Nokia N86
286 svar till detta ämne
Postad 28 August 2009 - 14:42
tomkal
-
tomkal
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hej, jag är/var riktigt sugen på att köpa en N86, vill e ha en rejäl mobil, men bra funktioner, mp3, 3,5mm hål , gps o gärna fler möjligheter då jag är lite prylintresserad. Kanske Spotify i framtiden. Har kört SonyE i en tre år o nöjd, men den är lite tråkig, vill kunna ringa o smsa snabbt o smidigt, skickar 100tals sms i månaden. Var het på denna tills den nu fått halvkasst betyg i M3. N86 test i M3- Kameran en besvikelse Risig knappsats och styrkors Kameran kommer säkert duga o mer där till för mig som lite skojbilder, men "Risig knappsats och styrkors" låter ju inte alls bra, det är ju tokvitalt att detta ska fungera bra, känns lite surt att köpa förra årets N85 oxo. Kan du ge mig nån respons/hjälp här? Är knappsatsen kass? (Har ingen polare som har denn o tror inte man får prova i affär heller) Har varit lite touch anti, men kanske får tänka om till en Iphone eller Hero.
Postad 28 August 2009 - 15:20
Micke prylgalen
-
Micke prylgalen
-
Forumräv
-
-
538 inlägg
Dom är inte riktigt med i matchen M3. För lite sen så klankade samma person ner på c901 också och skrev att det var synd att den bara hade ledblixt m.m Det är ju bara att läsa specen eller öppna ögonen för att se att c901 har en riktig xenonblixt  Det har även påpekats i kommentar på M3:s sida och via mail men inget har hänt på månader.....
Inget nytt i n86 jämfört med n85 skriver han.....
Displayen är förbättrad så det syns lite bättre i direkt solljus jämfört med n85
Knappsatsen känns kalas tycker jag, stora och bra knappar. Lite "odistinkta" i början då de ger lite halvbra respons och inget "klick" så jag kan förstå honom litegrann där. Men den mjuknar till lite och nu tycker jag den känns super. Skriver nog ett sms 3 gånger så snabbt jämfört med en touchlur som t.e.x n97. Man får aldrig samma känsla i touch som med riktiga knappar. Navigationsknappen är typ samma som Nokia haft på hundratals lurar som n82 mfl. Kan inte klaga på min alls och n82 är en av de mest prisade lurarna som finns..
Kameran inget nytt nehe.. Vi kan ju börja med 28 mm vidvinkel som gör att man får med mer i en bild. Första luren med vidvinkeloptik. En annan liten smart sak är variabel apertur (bländare)... Luren har 3 olika 2,8-3,2-4,8 och väljer den bästa i förhållande till fotosituationen. dubbla Ledblixten fungerar riktigt bra i de flesta situationer tillsammans med hur luren tar bilden.
Det är ju lätt att en klåpare tar en bild och zoomar den 100% och sen säger att den suger. Bilderna ser inte spec bra ut i 100% zoom, Nokia har ganska hård efterbehandling på bilderna och de satsar på att göra bilder som ser bra ut för ögat utan att man skall behöva mixtra med bilderna i datorn. Det har de gjort sen n82 och lite likadant nu. Dock så om man kikar på sina bilder i "normal" storlek runt 1024x768 på datorn så ser de helt fantastiska ut. Är mest imponerad av inomhusbilder i lite halvskum belysning som de flesta av mina tidigare telefoner haft mkt svårt att bemästra. Med n86 har de satsat på att försöka få en lur som ger dig en stor chans att lyckas ta en användbar bild utan att krabba med inställningar m.m och det tycker jag de har lyckats med. Öppna linsskyddet och tryck av och du har nog i 99% av fallen en användbar bild. Lägg där till att du kan justera det mesta OM du vill. Iso, vitbalans, exponeringskompensation o.s.v och du har en grym kamera i fickan.
Webläsaren är mycket förbättrad och går riktigt fort, sett lite tester där n86 t.o.m piskar n97 i snabbhet. Det går även att ställa in egna genvägar för knappar m.m
Jag tror inte man kan sakna något i en n86, den har nog allt. FM-sändare, bra kamera, hyfsat med minne, w-lan, GPS. Själv lämnade jag n97 för jag gillar vanliga knappar mer och man slipper flåta ner hela sin telefon så fort man bara skall svara på ett sms eller liknande. n97:an tyckte jag var kalas för surf m.m med den stora skärmen men jag var lite rädd efter allt man läst om repad kameralins p.g.a den lite felaktiga designen av linsskyddet. n86 är mer kamera och lite mindre surf kan man säga även om det går hjälpligt att surfa lite vid behov. n86:ans bilder är också ljusår bättre med mkt bättre hantering av färger m.m
Sen har vi bara sett början av vad komma skall tror jag, blir nog bättre och bättre med framtida uppdateringar.
Postad 29 August 2009 - 09:27
tomkal
-
tomkal
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Tack Micke för dina svar som känns ärliga, är ju lätt att älska sina grejer o inte säga det som är dåligt.
"Skriver nog ett sms 3 gånger så snabbt jämfört med en touchlur "
Ja det är den biten jag är orolig för om jag skaffar touch, vill ju inte att en ny lyr ska kännas segare o ge mig damp.
"Knappsatsen känns kalas tycker jag, stora och bra knappar. Lite "odistinkta" i början då de ger lite halvbra respons och inget "klick" så jag kan förstå honom litegrann där. Men den mjuknar till lite och nu tycker jag den känns super. "
Tack för den inputen oxo, nån mer som har en N86 och kan ge nåt utlåtande?, är ju surt att man inte kan testa i butik.
Kameran kommer att duga gott till mina lekbehov.
Redigerat av tomkal, 29 August 2009 - 09:27.
Postad 29 August 2009 - 16:09
Micke prylgalen
-
Micke prylgalen
-
Forumräv
-
-
538 inlägg
He he. Nu får jag äta upp min egen rosning av luren då jag faktiskt hittat dammpartiklar innanför displayglaset. Hur i hela friden har de hamnat där undrar man ju men det verkar finnas kryphål på baksidan i slidemekanismen. Grymt irriterande.
Får väl leva med det ett tag då jag inte orkar skicka in den och bli utan lur i flera veckor bara för det. Jag som trodde man för en gångs skull kunde vara fri från problem.
Så synd då jag är lite förälskad i luren för övrigt. Men alltid skall det vara nåt
Redigerat av Micke prylgalen, 30 August 2009 - 08:59.
Postad 30 August 2009 - 10:07
Unregistered3de401a3
-
Unregistered3de401a3
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Hej!
Ni som har N86 hur är "blixten" i den i verkligehten ni som verkligen använt den?
Utomhus bilder och bilder i dagsljus verkar ju bli riktigt bra 
Men kul om den kan ge hyfsade bilder även vid mörkare tillfällen.
Hur är det att kolla på film på den?
Räcker skärmen till för det lite på buss å så...
Känner ingen som har N86 å finns ingen å testa där jag bor.
I övrigt lutar det åt att det blir denna tele jag införskaffar.
Var först inne på 5800 men känns lite osäkert med touch flottig skärm å så e väl lite gammalmodig men känns som man vill ha knappar å trycka på 
Hur funkar den att använda som 3g modem till laptop?
Har en netbook och vill kunna koppla upp mig ibland via telefonen slippa ha en lös 3g dongel med sig.
Tack på förhand
-Johan
Redigerat av Unregistered3de401a3, 30 August 2009 - 10:10.
Postad 31 August 2009 - 07:57
Twim
-
Twim
-
Användare
-
-
241 inlägg
Hej!
Ni som har N86 hur är "blixten" i den i verkligehten ni som verkligen använt den? Utomhus bilder och bilder i dagsljus verkar ju bli riktigt bra  Men kul om den kan ge hyfsade bilder även vid mörkare tillfällen.
Hur är det att kolla på film på den? Räcker skärmen till för det lite på buss å så... Känner ingen som har N86 å finns ingen å testa där jag bor.
I övrigt lutar det åt att det blir denna tele jag införskaffar. Var först inne på 5800 men känns lite osäkert med touch flottig skärm å så e väl lite gammalmodig men känns som man vill ha knappar å trycka på  Hur funkar den att använda som 3g modem till laptop? Har en netbook och vill kunna koppla upp mig ibland via telefonen slippa ha en lös 3g dongel med sig.
Tack på förhand
-Johan
Hej, Inte kört speciellt mycket i mörker, men man måste hålla sig ganska nära sina "objekt" man vill fota då blixten inte är speciellt stark. Men de som testat detta mer kanske kan svara dig bättre. Angående skärmen så tycker jag det funkar kalas för tunnelbana, buss o s v! Som 3G modem funkar det kalas! Mycket enkelt att koppla upp sig antingen via kabel eller via blåtand. Sen tycker jag väl själv att det finns en hel del att göra på software sidan i kommande uppdateringar då det är lite brister här och där i mitt tycke. Men det är en bra telefon men bra förrutsättningar och med lite bra uppdateringar av programvaran så tror jag det blir riktigt bra. Mvh Twim
Postad 31 August 2009 - 08:14
Unregistered3de401a3
-
Unregistered3de401a3
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Twim:
Tackar för svaret
Jo antar att N82:ans xenonblixt är svårslagen.
Men är ju oftast nån familjebild el liknande man vill kunna ta inomhus å det e ju oftast på ganska kort avstånd.
Kommer ju fota mest utomhus å där verkar det ju bli mycket bra bilder.
Hur snabb e den på att ta bilden från det att man drar ner linskyddet tills bilden tas?
Som sagt tänkte ha den som komplement att ev titta på film/tv avsnitt när jag åker buss el så kortare sträckor annars tittar jag på min Lenovo S10e (mycket trevlig liten bärbar) Den jag kommer att koppla upp mig på med telen som 3g modem.
Kommer att ha den som Mp3 också ersätta en mp3 spelare och använda N86 istället. Har en 5310 idag men vill ha tele med bättre kamera wifi och 3g. Så N86 verkar perfekt hur känns den i kvaliteten?
Har inte känt på den i verkligheten tyvärr ingen butik här där jag kan pilla på den.
-Johan
Postad 31 August 2009 - 09:26
Twim
-
Twim
-
Användare
-
-
241 inlägg
Hej Johan,
Skulle gissa på att du tar en bild på ca 4-5 sekunder från att du drar ner linsskyddet. Tar ett par sekunder för den att öppna kamera applikationen och sen någon sekund till för att ta en bild. Absolut inget jag stört mig på.
Det som jag dock stör mig på är att när jag tagit en bild så kan jag inte zooma in på den för att kolla den närmare, då måste jag över till galleriet och öppna den där. Finns ingen snabbväg heller via kamera applikationen vilket jag tycker är risigt (en av de sakerna jag hoppas kommande uppdateringar ska lösa). När man även kollar på bilderna i galleriet så tar det ett ganska bra tag när man zoomar in på dem innan de blir klara. Ganska seg här tycker jag för man tror nästan telefonen är klar och visar bilden som den ser ut & man hinner tänka att bilden kanske bara blev ok, sen så kommer det där sista och bilden blir knivskarp
Kvalitén känns mycket bra, dock tyckte jag i början att sliden blev lite för lös men nu har jag vant mig och tycker den känns bättre än i början då den var ganska hård och stum. Någon innan nämde knapparna som lite odistinkta och jag måste hålla med där, man får ingen riktig "klick" känsla så ibland tror man att man missat att skriva någon bokstav just för att man inte reagerat på att man redan tryckt. Men detta är också övergående, jag skriver snabbare nu än tidigare då jag tycker knapparna reagerar snabbare då jag inte behöver trycka ner speciellt mycket. Telefonen är också ganska tung, många blir förvånade när de tar upp den för första gången. Är man van vid en lättviktare så blir det nog lite omställning men storleken är ju helt ok på den.
Angående wifi så tycker jag denna telefon är kanon, snabb uppkoppling på nätverket, aldrig strul med kryptering, nycklar e t c. Hade en touch cruise innan med WM och det var ett h****** vad den strulade och man var tvungen att skriva in säkerhetsnyckel helt plötsligt ibland trots att det funkade gången innan. Stort plus för mig där i alla fall.
Angående skärmen så blir den lätt kladdig också, hela telefonen blir lätt ganska kladdig då den svarta pianolacken verkligen visar allt och skärmen är ju också ganska glansig så allt skit och fingeravtryck syns. Man torkar av den ganska ofta. Fattar inte här varför Nokia inte lanserat den vita som finns, mycket skumt. Hade lätt velat haft den färgen och mycket skit hade man inte sett då
Som sagt, finns den del ros och ris med telefonen. Men på det stora hela är jag nöjd. Mycket är mjukvaran de behöver ta tag i på denna telefon.
Mvh
Twim
Postad 31 August 2009 - 10:04
Unregistered3de401a3
-
Unregistered3de401a3
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Twim hej igen!
Tack för snabba svar och känns som äkta 
Har själv inte haft nån touch mobil och känns inte som jag e sugen på en heller.
Ok erkänner en iPhone 3GS 32GB skulle sitta fint men lite dyr samt inte bra kamera sen har ju inte tele2 iPhone heller.
Fast gillar ju Nokia och är mycket nöjd med den jag har har börjat bli lite sliten bara å sen vill man ju ha lite mer funktionalitet å bättre kamera.
En sista fråga (tror jag) hur snabbt kan man ta en ny bild efter att man redan tagit en?
Annars blir det nog denna tele
Gillar inte N97:ans tangentbord även att den vita e snygg...
N86 vit ser snygg ut men som du sa verkar ingen ha den i Sverige iaf.
Jo kan tänka mig att den blir lite flottig men skärmen e väl repskyddadat glas så det är ju kanon.
-Johan
Postad 31 August 2009 - 10:28
Twim
-
Twim
-
Användare
-
-
241 inlägg
Twim hej igen!
Tack för snabba svar och känns som äkta  Har själv inte haft nån touch mobil och känns inte som jag e sugen på en heller. Ok erkänner en iPhone 3GS 32GB skulle sitta fint men lite dyr samt inte bra kamera sen har ju inte tele2 iPhone heller. Fast gillar ju Nokia och är mycket nöjd med den jag har har börjat bli lite sliten bara å sen vill man ju ha lite mer funktionalitet å bättre kamera.
En sista fråga (tror jag) hur snabbt kan man ta en ny bild efter att man redan tagit en?
Annars blir det nog denna tele 
Gillar inte N97:ans tangentbord även att den vita e snygg...
N86 vit ser snygg ut men som du sa verkar ingen ha den i Sverige iaf.
Jo kan tänka mig att den blir lite flottig men skärmen e väl repskyddadat glas så det är ju kanon.
-Johan
Hej igen  Lugn Måndag på jobbet, märks det?  Mmm lite sugen på Iphone jag med, men hatar Itunes, här tycker jag det blir mer en helhetslösning och man blir inte riktigt lika låst. Men visst, skulle vara skoj att testa den! Haha, nu har jag lärt mig något nytt, finns visst en genväg till bilder via kamera applikationen, den låg bara längre ner i menyraden och trodde inte den gick att scrolla ned. Så glöm det jag sa tidigare, det funkar visst. Angående bilder så kan du ta en ny ca 3-4 sekunder efter men när bilden är tagen måste du trycka på en knapp för att komma tillbaka från visningen av den tagna bilden, sen ska kameran focusera och sen tas bilden. Men det finns ett sekvensläge i telefonen som gör att den tar 6 bilder efter varandra eller så kan man bara trycka ner knappen så tar den bilder så längre som du håller inne knappen (ja eller tills minneskortet sen tar slut). Bara att fråga på  Mvh Twim (man kan välja att bilden man tagit inte ska visas, men jag tycker ovan sätt känns snabbare för ifall man väljer att inte visa bilden så står den och maler ett tag och bearbetar bilden innan den är redo att ta en ny bild. Ca 4-5 sek skulle jag gissa. Beror väl mkt på hur stor bilden blir vilket jag sett skiljer sig ganska mycket.)
Redigerat av Twim, 31 August 2009 - 10:49.
Postad 31 August 2009 - 10:45
Micke prylgalen
-
Micke prylgalen
-
Forumräv
-
-
538 inlägg
Jag har en genväg i kameraläget iaf, (Gå till bilder) och klickar jag på den efter bilden tagits så kommer jag ju till galleriet direkt och då visas bilden där.
Kameran är snabb och fokuserar snabbt, mkt bättre än n82 på detta. Det går också mkt snabbt mellan bilder, någon sekund bara för att få den sparad. Gissar att det hänger ihop med bildvisningen som nämns innan här och att man inte kan zooma bilden direkt utan en mindre bild visas.
Är imponerad över inomhusbilder i lite halvtaskig belysning. Det och bilder i bra ljus verkar n86 hantera mkt fint. Blixten är kraftigare än n97 men inte i samma klass som n82. Ja det är väl samma blixt som i n97 men n86 utnyttjar den bättre.
En grej många missar är att man får ställa in vad som skall visas på kameramenyn. Iso, EV-justering m.m visas inte där "orginal" , det är saker man vill justera ofta när man fotar. Man kan även byta plats på genvägarna m.m MKT bra att det kan göras. Det saknas i n82 och det är lite synd.
*Sorry Twim, jag skrev detta innan din post syntes. (ang genvägen)
Redigerat av Micke prylgalen, 31 August 2009 - 10:46.
Postad 31 August 2009 - 10:53
Twim
-
Twim
-
Användare
-
-
241 inlägg
Micke:
Ingen fara =) Man lär sig något nytt varje dag! En sak jag tycker är synd som också är mjukvarubaserat är att man inte kan ställa in att kameran att komma ihåg inställningarna. En aning frustrerande ibland när man håller på så råkar man stänga kameran och sen får man börja om att labba. Valet borde finnas i alla fall att ställa hur man vill ha det. Eller har jag missat det också?
Mvh
Twim
Postad 31 August 2009 - 11:44
Micke prylgalen
-
Micke prylgalen
-
Forumräv
-
-
538 inlägg
Så sant så, det har retat mig i flera år men Nokia vägrar att fixa det
Nu gör det ju inte såå mkt i n86 då det mer är en "sikta och skjut" kamera. Det jag brukar göra är att stänga av blixten ibland och ev låsa iso lågt. De har jag nu snabbknapp till så det går enkelt. Hade ju varit värre om man var tvungen att justera vitbalans m.m varenda gång man skulle knäppa en bild men det verkar funka fint i n86.
Men det borde ju vara en enkel fix att få välja att kameran skall hoppa igång i det användardefinerade läget som man kan justera själv. På den här fronten ligger Sony ericsson ljusår före med sina snabbknappar och att de minns inställningar m.m
Postad 31 August 2009 - 12:00
Unregistered3de401a3
-
Unregistered3de401a3
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Kom på en fråga till  hehe
Går det att kolla på divx/xvid el måste man konvertera dem till mindre storlek innan man kan se dem el går det med en annan spelare typ coreplayer?
-Johan
P.S. Skönt med lugn måndag
Postad 01 September 2009 - 08:55
håkanj
-
håkanj
-
Rookie
-
2 inlägg
Min n86 sätter sig i roaming mode ibland helt utan anledning jag är i sverige och har bra nätåtkomst till min leverantör (telia) någon som vet varför. Damm mellan glas o display finnes efter bara en månads normal användning detta är lite irriterande måste läcka bak vid sliden på något vis . Har i många år haft SE lurar detta är min första nokia på 15 år hoppas inte jag har fått ett måndags ex. vore jättetacksam om någon som vet hur man gör för att avaktivera roaming mode läget svarar i forumet (MVH nokiaokunnig)
Redigerat av håkanj, 02 September 2009 - 11:09.
Postad 01 September 2009 - 12:27
magnus07
-
magnus07
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Är det någon som vet ifall det går att ändra volymen i mp3-spelaren? Ligger jag på kvällen o lyssnar på musik så tycker jag att 10% känns alltför högt och skulle vilja ha ännu lägre. Är detta möjligt på något vis?
Annars så tycker jag telefonen bara blir bättre o bättre. Små saker som var besvärligt från början börjar jag lära mig nu efter alla år med SE så det ska nog bli bra det här oxå
Postad 01 September 2009 - 18:10
LinusNilsson
-
LinusNilsson
-
Användare
-
-
115 inlägg
Tror ni nyare N86'or har fixat problemet med damm innanför glaset?
Postad 01 September 2009 - 18:54
Micke prylgalen
-
Micke prylgalen
-
Forumräv
-
-
538 inlägg
Svårt att tro det då alla n86 är ganska nya än. 15.000 personer måste nog skicka in sina 2-3 gånger var först innan det händer något
Det är inte så farligt faktiskt för det syns egentligen bara om man kikar riktigt noga och i visst ljus MEN det retar en ordentligt om man är petig. Har inte skickat in min än för det är ju tråkigare att vara utan luren i 2-3 veckor än att ha några dammkorn i displayen.
Postad 02 September 2009 - 17:32
Unregistered2e35646a
-
Unregistered2e35646a
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Hur fungerar GPS funktionen i era telefoner?
I min N86 så tar det en evighet innan det hittat några sateliter om man startar GPS-programmet. Och mottagningen av GPS-signalen ær vældigt dålig trots att telefonen ligger stilla under bar himmel, den tappar sateliterna så fort man rør på telefonen. Ær alla telefoner med GPS så hær dåliga eller ær det min det ær fel på?
Postad 02 September 2009 - 18:50
Micke prylgalen
-
Micke prylgalen
-
Forumräv
-
-
538 inlägg
Det låter konstigt. Min funkar toppen och hittar positionen snabbt. Inget att klaga på där.
Postad 02 September 2009 - 19:15
håkanj
-
håkanj
-
Rookie
-
2 inlägg
Hur fungerar GPS funktionen i era telefoner? I min N86 så tar det en evighet innan det hittat några sateliter om man startar GPS-programmet. Och mottagningen av GPS-signalen ær vældigt dålig trots att telefonen ligger stilla under bar himmel, den tappar sateliterna så fort man rør på telefonen. Ær alla telefoner med GPS så hær dåliga eller ær det min det ær fel på?
Min hittar inte heller sateliter och när den väl hittar så tappar den omedelbart man flyttar luren
Postad 03 September 2009 - 12:55
donpipino
-
donpipino
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Har nu använt min i 1,5 månad. och har några frågor.
Ibland kan jag få en bugg, då kameraknappen, låsknappen och On/Off knappen slutar fungera, så jag måste dra ur batteriet. Har det hänt för någon annan?
GPS:en, oerhört seg att hitta satteliter ibland. Satt med min pappa häromdan och jämförde, (Han har en HTC Touch Diamond 2). Han fick kontakt med satteliterna på några sekunder, min hittade inte alls? Dock satt vi inomhus då, men ändå.
Har ni råkat ut för repad lins av linsskyddet? För mig har det blivir några repor på sidan av linsen, men är orolig varje gång jag öppnar linsskyddet att den ska repa linsen..
Postad 05 September 2009 - 09:41
Råkarln
-
Råkarln
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Min N82:a tappar alldrig gps-signalen. N86 gör det ibland när man navigerar och i princip alltid när man använder gps:en till att mäta hastigheten i bilen.
Har ett störande problem med batteriet, nu senaste veckan så tar det bara 1-2 timmar för batteriet att dö helt efter att den börjar varna för dåligt batteri. Tidigare så har den klarat ett dygn från att den börjat varna.
Jag använder inga batterikrävande funktioner alls från att den börjar varna och använder inte speciellt mycket funktioner alls nu när jag har börjat notera den dåliga batteritiden. En wap-sida per dag blir det det är allt.
Verkar som att batteriet håller bra från nyladdat fram tills det är tre sträck kvar då går det undan. Mobilen är inte ens två månader gammal. fler som har samma problem och är det värt att lämna in den?
Postad 14 September 2009 - 05:30
laxen_2
-
laxen_2
-
Rookie
-
5 inlägg
Jag är oxå ute efter en vit n86:a, Någon som sitter på info om en sån???
Om man orkar vänta så verkar det som om Katshing kommer att få in den iallafall. Nokia N86 8MP White 8GB (3G) Prel lev.datum 2009-09-18 4 469 kr http://www.katshing....d.asp?aid=20747
Postad 16 September 2009 - 22:50
Kazutoyo
-
Kazutoyo
-
Forumräv
-
-
733 inlägg
EDIT: bort bort
Redigerat av Kazutoyo, 24 September 2009 - 14:31.
Postad 19 September 2009 - 15:28
Danhill
-
Danhill
-
Beroende
-
-
1326 inlägg
Köpte en vit idag på Media Markt, bytte upp mig från N82, första intrycket är att den känns mindre plastig än min N82 och framförallt snyggare.
Återkommer med mer input efter mer använding.
Postad 19 September 2009 - 16:59
madness74
-
madness74
-
Användare
-
-
124 inlägg
Jaha då hade man fått hem luren efter 2 v av reparation efter att jag körde upppdateringen som kom,
och vad händer jo glaset sprack vid d-paden ner till meny knappen, gjorde inget speciellt satt och knappa lite och pang så sprack den. Inte troligt att jag kommer få den reparationen på garanti. Jag tycker att den är lite buggig efter uppdateringen, en sak är att ibland så när jag laddat klar så står den still på 2 pinnar och startar jag om den så visar den fullt hmm skumt. Ska bli intressant att se vad reparationen kostar. På geab the få huset sa dom att dom har en fast avgift på typ 1200 kr, haha.. helt otroligt
Postad 19 September 2009 - 18:14
Micke prylgalen
-
Micke prylgalen
-
Forumräv
-
-
538 inlägg
Sjukt tråkigt Madness, hoppas det löser sig. Jag har fortfarande inte orkat skicka in min för dammkornen i displayen. Stör mig inte så jättemkt så man får väl leva med dom ett tag. Inte blivit värre iaf så det känns ju skönt.
Har också lite mickel med laddningen. Ibland så lämnar jag den på laddning över natten och sen efter halva dagen typ så är batteriet dött. Väldigt skumt men det enda jag kan gissa på är att den laddar fullt sedan så suger den liksom ut batteri istället och hoppar inte igång igen med laddningen. Tar jag bort den från laddaren när den säger till så funkar allt toppen.
Annars är allt frid o fröjd
Postad 20 September 2009 - 16:10
Danhill
-
Danhill
-
Beroende
-
-
1326 inlägg
Någon som har haft problem med att den suger ut batteriet? Imorse var den fulladdad, nu 8 timmar senare är den nere på 1 pinne och den är konstant varm, precis som om någonting körs i bakgrunden, jag har kollat och jag har inga program som körs i bakgrunden, någon som har haft liknande problem? En annan sak som är irriterande är att klockan som visas när telefonen går i standby är inte i 24 timmars läge, min vanliga klocka är det, kan man inte ändra detta någonstans? Hittade lite info om nästa FW; http://www.allabouts...ware_to_inc.phpExclusive: as shown in the screenshots below, the next firmware for the Nokia N86 8MP includes a 'Face Detection' option, a feature not seen in a Nokia-branded camera phone before. With this, as you may have seen on some consumer Samsung phones, the Camera application can scan for human faces and will automatically focus on any that it finds. Also present in the next firmware will be significant photo quality improvements (less artefacts, better colours, also demonstrated below), a new Ovi Store client and, hopefully, a mountain of stability fixes - the N86 8MP v11 firmware is reckoned by some to be not fit for heavy use. [Updated with extra info and new screenshots]
Redigerat av Danhill, 20 September 2009 - 17:05.
Postad 21 September 2009 - 19:05
Micke prylgalen
-
Micke prylgalen
-
Forumräv
-
-
538 inlägg
Är ju som vanligt lite segt o hitta i s60 men du går in där i
meny - verktyg - inställningar - allmänt - anpassa -teman - energispar - animering....
När du står med markören på raden animering så kan du trycka på "val" till vänster och sedan inställningar. Sen kan du välja 12 eller 24 tim animering
Smidigt nej men det funkar
Har också varit med om att luren känts varm en gång. Startade bara om den sen har den gått smärtfritt sen dess.
Postad 21 September 2009 - 19:12
Danhill
-
Danhill
-
Beroende
-
-
1326 inlägg
Är ju som vanligt lite segt o hitta i s60 men du går in där i
meny - verktyg - inställningar - allmänt - anpassa -teman - energispar - animering....
När du står med markören på raden animering så kan du trycka på "val" till vänster och sedan inställningar. Sen kan du välja 12 eller 24 tim animering
Smidigt nej men det funkar
Har också varit med om att luren känts varm en gång. Startade bara om den sen har den gått smärtfritt sen dess.
Kanon, tack för hjälpen, trodde att jag var van efter att ha haft N82;an i 2 år, jag kanske börjar bli gammal Idag känns den inte varm och batteriet är fullt efter en hel dag, jag misstänkte att det kunde kanske vara gps positioneringen när man tar foto, att den kanske letar efter gps signal hela tiden fastän man inte tar foto därav suget av batteriet och värmen? Jag har stängt av den funktionen så länge. Annars är jag mycket nöjd, gillar den skarpt, min första vita telefon, hoppas jag inte tröttnar på färgen
Redigerat av Danhill, 21 September 2009 - 19:13.
Postad 24 September 2009 - 06:14
tandapa
-
tandapa
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Fick min n86a igår och är mkt nöjd men skulle vilja ha hjälp med en sak.
Hur får man comhem mail att fungera i mobilen?
Man kommer ju inte åt några som helst inställningar allt som kommer upp är den dära "##¤"" guiden.
och där går de inte skriva mailadress och lösen för då hittar den inte.
Hur kommer jag åt imap4 eller pop3 inställningar?
Mvh
EDIT: Jag löste det! Man va tvungen att skriva [email protected] istället för [email protected]
först då fick man val om man ville ha POP/IMAP eller företag...
Väldigt skumt men nu vet ni om ni kör fast!
Redigerat av tandapa, 24 September 2009 - 22:04.
Postad 28 September 2009 - 11:53
Bure719
-
Bure719
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Hej!
Bytte upp mig till denna luren från en Iphone 3G förra veckan. Är riktigt nöjd, men en sak jag stör mig på är att det glappar när jag har knappsatsen framme. Display-delen rör sig nån millimeter när jag trycker på menyknapparna. Riktigt störande. Nån mer som har samma problem?
Postad 28 September 2009 - 20:23
Micke prylgalen
-
Micke prylgalen
-
Forumräv
-
-
538 inlägg
He he, jag gjorde tvärtom och köpt en Iphone 3G häromdagen och är helt frälst  Alltid varit så negativ men mest då för att de varit så dyra. Nu när man kan handla en billigt begagnad så är det ju en annan femma. Ohoj vilket gränssnitt och vad snabbt det går
Lämnade in min n86 idag så skaffade mest ajfånen för o ha något under tiden man väntar på rep. n86 känns ju blixterseg i jämförelse men kameran är ju rätt okej så det är ju den som är det intressanta i n86.
Glapp har jag med i min och alla jag känt på har glapprat lite i sliden så det är nog normalt. Knappsatsen i min var ganska seg och inte alls lika skön som en kompis n86:a så jag gnällde över det med nu så får vi se vad som händer.
Tror inte jag kommer att kunna släppa ifrån mig iphonen, aldrig haft så kul med en telefon förut och allting bara fungerar. Känns jättekonstigt
Postad 29 September 2009 - 12:15
Bure719
-
Bure719
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Hehe, där ser man. Själv så tycker jag att N86an är bra mycket snabbare i menyerna.
Får väl leva med glappet verkar det som...
Lycka till med iTunes btw! Det får mig att vilja spy på telefonen varje gång
Installerade nyss PC Suite och det är underbart!!
Postad 29 September 2009 - 13:51
donpipino
-
donpipino
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Jag märkte just en grej. Mitt telefonminne, alltså C:, jag har bara 500 kB kvar, och det skiftar hela tiden mellan 400 och 700 kB. Jag förstår inte vad det är som tar sån plats?
Postad 04 October 2009 - 08:37
Danhill
-
Danhill
-
Beroende
-
-
1326 inlägg
Uppdateringen verkar finnas ute, men jag kan inte hitta den via PCsuite eller telefonen, får väl vänta ett par dagar. http://www.nokiauser...ilable-ota.html
Redigerat av Danhill, 04 October 2009 - 08:37.
Postad 06 October 2009 - 21:59
madness74
-
madness74
-
Användare
-
-
124 inlägg
 Tänkte bara skriva att jag upptäckte en bra grej idag som ni kanske redan visste, men iallafall så när knapplåset är igång så håller man in D-paden så får man en större klocka tycker jag var bra iallafall.
Tjola hopp
Postad 08 October 2009 - 20:51
LeBalk
-
LeBalk
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
Har införskaffat mig en N86a istället för LG Arena som var katastrof.... Är sjukt nöjd med N86, tyvärr som sagt så glappar displayen lite, men det får man leva med!
Något nytt om kommande uppdatering?
/Balk
Postad 13 October 2009 - 14:08
hedline
-
hedline
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Ni som ogillar alla menysystem och en massa knapptryckningar bör ta en titt på www.t9nav.com/.
Efter att ha använt programmet i ca 3 månader så förstår jag inte hur man kan ha en mobil utan en sådan funktion:)
give it a try!
revolution?
Postad 14 October 2009 - 10:31
Råkarln
-
Råkarln
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Gjorde uppdateringen i helgen och som vanligt när man uppdaterar så blir mobilen sämre, nu ser ju mobilen ut att vilja avlida varje gång man får eller avslutar ett samtal. Hur svårt kan det vara att se till att man inte får sådana bieffekter när man uppdaterar. Nokia är ett skämt när det gäller uppdateringar.
Postad 14 October 2009 - 19:03
ninka
-
ninka
-
Rookie
-
4 inlägg
Gjort uppdatering precis så då är frågan hur får jag bort den störande ovi chatt funtionen som la till sig på skärmen?
Postad 14 October 2009 - 19:17
donpipino
-
donpipino
-
Lärjunge
-
-
305 inlägg
Gjort uppdatering precis så då är frågan hur får jag bort den störande ovi chatt funtionen som la till sig på skärmen?
Verktyg - Inställningar - Anpassa - Vänteläge - Tema, Vänteläge, sen väljer du Horisontellt Verktygsfält istället för OVI
Postad 15 October 2009 - 23:11
LeBalk
-
LeBalk
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
När jag ska uppdatera telefonen så står det att jag har den senaste programvaran, trots att det är den näst senaste??? Någon mer som har samma problem? Har tre, kan det vara dem det beror på?
/Balk
Postad 17 October 2009 - 14:24
jeb09
-
jeb09
-
Rookie
-
5 inlägg
Någon annan än jag som tycker slidern börjar glappa lite för mkt?
Ska prova det där med att skruva ut t6-skruvarna lite grann för att justera slidern. Läste någon annan som hade satt i tejp för att få en stabilare slider. Någon som testat detta?
Postad 17 October 2009 - 15:56
Bure719
-
Bure719
-
Amatör
-
-
60 inlägg
Någon annan än jag som tycker slidern börjar glappa lite för mkt?
Ska prova det där med att skruva ut t6-skruvarna lite grann för att justera slidern. Läste någon annan som hade satt i tejp för att få en stabilare slider. Någon som testat detta?
Stod inte ut med allt glapp så jag lämnade tillbaka telefonen. Jag justerade skruvarna men de hjälpte inte alls. Synd för de är en riktigt bra telefon annars...
Postad 21 October 2009 - 22:27
Cobolten
-
Cobolten
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Hur står sig ljudkvalitén i dom yttre högtalarna mot exempelvis N95 8GB? ibland är det ju trevligt att kunna poppa lite
Postad 21 October 2009 - 23:57
jeb09
-
jeb09
-
Rookie
-
5 inlägg
Hur står sig ljudkvalitén i dom yttre högtalarna mot exempelvis N95 8GB? ibland är det ju trevligt att kunna poppa lite 
Något sämre. Men inte betydande.
Postad 22 October 2009 - 08:03
Micke prylgalen
-
Micke prylgalen
-
Forumräv
-
-
538 inlägg
Stod inte ut med allt glapp så jag lämnade tillbaka telefonen.
Jag justerade skruvarna men de hjälpte inte alls. Synd för de är en riktigt bra telefon annars...
Vågade inte använda min efter jag haft den på "lagning". Jag fick ju damm inne i displayen och knappsatsen var trögare än på andra n86:or jag fingrat på. Lite dålig respons i knappar m.m. Var av med den i 2 veckor och när jag hämtade ut den så stod det bara "Display rengjord, programvara uppdaterad" Jaha, tänkte jag. Det är ju bara en tidsfråga då innan det blir damm i den igen och skall man hålla på och skicka sin splitter nya telefon till service hela tiden så dom kan blåsa lite i displayen. Skall jag lägga den hemma i en påse med vaccum så den inte kan utsättas för verkligheten eller vad är tanken
Postad 22 October 2009 - 09:21
Cobolten
-
Cobolten
-
Wannabe
-
-
41 inlägg
Något sämre. Men inte betydande.
Okej, men då ligger N86 högtalarna ganska bra till generellt sett vid jämförelse med andra mobiler?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|