Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ace Bass 3

550 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 October 2009 - 13:48

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Då blir det till att dela både subb och högtalare vid 80Hz, ska bli kul att testa lite nu när jag tagit till mig lite mer info.
Jag hör 20-18000Hz, sen börjar det försvinna :)

Postad 28 October 2009 - 16:02

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Utförligt svar. tackar så väldigt!

Jag kör nu med golvare, men tidigare hade jag små canton högtalare, och dom har ju inget mellanregister/bas att tala om. Spelar det då roll vilken frekvens man delar dom små högtalarna, eller kan man lika gärna köra fullrange, detta med delning har väl egentligen bara med dom lägre frekvenserna att göra, 100-20Hz (sen är jag inte helt 100 på om det är vid 10Hz som frekvenserna kallas låga eller om dom kallas låga vid 10KHz)

så lite så, 10Hz = väldigt låg bas, så kallad infrabas :)
Och är utanför vårat "speckade" hörselområde, dock så kan vi uppfatta 10Hz om man spelar en 10Hz ton väldigt högt, dels för att man känner svängningarna i luften men också för att hörseln fungerar så att vi tappar helt enkelt bara i känslighet under ca 20Hz, det är ju inte tvästopp så att säga.. :lol:

Då blir det till att dela både subb och högtalare vid 80Hz, ska bli kul att testa lite nu när jag tagit till mig lite mer info.
Jag hör 20-18000Hz, sen börjar det försvinna :D

Jepp, testa att dela båda vid 80Hz, men koppla inet subben via någpn sub-out utgång, utan kör den från Main-out i stället så att du inte kör "filter på filter" så att säga, kan ha en förödande effekt på renheten på basen = väldigt tråkigt och onödigt.
Edit: jag hör enligt hörseltest hos läkaren till närmare 22KHz, men hemma så kan jag höra ytterligare 1-2KHz högre, detta beroende på att när du testa hemma så kan du höja utnivån tills att du uppfattar, det kan du inte hos läkaren och därför är det testet mer att lita på.

Postad 28 October 2009 - 18:25

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Vet inte vad du menar med sub-out och main out. Har som sagt en Marantz och har pluggat in basen via lågnivå med en splittad y-kabel (RCA), 1 in i förstärkaren på en utgång som det står SW på och 2 in i basen (L+R). Vet inte var jag hittar main-out? ;)

Och jag testade nu köra delningen på både basen och frontarna vid 80Hz, men då tappade jag väldigt mycket bas, mina frontare klarar inte överhuvudtaget att ersätta det basljud som min sub levererar, så jag satte mina frontare som small i väntan på en lösning :)

edit: sedan fanns det även en annan inställning på förstärkaren som jag blev osäker på och måste fråga. Sätter jag mina frontare som LARGE så blir en annan inställning tillgänglig: BASS MIX och där kan jag välja antingen MIX eller BOTH, vet ej vad detta innebär (ej letat i manualen, i förhoppning om att någon vet vad det handlar om)

Redigerat av suffix, 28 October 2009 - 18:31.

Postad 28 October 2009 - 18:28

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
SW = SubWoffer :)

main-out, front out brukar kunna finnas, kolla i manualen ;)

Postad 28 October 2009 - 21:16

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
jo jag vet att SW står för subwoofer, men är den ingången(eller utgången :)) main-out eller ;) ?

Redigerat av suffix, 28 October 2009 - 21:17.

Postad 28 October 2009 - 21:16

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Vet inte vad du menar med sub-out och main out. Har som sagt en Marantz och har pluggat in basen via lågnivå med en splittad y-kabel (RCA), 1 in i förstärkaren på en utgång som det står SW på och 2 in i basen (L+R). Vet inte var jag hittar main-out? ;)

Och jag testade nu köra delningen på både basen och frontarna vid 80Hz, men då tappade jag väldigt mycket bas, mina frontare klarar inte överhuvudtaget att ersätta det basljud som min sub levererar, så jag satte mina frontare som small i väntan på en lösning :)

edit: sedan fanns det även en annan inställning på förstärkaren som jag blev osäker på och måste fråga. Sätter jag mina frontare som LARGE så blir en annan inställning tillgänglig: BASS MIX och där kan jag välja antingen MIX eller BOTH, vet ej vad detta innebär (ej letat i manualen, i förhoppning om att någon vet vad det handlar om)

Kör du 5.1-uppsättning av högtalare för film? Då måste du använda .1-utgången, alltså SW out som du använder nu. Annars återges inte filmljudet från DVD/BD korrekt. På dessa skivor ligger ju en lågbaskanal som skickas ut via denna utgång. Problemet blir då, precis som DVD:ai påpekar, att du får en filter-på-filter-effekt; både receivern och subben sköter då delningsfrekvenserna. På Ace Bass 3 bör man då använda LFE-ingången i stället och på detta sätt koppla förbi subbens egna filterfunktioner.

Om du däremot bara ska ha subben för tvåkanals-lyssning, bör du ansluta subben via main out på din receiver. Dessa utgångar kan även användas för att ansluta t.ex. ett externt slutsteg och är alltså fullrange d.v.s. hela frekvensspektrat finns med. Då kan du ansluta till subbens main in-ingångar och får då tillgång till subbens filterfunktioner.

Jag förstod inte rktigt ditt resonemang gällande delning vid 80 Hz och att du tappade mycket bas. När du ställer in frontarna på SMALL, brukar delningen ske någonstans kring 90 Hz, så skillnaden blir inte så stor jämfört med att dela vid 80. Sätter du frontarna som LARGE, sker ingen delning utan frontarna spelar fullrange. Detta är inte att rekommendera för mindre högtalare. Hur som helst så innebär funktionen BOTH att lågbaskanalens ljud skickas till både subben och frontarna för att ge ytterligare ljudtryck för basområdet. MIX vet jag dock inte vad det innebär, låter so om det skulle kunna vara samma som BOTH men det är det förmodligen inte eftersom det är ett ytterligare inställningsalternativ, men i din manual finns det säkert information som beskriver vad detta innebär.

Postad 29 October 2009 - 00:34

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Okej, jo jag kör 5.1 och jag använder SW utgången. Får väl fundera på att köra LFE istället, men hur står skillnad gör det egentligen?

Angående SMALL och LARGE så vet jag inte vad min förstärkare håller på med. Hade inkopplat ett par frontar med 2x6,5" basreflexer, och det hjälpte varken att sätta dom som LARGE eller SMALL; så fort jag sätter på min subb, AB2 eller AB3:an så stryper förstärkaren basen i frontarna och dirigerar endast bassignalen till subben.. (låter dock detta vara öppet så länge, för jag är inte helt 100 på om detta verkligen stämmer, ska kontrollera med delning osv imorgon)

Testade bara att köra BOTH. Ska kolla i manualen vad den säger angående dessa inställningar..

Postad 29 October 2009 - 09:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Du ska alltid köra subben på Line out :)

och inte på SW, om du inte har en subb helt utan inbyggd delning ;)

Postad 29 October 2009 - 12:16

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Du ska alltid köra subben på Line out :)

och inte på SW, om du inte har en subb helt utan inbyggd delning ;)

Kör du en tvåkanalsförstärkare, använder du line/pre out stereo in i subben. Har du en bioreceiver, kör du pre out sw. Talar vi om samma sak men i olika termer? Eller menar du att man ska koppla in subben från pre out front Left/Right från receivern?

Redigerat av bensnake, 29 October 2009 - 13:03.

Postad 29 October 2009 - 12:55

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Kollade nu och jag kör Pre-out (SW) på förstärkaren till Line In (L+R) på basen.

Postad 29 October 2009 - 13:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Kör du en tvåkanalsförstärkare, använder du line/pre out stereo in i subben. Har du en bioreceiver, kör du pre out sw. Talar vi om samma sak men i olika termer? Eller menar du att man ska koppla in subben från pre out front Left/Right från receivern?

Jepp, man ska köra pre-out från left/right på recivern för bästa resultat (om man ska köra delning på subben men inte dela frontarna ner i frekvens)
om du ska dela övriga högtalare, och inte har någon typ av by-pass för detta på pre-out så får du tyvärr lov att köra på SW...

Kollade nu och jag kör Pre-out (SW) på förstärkaren till Line In (L+R) på basen.

om du ändå inte ska dela dina små frontar, då tycker jag du ska köra subben kopplad till pre-out left/right från din reciver.

Postad 29 October 2009 - 13:56

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Min Marantz är en bioförstärkare och har inga Pre-out L/R utgångar, utan den har endast Pre-out SW.
EDIT: Kollade nu en extra gång och hittade Pre-out L/R hehe, så denna utgång är att rekommendera att köra framför pre-out SW i ett biosystem 5.1 med en bioförstärkare?

På min stereoförstärkare å andra sidan finns en Pre-out L/R (Pre out (fullregister)), men jag kör inte den utan kör basen med hjälp av högnivå L/R. Sen funderade jag på en annan sak, på min stereoförstärkare finns ingen möjlighet att ändra delning osv, sköter den detta själv eller hur fungerar det med High-end förstärkare i detta sammanhang?

Redigerat av suffix, 29 October 2009 - 14:03.

Postad 29 October 2009 - 14:05

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Du kan inte koppla subben till pre-out left/right och dela frontarna samtidigt... Då måste du koppla till SW-out för att det ska fungera att dela frontarna

Sedan så om du kopplar subben till pre-out main (left/right) så ska du ställa bas-out till main.
på detta sätt så får du bästa möjliga ljudkvalitet från subben, men om dina frontar inte klarar trycket så är det inte säkert att det blir något vidare...

Redigerat av DVD-ai, 29 October 2009 - 14:07.

Postad 29 October 2009 - 14:33

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
måste säga att jag hade svårt att hänga med vad du menade.

mina frontar ger i princip ingen bas överhuvudtaget, utan det är min AB3 som står för all bas i nuläget. Jag vet inte varför eller hur jag ska koppla pre-out L/R, men jag tvivlar på att jag kommer höra några stor skillnad, eller?

Postad 29 October 2009 - 14:42

Log1N
  • Log1N
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0
Vad har du för kringutrustnig. Högtalare samt stärkare?

Postad 29 October 2009 - 14:50

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Skumma precis igenom en manual om hur man kopplar subbar och där säger dom att om man har en pre-out SW så ska man använda den, om man inte har det så ska man använda pre-out L/R, men jag vet inte det stod inget om att använda pre-out SW med hjälp av en splittad y-kabel som jag gör (pre-out SW(stärkare) till Line in L/R(bas)
(http://www.hembiobut...p?pgrpnr=100950)

Om man ska koppla med hjälpa av LFE, ska man koppla den från basens LFE och sen in till stärkarens pre-out L/R ?

Kringutrustningen består i dagsläget av 1 stor front, 4 canton mx10, och en Ace bass 3 såklart :)
Marantz SR6001

Skall dock byta frontarna inom kort, men surroundhögtalarna räcker.

Postad 29 October 2009 - 14:58

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

måste säga att jag hade svårt att hänga med vad du menade.

mina frontar ger i princip ingen bas överhuvudtaget, utan det är min AB3 som står för all bas i nuläget. Jag vet inte varför eller hur jag ska koppla pre-out L/R, men jag tvivlar på att jag kommer höra några stor skillnad, eller?

Nej, exakt, dina frontar ger ingen bas och du har nu en AC3 för att åtgärda problemet.
Du matar din AC3 med signal från reciverns pro-put SW utgång och du delar alltså både i subben och i recivern = mindre lämpligt. det bättre alternativet är att koppla subben från pro-out left/right (main) när det gäller just kvaliteten på basen.
Problemet då är att du inte kan dela dina frontar och dom måste då även dom försöka spela basen = dom jobbar hårdare = lättare att råka spela sönder dom för att din AC3 är då mycket mer kompetent i basen.

Summa: OM du inte har möjlighet att någonstans i menyn välja att inte dela subben alls, så får du "stå ut med" att få klart mycket sämre ljud än om du kopplar från left/right som jag tippsar om. Om du har möjlighet att i någon meny välja att inte alls filtrera signalen ut till subben (ytterst sällsynt..) så är det bara att fortsätta mata AC3'an från reciverns pre-out SW utgång.

Jag skulle dock börja överväga att (om möjlighet finns, har jag ej kollat på alls) koppla subben med högnivå, alltså koppla subben via högtalarkablarna från recivern till frontarna.

Skumma precis igenom en manual om hur man kopplar subbar och där säger dom att om man har en pre-out SW så ska man använda den, om man inte har det så ska man använda pre-out L/R, men jag vet inte det stod inget om att använda pre-out SW med hjälp av en splittad y-kabel som jag gör (pre-out SW(stärkare) till Line in L/R

Svenson, tummregler ja... :)

gällande Y splittern så är det inget "måste" man du kan lika gärna köra så då du nu har en ;)

Postad 29 October 2009 - 16:37

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Spärras delningsinställningarna till högtalarna i förstärkaren bara för att jag kopplar basen på pre-out L/R?

Och om jag ska koppla på de sätt som du föreslår kan jag då koppla med hjälp av y-splitten?, alltså att jag kopplar pre-out L/R på förstärkaren till basen LFE, eller hur skall det kopplas? :)

Om jag kör Högnivå, alltså kopplar 2st högtalarkablar till + respektive - på förstärkarens högnivåutgångar, är detta sätt lika bra/effektivt som att koppla Pre-out L/R, samma sak?

Redigerat av suffix, 29 October 2009 - 20:48.

Postad 29 October 2009 - 21:51

bensnake
  • bensnake
  • Veteran

• 1949 inlägg
  • 0

Spärras delningsinställningarna till högtalarna i förstärkaren bara för att jag kopplar basen på pre-out L/R?

Och om jag ska koppla på de sätt som du föreslår kan jag då koppla med hjälp av y-splitten?, alltså att jag kopplar pre-out L/R på förstärkaren till basen LFE, eller hur skall det kopplas? :)

Om jag kör Högnivå, alltså kopplar 2st högtalarkablar till + respektive - på förstärkarens högnivåutgångar, är detta sätt lika bra/effektivt som att koppla Pre-out L/R, samma sak?

Skippa högnivåalternativet. Bestäm dig för om du vill köra dina frontar fullrange eller delat.

Ska du köra frontarna fullrange; koppla från pre out front left/right in i subbens left/right-ingångar. Då använder du subbens filter för alla inställningar. Ställ då in receivern så att basen matas från main alternativt ingen sub ansluten (none).

Ska du dela vid t.ex. 80 Hz; koppla från pre out sub på receivern in till subbens LFE-ingång. Då sköter din receiver alla inställningar och subbens filter kopplas förbi. Då kan du bara styra volym och fas från subben.

Redigerat av bensnake, 29 October 2009 - 21:52.

Postad 29 October 2009 - 23:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
ok, så subben har en sådan by.pas funktion ?
det är jätte bra och då kan du naturligtvis använda denna ! :P

Postad 29 October 2009 - 23:45

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Jag förstår inte varför kvaliteten på basen skulle bli dålig utav att kopplas som det är tänkt, dvs via SW pre-out. Det är ju trots allt det den är till för? Frontarna vill man ju i regel alltid dela, så att köra via front pre-out är ju ingen bra lösning? Högnivå är ju OK men vill gärna ha möjlighet att styra subben med receivern... På vilket sätt inverkar det så negativt på ljudet med 2st filter?

Postad 30 October 2009 - 10:49

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jag förstår inte varför kvaliteten på basen skulle bli dålig utav att kopplas som det är tänkt, dvs via SW pre-out. Det är ju trots allt det den är till för? Frontarna vill man ju i regel alltid dela, så att köra via front pre-out är ju ingen bra lösning? Högnivå är ju OK men vill gärna ha möjlighet att styra subben med receivern... På vilket sätt inverkar det så negativt på ljudet med 2st filter?

Jag säger bara, testa och upplev ! :P

ibland blir det ingen skillnad att tala om, och ibland som natt och dag....

Men nu så hade ju subben en by-pass fungtion för sitt filter (skit bra initiativ av AudioPro!) och då är det bara att aktivera denna och köra hårt och testa hur det låter :P

Postad 30 October 2009 - 18:20

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Får testa mig fram helt enkelt ;)

På min stereoförstärkare kör jag högnivå till basen, dock har jag pre-out L/R på den. Vilket är det bästa alternativet mellan dessa två: högnivå, pre-out L/R. eller är det exakt samma "kvalitét" bara att det är två olika sätt att koppla?

Postad 30 October 2009 - 20:57

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Jag säger bara, testa och upplev ! ;)

ibland blir det ingen skillnad att tala om, och ibland som natt och dag....

Men nu så hade ju subben en by-pass fungtion för sitt filter (skit bra initiativ av AudioPro!) och då är det bara att aktivera denna och köra hårt och testa hur det låter ;)

Jaja får väll testa då =)

Tycker det är så drygt att dra högnivåkablar till subbbsteget bara...

Postad 31 October 2009 - 01:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
bästa lösningen är lågnivå till subben, och koppla den då helst mellan t.ex. för och slutsteg, om man har en sådan kombination ;)

Redigerat av DVD-ai, 31 October 2009 - 01:22.

Postad 02 November 2009 - 09:23

Franke73
  • Franke73
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag väljer att blunda för er senaste diskussion =)
Eftersom jag nu efter er hjälp och goda råd äntligen "satt" subben!!!

Låter precis så som jag hade hoppats på, trots lite motigheter/uppgivenhet i början.
Men NU är allt perfekt(trots felplacering på subben)!
Tack alla!

(speciellt till DVD-ai för all utförlig info) :wub:

Postad 02 November 2009 - 09:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
haha, finns inget som heter "låter perfekt trots felplacering av subben"... :P
då är den ju rätt placerad, det är olika för alla rum och det gäller att testa och åter testa !!!

Hur har du placerat den nu då ?! :wub:

Redigerat av DVD-ai, 02 November 2009 - 10:43.

Postad 02 November 2009 - 11:39

Franke73
  • Franke73
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

haha, finns inget som heter "låter perfekt trots felplacering av subben"... <_<
då är den ju rätt placerad, det är olika för alla rum och det gäller att testa och åter testa !!!

Hur har du placerat den nu då ?! :wub:

Lägger upp bilder i mitt galleri under kvällen :P

Postad 02 November 2009 - 22:14

Franke73
  • Franke73
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Bilderna är upplagda.
Som sagt... hade inget annat val av placering av subben...

Postad 04 November 2009 - 08:31

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Jo, Haha ! där fanns det inte så mycket att välja på, men väldigt mysig settupp du hade där :)

Postad 04 November 2009 - 15:49

Franke73
  • Franke73
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0

Jo, Haha ! där fanns det inte så mycket att välja på, men väldigt mysig settupp du hade där ;)

Tack!
Men som du ser så.... jaaa.... var f*n skulle jag sätta subben :unsure:
Men efter otroligt bra hjälp så låter den precis som jag hade hoppats på och lite till.
Otroligt nöjd.
Du ska ha tack för all hjälp.

Postad 04 November 2009 - 18:04

jesperk
  • jesperk
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
hej

konstigt fel på min nya ace bass3 det knäpper till i proppskåpet tror det är jordfelsbrytaren som knäpper.. det uppstår när man sätter på den från standby läget. även tv'n blir svart i 1 sekund men det med tv'n händer inte varje gång det knäpper i jodfelsbrytaren... väldigt skumt tycker jag.. har även provat men att koppla in den i ett annat utag i ett annat rum med samma resultat även provet en nätsladd från en annan subb. men subben fungerar helt normalt för övrigt. någon som har något tips

Postad 04 November 2009 - 21:08

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Tack!
Men som du ser så.... jaaa.... var f*n skulle jag sätta subben :D
Men efter otroligt bra hjälp så låter den precis som jag hade hoppats på och lite till.
Otroligt nöjd.
Du ska ha tack för all hjälp.

Så lite så ! :)

hej

konstigt fel på min nya ace bass3 det knäpper till i proppskåpet tror det är jordfelsbrytaren som knäpper.. det uppstår när man sätter på den från standby läget. även tv'n blir svart i 1 sekund men det med tv'n händer inte varje gång det knäpper i jodfelsbrytaren... väldigt skumt tycker jag.. har även provat men att koppla in den i ett annat utag i ett annat rum med samma resultat även provet en nätsladd från en annan subb. men subben fungerar helt normalt för övrigt. någon som har något tips

Hummm, drygt... ska suga lite på den nöten och återkommer med svar i morgon, för jag e jätte trött och ska knoppa nu... Postad bild

Postad 04 November 2009 - 23:07

Västeråsaren
  • Västeråsaren
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

hej

Du får nog en spänningsdipp, slår vad om att samma sak händer om du slår på en dammsugare i lägenheten. Jag upplever ungefär samma sak, man ser att lamporna blinkar till i rummet när relät drar i subben. Att det knäpper i proppskåpet är dock lite konstigt?

Postad 05 November 2009 - 07:00

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
men då borde inte jordfelsbrytaren slåt till...
en vanlig spänningsdipp ska inte kunna orsaka det, om inte något är fel på subben och de har läckström ut i jorden...

Postad 05 November 2009 - 17:01

jesperk
  • jesperk
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0
hej tack för svaren... :) hade även mejlat till återförsäljaren och de svarade så här:

Hej!

Tack för ditt email!

Det sitter en ganska kraftig transformator i subwoofern som drar en mycket hög startström. Det kan få vissa jordfelsbrytare att reagera, så det är helt normalt. Om du har möjlighet skulle jag rekommendera att prova den hemma hos någon kompis tex.

Postad 06 November 2009 - 12:55

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Men det är fortfarande lite flummigt tycker jag... soft start någon... :blink:

Postad 06 November 2009 - 14:49

Kw500
  • Kw500
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Det var det första jag märkte, när jag packat upp min. Min 10A propp gick direkt,och då är den ändå inte precis nedlastat med annat än lite lampor och dyl. Rätt konstigt att det inte finns nån soft start faktiskt. Som tur är har jag dragit en 16A lina till min förstärkare (som verkligen suger ström när man startar den....) och med den funkar det bra.

Men hur mycket ström drar den egentligen vid uppstart? Jag kan utan vidare starta en 2000 w dammsugare på samma propp utan att något händer.

Nu stänger jag aldrig av subben på knappen utan låter den gå ner i standby av sig själv, då slipper man nog strömrusningarna tror jag. Enligt bruksanvisningen drar den någonstans mellan 1-3 w i standby.

Dessutom har jag en jordfelsbrytare men den påverkades inte av subben.

Mvh
Mathias

Postad 06 November 2009 - 18:07

suffix
  • suffix
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0

Skippa högnivåalternativet. Bestäm dig för om du vill köra dina frontar fullrange eller delat.

Ska du köra frontarna fullrange; koppla från pre out front left/right in i subbens left/right-ingångar. Då använder du subbens filter för alla inställningar. Ställ då in receivern så att basen matas från main alternativt ingen sub ansluten (none).

Ska du dela vid t.ex. 80 Hz; koppla från pre out sub på receivern in till subbens LFE-ingång. Då sköter din receiver alla inställningar och subbens filter kopplas förbi. Då kan du bara styra volym och fas från subben.

Ni pratar om pre-out front och pre-out main osv, börjar bli helt lost måste jag säga. Har bestämt mig för att koppla från pre-out left/right in i subbens left/right för att se om det ger någon skillnad i mitt rum.
Länkar en bild till min receivers baksida, så att ni kan hjälpa mig förstå. För tillfället kör jag som sagt pre-put SW (som ni ser finns bara en "ruta" där det står pre-out (finns dock 2st SW, en i ruta "7.1ch in" också.

Så om jag kopplar på detta vis, så kommer jag alltså få bättre ljud, förhoppningsvis, och basen kommer att ha kvar alla sina inställningar, man kopplar förbi receiverns filter, men man kommer fortfarande ha möjlighet att dela högtalarna i receivern eller?

Receiverns baksida

http://www.dvdnow.co...om/2-sr6001.jpg

Redigerat av suffix, 06 November 2009 - 18:08.

Postad 06 November 2009 - 21:26

jesperk
  • jesperk
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Det var det första jag märkte, när jag packat upp min. Min 10A propp gick direkt,och då är den ändå inte precis nedlastat med annat än lite lampor och dyl. Rätt konstigt att det inte finns nån soft start faktiskt. Som tur är har jag dragit en 16A lina till min förstärkare (som verkligen suger ström när man startar den....) och med den funkar det bra.

Men hur mycket ström drar den egentligen vid uppstart? Jag kan utan vidare starta en 2000 w dammsugare på samma propp utan att något händer.

Nu stänger jag aldrig av subben på knappen utan låter den gå ner i standby av sig själv, då slipper man nog strömrusningarna tror jag. Enligt bruksanvisningen drar den någonstans mellan 1-3 w i standby.

Dessutom har jag en jordfelsbrytare men den påverkades inte av subben.

Mvh
Mathias

okok.. jag är inte helt säker på att det är jodfelsbrytaren som (knäpper) kan mycket väl vara flippproppen... men att låta den gå ner i standbye av sig själv så den startar på bassignal gör ingen skilland för mej iaf... men sköt att höra att det inte bara det är mej det blir så för... har inte pillat så mkt med inställnigarna men fan vilken fin subb det värkar vara..:blink: Skål..:P

Postad 08 November 2009 - 16:17

ronkan
  • ronkan
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0
tjena har nu spelat in den lite och ställt in den och kan bara säg wow helt sjukt bra bas...
vilket ljud aldrig hört en bättre integrerad bas i ett system som försvinner så totalt...
grymt snabb och följsam inget som släpar efter osv...
och det till nästan all sorts musik andra subbar har jag jämt fått bytt fas hela tiden med olika sorts musik och laborerat...

i jämförelse med en elac sub för 15k så har inte elac en sportslig.... helt olika divisioner
audiopro rent av pulviriserar elacen...

och dom som säger att den inte spelar bas måste gjort nå fel eller så måste det va nå fel på den eller nåt annat i systemet..
för här hemma så är den helt sjuk nästan så man tror väggarna ska ge vika iofs bara 25 kvadrat ca: men ojojoj
och då spelar jag långt ifrån max på den...

för 4900:- inkl frakt så är det nog det största hififyndet jag gjort...
svårt att säga men skulle tro att den gör nog inte bort sej mot subbar långt upp i prisklasser många gångar dyrare en denna och det även när den kostar 10k

enda jag kan klaga på är att det inte finns dammskydd på den...
med småbarn hemma så vore det fint...
som det är nu får man leka basvakt hela tiden skydda den mot destruktiva barn som vill äta suga och pilla sönder mina hifi älsklingar

Redigerat av ronkan, 08 November 2009 - 22:28.

Postad 09 November 2009 - 11:33

Lazy-1
  • Lazy-1
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

tjena har nu spelat in den lite och ställt in den och kan bara säg wow helt sjukt bra bas...
vilket ljud aldrig hört en bättre integrerad bas i ett system som försvinner så totalt...
grymt snabb och följsam inget som släpar efter osv...
och det till nästan all sorts musik andra subbar har jag jämt fått bytt fas hela tiden med olika sorts musik och laborerat...

i jämförelse med en elac sub för 15k så har inte elac en sportslig.... helt olika divisioner
audiopro rent av pulviriserar elacen...

och dom som säger att den inte spelar bas måste gjort nå fel eller så måste det va nå fel på den eller nåt annat i systemet..
för här hemma så är den helt sjuk nästan så man tror väggarna ska ge vika iofs bara 25 kvadrat ca: men ojojoj
och då spelar jag långt ifrån max på den...

för 4900:- inkl frakt så är det nog det största hififyndet jag gjort...
svårt att säga men skulle tro att den gör nog inte bort sej mot subbar långt upp i prisklasser många gångar dyrare en denna och det även när den kostar 10k

enda jag kan klaga på är att det inte finns dammskydd på den...
med småbarn hemma så vore det fint...
som det är nu får man leka basvakt hela tiden skydda den mot destruktiva barn som vill äta suga och pilla sönder mina hifi älsklingar

Samma här ... plus diverse gnagare.

Köpte 2 st 12" stålgaller från HiFi kit som jag satte dit med fästkuddar.
(10" kan räcka, men ville vara på den säkra sidan.)
Billigt sätt (2x48:-) att slippa oroa sig.
Har lagt in en bild i mitt galleri.

Postad 09 November 2009 - 12:16

ronkan
  • ronkan
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Samma här ... plus diverse gnagare.

Köpte 2 st 12" stålgaller från HiFi kit som jag satte dit med fästkuddar.
(10" kan räcka, men ville vara på den säkra sidan.)
Billigt sätt (2x48:-) att slippa oroa sig.
Har lagt in en bild i mitt galleri.

ingen dum ide alls det.... ska införskaffas omedelbart... iofs inte det snyggaste men man får behålla basen hel varjefall

tackar för supertipset

Postad 09 November 2009 - 15:17

Reference audio
  • Reference audio
  • Forumräv

• 969 inlägg
  • 0
Ja, ACE bass 3 imponerar ju så sagolikt mycket. För 4.990kr är den ett duktigt fynd. Körde långtest i helgen nu mot lite andra subbar och jag måste säga att den spöar ju betydligt dyrare basar... nämner inga namn :-)

//Erik

Postad 09 November 2009 - 15:41

Ola Thomasson
  • Ola Thomasson
  • Forumräv

• 974 inlägg
  • 0
Reference Audio Erik. Helt klart ska du nämna namn det är ju riktigt intressant att få veta, alla har ju inte direkt möjligheterna ni har att prova

Postad 09 November 2009 - 17:17

jesperk
  • jesperk
  • Amatör

• 73 inlägg
  • 0

Reference Audio Erik. Helt klart ska du nämna namn det är ju riktigt intressant att få veta, alla har ju inte direkt möjligheterna ni har att prova

haha om jag får gissa så spöar den ju velodyne som referece audio har kampanjen på :)

Postad 09 November 2009 - 17:32

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

Ja, ACE bass 3 imponerar ju så sagolikt mycket. För 4.990kr är den ett duktigt fynd. Körde långtest i helgen nu mot lite andra subbar och jag måste säga att den spöar ju betydligt dyrare basar... nämner inga namn :-)

//Erik

Skulle gärna också veta, jag har nämligen blivt rekommenderad att köpa Velodyne spl 800..... Men den är i dyraste laget för min del, så en billigare subbas som är lika bra vore bra att få lite info om

Postad 09 November 2009 - 22:55

ronkan
  • ronkan
  • Användare

• 203 inlägg
  • 0

Skulle gärna också veta, jag har nämligen blivt rekommenderad att köpa Velodyne spl 800..... Men den är i dyraste laget för min del, så en billigare subbas som är lika bra vore bra att få lite info om

tycker du kan strunta i spl800 har lyssnat på den och den kan inte alls jämföras med ace bass III inte på långa vägar... iofs har jag inte lyssnat på dom side by side men kunde nog endå avgöra det ganska enkelt...

idag finns det nog inget annat val en ace bass III om du är ute efter en ny sub under 15k skulle jag säga...
om man inte måste och/eller är insnöad på nåt annat märke eller vill ha nån i samma serie som sina övriga men jag skulle nog endå rekommendera ace bass III då vilket fall...
grymt prisvärd...

Postad 10 November 2009 - 07:56

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

haha om jag får gissa så spöar den ju velodyne som referece audio har kampanjen på ;)

Hehe, gör väll det mesta... :)

Postad 10 November 2009 - 13:21

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

• 1524 inlägg
  • 0

tycker du kan strunta i spl800 har lyssnat på den och den kan inte alls jämföras med ace bass III inte på långa vägar... iofs har jag inte lyssnat på dom side by side men kunde nog endå avgöra det ganska enkelt...

idag finns det nog inget annat val en ace bass III om du är ute efter en ny sub under 15k skulle jag säga...
om man inte måste och/eller är insnöad på nåt annat märke eller vill ha nån i samma serie som sina övriga men jag skulle nog endå rekommendera ace bass III då vilket fall...
grymt prisvärd...

Såg ju förstås nu att Ace bass är betydligt större än Miniween, den är för stor för mitt rum i alla fall. Så den är inget alternativ.. Vet förstås inte hur ace bass spelar, men andra basar med dubbbla 10 tums som jag hört har varit lite för okontrollerade till musiklyssning. Till flm var det en annan sak...

Redigerat av Bulldog76, 10 November 2009 - 16:18.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.