Har nu kollat igenom en genomgång av telefonen i 4 delar på Youtube. Låt mig först säga att jag i Mars införskaffade en Nokia 5800...
OH NO!!!!!!
ALLT som jag avskyr med Nokian är helt och hållet oförändrat i Sation. Jag vet att det är en smartphone och ska inte jämföras med en vanlig telefon men det är samma "problem" på "vanliga" Nokiamobiler också. Det jag pratar om är SMS hanteringen som i jämförelse med en vanlig SonyEricsson telefon är rent bedrövlig. För det första så kan jag som i dag skicka och ta emot sammanlagt runt 200 sms (and still going) och att då varenda j*vla gång bara se på skärmen "1 nytt meddelande" är inte roligt. Jag har bredvid mig en SE C905 och där kan jag inte bara se en bild på vem det är som skickar messet, jag kan dessutom ange en personlig sms-signal till den människan. Sitter jag hemma på kvällen i tvsoffan tex och telefonen ligger på skrivbordet så är det jättebra att kunna avgöra bara på smssignalen om det är värt att lyfta på *rslet och kolla messet.
Jag har kontakt med en del yngre människor i åldrarna 17-22 och dom är väldigt flitiga på att använda smileys...ofta. Kan man då inte få riktiga gula smileys som på SonyEricsson så blir det bara jobbigt att läsa alla : ) : P : S : d osv osv. Sist men inte minst så är hanteringen av ord och stava ord inte ens i närheten lika enkel som på SonyEricsson. Nu har iofs en SE-telefon en d-pad vilket gör ändringar i små menyer betydligt enklare men det känns väldigt "pilligt" ibland när man skriver sms. Framförallt är det ohyggligt störande att ord som skrivs ofta INTE får en högre prioritering i T9-ordboken. Jag har sen jag köpte min telefon fått ändra om ordet NU varenda gång jag skriver ordet eftersom T9 alltid lägger in bokstäverna OT i första hand. /angry
Ovanpå allt detta så har vi ett katastrofalt interface där SE lyckats med konststycket att behålla mycket av S60 i botten men sen kladdat ner många menyer med sina egna. Detta påminner väldigt mycket om min HTC Touch Diamond jag har liggandes här bredvid där TouchFlo3D är helt ok men efter ett par knapptryckningar kommer vanliga Windows Mobile UI fram och det är en katastrof att använda i jämförelse. Nu är S60 5th ed. betydligt bättre med fingrar men långt ifrån optimalt vilket också visas tydligt med att man fortfarande använder en skärm som kan styras med penna till skillnad ifrån kommande Nokia X6 och iPhone. SE's egna menyer borde ha funnits i hela telefonen, visst det kanske är ett hästjobb och SE är ett litet företag i det stora hela men kom igen nu...detta kommer ALDRIG att slå iPhone på fingrarna...
Varför inget 3.5mm hörlursjack? Katastrof igen och känns stenålder...
Ni ska veta att jag ÄLSKAR vanligtvis SonyEricsson men tycker ändå att Nokia 5800 som jag använt flitigt nu den senaste tiden har väldigt mycket bra saker. Det är väl iofs inte så mycket Nokias förtjänst utan mer möjligheten att kunna surfa på ganska stor skärm bla och använda ett hyffsat bra alternativ till MSN...
Så jag är fruktansvärt kluven men då jag älskar att fotografera så får kameran i Sation det att vattnas i munnen på mig ordentligt