Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

H/K HD990 vs CAMBRIDGE Azur 840C

269 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Naim CD5i (CD-spelare) 2 9.562498 (15) Inga priser
Onkyo DX-7555 (CD-spelare) 1 8.749998 (11) Inga priser
Cambridge Audio Azur 840C (CD-spelare) 4 9.181818 (10) Inga priser
Harman Kardon HD 990 (CD-spelare) 3 9.576922 (25) Inga priser
Cambridge Audio DacMagic (DAC & hörlursförstärkare) 2 9.317756 (106) Inga priser
Micromega PA-20 (Försteg) 1 (0) Inga priser
21 relaterade trådar
DAC (Externa) (732 inlägg) 7 år sedan
Nya Harman Kardon HK 990 (201 inlägg) 10 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 11 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 11 år sedan
Dags att köpa en DAC. (340 inlägg) 13 år sedan
Cambridge DacMagic Plus (39 inlägg) 13 år sedan
* Officiell tråd - Cambridge DacMagic * (636 inlägg) 13 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 13 år sedan
Naim cd5i vs Naim CD5i (mkII) (13 inlägg) 14 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 15 år sedan
Cambridge Azur 840C (71 inlägg) 15 år sedan
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg) 15 år sedan
Akustikråd i knepigt rum (9 inlägg) 15 år sedan
Cambridge Audio-klubben (145 inlägg) 15 år sedan
CD-spelare som fyller mina behov (HK HD990?) (21 inlägg) 16 år sedan
Cd spelare (5 inlägg) 16 år sedan
Hur får jag bra ljud ut från dator till förstärkare? (32 inlägg) 16 år sedan
HK HD 990 vs Primare CD31 (0 inlägg) 16 år sedan
Nytt från Harman/kardon (848 inlägg) 16 år sedan
CD-spelarens påverkan (14 inlägg) 17 år sedan
Dags för en ny cdspelare.Original 2008 & (63 inlägg) 18 år sedan

Postad 02 August 2009 - 17:24

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

;) Om inte annat så är iaf Palle nu fullproppad av positiv förväntan. Inte vågar / tänker han väl förstöra den närmast religiösa stämningen med kritik även om sådan finns? :(

Mr Linde: För ett tag sedan menade du att H/K var bästa köp upp till 10 000 kr. Efter ett par månader så var det mer blygsamt och i klassen upp till 5 000 kr. Är den på väg upp nu igen iom ditt "sjukt nöjd!!! eller vad är det som händer"?

Jag har alltid framhävt H/K HD990 som bästa köp i 10000-kronorsklassen! Det som hände var att jag halkade upp i en högre division i.o.m. att jag köpte en Naim för cirka 13000 kr.

Den senaste tiden har jag dock känt ett behov av en bra DAC eftersom jag spelar mycket FLAC från hårddisk. Funderade på att köpa en DAC Magic för 3000 kr, men eftersom jag nu gfick 990:an för bara 800 mer så slog jag till. Då fick jag en grym CD-spelare för 800 kr kan man säga. Och balanserade utgångar, vilket kan vara bra i framtiden. Samt MP3-uppspelning och CD Text vilket kan vara nice på vissa plattor.

Postad 02 August 2009 - 17:28

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Är man inte alltid fylld av positiv förväntan när man provar något nytt?? Oavsett om det gäller Hi-Fi, mat eller något annat jag inte prövat förut.
Inte går jag och tänker:

fan den här nya cd-spelaren är nog ren skit, men jaja jag fick ju göra av med lite pengar iaf...

Självklart har jag förväntningar, men om det nu skulle vara så att den inte uppfyller mina förväntningar så får jag väl lämna tillbaka den, det är ju inte svårare än så.
Varför skulle jag inte våga uttala mig negativt om spelaren? Min åsikt är ju inte mindre värd än någon annans?

Jag skulle aldrig behålla något som jag inte är nöjd med, då lägger jag hellre mina pengar på något annat.

Vem är du att lägga ord i min mun? :(

Håller med helt. Lycka till med nya spelaren! Den ÄR ett fynd.

Postad 02 August 2009 - 18:38

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Jag har alltid framhävt H/K HD990 som bästa köp i 10000-kronorsklassen! Det som hände var att jag halkade upp i en högre division i.o.m. att jag köpte en Naim för cirka 13000 kr.

Inte om man skall tro det du skrev i maj: "Jag vidhåller ändå att 990 är bästa köp för 5000 kr".

Varför skulle jag inte våga uttala mig negativt om spelaren? Min åsikt är ju inte mindre värd än någon annans?

Tänkte att du kommer att känna av grupptrycket. Psykologiskt kan det funka så att man ofta omedvetet väljer bort eller bagatelliserar kritiken i vissa lägen. Dock långt ifrån alla som funkar på det sättet så det behöver som du säger inte alls stämma in på dig.

Vem är du att lägga ord i min mun? :(

Sorry! Att i ett inlägg förbestämma att du kommer att bli sjukt nöjd var helt ok däremot. Där ser man...

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 02 August 2009 - 18:47.

Postad 02 August 2009 - 19:39

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

Tänkte att du kommer att känna av grupptrycket. Psykologiskt kan det funka så att man ofta omedvetet väljer bort eller bagatelliserar kritiken i vissa lägen. Dock långt ifrån alla som funkar på det sättet så det behöver som du säger inte alls stämma in på dig.

Jadu, man kanske inte ska dra alla över en kam, du känner trots allt mig lika lite som jag känner dig. ;)

Sorry! Att i ett inlägg förbestämma att du kommer att bli sjukt nöjd var helt ok däremot. Där ser man...

Det är väl roligt att folk hoppas att jag blir nöjd? Själva tanken med inköpet var ju just att bli nöjd :(

Däremot är jag trött på att vissa personer på det här forumet har en så sur och negativ attityd, känns som att några konstant har vaknat på fel sida...

Jag ber om ursäkt att jag bidragit till att slutet på den här tråden blivit så offtopic som den blivit, nu tycker jag att vi återgår till ämnet om det är ok för alla inblandade, och dom som inte har något att tillföra till ämnet kanske kan hitta någon annan tråd att skriva i? B)

Redigerat av -Palle-, 02 August 2009 - 19:39.

Postad 02 August 2009 - 19:51

Unregistered98ebac28
  • Unregistered98ebac28
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0
Däremot är jag trött på att vissa personer på det här forumet har en så sur och negativ attityd, känns som att några konstant har vaknat på fel sida...

Jag ber om ursäkt att jag bidragit till att slutet på den här tråden blivit så offtopic som den blivit, nu tycker jag att vi återgår till ämnet om det är ok för alla inblandade, och dom som inte har något att tillföra till ämnet kanske kan hitta någon annan tråd att skriva i? :(
[/quote]
Så j++la sant!!!(det översta alltså!)..hoppas du blir nöjd med din.. Själv kan jag inte ge den annat än lovord... I mina obetydliga öron så låter den mycket bra.

Postad 02 August 2009 - 20:43

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

:) Nja det är nog inte riktigt så surt och negativt som det verkar. Skrev i annan tråd något som stämmer rätt bra här "...så finns det även de som ifrågasätter och söker plausibla förklaringar. Dessa är oftast inte speciellt populära, ganska naturligt då de ifrågasätter den typ av drömvärld som många faktiskt lever i."
Jag menar att även en helt neutral person upplevs säkerligen som negativ och tråkig på ett möte hos Livets Ord för att exemplifiera. Allt är ju som vi vet relativt...

Nä - nu ni skall få gotta er ifred åt H/K HD990. Bara ingen kommer och påstår att den måste spelas in i 100-tals timmar för att låta optimalt för då kommer jag direkt med en fråga om hur det kommer sig. ;)

Lycka till med din nya cd-spelare btw. Är 100% säker på att du kommer att bli nöjd. Jag motiverar inte mitt påstående då det nog är lugnast samt att det uppenbarligen inte är speciellt viktigt med sådant i den här tråden.

Ha det bra!

Postad 02 August 2009 - 21:24

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Inte om man skall tro det du skrev i maj: "Jag vidhåller ändå att 990 är bästa köp för 5000 kr".

990:an ÄR bästa köp för 5000 kr, kanske t.o.m. i klassen upp till 10000 kr. I maj hade jag lite må synpunkter på 990:an, bl.a. att den rent mekaniskt kanske inte känns 100% solid.
Under 4000 kr är den ett odiskutabelt FYND. Samma ljudkvalitet hade kostat minst 20000 kr bara för ett par år sedan.

Redigerat av Audiovector, 02 August 2009 - 21:24.

Postad 02 August 2009 - 22:41

mushakage
  • mushakage
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

990:an ÄR bästa köp för 5000 kr, kanske t.o.m. i klassen upp till 10000 kr. I maj hade jag lite må synpunkter på 990:an, bl.a. att den rent mekaniskt kanske inte känns 100% solid.
Under 4000 kr är den ett odiskutabelt FYND. Samma ljudkvalitet hade kostat minst 20000 kr bara för ett par år sedan.

Hej, jag tycker detta är lite förvirrande för mig. Du har en Naim CD5i, alltså en modell som fanns även för ett par år sedan. Då kostade den ungefär lika mycket som idag, ca 13000 kronor. Enligt ditt resonemang måste HD990 låta bättre än din Naim eftersom en HD990 skulle kosta 20000 kronor för ett par år sedan.

Jag har jämfört HD990 i en blindtest med några andra cd-spelare. Detta var en riktig ABX testdär man inte kunde se vilken cd-spelare det är man lyssnar på osv. Man fick ju identifiera spelaren 24 ggr (vilket ger en god konfidensnivå). Jag kan inte hävda att HD990 kan spela bättre än vilken annan cd-spelare som helst under 10000 kronor. Det ända jag kan säga är att den identifierades som en bättre ljudande cd-spelare än Marantz SA8003 vilket är en ganska fin prestation när vi vet att Marantzen kostar drygt 9000 kronor.

Samtidigt så kunde man inte identifiera HD990 som bättre än NAD C545BEE utan resultatet var att dessa två låter "lika bra". NADen kostar 4500 kronor. NADen visade däremot en egenhet att den inte ville läsa vissa skivor och att den gjorde en extra paus på två sekunder mellan två sista spår på vissa skivor (eller om det var varje skiva, minns inte riktigt).

Resultatet av jämförelsen mellan Rega Apollo och HD990 var att även dessa två låter lika bra. Rega Apollo (som jag personligen använder här hemma) kostar ca 8000 kronor.

Ljudmässiga skillnader mellan cd-spelare, när man använder blindtest av detta slag, är verkligen minimala, förvånansvärt minimala faktiskt, och många har väldiga problem att höra någon skillnad överhuvudtaget :)

Redigerat av mushakage, 02 August 2009 - 22:48.

Postad 03 August 2009 - 00:25

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Hej, jag tycker detta är lite förvirrande för mig. Du har en Naim CD5i, alltså en modell som fanns även för ett par år sedan. Då kostade den ungefär lika mycket som idag, ca 13000 kronor. Enligt ditt resonemang måste HD990 låta bättre än din Naim eftersom en HD990 skulle kosta 20000 kronor för ett par år sedan.

Ljudmässiga skillnader mellan cd-spelare, när man använder blindtest av detta slag, är verkligen minimala, förvånansvärt minimala faktiskt, och många har väldiga problem att höra någon skillnad överhuvudtaget :)

Jag har en CD5i och den modellen lanserades för ett år sedan (Prisjakts uppgift om lanseringsår för CD5i avser CD5 som kom 2003). CD5i korades till årets CD-spelare i HIFI & Musik 2008. Den har uppdaterade DAC:ar mm och låter klart bättre än sin föregångare. Jag skrev "ett par år sedan", och kanske måste förtydliga mig till att skriva "runt 4 år sedan" istället. Utvecklingen har gått i en rasande takt de senaste åren.

Personligen har jag väldigt lätt för att höra skillnader mellan CD-spelare. Marantz-modeller som har HDAM har t.ex. ett väldigt speciellt "sound" som gör att de enkelt går att känna igen i ett ABX-test. Vissa gillar det soundet, andra gör det inte. Jag gillar för övrigt också Rega Apollo, det är en fantastisk spelare. ;)

Redigerat av Audiovector, 03 August 2009 - 00:27.

Postad 03 August 2009 - 07:30

mushakage
  • mushakage
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Jag gillar för övrigt också Rega Apollo, det är en fantastisk spelare. :)

Det är en ok spelare som lät lika bra som en HD990 i en blindtest. Fantastisk är den tyvärr inte ;) Det finns mycket att önska sig när det gäller Apollo. Jag har haft problem med att den inte ville läsa vissa skivor och den har varit på lagning en gång. Mekaniskt känns den sämre än både HD990 och NAD C545BEE.

Redigerat av mushakage, 03 August 2009 - 07:30.

Postad 04 August 2009 - 08:22

mushakage
  • mushakage
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Hej

Någon som vet vilket drivverk som sitter i en HD990 och HD980? Är de olika?

Postad 04 August 2009 - 14:24

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Ingen aning. Fick hem min 990:a idag! Ska bli ett sant nöje att spela FLAC och MP3 från min TVIX igen. :P

Postad 04 August 2009 - 16:09

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

• 667 inlägg
  • 0
Det här är verkligen en longshot, MEN kanske någon kan testa hemma.

Jag har nu Hk 990 (förstärkaren) och spelar mest via squeezbox(digitalt), men vet ju att alla (Svenska) tester sagt att hd 990 låter allra bäst via digitala rj 45 kontakten (nätverkskabel). Så tar det hela ett snäpp längre, min squeezbox skulle ju kunna kopplas digitalt till en hd 990, om denna i sin tur skulle vara kopplad via nätverkskabel till hk 990, skulle detta göra att även squeezbox skulle dra nytta av klocksynkningen och dom andra fördelarna som hd 990 mår bra av när den kopplas så.

Tanken är riktigt intressant, inte för att squeezbox på något sätt låter illa digitalt kopplat till hk 990, men kan man lyfta den ännu mer så är det ju bara positivt, eller...?

Postad 04 August 2009 - 20:32

mushakage
  • mushakage
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Jag har nu Hk 990 (förstärkaren) och spelar mest via squeezbox(digitalt), men vet ju att alla (Svenska) tester sagt att hd 990 låter allra bäst via digitala rj 45 kontakten (nätverkskabel). Så tar det hela ett snäpp längre, min squeezbox skulle ju kunna kopplas digitalt till en hd 990, om denna i sin tur skulle vara kopplad via nätverkskabel till hk 990, skulle detta göra att även squeezbox skulle dra nytta av klocksynkningen och dom andra fördelarna som hd 990 mår bra av när den kopplas så.

HD990 låter inte bättre via HRS-länken. Blindtestet som jag pratade om tidigare här på forumet har inte kunnat visa att det finns någon skillnad. Jag har svårt att tro att du skulle kunna höra någon skillnad med den beskrivna uppkopplingen.

Tog bort lite irrelevant text, tråden ska ju handla om HD 990 och inget annat.

/Mr Linde

Redigerat av Mr Linde, 05 August 2009 - 06:17.

Postad 05 August 2009 - 07:38

mushakage
  • mushakage
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Tog bort lite irrelevant text, tråden ska ju handla om HD 990 och inget annat.

/Mr Linde

OK, lite censur :blink:
Jag ser att du har satt betyg på HD990 (9 stjärnor av 10). Du tog bort en stjärna pga sämre byggkvalitet. Hur resonerar du här egentligen? HD990 har, vad jag upplevt som, en solid och tyst mekanik, dubbla DAC:ar av mycket hög kvalitet, DSP signalbehandling, balanserade utgångar, digitala ingångar (både optisk och koax), digitala utgångar (optisk och koax), den läser MP3, är mycket snabb att hantera. Detta är mycket mer än vad någon annan cd-spelare i 4000-kronors klassen presterar byggmässigt. Eller? Tycker inte att byggkvaliteten är någonting som ska dra ner betyget.

Redigerat av mushakage, 05 August 2009 - 07:38.

Postad 05 August 2009 - 08:22

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Jag har ägt ett antal CD-spelare genom åren, och 990:an saknar den där kvalitetskänslan som en del andra spelare haft. T.ex. Original 2008 mkII, vikt 10 kg, chassi i 5 mm aluminium. Eller Onkyo DX-755 med dess oerhöst gedigna knappar och välpolerade front. Eller vackra Marantz CD-6000 OSE LE som verkligen hade utseendet för sig. Eller min nuvarande Naim CD5i med sin kassaskåpskänsla i minsta detalj, skivpuck och helt orepbara ytfinish... :blink:

Jag anser att 990:an känns lite smäckig här och där, och då är det väl upp till mig att dra ner betyget om jag vill? Dessutom har även min nya 990:a problem att läsa en gammal Yello-skiva som min Naim klarar galant (H/K:n brummar kraftigt p.g.a. obalans).

Postad 05 August 2009 - 09:39

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Jag har ägt ett antal CD-spelare genom åren, och 990:an saknar den där kvalitetskänslan som en del andra spelare haft. T.ex. Original 2008 mkII, vikt 10 kg, chassi i 5 mm aluminium. Eller Onkyo DX-755 med dess oerhöst gedigna knappar och välpolerade front.

Då måste jag ju bara undra varför du inte behöll någon av dessa? Sökte lite och fann att du då tyckte...

Original 2008:"Varför ska man köpa dyrare CD-spelare än denna egentligen? Vad vinner man på att köpa en spelare för 50.000 kr när denna känns så himla "BÄST"? Det vore kul att testa denna mot något riktigt DYRT... "
Onkyo: Jag bytte ut min Advance Acoustic MCD-203 mot Onkyo DX-7555 igår, och skillnaden var ENORM! Onkyon har ett makalöst tryck i lågbasen (utan ljudet är färgat) och mkt mer luft mellan instrumenten. Jag upplevde stereoeffekterna mkt tydligare också. Det var ingen liten ljudskillnad, utan den ger en ljudupplevelse i klass med SACD från min Yamaha DVD-S657!!! Jag har aldrig gillat ståbas i musik tidigare, men när jag spelade Stephen Simmonds "Let It Go" från "Alone" gav ståbasen mig gåshud. Det var så äkta och vackert...

Dessutom är Onkyon en DRÖM att handha. Bra ergonomi på front och fjärr, lättläst display som går att dimma och släcka ner helt. Skönt också att slippa vänta 60 sek vid uppstart, samt att kunna starta/stänga av maskinen med fjärren. ID3-taggar och folder-val vid MP3-spelning är väldigt smidigt dessutom. Smutt med hörlursuttag och volymkontroll förresten. Rekommenderas VARMT!

Så här tyckte du om den MCD-203 som du hade innan de ovan: Ojojojoj, vilken spelare... En sådan mjukhet kombinerat med attack har jag aldrig hört tidigare. T.o.m. MP3:orna låter vackert när de passerar genom rören. Jag är kär.

Var hamnar H/K bland alla superlativ över dessa och andra spelare. Hur skall man som sökare av cd-spelare tolka allt detta?

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 05 August 2009 - 09:49.

Postad 05 August 2009 - 09:52

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
H/K:n står sig väldigt bra ljudmässigt bland dessa spelare! Faktiskt låter den bäst av alla nämnda spelare. :blink:
Ingen av de andra har så mycket luft mellan instrumenten, eller så hög detaljeringsgrad.

Måste även korrigera min åsikt om Onkyon, nämligen att den visst färgade ljudet. Det tog ett tag att upptäcka det bara... ;)

Jag tröttnade på spelarna av olika anledningar. Klart att man kan tillåta sig att vara lyrisk i början, men efter ett tag så hittar man fel och brister. MCD-203 t.ex. var skitjobbig att fjärrstyra och programmera. Onkyon färgade ljudet samt att musiken hackade till ibland. Originalen hade fel färg när jag bytte förstärkare och DVD till svart.

Ställ dig själv frågorna "Varför bytte jag bil denna gången? Varför kör jag inte fortfarande omkring i min 18-årsbil?"

HIFI är min stora hobby, och att prova nya grejor är en del av mitt liv. Oftast har jag förlorat väldigt lite pengar på mina byten dessutom, ibland har jag t.o.m. gått med vinst (när jag importerat eller köpt begagnat).

Postad 05 August 2009 - 11:25

mushakage
  • mushakage
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Då måste jag ju bara undra varför du inte behöll någon av dessa? Sökte lite och fann att du då tyckte...

Original 2008:"Varför ska man köpa dyrare CD-spelare än denna egentligen? Vad vinner man på att köpa en spelare för 50.000 kr när denna känns så himla "BÄST"? Det vore kul att testa denna mot något riktigt DYRT... "
Onkyo: Jag bytte ut min Advance Acoustic MCD-203 mot Onkyo DX-7555 igår, och skillnaden var ENORM! Onkyon har ett makalöst tryck i lågbasen (utan ljudet är färgat) och mkt mer luft mellan instrumenten. Jag upplevde stereoeffekterna mkt tydligare också. Det var ingen liten ljudskillnad, utan den ger en ljudupplevelse i klass med SACD från min Yamaha DVD-S657!!! Jag har aldrig gillat ståbas i musik tidigare, men när jag spelade Stephen Simmonds "Let It Go" från "Alone" gav ståbasen mig gåshud. Det var så äkta och vackert...

Dessutom är Onkyon en DRÖM att handha. Bra ergonomi på front och fjärr, lättläst display som går att dimma och släcka ner helt. Skönt också att slippa vänta 60 sek vid uppstart, samt att kunna starta/stänga av maskinen med fjärren. ID3-taggar och folder-val vid MP3-spelning är väldigt smidigt dessutom. Smutt med hörlursuttag och volymkontroll förresten. Rekommenderas VARMT!

Så här tyckte du om den MCD-203 som du hade innan de ovan: Ojojojoj, vilken spelare... En sådan mjukhet kombinerat med attack har jag aldrig hört tidigare. T.o.m. MP3:orna låter vackert när de passerar genom rören. Jag är kär.

Var hamnar H/K bland alla superlativ över dessa och andra spelare. Hur skall man som sökare av cd-spelare tolka allt detta?

Jag tycker att alla dessa beskrivningar låter lite väl förskönande och överdrivna. Så väldigt stora och enorma ljudmässiga skillnader finns faktiskt inte mellan dessa spelare (eller mellan några cd-spelare ?). Detta blir ganska tydligt om man hör dem i en blindtest. Någon jätteskillnad skulle man kunna uppleva om man byter flera komponenter samtidigt (högtalare och cd-spelare t.ex.) men inte om man byter enbart cd-spelare och behåller sin gamla kringutrustning.

HD990 är en väldigt bra spelare i sin prisklass (lår oss säga upp till 10 000 kronor) men där finns även andra bra spelare, H/K HD980, NAD 565BEE, NAD 545BEE, Rega Apollo (:blink:), Cambridge Azur 640C, nya Cambridge Azur 650C, Cambridge Azur 740C osv. Man får låta annat än ljudkvaliteten bestämma vilken man köper (funktioner och features). 990:an har gott om funktioner och features och är därför ett bra köp (speciellt om man kan köpa den för 4000 kronor).

Postad 05 August 2009 - 11:33

mushakage
  • mushakage
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Dessutom har även min nya 990:a problem att läsa en gammal Yello-skiva som min Naim klarar galant (H/K:n brummar kraftigt p.g.a. obalans).

Det är väl obalans i skivan eller hur? Tror väl inte att 990:an vägrar läsa skivan.
Detta är faktiskt inget ovanligt. Min cd-spelare (Rega Apollo) gör detta mycket ofta. Jag har hört mycket dyrare maskiner göra detta. En Meridian (G08 om jag inte minns fel) som kostade över 30 000 vibrerade kraftigt med vissa klassiska skivor från DECCA och Deutsche Grammophon. Men visst kan det vara störande. Trevligt att Naim har löst detta problem.

Postad 05 August 2009 - 13:37

Joraxe
  • Joraxe
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
[quote name='mushakage' date='Aug 4 2009, 20:32 ' post='2519611']
HD990 låter inte bättre via HRS-länken. Blindtestet som jag pratade om tidigare här på forumet har inte kunnat visa att det finns någon skillnad. Jag har svårt att tro att du skulle kunna höra någon skillnad med den beskrivna uppkopplingen.

Håller helt med; HK990 och HD990 låter enligt min mening INTE bättre med HRS länken. Personlig uppfattning men ljudet blir ointressant och livlöst. RCA obalanserat har varit bäst hittils, Hötalare i systemet är Kef XQ40.

Postad 05 August 2009 - 14:01

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Man undrar varför Harman gjorde en HRS-länk om den inte tillför någon hörbar skillnad? :blink:

Undrar också var alla Cambridge Azur 840C-ägare håller hus, här i tråden syns de sällan i.a.f. Är det kanske som så att H/K HD990 säljer så mycket bättre än den? ;)

Postad 05 August 2009 - 21:58

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Fick hem min igår :) MYCKET skönt att slippa vänta i hundra år innan spelaren startar (Jämfört med min Toshiba XE1 som jag använt fram tills nu), dock är byggkvalitén inte riktigt lika gedigen som Toshiban med sitt borstade metallchassi (Märks när man trumar med fingrarna ovanpå spelarna, det "ekar" lite mer i 990:n) och fjärren känns lite plastig i jämförelse.

Jag får återkomma med ett lyssningsintryck när jag har haft tid att sätta mig ner och lyssna ordentligt.

Men hittils så uppfyller den MINA förväntningar iaf :)

Redigerat av Audiovector, 07 August 2009 - 19:22.

Postad 05 August 2009 - 22:06

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Trevligt för er med ny CD, det är alltid kul med nytt. :)

Postad 06 August 2009 - 10:35

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Jag kan nu delge er hur 990:an funkar tillsammans med Naim XS och Audiovector Mi3 Signature SE, och denna låter oerhört trevligt. Har svårt att tänka mig att de gamla spelarna skulle ha en chans. Den spelar så öppet och detaljerat samt har en otrolig dynamik. Vid en snabbtest i morse (990:an har gått 30 timmar nu) så upptäckte jag att Naim CD5i har bättre svärta samt lite mer pondus i transienterna. Däremot har 990:an en trevligare klangbild, den låter "blankare" och diskanten skimrar mer. Naimen är mer "matt" och "torr" i sin karaktär, samt att den är mer förlåtande på dåliga inspelningar. Lite som att jämföra viner, det är en smaksak vilken man väljer. Kan vara bra att ha två klangkaraktärer att välja mellan när man växlar mellan olika musikstilar. Jag väljer i så fall H/K till akustisk musik och välproducerad pop och Naim:en till hiphop, hårdrock och blues.

Har återigen haft lite problem med 990:an, ibland när man spelat klart en skiva och vill höra om en låt så hänger sig spelaren. Då får man "boota om den" genom att stänga av samt sätta på den igen. Då funkar den som den ska.

Redigerat av Audiovector, 07 August 2009 - 19:23.

Postad 07 August 2009 - 18:17

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Är det ingen mer än jag som köpt 990:an för att ha enbart som DAC?
I senaste Ljud och Bild Hemma efterlyser man en Cambridge DacMagic 2 med 384 kHz DAC för att få ett Hi End-ljud.
De är i stort sett nöjda med DacMagic men saknar det där lilla extra i ljudet... Det får man garanterat om man köper en 990:a! Samt fjärrkontroll! :)

Postad 07 August 2009 - 18:55

mushakage
  • mushakage
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Är det ingen mer än jag som köpt 990:an för att ha enbart som DAC?
I senaste Ljud och Bild Hemma efterlyser man en Cambridge DacMagic 2 med 384 kHz DAC för att få ett Hi End-ljud.
De är i stort sett nöjda med DacMagic men saknar det där lilla extra i ljudet... Det får man garanterat om man köper en 990:a! Samt fjärrkontroll! :)

Jag har lite svårt att tro att HD990:ans DAC skulle låta bättre än DACMagic.

Redigerat av mushakage, 07 August 2009 - 18:58.

Postad 07 August 2009 - 19:01

aejohansson
  • aejohansson
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

Jag har lite svårt att tro att HD990:ans DAC skulle låta bättre än DACMagic.

Den låter mycke bättre, jag har båda och HD990:s dac låter bättre med samma utrustning bakom. Tyvärr så upplever jag att samplingen är långsammare och att ljudet och bilden inte riktigt synkar när jag tar ljudet från tv:n när jag kör 990

Postad 07 August 2009 - 19:13

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Kolla in tråden om DacMagic, där framgår att väldigt många testat DAC Magic utan att höra någon särskild skillnad med den inkopplad. Sålde nyligen en gammal Marantz CD6000 OSE LE till en kille här på forumet (Victor), och enligt honom så låter Marantz CD:n klart bättre än DAC Magic.

Ta sedan en titt på HIFIMAGASINET, det är många som sålt sina DAC Magic redan. :)

990:an ÄR mycket bättre. Punkt.

Redigerat av Audiovector, 07 August 2009 - 19:14.

Postad 07 August 2009 - 19:43

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Hoppas verkligen inte de inte menade allvar för det har ingenting överhuvudtaget med att få "Hi End-Ljud" (vad som nu menas med det) att göra.
Det är helt ointressant ur ljudsynpunkt om DAC-chippet kan ta emot en 384kHz-signal eller inte.

Den låter mycke bättre, jag har båda och HD990:s dac låter bättre med samma utrustning bakom.

Nivåmatchade du till 0.1dB när du jämförde?

Skillnaderna mellan olika DAC:ar och CD/DVD-spelare (oavsett prisklass) är i allmänhet väldigt små.
Den största skillnaden brukar vara i utgångsnivå och det är oftast orsaken till att man upplever ljudskillnader när man jämför. Skillnader som försvinner när man nivåmatchar, och det är därför man alltid måste göra det när man jämför apparater mot varandra.

Postad 07 August 2009 - 19:47

mushakage
  • mushakage
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Vad tycker du om skillnaden mellan HD990 och Naim-spelaren? Jag har aldrig jämfört dessa två men tror inte att skillnaden skulle vara jättestor.

Postad 07 August 2009 - 20:22

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Jag kan nu delge er hur 990:an funkar tillsammans med Naim XS och Audiovector Mi3 Signature SE, och denna låter oerhört trevligt. Har svårt att tänka mig att de gamla spelarna skulle ha en chans. Den spelar så öppet och detaljerat samt har en otrolig dynamik. Vid en snabbtest i morse (990:an har gått 30 timmar nu) så upptäckte jag att Naim CD5i har bättre svärta samt lite mer pondus i transienterna. Däremot har 990:an en trevligare klangbild, den låter "blankare" och diskanten skimrar mer. Naimen är mer "matt" och "torr" i sin karaktär, samt att den är mer förlåtande på dåliga inspelningar. Lite som att jämföra viner, det är en smaksak vilken man väljer. Kan vara bra att ha två klangkaraktärer att välja mellan när man växlar mellan olika musikstilar. Jag väljer i så fall H/K till akustisk musik och välproducerad pop och Naim:en till hiphop, hårdrock och blues.

Har återigen haft lite problem med 990:an, ibland när man spelat klart en skiva och vill höra om en låt så hänger sig spelaren. Då får man "boota om den" genom att stänga av samt sätta på den igen. Då funkar den som den ska.

FÅR CITERA MIG SJÄLV! :)

Skillnaderna i ljudkvalitet är för små för att motivera det oerhört mycket högre priset. Jag lånade hem en Chord Cobra 3 DIN-kabel (1000 kr) idag för att försöka få ett bättre ljud ur CD5:an. Har kört på original-DIN-kabeln hittills (känns lite som en snik-kabel för 300 kr) och AQ King Cobra till H/K:n, en lyxig kabel som ligger på nästan 2000 kr för en meter.

Återkommer ang. hur det gick inom kort...

Redigerat av Audiovector, 07 August 2009 - 20:43.

Postad 07 August 2009 - 22:06

mushakage
  • mushakage
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0
Tänk på Falloutboys kommentar att nivåmatchning är viktig.

Postad 07 August 2009 - 23:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Någon som vet vilket drivverk som sitter i en HD990 och HD980? Är de olika?

HD980 och HD990 har samma drivverk, Sanyo SF-HD65 (laserpickup med tillhörande mekanik).

Bifogad fil  B1005544437.jpg   16.9K   1 Antal nerladdningar

De sista HD970 som tillverkades hade också det drivverket, medans äldre (version 1) har ett DVS DSL710A (sitter i spelare från Primare, Naim, Centrum, Denver mfl).

Eftersom de bytte till ett drivverk utan IDE/ATA-gränssnitt, så sitter det ett extra kretskort i nyare HD970. Spelaren använder fortfarande IDE-gränssnit, kopplat till detta kort, och sedan vidare till drivverket.

Gammal HD970:
Bifogad fil  hd970gammal.jpg   75.25K   1 Antal nerladdningar

Nyare HD970:
Bifogad fil  harmankardon_080107_600_4.jpg   105.97K   1 Antal nerladdningar

HD980 och HD990 använder inte IDE-gränssnitt eftersom de är konstruerade för drivverket (som förövrigt även det egentligen är ett DVD-drivverk).

Både HD980 och HD990 använder switchad trafo.

HD980::
Bifogad fil  harman_kardon_hd_980_interior.jpg   49.06K   2 Antal nerladdningar

HD990:
Bifogad fil  29666943_141319adf0.jpg   53.96K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av Ageve, 07 August 2009 - 23:30.

Postad 07 August 2009 - 23:51

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Inte en ringkärnetrafo så långt ögat kan nå... :) Hur mycket sämre är det med en switchad trafo än en vanlig dito?

Tack för de fina bilderna förresten Ageve!

Redigerat av Audiovector, 08 August 2009 - 07:46.

Postad 08 August 2009 - 00:07

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Hittade en bild på CD5i! Maffig ringkärnetrafo... :)

Bifogad fil(er)

Redigerat av Audiovector, 08 August 2009 - 07:48.

Postad 08 August 2009 - 06:55

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0
Är det bara jag som tycker det såg lite tomt ut under locket på Naimen jämfört med HKn? (Förutom strömförsörjningen då)

Postad 08 August 2009 - 08:00

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

H/K:n står sig väldigt bra ljudmässigt bland dessa spelare! Faktiskt låter den bäst av alla nämnda spelare. :)
Ingen av de andra har så mycket luft mellan instrumenten, eller så hög detaljeringsgrad.

De flesta av spelarna har du såvitt jag förstår jämfört med helt olika förutsättningar (bla olika förstärkare och högtalare - även rum?). Det har även varit långt mellan jämförelserna tidsmässigt. Jag menar att det inte går att jämföra ljudupplevelser med de förutsättningarna. Se även Falloutboys kommentar om nivåmatchning. Högre utnivå / volym är oerhört lätt att förväxla med t.ex. mer detaljer eller bättre bas.

Postad 08 August 2009 - 08:05

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Är det bara jag som tycker det såg lite tomt ut under locket på Naimen jämfört med HKn? (Förutom strömförsörjningen då)

Jo, verkligen!

Har nu testat maskinerna mot varandra med varsin klonad skiva, Brand New Heavies "Shelter". Kablage: Naim hade Chord Cobra 3 DIN och H/K:n hade AQ King Cobra RCA. Så detta ka givetvis spela in.

Resultatet då?

Naims styrka är drivet och timinigen. Den pumpar på trummor och funkig bas med en otrolig auktoritet och verkar aldrig tappa kontrollen när det blir komplexa passager. Musiken känns homogen och sångaren är som limmad i mitten av rummet.

990:ans styrka är detaljuplösningen i mellan- och diskantregistret, stereoseparationen och klangen överlag som känns mer äkta. Här finns fler övertoner och mer "nerv". Nackdelen är tyvärr att musiken kan kännas lite splittrad ibland, ljudbilden är nästan överstor.

Personligen föredrar jag 990:ans ljud på denna extremt välproducerade platta, men som jag varit inne på tidigare så är Naimen mer förlåtande på kasst inspelade skivor, där H/K:n avslöjar bristerna direkt och upplevelsen inte blir alls rolig.

Efter att ha jämfört 7 av låtarna mot varandra så blev jag sittande med 990:an på resten av plattan och bara njöt av det grymma ljudet och ville inte byta tillbaka.

Jag tror nog att risken är överhängande att jag framöver byter in CD5:an och skaffar något annat kul istället. Till saken hör att säljaren övertalade mig att CD5:an var en mycket bättre än 990:an på ALLT, och jag slog till på denna utan att fört ha lånat hem den innan... Sedan har jag känt mig helnöjd i två månader, men detta beror på att jag först och främst har fokuserat på Naimens starka sidor. Har inte heller haft båda maskinerna hemma samtigt tidigare.

Postad 08 August 2009 - 08:06

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Man undrar varför Harman gjorde en HRS-länk om den inte tillför någon hörbar skillnad? :)

Det är nog inte alltid viktigast för en tillverkare / säljare att en komponent eller metod verkligen tillför en hörbar skillnad. Ibland är det nog viktigare att potentiella kunder TROR att det gör det.

Postad 08 August 2009 - 08:52

mushakage
  • mushakage
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Fler grejor under locket betyder inte bättre ljud. Men man kan ju faktiskt undra vad en sådan grej som den där lite speciella släden i Naim-spelaren tillför ljudet :)

Postad 08 August 2009 - 09:03

mushakage
  • mushakage
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

Inte en ringkärnetrafo så långt ögat kan nå... :) Hur mycket sämre är det med en switchad trafo än en vanlig dito?

Tack för de fina bilderna förresten Ageve!

Jag tror att H/K använder denna typ av strömförsörjning för att kunna möta vissa miljökrav på låg energiförbrukning (bl.a. i stand by). Nackdelen med switchad nätförsörjning är att den genererar en högfrekvent signal som måste blockeras av lågpassfilter så att den inte skapar elektromagnetisk interferens (EMI). Problemet är också att den likriktade spänningen som skickas ut kan innehålla en rippelspänning (brumspänning) som även den måste filtreras. Brumspänningen har samma frekvens som switchfrekvensen (och dess övertoner). Rippelspänningen kan påverka ljudet negativt om detta fenomen inte tas hand om. Hoppas att H/K har fixat detta.

Redigerat av mushakage, 08 August 2009 - 09:19.

Postad 08 August 2009 - 09:33

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Jag använder min H/K 990 väldigt mycket som DAC, Har inget suround system så film / Musik går igenom ps3an till HKn till förstärkaren.

Så valet föll på H/K just på grund av att jag fick en DAC och en Mycket bra CDspelare för ett bra pris.

Postad 08 August 2009 - 09:35

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

• 1770 inlägg
  • 0

Fler grejor under locket betyder inte bättre ljud. Men man kan ju faktiskt undra vad en sådan grej som den där lite speciella släden i Naim-spelaren tillför ljudet :blink:

Möjligen ingenting. Kan vara ett sätt att göra produkten mer exklusiv och unik. Det är nog dock den mest stabila och starka släden jag har sett. Man kan i princip lyfta hela cd-spelaren i släden (varför man nu skulle vilja göra det) :)

Postad 08 August 2009 - 09:45

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Möjligen ingenting. Kan vara ett sätt att göra produkten mer exklusiv och unik. Det är nog dock den mest stabila och starka släden jag har sett. Man kan i princip lyfta hela cd-spelaren i släden (varför man nu skulle vilja göra det) :)

Det är en s.k. "fail-safe" släde. Man riskerar inte att någon motor går sönder och på så vis omöjliggör att få ut eller in sin skiva.

CD5i är en extremt välbyggd historia, och ljudnivån från mekaniken är mycket lägre än från 990:an. Slädens konstruktion med en magnetpuck som stabiliserar skivan gör dessutom att man kan spela obalanserade skivor (de som inte har hålet precis i centrum). Jag har stora problem med en Yello-platta från 1992 i alla mina övriga spelare (PS3, DVD-S2700 mm) utom i CD5:an. :blink:

Redigerat av Audiovector, 08 August 2009 - 09:46.

Postad 08 August 2009 - 10:50

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0
Jag lyssnade på H/K HD 990 för ett tag sedan. Lät inte alls rolig med bumlig och okontrollerad bas.

Postad 08 August 2009 - 10:55

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Jag lyssnade på H/K HD 990 för ett tag sedan. Lät inte alls rolig med bumlig och okontrollerad bas.

Äääh, det berodde med största säkerhet på förstärkare + högtalare + rummet. Basen är riktigt fast och fin i HD990. Men den är ännu bättre (mer konturerad) i CD5i...

Postad 08 August 2009 - 11:17

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Äääh, det berodde med största säkerhet på förstärkare + högtalare + rummet.

Är det bara vid negativa intryck som sådana skillnader i förutsättningar behöver tas hänsyn till? Gäller inte det även när du skriver att ""H/K:n står sig väldigt bra ljudmässigt bland dessa spelare! Faktiskt låter den bäst av alla nämnda spelare. Ingen av de andra har så mycket luft mellan instrumenten, eller så hög detaljeringsgrad."

Postad 08 August 2009 - 11:40

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0

Är det bara vid negativa intryck som sådana skillnader i förutsättningar behöver tas hänsyn till? Gäller inte det även när du skriver att ""H/K:n står sig väldigt bra ljudmässigt bland dessa spelare! Faktiskt låter den bäst av alla nämnda spelare. Ingen av de andra har så mycket luft mellan instrumenten, eller så hög detaljeringsgrad."

SJÄLVKLART INTE!!!

Men bumlig och okontrollerad bas brukar ALLTID bero på förstärkaren och högtalarna, ALDRIG på CD-spelaren. En dålig CD-spelare har andra egenheter, t.ex. dålig upplösning, platt ljudbild, grötigt ljud vid komplexa passager, oengagerat ljud, dålig timing mm.

Vad spelade du på för anläggning när du testade 990:an? Din egen? Jag kanske trampade på en öm tå? :)

Postad 08 August 2009 - 13:10

mushakage
  • mushakage
  • Wannabe

• 39 inlägg
  • 0

I jämförelse med vilken annan cd-spelare? Vilken kringutrustning användes vid jämförelsen? Hoppas att du jämförde de två cd-spelarna i kombination med samma förstärkare och högtalare och att du gjorde din jämförelse i exakt samma rum :)

Redigerat av mushakage, 08 August 2009 - 13:12.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.