* Officiell Tråd - HTC Touch Pro2 *
959 svar till detta ämne
Postad 20 augusti 2009 - 10:23
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
inte det minsta osmidig med penna som den är tänkt att användas med...sen att alla verkar vilja kunna styra med fingrarna är ju en annan sak..
Ställ dig på en tunnelbana i Stockholm i rusningstid och försök styra din Windowsmobil med penna så lär du förstå vad jag menar  Men jag finner att jag sällan vill (eller ens tänker på att) ta fram pennan även när jag typ är hemma eller vid skrivbordet, vet faktiskt inte riktgit vad det beror på, då jag förstår de fördelar det kan innebära vid vissa lägen. Jag gissar att använder man telefonen mer som dator så kanske man genrellt har längre "arbetspass" framför den och då förbereder sig lite mer om ni förstår hur jag menar, och att man då kör lite mer produktiva program. För egen del skulle jag aldrig ens komma på tanken att försöka editera ett dokument eller liknande på telefonen, men så har jag ju nästan alltid min laptop med mig.
Redigerat av Unregistered1413, 20 augusti 2009 - 10:27.
Postad 20 augusti 2009 - 10:59
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Nu är föresten HardSPL släppt till Touch Pro2 http://forum.xda-dev...ad.php?t=550131
Postad 20 augusti 2009 - 11:23
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Personligen kör jag med devisen "penna vid stillasittande, fingrar på språng". Det som fortfarande saknas är en qwerty-slider som växlar gränsnitt beroende på om tangentbordet är framme eller ej. T.ex genom att TF3D och T9 virtuell knappsats kommer fram då tangentbordet skjuts in och då det skjuts ut får man ett pennläge à la klassisk WM 6.1-startskärm.
Jag har inte sett någon lösning för sådan växling än. Eftersom nallen känner av om tangentbordet är ute eller inne och roterar skärmen utifrån det borde det gå att använda samma input till att t.ex trigga olika todayskärmar.
En sådan lösning skulle kunna vara en bra lösning på Communicator-konceptet. Istället för att ha en extern skärm och knappsats har man en vanlig qwertyslider med en skärm istället men med enhandsgränsnitt aktiverat.
Att HardSPL är klart låter förövrigt mycket bra, det blir intressant att få ett utlåtande om custom-ROM på Rhodium kontra dito för X1.
Edit: Vänligen verifiera att HardSPL fungerar på Rhodium köpt i Sverige - enligt tråden står det att "CDMA-GSM Worldphone" inte stöds, det är lite förvirrat. Man skriver om "GSM" i tråden. Då EU-modellerna alltid har CDMA/GSM blir jag lite orolig att de ingår i "world phone-segmentet".
Redigerat av Unregistered43b822d3, 20 augusti 2009 - 11:28.
Postad 20 augusti 2009 - 11:25
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
again, don't forget, it's like with topaz - each user gets 1 license, or perhaps 2-3 on request if needed (which is valid forever and all this works as transparently as possible, so won't be a problem at all), while businesses who need to unlock more devices than that, can pay, PM cmonex or Olipro if you want to discuss bulk unlocking.
you can also PM cmonex for requesting 1-2 more devices for private user (free).
Så man måste ha nån sorts licens för att använda hard spl nuförtiden eller ?
Postad 20 augusti 2009 - 17:04
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Sådär, då har jag nu lagt en beställning på en Rhodium/Touch Pro 2. Då blir det till att avvakta leverans av den.
X1 kommer att behållas men kommer flashas med svensk ROM, troligen Xperia Xion 2.2.
Postad 20 augusti 2009 - 19:26
Unregisteredfec72d49
-
Unregisteredfec72d49
-
Lärjunge
-
-
384 inlägg
ursäkta en dum fråga men vad är Rhodium ?
Postad 20 augusti 2009 - 19:45
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Alla HTC har namn under utvecklingen...Touch Pro 2 är Rhodium
Min TyTn II hette Kaiser
Postad 20 augusti 2009 - 21:57
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Sådär, då har jag nu lagt en beställning på en Rhodium/Touch Pro 2. Då blir det till att avvakta leverans av den.
X1 kommer att behållas men kommer flashas med svensk ROM, troligen Xperia Xion 2.2.
Kul! Hoppas du kommer gilla den, men det tror jag.
Postad 20 augusti 2009 - 21:59
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Den bör vara bra. får skylla på dig att jag beställde - beskrivningen av fördelarna som den har övervägde. Min inledande skepsis syns ju i tråden.
Sedan blir det intressant att testa hur min konfiguration kommer att fungera på den.
Postad 20 augusti 2009 - 22:01
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
AVR4000
Ska bli kul att läsa om dina intryck av Touch Pro 2
Postad 20 augusti 2009 - 22:14
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag kommer att skriva en rapport och ev filma den också, parallellkörning med X1. Jag har rätt höga förväntningar, dels tack vare denna tråd, dels videoreviews av den. Plus det faktum att HTC supportar den mer aktivt med bl.a 6.5 vilket är en bra bas för custom ROMs, Sony Ericsson förefaller ha givit upp X1.
Dessutom har min X1 sällat sig till "spricksällskapet", den "klassiska" sprickan vid batteriet/volymknappen. Då den är i toppskick iövrigt kommer jag inte att lämna in den utan den får en värdig tillvaro som pensionär/backup.
De egenskaper som fått mig att beställa en TP2 är:
1. Större skärm - mer som E90 och därmed bättre fickdator.
2. Mer aktiv tillverkarsupport, WM 6.5 kommer och bättre drivrutiner jämfört med X1 som har gamla diton.
3. G-sensor, möjlighet att köra program som mäter acceleration och beräknar det.
4. Sladdfjärr till musikspelaren.
5. TV-utfunktion.
6. Bättre tangentbord med piltangenter och pgdn/up, bra anslagskänsla när jag provat (Raphael och Rhodium har som jag skrivit de bästa mobila tangentborden jag provat hittills). Bra ersättare till 9300i där.
7. På sikt tillgång till ROMs från HTC-kockar på XDA (intressant att kunna köra med ROMs från andra kockar).
8. Min X1 har drabbats av sprickbildning och Sony Ericsson har misslyckats rejält med sina ROM och uppdateringar, 2008 sades det att den skulle köra 6.5 (blev 6.1 av logiska skäl) - men ingen uppdatering. R3AA003-finesserna har ännu inte släppts i skarp version etc.
9. Kvalitetskänslan och klicket då tangentbordet fälls in (hörs tydligt på videoreviews) m.m är mycket hög - enheten känns mer som E90.
Utan tvekan har jag höga förväntningar.
Postad 20 augusti 2009 - 22:26
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
En gång SE P990. Aldrig mer SE...
Redigerat av moparman, 20 augusti 2009 - 22:26.
Postad 20 augusti 2009 - 23:17
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Jag bestämde mig faktiskt för att inte köra på en Custom ROM direkt nu när HardSPL är släppt. Det höll i ung en timme, nu är den HardSPL:ad vilket gick bra efter ett par "scary moments" (Windows 7 + HardSPL = obra) och Energy ROM är på väg in....återkommer med mer info om hur det går
Postad 20 augusti 2009 - 23:25
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Det verkar finnas flera beskrivningar av hur man gör en Hard reset, den som fungerade för mig var att med enheten avstängd, hålla ner grön/röd (call/end) och sen hålla ner powerknappen, och hålla alla 3 nedtryckta till dess Hard Reset frågan kommer upp. Då behöver man alltså INTE fingra med pennan i resethålet vilket är tur det med tanke på dess placering. Tyckte ni det var svårt att hålla ner 2 knappar och reseta med pennan på en X1a så är det ändå en ren barnlek mot att göra samma sak på en TP2
Redigerat av Unregistered1413, 21 augusti 2009 - 00:21.
Postad 20 augusti 2009 - 23:56
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Har bara testat att lite snabbt men det verkar fungera riktigt bra. Enda jag inte fått till ännu är vilken tangentbordslayout man ska välja för att det ska fungera med svenska tangentbordet, men det ger sig väl. Med samma ROM som på X1an blir det uppenbart att TP2an har flera fördelar, t.ex. den större och bättre skärmen med mera. Nu blir det tyvärr inte mer testa på ett tag för jag ska ut och segla över helgen och då åker nog SIM kortet för stunden in i en något billigare mobil
Postad 21 augusti 2009 - 08:59
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
I vissa fall brukar svensk tangentbordslayout gå att locka fram genom att ändra CurLang i registret till 041D.
På X1 har jag dock senare ändrat det med en cab-fil från Smaberg.
Postad 21 augusti 2009 - 10:25
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
I vissa fall brukar svensk tangentbordslayout gå att locka fram genom att ändra CurLang i registret till 041D.
På X1 har jag dock senare ändrat det med en cab-fil från Smaberg.
jo, så har jag alltid gjort på X1an, men fungerar det verkligen på en annan tangentbordslayout som på TP2?
Redigerat av Unregistered1413, 22 augusti 2009 - 15:06.
Postad 21 augusti 2009 - 11:44
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
CurLang-tricket bör fungera, dock har jag för mig att det blev problem i 6.5 - där var cab nödvändig. Å andra sidan uppstår en fråga:
*Rhodium har ju inte åäö-tangenter. Det borde innebära att "svenskt tangentbord" på samma vis som X1 t.ex saknas - är tecknen omöjliga att få fram med EnergyROM? Annars borde de ligga under specialtecken.
Sedan måste jag generellt fråga efter läget på batterimätningsfronten. Har kört AcbPowerMeter på X1 och det har fungerat rätt bra (kör dock Homescreen++ idag, kommer göra så på Rhodium också via SecondToday). Dock skulle jag vilja kunna mäta förbrukning/program - har märkt att min X1 för närvarande har någon "runaway process" nattetid som gör att den under dagtid är 80-100% laddad, statusen är sådan även t.ex 22-23:00 på kvällen, på morgonen har den dock dragit ur strömmen till 20-40% laddning. Dock kommer jag inte på vilken process som startar nattetid som drar ner batteriet.
Vill minnas att AcbTaskMan ihop med AcbPowerMeter skall kunna mäta förbrukning/program men det kräver registrering och har ej testats av mig. Är det någon som vet en bra lösning för sådan mätning?
Postad 21 augusti 2009 - 17:54
KinOO
-
KinOO
-
Rookie
-
3 inlägg
Köpte idag en tp2 trots funderingar kring nya modeller som kommer snart (men ingen vet ju när  ).
Hade en tytn 2 innan och efter ca 2 timmars användande nu med tp2 är jag nöjd. jag har svårt att vänja mig vid att scrolla med fingret och saknar de 4 navigeringsknapparna på min tytn2 men är troligtvis bara en vanesak.
Lite buggar finns de står tex "årsdagshäl.../anslutning..." ( i stället för ja eller nej tror jag).
Fick mycket snabbare uppkoppling till turbo3g än med tytn2, via telefonens direktlänk till youtube streamar den filmer mycket bra. Beroende på hur mycket pengar man vill lägga och hur länge man vill ha telefonen kan man diskutera om de är värt att byta nu, men personligen tycker jag de var 100% värt att byta.
Postad 21 augusti 2009 - 21:02
KinOO
-
KinOO
-
Rookie
-
3 inlägg
Finns de möjligheter att anpassa startsidan i touch flo 3d? , jag kan inte hitta något förutom flikarna lite besviken måste jag säga då jag tex. behöver kalendern 24/7 i jobbet och vill ändra inställningarna där, de går att ändra i wmobile men när man har tf3d på så går de inte att ändra ett skit.
/sur
Postad 23 augusti 2009 - 19:18
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag har inte sett någon möjlighet att expandera startskärmen i TF3D. Men det finns en annan lösning om man vill ha allsköns information där: SecondToday. Med detta lilla program får man två startskärmar/todayscreens och på den andra skärmen kopplar man in allt man vill ha, med standardplugins för WM 6.1.
Även program som SPB Phone Suite fungerar perfekt med detta lilla program. Slutligen går det att växla smidigt med t.ex en programmerad knapp (via AE Button Plus) eller om man kör WM 6.5 med cLauncher (som kan konfigureras att välja startskärm).
Postad 23 augusti 2009 - 21:36
KinOO
-
KinOO
-
Rookie
-
3 inlägg
Ok tack får ta och kolla upp dom, en annan fråga: min 3g/gprs anslutning stänger inte av sig själv efter tex: uppdatering av väder, kolla mail osv. finns de nån inställning för detta och isåfall vart?
/KinOO
Postad 23 augusti 2009 - 21:56
lindstrom
-
lindstrom
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Hej!
Har ett par frågor om denna telefon..
- Upplever ni att skärmen är känslig för repor?
Jag har läst att både Hero och 3Gs verkar vara tåliga, någon som kan jämföra ?
- Tydligen ska det följa med både väska och skärmskydd, hur är dessa?
Har köpt skärmskydd till tidigare mobiler... brukar dock vara svårt att få det riktigt bra (bubblor/damm etc).. känns också som detta mest är till för att hålla skärmen repfri för en eventuell försäljning längre fram, vilket är lite trist.
Har kört utan till min senaste.. känns bra
Men man vill ju heller inte att displayen ska vara full med report efter några veckar...
Postad 24 augusti 2009 - 21:15
vczajkow
-
vczajkow
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Skärmskyddet som följer med är av högsta kvalitet.
Nu efter en veckas flitigt användande finns inte en tillstymmelse till repor.
Ytan på skärmskyddet känns väldigt hård och reptålig och ser inte ut som de billiga skydden man köper på tex Teknikmagasinet ( mjuka och lite dimmiga ).
Väskan är också av god kvalitet, dock så är den inte en 'normal' bältesväska utan väskan är mer som ett skyddsfodral men har i fickan.
Postad 24 augusti 2009 - 21:47
doskarsson
-
doskarsson
-
Amatör
-
-
86 inlägg
Hur är det med auto knapplås finns det? Vart isåfall..
Postad 24 augusti 2009 - 22:06
lindstrom
-
lindstrom
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Skärmskyddet som följer med är av högsta kvalitet. Nu efter en veckas flitigt användande finns inte en tillstymmelse till repor. Ytan på skärmskyddet känns väldigt hård och reptålig och ser inte ut som de billiga skydden man köper på tex Teknikmagasinet ( mjuka och lite dimmiga ).
Väskan är också av god kvalitet, dock så är den inte en 'normal' bältesväska utan väskan är mer som ett skyddsfodral men har i fickan.
Tack för svaret. Var det svårt att sätta på skärmskyddet? Har tidigare köpt skärmskydd från Screeenguard... dock ej till touch. Väldigt svårt att undvika att damm kommer under på något ställe dock
Postad 25 augusti 2009 - 07:41
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Hur är det med auto knapplås finns det? Vart isåfall..
Knapplås behöver man inte med slide, skärmlås däremot finns.  Det går att ställa in intervall för när skärmen skall låsas - dock görs det enklast med ett kort tryck på strömbrytaren vilket låser skärmen. För att låsa upp trycker man bara på strömbrytaren igen. Ytterligare varianter är att t.ex installera S2U2 om man kör WM 6.1 för att få slidelås.
Postad 25 augusti 2009 - 12:28
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Är det måne någon som råkar ha kvar ett svenskt stock ROM och kan kolla i registret vilken "kod" det är för att svenskt tangentbord ska fungera som det ska? 41D verkar inte fungera, inte heller att välja Swedish i t.ex. Advanced Config....
Postad 25 augusti 2009 - 12:49
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Enligt vad jag sett på XDA-Developers finns det diverse "keymap.txt"-filer i systemmappen för olika språk. Jag har inte fått min Rhodium än och vet ingen leveranstid så jag kan tyvärr inte undersöka saken närmare.
Finns det ingen lösning presenterad kommer jag att undersöka det när den dyker upp, svensk ROM kommer nämligen att raderas omgående innan jag ens testkör. Troligen är det HardSPL som åker in tämligen omgående efter en kort funktionskontroll och därefter EnergyROM.
Postad 25 augusti 2009 - 12:55
QuaZ
-
QuaZ
-
Rookie
-
5 inlägg
Är det måne någon som råkar ha kvar ett svenskt stock ROM och kan kolla i registret vilken "kod" det är för att svenskt tangentbord ska fungera som det ska? 41D verkar inte fungera, inte heller att välja Swedish i t.ex. Advanced Config....
Det står 1053/41D i min med svenskt stock ROM
Postad 25 augusti 2009 - 13:05
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Tidigare fungerade som sagt CurLang=41D bra men min erfarenhet är att man numera även har keymapfiler som styr det hela. På t.ex X1 med Rhodium-baserad 6.5-ROM måste en särskild cab installeras för det svenska tangentbordet. Att bara ändra CurLang räcker inte längre.
För att få svenskt tangentbord får man gå igenom systemmappen på en svensk ROM, kopiera alla filer som rör tangenbordet och sedan spara undan dem, därefter lägga tillbaka dem hos den engelska ROMen och ändra CurLang till 41D.
Registret bör också undersökas närmare för tangentbordsrelaterade saker (förutom CurLang).
Jag måste också fråga hur läget är med Ezinput hos Rhodium. Enligt vad jag sett har den inte Ezinput T9 som standard, har någon lagt in det?
Postad 25 augusti 2009 - 14:16
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Det står 1053/41D i min med svenskt stock ROM
Ok, intressant, vart står det 1053 nånstans, eller är det helt enkelt det decimala värdet på 41D? Jag har nämlligen testat att ändra till 41D men ändå inte fått det att lira, så det kanske är fler ställen som måste ändras, iof märkligt iom att på X1an var det inte så. Om det är 41D som gäller så borde väl Smabergs CAB fil eg fungera lika bra på TP2 som på X1an?
Redigerat av Unregistered1413, 25 augusti 2009 - 15:27.
Postad 25 augusti 2009 - 14:21
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Finns det ingen lösning presenterad kommer jag att undersöka det när den dyker upp, svensk ROM kommer nämligen att raderas omgående innan jag ens testkör. Troligen är det HardSPL som åker in tämligen omgående efter en kort funktionskontroll och därefter EnergyROM.
Har provat de flesta TP2 ROMs som finns i dagsläget och återkommer alltid till Energy ROMen. Kör just nu 2.5 ROMen, men eg är det nog den vanliga standard som är bäst för "produktion". 2.5 är dock inte på något sätt tokinstabil, men den känns inte helt klar (vilket ju kocken inte direkt gör någon hemlighet av heller).
Postad 25 augusti 2009 - 14:58
QuaZ
-
QuaZ
-
Rookie
-
5 inlägg
Ok, intressant, vart står det 1053 nånstans, eller är det helt enkelt det digitala värdet på 41D? Jag har nämlligen testat att ändra till 41D men ändå inte fått det att lira, så det kanske är fler ställen som måste ändras, iof märkligt iom att på X1an var det inte så. Om det är 41D som gäller så borde väl Smabergs CAB fil eg fungera lika bra på TP2 som på X1an?
41D är Hex för 1053, så det är samma sak bara presenterat med olika talsystem. Hur det ser ut hos dig beror antagligen på vilken regeditor du använder.
Postad 25 augusti 2009 - 16:08
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Testa att installera Smabergs cab och rapportera hur det går.
När det gäller EnergyROM är det Manilla 2.1 som gäller för mig tills 2.6 kommer (2.6 är ju nya 6.5-Manilla).
Det vore intressant med utlåtande om EnergyROM Rhodium vs Valkyrie X1. På min Rhodium blir det EnergyROM utan tvekan som det ser ut nu.
Postad 25 augusti 2009 - 17:34
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Ärligt talat, efter att ha provat alla ROMs som för stunden finns för TP2 har jag nu laddat på Svenska Stock ROM igen, och jag kan absolut inte säga att känslan är "oj, vad är det här för skit?", nästan tvärt om faktiskt. Allt fungerar och utan att ha kollat faktiska prestanda är känslan att det går minst lika snabbt och smidigt som i de "optimerade" Customer ROMarna. När kockarna hunnit få lite bättre koll på TP2an och släppt några versioner av ROMarna så är det nog dags för Custom ROM igen, men det känns inte speciellt akut, speciellt inte så länge man inte får till svenska tangentbordet. Visst skulle jag helst ha engelskt OS, men för stunden kan jag nog leva med att det är på svenska.
Om detta beror på att Stock ROMen är bättre än de brukar vara, eller Custom ROMen ännu inte riktigt lyft låter jag vara osagt, men jag lutar nog mer åt det förstnämnda. Bortsett från språket så känns inte Stock ROMen alls pjåkig.
Postad 25 augusti 2009 - 18:02
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Varför inte installera en engelsk stock-ROM i.s.f?
En sak är klar och det är att engelska måste in hos mig direkt. T.ex QuickMenu m.fl som jag använder strular under svenskt system.
Sedan är WM 6.5 ett måste, har kört det så pass länge nu att jag glömt hur 6.1 fungerar.
Varför inte testa HTCs egen 6.5-test-ROM?
Gör det och rapportera hur den upplevs. Då den är framtagen av HTC bör den fungera stabilt, även builden bör inte vara några direkta problem (21839).
Postad 25 augusti 2009 - 22:30
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Varför inte installera en engelsk stock-ROM i.s.f?
En sak är klar och det är att engelska måste in hos mig direkt. T.ex QuickMenu m.fl som jag använder strular under svenskt system.
Sedan är WM 6.5 ett måste, har kört det så pass länge nu att jag glömt hur 6.1 fungerar.
Varför inte testa HTCs egen 6.5-test-ROM?
Gör det och rapportera hur den upplevs. Då den är framtagen av HTC bör den fungera stabilt, även builden bör inte vara några direkta problem (21839).
Problemet är dock fortfarande avsaknaden av svenskt tangentbord, vilket lär vara ett problem i alla icke svenska ROMs till dess man vet hur man ska fixa det. Provade Smabergs CAB men det fungerade inte. Om QuickMenu inte fungerar med svenskt OS (vilket det inte gör, har provat) så är min spontana känsla att jag blir lite tveksam till det programmet, känns lite 80 tal att haverera om OS språket är fel.
Postad 25 augusti 2009 - 23:05
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Förlåt men en dum fråga:
*Hur yttrar sig detta med att "svenskt tangentbord inte fungerar"?
Rhodium saknar ju åäö, är det att dessa små tecken inte alls går att mata in, d.v.s de är helt "försvunna"?
En lösning är om det går att installera Ezinput med svenskt tangentbord och lösa det den vägen, eller varför inte Fingerkeyboard?
När det gäller program och språkhantering är det systemet som är lite dumt. Diverse filer i systemmappen heter 0409 i engelskt system. Dessa är sedan omdöpta till 041D i svenskt system. Program skrivna för engelska system kan därmed vilja anropa "systemfil_0409.mui" men det går inte, svenska systemet har "systemfil_041D.mui". Programmet strejkar.
QuickMenu vägrar jag vara utan och svensk ROM är därmed ute ur leken för mig. Jag kommer dock att spara säkerhetskopior på alla misstänkta tangentbordsfiler den dagen jag får min Rhodium och experimentera med att kopiera över dem till systemmappen.
Fungerar inte det blir det FingerKeyboard och snabb växling till det om åäö måste skrivas.
Postad 26 augusti 2009 - 10:58
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Förlåt men en dum fråga:
*Hur yttrar sig detta med att "svenskt tangentbord inte fungerar"?
Rhodium saknar ju åäö, är det att dessa små tecken inte alls går att mata in, d.v.s de är helt "försvunna"? En lösning är om det går att installera Ezinput med svenskt tangentbord och lösa det den vägen, eller varför inte Fingerkeyboard?
Hmm...varför köpa en TP2 om man inte tänker använda tangentbordet? Då kan man ju lika väl köpa en Touch HD. Eller missförstod jag dig? Om de är helt försvunna vågar jag inte säga, men de är iaf inte på sin vanliga plats på tangentbordet, vilket i min värld innebär ett "ja, dom är försvunna"  QuickMenu vägrar jag vara utan och svensk ROM är därmed ute ur leken för mig. Jag kommer dock att spara säkerhetskopior på alla misstänkta tangentbordsfiler den dagen jag får min Rhodium och experimentera med att kopiera över dem till systemmappen.
Fungerar inte det blir det FingerKeyboard och snabb växling till det om åäö måste skrivas.
Kanske skiljer från person till person, men för mig skulle det vara lika otänkbart att behöva byta inmatningsmetod bara för att skriva svenska tecken. Dock ser jag nog denna diskussion som högst tillfällig, dvs jag räknar med att någon snart har löst det, då blir det väl Custom ROM igen.
Postad 26 augusti 2009 - 11:40
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Är det bara jag som ibland tycker att tangentbordet på TP2 nästan är lite väl stort, på så sätt det är lite svårt att nå tangenterna med normal "QWERTY-telefon-fattning"?
Postad 26 augusti 2009 - 11:44
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Om jag förstår saken rätt så saknar Rhodium åäö-tangenter. Våra små specialtecken skrivs därmed in med dubbel tangenttryckning, alltså funktionstangent + bokstav.
Innebär då "avsaknad av svenskt tangentbord" att de svenska tecknen INTE dyker upp vid dubbeltryckningen utan man enbart får upp andra tecken?
Hade Rhodium haft ett tangentbord med åäö är saken en annan, då brukar dessa tangenter ge t.ex ? eller : istället för de svenska specialtecknen.
Dessvärre har jag inte fått någon leveranstid för min nalle än, för tillfället är läget "den kommer när den kommer". Abstinensen är svår.
För mig är i.a.f nödlösningen enkel - hellre Finger Keyboard + WM 6.5 WWE än att ha svensk 6.1 utan QuickMenu men svenskt tangentbord.
Senaste gången jag körde svensk ROM var med X1 innan den fick HardSPL. Flera program jag körde då gav konstigt resultat - program som jag inte vill vara utan.
Postad 26 augusti 2009 - 12:05
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Du har förstått saken rätt  Gissar att det beror lite på hur man använder telefonen, har fått intrycket att du kör den mer som en dator, medan det för mig är främst en telefon, och därför kan jag för stunden leva med svenskt OS på telefonen, även om jag aldrig skulle kunna drömma om att ha det på min laptop. Sen tror jag som sagt att det kommer komma bättre Custom ROMs snart, jag kan vänta för stunden.
Som jag nämnt tidgare så är det inte så att TP2 är bättre än X1 på alla punkter, det händer t.ex. att man saknar styrkorset, t.ex. om man ska stega upp och ner i QuickMenu (som jag iof inte kör just nu men som ett exempel).
Redigerat av Unregistered1413, 26 augusti 2009 - 12:14.
Postad 26 augusti 2009 - 13:04
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
QuickMenu använder jag alltid med pennan - den utgör helt enkelt "stationär startmeny". Ikonklickande för fingrar är smidigare med WM 6.5s startmeny.
En viktig anledning för mig att bojkotta svenska är enhetligheten. Det är mycket irriterande att köra engelska program under ett svenskt system och växla språk under användning. Sedan är 99,9% av all information etc på engelska, rekommendationer om menyer etc är på engelska och att då sitta och översätta fram och tillbaka när man kan köra direkt - nej tack.
Tangentbordet använder jag huvudsakligen för inmatning av adresser o.dyl, därför går det för mig att i värsta fall använda Finger Keyboard som nödlösning för svenska tecken.
När det gäller styrkorset har jag insett att jag inte använder det så mycket trots allt. Det är inte alls lika bra som hos Nokia E90 och med ett tangentbord som har pgdn/up samt piltangenter känns det helt passerat.
Däremot hade en liten joystick som t.ex Nokia 9300i har vara vettig (på tangentbordet) och ev en liten virtuell muspekare (Samsung i780).
Postad 26 augusti 2009 - 16:52
lindstrom
-
lindstrom
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Hej igen!
Ställde frågan för några dagar sedan, men kände att den blev obesvarad.
Skulle gärna vilja veta om skärmen till TP2 är känslig för repor? Går det att klara sig utan skärmskydd om man är hyfsad försiktig med den?
Enligt trådar om bl.a. Hero och 3Gs verkar skärmarna vara riktigt tåliga, vissa har tydligen klarat sig utan repor trots nycklar i fickan etc.
Postad 26 augusti 2009 - 17:13
V1p3r
-
V1p3r
-
Amatör
-
-
63 inlägg
Hej igen!
Ställde frågan för några dagar sedan, men kände att den blev obesvarad.
Skulle gärna vilja veta om skärmen till TP2 är känslig för repor? Går det att klara sig utan skärmskydd om man är hyfsad försiktig med den?
Enligt trådar om bl.a. Hero och 3Gs verkar skärmarna vara riktigt tåliga, vissa har tydligen klarat sig utan repor trots nycklar i fickan etc.
Kan inte svara på frågan egentligen, men skärmen borde inte jämföras så mycket med Iphone och Hero eftersom de använder annan touch-teknik och kan därför använda glasskärmar(vilket de också gör). Har inte testat själv såklart men glasskärmar ska vara svårare att repa än plast.
Postad 26 augusti 2009 - 17:47
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Tangentbordet använder jag huvudsakligen för inmatning av adresser o.dyl, därför går det för mig att i värsta fall använda Finger Keyboard som nödlösning för svenska tecken.
Hmmm....av ren nyfikenhet, om du ersatt PCn med en Windows Mobil....hört talas om e-post och SMS?  Det är för mig främsta skälet till att ha en telefon med riktigt tangentbord och i min enfald trodde jag det var därför andra också köpt just en TP2a/X1a, dvs därför man valde en mobil med QWERTY tangentbord (varför man kallar det för just det är ju eg en gåta, för ett onscreen tangentbord har ju lika mkt QWERTY det om det är ett fullstort tangentbord)
Postad 26 augusti 2009 - 18:23
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Jag väljer fullt tangentbord för effektiv inmatning och i den bästa av världar fungerar även svenska tecken från det fysiska tangentbordet. Men om situationen är sådan att det under en övergångsperiod krävs ett mjukvarutangentbord för att skriva åäö kan jag stå ut med det under förutsättning att språket på systemet är engelska och programmen jag kör fungerar.
När det gäller att mata in adresser syftar jag på att svenska tecken hos mig inte används i så hög grad på nallen att jag tänkt köra blandat svenska/engelska och inte kan konfigurera mina program som jag vill.
Dock kommer jag att undersöka systemmappen noga när jag får nallen för att försöka extrahera alla filer som rör tangentbordet och kopiera över dem till datorn och därifrån till nallen när EnergyROM är inlagd.
Jag anser inte att det är bra på något vis att behöva köra med t.ex FingerKeyboard för att få svenska tecken - tvärtom - men under en övergångsperiod anser jag att det fungerar. Framförallt på en enhet som Rhodium där skärmen är större och det går att mata in tecken utan allt för stort besvär.
Mitt intryck av trådar om tangentbordet är att det finns särskilda "keymap"-filer i systemmappen och för att få igång det svenska språket måste rätt keymapfil kopieras till ett engelskt system. Hade jag haft min Rhodium här nu skulle jag undersökt det redan men nu kan jag bara gissa.
Postad 26 augusti 2009 - 18:45
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Ska testa dessa vid första bästa tillfälle: http://forum.xda-dev...d...4395&page=2Men det blir nog inte förens det kommer några nya versioner av Custom ROMarna. Känns som det är lite väntans tider också på en ny HTC TF3D version.
Redigerat av Unregistered1413, 26 augusti 2009 - 19:18.
Postad 26 augusti 2009 - 21:58
Unregistered43b822d3
-
Unregistered43b822d3
-
Mästare
-
-
3 782 inlägg
Testa en engelsk stock-ROM och se hur det fungerar. Då har du fortfarande en stock-ROM men rätt språk ju.
Rapporterna verkar positiva och då var det hindret avklarat. Perfekt.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|