Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Mcdonalds, löjligt små burgare

213 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 04 January 2009 - 12:39

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2750 inlägg
  • 0
Sist jag var på donken beställde jag en big tasty meny på drive in!
Väl ute på motorvägen upptäckte jag att jag fått en burgare utan underdel :) Alltså burgaren låg rakt ner i kartongen.
Big tasty är det ändå man kan äta på donken, fast jag skulle ta MAX 100 av 100 gånger om jag kunde.

Varför är burgarna så svettiga på donken?

Postad 04 January 2009 - 12:42

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Dessutom så visar det sig nu oxå att alla utom BK har tillägssatser i maten, läs GP=Göteborgsposten idag ..där hade man ett repotage om ett stort test...där var BK det bästa ..och jag kan bara hålla med, det har ju en bra smak och det smakar grillat.

//CG-47

Du får gärna länka till detta reportage.

Men jag är tämligen övertygad om att varken Åsele Grillen (ingår inte i någon kedja) eller Frasses finns med :)

Postad 04 January 2009 - 12:42

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0
För att återgå till ursprungsämnet så är Big Mac:en exakt likadan som den alltid varit, varken mindre eller större. Den är samma världen över, dock har de lite tunnare bröd i USA.

Postad 04 January 2009 - 13:17

jonitz
  • jonitz
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0

För att återgå till ursprungsämnet så är Big Mac:en exakt likadan som den alltid varit, varken mindre eller större. Den är samma världen över, dock har de lite tunnare bröd i USA.

Enligt tabell i wikipedia kan det skilja en hel del i vikt och energiinnehåll mellan olika länder.
Tex 650 kcal i USA, men 495 kcal i Sverige. Den tyngsta kan man få i Tyskland på 221g.
http://en.wikipedia.org/wiki/Big_Mac

Postad 04 January 2009 - 13:31

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2705 inlägg
  • 0
I Wikipedia kan alla skriva om vad man har lust med, jag ser inte wikipedia som en säker källa. Det gäller även fotbollskanalen och aftonbladet :)

Postad 04 January 2009 - 13:34

jonitz
  • jonitz
  • Forumräv

• 549 inlägg
  • 0

I Wikipedia kan alla skriva om vad man har lust med, jag ser inte wikipedia som en säker källa. Det gäller även fotbollskanalen och aftonbladet :)

Men det är ju McDonalds egen information (kolla källorna)

Postad 04 January 2009 - 14:26

leopodus
  • leopodus
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0

Men det är ju McDonalds egen information (kolla källorna)

:) Exakt...

Postad 04 January 2009 - 14:30

leopodus
  • leopodus
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0

Grejen är att om man gör burgare på enbart kött så smakar det inget vidare.
Förstår inte varför folk är så rädda för tillsatser i maten.

Så om det hade smakat bättre med skit i, hade du haft det som tillsats?

Postad 04 January 2009 - 15:05

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0

Så om det hade smakat bättre med skit i, hade du haft det som tillsats?

Var det det mest intelligenta du kunde komma på att skriva?

Postad 04 January 2009 - 15:10

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0
Leopodeus: Du argumenterar som ett barn. För att hjälpa dig att förstå; En bra sockerkaka innehåller 100% socker eller?

Postad 04 January 2009 - 15:30

Hifi-Arne
  • Hifi-Arne
  • Lärjunge

• 329 inlägg
  • 0
Men visst innehåller morotskaka endast morötter? :)

Postad 04 January 2009 - 15:51

Magnus M
  • Magnus M
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Även om det oftast blir McDonalds så föredrar jag Max, dock finns ingetdera där jag bor och endast McD på den ort man oftast besöker (därav att det blir mest McD).
När vi ändå är inne på snabbmat och kalorier etc. så finns det ett intressant reportage, 4 Big Mac är nog inget mot en Quadruple bypass burger...

http://www.cbsnews.c...ch/?id=4632991n

Postad 04 January 2009 - 16:00

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
wow, såg riktigt nice ut :)

http://www.heartattackgrill.com/

Postad 04 January 2009 - 16:04

spn
  • spn
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Om man nu gillar STORA portioner:

http://www.travelcha...hows/Man_v_Food

Helt sinnessjukt.

Postad 04 January 2009 - 16:34

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

För det första så innehåller McD burgare betydligt mer fett än MAX, så om man ska mäta i kalorier så slår McD eftersom de har betydligt mer socker i brödet och ett farligt fett de steker burgarna i.

Jag har redan sagt i tråden att om du håller en McD och en Max burgare så droppar McD som en billig Pizza med plastskinka medans Max är torr och fin.

McD har alltid överdrivet med socker och fett i sin mat.

Dina inlägg tyder på att du jobbat på McD eller är jobbar där idag, det är bara läsa dina inlägg, du är helt besatt av deras kultur.

McD borde har näringsförbud i Sverige.

Är jag besatt av Mcdonalds :)

Förutom att jag praktiserade där 1 vecka i grundskolan har jag aldrig arbetat där, tycker bara det är synd när någon lägger fram grundlösa argument och påståenden hela tiden, blir tröttsamt att läsa så mycket dissinformation, leder inte till någon vettig diskussion.

Tror inte du haft en enda källa eller belägg för dina påståenden om att Mcdonalds är ondskans imperium där man har dom sämsta råvarorna, bedriver slavarbete och doppar allt några extra gånger i fett, där maten på något mystiskt vis inte går att bli mätt på så länge man inte äter mer än dubbelt så mycket mat som på MAx, och för allt detta tar dom hutlösa priser.

Du måste blivit riktigt skärrad av någon händelse på McDonalds med tanke på den ilska du har mot en hamburgekedja.

Men vem vet, Roland Macdonald kanske är en förklädd Darth Vader.

Redigerat av ZoomAir, 04 January 2009 - 16:39.

Postad 04 January 2009 - 18:02

leopodus
  • leopodus
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0

Leopodeus: Du argumenterar som ett barn. För att hjälpa dig att förstå; En bra sockerkaka innehåller 100% socker eller?

Det var ett ###### skämt.

Det finns ingenting som du kan hjälpa mig med, men du kanske kan lära dig själv att allt i livet inte är allvar.

Jag argumenterar inte det minsta. Som sagt så var det ett roligt tillägg bara. Kändes kul att skriva.

Redigerat av leopodus, 04 January 2009 - 18:02.

Postad 04 January 2009 - 18:02

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Det är väl jämt massa snack om Donalds och diverse slavarbete, både hos leverantörer och på själva restaurangerna (städare med slavlöner)

http://www.aftonblad.../mcdonalds.html
http://handelochserv...arbete-i-nybro/

Iofs kan man säkert googla fram det om Burger King också om man orkar :)

Lösningen blir ju att köpa en pizza hos sin lokale degsnurrare istället om man är sugen på flottiga onyttigheter.
Där vet man ju att hela vinsten går rakt ner i fickan hos dom som jobbar i alla fall :P

Redigerat av Martin, 04 January 2009 - 18:02.

Postad 04 January 2009 - 18:03

IPTV
  • IPTV
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Du måste blivit riktigt skärrad av någon händelse på McDonalds med tanke på den ilska du har mot en hamburgekedja.

Ja att dom medvetet kör med falsk marknadsföring, räcker inte det för att hata företaget?

Postad 04 January 2009 - 18:03

leopodus
  • leopodus
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0

Var det det mest intelligenta du kunde komma på att skriva?

Det mesta intelligenta? Nej, inte i närheten. Det mest roliga? Absolut.

Eller ska jag spela svensk och tro mig vara intelligent? Jag är mig själv. Var du dig.

Redigerat av leopodus, 04 January 2009 - 18:05.

Postad 04 January 2009 - 19:07

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

Du får gärna länka till detta reportage.

Men jag är tämligen övertygad om att varken Åsele Grillen (ingår inte i någon kedja) eller Frasses finns med :)

Satt och kollade i en timme men kunde inte hitta den på web upplagan..men i tidningen finns den ..

3 Jan 2009 under konsument...men jag gjorde så att jag klippte ur den och scanna in den istället..

Det som kan vara lite intressant är vem det som har beställt undersökningen...kolla noga, det kan finnas utrymme för tveksamheter och jäv..beböm själv.

Bifogad fil  artikel_i_gp.png   8.07MB   0 Antal nerladdningar

CG-47

Postad 04 January 2009 - 19:55

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

Ja att dom medvetet kör med falsk marknadsföring, räcker inte det för att hata företaget?

Ok, lägg fram dina belägg på att Mcdonalds kör med mer falsk marknadsföring jämfört med andra hamburgekedjor. Och snälla kom inte med "hamburgaren ser inte ut som på bilden".

Skall bli spännande att höra.

Redigerat av ZoomAir, 04 January 2009 - 19:55.

Postad 04 January 2009 - 20:13

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Satt och kollade i en timme men kunde inte hitta den på web upplagan..men i tidningen finns den ..

3 Jan 2009 under konsument...men jag gjorde så att jag klippte ur den och scanna in den istället..

Det som kan vara lite intressant är vem det som har beställt undersökningen...kolla noga, det kan finnas utrymme för tveksamheter och jäv..beböm själv.

CG-47

Ja, lite suspekt verkar det.

Postad 04 January 2009 - 20:22

ted1001
  • ted1001
  • Lärjunge

• 309 inlägg
  • 0

Det var ett ###### skämt.

Det finns ingenting som du kan hjälpa mig med, men du kanske kan lära dig själv att allt i livet inte är allvar.

Jag argumenterar inte det minsta. Som sagt så var det ett roligt tillägg bara. Kändes kul att skriva.

I off-topic skämtar vi inte. Ej heller försöker vi ej vara trevliga mot varandra. Im here to kill and humiliate! :) Nämen, skönt att höra.. fattade inte att det var ett skämt faktiskt. Hehe. Sorry.

Postad 04 January 2009 - 20:40

IPTV
  • IPTV
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Eller ska jag spela svensk och tro mig vara intelligent? Jag är mig själv. Var du dig.

Hahaha...den var bra.

Wööörd.

Och snälla kom inte med "hamburgaren ser inte ut som på bilden".

Jo just det! "hamburgaren ser inte ut som på bilden".

Eller vad menade du?

Postad 04 January 2009 - 20:49

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

Hahaha...den var bra.

Wööörd.

Jo just det! "hamburgaren ser inte ut som på bilden".

Eller vad menade du?

Tolkar detta som att du inte har några belägg för att McDonalds bedriver mer falsk marknadsföring än någon annan hamburgekedja.

Om du inte har belägg kan du inte bara sluta äta där och släppa alla grundlösa påståenden.

Eller jag kanske missuppfattar och du har bara skämtat hela tråden.

Redigerat av ZoomAir, 04 January 2009 - 20:49.

Postad 04 January 2009 - 21:01

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0
Kan ju inflika med att jag själv alltid kännt att jag inte blir lika mätt på t ex en QP-meny vs. en Whoppermeny eller Max-meny.
Varför vet jag inte, men så är det. På Max orkar jag inte ens käka upp hela burgaren jämt, medans på McD så måste ja minst ha en extra cheeseburger för att bli någorlunda mätt...i en timme.

Nä, tacka vet jag hemgjorda burgare med hemgjord dressing.

Postad 04 January 2009 - 21:11

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6963 inlägg
  • 0
Nog för att jag hellre äter på Burger King än på McD (när jag orkar med BKs ofantligt slöa personal), men jag drar alltid öronen åt mig när jag läser att undersökningen är beställd av det företag som klarar sig bäst i undersökningen. Källkritik är bra.

Postad 04 January 2009 - 23:20

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

• 785 inlägg
  • 0

Wööörd.

Jag har sett att du gillar det uttrycket. Betyder det något?

Sedan finns ett amerikanskt uttryck, "Put up or shut up".

Jag tycker det är dags att du gör det nu.

Postad 05 January 2009 - 00:28

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0

Köttet innehåller ungefär 50% (viktprocent) vatten vid servering.

Så om en 45 g hamburgare från början innehåller 60 % vatten så kommer den att väga ~36 g efter stekning men om den innhåller 70 % vatten från början så kommer den att väga ~27 g. Och med allt fusk som man idag sysslar med inom matindustrin så är det inte omöjligt att det ligger något i detta. Dessutom kanske man använder fetare färs idag än för t ex 10 år sedan. Då tappar man också mer i vikt vid tillagning.

Sedan var det någon som skrev något om farligt fett. Vad är det som är farligt fett?

Postad 05 January 2009 - 02:49

dallan1981
  • dallan1981
  • Veteran

• 2249 inlägg
  • 0
År sjukt sugen på en hamburgare eller 2 nu asså....!!! :blink:

Postad 05 January 2009 - 05:03

IPTV
  • IPTV
  • Användare

• 144 inlägg
  • 0

Sedan var det någon som skrev något om farligt fett. Vad är det som är farligt fett?

Livsfarliga Transfetter, McD använder det uteslutande i alla deras mat, en av anledningarna en McD burgare droppar fett medans en BK eller Max är torra och fina.

Dessa fetter finns i chips också som du köper i affären och en hjärtinfarkt är nära när man ser hur svenskarna fullständigt propppar sig fulla med denna skit.

Postad 05 January 2009 - 10:15

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Nu har jag själv aldrig fått någon hamburgare på McD som dryper av fett. Men transfetterna är väl ffa ett problem i de friterade produkterna eftersom det är fritösoljorna som innehåller mest transfetter. Dock mindre idag än för några år sedan eftersom man sänkt andelen transfetter från 5 % till 2 %.

Livsmedelsproducenter som använder transfetter hävdar att de måste använda dessa eftersom de bara kan bytas ut mot mättat fett som är lika ohälsosamt. Dock finns det inget som säger att mättat fett är ohälsosammare än andra fetter. En myt som finns kvar sedan 50-talet då en forskare förfalskade sina forskningsresultat för att visa detta. Man skulle därför kunna byt ut transfetter mot t ex kokosfett och få en hälsosammare produkt. Dock blir detta dyrare och som alla vet är det ju pengar som styr i slutändan.

Postad 05 January 2009 - 10:18

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Det löjligaste med den här tråden är att det på allvar verkar finnas de som årkar bry sig till den millda grad att dom verkligen tar saker personligt och argumenterar som om det gällde liv och död...
gillar ni inte Mcdonalds grismat så ät inte där för guds skull ! så är problemet löst... och för dom som i stället gillar undermålig skitmat så är det såklart fritt fram att gluffsa i sig hur mycket ni vill av Mcdonalds Grismat :blink:

Så, problemet löst...!

Redigerat av DVD-ai, 05 January 2009 - 10:19.

Postad 05 January 2009 - 10:56

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0

Livsfarliga Transfetter, McD använder det uteslutande i alla deras mat, en av anledningarna en McD burgare droppar fett medans en BK eller Max är torra och fina.

Transfetter bildas när man härdar fett och borde därför droppa mindre :blink:

Postad 05 January 2009 - 17:15

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Jag käkade en vanlig 16 krs kyckling hamburgare med sallad + dressing på donken (macdonalds :D)
Verkligen ca 10-15 minuter efter började min mage jobba rejält och blev illamående, knip i magen, o allt.

Sen dess = bojkotta macdonalds. Och orka man blir fet , maten e inte ens god där :D
hamburgaren på 7ans gatukök är otroligt god! Längtar till testa MAX hamburgare nån gång :)

Postad 05 January 2009 - 22:41

partybreaker
  • partybreaker
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Dessa fetter finns i chips också som du köper i affären och en hjärtinfarkt är nära när man ser hur svenskarna fullständigt propppar sig fulla med denna skit.

McDonalds använder inte mer transfetter än någon annan av våra hamburgerkedjor. Varför skulle de det? Precis som ganja påpekade bildas transfetter när fett härdas och man exempelvis tittar på fritösoljan så finns det ingen anledning till varför man skulle vilja ha hållfast och stabilt fett (som är ett resultat av att det härdas).

Du som klagar på att det dryper fett om deras hamburgare (något jag f.ö. inte håller med om) borde tvärtom se det som ett gott tecken då härdat fett per definition inte droppar :)

Som jag sa i mitt förra inlägg använder McD vegetabilisk olja till all sin matlagning som dels har låg andel mättat fett - som f.ö. är en bra mycket större ohälsa än transfetter pga. en mångdubbelt högre konsumtion - men vars egenskaper framförallt inte har påverkats kemiskt då detta resulterar i en högre andel transfetter.

Har du några som helst fakta som backar upp allt det du häver ur dig, eller är du bara ute efter att snacka skit om McD?

Som en liten sidenote kan jag påpeka att brödet hos McD innehåller mindre socker än hos både Max och Burger KIng, återigen tvärt emot vad du påstår.
Detta är dock förutsatt att ingen av dem ljuger i sin redovisning av näringsinnehållet.

Postad 05 January 2009 - 23:15

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
https://www.minhembi...showtopic=75207

Behöver man säga mer?

Redigerat av masse70, 05 January 2009 - 23:17.

Postad 05 January 2009 - 23:21

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2138 inlägg
  • 0

https://www.minhembi...showtopic=75207

Behöver man säga mer?

:)

Likheterna i argumentation är också slående, i call troll.

Postad 05 January 2009 - 23:37

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Tänk bara på att inte mata trollet efter midnatt, då förökar det sig...nä just det det var visst Gremlins! :)

Däremot brukar trollen självdö om man slutar mata dom helt.

Kanske det vore det bästa i detta fallet?

Redigerat av masse70, 05 January 2009 - 23:39.

Postad 06 January 2009 - 01:23

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0

...Precis som ganja påpekade bildas transfetter när fett härdas och man exempelvis tittar på fritösoljan så finns det ingen anledning till varför man skulle vilja ha hållfast och stabilt fett (som är ett resultat av att det härdas).

Mättat fett och transfetter tål upphettning bättre än fleromättade fetter. Därför som McD har 2 % transfetter i sin fritösolja.

Du som klagar på att det dryper fett om deras hamburgare (något jag f.ö. inte håller med om) borde tvärtom se det som ett gott tecken då härdat fett per definition inte droppar ;)

Aldrig varit med om att bacon droppar fett? Vid upphettning så blir det flytande.

Som jag sa i mitt förra inlägg använder McD vegetabilisk olja till all sin matlagning som dels har låg andel mättat fett - som f.ö. är en bra mycket större ohälsa än transfetter pga. en mångdubbelt högre konsumtion - men vars egenskaper framförallt inte har påverkats kemiskt då detta resulterar i en högre andel transfetter.

Finns mycket forskning som säger att mättade fetter inte är mer ohälsosamma än omättade/fleromättade fetter. Däremot att transfetter är det.

Postad 06 January 2009 - 03:39

partybreaker
  • partybreaker
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Jo att transfetter inte är nyttiga visste jag redan, men jag har inte hittat någon annan information än att den oljan McD använder vid matlagning och fritering inte ska innehålla transfetter.

Men om du har annan information så tar jag gärna emot. Det är ju alltid bra att veta vad man stoppar i sig ;)

Postad 06 January 2009 - 03:58

supernörden
  • supernörden
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

McDonalds använder inte mer transfetter än någon annan av våra hamburgerkedjor. Varför skulle de det? Precis som ganja påpekade bildas transfetter när fett härdas och man exempelvis tittar på fritösoljan så finns det ingen anledning till varför man skulle vilja ha hållfast och stabilt fett (som är ett resultat av att det härdas).

Du som klagar på att det dryper fett om deras hamburgare (något jag f.ö. inte håller med om) borde tvärtom se det som ett gott tecken då härdat fett per definition inte droppar ;)

Härdade fetter dryper inte vid låga temperaturer, men är lika rinniga när de är upphettade. Smör består t.ex. av mest härdade fetter. Skillnaden mellan härdade("mättade") fetter och enkel/fleromättade är att de mättade fetterna inte har några dubbelbindningar, alltså är "fulla" med väteatomer. Det gör att de får en högre kokpunkt. Många härdade fetter smälter dock redan vid 40-50 grader.

Därför kan man mycket väl använda härdade fetter till fritös eller stekning. Hamburgaren kommer fortfarande att drypa, jämför med en smörstekt biff.

Postad 06 January 2009 - 04:03

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Hittade ett pressmeddelande här.

Vad gäller transfetter så är ju ett problem att sådana bildas vid upphettning av enkel- och fleromättade fetter. Alltså beror det på hur länge man använder oljan i fritöserna om den innehåller höga nivåer av transfetter. Det ser man tydligt på en gammal frityrolja eftersom den stelnar vid rumstemperatur.

Postad 06 January 2009 - 17:52

holetaker
  • holetaker
  • Lärjunge

• 342 inlägg
  • 0

Så du menar att McD ljuger som tokar? QP innebär ju faktiskt quarter pounder, alltså ett kvarts pund. Och det tror jag fortfarande att det är.

Nä, jag tror att ni var mycket yngre när ni tyckte så här. När man är mindre upplevs saker större. Dessutom minns man lite det man vill minnas när det gäller sånt som hänt 20-25 år sedan.

Nja, vikten på köttbiten är säkerligen densamma, men hela hamburgaren är ju mindre i diametern. Nu är det mest McFeast som jag upplever som iögonfallande mindre. Dom andra kan jag inte med säkerhet säga något om då jag sällan äter dom. Sen McFeast blev mindre har jag gått över till BigMac, som oxå skonar min mage bättre.
Sen att föra diskussionen om näringslära känns rätt omotiverad, då vi alla vet att hamburgare och pizza tillhör gruppen "skräpmat".

Postad 07 January 2009 - 16:59

_FredriK_
  • _FredriK_
  • Beroende

• 1377 inlägg
  • 0
Tog en Elmaco Co igår 69kr är det inte lite saftigt?

Postad 07 January 2009 - 17:17

ganja
  • ganja
  • Lärjunge

• 278 inlägg
  • 0

Vad gäller transfetter så är ju ett problem att sådana bildas vid upphettning av enkel- och fleromättade fetter. Alltså beror det på hur länge man använder oljan i fritöserna om den innehåller höga nivåer av transfetter. Det ser man tydligt på en gammal frityrolja eftersom den stelnar vid rumstemperatur.

Det kan ju även bero på att det är mycket mättat fett. Såvitt jag förstått så krävs det mer än bara värme för att härda omättade fetter och därmed få transfetter.

Tog en Elmaco Co igår 69kr är det inte lite saftigt?

Jo visst är den saftig! Men håller med om att det är riktigt dyrt (gäller även BK och Max).

Postad 07 January 2009 - 19:06

Unregistered24c8b9de
  • Unregistered24c8b9de
  • Beroende

• 1450 inlägg
  • 0
Japp, är en hel del mättade fetter också. Vid härdningen använder man bl a vätgas för att bilda mättat fett. Transfetterna är en biprodukt.

Postad 07 January 2009 - 20:10

Unregistered9e4096b0
  • Unregistered9e4096b0
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Som ni gnäller,. I norge får man betala 100 fuckin spänn om man vill ha en elmaco. O då snackar vi norska ;P Så släng på nån tia till. Med andra ord. Tig o var glada ungd######r! :)

Postad 07 January 2009 - 21:36

Unregisteredbae06969
  • Unregisteredbae06969
  • Veteran

• 1862 inlägg
  • 0
Skulle en bigmac vara 300g? Seriöst vilket skämt. Dom har alltid varit på 45g och kommer alltid vara på 45g...Qp och McFeast är på 55g..Big Tasty,El Maco Grande är på 150g

Jag brukar äta på Burger King också. Å deras XXL burgare är i klass med McFeast och QP storleksmässigt..

Redigerat av Unregisteredbae06969, 07 January 2009 - 21:38.

Postad 07 January 2009 - 21:43

bananplanta
  • bananplanta
  • Veteran

• 2143 inlägg
  • 0

Skulle en bigmac vara 300g? Seriöst vilket skämt. Dom har alltid varit på 45g och kommer alltid vara på 45g

Nope, 2x45g. Möjligtvis att hela hamburgaren väger 300 g.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Titan Noir Max
    Rian
    2026-09-06 21:47:55
  • Använda filter
    johan b-lund
    2026-09-02 18:54:35
  • LFE reference och Center ch
    johan b-lund
    2026-09-02 18:43:15
  • Resultat
    johan b-lund
    2026-08-29 19:05:31
  • johan b-lund
    2026-08-29 18:55:18
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.