Någon här som har jämfört dessa två lg modeller? Vet att den ena är full-hd men inte den andra men hur nära står de sig varandra bildmässigt?
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 28 augusti 2009 - 22:36
Någon här som har jämfört dessa två lg modeller? Vet att den ena är full-hd men inte den andra men hur nära står de sig varandra bildmässigt?
Postad 28 augusti 2009 - 23:20
Det har varit intressant att läsa denna tråd. Är nu sedan i torsdags ägare till en PS3000. Hade innan en 42PC1R från 2006. Har tittat på en hel del apparater, tex Samsung LCD i 650,750 serien samt LED-TV. Jag har även kollat in Panasonic och Samsung plasma. PS3000 har sämre svärta än LCD:n och Panasonic plasma men för 9995:- måste jag säga att denna TV är riktigt bra, även med SD TV från canal digital. Det är ca 3-4000:- upp till 50 tum Panasonic plasma om man skall ha nåt bättre och minst 6000:- till Samsung LCD om man inte skall köra gråimport. Jag får mycket blu-ray film för 6000:- till priset av lite sämre svärta.
Eftersom 42PC1R led av ghosting så tycker jag PS3000 är ett fall framåt men det har väl lite med att göra vad man är van vid. Har så här långt sett betydligt mindre ghosting än på min förra plasma, nästan inget alls.
En del har klagat på ljudet, jag kör ju inte den inbyggda mottagaren men med min satellitbox är ljudet fullt tillräckligt som jag tycker.
50 härliga tum för 10 papp!
Jag är jättenöjd

/Bubba
Postad 29 augusti 2009 - 10:51
Köpte min på Komplett.se och du kan välja svenska menyer på den.
Kollar du exempelvis på dustinhomes sida, står det att PS3000 modellen har engelsk meny och manual. Men det kanske går utan problem att byta menysystem till svenska ändå?
Ni som har denna tv uppsatt på väggen. Vad har ni för väggfäste? Är det tajt och trångt med kablarna. Går det bra med ett standard väggfäste med 30-40 mm avstånd till vägg?
Postad 29 augusti 2009 - 19:18
För övrigt så är menyerna på svenska !!
Postad 01 september 2009 - 21:48

Postad 02 september 2009 - 06:30
Jag har denna tv uppsatt med Biltemas fäste. Det är lite tight för Hdmi kablarna , men det går precis. Funkar kanon.Kollar du exempelvis på dustinhomes sida, står det att PS3000 modellen har engelsk meny och manual. Men det kanske går utan problem att byta menysystem till svenska ändå?
Ni som har denna tv uppsatt på väggen. Vad har ni för väggfäste? Är det tajt och trångt med kablarna. Går det bra med ett standard väggfäste med 30-40 mm avstånd till vägg?
Postad 14 september 2009 - 22:50
Funderar lite på detta fäste men det är bara upp till 46" http://www.clasohlso...px?id=134848874
SKulle det funka? PRiset var bra för ett roterbart!
Postad 16 september 2009 - 19:39
Finns det någon annan väg in?
/Mathias
Postad 21 september 2009 - 22:56
Vad kan det bero på? Klarar inte VGA den upplösning eller?
Postad 27 september 2009 - 16:38
Syftar inte på reflektioner utan på att bilden blir grådassig.
Postad 06 oktober 2009 - 13:27
Det var någon som frågade om detta tidigare men jag kan inte se att någon har svarat. Därför ställer jag samma fråga.
För de som inte vet vad input lag är kan titta på denna sidan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Input_lag
Postad 08 oktober 2009 - 13:11
Visst kan jag köra 1920*1080@60 från datorn, men i stort sett allt material jag ser på är i 50 lr 24Hz och då får man ju en viss ryckighet med 60Hz

Postad 22 oktober 2009 - 13:25
Jag kommer nog tyvärr att ha en del analoga signaler (fotboll ect), bor i lägenhet och är inte speciellt sugen på att lägga ett par hundra i månaden för att få samma kanaler som jag har nu fast digitalt... en sak hade ju varit om de vore i HD...
Hur som helst så blir ju all film antingen HD eller dvd och en hel del tvserier kommer att skickas in via HTPCn. Xbox360 bilr det oxå

Så någon som testat med analogar signaler? Jag sitter just nu på en 28 tums "tjocktv" så det är det jag har att jämföra med, jag förstår att det inte kommer att se fantastiskt ut men är det bra nog för att slötitta på någon gammal vännerrepris ?

Postad 23 oktober 2009 - 17:26
Jag hade satsat på Samsungen. Har snart lyckats reklamera min LG PG6000 plasma. Den är ganska ok förutom den sjukt jobbiga ghostingen och de tillfälliga inbränningarna. Tror nog det har blivit bättre eftersom det gått ett år, men då jag hört om folk som haft problem med samma saker på S8000 så.. Problemet existerar alltså fortfarande, även om det kanske blivit bättre. Sen beror det på hur kräsen du är. Själv är jag underbart glad att jag nu slipper min tv och kan handla nytt. Men som sagt. Allt handlar om vad Du tycker är bra och vad Du har för krav.Funderar på den här eller möjligtvis samsung PS50B530. Några kommentarer om vilken som är bäst?
Jag kommer nog tyvärr att ha en del analoga signaler (fotboll ect), bor i lägenhet och är inte speciellt sugen på att lägga ett par hundra i månaden för att få samma kanaler som jag har nu fast digitalt... en sak hade ju varit om de vore i HD...
Hur som helst så blir ju all film antingen HD eller dvd och en hel del tvserier kommer att skickas in via HTPCn. Xbox360 bilr det oxå
Så någon som testat med analogar signaler? Jag sitter just nu på en 28 tums "tjocktv" så det är det jag har att jämföra med, jag förstår att det inte kommer att se fantastiskt ut men är det bra nog för att slötitta på någon gammal vännerrepris ?
Tyvärr så kommer nog din bild bli ganska lidande vad du än väljer eftersom du är fast med analoga signaler. Men som sagt. Samsung har tex inom lcd-segmentet närmaste ett lotteri gällande sina paneler om man får en bra eller dålig. Och när det gäller plasma är de inte bäst, men bra mycket bättre än LG iaf. Och det räcker långt. Mycket långt.
Om inte annat så är det ju mycket tv för pengarna på LGn. Men jag hade nog köpt en Samsung any day of the week. Kommer inte ge LG fler chanser i plasma segmentet. LG måste ta sig i kragen gällande dessa problem och gällande svärtan.. först då kan Jag bli intresserad. Dock äger jag en mycket kompetent LG TFT-skärm som är helt underbar och som jag är supernöjd med, men det är en annan historia.

Redigerat av twebbas, 23 oktober 2009 - 17:28.
Postad 24 oktober 2009 - 08:47
Men vilka ynkliga skruv de följde med som man ska fästa väggfästen med....ja ja bara hoppas dom håller. På min gamla plasma så var det 4 rejäla skruv..
/abel48
Postad 26 oktober 2009 - 14:39
Postad 26 oktober 2009 - 22:58
Har försökt hitta bra inställningar till LG 50PS3000. HIttade något i ett annat forum som jag testade men jag kände att jag fick modifiera lite för att det skulle passa mig. Här är vad jag kommit fram till men det går säkert att fila på lite till.
Mode: Expert 2
Kontrast 90
Ljus 30
H-Skärpa 54
V-Skärpa 54
Färg 50
Färgton 0
- - - - - - - - - - - - - -
Dyn kontrast Off
Brusreducering Mellan
Gamma Hög
Svartnivå Låg
Filmläge AV (jag kan ej välja här)
Färgstd HD (jag kan ej välja här)
Färgskala Bred (jag kan ej välja här)
Kantförbättring På
Vitbalans Kall
Mönster Yttre
Röd förstärkning 4
Grön Förstärkning 0
Blå Förstärkning -48
Röd Offset 29
Grön Offset 26
Blå Offset 30
Testa gärna och säg vad ni tycker. OBS! TV'n väljer olika inställningar beroende på vilken HDMI-ingång som är vald. Om man vill ha samma på alla ingångarna måste man ställa in parametrarna på en efter en ingång.
/Mats
Postad 27 oktober 2009 - 09:35
Profil: Ekspert1
Kontrast 67
Lys 50
H-skarphed 50
V-skarphed 50
Farve: 50
Farvetone: 0
Dynamisk kontrast Fra
Støjreduktion Fra
Gamma Mellem
Sort niveau Høj
Film-tilstand Til / Fra
Farveområde Standard
Kantforbedring Fra
Vet inte om de kan appliceras rakt över till PS3000 dock.
Postad 27 oktober 2009 - 09:52
Hej
Har försökt hitta bra inställningar till LG 50PS3000. HIttade något i ett annat forum som jag testade men jag kände att jag fick modifiera lite för att det skulle passa mig. Här är vad jag kommit fram till men det går säkert att fila på lite till.
Mode: Expert 2
Kontrast 90
Ljus 30
H-Skärpa 54
V-Skärpa 54
Färg 50
Färgton 0
- - - - - - - - - - - - - -
Dyn kontrast Off
Brusreducering Mellan
Gamma Hög
Svartnivå Låg
Filmläge AV (jag kan ej välja här)
Färgstd HD (jag kan ej välja här)
Färgskala Bred (jag kan ej välja här)
Kantförbättring På
Vitbalans Kall
Mönster Yttre
Röd förstärkning 4
Grön Förstärkning 0
Blå Förstärkning -48
Röd Offset 29
Grön Offset 26
Blå Offset 30
Testa gärna och säg vad ni tycker. OBS! TV'n väljer olika inställningar beroende på vilken HDMI-ingång som är vald. Om man vill ha samma på alla ingångarna måste man ställa in parametrarna på en efter en ingång.
/Mats
Inte alls bra inställningar IMHO. 90 i kontrast!? Brusreducering och kantförbättring på - but why? Vitbalans kall ger väl en blåaktig bild, sen drar du ner blått för att kompensera?
Jaja, var och en för sitt tycke och smak, men när jag kalibrera med DVE blev inget bra med värden i närheten av dina.
Redigerat av bran, 27 oktober 2009 - 09:52.
Postad 27 oktober 2009 - 10:56
Jag kör nu med dessa (snott från AVS-forumet)
Contrast: 90
Brightness: 30
H-sharpness 52
V-sharpness 52
Colour: 50
Colourtone: 0
Dyn contrast OFF
noisereduction OFF
Gamma: Hígh
Black level Low
Colourstandard: SD
Colour area: Wide
Whitebalance: COLD
red gain: 4
green gain: 0
blue gain: -48
red offset: 34
green offset: 31
blue offset: 41
Tycker dock att bilden känns lite mörk med denna inställning.
Men de vore ju kul om flera postar sina inställningar här så man kan testa dom.
Och hur funkar spel läget som finns? är det inställt för o minska risken för inbränningar?
/Abel
Postad 28 oktober 2009 - 10:17
Överlag gillar jag teven så långt, körde Wolverine på bluray från min PS3 och efter att jag ändrat inställningar enligt ovan så blev det riktigt bra tycker jag. Den är ganska känslig för image retention (tillfälliga inbränningar) och man kan snabbt se spår efter tex. pausloggan från PS3 och även svaga ljus a fält efter textremsorna. Dock försvinner detta väldigt snabbt och nu är den ju helt ny så det blir ju bättre med tiden.
Ett par funderingar till er som har denna tv, finns det inget tvättprogram någonstans i menyerna, letade men lyckades inte hitta?
Och LG’s det här bildinställningsverktyget med lite olika testbilder osv. ska inte det finnas på PS3000? Läste i nått test på avforums att det skulle finnas även på de enklaste modellerna?
Sen tillsist, hur var det med servicemeny om man hade 3.37 versionen? Måste väl gå att komma åt den ändå på något sätt?
Postad 28 oktober 2009 - 10:35
Ang. servicemenyn så verkar det enda sättet att komma åt den, med en tv som har en nyare firmware, att beställa en speciell fjärrkontroll, http://www.findremot...ontrol-5665.htm . Läs mer här: http://www.avforums....g-50ps3000.html
Fick min PS3000 igår och testade inställningarna till PS8000 som jag hänvisade till här ovan och de funkade inte alls tycker jag. Vet inte om det är jag som har fel på ögonen men jag tyckte bilden blev väldigt grådaskig och gick man nära och tittade så liksom "kröp" det i bilden i de mörka partierna, inklusive i de svarta ränderna uppe och nere vilket säkert var en orsak till grådaskigheten, dessa krypningar syntes dock inte när man kom en bit ifrån teven. Ställde om till filmläget och drog ner ljus och kontrast lite och då försvann krypningarna och bilden såg bättre ut rent subjektivt. Antar att man få försöka sig på en kalibrering senare.
Överlag gillar jag teven så långt, körde Wolverine på bluray från min PS3 och efter att jag ändrat inställningar enligt ovan så blev det riktigt bra tycker jag. Den är ganska känslig för image retention (tillfälliga inbränningar) och man kan snabbt se spår efter tex. pausloggan från PS3 och även svaga ljus a fält efter textremsorna. Dock försvinner detta väldigt snabbt och nu är den ju helt ny så det blir ju bättre med tiden.
Ett par funderingar till er som har denna tv, finns det inget tvättprogram någonstans i menyerna, letade men lyckades inte hitta?
Och LG’s det här bildinställningsverktyget med lite olika testbilder osv. ska inte det finnas på PS3000? Läste i nått test på avforums att det skulle finnas även på de enklaste modellerna?
Sen tillsist, hur var det med servicemeny om man hade 3.37 versionen? Måste väl gå att komma åt den ändå på något sätt?
Redigerat av Tommy_76, 28 oktober 2009 - 10:46.
Postad 03 november 2009 - 22:33
Den gamla tv:n kördes pixelmappat i 1360x768 via ett ATI HD4870 helt smärtfritt - matar jag min PS3000 med 1920x1080 (oavsett refresh rate) så blir det en gedigen underscan, vi pratar om en decimeter sorgkant runt bilden.
...vad har jag missat?
Kör jag tv:n i säg 1360x768 så körs hela bildytan, lika med vanlig 1024:a....GAAAAH...
Postad 04 november 2009 - 06:15
Med ett gammalt 6600GT så overscannar det...
Samma fenomen med en bärbar burk som kör dvi ut (intelkort) - tvn rapporterar 1080p och det överscannar.
Men matar man tv:n med VGA, så rapporterar tv:n 1920x1080/60 Hz - och jag får helskärm - dock ser pixelmappat.nu inte bra ut...men bilden är tolerabel,
Vad i glödheta...?
/J
Postad 04 november 2009 - 08:05
Snabb update...kör man hdmi/dvi - så uppfattar tv:n signalen som 1080p (oavsett vad man kör för refresh rate), och med atikort (provat onboard HD3200 och externt HD4790) så underscannar eländet.
Med ett gammalt 6600GT så overscannar det...
Samma fenomen med en bärbar burk som kör dvi ut (intelkort) - tvn rapporterar 1080p och det överscannar.
Men matar man tv:n med VGA, så rapporterar tv:n 1920x1080/60 Hz - och jag får helskärm - dock ser pixelmappat.nu inte bra ut...men bilden är tolerabel,
Vad i glödheta...?
/J
Ställ in grafikkortet ordentligt...
In i CCC (googla, finns hur mkt frågor som helst) på CCC Overscan och ändra. Pixelmappat DVI/HDMI är inga probs whatsoever med denna TV.
Postad 04 november 2009 - 08:24
Ställ in grafikkortet ordentligt...
In i CCC (googla, finns hur mkt frågor som helst) på CCC Overscan och ändra. Pixelmappat DVI/HDMI är inga probs whatsoever med denna TV.
Nja, nog finns det en slider att pilla med för overscan, men det blir bara ännu värre, nog för att bilden sträcks ut i rutan, men pixelmappat blir det inte (man behöver inte ens titta på pixelmappat.nu för att avslöja det, räcker med att kika på bilden).
Problemet beror på att tv:n tolkar signalen på olika sätt - det är enda sambandet jag ser - kör man VGA så säger tv:n 1920x1080 och visar bilden korrekt (dock med visst moireemönster på pixelmappat.nu - men inte på långa vägar lika illa som med fipplad overscaninställning och hdmi), kör man HDMI så är det 1080P - det verkar trigga något i tv:n så fort den får 1920x1080 via hdmi..
Postad 04 november 2009 - 08:29
Postad 04 november 2009 - 08:47
Då får du ändra i TVns inställningar till "just scan" eller vad det heter, alltså inte 16:9. 16:9 inställt = overscan.
Way ahead...redan testat det med, det enda som får bilden att passa är zoomläget, men det blir inte pixelmappat.
Ni som sitter med 3000-modellen, det lär ju vara någon mer som sitter med en windowspc och matar burken med 1920x1080 via dvi eller hdmi?
Hilfe, bitte.

Redigerat av Unregistered35020, 04 november 2009 - 11:13.
Postad 04 november 2009 - 17:30
Ställde tv:n i "just scan" - och vevade på 1080/24p - och slidern för skalning lägger sig på minus något, drog upp den till noll, och voila' - äntligen som Fylking skulle sagt.
Igår när jag gjorde samma lika fick jag extrem overscan, och fick inte i närheten av pixelperfekt när bilden var rätt i rutan (man vevade i slidern på måfå), både med 3200 och 4870t.
Nu är det 100% enligt http://pixelmappat.nu
Laptopen ger fortfarande overscan, men inteldrivaren har ingen möjlighet att justera overscan...sicket ###### fippel...

Sjukt bra bild blir det på film, inte fullt så hett att surfa på, lcd är tveklöst vassare på den fronten.

/J
Postad 18 november 2009 - 19:30
Postad 28 november 2009 - 13:19
Och sen har jag sett att när bilden rör sig i sidled så hackar det, vet inte om det är tv eller bluray spelaren Lg 370. Jag bytte nämligen tv och spelare på samma gång. Detta gäller bluray film, syndes tydligt på Cliffhanger filmen.'
/anders
Postad 28 november 2009 - 20:08
Sen med inbränningar på denna så försvann det efter jag "körde" in tv´n....hade samma problem som dig med tillfälliga inbränningar men dessa försvann sedan...kört min tv nu över 1200 timmar och den visar inte några inbränningar längre.
Redigerat av Goyt, 28 november 2009 - 20:09.
Postad 15 december 2009 - 08:37
Jag har funderingar att köra
- DVD(HDMI)
-BOXER(Komponent)
- PC(Via VGA)
- XBOX360(HDMI)
Om man inte vill lägga sig på hutlösa priser när det gäller Plasma eller LCD. Skulle denna tv då funka bra till behoven ovan?
Tacksam för svar!
Postad 02 januari 2010 - 19:45
Var hittar jag tid räknaren på denna plasma.
Har nyare firmware så service menyn är blockad..
Mvh
Andy
Postad 02 januari 2010 - 20:53
Postad 20 januari 2010 - 22:42
Kan själv inte hitta ngt, för oss med den nyare FW...
Postad 26 februari 2010 - 09:36
Postad 26 februari 2010 - 10:09
Problem vet jag inte, men tillfälliga inbränningar existerar, helt klart. Har väl haft min i 4-5 månader nu.Ni som haft denna TV ett tag, hur är det med inbränningar när den använts några månader? Fortfarande ett problem?
Postad 26 februari 2010 - 10:21
Om typ ungarna kollar på Disneychannel med dess fläskiga mussepigg-logotype och jag sedan växlar till annat program - hänger musses öron kvar en längre stund då?
Eller är det bara sådant man ser om man letar efter det?
Postad 26 februari 2010 - 10:23
OK, tackar! Har aldrig haft en plasma så jag vet inte hur mycket detta stör, därav frågan.
Om typ ungarna kollar på Disneychannel med dess fläskiga mussepigg-logotype och jag sedan växlar till annat program - hänger musses öron kvar en längre stund då?
Eller är det bara sådant man ser om man letar efter det?
Nej, det hänger inte kvar. Skulle du byta till en helt svart bild skulle du nog se den en stund däremot.
Då stör jag mig isf mer på de ljusa fält som "hänger med" vid ex vit textning mot färgad bakgrund.
Totalt sett är jag dock väldigt nöjd med vad den här TVn presterar, och jag har svårt att se att du får en bättre för samma pris.
Redigerat av bran, 26 februari 2010 - 10:27.
Postad 09 maj 2010 - 21:27
Postad 11 maj 2010 - 19:31
alla kablar sitter i riktigt
har stängt av den 10-15 min men problemet kvarstår
tack på förhand
Bifogad fil(er)
Postad 28 maj 2010 - 20:04
Nu kom LG fram till att det var panelen det var fel på (dessa tillfälliga inbränningar är INTE okej enligt LG), så TV:n har precis skickats tillbaka till Dustin för kreditering. Dustin erbjöd mig en värdelös Samsung som ersättare, men jag krävde pengarna tillbaka istället. Jag får pengarna tillbaka under nästa vecka (hela summan exkl. frakt).
Jag betalade 5990kr för TV:n för ett år sedan, och nu kör ju Dustin ett erbjudande på 50PS3000 för 6990kr, och Komplett har ju 47LH3000 för 5990kr, så jag funderar på någon av dessa istället.
Har någon något att säga om mitt val?
För övrigt så vill jag tillägga att ni som har tillfälliga inbränningar helt klart ska kontakta LG, då det inte är okej för dom. Nu när jag läser denna tråd och ser att någon har påpekat samma problem med tillfälliga inbränningar på 50PS3000 så blir jag lite orolig. Är det kanske bäst att jag väljer 47LH3000 istället? Jag är inte speciellt kräsen när det gäller bild, men sitter och petar in 720p serier och filmer via datorn med XBMC och lirar på Xbox 360. Vissa helger står datorn igång med skrivbordet och Spotify för lätt åtkomst vid festande.

Den ska helt klart in på service för vertikala ränder (kallas möjligtvis något annat, men det var vad mina kollegor på Elgiganten kallade det). Ring LG direkt (inte återförsäljaren!) så får vi hoppas att det är Assist som tar hand om service hos dig. Jag fick nämligen på-platsen-service alla gånger av Assist (första gången var InfoCare, men dom hämtade och lämnade TV:n samma dag, vilket även det är klart godkänt).någon som kan veta vad som har hänt min sprillans nya LG 50PS3000 ?
alla kablar sitter i riktigt
har stängt av den 10-15 min men problemet kvarstår
tack på förhand
Postad 01 juni 2010 - 18:27
Den ska helt klart in på service för vertikala ränder (kallas möjligtvis något annat, men det var vad mina kollegor på Elgiganten kallade det). Ring LG direkt (inte återförsäljaren!) så får vi hoppas att det är Assist som tar hand om service hos dig. Jag fick nämligen på-platsen-service alla gånger av Assist (första gången var InfoCare, men dom hämtade och lämnade TV:n samma dag, vilket även det är klart godkänt).
Det var precis det jag gjorde med. Efter ett snack med Dustin som sa att problemet låg i LGs händer, så jag ringde upp LG som kom med två förslag . Det ena var att jag kunde skicka tillbaka tv och få en ny eller få pengarna tillbaka eftersom det inte hade gått 10 dagar ännu.. Det andra förslaget var att det skulle komma någon reparationskille hem till mig och fixa tv:n. Eftersom jag blev lite besviken på dustin så valde jag det andra alternativet. Nu väntar jag bara på att dom skall komma. tummen upp för LG
Jag kan se ibland att det blir av något slag av horisontella linjer när bilden skall uppdateras och detta händer ganska ofta också! Linjerna irriterar mycket. (se bild)
Men det är kanske bara just på min tv.
Ett minus med tv:n är att det bara är 50hz
Det där med tillfälliga inbränningar kan jag inte säga något om eftersom jag inte har hunnit testa den så mycket.
Bifogad fil(er)
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar