Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

"Swedish Statement" rigg för 3,3 miljoner!

255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 31 July 2009 - 12:24

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Men få områden är väl så drabbat av floskler som just HiFi. Så mycket myter som faktiskt är lätta och möjliga att enkelt motbevisa.

Tar några som exempel

Vinylspelare är bättre än CD spelare

CD spelare bättre än DVD spelare.

RÖR är bättre än transistorer.

Nätkablar har inverkan på ljudet.

Hur många som helst sådana här finns och folk seriöst tror och följer dessa undelriga myter.

Wizard's First rule:
People are stupid; given proper motivation, almost anyone will believe almost anything. Because people are stupid, they will believe a lie because they want to believe it's true, or because they are afraid it might be true. People’s heads are full of knowledge, facts, and beliefs, and most of it is false, yet they think it all true. People are stupid; they can only rarely tell the difference between a lie and the truth, and yet they are confident they can, and so are all the easier to fool.
—Chapter 36, p.397, U.S. hardcover edition

Stämmer bättre än vad man vill kännas vid på verkligheten också, inte bara i bokens värld.

Postad 31 July 2009 - 12:36

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Själv satsar jag på tävligen den som har mest när har dör vinner! :blink:

Jag kommer om dig, vänta bara.... ;)

Postad 31 July 2009 - 13:43

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

Finns Swedish statement uppställda någonstans så man kan lyssna?

Jag har en som köksradio och en i tvättstugan. :blink:

Postad 31 July 2009 - 13:53

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0

Men få områden är väl så drabbat av floskler som just HiFi. Så mycket myter som faktiskt är lätta och möjliga att enkelt motbevisa.

Tar några som exempel

Vinylspelare är bättre än CD spelare

CD spelare bättre än DVD spelare.

RÖR är bättre än transistorer.

Nätkablar har inverkan på ljudet.

Hur många som helst sådana här finns och folk seriöst tror och följer dessa undelriga myter.

Jag upplever det som att ordet "bättre" ofta missbrukas. Normalt bör det användas ur teknisk synvinkel.

När det gäller ovanstående myter är dock sunt förnuft bra att ha. Självklart blir inte t.ex en CD-spelare bättre än en DVD-spelare p.g.a att den enbart tar CD och ev SACD. Man får undersöka prestandan och kvaliteten.

Dock kan det inte uteslutas att CD-spelare A är bättre än DVD-spelare B men sedan kan DVD-spelare C vara bättre ifråga om prestanda än CD-spelare A.

Detsamma gäller den infekterade debatten om stereoförstärkare vs bioreceiver. Apparatens prestanda måste fastställas - dock är det vanligt med en annan myt, nämligen att en bioreceiver lika automatiskt är bättre p.g.a massproduktion. Inte heller det stämmer ju nödvändigtvis.

När det gäller LP kontra CD beror det på utgåvan. Är LPn bättre mastrad än CDn så är den ju bättre ifråga om kvalitet. Formatet blir inte bättre tekniskt men kan passa musiken bättre p.g.a högre kvalitet på utgåvorna.

Lösningen på mytproblematiken är kvalitativa testmetoder och att båda sidorna antar ett öppet förhållningssätt.

Det har blivit lugnare nuförtiden men tidigare har det varit mycket motbevisning - som väl är har det lugnat ner sig.

Postad 31 July 2009 - 15:35

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Jag tar också hellre variationen som är på skivorna,men skulle aldrig stå ut med en återgivning som snöar in på det dåliga på mina skivor,så man bara hör det. Om du är med på vad jag menar.
Att köpa en dyr anläggning som gör att musiken man lyssnar på låter skit,vad är det för mening med det?
Bara för vetskapen att Ojojoj va bra det låter om jag spelar en riktigt bra inspelning med klassisk musik jag INTE gillar så står jag ut med skrålet på musiken jag gillar eller? Tänker man så, ja då är man nog lite knäpp...

Problemet är att man inte kan ha kakan kvar och äta den. Det finns inga högtalare som båda fixar ljudet på dåliga skivor och låter bra skivor låta bra. Det man kan göra är att köpa så bra högtalare man kan få tag på och sen använda en EQ för minska ner problem med skivor, även om detta inte hjälper mot kompression och distortion.
Meningen är väl att få det så bra som möjligt och då bör man underlätta för dom bra skivorna. Man har ju inte en TV som ger samma bild på VHS och bluray, man använder så bra tv som möjligt och sen nyttjar scaler för få till bilden på dom filmerna med sämre bildkvalité. Det är i alla fall min åsikt. :blink:

Postad 31 July 2009 - 19:02

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Precis,som jag skrev så finns det inget som är bra på ALLT,inte vad jag vet om iaf.
Så alla anläggningar är en kompromiss åt det ena eller andra hållet i de allra flesta fall.
Personligen tycker jag min rigg är en bra kompromiss,den låter ganska förlåtande på Dödsmetal om det är normal kvalitet på inspelningen,riktigt kassa inspelingar låter kass det går inte o komma ifrån, o om man kör nåt lite bättre inspelat som tex infected mushroom så låter det klockers,iaf i MINA öron.

Exempel på skivor som låter dåligt:

Volbeat
Metallica,Death magnetic (sämsta nånsin?)
Ebba grön

O sånt som låter RIKTIGT bra:

Infected mushroom (finns det bättre?)
Dire straits
Reggae (Kalle baah,Bob marley)
Madonna
Destination goa

Det mesta annan musik hamnar nånstans mittemellan dåligt o bra,lite sådär lagom.. :blink:

Postad 31 July 2009 - 22:11

shifts
  • shifts
  • Veteran

• 1684 inlägg
  • 0
Det finns väl hur mycket dåligt inspelade reggae som helst. Skumt att nämna en hel genre som något som låter särdeles bra. Det visar kanske på lite olika preferenser om inte annat.

Postad 01 August 2009 - 01:18

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Precis,som jag skrev så finns det inget som är bra på ALLT,inte vad jag vet om iaf.
Så alla anläggningar är en kompromiss åt det ena eller andra hållet i de allra flesta fall.
Personligen tycker jag min rigg är en bra kompromiss,den låter ganska förlåtande på Dödsmetal om det är normal kvalitet på inspelningen,riktigt kassa inspelingar låter kass det går inte o komma ifrån, o om man kör nåt lite bättre inspelat som tex infected mushroom så låter det klockers,iaf i MINA öron.

Problemet är att alla dödsmetalskivor låter inte lika. Spelar jag Morbid angel, Deicide, Death, Dismember, etc etc, så kommer skivorna låta olika. Vissa är ljusa i toppen, vissa har fin topp och andra låter instängda. Så, om man väljer högtalare som är lite "mörka (dova) i toppen för försöka få till dom som är ljusa i toppen, så kommer dom som låter fint att bli sämre och dom som är instängda kommer låta ännu mer instängda. Inte ens dom som är ljusa i toppen blir så mycket bättre eftersom dom är ljusa på olika sätt. Sen så skapar många av dessa fel som högtalaren har (den färgningen den har) blandprodukter som ger ännu sämre ljud via dist.

Så kan man hålla på för alla delar i frekvensbandet och det man inser är att det är omöjligt att hitta en högtalare som har en ljudkaraktär som hjälper skivorna att låta bättre, snarare tvärtom. Hur mycket bättre tror du inte Infected mushroom, Dire straits mfl låter om högtalaren inte påverkar ljudet för mycket?

Jag hävdar nog att bästa sättet är att hitta en bra högtalare som inte distar lätt, som låter neutralt och sen använder en EQ för dom skivorna som har frekvensproblem. :)

Postad 01 August 2009 - 15:01

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Jag vet att reggae kan ha dåliga inspelningar,men hemma hos mig låter iaf Kalle baah och Bob marley bra.
Bob marley har väl lite dålig dynamik om man ska va petig,det är ganska hög inspelningsvolym så ...
ÄÄh ni fattar va jag menar.

Visst är det så att Dödsmetal låter olika på olika skivor,det beror ju på hur det är mixat.
Bandet ifråga vill ju ha ett speciellt sound,om alla lät exakt lika så vore det bra tråkigt.
Vissa skivor låter ju skrikigt direkt när man ska dra på lite,det är ju framförallt då det märks om inspelningen håller.
Sen vissa skivor kan man ju spela vansinnigt högt utan att det skär sig.

Deicides lite äldre alster som tex once upon the cross går inte spela speciellt högt på innan det skär sig + att dynamiken är ganska obefintlig,men det är en riktigt bra skiva musikmässigt sett.
Samma sak med Volbeat,bra musik men ljudet är rent ut sagt kass på deras skivor.

Jag har ju inbyggd Eq i min Driverack,den har man fått peta lite på för att få till det som jag vill ha det.
Kan ju även justera branthet i filtret o sånt.

Minns när jag höll på o justera Eq:n i början,man lyssnade på samma låt hela tiden sen när den låten lät riktigt bra,så bytte man skiva o då lät inte den musiken nåt bra.. Va sur man blev!
Nu har jag lyckats hitta en inställning som passar det mesta utom det allra skrikigaste,en gyllene medelväg typ.

Jag har lyssnat på Kalle baah och dire straits,infected samt Kataklysm på Klipsch Rf 82,63 och Focal chorus 836 v,och det var en stor besvikelse,speciellt Klipschen. Focal låter i mina öron bättre,men inget jag skulle köpa i nuläget iaf.

Postad 01 August 2009 - 15:21

SeG
  • SeG
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
mr-välljud, jag har hört att det är Jay-z som har den dyrast arbandsuret i världen. Den ska ha kostat runt 5-6 milj dollar.

Postad 01 August 2009 - 19:06

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

mr-välljud, jag har hört att det är Jay-z som har den dyrast arbandsuret i världen. Den ska ha kostat runt 5-6 milj dollar.

Då drabbar det ju ingen fattig iaf. :)

Postad 01 August 2009 - 19:07

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

• 2585 inlägg
  • 0

Tror inte den går någe bättre än en från LIDL för en 100 kr .
*L* Fast jag skulle inte tacka ner till en fin klocka *L* Typ en Bretling eller liknande .

Redigerat av Unregistered9d8a0d93, 01 August 2009 - 19:08.

Postad 01 August 2009 - 21:42

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Det är lit smaklöst nouveau riche över att hänga på sig överdådiga smycken, klockor och tatueringar. Typ Rap-stjärna från slummen med gigantiskt ego och taskig självkänsla (eller Zlatan). :(
Men om man har råd och njuter av det så varför inte. ;)

Postad 02 August 2009 - 02:05

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det är lit smaklöst nouveau riche över att hänga på sig överdådiga smycken, klockor och tatueringar. Typ Rap-stjärna från slummen med gigantiskt ego och taskig självkänsla (eller Zlatan). :(
Men om man har råd och njuter av det så varför inte. ;)

Fast här slänger TILL OCH MED JAG in en liten brasklapp... Skiter i Blattan. Han spelar fotboll. Och är en diva utan like.
Men fråga honom om han hade lagt ut lika mycket tid och pengar som DU för ett "tvrum", utan att vara sponsrad..
Förmodligen inte.. Inte många som skulle göra.. Intresse och prioriteringar är nyckelordet...

Postad 02 August 2009 - 08:21

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Jag skall fråga honom nästa gång vi träffas. :(

Postad 02 August 2009 - 14:07

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Jag har inte fel.

Vi pratar inte om signaler, utan om vad vi hör, det är samma sak som vad vi uppfattar. Du påstod: "Örat uppfattar inte själva ljudet olika hos olika individer, det är bara förmåga eller oförmåga att höra inom ett frekvensspann som skilljer." Vilket är ren gallimattias, eftersom örat inte tolkar någonting.

Visa vad som är felaktigt i det jag skriver?

MVH
/Chuck

Har du en hörselskada så sitter inte den i hjärnan.
I det du qoutade skrev jag inget sådant. Oavsett om du skall märka ord förändrar det inte faktum.

Jag har som sagt lyssnat till en rigg av denna klass och jag hade ställt den i samma värde som ett hus för min egen del.

MVH
Jimmy

Postad 02 August 2009 - 14:44

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

I det du qoutade skrev jag inget sådant. Oavsett om du skall märka ord förändrar det inte faktum.

Jag har som sagt lyssnat till en rigg av denna klass och jag hade ställt den i samma värde som ett hus för min egen del.

MVH
Jimmy

På vintern tror jag du värderar ett hus högre. Men om du ställer ett Swedish Statement i ett tält och spelar på kanske det blir varmt och mysigt ändå. Men lite svårt att sova.

Postad 02 August 2009 - 15:20

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Skulle vara väldigt intressant o lyssna på en sådan rigg,det må jag säga.

Dyraste jag lyssnat på var nåt dom hade på Hifihuset för ett gäng år sen,minns dock inte vad det var för nåt men kostade runt 400 000 ungefär.

Jag hade med mig en Cannibal corpse skiva och det lät total pannkaka,riktigt dåligt.
Det enda som lät bra var deras skiva med specialinspelad pling plong musik och enstaka trumpetstötar.
Kan inte finnas en människa i världen som tycker den musiken är bra och menar det.

Och avgrundsdjupa orgeltoner,vad är det för nöje med det?

Postad 02 August 2009 - 16:20

Chuck
  • Chuck
  • Veteran

• 2498 inlägg
  • 0

MVH
Jimmy

Jag vet inte riktigt vad u pratar om, jag tolkade dig som att givet att två personer saknar hörselnedsättning så kommer samma insignal (vibrationerna i luften från tex ett högtalarsystem) ge samma upplevelse/tolkning av den fysiska händelsen. Det anser jag vara felaktigt.

MVH
/Chuck

Postad 02 August 2009 - 18:21

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Om något är värt priset eller ej är svårt att komma överens om. Vissa kanske har så mycket pengar att dom inte bryr sig och kollar upp saker utan köper det dyraste och snyggaste dom hittar. För dom är pris, märke och utseende dom viktigaste faktorerna för köpet.
För en annan så som inte är gjord av pengar så sätter jag ljudet över pris, märke och utseende. Visst låter TAD reference one bra, men jag anser mig kunna få bättre ljud för 1/10 del av priset. Visste det är inte samma prestige som äga en TAD reference one, men det överlev er jag.

Hurvida Swedish statement låter bra eller ej, har jag ingen som helst aning om. Men det kommer aldrig vara prisvärt i mina ögon och öron, för jag har hört vad man kan göra med mycket mindre pengar som ger desto mer välljud så det kan aldrig vara prisvärt i mina ögon.

Postad 02 August 2009 - 21:56

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Hmmm ... Förstår att man kanske kan tycka att det inte är prisvärt,men att man kan få jättemkt BÄTTRE ljud för en bråkdel av det priset,låter lite skumt.

Tad reference one ska ju vara väldigt bra,har inte hört den så kan inte säga nåt om det själv men att säga att man kan få mkt bättre högtalare än den för 1/10 av priset.... Vad är det för högtalare isåafall som är bättre än en av världens bästa högtalare (som dom säger) för så mycket mindre pengar?
Är det Ino audio du syftar på då eller?
För marknadsföringen av dom säger ju att dom ska prestera som 10 ggr så dyra högtalare,eller bättre.

Det tror jag inte på förrän jag hört det med egna öron.

Postad 02 August 2009 - 22:02

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Du får väl åka på en demo då :)

Postad 02 August 2009 - 22:11

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Problemet är att jag inte känner till nån som har ino,och Ingvar eller va han heter som tillverkar dom lär väl ha en väntelista som inte är av denna värld om hans högtalare håller vad dom lovar. Sen ska man ju ha 10 ggr så dyra högtalare o jämföra med också,annars är det ju ingen vits o lyssna egentligen. Och helst då i samma rum,och hur lätt är det att hitta nån som har ett rejält inosystem OCH har en till anläggning i samma rum för 10 ggr pengarna så man kan jämföra?

Postad 03 August 2009 - 01:32

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Hmmm ... Förstår att man kanske kan tycka att det inte är prisvärt,men att man kan få jättemkt BÄTTRE ljud för en bråkdel av det priset,låter lite skumt.

Tad reference one ska ju vara väldigt bra,har inte hört den så kan inte säga nåt om det själv men att säga att man kan få mkt bättre högtalare än den för 1/10 av priset.... Vad är det för högtalare isåafall som är bättre än en av världens bästa högtalare (som dom säger) för så mycket mindre pengar?
För marknadsföringen av dom säger ju att dom ska prestera som 10 ggr så dyra högtalare,eller bättre.

Det behöver inte handla om Ino utan det finns fler bra märken. Men om vi jämför med klockor igen, så är det ingen som motsäger att man inte får bättre prestanda (mer korrekt tid) med en svindyr klocka mot en billig. Men med hifi så verkar det vara svårt för många att inse det är rätt så lika. Att priset inte betyder att något måste vara bättre.

Så TAD Reference är helt klart en bra högtalare, men jag tycker inte den är bättre än t ex Ino's pi60s. Jag tror även Respons grand kan vara i samma klass men mycket billigare. Så visst, det är mer prestige att ha en TAD reference one, men det säger inte att det är det bästa som finns på marknaden. :)

Postad 03 August 2009 - 08:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

är priset något som avgör prestandan ?!

Det behöver inte handla om Ino utan det finns fler bra märken. Men om vi jämför med klockor igen, så är det ingen som motsäger att man inte får bättre prestanda (mer korrekt tid) med en svindyr klocka mot en billig. Men med hifi så verkar det vara svårt för många att inse det är rätt så lika. Att priset inte betyder att något måste vara bättre.

Så TAD Reference är helt klart en bra högtalare, men jag tycker inte den är bättre än t ex Ino's pi60s. Jag tror även Respons grand kan vara i samma klass men mycket billigare. Så visst, det är mer prestige att ha en TAD reference one, men det säger inte att det är det bästa som finns på marknaden. :)

bra skrivet, håller med till 110% ;)

Postad 03 August 2009 - 10:41

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
Det är en del pengar och har man överflöd så visst varför inte. Jag vet inte om någoin av er såg High chaparall när Fabio var med. Han hade ju en fet rigg närmare 2 miljoner tror jag att det var och han lär ju knappast åkt runt och provlyssnat mycket först. Dessutom trängde han in allt i ett ganska litet rum som endast bestod av hans högtalare och förstärkare. Tror inte att det lät något bättre än vad det gör i svenssons vardagsrum.
Hela charmen med detta intresset är ju att först åka runt och lyssna på allt och lite till i en viss prisklass och sedan bestämma sig. Därefter har man ju oändligt med möjligheter för att försöka fixa till akustiken i rummet och placera högtalarna så att dom presterar så bra som möjligt. Det är vad jag tycker är kul iaf.

Postad 03 August 2009 - 10:52

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
Sry dubbelpost...

Redigerat av Unregisteredefd85ed3, 03 August 2009 - 11:20.

Postad 03 August 2009 - 11:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
haha, dubbelpost med 11 minuters mellanrum.. :)

skills ! ;)

Postad 03 August 2009 - 11:19

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
haha, sorry för det. Mitt internet jäklas lite med mig. :)

Postad 03 August 2009 - 15:48

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Priset bestämmer väl inte prestandan,men jag tycker det låter iaf lite konstigt med en högtalare där minst 500 000 kr är prestige. Då är ju ett par såna högtalare värre än Bmw och merca i prestige isåfall.
För om man jämför en bmw och en volvo tex så ÄR det skillnad på dessa märken,Bmw:n har bättre väghållning,bättre respons från motorn och känns mer gedigen.
Nånting måste det vara man betalar för,mer än bara prestige.

Men En bmw är dyr ja,och det är prestige och man betalar en hel del för märket,ja men det är en bättre bil än tex en V 70 det går inte komma ifrån. Om man nu jämför med tex bmw:s 5 serie.

Reference one är svinigt dyr,och jag tror inte den gör skäl för det priset, MEN jag har faktiskt ett uns svårt o tro att så mkt billigare högtalare är BÄTTRE iaf.
Och jag kommer tvivla på det tills jag hört bägge högtalarna i samma rum,vilket antagligen aldrig kommer hända.

Postad 03 August 2009 - 18:00

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Visst låter TAD reference one bra, men jag anser mig kunna få bättre ljud för 1/10 del av priset

Hmm , har du lyssnat på dessa skapelser ? Jag har det ialf och de slår då allt jag hört .

Postad 03 August 2009 - 18:19

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Exempel på skivor som låter dåligt:

Volbeat
Metallica,Death magnetic (sämsta nånsin?)
Ebba grön

O sånt som låter RIKTIGT bra:

Infected mushroom (finns det bättre?)
Dire straits
Reggae (Kalle baah,Bob marley)
Madonna
Destination goa

Det mesta annan musik hamnar nånstans mittemellan dåligt o bra,lite sådär lagom.. ^_^

Jag kör Volbeat på min rigg med KEF XQ1 och S.A.T Amplifix kopplat till en Popcorn Hour A-100.
Det låter förträffligt.

Postad 03 August 2009 - 19:30

Unregisteredd9addaf4
  • Unregisteredd9addaf4
  • Forumräv

• 980 inlägg
  • 0
Det var underligt att du får bra ljud på Volbeat,för iaf på guitar gangsters and cadillac blood så är det väldans dåligt ljud. Det ska kanske vara lite skitigt sound på den,men den passar inge bra i min rigg iaf.
Låter även dåligt i bilen,i hörlurar, ja överallt jag provat.
Det är nåt knepigt skrän skrål ljud på den skivan som jag inte kan med.
Mkt synd då skivan i övrigt är mkt bra.

Superduke:

Då måste jag fråga dig om du även hört ino audio och om du isåfall anser Ino vara bättre?
Man börjar nästan tröttna på allt tjat om Ino audio att det är typ världens bästa högtalare oavsett vad man jämför med. Jag tror som sagt inte på det förrän jag hört det själv.

Sen är ju smaken som baken,dom som gillar ino har väl hittat sin nisch,för alla högtalare färgar ljudet och alla rum har resonanser. Skrev det pga att inos gillare hävdar att dom är neutrala,vilket ingen högtalare är. inte 100%.

Postad 03 August 2009 - 19:56

Superduke
  • Superduke
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Superduke:

Då måste jag fråga dig om du även hört ino audio och om du isåfall anser Ino vara bättre?

Vet inte om du missförstog mig ..eller om jag quota lite konstigt ...
Jag menar hur han jag quota anser att kan få bättre ljud för 10% av pengen när TAD ref högtalare låter så fantastiskt som dom gör...

Sen så ser jag nu att killen i fråga är en Inoist hehe , så typiskt .

Såg detta

Så TAD Reference är helt klart en bra högtalare, men jag tycker inte den är bättre än t ex Ino's pi60s.

Höll på falla av stolen av all asgarv , vilken Kille han borde bli stand up "eller kanske är ^_^ "

Volbeat skivan är lite skum den låter rätt bra men man stör sig på nått "skrän" ljud som du skrev :(

Visst har jag lyssnat på Ino , inge fel på dem men inget extra heller .. Medelburk med tanke på deras pris och utseende som är i 3ans träslöjdeklass nivå :D

Redigerat av Superduke, 03 August 2009 - 20:04.

Postad 03 August 2009 - 19:56

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Det var underligt att du får bra ljud på Volbeat,för iaf på guitar gangsters and cadillac blood så är det väldans dåligt ljud. Det ska kanske vara lite skitigt sound på den,men den passar inge bra i min rigg iaf.
Låter även dåligt i bilen,i hörlurar, ja överallt jag provat.
Det är nåt knepigt skrän skrål ljud på den skivan som jag inte kan med.
Mkt synd då skivan i övrigt är mkt bra.

Superduke:

Man börjar nästan tröttna på allt tjat om Ino audio att det är typ världens bästa högtalare oavsett vad man jämför med. Jag tror som sagt inte på det förrän jag hört det själv.

Sen är ju smaken som baken,dom som gillar ino har väl hittat sin nisch,för alla högtalare färgar ljudet och alla rum har resonanser. Skrev det pga att inos gillare hävdar att dom är neutrala,vilket ingen högtalare är. inte 100%.

Du är inte den enda som tröttnat. Det är en sak att gilla sina högtalare eller ett visst märke, men att Alltid påstå att de är oslagbara och att de är neutrala medans alla andra högtalare färgar ljudet är inte bara Felaktigt utan även direkt tröttsamt att behöva läsa gång på gång på gång. Men jag måste erkänna att när jag läste "Så TAD Reference är helt klart en bra högtalare, men jag tycker inte den är bättre än t ex Ino's pi60s." så fick jag mig ett gott skratt. Det är som folk som sitter med en Skoda (inget illa om Skoda, det är bara ett exempel) och på fullaste allvar tror att det är världens bästa bil alla kategorier.

Har man pengar, så ser jag absolut inget fel i att lägga 3 miljoner på en ljudanläggning. När man är uppe i dessa summor så handlar det inte bara om att hitta bra ljud för så lite pengar som möjligt. För om det kostar 2 eller 3 miljoner är sak samma, det kan vara värt de där sista slantarna för att få tex. rätt design även om ljudkvalitén inte ökar med den där sista miljonen. Jag skulle gärna lyssna på Swedish Statement anläggningen.

Postad 03 August 2009 - 21:00

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Priset bestämmer väl inte prestandan,men jag tycker det låter iaf lite konstigt med en högtalare där minst 500 000 kr är prestige. Då är ju ett par såna högtalare värre än Bmw och merca i prestige isåfall.
För om man jämför en bmw och en volvo tex så ÄR det skillnad på dessa märken,Bmw:n har bättre väghållning,bättre respons från motorn och känns mer gedigen.

Men En bmw är dyr ja,och det är prestige och man betalar en hel del för märket,ja men det är en bättre bil än tex en V 70 det går inte komma ifrån. Om man nu jämför med tex bmw:s 5 serie.

Reference one är svinigt dyr,och jag tror inte den gör skäl för det priset, MEN jag har faktiskt ett uns svårt o tro att så mkt billigare högtalare är BÄTTRE iaf.
Och jag kommer tvivla på det tills jag hört bägge högtalarna i samma rum,vilket antagligen aldrig kommer hända.

En verklig historia från hifivärlden. The Lars är en svensk rörförstärkare som varit med på några mässor nog. Den kostar 140 000 kr. Men när den skulle lanseras i USA så tyckte distributören att den hamna i fel prisklass för att kunna marknadsföra den så helt plöstligt så kostar den 100,000 US dollar! Samma slutsteg, men marknadsanpassad för en viss kundkrets.

Hmm , har du lyssnat på dessa skapelser ? Jag har det ialf och de slår då allt jag hört .

Ja, vi lyssna på den förra veckan i 4-5 timmar. Låter rent och fint men som den var på Ultimate sound så var det inte det bästa jag hört. Men helt klart i toppen av det jag hört.

Postad 03 August 2009 - 21:06

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Såg detta Höll på falla av stolen av all asgarv , vilken Kille han borde bli stand up "eller kanske är ^_^ "

Volbeat skivan är lite skum den låter rätt bra men man stör sig på nått "skrän" ljud som du skrev :(

Visst har jag lyssnat på Ino , inge fel på dem men inget extra heller .. Medelburk med tanke på deras pris och utseende som är i 3ans träslöjdeklass nivå ;)

Ja, jag anser att pi60s är bättre än TAD reference one av det jag hört. Att du måste ta till massa negativa kommentarer om Ino befläckar bara dig själv. Många Ino burkar har minst lika fin finish som TADen, att det sen finns dom som väljer att spara in på det och måla dom själv är ju deras egna val. :D

Postad 03 August 2009 - 21:11

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Du är inte den enda som tröttnat. Det är en sak att gilla sina högtalare eller ett visst märke, men att Alltid påstå att de är oslagbara och att de är neutrala medans alla andra högtalare färgar ljudet är inte bara Felaktigt utan även direkt tröttsamt att behöva läsa gång på gång på gång. Men jag måste erkänna att när jag läste "Så TAD Reference är helt klart en bra högtalare, men jag tycker inte den är bättre än t ex Ino's pi60s." så fick jag mig ett gott skratt. Det är som folk som sitter med en Skoda (inget illa om Skoda, det är bara ett exempel) och på fullaste allvar tror att det är världens bästa bil alla kategorier.

Om man tycker det är det bästa man hört, ska man inte få säga det? Du håller Monitor audio PL-300 högre, jag anser dom är rätt dåliga. Smaken är olika.

Postad 03 August 2009 - 21:28

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0
Nu tycker jag vi lämnar Ino, TAD och alla andra märken och återgår till Swedish statement ^_^

Hur låter dessa jämfört mot vanliga Coltrane högtalarna?

Postad 03 August 2009 - 22:04

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Om man tycker det är det bästa man hört, ska man inte få säga det? Du håller Monitor audio PL-300 högre, jag anser dom är rätt dåliga. Smaken är olika.

Absolut, jag håller PL300 klart högre än pi60 annars hade jag ju givetvis köpt pi60. Jag skulle ju dock byta mina PL300 mot TAD ref one alla dagar i veckan.

Jag är övertygad om att du inte hört TAD och pi60s i samma rum och under samma förutsättningar. Men absolut, alla gillar inte ett korrekt, dynamiskt och distorsionsfritt ljud utan önskar lite mer färgning. Så det är helt OK om du föredrar pi60 över TAD, men att kalla dom lika bra eller bättre är ju tyvärr inget annat än lite löjligt. Det är inte ofta man ser någon påstå att de tycker att deras tex. Audiovector S3 är bäst i världen och den enda korrekta högtalaren i världen, men av någon anledning är det väldigt viktigt för just Ino ägare att försöka höja sina högtalare till skyarna. Det är den ökända Ino mentaliteten, manifestet blir lite som en bibel för vissa ägare (de extremt trångsynta personerna som syns/hörs mest på olika forum). Som tur är gäller det dock långt ifrån alla Ino ägare.

Jag är även övertygad om att du skulle få ett leende på läpparna om jag på fullaste allvar hade påstått att Volvo V70 2.0T spöar Ferrari Enzo på Nürburgring.

Angående design/finish så faller väl inte TAD mig 100% i smaken, men att Ino har minst lika bra design/finish? Snälla kära…. blind och döv? :( sorry, kunde inte låta bli.

Nu tycker jag vi lämnar Ino, TAD och alla andra märken och återgår till Swedish statement ^_^

Hur låter dessa jämfört mot vanliga Coltrane högtalarna?

Absolut. Finns de att provlyssna i Sverige? Orkar inte gå igenom hela tråden

Postad 03 August 2009 - 22:18

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Absolut, jag håller PL300 klart högre än pi60 annars hade jag ju givetvis köpt pi60. Jag skulle ju dock byta mina PL300 mot TAD ref one alla dagar i veckan.

Jag skulle också byta pi60s mot TAD reference one med, för att sen sälja och köpa ett av Ino större system och få massa pengar över. Personligen så anser jag Ino's pi60(s) och större system mer neutrala än TAD som även specar sin högtalare +-3dB mot pi60s +-1dB. Men som sagt, vissa föredrar lite färgning och ett dyrt märke. Jag föredrar pengar i fickan och ljudkvalite. Och har någon ett par TAD reference one som vill köra en shot-out mot Ino så går det nog att fixa ^_^

Men låt oss återgå till trådämnet, om någon vill fortsätta så starta en ny tråd. :(

Postad 03 August 2009 - 23:18

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0

Ja, vi lyssna på den förra veckan i 4-5 timmar. Låter rent och fint men som den var på Ultimate sound så var det inte det bästa jag hört. Men helt klart i toppen av det jag hört.

Vart finns dessa för avlyssning nu?
Vore kul att få en längre stund med dom .

Postad 03 August 2009 - 23:35

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Ino låter riktigt bra måste jag säga! Dock är det lite utanför min budget just nu. Men allt är en smak sak glöm inte det! Sedan gör rummet väldigt mycket!
Min rigg nu består av 100% DIY (högtalare) å det låter riktigt bra nu inte mycket kvar tills jag är helt nöjd! (Små saker bara)

På tal om TAD, för ni snackar väl om Pioneer va? För några år sen flyttade Pioneer sina lokaker till Borås ifrån Länna. Nu finns det bara ett litet kontor kvar i Länna (dock ett lyssnings rum kvar ^_^ ) När flytten på gick så "försvann" ett par TAD högtalare :D Igen vet var de tog vägen måste vara nån lycklig jävel som sitter på dessa nu :( Helt sjukt att det bara försvann! Kanske är dags att städa förrådet det kanske står några TAD:ar där inne ;)

Redigerat av Timpolanen, 03 August 2009 - 23:35.

Postad 04 August 2009 - 00:02

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Vart finns dessa för avlyssning nu?
Vore kul att få en längre stund med dom .

Ultimate sound i Vimmerby. Kan verkligen rek en resa, väldigt trevlig personal när vi var där.

Postad 04 August 2009 - 00:04

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

lite felaktig jämförelse ^_^

Se det snarare som en tävlingsbil bil vs en Ferrari, ferrarin kan vara mycket dyrare (om det är "rätt" modell) men behöver inte ha i närheten av samma prestanda, för det är ju en "stil" man betalar för... :(

Postad 04 August 2009 - 07:56

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

Jag skulle också byta pi60s mot TAD reference one med, för att sen sälja och köpa ett av Ino större system och få massa pengar över. Personligen så anser jag Ino's pi60(s) och större system mer neutrala än TAD som även specar sin högtalare +-3dB mot pi60s +-1dB. Men som sagt, vissa föredrar lite färgning och ett dyrt märke. Jag föredrar pengar i fickan och ljudkvalite. Och har någon ett par TAD reference one som vill köra en shot-out mot Ino så går det nog att fixa ^_^

Men låt oss återgå till trådämnet, om någon vill fortsätta så starta en ny tråd. :(

Är de uppmätta på samma sätt? Med väldigt stor sannolikhet så är de inte det, då Öhman (Ino) mäter allt på annorlunda sätt för att få så bra specar som bara möjligt. Sen är ju bara frekvenskurvan en del i det hela.

Blir nog svårt att övertala en TAD ägare till att lägga ner tid på det :D Det är som att ha en Ferrari och jämföra den med en gammal standard Volvo 240, finns liksom ingen mening.

Postad 04 August 2009 - 08:00

Unregisteredffae06bb
  • Unregisteredffae06bb
  • Forumräv

• 564 inlägg
  • 0

lite felaktig jämförelse ^_^

Se det snarare som en tävlingsbil bil vs en Ferrari, ferrarin kan vara mycket dyrare (om det är "rätt" modell) men behöver inte ha i närheten av samma prestanda, för det är ju en "stil" man betalar för... :(

Om Corpsegrindern jämförelse var lite felaktig så är din din jämförelse Väldigt felaktig (om man inte lever i en Ino bubbla) :D

Postad 04 August 2009 - 09:26

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Om Corpsegrindern jämförelse var lite felaktig så är din din jämförelse Väldigt felaktig (om man inte lever i en Ino bubbla) ;)

Så du menar att pi60s är som en gamal volvo rent prestandamässigt jämförelse mässigt mot TAD... ?! :(

ok.... aja det e ju din åsikt det, men jag tycker det är helt galet... ^_^

prismässigt så är det ju en "rätt" jämförelse som han gjorde, men jag tänker alltid utåfrån prestanda :D

Dessutom så lever jag inte i någon Ino bubbla... förstår inte vad du får allt ifrån ärligt talat, något är det ju som inte står rätt till.
Vore glad om du kunde få det fixat för det är ett jäkla irriterande fel...

Postad 04 August 2009 - 09:57

Hifimatte
  • Hifimatte
  • Forumräv

• 938 inlägg
  • 0

Är de uppmätta på samma sätt? Med väldigt stor sannolikhet så är de inte det, då Öhman (Ino) mäter allt på annorlunda sätt för att få så bra specar som bara möjligt. Sen är ju bara frekvenskurvan en del i det hela.

Blir nog svårt att övertala en TAD ägare till att lägga ner tid på det ^_^ Det är som att ha en Ferrari och jämföra den med en gammal standard Volvo 240, finns liksom ingen mening.

Om du slutar sprida felaktigheter så vore det bra faktiskt. Jag har redan frågat om vi skulle ställa dina PL-300 mot några pi60s men du svara inte. Med tanke på hur illa PL-300 lät när jag och en kompis lyssnade på dom så verkar vi vara på helt olika plan när det gäller ljudkvalité.

TADen är riktigt bra, helt klart en av dom bästa högtalare jag hört. Dock så håller jag pi60s över TADen och går vi in på delade system (1/8 av TADens pris) så blir det inte ens jämförbart, TADen har inte samma möjlighet till samma ljudtryck och låga dist, vilket märktes när jag spelade lite Rage against the machine på dom. Dom börja låta lite orent och pressade på klart lägre nivåer än vad t ex Ino i28 och Profundus Y-4 gör (1/8 av priset). Men samma låt på PL-300 var en plåga, enorm dist på samma nivå som TADen. Så visst är TADen bättre än PL-300 :(

Att ingen TADägare vill jämföra är nog av en annan anledning. Få vill se något mycket billigare vara bättre eller lika bra.

Men kan vi återgå till ämnet?

Redigerat av Hifimatte, 04 August 2009 - 10:18.

Postad 04 August 2009 - 09:59

mr-välljud
  • mr-välljud
  • Mästare

• 3700 inlägg
  • 0

Det finns dyra saker som är RIKTIGT bra och det skall man inte glömma bort. Dyraste Inoriggen ligger väl bortåt någon kvarts mille. Det handlar om många saker och en skrämmande sak är dock att ett par högtalare för säg 200.000:- har en produktionskostnad på runt 20.000:- :( Du kan alltså tillverka dem för de pengarna och sen går många vinnare i leden till dig.

Det finns dock sunda konstruktioner som kostar en bråkdel och ljudligt är VÄLDIGT bra kanske inte bättre kanske men det är beside. ^_^

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.