* Officiell Tråd - Sony Ericsson Aino *
491 svar till detta ämne
Postad 21 October 2009 - 17:35
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
Hej, har surfat runt o sökt information om Aino nu. Tycker den är ett lovvärt initiativ av SE även om det inte verkar nå ända fram pga den konstiga kombinationen av knappsats vs pekskärm. Till min glädje såg jag dock att Opera Mini fungerar med Touch och att det även finns ett virtuellt qwerty-tangentbord som kan användas när man vill mata in url mm. Se slutet på denna video där det syns osv.
Mao så kanske det kommer uppdateringar/tilläggsprogram så att man till slut kan skriva sms och annat med virtuellt tangentbord osv, vad tror ni?
bekräftat. fungerar med touch. däremot är inte qwerty speciellt effektivt, oerhört svårt att skriva vissa bokstäver. Vissa faktiskt omöjligt. Däremot funkar opera som vanligt bra!
Postad 21 October 2009 - 18:10
grabbengrus
-
grabbengrus
-
Användare
-
-
122 inlägg
bekräftat. fungerar med touch.
däremot är inte qwerty speciellt effektivt, oerhört svårt att skriva vissa bokstäver. Vissa faktiskt omöjligt.
Däremot funkar opera som vanligt bra!
Okej, vad är det som gör att qwerty inte fungerar, blir det för litet tangentbord? Dyker tangenterna endast upp i portrait-mode och inte i landscape-mode? Det väl borde kunna gå att ställa in i så fall och i landscape-mode så borde det väl bli lättare att träffa bokstäverna?
Postad 21 October 2009 - 18:37
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3057 inlägg
Laddade ner Comand&Conquer från play now och det spelade man på touch skärmen, dock helt ospelbart
Postad 22 October 2009 - 03:54
Rallarn
-
Rallarn
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Jag laddade ner opera mini till ainon idag och är mycke imponerad. qwerty funkar bra både liggande och stående tycker jag. Ett tips för att använda qwerty touchen är att trycka på skärmen och släppa först när man är vid rätt bokstav. försöka trycka direkt är svårt. Länk till opera mini beta obs gå till http://mini.opera.com direkt i ainon för att få rätt fil direkt.
Postad 22 October 2009 - 04:44
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
Jag laddade ner opera mini till ainon idag och är mycke imponerad. qwerty funkar bra både liggande och stående tycker jag. Ett tips för att använda qwerty touchen är att trycka på skärmen och släppa först när man är vid rätt bokstav. försöka trycka direkt är svårt.
Länk till opera mini beta
obs gå till http://mini.opera.com direkt i ainon för att få rätt fil direkt.
okej? Vilka värderord skulle du använt om qwerty faktiskt fungerade? Du kan väl inte vara nöjd om man ska sikta, trycka, hålla nere, flytta fingret, sen släpp mot att sikta, trycka ? Qwerty fungerade både i landscape och "normal" som någon frågade om
Postad 22 October 2009 - 07:08
Unregistered4ad1d43b
-
Unregistered4ad1d43b
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Men hur fick dom upp "snabbtangenterna" I videon ? Var det bara i Opera 5 beta ?
Och var hittade ni qwerty tangentbordet ?
//Jesper
Postad 22 October 2009 - 08:14
grabbengrus
-
grabbengrus
-
Användare
-
-
122 inlägg
okej? Vilka värderord skulle du använt om qwerty faktiskt fungerade? Du kan väl inte vara nöjd om man ska sikta, trycka, hålla nere, flytta fingret, sen släpp mot att sikta, trycka ?
Qwerty fungerade både i landscape och "normal" som någon frågade om
Okej, men hur fungerar det annars med ett virtuellt tangentbord? Man kan väl inte känna sig fram var tangenterna är ändå, eller menar du att det borde vara som på t ex Samsung att det vibrerar till varje gång man trycker på en bokstav? Det finns väl inget virtuellt tangentbord som egentligen är bättre än ett fysiskt dito? Tror det är en vanesak  . (Jobbar som bäst på att försöka övertyga mig själv om att jag ska våga köpa en Aino även om jag vet att jag egentligen har mkt större nytta av en Nokia e72 med riktigt qwerty  . )
Redigerat av grabbengrus, 22 October 2009 - 08:23.
Postad 22 October 2009 - 13:20
Rallarn
-
Rallarn
-
Amatör
-
-
62 inlägg
okej? Vilka värderord skulle du använt om qwerty faktiskt fungerade? Du kan väl inte vara nöjd om man ska sikta, trycka, hålla nere, flytta fingret, sen släpp mot att sikta, trycka ?
Qwerty fungerade både i landscape och "normal" som någon frågade om
Tycker du "bra" är ett oerhört starkt värdeord? Jag skrev att jag var imponerad av opera mini som webbläsare och att jag tyckte att qwerty fungerade.
Postad 22 October 2009 - 13:27
grabbengrus
-
grabbengrus
-
Användare
-
-
122 inlägg
Tycker du "bra" är ett oerhört starkt värdeord? Jag skrev att jag var imponerad av opera mini som webbläsare och att jag tyckte att qwerty fungerade.
Såja boys, inget bråk nu. Virtuellt qwerty fungerar väl nästan aldrig lika bra som ett fysiskt tangentbord där man kan trycka ner knapparna på riktigt utan att titta på dom  ? Iaf, bra att du tycker att qwerty i Operas läsare fungerar, det räcker för mig  !
Redigerat av grabbengrus, 22 October 2009 - 13:33.
Postad 22 October 2009 - 13:42
Parika
-
Parika
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Två frågor från en Aino spekulant
Kan man förvänta sig att Aino kommer att förbättras med bugg fixar och nya funktioner allt eftersom, med ny mjukvara. Ungefär på samma sätt som Hero (som verkar gått från slö och buggig till väldigt bra på några månader)?
Försöker också bli klok på om man kan köra Aino som 3G Turbo modem till laptopen. I så fall kan jag säga upp mitt mobila abonnemang och sälja USB modemet. Blir så j#vla dyrt att ha både fast lina, mobilt internet (för sommarstuga, semester mm) samt internet i mobilen. Och har det någon betydelse vilken leverantör man väljer i så fall? Läste i en tråd (om iPhone tror jag) nån som skrev att med Halebops fasta mobilsurf gick det inte använda telefonen som modem. I så fall....vad krävs av telefonen för att funka som modem? Och vad krävs av tjänsten/leverantören för att det ska fungera?
Hoppas frågan blev begriplig....och att någon klok kan bringa klarhet....
Postad 22 October 2009 - 15:05
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
Oj, inte meningen att börja bråka här inte. Ursäkta om jag uttryckte mig klumpigt. Men jag lyckades inte ens träffa bokstäverna om jag tog pennan från min G900, framför allt inte m, z, a och l. Klart att ett fysiskt är bättre, men jag menar verkligen att det inte fungerade, inte att det fungerade "lite dåligt". Däremot tyckte jag ju Opera 5 i sig gjorde ett bra jobb, och touchen för övrigt för att scrolla, klicka på länk osv var okej.
Postad 22 October 2009 - 15:11
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
Okej, men hur fungerar det annars med ett virtuellt tangentbord? Man kan väl inte känna sig fram var tangenterna är ändå, eller menar du att det borde vara som på t ex Samsung att det vibrerar till varje gång man trycker på en bokstav? Det finns väl inget virtuellt tangentbord som egentligen är bättre än ett fysiskt dito? Tror det är en vanesak .
(Jobbar som bäst på att försöka övertyga mig själv om att jag ska våga köpa en Aino även om jag vet att jag egentligen har mkt större nytta av en Nokia e72 med riktigt qwerty . )
jag har en Hero så jag vet hur en touch fungerar tack  Det jag skrev om att trycka ner och släppa när man kommer rätt, var menat till "Rallarn" efter att han skrev såhär "Ett tips för att använda qwerty touchen är att trycka på skärmen och släppa först när man är vid rätt bokstav. försöka trycka direkt är svårt."ursäkta felciteringen. va rörigt allt blev. får väl ge mig helt enkelt, allt funkar utmärkt  Parika: Jag kan iaf med TRE köra min mobil och min förra som modem till datorn iaf. Vet inte vad Halebop har hittat på för dumheter. Ser inte varför en aino inte skulle klara det
Postad 22 October 2009 - 17:21
hink-fan
-
hink-fan
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Halebop går visst att surfa med. Spelar ingen rollv ad du har för mobil egentligen, men har du en 3g mobil är det att föredra. Jag har halebop kontantkort, där kan du surfa för max 9kr per dag, och max 500mb/dag, eller månad? Mins inte mb-gränsen, men med kontantkort så är det begränsat till 1mb/sec. Men jag använde det när jag reste mycket, körde via den blåa tanden till laptopen när jag åkte tåg. Då körde jag med en k810 som bara har ca 0,3mbit och det fungerade tillfredställande. (Till surf)
Postad 22 October 2009 - 19:35
Unregistered63946e69
-
Unregistered63946e69
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Har fått hem min "Aino" nu, och jag har lyckats para ihop den med min Playstation 3 via WiFi.
Funkar jättebra. Undrar dock hur filöverföringen mellan mobilen och PS3:an går till?
Är man tvungen att ansluta via USB för att dela filer med enheterna?
Postad 22 October 2009 - 20:12
TurboJonte
-
TurboJonte
-
Användare
-
-
151 inlägg
Två frågor från en Aino spekulant 
Kan man förvänta sig att Aino kommer att förbättras med bugg fixar och nya funktioner allt eftersom, med ny mjukvara. Ungefär på samma sätt som Hero (som verkar gått från slö och buggig till väldigt bra på några månader)?
Försöker också bli klok på om man kan köra Aino som 3G Turbo modem till laptopen. I så fall kan jag säga upp mitt mobila abonnemang och sälja USB modemet. Blir så j#vla dyrt att ha både fast lina, mobilt internet (för sommarstuga, semester mm) samt internet i mobilen. Och har det någon betydelse vilken leverantör man väljer i så fall? Läste i en tråd (om iPhone tror jag) nån som skrev att med Halebops fasta mobilsurf gick det inte använda telefonen som modem. I så fall....vad krävs av telefonen för att funka som modem? Och vad krävs av tjänsten/leverantören för att det ska fungera?
Hoppas frågan blev begriplig....och att någon klok kan bringa klarhet....
Visst kan du använda telefonen som modem. Tänk bara på att skaffa någon typ av datapaket till ditt abbonemang så att kostanden inte springer iväg. Kopplar du ihop telefonen och datorn med Bluetooth så kommer det att begränsa bandbredden till ca. 2 Mbit.
Postad 22 October 2009 - 21:03
Parika
-
Parika
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Visst kan du använda telefonen som modem. Tänk bara på att skaffa någon typ av datapaket till ditt abbonemang så att kostanden inte springer iväg. Kopplar du ihop telefonen och datorn med Bluetooth så kommer det att begränsa bandbredden till ca. 2 Mbit.
Tack för svaren! Låter som att telefonen kan fungera på samma sätt som ett mobilt 3G USB modem...och att ett fastpris mobilsurf abonnemang kan ersätta det mobila abonnemanget till laptopen. Kanon!! Nu är det dax att pensionera min gamla trotjänare W800i
Postad 23 October 2009 - 05:38
qungen
-
qungen
-
Användare
-
-
208 inlägg
läste i något test att det skulle vara taskig mottagning i den är det någon som har dålig mottagning o i såfall vad har ni för abonemang har själv en omnia hd o har dålig mottagning på jobbet o det är inte ok för mig så får dom inte ordning på det så måste jag köpa en annan mobil o då är denna intressant så skriv gärna vad ni kör på för abonemang o hur bra täckning ni har på tre g kolla gärna i byggnader o på era jobb
tack på förhand
Postad 23 October 2009 - 12:24
LinusNilsson
-
LinusNilsson
-
Användare
-
-
115 inlägg
Verkar ju inte som att någon har haft desto mer problem med denna lur ännu. Peppar peppar. Det enda är väl det där med sms som inte hörs eller vad det nu var tidigare? Verkade som detta bara var vid leveransrapport så det lär väl lösas med mjukvara.
Är fortfarande enormt sugen på denna. Har bokat en N900, men känns lite fel då jag absolut inte kommer ha någon typ av frisurf abonnemang. Och då fattar även jag att det är fel att köpa en N900, eller en Hero som jag också funderat på.
Denna har annars det jag är ute efter, bra kamera och bra musikspelare. Ett plus att även GPS och W-Lan finns.
Men man har ju tappat förtroendet för SE som sagt. Dock så kommer ju inte Nokia eller Samsung med något liknande i samma prisklass. Kanske X6, men den blir nog dyrare.
Postad 23 October 2009 - 13:18
zulan85
-
zulan85
-
Rookie
-
7 inlägg
Har fått hem min "Aino" nu, och jag har lyckats para ihop den med min Playstation 3 via WiFi.
Funkar jättebra. Undrar dock hur filöverföringen mellan mobilen och PS3:an går till?
Är man tvungen att ansluta via USB för att dela filer med enheterna?
Vad är det du tänker på då? Du kan ju köra dels remote play för att spela upp musik från PS3an på din telefon och då förs det ju över via WiFi eller 3G-nätet. Men om du vill spela upp låtar som du har telefonen på PS3an finns där ju en DLNA-server i telefonen, så bara att gå in i nätverksinställningarna och slå igång den för ditt hemnät och sen är det bara att tuta och köra.
Postad 23 October 2009 - 15:49
Unregistered63946e69
-
Unregistered63946e69
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Vad är det du tänker på då? Du kan ju köra dels remote play för att spela upp musik från PS3an på din telefon och då förs det ju över via WiFi eller 3G-nätet. Men om du vill spela upp låtar som du har telefonen på PS3an finns där ju en DLNA-server i telefonen, så bara att gå in i nätverksinställningarna och slå igång den för ditt hemnät och sen är det bara att tuta och köra.
Ok. Jag tänkte närmast på att kopiera filer från respektive enhet, och sedan klistra in. Tex om jag vill ha ett videoklipp/foto från min PS3:a till min mobil, eller vice versa. Alltså inte streaming live utan på en permanent basis.
Postad 24 October 2009 - 17:07
grabbengrus
-
grabbengrus
-
Användare
-
-
122 inlägg
Jag var inne i en butik idag och testade en Aino-lur. Tjusig apparat med skön tyngd. Kapacitiv skärm är bra och medieläget var helt ok. Kameran var godkänd men inte mer men inte alls så långsam som vissa sagt här utan mer normalt långsam för att vara just en mobilkamera  .
Skärmen är annars riktigt snygg, men lite mindre än jag hade trott. Jag tankade även ner och installerade Opera Mini och det fungerade, dock så fungerade inte autorotation utan man fick ställa in den i antingen landscape eller portrait mode. Fast det kanske var ngn inställning i övrigt som jag hade missat så att inte rotation var påslagen eller nåt?
Tyvärr så blev jag inte riktigt kompis med Operas virtuella qwerty-tangenter. De var var svårt att träffa rätt, men det kanske går att vänja sig vid, men just det gjorde att jag blev mindre sugen på att skaffa en Aino. I övrigt så ser ju luren ut som en vanlig SE i menyerna och man måste använda knappsatsen precis som vanligt vilket inte känns helt innovativt  .
Jag blev nog mer sugen på en Satio efter att ha testat Ainon. Ainon hade varit riktigt bra om de hade tagit sig tid att utveckla den till en fulltouch-mobil men nu så blir den bara halvdan tycker jag vilket är synd då det annars känns som att SE börjat resa sig ur askan igen.
Postad 24 October 2009 - 18:58
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
Tror inte autorotation kommer funkar då det finns ett fast väl i menyn i opera
Postad 24 October 2009 - 20:12
Unregistered63946e69
-
Unregistered63946e69
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Riktigt trevligt ljud från mobilen. Hade dock önskat en högre maxvolym. Min tidigare Nokia 5300 Xpress
hade en mycket högre maxvolym. Men som sagt, mycket bra kvalitet på ljudet.
Postad 26 October 2009 - 11:09
Parika
-
Parika
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Sådär ja...en Aino är beställd. Nu är det "bara" väntan som gäller
Några frågor om DNLA och hur man koppplar ihop telefonen, datorn och PS3:an i ett nätverk:
Har förstått att Aino och PS3 är gjorda för varandra...och att man via inställningar i konsolen och telefonen kan koppla ihop dessa. Men om man vill koppla PS3:an och Aino:n till PC:n också, hur gör man då? Jag kör Vista. Vad är möjligt att spela upp i telefonen via dnla server? Bilder? Filmer? Musik? Har hört talas om några dnla servers (åtminstone för PS3), exempelvis Windows Media Player, Tverstiy, Nero och PMS. Någon som har tips på vad man ska välja...och hur man gör?
Programvara till Aino? Vad finns och vart hittar man det? Har hittills förstått att webläsaren Opera mini är ett hett tips.
Postad 26 October 2009 - 15:09
LinusNilsson
-
LinusNilsson
-
Användare
-
-
115 inlägg
Jaha köpte den i fredags. Under helgen har den stängt av sig själv ett par gånger. Visar inte heller alltid att man fått nya sms/har missade samtal. Går man in i inkorgen så kan det ligga olästa SMS där. Trots att detta ej visas på startskärmen eller något.
Sedan undrar jag hur fan man reglerar volymen på medföljande headsetet? Testat trycka och dra plus och minus. Men fungerar ej, känns helt stumt. Tyckte in ljudet var särskilt bra heller.
I övrigt så tycker jag SE har lyckats med mediamenyn samt skärmen. Dock så kom det in två stycken idag där touchen inte fungerade, och DOA-perioden var slut. (Jobbar med försäljning av telefoner.)
Jaja, blir nog att skicka in denna jag har. Skoj!
Edit: Undrar även om det inte finns några mer avancerade inställningar i kameran? Finns ju bara scenläge och ansiktsfokus t.ex. Kan man inte ställa in mer avancerat?
Och undrar som föregående skrivare vad det finns för värda program att ladda ner?
Redigerat av LinusNilsson, 26 October 2009 - 15:59.
Postad 26 October 2009 - 18:57
Unregistered63946e69
-
Unregistered63946e69
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Går det att streama FRÅN mobilen till PS3:an? Att det går från PS3:an, det är inga problem
Men som sagt, det andra hållet?
Sedan än annan fråga ang Facebook i mobilen. Kan man inte komma till Facebook-mobil direkt när man kopplar upp sig, istället för som nu direkt till huvudsidan?
Postad 26 October 2009 - 18:59
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
Går det att streama FRÅN mobilen till PS3:an? Att det går från PS3:an, det är inga problem
Sedan än annan fråga ang Facebook i mobilen. Kan man inte komma till Facebook-mobil direkt när man kopplar upp sig, istället för som nu direkt till huvudsidan?
m.facebook.com ? du har väl en webbläsare
Postad 26 October 2009 - 20:39
Unregistered63946e69
-
Unregistered63946e69
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
m.facebook.com ?
du har väl en webbläsare
Jodå, en webbläsare har jag. Vad jag menade var att jag skulle komma direkt till Facebooks mobil-sida, och inte samma sida som man kommer till med en vanlig pc.
Postad 26 October 2009 - 20:47
AndyRebel
-
AndyRebel
-
Användare
-
-
119 inlägg
Det ska gå genom att Ainon har DLNA, så länge du är ansluten i samma nätverk med båda enheterna och att nätveksdelning är aktiverat i Ainon. Foton och musik (ej video) fungerar med C905 som också har DLNA. Har ingen Aino  att leka med, men det borde vara i stort sett samma som för C905án: Meny-> Kommuniktion ->Wi-Fi, markera ditt nätverk, Alt -> Redigera intällningar -> nätverksdelning.
Postad 26 October 2009 - 21:22
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
Jodå, en webbläsare har jag. Vad jag menade var att jag skulle komma direkt till Facebooks mobil-sida, och inte samma sida som man kommer till med en vanlig pc.
Ja? Gå in på http://m.Facebook.com
Postad 27 October 2009 - 09:23
Parika
-
Parika
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Återkommer till frågan om program till Aino. Kan vi hjälpas åt med att fylla på med tips? Hittills har vi bara ett i den här tråden: - Opera miniHur är det med MSN Messenger? Jag har Telia abonnemang (via företaget) och vill helst slippa beställa tjänsten via Telia (det blir svårt att motivera månadskostnaden). Finns någon bra gratis klient för MSN?? Ni som pratade om Facebook. Hur fungerar det inbyggda Facebook programmet? Har man fortfarande behov av att surfa in på sidan med webläsaren? EDIT Kan eBuddy mobile messenger fungera? Det är ju Java baserat, men Aino finns inte på listan av supportade SE telefoner
Redigerat av Parika, 27 October 2009 - 09:48.
Postad 27 October 2009 - 12:50
trifix
-
trifix
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Den inbyggda facebook-appen är alldeles för seg enligt mig och det funkar bättre med m.facebook.com via opera mini istället...
Av alla facebookapps jag har testat är det inte någon som fungerar tillfredsställnade tycker jag...
Redigerat av trifix, 27 October 2009 - 12:51.
Postad 27 October 2009 - 13:22
Parika
-
Parika
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Den inbyggda facebook-appen är alldeles för seg enligt mig och det funkar bättre med m.facebook.com via opera mini istället...
Av alla facebookapps jag har testat är det inte någon som fungerar tillfredsställnade tycker jag...
Okej, trist! Får hoppas att det blir bättre med ev uppdateringar framöver då. Ni som kör Opera mini, kör ni på version 4.2 eller beta 5?
Postad 27 October 2009 - 14:02
WmB
-
WmB
-
Veteran
-
-
2455 inlägg
Okej, trist! Får hoppas att det blir bättre med ev uppdateringar framöver då.
Ni som kör Opera mini, kör ni på version 4.2 eller beta 5?
dom flesta lär ju köra beta 5 pga touch
Postad 27 October 2009 - 19:40
Rallarn
-
Rallarn
-
Amatör
-
-
62 inlägg
Sådär ja...en Aino är beställd. Nu är det "bara" väntan som gäller 
Några frågor om DNLA och hur man koppplar ihop telefonen, datorn och PS3:an i ett nätverk: Har förstått att Aino och PS3 är gjorda för varandra...och att man via inställningar i konsolen och telefonen kan koppla ihop dessa. Men om man vill koppla PS3:an och Aino:n till PC:n också, hur gör man då? Jag kör Vista. Vad är möjligt att spela upp i telefonen via dnla server? Bilder? Filmer? Musik? Har hört talas om några dnla servers (åtminstone för PS3), exempelvis Windows Media Player, Tverstiy, Nero och PMS. Någon som har tips på vad man ska välja...och hur man gör?
Programvara till Aino? Vad finns och vart hittar man det? Har hittills förstått att webläsaren Opera mini är ett hett tips.
Använd PS3 mediaserver. Borde fungera utmärkt läs mer härJag har en NAS kopplad till nätverket som ps3an kan spela upp film,musik och bilder ifrån och streama utan problem till Ainon. Jag tycker fördelen med NAS är att man slipper ha datorn igång och där har jag allt innehåll jag vill spela upp både hemma och borta.
Postad 27 October 2009 - 20:09
Unregistered63946e69
-
Unregistered63946e69
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
För att prata i klarspråk, och utan att försöka använda några teknik-termer jag inte begriper.
Om jag är ute på stan med min"Aino" och tar lite bilder och videoklipp, och sedan beger mig hemmåt till min PS:3a.
Kan jag då se mina videoklipp/foton som jag tagit med "Ainon" via min PS3:a trådlöst? Alltså direkt via WIFI, och inte så att jag ska behöva koppla mobilen till PS3:an via USB.
I sådana fall... Hur gör man?
Postad 27 October 2009 - 20:21
JohnLund
-
JohnLund
-
Rookie
-
1 inlägg
Sedan undrar jag hur fan man reglerar volymen på medföljande headsetet? Testat trycka och dra plus och minus. Men fungerar ej, känns helt stumt. Tyckte in ljudet var särskilt bra heller.
Prova att bara dra med fingret åt + om du vill höja och - om du vill sänka.
Postad 27 October 2009 - 20:26
AndyRebel
-
AndyRebel
-
Användare
-
-
119 inlägg
För att prata i klarspråk, och utan att försöka använda några teknik-termer jag inte begriper.
Om jag är ute på stan med min"Aino" och tar lite bilder och videoklipp, och sedan beger mig hemmåt till min PS:3a.
Kan jag då se mina videoklipp/foton som jag tagit med "Ainon" via min PS3:a trådlöst? Alltså direkt via WIFI, och inte så att jag ska behöva koppla mobilen till PS3:an via USB.
I sådana fall... Hur gör man?
Ja det går, se tidigare svar. Går det att streama FRÅN mobilen till PS3:an? Att det går från PS3:an, det är inga problem
Det ska gå genom att Ainon har DLNA, så länge du är ansluten i samma nätverk med båda enheterna och att nätveksdelning är aktiverat i Ainon. Foton och musik (ej video) fungerar med C905 som också har DLNA. Har ingen Aino  att leka med, men det borde vara i stort sett samma som för C905án: Meny-> Kommuniktion ->Wi-Fi, markera ditt nätverk, Alt -> Redigera intällningar -> nätverksdelning ->på. Då dyker (förhoppningsvis) Ainon upp som en Media server på PS3.
Redigerat av AndyRebel, 27 October 2009 - 20:30.
Postad 27 October 2009 - 20:51
Martinsan
-
Martinsan
-
Rookie
-
5 inlägg
Är det bara jag som tycker att överdelen glappar en del när man har skjutit upp skärmen?
Annars är jag otroligt nöjd med telefonen!
PS. En annan sak som jag har upptäckt är att det är en liten flik i själva ramen runt displayen som används, som inte är svart som allt annat. Utan det är som en liten rektangulärt håla i det svarta där det lyser igenom. Under själva skärmen dvs. Någon annan som har så? Uppe i vänstra hörnet..
Redigerat av Martinsan, 27 October 2009 - 23:07.
Postad 27 October 2009 - 22:45
djam
-
djam
-
Rookie
-
1 inlägg
Någon mer som har problem med att albumomslag inte syns i ainon ? bara 2 av 5 albums syns , det är samma filformat på alla
Postad 28 October 2009 - 14:18
Unregistered63946e69
-
Unregistered63946e69
-
Lärjunge
-
-
337 inlägg
Ja det går, se tidigare svar.
Det ska gå genom att Ainon har DLNA, så länge du är ansluten i samma nätverk med båda enheterna och att nätveksdelning är aktiverat i Ainon. Foton och musik (ej video) fungerar med C905 som också har DLNA.
Har ingen Aino att leka med, men det borde vara i stort sett samma som för C905án: Meny-> Kommuniktion ->Wi-Fi, markera ditt nätverk, Alt -> Redigera intällningar -> nätverksdelning ->på. Då dyker (förhoppningsvis) Ainon upp som en Media server på PS3.
Ska testa. Tack för infon!
Postad 28 October 2009 - 15:21
Z-man75
-
Z-man75
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
PS. En annan sak som jag har upptäckt är att det är en liten flik i själva ramen runt displayen som används, som inte är svart som allt annat. Utan det är som en liten rektangulärt håla i det svarta där det lyser igenom. Under själva skärmen dvs. Någon annan som har så? Uppe i vänstra hörnet.. 
Är det möjligen en närhetssensor? Jag har en Satio och den har en närhetssensor på platsen du beskriver, kanske är samma på Aino.
Postad 28 October 2009 - 15:25
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3057 inlägg
Vad är en närhetssensor och vad är den bra för ?
Postad 28 October 2009 - 16:39
Z-man75
-
Z-man75
-
Beroende
-
-
1292 inlägg
Vad är en närhetssensor och vad är den bra för ?
Den är till för att telefonens skärm ska släckas ned när man har den mot örat vid samtal.
Postad 28 October 2009 - 19:07
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3057 inlägg
ah då förstår jag, är säkert samma på ainon
Postad 28 October 2009 - 21:41
Unregistered941cf044
-
Unregistered941cf044
-
Användare
-
-
192 inlägg
Har just köpt en Aino och startat Navigering och därmed Wisepilot. Strax efter så kom funderingen, kostar programmet Wisepilot något?
Telia navigator kostar väl 1100kr/år och det skulle vara en mindre trevlig överraskning att få ett sånt tillägg på mobilräkningen.
Postad 29 October 2009 - 07:45
trifix
-
trifix
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Närhetssensor tror jag itne att det är, däremot tror jag att det är en ljussensor som dom flesta lite dyrare SE mobilerna har nu för tiden. Den ökar eller sänker ljusstyrkan på skärmen beroende på rummets ljushet. Desto ljusare rum, desto ljusare skärm helt enkelt.
Postad 29 October 2009 - 09:03
jimel
-
jimel
-
Mästare
-
-
3057 inlägg
Det tror jag inte då det inte händer något när man täcker för området i ett ljust rum
Postad 29 October 2009 - 13:55
Yobo1987
-
Yobo1987
-
Forumräv
-
-
510 inlägg
Jag var skit intresserad av denna tills jag uppfattade att pekskärmen bara funkar i vissa delar av mobilen. Dvs kamera, media, musikspelare och sånt. Så i övriga delar är den värdelös.
Det lät först som ett nytänk från Sonyericsson, men nu vet jag inte. Tappade lite intresse när dom tar bort pekskärmens funktionalitet. Dåligt tycker jag.
Nu till 2 frågor
1. Det är ingen smartphone har jag hört. Så vad är skillnaden mellan Aino och en smartphone i funktionalitet?
2. Den har GPS. Vad är det för typ av GPS och vad är det för programvara Sony Ericsson använder? Funkar det, eller är det massa restriktioner?
Postad 29 October 2009 - 15:14
trifix
-
trifix
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Jag var skit intresserad av denna tills jag uppfattade att pekskärmen bara funkar i vissa delar av mobilen. Dvs kamera, media, musikspelare och sånt. Så i övriga delar är den värdelös.
Det lät först som ett nytänk från Sonyericsson, men nu vet jag inte. Tappade lite intresse när dom tar bort pekskärmens funktionalitet. Dåligt tycker jag.
Nu till 2 frågor
1. Det är ingen smartphone har jag hört. Så vad är skillnaden mellan Aino och en smartphone i funktionalitet? 2. Den har GPS. Vad är det för typ av GPS och vad är det för programvara Sony Ericsson använder? Funkar det, eller är det massa restriktioner?
1. Det är jättestor skillnad. Skillnaden mellan tex Aino och Satio går knappt att jämföra faktiskt. Tänk på Satio mer som en liten bärbar dator med låg prestanda och Aino som en telefon med extrafunktioner såsom gps. Programvarumöjligheterna på en smartphone är ju helt annorlunda i jämförelse med en Aino och går inte alls att jämföra. Är det en funktion du saknar så finns det nästan alltid något program till en smartphone som löser problemet... 2. Samma svar som ovan går igen litegrann. Google Maps tex funkar klockrent på båda telefonerna men navigering med rutter via GPS är en annan femma. Nu har inte jag använt Wisepilot på Ainon så jag kan inte uttala mig om det...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|