Redigerat av Timpolanen, 25 June 2009 - 21:53.
Varför exklusiva högtalarkablar...
Postad 26 June 2009 - 02:24
Är inte helt lätt att förstå vad du menar, men...
Det är alltså så att Entreq på sin hemsida skriver att deras högtalarkablar endast är skärmade vid kontakterna för de menar att det är enda stället som det är motiverat.
I bildreportaget på Euphonia (som Entreq även länkar till) står det tydligt och klart att som extra rekommenderad åtgärd placerar de AC Wraps även mitt på kabeln.
Tycker inte du att det ser märkligt ut att de rekommenderar att man placerar en wraps mitt på högtalarkabeln när de samtidigt skriver att det inte är motiverat med skärm där?
På euophonia står det att de placerar ett wraps mitt på kabeln "som ett led i kampen mot oönskade magnetf'ält". På hemsidan skriver Entreq att de skärmar kablarna endast "där magnetfälten och strålningen är som starkast" (dvs ej mitt på kabeln). Fortfarande inget märkligt resonemang eller vad tycker du?
Jonas: Det handlar inte om vad personen på Euophonia vet eller inte vet, hör eller inte hör. Det är Entreqs rekommendation det handlar om och det imo därmed dubbla budskapet.
Du tycker alltså att kabelstyltorna är märkligare än att placera en läderpåse med sand och metallspån på ett ställe där man inte anser sig behöva skärma en högtalarkabel? Jag tycker nog de går hand i hand jag...![]()
Kan du förtydliga vad du menar med dämpningssatser då?
Citat från Entreq hemsida:
...
Jag använde olika metaller och olika blandningar av metallsand för att lägga runt kablarna på de oskyddade ställena.
Påverkan på ljudet beror inte på att Wrapsen skärmar och skyddar så mycket ( en skärmning bör för övrigt va kopplad till jord för att va effektiv) som på att de påverkar magnetfälten genom de olika metallerna och sandmixen.
...
Wrapsen finns i två utförande.
Den ena sorten bör sitta så nära vägguttaget som möjligt och det är med dessa du får den största effekten.
Den andra varianten bör placeras från mitten på kabeln fram till elektroniken och ger det lilla sista i lugn, kraft, detaljer och bakgrundssvärta.
...
Kablarna levereras med Kabellifters för att inte statisk elektricitet från mattor och syntetgolv ska störa signalerna.
Den andra varianten är den med sand.
Jag kan bara upprepa mig själv, att jag aldrig har provat de och därför kan jag inte uttala mig att den fungerar eller inte. Jag tycker att det är märkligt att bara de som inte provat det påstår att det inte fungerar.
hifi_fan
Postad 26 June 2009 - 07:18
Eller en änu mer passande liknelse, Att du får mer pengar i plånboken om du lindar in den i en papparservett och spottar på den, lägg sedan "paketet" på marken och går runt den 3 varv och sjung svenska nationalsången samtidigt som du dunkar dig själv på bröstet.
När du sedan öppnar plånboken så kommer den att vara full av pengar, hur mycket som helst !!!
jag tycker att du ska testa detta, annars har du absolut inget att säga om saken, för du har ju inte testat, du kan inte veta om du inte testat...
på den nivån är detta... räcker med att vara lite, lite... insatt och kunning inom området för att klura ut at tdetta är rent Joll och inget som på några sätt kan fungera....
Redigerat av DVD-ai, 26 June 2009 - 10:04.
Postad 26 June 2009 - 09:52
Även om masse70 nog kommer att slå sig för pannan så ger jag dig en chans till...Citat från Entreq hemsida:Den andra varianten är den med sand.
Jag kan bara upprepa mig själv, att jag aldrig har provat de och därför kan jag inte uttala mig att den fungerar eller inte. Jag tycker att det är märkligt att bara de som inte provat det påstår att det inte fungerar.
Det handlar inte om det funkar eller inte. Det handlar om att Entreq menar att de inte behöver skärma för oönskade magnetfält mitt på hötalarkablarna (magnetfälten är starkast vid kontakterna) samtidigt som de rekommenderar att man placerar en AC Wrap mitt på högtalarkabeln som ett led i kampen mot oönskade magnetfält.
Kan inte vara tydligare så jag hoppas du förstår nu...
Postad 26 June 2009 - 10:04
Även om masse70 nog kommer att slå sig för pannan så ger jag dig en chans till...
![]()
Det handlar inte om det funkar eller inte. Det handlar om att Entreq menar att de inte behöver skärma för oönskade magnetfält mitt på hötalarkablarna (magnetfälten är starkast vid kontakterna) samtidigt som de rekommenderar att man placerar en AC Wrap mitt på högtalarkabeln som ett led i kampen mot oönskade magnetfält.
Kan inte vara tydligare så jag hoppas du förstår nu...
jo detta är ju bara för underbart roligt...
Postad 26 June 2009 - 11:21
Jag lånade hem tre kablar i olika prisklasser, emellertid från samma tillverkare. Som referens hade jag min gamla kabel. Jag provlyssnade ingen av kablarna i förväg utan bjöd hem en hifi-intresserad (tillika låtskrivare, musiker och musikproducent) polare för att vara behjälplig vid blindtestet. Som låt valde vi Lyle Lovetts "North Dakota", spår 4 på utmärkta Joshua Judges Ruth (1992). Det är en låt som både han och jag lyssnat mycket på och som har vissa passager med bl.a. långtklingande, högupplösta cymbaler och en mycket nära, "direkt" sångmix. Jag satte mig i soffan och band en scarf för ögonen. Sedan fick polaren köra igenom alla kablar en gång, samma låt som sagt och med samma volym. Jag visste inte vilken av kablarna han kopplade in, d.v.s. jag hade ingen vetskap om vilken som var den dyrare eller billigare av kablarna som var anslutna.Bensnake: Upprepar ett par frågor jag hade tidigare (du kanske missade dem då du inte varit aktiv i tråden på ett tag?). Är speciellt intresserad av en utveckling av ditt blindtest... Den andra frågan var väl nästan retorisk egentligen (då svaret imo är ganska självklart även om det säkert ses som tråkigt - inget värde alls).
Sedan följde en "luring", d.v.s. jag visste inte om han bytte kablar eller inte mellan varven, kravet var att han var tvungen att koppla ur kablarna efter lyssningen men jag visste inte om det var samma kabel han anslöt eller om han faktiskt bytte.
Som avslutning körde han igenom alla fyra (inkl. min gamla referens). Jag fick därefter välja vilken jag föredrog.
Det fanns vissa karaktärsskillnader (om än ganska små) som kunde skönjas mellan kablarna, framför allt gällande röster, piano samt nämnda cymbalparti. Med en av kablarna uppfattade jag dessutom ett "klipp" mellan två fraser i sångpålägget, något jag aldrig tidigare hört i denna låt.
Samtliga kablar lät bra, jag skulle utan tvekan kunna leva med vilken som helst av dem i mitt system, men jag valde den jag tyckte lät bäst. Svårare än så var det inte.
Sedan bytte vi roller, d.v.s. jag switchade kablar och polaren lyssnade. Han valde samma kabel som jag.
Postad 26 June 2009 - 14:15
Ja det är verkligen en lurig fälla... Nästan fantastiskt imo att ni båda prickade 100% (?) när det handlar om små skillnader. Som vanligt skall man vara vaksam för felorsaker (t.ex. okalibrerad nivå) som ibland kan förklara skillnaderna. Tack för infon ...Sedan följde en "luring", d.v.s. jag visste inte om han bytte kablar eller inte mellan varven, kravet var att han var tvungen att koppla ur kablarna efter lyssningen men jag visste inte om det var samma kabel han anslöt eller om han faktiskt bytte.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 26 June 2009 - 15:06.
Postad 26 June 2009 - 20:45
Redigerat av jonasprivate, 26 June 2009 - 20:46.
Postad 27 June 2009 - 01:13
Redigerat av xray, 27 June 2009 - 01:13.
Postad 27 June 2009 - 06:11
Man får tänka på att "höra" och "uppleva" inte är samma sak. Hör gör man imo när det finns något att höra. Uppleva kan man göra även när det inte finns något att höra. Det förstnämnda är alltid kopplat till naturliga och logiska förklaringar. En upplevelse kan sakna detta. Jag hör bra enligt hörseltest...Du har väldigt svårt med att några hör skillnader, är det för att du själv inte hör någon skillnad på ljud ?
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 27 June 2009 - 06:12.
Postad 27 June 2009 - 06:31
Tror också att det kunde vara intressant med en utveckling även avseende på metod och statistisk signifikans mm. Inser dock nu att detta kan bli omfattande så jag föreslår att bensnake skapar en egen tråd (om det inte redan finns beskrivet på annat ställe) eller hoppar på en befintlig.bensnake: Vad använde ni för kablar i ert test och vilken lät bäst?
Postad 27 June 2009 - 20:02
Samtiga kablar kom från Purist Audio Design. Modellerna var Musaeus, Elementa Advanced samt Aqueous Anniversary. Den som lät bäst var den sistnämnda. Tveklöst.bensnake: Vad använde ni för kablar i ert test och vilken lät bäst?
Postad 07 July 2009 - 19:33
"Den enda entydiga statistiska skillnaden mellan billiga och dyra
kablar är: prislappen.
Så är det, och det spelar ingen roll hur övertygad någon är om något annat."
http://www.faktiskt....p=770567#770567
Postad 07 July 2009 - 21:25
Men tveksammare elektronik i kabelns båda änder kan det bli lättare att höra skillnader.
Därutöver kan jag inte utesluta att det kan gå att höra skillnader mellan
kablar på grund av att de har en uppbyggnad som är mekaniskt ifråga-
sättbar.
Redigerat av jonasprivate, 07 July 2009 - 21:30.
Postad 08 July 2009 - 05:21
"Det är ett faktum att det
under gynnsamma omständigheter (högklassig kringelektronik och störsvag
miljö) är MYCKET svårt att skilja mellan de allra flesta kablar, eftersom de är
så bra att de inte menligt inverkar på musikåtergivningen. Men tveksammare
elektronik i kabelns båda änder kan det bli lättare att höra skillnader."
"Därutöver kan jag inte utesluta att det kan gå att höra skillnader mellan
kablar på grund av att de har en uppbyggnad som är mekaniskt ifråga-
sättbar. Främst talar jag då om mångkardeliga kablar, där kabelns kardeler
kan gnugga mot varandra i takt med musiksignalen. Ju mera ström som går
genom kabeln, desto mera trycker kardelerna i en ledare mot varandra.
Enkardeliga och litz-kablar är bäst därvidlag. Förtennda kardeler är mycket
bättre än ledare där kardelernas koppar ligger naken. Sämst är mångkar-
deliga kablar med silverkardeler. Men om effekter når över hörtröskeln i de
flesta fall kan diskuteras. Jag utesluter hur som helst inte att så kan vara
fallet. Distorsionerna är mätmässigt mycket små, men av elakartad karaktär. "
Avslutningsvis skriver han:
"det är tveksamt om någon kan höra inverkan av rimligt dimensionerade kablar, när det drivs och lastas
av god elektronik. Långt ifrån all elektronik är tillräckligt god, och av olika skäl är det inte heller alls säkert att den bästa elektroniken därvidlag, är den som är dyrast."
Postad 09 July 2009 - 13:31
Använder supra classic för 25:-/m. Enkel och bra, samt billig. Testade den mot de mycket gamla
"lakritssladdarna" som ingick, i ett blindtest. Jag lyckades urskilja vilken kabel som var vilken. Antagligen så är det nog för att
kablarna skiljer sig lite i ljud och jag har vant mig vid mina classic, för i blindtestet kunde jag däremot inte riktigt identifiera att de andra lät sämre, men en skillnad hörde jag. Classic behndlar diskanten samt lägre basregistet på ett helt annat sätt. Om det låter bättre eller inte låter jag vara osagt
Testade du på dina Logitech datorhögtalare?
Postad 09 July 2009 - 20:34
"lakritssladdarna" som ingick, i ett blindtest. Jag lyckades urskilja vilken kabel som var vilken. Antagligen så är det nog för att
kablarna skiljer sig lite i ljud och jag har vant mig vid mina classic, för i blindtestet kunde jag däremot inte riktigt identifiera att de andra lät sämre, men en skillnad hörde jag. Classic behndlar diskanten samt lägre basregistet på ett helt annat sätt. Om det låter bättre eller inte låter jag vara osagt
Testade du på dina Logitech datorhögtalare?
HAHAHAHA! +1
Postad 10 July 2009 - 03:39
Nej du tycks ha svårt för den typen av empiriska argument. Är du rädd att önskedrömmen gällande dyrkablar skall blekna...?Bara konstaterade inget mera, orkade inte läsa allt han skrev.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 10 July 2009 - 03:41.
Postad 10 July 2009 - 08:20
Jag har varit delaktig i 5 blindtester mellan olika högtalarkablar och även lika många blindtester mellan olika signalkablar och skillnaderna har varit oerhört små om ens förnimbara.
Lyssna och tyck "testerna" ger jag inte ett smack för...inte ett smack.
Enligt min erfarenhet (hifiintresse sedan 30år, samt 3års arbete i butik) så är kablar dyrare än ca100:-/m fullständigt onödigt.
Postad 10 July 2009 - 11:38
Det är ju synd att ta ifrån folk sina drömmar om tjocka fina snokar med lådor på magen mm men ännu har jag inte sett någon övertygande test som på ett vetenskapligt och pedagogiskt sätt belyst verkliga ljudskillnader mellan kablar. Högtalar som signalkablar.
Jag har varit delaktig i 5 blindtester mellan olika högtalarkablar och även lika många blindtester mellan olika signalkablar och skillnaderna har varit oerhört små om ens förnimbara.
Lyssna och tyck "testerna" ger jag inte ett smack för...inte ett smack.![]()
Enligt min erfarenhet (hifiintresse sedan 30år, samt 3års arbete i butik) så är kablar dyrare än ca100:-/m fullständigt onödigt.
Gäller det även system (högtalare, förstärkare, cd-spelare) som kostar över låt säga 50 000?
Redigerat av fitnessrx, 10 July 2009 - 11:41.
Postad 10 July 2009 - 12:18
Gäller det även system (högtalare, förstärkare, cd-spelare) som kostar över låt säga 50 000?
Svar: ja
Postad 15 July 2009 - 17:17
Så de flesta ino-audio system är onödigt dyra och tillför inget för köparen?Svar: ja
Postad 16 July 2009 - 23:35
Så de flesta ino-audio system är onödigt dyra och tillför inget för köparen?
tror syftet med hans fråga va om detta med skillnaden på kablar gäller även i anläggningar om 50kkr +...
Inte att anläggningarna i sig själva skulle vara onödiga för att dom kostar 50kkr+
Men va det så han menade så tar jag tillbaka mitt uttalande för det va inte så jag menade.
Postad 17 July 2009 - 09:18
Jag kan inte förstå hur kunde du få jobb i en butik i 3år med sådan uppfattning.Det är ju synd att ta ifrån folk sina drömmar om tjocka fina snokar med lådor på magen mm men ännu har jag inte sett någon övertygande test som på ett vetenskapligt och pedagogiskt sätt belyst verkliga ljudskillnader mellan kablar. Högtalar som signalkablar.
Vad rekommenderade du till kunderna, skall de gå till Biltema eller Clas Ohlsson ?
Du hade möjlighet att provlyssna kablarna och jämföra de, ändå säger du att en dyrare kabel låter som en max. 100Kr kabel ?
hifi_fan
Postad 17 July 2009 - 09:26
Ljudmakarn hade ett kabeltest för några år sen där 3 uppsättningar kablar demades, från noname till medel till dyra kablar. Den lilla skara med folk som satt och lyssnade upplevde alla en liten skillnad för varje byte men störst blev det när det byttes från dyraste till lakritssnörena. Ljudbilden blev platt och det var helt plötsligt tråkigt att lyssna på samma låtar igen....
Dock bör man hellre lägga pengar på akustik och bättre elektronik innan man köper exklusiva kablar. Men visst går det att tweaka lite med kablar om man vill
Postad 17 July 2009 - 10:02
Jag kan inte förstå hur kunde du få jobb i en butik i 3år med sådan uppfattning.
Vad rekommenderade du till kunderna, skall de gå till Biltema eller Clas Ohlsson ?
Du hade möjlighet att provlyssna kablarna och jämföra de, ändå säger du att en dyrare kabel låter som en max. 100Kr kabel ?
hifi_fan
Haha!
Ljudmakarn hade ett kabeltest för några år sen där 3 uppsättningar kablar demades, från noname till medel till dyra kablar. Den lilla skara med folk som satt och lyssnade upplevde alla en liten skillnad för varje byte men störst blev det när det byttes från dyraste till lakritssnörena. Ljudbilden blev platt och det var helt plötsligt tråkigt att lyssna på samma låtar igen....
Dock bör man hellre lägga pengar på akustik och bättre elektronik innan man köper exklusiva kablar. Men visst går det att tweaka lite med kablar om man vill
Jo, lakritssnören e ren skit !
jag kör på betydligt mycket bättre saker än så, het klart överlägsna kablar som kostar ca 300kr/paret helt färdiga med kontakter och strumpa m.m.
Postad 17 July 2009 - 10:27
Jag glömde lägga in en smiley i min fråga ser jag nu. jag förstod att det nog var kablarna som diskuterades.tror syftet med hans fråga va om detta med skillnaden på kablar gäller även i anläggningar om 50kkr +...
![]()
Inte att anläggningarna i sig själva skulle vara onödiga för att dom kostar 50kkr+
Men va det så han menade så tar jag tillbaka mitt uttalande för det va inte så jag menade.
Postad 17 July 2009 - 15:29
Inte alls överraskande att skaran upplevde skillnader. Hade varit intressant om de sedan hade kört samma demo blint. Bara det att man ser och vet om att något bytas är som gjort för att man skall uppleva något som egentligen kanske inte finns (t.ex. som i våras i programmet Hjärnstorm där en kvinna upplevde stark effekt (hjärtklappning) då hon förväntade att saken hon kramade i handen var något nytt projekt från Karolinska när det eg. var ett vanligt kullager).Ljudmakarn hade ett kabeltest för några år sen där 3 uppsättningar kablar demades, från noname till medel till dyra kablar. Den lilla skara med folk som satt och lyssnade upplevde alla en liten skillnad för varje byte men störst blev det när det byttes från dyraste till lakritssnörena. Ljudbilden blev platt och det var helt plötsligt tråkigt att lyssna på samma låtar igen....
Det där är något som jag undrar över... Är det då verkligen vettigare att tweaka signalen med kablar än med t.ex. tonkontroller och / eller eq? Dessa kan man iaf justera efter t.ex. inspelning vilket ju inte funkar så bra med kablar. De som hävdar dyrkablars förträfflighet och gärna föreslår och använder dessa för att tweaka signalen brukar sky tonkontroller och eq som pesten. Det tycker jag är mycket motsägesfullt (som mycket annat när det gäller exklusiva och dyra kablar).Dock bör man hellre lägga pengar på akustik och bättre elektronik innan man köper exklusiva kablar. Men visst går det att tweaka lite med kablar om man vill.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 July 2009 - 16:38.
Postad 17 July 2009 - 16:35
Postad 17 July 2009 - 16:39
Men frågan var ju då varför det är ok att påverka (tweaka) signalen med kablar?Varför förstöra musiken med eq och tonkontroller, nej musiken ska komma orörd från CD spelarn rakt ut i högtalarna.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 July 2009 - 16:42.
Postad 17 July 2009 - 16:46
Postad 17 July 2009 - 17:45
Hur kopplar man högtalar kablar till en cd spelare ?????????????????Varför förstöra musiken med eq och tonkontroller, nej musiken ska komma orörd från CD spelarn rakt ut i högtalarna.
Postad 17 July 2009 - 18:14
Varför är det sämre att skruva på en tonkontroll eller justera med hjälp av en eq tills man är nöjd?Det gäller att hitta en kabel som passar ens ljudideal,därav att folk testar sig fram tills dom är nöjda.
Du skrev tidigare att signalen skulle komma orörd fram till högtalarna. Hur får du ihop det och det som du skriver ovan om personligt ljudideal med påverkan från kablar? Både och kan det ju inte vara...
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 July 2009 - 18:15.
Postad 17 July 2009 - 19:15
Hur kopplar man högtalar kablar till en cd spelare ?????????????????
Nu snackar jag om signalkablar såklart.
Varför är det sämre att skruva på en tonkontroll eller justera med hjälp av en eq tills man är nöjd?
Du skrev tidigare att signalen skulle komma orörd fram till högtalarna. Hur får du ihop det och det som du skriver ovan om personligt ljudideal med påverkan från kablar? Både och kan det ju inte vara...
Jo visst kan man det om man nu vill,men jag föredrar att inte hålla på med diskant + bas.
Kör pure direct läget och utan sub.
Postad 17 July 2009 - 19:39
Andvänder du CD eller kör du på annat sätt ?
Postad 17 July 2009 - 20:18
Det var inte ett svar på varför det skulle vara sämre än att tweaka med kablar och hur du ena stunden kan tycka att signalen skall komma orörd fram till högtalarna för att sedan säga att det gäller att hitta en kabel som passar ens ljudideal. Som jag sagt tidigare... Har kostnaden något att göra med hur bra (i betydelsen hifi är detta = opåverkad signal / naturtrogen återgivning) kabeln är så kan imo inte två lika dyra kablar vara lika bra om man med enbart hörselns hjälp kan peka ut vilken som är vilken. Minst en av dem måste ju då ganska rejält påverka signalen (eftersom det går att höra skillnad på dem). Ser man vilken som är inkopplad är det genast lättare att peka ut den.Jo visst kan man det om man nu vill,men jag föredrar att inte hålla på med diskant + bas.
Är du med på reonemanget och om ej - varför inte?
Lyssnar väldigt sällan på musik från cdn. Tycker inte det låter speciellt inbjudande och misstänker att jag borde jobba med akustiken (men det får bli en senare fråga). Musik avnjutes nu mest med billiga (men imo otroligt bra) hörlurar (KossArt iPro - imo bättre än t.ex. Koss Porta Pro) och mp3 från mobilen. Knappast strikt hifi men musiken låter faktiskt oftast mycket trevligare än från stereon och ibland tom riktigt j..ligt bra (subjektivt sett alltså).Andvänder du dig av eq + tonkontroller när du lyssnar på musik mittiprick ?
Andvänder du CD eller kör du på annat sätt ?
Appropå j..ligt bra. Kolla detta. Ljudet är kasst men musiken otrolig!
http://www.youtube.c...h?v=UdSXvipXxk8
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 17 July 2009 - 20:38.
Postad 17 July 2009 - 21:26
Postad 17 July 2009 - 21:57
Det var inte ett svar på varför det skulle vara sämre än att tweaka med kablar och hur du ena stunden kan tycka att signalen skall komma orörd fram till högtalarna för att sedan säga att det gäller att hitta en kabel som passar ens ljudideal. Som jag sagt tidigare... Har kostnaden något att göra med hur bra (i betydelsen hifi är detta = opåverkad signal / naturtrogen återgivning) kabeln är så kan imo inte två lika dyra kablar vara lika bra om man med enbart hörselns hjälp kan peka ut vilken som är vilken. Minst en av dem måste ju då ganska rejält påverka signalen (eftersom det går att höra skillnad på dem). Ser man vilken som är inkopplad är det genast lättare att peka ut den.
![]()
Är du med på reonemanget och om ej - varför inte?
Lyssnar väldigt sällan på musik från cdn. Tycker inte det låter speciellt inbjudande och misstänker att jag borde jobba med akustiken (men det får bli en senare fråga). Musik avnjutes nu mest med billiga (men imo otroligt bra) hörlurar (KossArt iPro - imo bättre än t.ex. Koss Porta Pro) och mp3 från mobilen. Knappast strikt hifi men musiken låter faktiskt oftast mycket trevligare än från stereon och ibland tom riktigt j..ligt bra (subjektivt sett alltså).
Appropå j..ligt bra. Kolla detta. Ljudet är kasst men musiken otrolig!
http://www.youtube.c...h?v=UdSXvipXxk8
Ingen musik i min smak,så inget jag tänker köpa.
Nej kostnaden har inget med kabeln att göra,det håller jag med om.
Jag har inte sagt att ju dyrare kabel desto bättre ljud får man.
Alla har vi olika ideal,jag lyssnar aldrig på mp3,det är så kass ljudkvalité.
Postad 17 July 2009 - 22:01
Jonas du motsäger ju dig själv. Du pratar om en orörd signal från spelaren när du nästa sekund pratar om att påverka signalen med kablar så att den passar individens ljudideal. Alltså samma sak som du kan göra med en eq som mittiprick påpekat.
Vi menar nog lite olika,med eq så påverkar du ljudet ganska mycket med allt vad nu som finns att tillgå.
En kabel gör det lilla extra som tex ta fram fler detaljer, dom du aldrig har hört innan.
Som ger mig gåshud av att höra, tror inte att en tonkontroll eller eg kan göra det .
Postad 18 July 2009 - 00:03
Men om en kabel hörbart förändrar ljudet så är det mätbart. Då kan man ju slänga in det i en eq lika gärna.Vi menar nog lite olika,med eq så påverkar du ljudet ganska mycket med allt vad nu som finns att tillgå.
En kabel gör det lilla extra som tex ta fram fler detaljer, dom du aldrig har hört innan.
Som ger mig gåshud av att höra, tror inte att en tonkontroll eller eg kan göra det .
Sen kan man ju förändra ljudet som tills man hittar det som man tycker låter bäst, blir jobbigt om man ska byta mellan olika kablar hela tiden, och dyrt framför allt.
Postad 18 July 2009 - 05:02
Ok... Kan väl tycka att det är lite trångsynt att låta formatet hindra en lyssning och att musiken är viktigare men det får ju var och en göra som de vill naturligtvis.Alla har vi olika ideal,jag lyssnar aldrig på mp3,det är så kass ljudkvalité.
Det där lilla extra...? Bensnake påstod tidigare att både han och hans kompis enkelt kunde peka ut tre olika kablar i ett blindtest. Då handlar det ta mig tusan inte om skillnader i nivån med "det där lilla extra" och begreppet "orörd signal" (som du pratade om tidigare) känns ganska malplacerat.Vi menar nog lite olika,med eq så påverkar du ljudet ganska mycket med allt vad nu som finns att tillgå.
Kan två personer oberoende av varandra och blint peka ut exakt vilken av tre olika högtalarkablar som är inkopplad så måste kablarna påverka signalen tydligt. Säkerligen mycket tydligare än en påverkan från en bra mp3 (många som har svårt att höra skillnad mot originalet i blindtester) eller en försiktig justering med tonkontroll eller eq.
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 18 July 2009 - 05:06.
Postad 18 July 2009 - 10:59
Varning: Inget för de som vill fortsätta med sin tro på att vi inte blir påverkade av förväntanseffekter som pris, utseende, andras åsikter, mm.
"Va - hur kan det vara samma när det smakar olika??"
http://www.youtube.c...h?v=0HyZIMBQ8n0
Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 18 July 2009 - 11:41.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
100 bilder
12 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?