Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Kan man höra skillnader på CD-spelare? av mr-välljud

265 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 February 2009 - 18:35

Unregisteredd2a510bb
  • Unregisteredd2a510bb
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Hittade en bra tråd om Primare och dess filosofi. Lägg märke till innanmätet i den CD/DVD den långhåriga killen håller i lite längre ner i reportaget.

länk: http://www.faktiskt....article&sid=101

Postad 20 February 2009 - 19:19

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hehe det du upplever nu är det svåra.. Vad gillar jag? Hifi är smak och det ta många år av lyssning innan man vet vad man föredrar. När man väl vet åt vilket håll man vill så är det lättare...

Postad 20 February 2009 - 20:43

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Gaes: Man kan höra skillnader på spelare, även om det för oss vanliga musikälskare kan tyckas som en liten skillnad så kan det för en riktigt petig audiofil som känner sitt system innan o utan och som hört samma ljudslinga 1000 gånger ,vara skillnaden som får ljudet på plats

Jag har full förståelse för att man kan höra skillnader på olika CD-spelare, det vore ju konstigt annars...

Om jag förstår trådskaparen rätt är det inte just skillnaden han vill ha fram. Snarare vad man betalar för spelaren kontra det man hittar inuti spelaren samt ljudkvallité.

Hellbit. Jag tror säkerligen att du hör skillnad på din CD-spelare och min CD-spelare. Jag skulle själv säkerligen höra skillnad på en CD-spelare för 100 000 gentemot min Thule. Vad som inte är sagt är emellertid, viket ljud just jag upplever som bäst. Det kan mkt väl vara så att jag föredrar min Thule???? Å andra sidan är det just det som är fantastiskt med HIFI.

Å andra sidan tror jag att det ofta förekommer märkeshysteri inom Hifi världen, ungefär som med allt annat. I många fall kan jag tänka mig att skillnaden på ljudet och kvallité inte ligger i paritet med priset. Å andra sidan finns det som tur är människor som är villiga att betala flera tusenlappar för ngn prommille förbättring, vad det nu kan vara...

Vidare tycker jag det ändå är lite komiskt när Hifileverantörer uttryckligen skriver att det är viktigt med en bra nätdel och bra kablar när innandömmet ser ut som ett råttbo och alla sladdar ligger huller om buller... Det hela känns inte speciellt trovärdigt????
Det är ändå bara att lyfta på hatten för folk som vill betala 15 000 kr för en CD-spelare som Primare V25 när den ser ut som den gör inuti. Jag skulle kunna fästa en blytyngd inuti min Thule och sälja den med argumentet att den väger 15 kg...Troligtvis skulle någon dåre nappa på detta och inbilla sig att ljudet är oerhört dynamiskt mm...

Sedan finns det säkert flera seriösa märken där ute idag. Jag ska inte såga alla över en kam. Fast just Primare känns det som att jag tappat förtroendet för i och med det här testet.

Till sist vill jag bara säga att jag inte tycker det är fel att prova äldre mot nya saker. Det gör man överallt annars. Kolla bara på skidor. Där jämför man ibland både med föregående modell och årets modeller. Ser inget som helt fel i Mr Välljuds test.

Ha en trevlig kväll allesammans.

Mvh

G

Postad 20 February 2009 - 21:49

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Det är sannerligen ett intressant test och det kommer att fortsätta snar med att jag skrotar isär 25000 wadia dac och vad tror ni man hittar därunder? Lika med min 16900:- dyra Theta drive? Kommer snart. Bara å hänga med. Speciellt ni som varit sugen att lägga dyra pengnar i träsken i hopp om kratiga uppgraderingar. :(

Postad 20 February 2009 - 22:26

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0

Detta reagerade jag på och därför lurades jag att välja denna för Nad S500. Tänk så lätt att lura en. Det är givetvis ok att gilla sameness om man så önskar dock får jag anta att den reella vinnaren och mer korrekta apparaten är Nad. Det vill säga att den läser skivan rätt. Jag tror även att många andra skulle gilla det färgade ljudet.

Postad bild

Det var som jag misstänkte. Öhman har kapat stackars Mr. Välljuds konto!

Redigerat av KarlXII, 20 February 2009 - 22:27.

Postad 20 February 2009 - 22:28

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Det var det jäkligaste! :(

Postad 21 February 2009 - 09:34

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

• 528 inlägg
  • 0
Angående Micromegan så tycker jag den är helt underbar. Hand havandet är i en klass för sig, enkelt och lätt att förstå. Jag ägde en Stage 2 jag också. Tyckte den lätt riktigt bra.Tyvärr var det något med smörjningen av stången som laserlinsen åker på som var fel. Vilket var ett misstag (fel smörjning) från företaget som tillverkade Micromegan. Rolig läsning av dina tester, om du orkar, fortsätt gärna. Tack!

Postad 21 February 2009 - 09:53

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
jag orkar! :(

Postad 21 February 2009 - 11:54

hellbit
  • hellbit
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Gaes: Visst förefaller det märkeshysteri inom hifi branschen precis som i alla andra branscher. Dock är den betdligt mindre i hifisammanhang gentemot andra branscher. Ja menar kolla klädbranshen hehe eller viken annan bransch som helst.. I jämförelsen klara sig hifi faktiskt bättre (större skilnader). Obs o jag verkar ologisk o stavar fel så beror det på en enorm bakfylla hehe.

Postad 21 February 2009 - 13:41

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Under tidig kväll kommer avtäckning av Wadia 12.. 25000:- och vad hittar man på insida? Kan vara intressant. Runt kl 8

Postad 21 February 2009 - 16:10

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Gaes: Visst förefaller det märkeshysteri inom hifi branschen precis som i alla andra branscher. Dock är den betdligt mindre i hifisammanhang gentemot andra branscher. Ja menar kolla klädbranshen hehe eller viken annan bransch som helst.. I jämförelsen klara sig hifi faktiskt bättre (större skilnader). Obs o jag verkar ologisk o stavar fel så beror det på en enorm bakfylla hehe.

Då får jag passa på att säga detsamma i mitt föregående inlägg, ha ha ha. Jag läste mitt senaste inlägg i efterhand och kunde konstatera att det såg minst sagt analfabetiskt ut.

Jag håller med dig om att märkeshystering finns överallt och jag är inte bättre än någon annan när det kommer till kritan. Beträffande mängden av personer tror jag ändå att märkeshystering inom HIFI är relativt utbredd. Då menar jag inom den kategori av människor vars inköp inte sker på diverse mindre smickrande stormarknader.
Procentuellt sett tror jag märkeshysterin inom HIFI är ganska utbredd. För egen del bldrar jag själv till märkeshysterin. Det är inget jag skäms för då jag hellre föredrar kvallité framför kvantitet oberoende vad det gäller. Men jag säger inte heller nej till en bra affär, även om det skulle råka bli billigare än vad jag tänkt mig :)

Förresten, Hellbit! Din anläggning ser grym ut, man är smått avis :)

Ha en trevlig helg allesammans.

Mvh

G

Postad 21 February 2009 - 18:06

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Jag tycker det är helt ok att föredra färgat ljud!... CD är ju inte ett optimalt medium för musik, och kan man få det att låta skönare, så är det helt ok för mig.

Personligen hoppas jag att branschen gör en vändning att musiken börjar släppas digitalt på nätet, att format som låt oss säga flac 24/96 och 24/48 kommer till... det är ju trots allt 24/96 resp 24/48 som gäller i en studio, så varför offra det, trycka det på en plastbit, som bara ger 16/44.1.

Postad 21 February 2009 - 19:00

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0
Kul initiativ Mr-välljud, och tack för att du delar med dig av dina intressanta tester.

Jag är inte förvånad att det är minimala skillnader i ljud mellan spelarna, då mina egna tester har gett liknande resultat.
Jag tycker dock att en del av kritiken som riktas mot spelarna är baserad på väldigt lösa grunder. Det finns ju väldigt många faktorer som avgör vad en spelare kostar och hur den ser ut inuti.

T.ex. tenderar nyare apparater att ha färre komponenter eftersom dagens kretsar kan göras mindre och är mer effektiva. Ju färre komponenter desto bättre.
Sen att många nya spelare använder billiga DVD-drivverk ska man inte heller dra för stor slutsatser av då de ofta är bättre än dyrare CD-drivverk.
Däremot kan man med all rätt kritisera skillnader i ljud, byggkvalité och handhavande relativt till priset apparaterna kostar.

Som avslutning kollade jag upp lite info om D/A-omvandlare och drivverk i de olika spelarna.
Rätta/komplettera gärna listan den som kan.

Spelare: DAC-krets(ar) / Drivverk

Postad 21 February 2009 - 19:18

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Jag tycker det är helt ok att föredra färgat ljud!... CD är ju inte ett optimalt medium för musik, och kan man få det att låta skönare, så är det helt ok för mig.

CD är tillräckligt bra, förutom under väldigt extrema förhållanden.
Men visst kan man gilla färgningar av olika slag. Problemet är att man kan tröttna på dem till slut om allt man lyssnar på blir färgat på samma sätt (sameness). Då är det smidigare att satsa på apparater med neutral återgivning och använda EQ/tonkontroller när man vill färga ljudet.

Personligen hoppas jag att branschen gör en vändning att musiken börjar släppas digitalt på nätet, att format som låt oss säga flac 24/96 och 24/48 kommer till...

Det finns ju redan bolag som släpper musik i de formaten, dock är det inte så vanligt än.

det är ju trots allt 24/96 resp 24/48 som gäller i en studio, så varför offra det, trycka det på en plastbit, som bara ger 16/44.1.

Anledningen till att man använder de formaten i studio är att man vill ha marginaler när man behandlar signalen. Om man bara ska spela upp signalen så finns det inte så mycket anledning att använda de formaten (i alla fall inte under normala förhållanden).

Postad 21 February 2009 - 19:19

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Mycket bra inf :) Tack igen alla som deltager. Det är så roligt att det finns en skara människor som intresserar låter sig beröras av detta ämne.

Postad 21 February 2009 - 20:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Det var inte mycket komponenter för 25000kr i den DACen. Visst det behövs inte mer, men behöver det kosta så mycket? :)

Postad 21 February 2009 - 21:21

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Dyrt var sanningen. Låter bra. Tja det gör den. Den säljer ju inte heller längre som ny så det är inga problem kanske. Kul bara att se ju insjuknad vissa delar av branchen faktiskt är.

Postad 21 February 2009 - 21:51

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0
Det är ju nästan att man skulle slita av sig håret om man hade köpt sig en av dom dyrare i testet,,so far.
Man får väl börja leta hiend grejjer på blocket, under bortskänkes (Rotel)

Postad 21 February 2009 - 22:19

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Bra test och jag håller helt med i slutsatsen och skulle sätta en rätt så stor peng att du hade fått ännu svårare att skilja dom åt om det var nivåmatchat. Keep up the good work

Postad 21 February 2009 - 22:40

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Visst är det hemskt egentligen. Att apparater som kostar vansinniga pengar innehåller ren och skär dynga. Det är så man vet inte om man skulle skratta eller gråta. Jag har tack och lov knappt betalat mer än en 1/10 del av nypriset på både Theta och Wadia. Men någon stackare har betalt för dessa i buktik.

Postad 21 February 2009 - 23:12

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Kan även nämna att utfört 1:a lyssningssessionen på förstärkare idag. :) Inom kort i en skärm nära dig. ;)

Postad 22 February 2009 - 02:38

KarlXII
  • KarlXII
  • Beroende

• 1112 inlägg
  • 0
Vad gäller förstärkare har jag gjort vissa observationer om deras trivsel ihop med olika högtalare.
Det skulle vara intressant att se om du gjorde dina lyssningsövningar med två helt olika högtalare och se om du finner skillnader (och isåfall vilka) eller inte på förstärkarna via bägge högtalarsystemen.

Postad 22 February 2009 - 10:15

CRION
  • CRION
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Wow, vilket jobb du lagt ned! Jag har ägt Arcam Alpha 7:an och jag saknade den lite när jag bytte den till Sony DVP-S7700. Men man fick ju en DVD istället. Jag tyckte då att Arcam Alpha 7 var bättre som transport än Sony DVP-S7700. Men om jämförelse av analoga CD spelare är pain så är jämförelse av transporter ett ****. Och då talar jag öppen lyssning. Jag och en kompis har även kört blint av den första toshiba dvd:n med US powersupply converter mot Arcam DV79 DVD som transport och jag kunde särskilja dem åt (det var min stereo), men min kompis hade svårt och jag tror inte det beror på att jag hör mycket bättre utan att jag känner mitt rum bättre.

För ett tag sedan så jämförde jag en stapel av Arcams idag värsta tvåkanals system med försteg monoblock etc. mot Meridian minsting stapel. Noterade då att Arcam var lite mer happy, men kanske även skulle betecknas som lite mer spretig och kanske inte lika korrekt och djup i basen. Det är skoj att faktiskt sätta kronan up for grabs ibland och se vad för prestanda man får för pengarna.

Postad 22 February 2009 - 11:28

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
VIll igen tacka för alla fina kommentarer samt fina betyg. Det har för mig varit ett av de mest lärorika tester jag varit med om och jag har lärt mig mer än tidigare. Verkligen mer genom att genomföra dettatest. En sak som här är och som kanke någon ärker är att jag från första textraden är ganska övertygad om en sak men under resans gång revideras min tankervärld till att sluta i en ny slags syn på världen. Jaghar inte reviderat testerna alls utan de får stå.

Postad 22 February 2009 - 14:04

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
VI närmar oss slutet! :) eller ;) kanske. Jag vet inte.

Postad 22 February 2009 - 14:39

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Helt sjukt kul test! Detta kommer man att ha mycket nytta av :rolleyes: Du har nog räddat mig från att slänga ut flera tusen på en CD. Nu är det bara att köpa den man tycker e snyggast ;) En sak som skulle vara kul om du testa var BOW:en mot PS3:an. Vad jag har hört så ska PS3 inte vara så dåligt (förutom att den låter). ag Använder själv en PS3 som CD så test skulle vara kul!

Tusen tack till ett helt grymt bra test! DU kanske borde göra en tidning :)

Postad 22 February 2009 - 14:52

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0

CD är tillräckligt bra, förutom under väldigt extrema förhållanden.
Men visst kan man gilla färgningar av olika slag. Problemet är att man kan tröttna på dem till slut om allt man lyssnar på blir färgat på samma sätt (sameness). Då är det smidigare att satsa på apparater med neutral återgivning och använda EQ/tonkontroller när man vill färga ljudet.

Det finns ju redan bolag som släpper musik i de formaten, dock är det inte så vanligt än.

Anledningen till att man använder de formaten i studio är att man vill ha marginaler när man behandlar signalen. Om man bara ska spela upp signalen så finns det inte så mycket anledning att använda de formaten (i alla fall inte under normala förhållanden).

Nja, det beror på hur mycket musiken färgas, det brukar vara rätt diskret, men det finns säkert skräckexempel.... beroende på vad man lyssnar på för musik, så upplever man det ändå olika.

Hur du menar med marginaler, förstår jag inte, man kan ju liksom inte gå in på Bitar och korrigera, och den högre samplingsfrekvensen kan man ju inte nyttja alls ens teoretiskt, eftersom vad den ger är ett större frekvensomfång, vlilket man förstör när man gör om till 44.1Khz.
Och om det skulle varit så att man hade marginaler, vid inspelningen, för att vara på den säkra sidan, så skulle det ju vara bättre att låta dom vara kvar, för mastring gör man under flera timmar, men den uppsleningsenhet som folk har hemma, omvandlar på bråkdelen av sekunder, så det är ju då man behöver marginaler om något.

Postad 22 February 2009 - 15:38

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Härliga kommentarer. :) Jag tackar för vänliga ord. Ettsant nöje att så många deltar. ;)

Postad 22 February 2009 - 18:29

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Helt underbara test. Det senaste är helt obegripligt, man blir mållös????

Under helgen som gick besökte jag en välkänd handlare i närheten där jag bor. Handlaren brukar hamna väldigt högt upp på prisjakts prisundersökningar i såväl pris som omdöme.
Naturligtvis läser handlare mkt på den här sidan.

Självklart kom vi in på vad den här tråden handlar om... Jag tyckte att det skulle vara roligt att höra vad handlaren tyckte om tråden och därför slängde jag ur mig vad han själv hade för åsikter.

För det första kan jag säga att han inte var speciellt imponerad över forumet överhuvudtaget. Han använde inte allt för smickrande ord när han beskrev vad det var för personer som skriver på sidan. För egen del tog jag inte åt mig speciellt mkt då han trodde att medelåldern på sidan var mellan 16-25, ha ha ha, och jag har en del grå hår på skallen!
Vidare kommenterade han även den här tråden. Jag hade inte förväntat mig att han skulle gilla tråden överhuvudtaget, men handlaren dömde ut tråden efter noter då han hävdade att tyngden har i olika CD-spelare/receiver har att göra med att de olika komponenterna inte ska vibrera. Jag kan hålla med om att vissa fall kan det vara befogat med tyngd, men som Mr Välljud visat känns det tämligen bortkastat när ett lock väger 4,5 kg...
Handlaren hade inget överseende med den biten, utan ville påvisa att den totala vikten gör sammantaget en hel del för ljudet. Använde leverantören av tunga väggar och en tung bottenplatta skulle det vara vara bortkastat att inte ha ett tungt lock då det hela gör mkt, sammantaget.
Vidare ville handlaren även göra gällande att allt i en CD-spelare är av betydelse oavsett hur den är byggd. Det spelar ingen roll vad det sitter för komponenter i spelaren. Du får ändå mkt mer för pengarna om du väljer en CD-spelare i en ngt dyrare prisklass.

Ni kan själva spekulera i vad jag tyckte om handlarens resonemang... :)

Min åsikt är precis som Mr Välljuds! Jag blir bara grymt förvånad över att leverantörer kommer undan med att mer eller mindre fuska till sig en hög prislapp genom att gömma sig bakom en tung box och ett märke som ska klinga High-End.
Det är verkligen skönt att någon som Mr Välljud verkligen öppnar upp spelarna så att vi andra får se vad vi verkligen betalar för och att några faktiskt blir grymt lurade i tron om att just deras spelare är en värsting, vilket egentligen bara bygger på att det står ett visst märke på utsidan...

Jag tror att hifihandlare runtomkring i Sverige följer den här tråden med spänning! Naturligtvis måste de dissa allt vad den här tråden handlar om eftersom de annars inte fyller ngn funktion längre och blir out of business så att säga.
Det skulle vara roligt om Mr Välljud tog med sig fyra st Cd-spelare till en handlare och körde en provlyssning där, ha ha ha. Jag skulle gladeligen ställa upp med hjälp om det behövdes....

Ha en trevlig kväll.

Jag väntar ivrigt på mer material fr Mr Välljud!

Den här tråden är den absolut bästa tråden någonsin, alla kategorier, här på Hembioforum!

G

Postad 22 February 2009 - 18:41

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Vilken otroligt skojig händelse och tack för att du delar den. Vidare är det bara och gratulera. Hifihandeln biter sig själva i baken mer och mer. :)

Postad 22 February 2009 - 18:59

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Nu är det väl så att om tyngden faktiskt dämpar vibrationer, så är det inget fel på ett tungt lock...
Det enda är att man då lika gärna faktiskt skulle kunna lägga något tungt själv på locket, och uppnå samma effekt, förutsatt att locket pallar med och att kylningen av spelaren inte försämras...

Sen skulle jag väl inte vara allt för kritisk mot handlarna, dom bygger ju inte apparaterna, och dom tror nog på vad dom får veta från tillverkarna... det är konstruktörerna man kan kritisera.
En handlare måste ju tro på produkterna... annars tror jag dessutom att dom skulle välja ut andra märken om dom visste att det dom säljer är skit...
Det finns ju bevisligen vissa tillverkare som är mer ambitiösa i bygget... sen om det är värt pengarna kan man ju fråga sig...

2000-5000 för en DVD, från Marantz, Pioneer, H/K osv tycker jag inte känns så hemskt, även om den inuti inte ser mycket bättre ut är Kina-dvd'n och om dom något dyrare komponenterna inte ger direkt bättre ljud...
Designen brukar vara något bättre, fjärren aningens snyggare (dock sällan snygg), och idag får man en HDMI utgång också för det priset... och dom brukar hålla ett par år längre i alla fall...
Men visst, inget ger av dessa saker gör att dom blir 10 ggr bättre.

Efter att ha läst mr-välljuds test, så är man ju inte lurad längre, utan man vet att man självmant betalar lite extra för den lilla känsla av lyx man får.

Postad 22 February 2009 - 19:03

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

För egen del tog jag inte åt mig speciellt mkt då han trodde att medelåldern på sidan var mellan 16-25, ha ha ha, och jag har en del grå hår på skallen!

Sist vi drog fram ett snitt på medelåldern låg den på 27 år... av dom som angett ålder då.

Dags att göra det igen kanske. Personligen inbillar jag mig att de flesta aktiva ligger på 35 +-10 år.

Postad 22 February 2009 - 19:14

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Sist vi drog fram ett snitt på medelåldern låg den på 27 år... av dom som angett ålder då.

Dags att göra det igen kanske. Personligen inbillar jag mig att de flesta aktiva ligger på 35 +-10 år.

Kanske dags igen!

För egen del 36½, fyller 37 lite senare under året...

Mvh

G

Postad 22 February 2009 - 19:35

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
35 :)

Postad 22 February 2009 - 20:50

David_hanson
  • David_hanson
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Kan även nämna att utfört 1:a lyssningssessionen på förstärkare idag. :) Inom kort i en skärm nära dig. ;)

Hur ska du göra med faktumet att det är olika nivå mellan slutsteg? Det kan bli en hyffsad skillnad mellan dom på grund av det. Väntar med förtjusning på det testet med :)

Postad 22 February 2009 - 20:50

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0
Fan ni är ju rena ungdomen jag fyller 41 i sommar *L*
Tackar för dina test av cd dvd skit kul att se och lära .. Och Gaes jag har beställt ett slutsteg nu *S* Fast man gör väl bort sig i det köpet med *S*

Postad 22 February 2009 - 20:57

Gubbas83
  • Gubbas83
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Cred till dig Mr-välljud för dina kraftfulla paintbrush illustreringar.

Postad 22 February 2009 - 21:17

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Återkommer om stärkartestet. Tack Gubbas det var kul. Jag gillar att lek med information i bilder. Det är ganska effektivt. :)

Postad 22 February 2009 - 21:24

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Jag blir mest glad för nu behöver inte jag köpa en dyr CD-spelare för att vara säker på riktigt bra ljud! Så för min del sparade jag en massa pengar på ditt test! Tack!

/Christian

Postad 22 February 2009 - 21:24

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Grymt test åter igen!! längtar nu efter stärkar testet... :)

Postad 22 February 2009 - 21:33

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Jag tackar er som bidrar till att göra allt intressant. Stärkartestet är på upprullning :)

Postad 22 February 2009 - 22:15

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Fan ni är ju rena ungdomen jag fyller 41 i sommar *L*

Tackar för dina test av cd dvd skit kul att se och lära .. Och Gaes jag har beställt ett slutsteg nu *S* Fast man gör väl bort sig i det köpet med *S*

KUL Rexa!!!! Vad blev det för ngt? Jag väntar med spänning på att få höra ditt omdöme!

Jag kommer ihåg hur nöjd du var med din CD-spelare fr Marantz, vilket gav inspirerade mig att leta efter en CD-spelare i ungefär samma prisklass. Det hela slutade med att jag införskaffade mig en begagnad Thule för ett tag sedan, vilket faktiskt är bättre än min DVD-spelare.
Å andra sidan kör jag analogt med CD-spelaren och digitalt med DVD-spelaren. Kanske en ngt missvisande jämförelse. Anledningen till bytet var emllertid att DVDn var såpass känslig för olika CD-skivor. Det problmet har jag inte längre med CD-spelaren, vilket också var huvudsyftet...

Ha en go kväll!

Jag väntar på nästa test fr Mr Välljud!

Mhv

G

Postad 22 February 2009 - 22:35

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Hehe, fina paint-illustrationer.

Angående hifihandlare / highendanhängare så är det alltid lika kul hur de bemöter motargument.

Det ska alltid klankas ner på de som inte hör de fantastiska skillnaderna mellan spelare A och B, eller mellan kabel A och B. Dålig hörsel, dålig elektronik, dåligt rum, dålig inställning till hifi osv :)

Har kopierat din test lite, fast i betydligt mindre skala. Är inte klar men det finns lite bilder i galleriet. Kan iaf än så länge konstatera att det krävdes 1 timmes lyssning för att med säkerhet kunna skilja en Rotel DVD från en Dantax :)

Postad 22 February 2009 - 22:44

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0
Hehe. Jo och du har ju frenetiskt och mycket seriöst fotat. Verkligen seriöst. :)

Postad 23 February 2009 - 00:18

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Hur du menar med marginaler, förstår jag inte, man kan ju liksom inte gå in på Bitar och korrigera, och den högre samplingsfrekvensen kan man ju inte nyttja alls ens teoretiskt, eftersom vad den ger är ett större frekvensomfång, vlilket man förstör när man gör om till 44.1Khz.

Det är framförallt bitdjupet, vilket representerar dynamikomfånget, som det kan vara bra att ha marginaler på vid inspelning (normalt 20 eller 24 bitar, vilket representerar 120 respektive 144dB dynamik).
Samplingshastigheten tjänar du bara på att öka om du inte har transparenta filter i inspelningsutrustningen.

Och om det skulle varit så att man hade marginaler, vid inspelningen, för att vara på den säkra sidan, så skulle det ju vara bättre att låta dom vara kvar, för mastring gör man under flera timmar, men den uppsleningsenhet som folk har hemma, omvandlar på bråkdelen av sekunder, så det är ju då man behöver marginaler om något.

Marginalerna (i bitdjup) vid inspelning har man för att skydda sig mot överstyrning av signalen och vid signalbehandling har man dem för att bevara signalens brusgolv. Vid uppspelning finns det ingen anledning att ha sådana marginaler för signalens dynamik och brusgolv är redan bestämda. 16 bitar representerar ca. 96dB dynamikomfång vilket är mer än tillräckligt (förutom under extrema förhållanden).

Postad 23 February 2009 - 12:51

JonHolstein
  • JonHolstein
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
@Falloutboy

Nja, 24 bit ger en mer korrekt vågform, eftersom samplingarna är fler...

Högre samplingsfrekvens ger större frekvensomfång... lite förenklat, så får man hälften i frekvensomfång, av samplingsfrekvensen...
Huruvida man har någon nytta av större frekvensomfång råder det delade meningar om, men man har vid vissa tester kommit fram till att ljudet uppfattas mer naturligt med ett större frekvensomfång... antar att det har med resonanstonernas avklingning att göra, för örat har ju en begränsning, och knappast någon på detta forum hör över 20 khz.
Vinyl har jag för mig har ett teoretiskt omfång upp till 40 khz...

Postad 23 February 2009 - 14:30

Falloutboy
  • Falloutboy
  • Lärjunge

• 444 inlägg
  • 0

Nja, 24 bit ger en mer korrekt vågform, eftersom samplingarna är fler...

Nej, det är samplingsfrekvensen som bestämmer antalet samplingar och fler samplingar ger som du själv skriver enbart större frekvensomfång. Bitdjupet bestämmer bara hur många olika värden samplingarna kan ha. 24 bitar ger 16,7 miljoner möjliga värden. De är alltså amplituden som bestäms och vågformen blir inte mer korrekt om du använder 24 bitar.

Högre samplingsfrekvens ger större frekvensomfång... lite förenklat, så får man hälften i frekvensomfång, av samplingsfrekvensen...

Ja, det stämmer. I praktiken får man dock lite mindre än hälften eftersom man behöver ha plats för filter.

Så för att sammanfatta:

Samplingsfrekvens -> frekvensomfång (bandbredd), t.ex. 44.1kS/s ger ca. 20kHz frekvensomfång.
Bitdjup -> dynamikomfång, t.ex. 16 bitar ger ca. 96dB dynamikomfång.

Huruvida man har någon nytta av större frekvensomfång råder det delade meningar om, men man har vid vissa tester kommit fram till att ljudet uppfattas mer naturligt med ett större frekvensomfång...

De testerna har ifrågasatts då testförfarandet ansågs undermåligt och dåligt dokumenterat. De är möjligt att man i framtiden (i seriösa tester) kommer fram till att ultraljud påverkar hörseln på något sätt, och i så fall kan det vara intressant att testa om detta i någon utsträckning påverkar hur vi uppfattar musik.

Men något som definitivt kan påverka ljudet när man filtrerar signalen vid 20kHz är kvalitén på filtren. Om filtren inte är transparenta så kan det ge hörbara effekter.

Vinyl har jag för mig har ett teoretiskt omfång upp till 40 khz...

Ja, med betoning på teoretiskt. De flesta vinylskivor har ingen signal över 20kHz och frekvensomfånget försämras också för varje gång skivan spelas.
De flesta RIAA-förstärkare (och många pickuper) är dessutom bara gjorda för att klara 20Hz-20kHz.

Postad 23 February 2009 - 16:59

Unregistered99ed7140
  • Unregistered99ed7140
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Dessutom är det garanterat så att man hör olika mycket skillnad på olika kringutrustning, behöver inte vara mer skillnad på dyrare osv. Och det kan ju också vara så att när nu olika enheter oftast färgar ljudet om än så lite så kan det i många fall vara olika komponenter som passar olika bra ilag, säkert i många fall så att saker av samma märke som trots allt är gjorda för varandra låter bättre tillsammans.
Som så många sagt förut så måste man testa först, jag anser att man inte kan utläsa av detta test att man kan använda vilken spelare som helst och få lika bra eller ens nästan lika bra ljud.
Titta, lyssna, känn, lyssna,lyssna mer och bedöm själv utifrån de förutsättningar man har hemma... Testet är onekligen mycket intressant och det bevisar att man inte bara kan gå efter pris och utseende, men inte heller tvärt om.
Det är ju dessutom så att man är invand med en viss typ av ljud och olika människor gillar olika ljud.
Gnäll inte på testaren, han gör ett otroligt jobb och är modig nog att skriva det han upplever av resultaten. Mer sånt behövs. //Halvar

Postad 23 February 2009 - 18:45

Unregistered99ed7140
  • Unregistered99ed7140
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Sedan kan det ju också vara en idé att testa olika typer av musik. Även musik som man inte lyssnar på i vanliga fall.
Jag har fått en känsla av mina och andras provlyssningar av utrustning att musik som låter bra och är relativt lättspelad kanske inte skiljer sig så värst mycket. Men viss musik kräver att man har bra grejer för att det ska låta bra helt enkelt, ibland inser man ju inte ens det förrän man hör det då det låter bra...
Det var bara en tanke jag fick då jag kollade runt på olika tester och funderade på visningar man varit på osv. Oftast så är det en viss typ av musik med relativt få instrument åt gången som man hör och när man sedan kommer hem och sätter i en av sina gamla hårdrocksskivor så låter det... inte som man tänkt sig. Jag brukar försöka göra skivor med låtar som jag upplever svåra att få att låta bra blandat med låtar jag tycker är bra och hört mycket för att få ett lite ärligare svar. Det kanske är ett konstigt tankesätt men det låter vettigt för mig.

Postad 23 February 2009 - 20:51

Unregistered895166df
  • Unregistered895166df
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0

Sen skulle jag väl inte vara allt för kritisk mot handlarna, dom bygger ju inte apparaterna, och dom tror nog på vad dom får veta från tillverkarna... det är konstruktörerna man kan kritisera.

En handlare måste ju tro på produkterna... annars tror jag dessutom att dom skulle välja ut andra märken om dom visste att det dom säljer är skit...

Ovanstående resonemang känns fullständigt galet om du frågar mig! Du menar på fullaste allvar att en handlare alltså inte ska ha ngn som helst produktkännedom, mer än vad de fått höra av företrädaren av märket i fråga???

En seriös säljare har rimligtvis god produktkännedom om både sitt egna sortiment och konkurrerade märken! Om det visar sig att den egna produkten inte håller måttet utifrån säljarens egna erfarenhetet bör säljare sluta att handla av det här märket, svårare än så är det faktiskt inte. Det finns flertalet exempel på detta då en butik har slutat handla av ett specifkt märke pga olika omständigheter, bla att butiken inte anser att produkten håller måttet...

Själv skulle jag ha svårt att göra affärer med en handlare som enbart höjer sina egna produkter och sänker allt annat. En säljare måste ha bra produktkännedom. Får han inte alla svar av representanten omedelbart borde det finnas utrymme för säljaren att få lite mer kunskap allt eftersom...
Jag kräver inte att en säljare ska veta vilken sort kondesator som finns inuti spelaren, men det kan vara bra att veta om boxen i sig väger 12 kg och resten bara luft mm.

Sedan kan säkerligen locket ha en viss betydelse, men att det skulle skilja 12 000 kr för en spelare med ett tung lock och en med ett normalt lock, hm hm hm?????

Själv skulle jag aldrig kunna köpa en produkt från en handlare som köper allt som märkets representant skryter om. En ansvarsfull säljare har faktiskt förmågan att kunna hitta såväl positiva som negativa aspekter med produkten. Sedan kanske han inte berättar allt i första skedet, men i längden vinner en säljare som är ärlig. Då kommer kunder gärna tillbaks.

Mvh

G

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.