Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bra värderingar?

242 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 January 2009 - 22:23

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

AVR 4000 är vuxen och klarar sig själv, men han har väl sagt ungefär att han tror att det finns systemvinster att göra genom att matcha apparater, att han gillar larsen och carlsson högtalare (som är mindre placeringskänsliga) samt att han inte tror att den allra billigaste DVD spelaren är lika bra som en mer ambitiös produkt. Inget konstigt eller dogmatiskt med detta. Helt normala åsikter. Han har också gjort en uppdelning med belopp som bör läggas på varje del; där håller inte jag med men det är ofta så de flesta tänker. Han tror inte blint på blindtest. Det gör inte jag heller.

Han har varit mycket noga med att skriva att han inte tror på tweaks av typen hifimöss och kabellyftare. hans galleri visar en normal bostad med normala, lite mer ambitiösa hifi grejjor.

Inget annat

MVH/Jorlsafar

Han har flera gånger påstått massa olika uppdelningar p g a pris, han hävdar också att priset är en prestandmätare, eftersom dyrare saker låter bättre än billigare. Han tror inte på vetenskapen, det är sant. Det är hans förlust, inte min. Men om han pushar denna "platta jorden" dogmik vidare till nybörjare så är det inte lika oskyldigt längre.

Postad 25 January 2009 - 22:24

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

Det är samma på originalet med. Detta är en ren EAC rip i flac, så den är INTE förändrad.

Ok...jaha då har jag bra grejer kanske.. B) ..nåja jag vet inte ..men som jag säger så..har jag inte detta problem med ACDC skivan...men du är välkommen att lyssna ...bor i västra götaland regionen såå..

//CG-47

Postad 25 January 2009 - 22:26

Patrik_F
  • Patrik_F
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Blindtester. Hör du skillnad då som säkerställt statistiskt så är det en verklig skillnad.

Medhåll. Men återigen är det bara små detaljer, tex en apparat i en kedja, som kan blindtestas någorlunda korrekt. Och när man talar om INGEN skillnad(tex transparens) finns ju inget bevis... B)

Postad 25 January 2009 - 22:30

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Source first är ju ungefär samma sak som det som transparens förespråkarna säger, fast de säger skiva istället för source i betydelsen grammofon. Visst är reproduktionen mer felfri nuförtiden med CD/filer, men tanken är ändå bra.

Det är inte att tänka fritt att dela upp "skillnaderna" i hundradelar som du gör. Och jag håller inte med dig.

MVH/Jorlsafar

Det är fritt, eftersom det är en del av en verklighet. Även om inte procentsatsen är vetenskapligt fastställd så är den iaf i the same ballpark för hur det är i verkligeten. Att det är högtalarna och rummet som är dom delar som påverkar mest, den som inte tror du kan slänga upp en Linn CD12 och köra den på CV högtalare i en gymnasiesal och be mig komma över så får vi se. B)

Ok...jaha då har jag bra grejer kanske.. B) ..nåja jag vet inte ..men som jag säger så..har jag inte detta problem med ACDC skivan...men du är välkommen att lyssna ...bor i västra götaland regionen såå..

//CG-47

Ja, jag kommer gärna förbi. Du måste ha ett eget ex eftersom det finns fullt med trådar där man klagar på ljudet på skivan. Jämför man mot dom gamla skivorna så ser man en enorm skillnad, som även hörs när man spelar. B)

Medhåll. Men återigen är det bara små detaljer, tex en apparat i en kedja, som kan blindtestas någorlunda korrekt. Och när man talar om INGEN skillnad(tex transparens) finns ju inget bevis... ;)

Sant och jag påstår inte att det inte är skillnader mellan CD spelare. Men vanliga vettiga CD spelare så är det inte i närheten av samma ljudskillnad som mellan B&W 802D och CV 1515. Eller akustikfixat rum och gympasal. :lol:

Postad 25 January 2009 - 22:39

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

jasså är det mineral blandningar???...har du kollat eller??..för när jag pratde med säljaren på arken mässan så visade han mej attd et är en fin sand??

Du har dålig koll igen: "En avknoppning från kabelprojektet blev dessa AC Wraps, som är just det: Bandage som
du sätter runt elkontakten som stoppas i väggen. De sju vertikala facken är omväxlande fyllda med koppar/aluminium/mässingsstavar och omväxlande den hemliga mineralsandsblandning som också återfinns i hifi-mössen. Där hifi-mössen suger upp rörelseenergi förutom att reducera elektromagnetiska störfält, handlar det här enbart om det sistnämnda."

Vilken sand från vilket byggvaruhus menar du funkar lika bra?
http://www.entreq.co...ster/hm0805.pdf

sedan det där med dåliga högtalare...kallar du högtalare för 15.000kr för dåliga byggen?...??? EA högtalare är inte kända för att vara dåliga byggen..tror att du får ta och förklara dej och komma med något vettigt svar..för det där var inget annat ett bevis på din okunninghet.

Du kanske menar AE? Jag bortser från ditt löjlig okunnighetspåhopp för med tanke på att du tydligen har bättre självförtroende än koll på diverse saker så var det egentligen lite komiskt. B)

Du förstod nog inte riktigt... Jag skrev inte att högtalarna var dåliga (vet ju inte ens vilka det var) men skulle det visa sig att de behöver en tyngd av mineralblandad sand på toppen för att låta bra så är imo något fel. En vettig konstruktion är förhoppningsvis optimalt uppmätt och anpassad av en seriös tillverkare. Tror du inte det?

Vad är det då som säger att en tyngd på högtalaren skulle göra den bättre? Skulle det inte tom kunna bli sämre?

Postad 25 January 2009 - 22:44

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0
@Jorlsafar

Det stämmer att den definition av source first du presenterar här rimmar väl med transparensanhängarnas tankar. Dock så är det tydligen inte så den tolkas i allmänhet utan den tolkas som att CD-spelaren är viktigast och därför får kosta mest...

Postad 25 January 2009 - 22:46

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0
Om vi alla nu tar och lugnar ner och ett snäpp, även jag B)
Vill inte tråden ska skapa två läger som krigar istället för vettig diskussion, som var tanken med tråden.
Nu ska jag lyssna på lite Infected mushroom med min pioneer DVD till 120 000 kr högtalare. ;)

Postad 25 January 2009 - 22:48

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

//CG-47

Det verkar inte riktigt som att du förstår vad dynamikkompression är, eller har jag fel? Det innebär inte att det kommer låta illa som i brus, knaster etc utan att skillnaden mellan svaga och starka ljudtryck på skivan minskas kraftigt. Det låter mycket mer onaturligt än okomprimerade inspelningar och kan dessutom skada högtalarna vid hög lyssningsvolym.

Postad 25 January 2009 - 23:12

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

@Jorlsafar

Det stämmer att den definition av source first du presenterar här rimmar väl med transparensanhängarnas tankar. Dock så är det tydligen inte så den tolkas i allmänhet utan den tolkas som att CD-spelaren är viktigast och därför får kosta mest...

Det berodde nog på att Linn lyckades åstadkomma ruggigt bra skivspelare. Det tycker nog de flesta. Alla skivspelare och kombinationer av pu arm etc har ett eget ljud och då var det väl angeläget att göra elektronik som inte förstörde ljudet från den. Dyrare skivspelare och PU/arm är bättre än billigare.

Ungefär som jag beskriver det, beskrivs det i en reklambroschyr som jag har från 90-talet från Linn.

Tycker tanken sålunda uttryckt är bra.

Postad 25 January 2009 - 23:16

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Om vi alla nu tar och lugnar ner och ett snäpp, även jag B)
Vill inte tråden ska skapa två läger som krigar istället för vettig diskussion, som var tanken med tråden.
Nu ska jag lyssna på lite Infected mushroom med min pioneer DVD till 120 000 kr högtalare. ;)

Kör du analogt eller digitalt ?

Postad 25 January 2009 - 23:34

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Nu skall jag chockera lite.

Jag har tre signalkällor som jag lyssnar på dagligen. Två av dem i högtalare och hörlurar, den tredje i hörlurar.

Alla tre är av märket Marantz och har deras egna analogsteg med HDAM. Två av dem är DVD-spelare (DV8300 och DV7001) och den tredje är CD-spelaren SA7001 KI. Dessa tre apparater låter enligt mitt förmenande mycket bra och är snarlika till sin karaktär. Räknar man in pris/prestanda får jag säga att DV7001 är den mest prisvärda då den i princip är en DV9600 som sjunkit 10.000 kronor i pris. Den presterar mycket bra för pengarna.

Att jag hållit mig till Marantz på området signalkällor är av det enkla skälet att jag först köpte DV8300, gillade dess prestanda och sedan då anläggningen byggdes ut var det logiskt för mig att fortsätta på den linjen.

När det gäller skillnader mellan olika apparater vill jag helst provlyssna först. När det gäller mitt avståndstagande från DVD-spelare för 499 kronor o.dyl beror det på att jag stött på ett antal och samtliga har olika brister. Att komma och förespråka sådana istället för en seriös CD-spelare eller DVD-spelare är för mig totalt ologiskt och det kommer alltid vara så.

När det gäller pris och prestanda får vissa här vackert ursäkta men man kan inte köpa en Rolls Royce för samma pris som en Volvo. Därmed inte sagt att man behöver lägga "multum" utan vad det handlar om är att ha en budget som s.a.s öppnar upp marknaden. Det är betydligt lättare att hitta en vettig signalkälla om budgeten är 5000 kronor istället för 1000 kronor t.ex. Det innebär inte att man nödvändigtvis "låser sig" vid den summan utan att det är ett riktmärke man utgår ifrån.

Huvudskälet till att budgetera är att ha koll på kostnaderna och veta vilken prisklass man har tänkt sig - detta avgör trots allt valmöjligheterna.

Har jag 15.000 kronor att köpa för jämfört med 5000 kronor t.ex så är det helt logiskt att man kollar fler produkter i det förstnämnda fallet än det sistnämnda. Utbudet är större.

Sedan har jag mycket svårt att förstå varför jag och andra som beskylls för att vara "dogmatiska" skall beläggas med munkavle för att man har en annan uppfattning än de som motbevisar. Jag anser det vara på gränsen till diktatur.

Anser man att Denvers DVD-spelare är den bästa signalkällan. Fine. Men att belägga de som invänder med munkavle - det är diktatur.

Postad 25 January 2009 - 23:38

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Kör du analogt eller digitalt ?

Från DVDn till förstärkaren? Analogt. Kör även vinyl om du undrar det, men det lyssnade jag inte på nu.

Postad 25 January 2009 - 23:40

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Hifimössen hjälpte inte mina Misson iaf. De låter fortfarande apa B)

Bifogad fil  Picture_1.png   349.59K   1 Antal nerladdningar

Postad 25 January 2009 - 23:40

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

När det gäller pris och prestanda får vissa här vackert ursäkta men man kan inte köpa en Rolls Royce för samma pris som en Volvo. Därmed inte sagt att man behöver lägga "multum" utan vad det handlar om är att ha en budget som s.a.s öppnar upp marknaden. Det är betydligt lättare att hitta en vettig signalkälla om budgeten är 5000 kronor istället för 1000 kronor t.ex. Det innebär inte att man nödvändigtvis "låser sig" vid den summan utan att det är ett riktmärke man utgår ifrån.

Hör du ingen skillnad så spelar inte priset någon roll, som jag och flera andra påpekat tusen gånger nu. Att låsa sig vid priser som du gör är inte konstruktivt och försämrar bara möjligheten för så bra ljud som möjligt för pengarna.

Postad 25 January 2009 - 23:43

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
AVR4000: Jag tänker mig att du väger in en hel del som har med handhavande och känslan när man styr produkten? Alltså, sådant där det är väldigt stor skillnad mellan olika produkter. De rent motoriska funktionerna skiljer det hur mycket som helst på i prisklasserna tycker jag. Nu har jag en väldigt billig dvd-spelare hemma som jag är sjukt sjukt missnöjd med, när det kommer till handhavandet (ja, särskilt snygg är den inte heller). Men ljudligt tycker jag den presterar på ett sätt som gör att jag inte behöver mer. Märker ingen skillnad mot den eller de andra liknande signalkällor jag haft på den ljudliga biten.

Ska allt vägas in, då tycker jag du har en poäng i att man inte hittar det sista steget hos Denver. Men ljudligt så tycker jag det är en annan fråga. Jag skulle aldrig vilja ha en Denver hemma av rent principiella anledningar, men ljudmässigt tvivlar jag på att jag direkt skulle märka en skillnad mot det jag har. Kopplat digitalt till min reciever då.

Men, med anledning av denna tråd så har jag tänkt utmana mig själv. Ska försöka styra upp lite blindlyssning hemma för att utmana mina egna förutfattade meningar om signalkällors små skillnader. Ska försöka göra det nivåmatchat och så kontrollerat som möjligt. Ska även försöka låna hem något som får folk att bli glada på hififorum. Jag tycker det ska bli kul.

Postad 25 January 2009 - 23:48

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Det berodde nog på att Linn lyckades åstadkomma ruggigt bra skivspelare. Det tycker nog de flesta. Alla skivspelare och kombinationer av pu arm etc har ett eget ljud och då var det väl angeläget att göra elektronik som inte förstörde ljudet från den. Dyrare skivspelare och PU/arm är bättre än billigare.

Ungefär som jag beskriver det, beskrivs det i en reklambroschyr som jag har från 90-talet från Linn.

Tycker tanken sålunda uttryckt är bra.

Ja jag håller som sagt med om den uppenbara tolkningen av det du skrev (att signalen bör bevaras oförvanskad från avläsning till högtalare). Däremot är det orimligt att gå därifrån till att säga att källan får kosta si och så mycket jämfört med resten. Prestanda kostar olika mycket för olika maskiner, något som verkar vara självklart för det mesta förutom CD-spelare. Ingen skulle köpa en brödrost för 100,000 kr för att den rostar jättejättebra med tanken att "men en bil som åker jättejättefort kostar ju minst så mycket".

Som jag ser det finns det några få flaskhalsar där signalen kan påverkas negativt.
DACen, volymkontrollen, effektsteget.
All annan påverkan som är signifikant är sådant som kan bedömas som direkta felaktigheter i apparatens/kabelns konstruktion.

Denna påverkan är oftast inte särskilt stor (om ens hörbar), och om man jämför med saker som tidiga golv- och väggreflexer som ger tonkurvefel hos direktljudet (eller det som upplevs som direktljudet) på flera dB känns det lite futtigt. Särskilt när man ser bilder på rum där ett välplacerat soffbord för 500 kr med lite grejer på och ett tjockt draperi bakom högtalarna antagligen skulle ge mångdubbel förbättring jämfört med en uppgraderad DAC.

Sedan har jag mycket svårt att förstå varför jag och andra som beskylls för att vara "dogmatiska" skall beläggas med munkavle för att man har en annan uppfattning än de som motbevisar. Jag anser det vara på gränsen till diktatur.

Anser man att Denvers DVD-spelare är den bästa signalkällan. Fine. Men att belägga de som invänder med munkavle - det är diktatur.

Ingen vill belägga dig med munkavle. Jag vill bara ge en motvikt så att inte folk som läser det du skriver automastiskt tror att du har rätt i allt. (Därmed inte sagt att du har fel i allt).

Postad 25 January 2009 - 23:51

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Det som gör mig så förbryllad med sådana där source first-tankar är att jag aldrig märkt av det själv. Har kört med "urusla" källor som mp3-spelare eller som nu, skitbillig dvd-spelare, och ibland med min Macbooks ljudkort (både digitalt och analogt) och jag märker inte av de där skillnaderna så värst mycket.

Nu blir jag lite gubbig och när man hört riktigt illa pressade och repiga skivor spelade på billiga plastskivspelare så kunde man bli mkt avundsjuk på de som hade råd med dyrare. Nu är ju det mesta korrekt och felfritt jämförelsevis med plast lpskivspelare, som var dåtidens mp3 SPELARE.

Särskilt bra ljud är det inte i billiga mp3spelare.

Postad 25 January 2009 - 23:55

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Du är anmäld för detta inlägget. När du blir vuxen och klarar av att föra en diskussion så är du välkommen tillbaka. Tills dess finns sandlådan ute.

Jag trivs bra i sandlådan. Sanden är mjuk och skön att sova i. Synd bara att Denvern jag testat därute inte tålde sanden. Den är nu inlämnad på garanti hos Rusta.

Postad 25 January 2009 - 23:56

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Hifimössen hjälpte inte mina Misson iaf. De låter fortfarande apa B)

Nja, ännu bättre är om du skaffar dessa två tweaks:
Postad bild

Döskallen ger dödligt bra transienter och korset ger extra bra bredd och höjd.
Draken ger vrålande djupbas med eldig eftersmak.

Men inte nog med det, man kan förbättra det ännu mer! Såhär:

Postad bild

Postad bild

Lyssnar man nersläckt med ljusen tända så får man enorm svärta i musiken men även väldigt bra dynamik ;)

Postad 25 January 2009 - 23:58

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Jag ser att ni tjötar om digital anslutning och digital anslutning. Jag ansluter analogt...

Bara som information.

Japp, handhavande m.m är viktiga egenskaper att lägga in i bedömningen när jag köper utrustning. Detta då jag stör mig oerhört om handhavandet är dåligt.

Postad 26 January 2009 - 00:03

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

Det verkar inte riktigt som att du förstår vad dynamikkompression är, eller har jag fel? Det innebär inte att det kommer låta illa som i brus, knaster etc utan att skillnaden mellan svaga och starka ljudtryck på skivan minskas kraftigt. Det låter mycket mer onaturligt än okomprimerade inspelningar och kan dessutom skada högtalarna vid hög lyssningsvolym.

Jodå..men som sagt inget av detta har jag hört på denna platta...såå.

//CG-47

Postad 26 January 2009 - 00:05

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Nu blir jag lite gubbig och när man hört riktigt illa pressade och repiga skivor spelade på billiga plastskivspelare så kunde man bli mkt avundsjuk på de som hade råd med dyrare. Nu är ju det mesta korrekt och felfritt jämförelsevis med plast lpskivspelare, som var dåtidens mp3 SPELARE.

Särskilt bra ljud är det inte i billiga mp3spelare.

Hehe jo, jag spelar inte så mycket med mp3-spelaren det ska villigt erkännas. Den lät vad jag minns, inte som det sista skriket så satt säga när jag testade. Men skillnaden var inte milsvidd ändå. Mp3-spelaren var väl inte den billigaste och en som fått bra betyg ljudmässigt, en iRiver (men brusig som fan med originallurar som var "för känsliga" enligt fabrikör). Det var en parentes det.

Angående billiga lpspelare: Fy fasen, jag har en billig Pro-Ject (Debut III) samt billig RIAA (NAD PP2) med billig pickup (defaultpickup Ortofon OM5E). Där kan vi snacka obehaglig återgivning. Spelaren står nu på bokhyllan i väntan på lösning. Det låter så illa att jag hellre inte lyssnar faktiskt, även om nypressade skivor. Jag VET att vinyl inte behöver låta så illa hehe.

Postad 26 January 2009 - 00:07

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Angående billiga lpspelare: Fy fasen, jag har en billig Pro-Ject (Debut III) samt billig RIAA (NAD PP2) med billig pickup (defaultpickup Ortofon OM5E). Där kan vi snacka obehaglig återgivning. Spelaren står nu på bokhyllan i väntan på lösning. Det låter så illa att jag hellre inte lyssnar faktiskt, även om nypressade skivor. Jag VET att vinyl inte behöver låta så illa hehe.

Köp mitt junk så kan jag testa Technics spelare istället ;)

Postad 26 January 2009 - 00:09

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0

Jag ser att ni tjötar om digital anslutning och digital anslutning. Jag ansluter analogt...

Bara som information.

Japp, handhavande m.m är viktiga egenskaper att lägga in i bedömningen när jag köper utrustning. Detta då jag stör mig oerhört om handhavandet är dåligt.

Att jag kör digitalt är för att undvika eventuella dåliga D/A-omvandlare i de billigare apparaterna. Litar på att den i min reciever sköter jobbet bättre, samt att det känns skönt att den sköter all sådan omvandling.

Jo, jag förstår att du har med det som en viktig parameter. Inte konstigt iofs, det ska ju kännas bra med prylarna man har. Men jag tänker bara att de som säger emot dig nog inte räknar in den biten. Kanske en anledning till att blir sådan obalans mellan åsikterna i diskussionen.

Köp mitt junk så kan jag testa Technics spelare istället B)

Ditt junk är för dyrt för mig ;)
Jag behöver billigare junk :lol:

Redigerat av shifts, 26 January 2009 - 00:16.

Postad 26 January 2009 - 00:13

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Köp mitt junk så kan jag testa Technics spelare istället ;)

Jag har technics, vad har du för "junk".

Postad 26 January 2009 - 00:18

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Döskallen ger dödligt bra transienter och korset ger extra bra bredd och höjd.
Draken ger vrålande djupbas med eldig eftersmak.

Hehe hur funkar tweaken på de basarna när du spelar Infected Mushroom? Ramlar de inte i golvet? ;)

Annars kan man ta den mer konstnärliga approachen med (viktanpassade):

Bifogad fil  Picture_3.png   447.45K   1 Antal nerladdningar

Postad 26 January 2009 - 00:26

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

Du har dålig koll igen: "En avknoppning från kabelprojektet blev dessa AC Wraps, som är just det: Bandage som
du sätter runt elkontakten som stoppas i väggen. De sju vertikala facken är omväxlande fyllda med koppar/aluminium/mässingsstavar och omväxlande den hemliga mineralsandsblandning som också återfinns i hifi-mössen. Där hifi-mössen suger upp rörelseenergi förutom att reducera elektromagnetiska störfält, handlar det här enbart om det sistnämnda."

Vilken sand från vilket byggvaruhus menar du funkar lika bra?
http://www.entreq.co...ster/hm0805.pdf

Du kanske menar AE? Jag bortser från ditt löjlig okunnighetspåhopp för med tanke på att du tydligen har bättre självförtroende än koll på diverse saker så var det egentligen lite komiskt. ;)

du påstår men har inte kollat själv..okunnighet är något du har själv. jag har kollat iaf och det är inget konstigt , tyngden gör högtalaren mer stabil och detta ger en förändring i ljudet och som jag förklarade så har detta med lådkonstruktionen att göra.

Jag skrev " vilken välsorterad bygg buitk.." resten av jobbet borde inte vara så svårt va?

JA det var AE högtalarna det gällde,Ord förväxling har inget med okunnighet att göra :lol: nej du sa inte vilka utan du generellt bara sa att " det måste vara en dålig högtalare" då kontrade jag med att fråga dej om AE högtalare är dåliga byggen..ta och läs ordentligt .

för det var ett par sådana dom stod på och det är ingen dålig högtalare, men du säger att det måste vara en dålig högtalare.

Du läser en massa..hur var det om du testade istället och kollade själv än att bara lita på vad andra säger, hade du gjort det så hade du oxå fattat detta att det är en vanlig väldigt fin SAND..och det är inget märkligt med det, och som sagt det stod en försäljare från tillverkaren i arken mässan som hade allt uppe på ett bord av olika storlekar, det var bara att kolla hur det var ställt med detta...hur många här har gjort det??

denna debatt har totalt spårat ur..alla ni som tycker att saker inte stämmer..har ni testat eller ens lyssnat om det är så..eller är det bara förutfattade meningar om att det kan inte vara så, därför är det inte så...??

jösses..hur ska medlemar här någonsin kunna berätta saker när det bara är folk som hela tiden ska vara lärare här??.,.

Postad 26 January 2009 - 00:34

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Jag har technics, vad har du för "junk".

VPI HW-19MK4 i svart pianolack med Rega RB-250 arm och Ortofon OM-40.

Hehe hur funkar tweaken på de basarna när du spelar Infected Mushroom? Ramlar de inte i golvet? B)

hehe, faktiskt inte. Är förvånad att dom inte skakar mer, lådorna alltså. Men Corpsegrinder har inte varit här än och spelat :lol:
Oj, ser farligt ut det där ;)

denna debatt har totalt spårat ur..alla ni som tycker att saker inte stämmer..har ni testat eller ens lyssnat om det är så..eller är det bara förutfattade meningar om att det kan inte vara så, därför är det inte så...??

Juppz, det har jag, framförallt CD och DVD spelare har jag testat lite.

Postad 26 January 2009 - 00:49

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Om vi alla nu tar och lugnar ner och ett snäpp, även jag ;)
Vill inte tråden ska skapa två läger som krigar istället för vettig diskussion

:D *ASG*

sometimestheycomeback
Ja, "ibland kommer dom tillbaka" och ibland flera gånger.

Hur många Nick har du haft här på forumet sista året NiN / Subjektivisten ?

Vill du inte skapa två läger?

Det är alltid två läger när du skapar eller en skriver i en tråd.
Det ena lägret är du och det andra lägret, är de andra :lol:

Ser fram emot ditt nästa nick, då det är en sport att spåra dig även om det är ganska enkelt B)

Maveric

Ps. detta var mitt första inlägg, sedan jag önskade alla en god jul
Men man får ju inte missa att avslöja livstidsbannade NiN :P

Redigerat av Unregistered1103, 26 January 2009 - 00:55.

Postad 26 January 2009 - 00:50

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

JA det var AE högtalarna det gällde,Ord förväxling har inget med okunnighet att göra ;) nej du sa inte vilka utan du generellt bara sa att " det måste vara en dålig högtalare" då kontrade jag med att fråga dej om AE högtalare är dåliga byggen..ta och läs ordentligt .

Hmmm,jag vet inte om jag skulle vara så nöjd med att ha köpt högtalare som låter bättre om man lägger en påse sand ovanpå. Skulle börja undra hur genomtänkt konstruktionen är egentligen om en så enkel grej gör den bättre. (Varför inte sälja högtalaren med en påse sand fastklistrad ovanpå om den nu gör högtalaren bättre?)

Postad 26 January 2009 - 01:00

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

VPI HW-19MK4 i svart pianolack med Rega RB-250 arm och Ortofon OM-40.

Är väl knappast junk? Behåll PUn och lura av någon en SL1200 för ett par tusen. Den rockar! Den har bas! Det behöver du!!!

Postad 26 January 2009 - 01:11

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Ps. detta var mitt första inlägg, sedan jag önskade alla en god jul
Men man får ju inte missa att avslöja livstidsbannade NiN ;)

Martin ser mellan fingrarna där. Ino-ägare får ha hur många nick som helst :lol:
Hehe, kallade inte du dig rallyballe innan förresten? B)

Jag har haft samma nick hela tiden, dvs allt skit jag har skrivit går tyvärr att spåra.

Postad 26 January 2009 - 01:16

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

• 901 inlägg
  • 0

Är väl knappast junk? Behåll PUn och lura av någon en SL1200 för ett par tusen. Den rockar! Den har bas! Det behöver du!!!

Nej, det är inte junk, den är rätt bra. Men ska försöka få tag på en simplare spelare, helst med vakuumsug med. OM-40 blir kvar oavsett, bästa pickupen jag haft.

Postad 26 January 2009 - 01:26

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Nej, det är inte junk, den är rätt bra. Men ska försöka få tag på en simplare spelare, helst med vakuumsug med. OM-40 blir kvar oavsett, bästa pickupen jag haft.

asså,

när man ser dina bilder förstår man att du har ett basfattigt system. Om du tillämpar source first är det en technics du behöver. Med ortofon concorde. Där får du rejäl bas. Händer det inget konstigt i din RIAA och stärkare kan du därefter njuta av en mäktig bas, oavsett högtalare :lol: ;)

OM40n tar jag tack så mycket!

God natt tråd!

Postad 26 January 2009 - 01:54

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Martin ser mellan fingrarna där. Ino-ägare får ha hur många nick som helst ;)
Hehe, kallade inte du dig rallyballe innan förresten? :lol:
Jag har haft samma nick hela tiden, dvs allt skit jag har skrivit går tyvärr att spåra.

Du får upp alla inlägg jag skrivit från första dagen till detta, genom att söka på Maveric
Även skitinlägg B)

Maveric

Postad 26 January 2009 - 02:04

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Från DVDn till förstärkaren? Analogt. Kör även vinyl om du undrar det, men det lyssnade jag inte på nu.

Ok i like analogt. ;)

Postad 26 January 2009 - 02:48

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Vi är några som försöker hålla tråden på en vettig köl, hoppas den fortsätter fungera. Tycker det gått förvånansvärt bra faktiskt, även om den verkar börja glida lite på sniskan. Hoppa inte på varandra över gammalt groll. Särskilt inte ni som inte deltagit i tråden innan.

CG-47: Jag förstår faktiskt inte vad du menar när du skrivet att denna debatt har spårat ur totalt. När och kring vad? Att få ifrågasätta saker är ju en självklarhet, hur ska man annars kunna lära sig saker? Det är inte meningen att man ska känna sig hotad av en sådan sak. Om en åsikt får komma fram, borde även dess motpol få göra det. En självklarhet. Denna tråd har ju varit förvånansvärt sansad och on topic tycker jag. Och att ge tips och förslag på vettiga förbättringar som de flesta kan ha användning av, det är väl inte ur spåret får man hoppas?

Redigerat av shifts, 26 January 2009 - 05:51.

Postad 26 January 2009 - 05:50

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Jag funderar på att reggat ett antal nick till. Det verkar ju poppis med att ha flera... Speciellt bra när man blir bannad. ;)

Postad 26 January 2009 - 07:03

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Martin ser mellan fingrarna där. Ino-ägare får ha hur många nick som helst :lol:
Hehe, kallade inte du dig rallyballe innan förresten? B)

Så tycker du jag ska banna alla som har flera konton... då kan vi vinka hej då till ett antal personer i den här tråden.

Ingen kan ju sköta sig, alla beter sig som dagisbarn, lite halvjobbigt är det faktiskt.
Får fixa en inloggning med bank-id eller liknande, då blir det svårt att fuska sig tillbaka in.

Men visst, det är väl dags för en räd snart och stänga av folk.

Rätt skoj att du tar upp detta Maveric, för du är ju en av dom jag måste spärra isf eftersom du själv upprepat brytit mot reglerna ... ;)

Redigerat av Martin, 26 January 2009 - 07:05.

Postad 26 January 2009 - 07:06

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Rent personligt så tycker jag om när det är kvalitetskänsla på det man köper. Därför faller oftast typ Denver mm bort. Inte på grund av sämre ljud för jag är inte alls säker på att jag hör skillnad men pga själva handhavandet och byggkvaliteten. Själv är jag lite svag för dom fina byggena från Kina såsom Xindak, Original eller Esound. För ungefär 5000:- får man rätt mycket kvalitet. Marantz, Denon, Sony mm gör också en del fina spelare i den klassen. Jag tror dock inte att jag skulle köpa något dyrare. Jag har haft rätt många sk high end cdspelare hemma och jag tycker inte att det jag lyssnat på hittills varit prisvärt.

Så jag underskattar inte alls den goa känsla man får av ett kvalitetsbygge ;)

Postad 26 January 2009 - 08:43

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Så tycker du jag ska banna alla som har flera konton... då kan vi vinka hej då till ett antal personer i den här tråden.

Näe, försökte bara vara rolig men det misslyckades väl som vanligt.

Postad 26 January 2009 - 10:04

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

du påstår men har inte kollat själv..okunnighet är något du har själv. jag har kollat iaf och det är inget konstigt , tyngden gör högtalaren mer stabil och detta ger en förändring i ljudet och som jag förklarade så har detta med lådkonstruktionen att göra.

Jag skrev " vilken välsorterad bygg buitk.." resten av jobbet borde inte vara så svårt va?

Vet inte vad det är du menar att du har kollat men så här skriver importören: Vibb-eaters består till största delen av kopparbaserad sand samt små mängder ädelmetall, vilket ger den intressanta egenskaper såväl när det gäller magnetism som att ta upp vibrationer och omvandla dom till värme.
http://www.entreq.co...asp?PageId=1726

JA det var AE högtalarna det gällde,Ord förväxling har inget med okunnighet att göra ;) nej du sa inte vilka utan du generellt bara sa att " det måste vara en dålig högtalare" då kontrade jag med att fråga dej om AE högtalare är dåliga byggen..ta och läs ordentligt .

för det var ett par sådana dom stod på och det är ingen dålig högtalare, men du säger att det måste vara en dålig högtalare.

B) Läs ordentligt? Inte nog med att du kallar mig okunnig du har tydligen uppenbart svårt att förstå enkel text. Försöker igen... Jag påstår att det hos en bra högtalare, optimalt byggd och uppmätt av tillverkaren, inte skall behöva stå eller ligga saker ovanpå. Om det nu påverkar högtalaren, varför skulle det då nödvändigtvis bli till det bättre? Om högtalaren är optimalt uppmätt är det då inte risk att det blir till det sämre? Din kommentar till detta?

Du läser en massa..hur var det om du testade istället och kollade själv än att bara lita på vad andra säger, hade du gjort det så hade du oxå fattat detta att det är en vanlig väldigt fin SAND..och det är inget märkligt med det, och som sagt det stod en försäljare från tillverkaren i arken mässan som hade allt uppe på ett bord av olika storlekar, det var bara att kolla hur det var ställt med detta...hur många här har gjort det??

Läs länken. Vidhåller du att det bara är vanlig sand? (vilket i och för sig säkerligen hade funkat lika bra eller dåligt som tramset om magnetismen i den hemliga mineralblandningen :lol: )

jösses..hur ska medlemar här någonsin kunna berätta saker när det bara är folk som hela tiden ska vara lärare här??.,.

Aha... Du tycker att felaktigheter skall få stå oemotsagda alltså. Jösses...

Postad 26 January 2009 - 10:57

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Det där med "ädelmetall" är lite intressant.

En hifihandlare i Göteborg påstod för några år sedan på fullt allvar att en bit bärnsten i rummet nära elektroniken gav bättre ljud. ;)

Det är just sånt här mumbo-jumbo som gör mig lite trött på denna bransch. Naturligtvis testade jag detta då min fru faktiskt hade en bit bärnsten hemma då hon älskar olika typer av vackra stenar. Inte hörde jag någon skillnad i alla fall.....

Hade det varit så att handlaren hade sagt att jag tror att det blir bättre eller jag tycker mig höra en liten förbättring så hade det väl varit en sak men han var fullkomligt övertygad och ville tom kränga stenar, dyrt.

Ursäkta om detta blev lite OT men jag lägger in denne handlare under mappen "ej bra värderingar" och har inte besökt butiken igen och kommer aldrig att göra det heller :lol:

Postad 26 January 2009 - 11:02

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

Läs länken. Vidhåller du att det bara är vanlig sand? (vilket i och för sig säkerligen hade funkat lika bra eller dåligt som tramset om magnetismen i den hemliga mineralblandningen ;) )

JA jag vid håller detta eftersom det var den informationen jag fick av den person som stod och visade dessa hifi-möss och jag har ingen alnledning till att ifråga sätta en person som dessutom visar mej att det var helt vanlig sand
så om du påstår att det är en minneral blandning och jag har sett och pratat med utställare på en mässa och har blivigt visad vad det är för något, och dessutom fått tydligt förklarad vad det handlar om..vem tror du att jag tror på mest?? har lite svårt att se varför han skulle dra en vals där.

Så vad det handlar om är att jag har fått en typ av info av en utställare på en stor mässa..så det är alltså inte jag som har bestämmt att det är så..så jag antar att du får ta upp detta med dom som hade utställningen där och fråga varför jag får en felaktig info eftersom du säger att det skulle vara en minerall blandning i det,vilket jag inte såg något av .

resten svarar jag inte på för det är bortkastad tid , det verkar vare meningslöst att berätta om upplevelser på detta form för gör man det så är det bara att man hör fel, har fel, bevisa det, läs detta, ingen som säger sig har testat eller provat själv utan man kommer med att "jag har hört","det har aldrig blivit testat under kontrolerade former", hur var det om man testade saker själv i sin anläggning hemma.

Inget behöver stå imotsagt utan det handlar om att det kan vara så att det var preics det som hände som den personen berättade, men då är ju den personen ute och cyklar tydligen...

Nej jag avslutar denna debatt i denna tråd och ni får fortsätta själva. Tack för mej

//CG-47

Postad 26 January 2009 - 11:11

Unregistered1113
  • Unregistered1113
  • Veteran

• 1889 inlägg
  • 0

Hmmm,jag vet inte om jag skulle vara så nöjd med att ha köpt högtalare som låter bättre om man lägger en påse sand ovanpå. Skulle börja undra hur genomtänkt konstruktionen är egentligen om en så enkel grej gör den bättre. (Varför inte sälja högtalaren med en påse sand fastklistrad ovanpå om den nu gör högtalaren bättre?)

nej det kan tyckas märkligt..men jag bara konstaterar att när man satte hifi musen på högtalaren så hände det något med ljudet, och när dom togs bort så blev man medveten om skillnaden ..men visst man kan ju undra varför man inte löser detta i tillverkningen? det jag har fått förklarat är det jag har berättat att det golv man har hemma spelar en roll idet bland annat..men visst jag förstår att du funderar över varför detta händer, det kan även jag göra , men när jag fick det demonstrerat och själv hörde skillnaden så blev det tydligt.

//CG-47

Postad 26 January 2009 - 11:34

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
När det gäller de berömda mössen är min uppfattning klar: det är en helt vanlig tyngd man lägger på högtalaren. Upplever man någon förbättring är det tyngden som är orsaken. Således kan man lägga valfri vikt på högtalaren. T.ex en tegelsten.

Minns dock att Hifi & Musik skrev upp mössen som en stor förbättring, för mig innebär det bara ett gott skratt. Hade varit bättre att i.s.f skriva att högtalaren man testade med hade en klen låda och därmed mådde bra av en tyngd.

Postad 26 January 2009 - 11:52

Unregisteredd1e47e2b
  • Unregisteredd1e47e2b
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0
Jag och AVR4000 är helt överens. Varför hör jag musiken från Arkiv X...?

Redigerat av Unregisteredd1e47e2b, 26 January 2009 - 11:53.

Postad 26 January 2009 - 12:49

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

• 5967 inlägg
  • 0

Rätt skoj att du tar upp detta Maveric, för du är ju en av dom jag måste spärra isf eftersom du själv upprepat brytit mot reglerna ... ;)

Bullshit

- För det första, varför hoppar du på mig för något som Ageve skojar med dig om ?
- För det andra, jag har bara haft ett nick under tiden Maveric var ute o köpte tidningen
och det är sammanslaget med Maveric. Att så skedde berodde enbart, på att jag tog upp kampen mot
Nin och de moddar som inte hade förstånd att banna honom direkt.
- För det tredje har jag inte upprepat detta och därmed inte upprepat brutit mot reglerna.

Nin har väl haft 20-30 st sista 2 åren och det leder till samma sak, gång på gång.
Samma trådar och samma ämne varje gång. Men jag skiter fullständigt om ni låter honom vara kvar
eller inte, då jag långt ifrån har något större intresse av forumet på det sätt jag har haft.

Maveric

Postad 26 January 2009 - 12:53

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

JA jag vid håller detta eftersom det var den informationen jag fick av den person som stod och visade dessa hifi-möss och jag har ingen alnledning till att ifråga sätta en person som dessutom visar mej att det var helt vanlig sand
så om du påstår att det är en minneral blandning och jag har sett och pratat med utställare på en mässa och har blivigt visad vad det är för något, och dessutom fått tydligt förklarad vad det handlar om..vem tror du att jag tror på mest?? har lite svårt att se varför han skulle dra en vals där.

Man kan ju inte lita på en enda person så stenhårt. Risken är stor att han inte hade koll. Det är långt ifrån alltid utställare/representanter har det. Med stor sannolikhet (eller ska man säga förhoppningsvis?) liknar det bara sand.

Om en återförsäljare skriver att de innehåller kopparspån osv, och det inte stämmer, så är det hursomhelst felaktig varudeklaration, och isåfall är det du skriver högst intressant. Inte för att det spelar någon som helst roll för ljudet utan för att de inte innehåller det som anges. En påse sand kan man plocka ihop på stranden.

I Hifi & Musik står det inte sand (dvs stensand), inte heller på hemsidan som länkades ovan.

Redigerat av Ageve, 26 January 2009 - 13:22.

Postad 26 January 2009 - 13:10

Erik_a80
  • Erik_a80
  • Forumräv

• 838 inlägg
  • 0

Rent personligt så tycker jag om när det är kvalitetskänsla på det man köper. Därför faller oftast typ Denver mm bort. Inte på grund av sämre ljud för jag är inte alls säker på att jag hör skillnad men pga själva handhavandet och byggkvaliteten. Själv är jag lite svag för dom fina byggena från Kina såsom Xindak, Original eller Esound. För ungefär 5000:- får man rätt mycket kvalitet. Marantz, Denon, Sony mm gör också en del fina spelare i den klassen. Jag tror dock inte att jag skulle köpa något dyrare. Jag har haft rätt många sk high end cdspelare hemma och jag tycker inte att det jag lyssnat på hittills varit prisvärt.

Så jag underskattar inte alls den goa känsla man får av ett kvalitetsbygge ;)

Det du presenterar är för mig en fullgod anledning till varför man vill lägga lite mer pengar på en CD-spelare. Man köper helt enkelt en kvalitetskänsla. Det tyder på betydligt mer självinsikt än att lura sig själv att tro att det är någon signifikant skillnad i återgivningen man kommer få för slantarna.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.