla delar är nu tillsågade och hyvlade. Såhär ser topparna ut innan limmning:
DSC02387.jpg 338.14K
0 Antal nerladdningar
Så lite lim på.
DSC02395.jpg 227.83K
0 Antal nerladdningar
Spacklande och limmande görs med PL400 (funkade riktigt bra btw!).
DSC02401.jpg 266.75K
0 Antal nerladdningar
Nu ligger de första delarna på torkning.
DSC02411.jpg 263.89K
0 Antal nerladdningar
Så till de större delarna:
DSC02410.jpg 298.31K
0 Antal nerladdningar
Även här blir det spacklande.
DSC02417.jpg 242.42K
0 Antal nerladdningar
Fina insidor är viktigt.
DSC02415.jpg 473.19K
0 Antal nerladdningar
Även utsidorna får sig en omgång med spackel.
DSC02424.jpg 304.1K
0 Antal nerladdningar
Såhär mycket blev då gjort idag (igår om man ska vara petig hehe):
DSC02453.jpg 307.03K
0 Antal nerladdningar
Nu har jag dock stött på ett litet problem och har två alternativ att välja mellan. Sidorna har jag sågat ut till att bli för långa. Det jag kan göra är att kapa dem (som på bilden) så det blir rätt eller skippa topparna och bara slänga på en platt träbit och behålla den nya storleken. De blir då alltså något större än beräknat (lådvolymen påverkas med andra ord). Hur tycker ni jag ska göra? Antingen kapar jag och det blir rätt med lådsimuleringarna, eller så skippar jag topparna. Vad tycker ni?
Bild1.jpg 308.69K
0 Antal nerladdningar
Eller
Bild2.jpg 298.13K
0 Antal nerladdningar
Sen en till fråga, är det ok att förvara högtalarelementen i baggage utrymmet i bilen som står ute? Blir ju lite kallt (runt 0 grader) men de ligger ju skyddade inne i bilen. Borde jag ha dem inne eller är det helt okej att de ligger kvar i bilen?
Så det var allt för tillfället folks! Kommer upp lite mer efterhand.
Postad 29 December 2008 - 14:10
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
klart dom kan ligga ute i bilen
Postad 29 December 2008 - 16:16
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
klart dom kan ligga ute i bilen 
Bra, tack!  Vad tror du om förslagen på hur jag skall göra med volymen då? Kanske bra att göra den lite större ändå, även om delningsfilterna är räknade på något mindre volym.
Postad 29 December 2008 - 17:56
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
jag tycker inte att du ska såga ner lådan så att den blir mindre, sätt i så fall ett vanligt plant "lock" på
det blir smidigare i alla fall
hur mycket "för stor" blev lådan då ?
Postad 29 December 2008 - 19:47
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Den blir ca 3 liter större. Är ju iofs bara bättre för basen med lite större låda.  Hmm, behåller storleken ändå men får se hur jag gör med "locket". Kan hända det blir någon modifikation och inte bara helt platt men vi får se. Får åka och handla lite mer trä imorgon alt. övermorgon. Du har som vanligt varit till stor hjälp David.  Tack!
Postad 29 December 2008 - 21:23
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
ok, hmmm jo men volymen påverkar ju avstämningen i lådan också så....
men ni har inte räknat med vad element en tar upp och inte filtrena heller ?!
då räknar jag med ca 1 liter då har nu 2 liter för mycket...
Postad 30 December 2008 - 12:22
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
ok, hmmm jo men volymen påverkar ju avstämningen i lådan också så....
men ni har inte räknat med vad element en tar upp och inte filtrena heller ?!
då räknar jag med ca 1 liter då har nu 2 liter för mycket...
Nä tror inte det var inräknat heller nej.. Sen är jag lite osäker också på om volymen beräknades som innervolym eller yttervolym. Hm, kanske blir bra med större låda ändå om innervolymen stämmer bättre.
Postad 30 December 2008 - 12:26
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Man kan välja i programmet om den ska räkna yttermått eller inne mått, volymen anges alltid såklart i minne mått dock
Postad 01 January 2009 - 23:07
Explorer45
-
Explorer45
-
Guru
-
-
4558 inlägg
Jo det är klart.  Tog en titt på BBPro igen och märkte att jag hade glömt att ändra tjockleken på MDF:en..  Sen knappade jag in rätt tjocklek och den nya lådans storlek och kom fram till att volymen blev något större (dock ingen enorm skillnad då jag hade missat tjockleken på väggarna). Den blev knappt en liter större nu. Hur var det man importerade lådan till X-over nu igen?
Hmm, får se hur jag får till detta..
Postad 02 January 2009 - 09:06
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Öppna sidan där du skriver in parametrar m.m. till elementena i Xover.
på den sidan så finns det en flik (som jag inte just nu kommer ihåg vad den heter.....  ) som i alla fall är längst till vänster...
denan trycker du på och längst ner i vänstra hörden så står det typ, "import data" och där trycker du och hämtar över den filen du ska ha
Och så glömm inte att kryssa i rutan för baffelsteget igen sedan
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|