Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Boom! Oj vad det låter. SVSound PC13 Ultra.

243 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 March 2009 - 12:10

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
Ett problem med återgivning i lågbasen som kan vara ett skäl att ha den mixad i stereo är att många subbar distar en del och på så sätt avger högre frekvenser än 80Hz. Det är väl kanske mer ett skäl att köpa bättre subbar och/eller att inte placera en dålig subb bakom lyssningsposition t.ex.

Postad 20 March 2009 - 13:25

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Håller med men han är en av få som verkar kunna riktningsbestämma vart basen kommer.
Då han aldrig har hört ett system där han inte kan peka ut vart basen kommer ifrån.

Då är det väl helt enkelt så att mina kappasubbar är för kassa.. Har inte tänkt på det så..

Postad 20 March 2009 - 17:08

Unregistered1022
  • Unregistered1022
  • Guru

• 5433 inlägg
  • 0

Då är det väl helt enkelt så att mina kappasubbar är för kassa.. Har inte tänkt på det så..

inte nödvändigt att dom är kassa det som dom flesta inte pratar om är branheten på delningsfiltret dom flesta filter är på 12db i branthet och om delningsfrekvensen är ställd på 80hz så får man med både 85hz oh 90hz och det har med den låga dämpningen att göra så en sub som har dålig dämpning är lättare att höra vad den står.
Än en som har t.e.x 30db i dämpning den går inte att höra vad den står.

Postad 20 March 2009 - 21:50

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Nu har jag rensat bort över 60 inlägg med rent nonsens som inte hör till trådens topic för fem öre. Jag hoppas att ni har fått skriva av er tillräckligt på varandra nu. Jag ger tråden en chans till eftersom jag är lite extra snäll ikväll. ;) Se till att respektera varandra nu och vill ni hacka på varandra så gör det via PM istället.

Postad 03 June 2009 - 19:38

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Nu har jag äntligen beställt 2 st Pb 13 ultra efter allt bra jag läst om dessa monsterbasar. Om allt går enligt planerna så ska jag få dom nästa vecka så det blir några sömnlösa nätter framöver :-)

Postad 03 June 2009 - 19:40

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Man kan ju fundera vad 2x13 presterar...Jag har deras 10" och det räcker... :D

Postad 03 June 2009 - 19:43

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Man kan väl säga att jag hoppas få lite överkapacitet så dom inte behöver kämpa så hårt :D

Postad 03 June 2009 - 19:46

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Man kan väl säga att jag hoppas få lite överkapacitet så dom inte behöver kämpa så hårt :D

Kapacitet finns det så att det står härliga till :lol:
riktigt bra subbor ! :lol:

Postad 03 June 2009 - 20:18

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Nån som vet hur lång inspelningstid man får räkna med innan dom börjar mjukna och låta som dom ska?

Postad 03 June 2009 - 22:21

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
10-30h ca, beroende på....

sedan så ska det inte vara så mycket mer att vinna :D

Postad 04 June 2009 - 00:54

johannisson
  • johannisson
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Nu har jag äntligen beställt 2 st Pb 13 ultra efter allt bra jag läst om dessa monsterbasar. Om allt går enligt planerna så ska jag få dom nästa vecka så det blir några sömnlösa nätter framöver :-)

Sömnlösa nätter? För dig eller grannarna? :lol:

Bara att gratulera till köp, min dundrar på som den ska och är helt underbar. Lika glad nu som när jag köpte den.

Igår hade vi en flyttinspektör hemma hos oss, vi bor just nu i SydKorea men i slutet av Juli bär det åter igen av hem till Sverige med bohag och allt. Han tittade på PC 13 ultran. Tittade sedan på mig med en fundersam min, på lätt bruten engelka "What is that" svarar att det är en högtalare. Var på den 160cm höga koreanen går fram till monstret och försöker vicka lite på det för att bedöma vikten. Han kliar sig i fuvudet frågar om den ska med till Sverige och jag nickar. Han tar då fram ett måttband, han mäter sedan alla mina högtalare och jag frågar givetvis varför.

Svar: "They look expensive, we will build special wodden box for each of them" Bara att tacka och ta emot.

Men hans min när han skulle rubba den va så skön, han va ju nästan lika lång som hela cylindern :D

//Fredrik snart i Sverige igen

Postad 04 June 2009 - 07:07

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

• 14172 inlägg
  • 0
Min lossade lite efter ca 20 timmar, men det var ingen världsomvändande förändring..

Postad 04 June 2009 - 21:35

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Njoo, det beror ju helt på modell :(

Väldigt olika, en del blir som helt förbytta dem första 10 timmarna, en del dröjer till 50h sedan händer det något magiskt, en del händer det inget med alls någon gång...
:P

Postad 05 June 2009 - 11:41

cbjorkman
  • cbjorkman
  • Användare

• 191 inlägg
  • 0

Jag sitter på exakt den uppsättningen också. Det första som slog mig när jag fick hem dom var att ja, dom är STORA....enbands peq:n som sitter på subbarna är förövrigt guld värd!

Jag tror du kommer att bli nöjd :)

Postad 05 June 2009 - 12:29

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Jag har kikat lite på Xtz room analyzer, den borde väl vara en mycket bra grej ihop med peq:n på svs:en?

Postad 12 June 2009 - 19:07

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Idag kom mina efterlängtade subbar å jäklar va tunga dom var att bära upp till övervåningen.
Har spelat hela dagen och är faktiskt riktigt imponerad, Plåttaket på huset flattrar som faan när man drar på :-)
Jag har inte tagit mig tid att fintrimma dom än men imorn ska jag testa att köra lite audyssey kalibrering.
Hur hårt törs man pressa dom under inspelningstiden tro?

Bifogad fil(er)

Postad 13 June 2009 - 01:10

Saltade
  • Saltade
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0
Var kan man köpa dessa monster? SVSound PB 13 ultra

Postad 13 June 2009 - 01:14

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0

Var kan man köpa dessa monster? SVSound PB 13 ultra

Man går in på Lsound.no
Tyvärr finns det ingen återförsäljare i Sverige utan vi måste vända oss till Norge :D

Postad 13 June 2009 - 01:44

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Du kan pressa dom ganska hårt det mår dom bra av. Tror till och med att det står så i manualen. Dom mjuknar nog till lilte bättre om dom får fladdra lite 15-20hz ton ett par timmar :D typ.

När jag byggde min Shiva-X 12" så skulle den tolvan plågas med 20hz sinuston i 24timmar, sen skulle den vara inspelad enligt manualen.

Postad 13 June 2009 - 11:11

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Idag kom mina efterlängtade subbar å jäklar va tunga dom var att bära upp till övervåningen.
Har spelat hela dagen och är faktiskt riktigt imponerad, Plåttaket på huset flattrar som faan när man drar på :-)
Jag har inte tagit mig tid att fintrimma dom än men imorn ska jag testa att köra lite audyssey kalibrering.

Holy shit.. dubbla SVS subbar och PB-13 Ultra dessutom!... Du uppskattar kvalité! Fan vad sjukt bra det måste låta jag är fruktansvärt avundsjuk. Var inne på att köpa EN PB-12... men ville ha två subbar så det fick bli 2st XTZ W12.16 istället... det blev tom billigare än EN PB12 (sjuka överpriser i Norge tycker jag plus absurda fraktpriser). Dock börjar jag ju såklart ångra detta lite nu. Jag vill ju egentligen ha SVS, nån dag ska det bli av!

Redigerat av ekon, 13 June 2009 - 11:22.

Postad 15 July 2009 - 23:01

Sandman1977
  • Sandman1977
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Vet inte riktigt hur det här gick till men tittar nu på en orderbekräftelse från L-Sound på två st. SVS PC12-NSD :blink: Tänkt att användas i mitt dedikerade biorum som ska byggas i källaren på nya kåken :D Har dock inte flyttat in än men har länge suktat efter dessa monster till basar, och nu var tiden den rätta då de som köpt vårt hus vill ha kvar min nuvarande anläggning. Har haft en Yamaha YST-SW1500 innan som gör jobbet riktigt bra men nu ska det bli SVS för hela slanten. Någon som kan ge förslag på högtalare till min anläggning? ska köra 7.2 är det tänkt och jag sneglar mot inwall-högtalare då det inte stjäl så mycket golvyta för mig. Har bara dryga 20 kvm att utnyttja. Vet att intresset för inwall är väldigt litet men det är nog den vägen jag ska vandra.. Behöver nog inte så mycket bas i de övriga högtalarna :blush:

//Mvh Henrik

Postad 16 July 2009 - 02:37

johannisson
  • johannisson
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt hur det här gick till men tittar nu på en orderbekräftelse från L-Sound på två st. SVS PC12-NSD :blink: Tänkt att användas i mitt dedikerade biorum som ska byggas i källaren på nya kåken :D Har dock inte flyttat in än men har länge suktat efter dessa monster till basar, och nu var tiden den rätta då de som köpt vårt hus vill ha kvar min nuvarande anläggning. Har haft en Yamaha YST-SW1500 innan som gör jobbet riktigt bra men nu ska det bli SVS för hela slanten. Någon som kan ge förslag på högtalare till min anläggning? ska köra 7.2 är det tänkt och jag sneglar mot inwall-högtalare då det inte stjäl så mycket golvyta för mig. Har bara dryga 20 kvm att utnyttja. Vet att intresset för inwall är väldigt litet men det är nog den vägen jag ska vandra.. Behöver nog inte så mycket bas i de övriga högtalarna :(

//Mvh Henrik

Bara att gratulera till ditt inköp, du kommer inte bli besviken.

När det kommer till "In-Wall" högtalare så älskar jag ditt resonemang, köper två enorma subbar som kommer ta mycket plats :blush: för att sedan klämma in högtalarna i väggen. Du väljer i alla fall att rätt sak får ta plats, skönt resonemang... ;) Skulle troligen gjort samma sak om jag hade platsbrist.

Var nyligen och lyssnade på flera In-Wall högtalare ur B&W sortiment och kan konstatera att jag blev väldigt positivt överraskad. Kör själv på B&W 703 som frontar men dom som heter CWM LCR8 var inte långt efter. Nej B&W som bygger mycket bilstereo till bla. Jaguar kan det där med att bygga in sina högtalare. Så mitt tips är att se över deras sortiment och plocka där ifrån. Tycker själv att B&W fungerar bra med min SVS PC 13 Ultra.

Ha det störtskönt med dina nya monster.

//Fredrik

Postad 16 July 2009 - 09:25

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Vet inte riktigt hur det här gick till men tittar nu på en orderbekräftelse från L-Sound på två st. SVS PC12-NSD :) Tänkt att användas i mitt dedikerade biorum som ska byggas i källaren på nya kåken :lol: Har dock inte flyttat in än men har länge suktat efter dessa monster till basar, och nu var tiden den rätta då de som köpt vårt hus vill ha kvar min nuvarande anläggning. Har haft en Yamaha YST-SW1500 innan som gör jobbet riktigt bra men nu ska det bli SVS för hela slanten. Någon som kan ge förslag på högtalare till min anläggning? ska köra 7.2 är det tänkt och jag sneglar mot inwall-högtalare då det inte stjäl så mycket golvyta för mig. Har bara dryga 20 kvm att utnyttja. Vet att intresset för inwall är väldigt litet men det är nog den vägen jag ska vandra.. Behöver nog inte så mycket bas i de övriga högtalarna :lol:

//Mvh Henrik

Ino Audio har fina inbyggnadshögtalare. Jag har sjäv sådana bakom duken.

Postad 16 July 2009 - 13:11

Sandman1977
  • Sandman1977
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Ha ha förstår att du rycker lite på ögonbrynen Fredrik :lol: Monstersubbar och sen in-wall :) Jag har inte riktigt bestämt mig än vad det kommer att bli. Jag tog Cylindermodellen för den tar mindre golvyta än lådsubben. Sen är fördelen att cylindern går att bygga in i en setup brevid duken ganska smidigt. Den påverkar inte ljudbilden något enligt samtal med Thomas på L-Sound. Hade i så fall tänkt att göra ramar och spänna upp högtalartyg på dem. Har denna lösning i gamla huset och det fungerar perfekt. Inga visuella störningsmoment runt duken. Cleant ska det vara. Vad ligger Ino Audio i för prisklass hassesolo? Min Budget ligger nog runt 20k för sju högtalare nu när det vart två subbar.. :lol: Ska kika lite mer på B&W Fredrik har hört att de ska vara duktiga men tror nog priset drar iväg också.. Vad skulle ni rekommendera för vanliga högtalare annars? Behöver ju inte vara några bastunga frontar direkt. Surrarna ska vara relativt tunna och ska i så fall sitta på väggen runt om i rummet. Typ modellen audiovector K-X eller monitor audio silver rsfx.

//Mvh Henrik

Postad 16 July 2009 - 13:46

Sandman1977
  • Sandman1977
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Ha ha förstår att du rycker lite på ögonbrynen Fredrik :D Monstersubbar och sen in-wall :) Jag har inte riktigt bestämt mig än vad det kommer att bli. Jag tog Cylindermodellen för den tar mindre golvyta än lådsubben. Sen är fördelen att cylindern går att bygga in i en setup brevid duken ganska smidigt. Den påverkar inte ljudbilden något enligt samtal med Thomas på L-Sound. Hade i så fall tänkt att göra ramar och spänna upp högtalartyg på dem. Har denna lösning i gamla huset och det fungerar perfekt. Inga visuella störningsmoment runt duken. Cleant ska det vara. Vad ligger Ino Audio i för prisklass hassesolo? Min Budget ligger nog runt 20k för sju högtalare nu när det vart två subbar.. :lol: Ska kika lite mer på B&W Fredrik har hört att de ska vara duktiga men tror nog priset drar iväg också.. Vad skulle ni rekommendera för vanliga högtalare annars? Behöver ju inte vara några bastunga frontar direkt. Surrarna ska vara relativt tunna och ska i så fall sitta på väggen runt om i rumhet. Typ modellen audiovector K-X eller monitor audio silver rsfx.

Edit:kollade in b&w men de kostade 10200:-/st, lite mer än jag tänkt lägga. Tittade lite på dali ikon on-wall det kanske kan vara något? Det fanns ju även en hel del andra b&w för hyggliga pengar. Man kanske kan få tag i billiga b&w i england? Jag har handlat från england förut med bra marginaler :lol:

Edit2: Mina dyrgripar lämnade L-Sound för en timme sedan! Snabba ryck ;)

//Mvh Henrik

Redigerat av Sandman1977, 16 July 2009 - 13:51.

Postad 16 July 2009 - 21:21

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Ino blir dyrare så det går nog bort. Dessutom brukar det vara en helhetslösning med ritning för framvägg mm.

Postad 16 July 2009 - 23:29

Sandman1977
  • Sandman1977
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Ok. det förstår jag. Har nog hittat min lösning. Ska nog köra med Jamo D 6LCR x 3 och D 6SUR x 4. Kommer nog bli kanon. Bara jag får tag i någon som säljer dem. Ingen av HembioConsult eller Euronics har dem hemma vad jag kan se. Ska maila och kolla lite..

//Mvh Henrik

Postad 17 July 2009 - 09:40

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Grattis till ditt köp, du kommer att bli supernöjd med dessa monserbasar <_<

Bli inte rädd om du ser att dina basar går ner till Danmark för de kör in dom i tredje land en sväng för att du ska slippa tull/moms eller nåt sånt ;-)

Postad 17 July 2009 - 13:15

Sandman1977
  • Sandman1977
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Tack Forshaga <_< Det hoppas verkligen jag blir! Berättade för sambon vad de kostade så nu måste de leverera :lol: och det är jag inte orolig för. Tycker det var lite konstig trackingtjänst på schenker men det har funkat bra förut när jag fått leverans av dem så jag är inte orolig. De brukar alltid ringa först och kolla läget. Är du nöjd med din Onkyo? Är sugen på denna du har, kanske väntar tills den nya kommer. Har precis sålt hela min anläggning till de som köpt vårt hus ;)
Har kanske lite tur att jag hittat ett set begagnade Jamo D6. Ska bara förhandla priset :ph34r: Fick ett paketerbjudande av Hembiobutiken på 7st Monitor Audio CPW RS inbyggandshögtalare för 17800:- vilket tycker ni jag ska köra på?

//Mvh Henrik

Redigerat av Sandman1977, 17 July 2009 - 13:22.

Postad 17 July 2009 - 19:05

Forshaga
  • Forshaga
  • Användare

• 206 inlägg
  • 0
Ja jag är jättenöjd med min 876:a, men är det en ny modell på gång så är det ju roligare att köpa den så klart.
Onkyos 607 modell har ju 2 st pre out för subbar där du kan ställa in fasen separat på varje utgång och det borde ju komma även på de större modellerna tycker jag.
Får du ett bra pris på D6 paketet så skulle ialla fall jag slå till på dom, om du inte lyssnar mycket på musik vill säga.
D6:orna är nog mest avsedda för film tror jag.
Har du nåt preliminärt leverans besked på Svs:erna? Blir nog en lång dryg helg det här för dig, skittråkigt att vänta ;-)

Postad 18 July 2009 - 11:17

Sandman1977
  • Sandman1977
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Låter bra! Jo det ska ju som sagt vara nya på gång och jag har ingen större brådska att köpa en förstärkare just nu så jag avvaktar tills det kommer ut specar på de nya.
Länken från Schenker jag fick på mail gav mig inte mycket info alls. Noll faktiskt, men jag gick in på schenker.se och sökte där och då fick jag upp detta: INOM KORT KOMMER EN FÖRSTA STATUSHÄNDELSE REGISTRERAS PÅ DITT SÄNDNINGSNUMMER. VÄLKOMMEN ATT FÖRSÖKA IGEN. Så på måndag vet jag nog mer ;) Gör inte så mycket att vänta lite för på måndag börjar min klubbs golfvecka :)
D6:orna kommer nog bli kanon tror jag då jag till 90% kör film, sen blir det PS3 också och det ska nog också funka ok.

//Mvh Henrik

Postad 24 July 2009 - 23:11

Per_We
  • Per_We
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Låter bra! Jo det ska ju som sagt vara nya på gång och jag har ingen större brådska att köpa en förstärkare just nu så jag avvaktar tills det kommer ut specar på de nya.
Länken från Schenker jag fick på mail gav mig inte mycket info alls. Noll faktiskt, men jag gick in på schenker.se och sökte där och då fick jag upp detta: INOM KORT KOMMER EN FÖRSTA STATUSHÄNDELSE REGISTRERAS PÅ DITT SÄNDNINGSNUMMER. VÄLKOMMEN ATT FÖRSÖKA IGEN. Så på måndag vet jag nog mer :) Gör inte så mycket att vänta lite för på måndag börjar min klubbs golfvecka :)
D6:orna kommer nog bli kanon tror jag då jag till 90% kör film, sen blir det PS3 också och det ska nog också funka ok.

//Mvh Henrik

Du måste använda lsound.no länk till norska schenker för att se skeppningen. Svenska schenkers hemsida kommer aldrig att visa.
Jag fick min för ett par dagar sedan tillsammans med kabel "Better Cables Silver Serpent Sub" 5m

PC13-Ultran låter jättebra och gör det som en sub skall göra.. få de andra högtalarna att växa några storlekar. Ingen boomande klump i ett hörn som många subbar är.
Den lät bra på stört bara jag ställde fasen rätt vilket var enkelt med en bra låt med rytmisk rejäl bas.. bara att vrida på och ställa in.. det hörs när det går i takt.

Mina gamla boomiga sub får vara kvar tillsvidare passar bra till filmer som Master& Commander och dess kanon duell då det bara är bra med extra chockvågor även från en sämre sub. Jag har fjärrströmbrytare till den så den knäpper jag på endast till explosionsfilmer.
Annars så får PC13-Ultran göra jobbet själv då den låter bra. Tyget runt suben fungerar säkert som en absorbent.. En till PC13-Ultra vore bra då mitt vardagsrum är stort med öppen planlösning till matrum och hall ca: 36 kvadrat + 25 till.. det suger bas.. de funkar bra som piedestaler och kan smycka ett rum.. de får stå där de är snyggast och sedan får det bli som det blir. En liten SVS/Audyssey Room EQ kanske blir nästa inköp? Samtidigt med en till PC-13-ultra månne??

Edit: Jag bor i en fristående villa vilket nog är kravet då man gör som jag.. I en lgh så blir nog grannarna galna

Redigerat av Per_We, 24 July 2009 - 23:20.

Postad 25 July 2009 - 09:51

Sandman1977
  • Sandman1977
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Jo jag har insett det Per_We :) Någon klåpare på Schenker i Jönköping har inte fått fingrarna ur och skickat den vidare till Örebro där utleverans till mig brukar ske. Mina subbar har stått i Jönköping sedan i Onsdags.. :P Åker bort ett par dagar nu så jag får vänta tills på onsdag skulle jag tro. Nu har jag däremot fått hem mina högtalare till mitt stundande hemmabiorum :) Jamo D6 5.0 THX.

//Mvh Henrik

Postad 27 July 2009 - 23:01

Per_We
  • Per_We
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0
Ok, samma som för mej.
Jag höll koll hela tiden då jag ville få igång det hemma ASAP.
Jag såg att den fastnade i Jönköping och fick samtidigt telefonsamtal från Schenker Västerås vilka jag redan kontaktat för se till att de har mitt mobil nr. Mitt hemnummer var som referens i skeppningshandlingarna. Det blir ju krångel då jag inte var hemma på dan.

Jag var tvungen att kontakta lsound.no eftersom Schenker Jönköping inte hade koll på handlingarna ifall det var tullat eller ej. Det fixade Jan på Lsound.no på stört då han fick referens till lokal part hos Schenker, mail +telenummer jag haft kontakt med. 45 min senare ringde den lokala Schenker och berättade att allt var OK och paketet på G. Dagen efter ringde mobilen om att "nu körs det ut till mitt hem".

Paketet är helt klart värt att vänta på och allting gick väldigt smidigt så här i efterhand. Jag rekommenderar verkligen detta sätt att fixa en bra sub. Lsound är verkligen trevliga att ha att göra med och svarar snabbt på mail. DB Schenker som de heter fungerade bra med trevlig personal som fixade till det bara de fick koll på uppgifterna...

Det verkar som om suben öppnar upp sig efter några timmars spelning, låter mer och mer :)
Den mår bra av att stå intryckt i hörnet så mycket som möjligt i mitt rum vilket är bra då den tar liten plats. Fasen är viktig som sagt, bara att dra på med en bra dunkar låt typ "Surrender" med Kool And The Gang, det hörs direkt när basen går i takt utan fördröjning.

Jag använder delningsfrekv på suben kring 80Hz till musik och då får högtalarna fulla registret och suben fyller på extra. Behövs här då rummet är stort och det låter tunt annars.
Till film låter jag processorn bryta kring 60Hz, funderar på at testa mera kring 80hz då suben är såå bra på att fylla ut ljudet åt frontarna så de låter större än vad de är. Låter som om de har gått från 6,5" basar till 8-10". :lol: ;)

Processorn bryter vid 60Hz låter bra till de flesta filmer inklusive Master & Commander, (kanon duellen 9 minuter in), men i Ironman blir basen lätt överdriven och låter överstyrd så frontarna baxnar... här är det nog 80Hz som gäller i fortsättningen så passar det alla filmer och frontarna behöver inte riskeras i maxade crescendon, överstyrda DVD'n med rejäl ljudvolym.

Få se när jag har ork för finjustering vilket kanske kan ge lite till i ljudkvalitet. Mäta upp rummet med testtoner och mikrofon och eventuellt gratisprogrammet från AudioNet och se var eventuell puckel ligger i frekvensgången och då använda den inbyggda EQ på suben ( 3 rattar + on-switch) för att rätta till det.

Mina frontar Monitor Audio GR60 låter några storlekar större nu när jag spelar musik då PC-Ultran är så bra att fylla ut utan att det hörs komma från suben. Jag som hade funderingar på uppgradera till Platinum PL-300... PC-Ultran ger bra tryck i bröstet när jag spelar musik nu. Där sparade suben in en del pengar!
Min gamla sub klarar jag mej utan då jag testat en hel del med bägge och inte. PC13-Ultran jobbar bäst själv. Det skulle i så fall vara en till likadan, minst :D
JAG ÄR NÖJD MED MIN NYA INVESTERING !! ^_^ ;) :o

Redigerat av Per_We, 27 July 2009 - 23:14.

Postad 29 July 2009 - 19:59

Sandman1977
  • Sandman1977
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Låter kanon Per_We! :) Jo schenker brukar alltid vara pålitliga så det är jag inte bekymrad över, och mycket riktigt. Mailade Schenker för att kolla läget igår och mycket riktigt svarar de snabbt att leveransen är på väg från jönköping till örebro igår kväll. Vidare då, så ringde de upp mig idag på em och frågade om det gick bra att de kom imorrn på förmiddagen. Gissa vad jag svarade? :blush: YES! Ska bli skönt att få hem dem trots att jag inte ska koppla in dem i min nuvarande anläggning. Men ett litet test blir det nog i alla fall. Imorrn ska vi iväg och gå igenom vårt nya hus lite med de gamla ägarna och då följer måttbandet med för lite mätningar på blivande biorummet :P

//Mvh Henrik

Postad 04 August 2009 - 14:28

Jimmy33
  • Jimmy33
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Jag har också köpt 2st SVS PB 13, kommer nog i slutet av veckan. :P

Redigerat av Jimmy33, 04 August 2009 - 14:28.

Postad 04 August 2009 - 14:42

Unregisterede8beb553
  • Unregisterede8beb553
  • Lärjunge

• 294 inlägg
  • 0

Jag har också köpt 2st SVS PB 13, kommer nog i slutet av veckan. :P

Du kommer att älska dom.

Postad 04 August 2009 - 16:39

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Gud jag blir så avundsjuk på er som köper PB13... Jag måste ju verkligen ha nya subbar men att köpa 2st PB13 Ultra vore kanske inte det smartaste valet ur ekonomisk synpunkt just nu men vad ska jag annars göra... finns ju i princip inga alternativ som jag ser det.

Jag undrar om 2st PB12-NSD kan vara en tillräcklig bra kompromiss mellan pris/prestanda?

Postad 04 August 2009 - 17:25

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Varför inte leva med en ensam PB-13 i några månader till du sparat ihop till den andra?

Postad 04 August 2009 - 20:15

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Mjo det är ju ett alternativ men vet inte om jag kan leva med enbart en sub... Iofs så kommer jag aldrig få plats med 2st 52cm breda subbar med nuvarande tv-bänk... är inte jätte sugen på att byta ut den. Damn svårt det här...

Postad 04 August 2009 - 20:23

Sandman1977
  • Sandman1977
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Jag har precis fått hem mina två pc12-nsd ekon. Har bara kopplat in en för test just nu då jag snart ska flytta. Jag tror nog du blir nöjd om du köper två pb12-nsd:or efter mitt lilla test :P Vet dock inte hur stort rum du har och vilka högtalare du kör med. Jag ska köra med mina två i ett rum på ca:20 kvm tillsammans med Jamo 6PEX 5.0 THX. Tror det blir bastryck som räcker till och blir över :)

//Mvh Henrik

Postad 04 August 2009 - 21:07

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Jag har precis fått hem mina två pc12-nsd ekon. Har bara kopplat in en för test just nu då jag snart ska flytta. Jag tror nog du blir nöjd om du köper två pb12-nsd:or efter mitt lilla test :P Vet dock inte hur stort rum du har och vilka högtalare du kör med. Jag ska köra med mina två i ett rum på ca:20 kvm tillsammans med Jamo 6PEX 5.0 THX. Tror det blir bastryck som räcker till och blir över :)

//Mvh Henrik

Mitt rum är ca 24kvm, kör med B&W 683 som frontar. Alltså jag kommer ju aldrig bli NÖJD förens jag har köpt PB13 (eller PC13) det vet jag men känner att jag behöver något akut.

Postad 04 August 2009 - 21:11

Sandman1977
  • Sandman1977
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Hehe. Då är det nog bara att spara :P Eller köpa en så länge och sedan spara lite till.. Segt att spara till något som man vill ha NU bara!

Postad 04 August 2009 - 21:20

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Hehe. Då är det nog bara att spara :P Eller köpa en så länge och sedan spara lite till.. Segt att spara till något som man vill ha NU bara!

Ja det är fruktansvärt... Vill inte köpa bara 1 först för då får man inte 5% rabbat heller hehe =)

Postad 05 August 2009 - 10:00

Sandman1977
  • Sandman1977
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Nää plus att du får betala frakt två gånger och den är i ärlighetens namn inte att leka med... :blink: Att något som skickas från Norge kan vara så dyrt medans något skickat från tex Tyskland inte ens kostar hälften.. Dessa norrmän ;)
Lycka till med köp oavsett vad det blir.

//Mvh Henrik

Postad 05 August 2009 - 10:45

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0

Nää plus att du får betala frakt två gånger och den är i ärlighetens namn inte att leka med... :blink: Att något som skickas från Norge kan vara så dyrt medans något skickat från tex Tyskland inte ens kostar hälften.. Dessa norrmän ;)

//Mvh Henrik

Ja just ja.. frakten dubbelt också. Den är ju verkligen absurd från lsound ja. Tack iaf vi får se vad det blir =)

Postad 05 August 2009 - 21:02

willswing
  • willswing
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0

Mitt rum är ca 24kvm, kör med B&W 683 som frontar. Alltså jag kommer ju aldrig bli NÖJD förens jag har köpt PB13 (eller PC13) det vet jag men känner att jag behöver något akut.

Vad är det för skillnad på dessa två, förutom utseende? PB och PC.

Postad 05 August 2009 - 21:12

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Vad är det för skillnad på dessa två, förutom utseende? PB och PC.

Inga större skillnader förutom att PB = Ported Box och PC = Ported Cylinder. PC ska möjligen ha lite lägre maxtryck, men marginellt.

Postad 06 August 2009 - 01:07

ekon
  • ekon
  • Guru

• 5779 inlägg
  • 0
Tittar man på de uppmätta SPL vs Frekvens kurvorna som finns upplagda så verkar det som att PC13 rullar av liiite snabbare än PB13 ingen markant skillnad direkt, och verkligen inget problem om man ändå ska köra med dubbla.

Postad 09 August 2009 - 20:50

Per_We
  • Per_We
  • Användare

• 128 inlägg
  • 0

Nää plus att du får betala frakt två gånger och den är i ärlighetens namn inte att leka med... :) Att något som skickas från Norge kan vara så dyrt medans något skickat från tex Tyskland inte ens kostar hälften.. Dessa norrmän :P

//Mvh Henrik

Norge är ju inte med i EU så det blir ju tull + svensk moms.
Kanske detta som skiljer då man slipper detta vid inköp från EU-länderna?
Jag tittade in på Engelsk återförsäljare av SVS, PC13-Ultran blev inte billigare där än från Norge ifall jag räknade rätt.
(Forex valuta omv)

Redigerat av Per_We, 09 August 2009 - 20:55.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.