Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

FI audio 18" sub?

228 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 13 July 2009 - 23:22

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Vad är det för skillnad på alternativen då sdx ? Har redan bestämt mej för att testa 100 L sluten isobarik, men är ändå nyfiken på för och nackdelar med dom andra alternativen ?
Vad skulle det bli om den främre hade konen ut och den bakre magneten ut då ? Går det ?

Det står ju ikryssat i boxarna vilken variant det är. Längst upp står det ju standard.

Det är igentligen ingen skillnad emellan dom om man ser till vadprogramet säger sen kan det vara svårare att bygga compund isobarik jag skulle satsa på push pull lådan då kan man plocka ur elementen på ett enkelt sätt.

Postad 13 July 2009 - 23:25

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Vad är det för skillnad på alternativen då sdx ? Har redan bestämt mej för att testa 100 L sluten isobarik, men är ändå nyfiken på för och nackdelar med dom andra alternativen ?
Vad skulle det bli om den främre hade konen ut och den bakre magneten ut då ? Går det ?

Det står ju ikryssat i boxarna vilken variant det är. Längst upp står det ju standard.

Jo, jag vet det :)
men jag fattade det som att sdx menade att alla skulle varit Isobarak... och jag ifrågasatte detta, men han menade såklart inte det...

Postad 14 July 2009 - 12:59

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
Ni får gärna snacka ot i min tråd ;)

Jag har flyttat "hembion" till ett nytt rum, verkar vara dåligt rumstöd tyvärr :D
Jag har fixat lite med den gamla lådan ska testa den idag, om den inte är bra ska jag nog testa
med sluten, blir lite mer lättplacerad då :D, men ljudet tvivlar jag fortfarande på :(
Var det ~ 110-120l sluten sdx?

Postad 14 July 2009 - 13:19

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Jag har flyttat "hembion" till ett nytt rum, verkar vara dåligt rumstöd tyvärr :D
Jag har fixat lite med den gamla lådan ska testa den idag, om den inte är bra ska jag nog testa
med sluten, blir lite mer lättplacerad då :D, men ljudet tvivlar jag fortfarande på :(

Kör på 100-150L slutet, fyll med dämpmaterial och släng på en EQ, massa watt så blir du nöjd.

Postad 14 July 2009 - 14:03

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Det är ungefär vad avoc rekomenderar men du kan fylla den gammla lådan med bråte och testa dig fram till en volym som passar .
röd kurva är med 3db i rums stöd
Gul är utan rumsstöd.

Redigerat av Unregistered1728, 14 July 2009 - 14:07.

Postad 14 July 2009 - 18:58

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Kör på 100-150L slutet, fyll med dämpmaterial och släng på en EQ, massa watt så blir du nöjd.

Just det ja, eq, så det är hemligheten, men tyvärr går min gamla eq (som jag inte använder) bara "ner till" 31hz, får nog skaffa en ny :(
Tål basen mer effekt i sluten?

Postad 14 July 2009 - 21:38

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Just det ja, eq, så det är hemligheten, men tyvärr går min gamla eq (som jag inte använder) bara "ner till" 31hz, får nog skaffa en ny :(
Tål basen mer effekt i sluten?

Nej den tål inte mera effekt i sluten konstruktion så det är bara att köra den tills den bottnar och sedan backa av där till en säker nivå.

Postad 14 July 2009 - 23:38

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Nej den tål inte mera effekt i sluten konstruktion så det är bara att köra den tills den bottnar och sedan backa av där till en säker nivå.

Ska jag också göra det sen ? Köra tills det bottnar och sen backa av ? Kommer jag kunna/behöva köra dom tills dom bottnar ? Blir ganska säkert två slutna isobarik med tempestarna i circus 100 liter då.. Om nu ett EP2500 räcker..

Postad 15 July 2009 - 11:27

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0

Om jag minns rätt så, i lådprogrammet så bottnar den inte förrens den får typ 3000 watt,(i 120 l sluten,) det klarar varken steget eller basen, men å andra sidan så litar jag inte 100% på programmet ändå

Postad 15 July 2009 - 11:42

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Subkontraoktaven sträcker sig från 16 till 32hz, så där bet du dig i tungan :blink:

Huh? Film såklart. Där finns mycket under 16Hz.

Man bygger ju inte en extrem subwoofer för musik direkt. :D

Postad 15 July 2009 - 11:46

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Man bygger ju inte en extrem subwoofer för musik direkt. :blink:

Till musik då finns det bättre att bygga på

Postad 15 July 2009 - 12:11

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0
Med Havoc-basen hade jag antingen byggt:

** 350L netto (efter avdrag av volym för element, stag, port) avstämt till 14Hz. En port som motsvarar ett rör på 175mm diameter skulle bli 900mm långt och ta upp ~21.5L i lådan. Nackdel: eventuella portresonanser. Jag tror dock inte att detta blir ett problem i verkligheten.

** 100L netto med 50% fyllning, slutet, med Linkwitz Transform: (20Hz, Q 0.4). Mycket mindre låda, bättre transientsvar. Om ditt slutsteg har inbyggt 10Hz högpassfilter av 4e ordningen, så är xmax okej. Du behöver massa kraft dock. Men jag tror du skulle gilla det...

Det höga qts:et på basen gör att man får en bump vid 50Hz på LLT-konstruktionen (den portade), vilket kanske blir dåligt. Många rum har nämligen enormt stöd vid 50Hz så att basen kanske upplevs som bumlig. Det kan man EQ:a ner dock (har ej provat i verkligheten).

Personligen hade jag valt slutet, mest pga den (avsevärt) mycket mindre lådstorleken, enkelheten samt egenskaperna vid musik. Jag hade dock inte haft råd med slutsteget som skall driva besten.

Postad 15 July 2009 - 16:36

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Bassbox måste man nog fanimej vara MINST semiproffs för att fatta nåt av...

Postad 15 July 2009 - 18:35

Bel3
  • Bel3
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0

Tycker nog att det är bland det enklaste programmen att hålla på med =P

Postad 15 July 2009 - 18:50

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar det svenska programmet basta! -> http://www.tolvan.com/basta/

Lätt värt pengarna.

Postad 15 July 2009 - 19:15

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jag rekommenderar det svenska programmet basta! -> http://www.tolvan.com/basta/

Lätt värt pengarna.

Den är inte så där hemskt bra

Postad 15 July 2009 - 19:39

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Den är inte så där hemskt bra

Varför inte? Du kan ju se många fler saker än i t.ex. Bassbox, plus att du kan simulera baffelstöd med mera.

Postad 15 July 2009 - 19:57

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Varför inte? Du kan ju se många fler saker än i t.ex. Bassbox, plus att du kan simulera baffelstöd med mera.

Men den klarar inte det enklaste f3db

Postad 15 July 2009 - 20:11

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Men den klarar inte det enklaste f3db

Sparka in rätt spänning så att du får 100db, sen flyttar du markören till 97db, så har du f3db? Det är inte särskilt svårt...

Postad 15 July 2009 - 21:45

rotel2
  • rotel2
  • Forumräv

• 633 inlägg
  • 0
Basta!, är grymt bra faktiskt. Du kan bla lägga in Le loss för att simulera fram rätt impedans + mycket annat, och programmet är i princip gratis.

Fast själv använder jag Lspcad pga att jag gillar att kombinera SW och lspcad.

Postad 15 July 2009 - 21:53

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Man bygger ju inte en extrem subwoofer för musik direkt. :blink:

Subkontra oktaven är fortfarande bara mellan börjar ändå på 16Hz och slutar på 32Hz. Spelar ingen roll hur du än vänder på det.
Infrasoniskt är en annan sak dock.

Du får gissa vars namnet "subbas" kommer ifrån.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 15 July 2009 - 21:55.

Postad 15 July 2009 - 22:12

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Subkontra oktaven är fortfarande bara mellan börjar ändå på 16Hz och slutar på 32Hz. Spelar ingen roll hur du än vänder på det.
Infrasoniskt är en annan sak dock.

Du får gissa vars namnet "subbas" kommer ifrån.

Basmodul, subwoofer, subbas, baslåda, jag tror inte det spelar så stor roll vad man kallar sin klump som spelar låga toner?

Heh.

"Subkontra oktaven", vad menar du? En sub kontra oktav..? Jag hänger inte riktigt med. Varför ska man jämföra dom? I alla fall, om du vill prata instrument och låga toner så är ett exempel en piporgel som brukar ha 16Hz som lägsta ton.

Infrasoniskt (allt under 20Hz? Man hör ju ej under det ändå?) är ju fullständigt självklart att man skall ha om man ens funderar på någorlunda seriöst filmtittande. Därav är spektrat ~10-20Hz extremt inressant. Det fås ju (nästan) gratis med rätt låda, så.

Postad 15 July 2009 - 22:25

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Jag skulle testa lite i bassbox för att försöka lära mej progget och stoppade in parametrarna på elementen som jag ska bygga på, och min kurva såg fanimej inte likadan ut som sdx:s kurva som han tog fram med samma parametrar och lika stor låda kan jag lova...
Hehe... Kurvan han fick fram var kanoners.. Min såg ut som.....en penis...en trött penis... Hehe...
Måste nog fatta vad man håller på med och förstå sej på hela grejen, annars kan det nog lätt bli galet..
Skiter i det.. Behöver inte lära mej det. Finns ju så mycke duktigt folk man kan få hjälp av här ju ! :blink:

Postad 15 July 2009 - 22:29

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jag skulle testa lite i bassbox för att försöka lära mej progget och stoppade in parametrarna på elementen som jag ska bygga på, och min kurva såg fanimej inte likadan ut som sdx:s kurva som han tog fram med samma parametrar och lika stor låda kan jag lova...
Hehe... Kurvan han fick fram var kanoners.. Min såg ut som.....en penis...en trött penis... Hehe...
Måste nog fatta vad man håller på med och förstå sej på hela grejen, annars kan det nog lätt bli galet..
Skiter i det.. Behöver inte lära mej det. Finns ju så mycke duktigt folk man kan få hjälp av här ju ! :blink:

Du får inte andvända komma tecken i bassbox utan kolum tecken andvänder man komma tecken så blir det fel.

Postad 15 July 2009 - 22:37

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Du får inte andvända komma tecken i bassbox utan kolum tecken andvänder man komma tecken så blir det fel.

Jaha... Då är det inte så konstigt då... Ett par parametrar var ju typ .60, då blev dom 60,.. Tyckte att det var konstigt, men tänke att det säkert skulle vara så.. Inte konstigt att jag fick fram en trött penis...

Postad 15 July 2009 - 23:08

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Jaha... Då är det inte så konstigt då... Ett par parametrar var ju typ .60, då blev dom 60,.. Tyckte att det var konstigt, men tänke att det säkert skulle vara så.. Inte konstigt att jag fick fram en trött penis...

Om det finns parametrar som står .60 så skall det vara en 0 framför så det ser ut så här 0.60

Postad 16 July 2009 - 06:26

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Om det finns parametrar som står .60 så skall det vara en 0 framför så det ser ut så här 0.60

Försökte med det, men det gick inte. Var tog min penis vägen ?? Tog dom bort den... :blink:
Jag tyckte det var kul..

Postad 16 July 2009 - 08:14

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Försökte med det, men det gick inte. Var tog min penis vägen ?? Tog dom bort den... :)
Jag tyckte det var kul..

Kan det vara ett plötsligt förstånds handikapp det skall var med kolum ,,,,,,,,,,,,,

Postad 16 July 2009 - 18:45

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Basmodul, subwoofer, subbas, baslåda, jag tror inte det spelar så stor roll vad man kallar sin klump som spelar låga toner?

Heh.

"Subkontra oktaven", vad menar du? En sub kontra oktav..? Jag hänger inte riktigt med. Varför ska man jämföra dom? I alla fall, om du vill prata instrument och låga toner så är ett exempel en piporgel som brukar ha 16Hz som lägsta ton.

Infrasoniskt (allt under 20Hz? Man hör ju ej under det ändå?) är ju fullständigt självklart att man skall ha om man ens funderar på någorlunda seriöst filmtittande. Därav är spektrat ~10-20Hz extremt inressant. Det fås ju (nästan) gratis med rätt låda, så.

Det är en stor skillnad mellan en basmodul och en subbas; en basmodul klarar inte av ett f-3 ens i närheten så lågt för att klara av 16-32Hz, vilket en subbas gör.

Subkontraoktav, det är oktav i det hörabara spektrat, fakta som hör till något som liknar grundlära. På tal om piporglar, det är enda akustiska icke datorkonstgjordainstrumenet som klarar av återge subkontraoktaven.

Kan du hänvisa till ett par filmer som innehåller toner mellan 10-20hz?

Postad 16 July 2009 - 20:05

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det är en stor skillnad mellan en basmodul och en subbas; en basmodul klarar inte av ett f-3 ens i närheten så lågt för att klara av 16-32Hz, vilket en subbas gör.

Subkontraoktav, det är oktav i det hörabara spektrat, fakta som hör till något som liknar grundlära. På tal om piporglar, det är enda akustiska icke datorkonstgjordainstrumenet som klarar av återge subkontraoktaven.

Menar du att jag inte kommer få något ljud alls i mina basar jag ska bygga som jag bara ska spela typ under 25 hz ?
En riktig brutal filmexplosion tror jag går ganska mycket under 20 hz...

Postad 16 July 2009 - 21:02

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Menar du att jag inte kommer få något ljud alls i mina basar jag ska bygga som jag bara ska spela typ under 25 hz ?
En riktig brutal filmexplosion tror jag går ganska mycket under 20 hz...

Svamel Svamel dom kommer att gå djupt om du ställer dom i hörn
testa U571 ner till 10hz

Postad 16 July 2009 - 22:27

fackamato
  • fackamato
  • Forumräv

• 906 inlägg
  • 0

Take a chill pill. :)

Här bygger vi riktiga basar, dvs som når under ~18Hz utan rumsstöd. Filmer?

Das Boot, Blade, Fight Club, Nemo, Toy Story 2, LOTR, U571, The Incredibles, Hitchhiker's Guide to the Galaxy, Titan AE, Equilibrium, Desperado, Sin City, Resident Evil, Independence Day, Man On fire, Transporter... :lol:

Nedan är bild från The Incredibles, bas långt under 10Hz:

Postad bild

Postad 16 July 2009 - 22:43

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Svamel Svamel dom kommer att gå djupt om du ställer dom i hörn
testa U571 ner till 10hz

Hoppas det... Annars kommer jag bli lessen.. :lol: Kommer bli en del jobb med att bygga dom... Om jag nu får hämta dom någon gång... Att folk måste ha semester... :)

Postad 17 July 2009 - 12:39

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Take a chill pill. ;)

Här bygger vi riktiga basar, dvs som når under ~18Hz utan rumsstöd. Filmer?

Das Boot, Blade, Fight Club, Nemo, Toy Story 2, LOTR, U571, The Incredibles, Hitchhiker's Guide to the Galaxy, Titan AE, Equilibrium, Desperado, Sin City, Resident Evil, Independence Day, Man On fire, Transporter... :ph34r:

Nedan är bild från The Incredibles, bas långt under 10Hz:

Postad bild

Konkreta bevis på ljudvågor under det hörbara, det känns som vi närmar oss en lösning <_< Det är fortfarande en viss skillnad dock mellan en basmodul och en subbas, det är dock bl.a. datorljudsystemtillverkarnas fel att det förväxlas med samma sak. De är ju "inte" flitiga på att benämna deras basmoduler som subbasar även fast de oftast på långa vägar inte klarar av att återge subkontraoktaven med värdighet (om vi inte ska blanda in f-20 eller än värre som verkar vara en industriell standard...).
Dock kommer allt infrasoniskt ljud inte vara hörbart utan enbart kännbart, men de kan även vara direkt skadliga toner om de spelas för högt. Så, om man känner att man börjar må dåligt när man ser på film med basåtergivning som klarar en del av det infrasoniska spektrat, så är det dags att dämpa. Om jag inte minns fel så påverkas bl.a. mjälten.

Redigerat av Professor_Kalkyl, 17 July 2009 - 12:41.

Postad 17 July 2009 - 16:19

Unregistered93bbd732
  • Unregistered93bbd732
  • Användare

• 246 inlägg
  • 0
POTC, Pirates of the caribbean, är det riktigt mycket och låg bas i, till och med i soundtracket är det ofta ner till under 20hz, i en viss låt(He's a pirate) till och med peakar runt 12hz.

Jag har stannat upp i "basbygget" för jag har lite problem, min reciver vill inte ge ut någon vettig subsignal, det är otroligt dåligt tryck, jag har maxat volymen på mitt försteg, och mitt aktiva delningsfilter och mitt slutsteg, och får ändå inte ut i närheten av vad jag vill ha.

Jag har en eq som visar input level och det var förr inget problem att maxa den, nu ger den inte ens utslag, så låg är signalen, det är en vanlig signal, fast superlåg.

Reciver är hk avr 7000, något tips?

Postad 17 July 2009 - 18:12

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Dock kommer allt infrasoniskt ljud inte vara hörbart utan enbart kännbart, men de kan även vara direkt skadliga toner om de spelas för högt. Så, om man känner att man börjar må dåligt när man ser på film med basåtergivning som klarar en del av det infrasoniska spektrat, så är det dags att dämpa. Om jag inte minns fel så påverkas bl.a. mjälten.

Tror inte ett dugg på det... Har du sett avsnittet med mythbusters när dom skulle försöka hitta den "bruna tonen" så att han skulle skita ner sej ? Han stod omringad av typ 40 artontummare som spelade fullt. Sen körde dom bara toner i olika frekvenser mellan 10 och 100 hz tror jag det var. Givetvis hade han både proppar och kåpor, men inget hände. Däremot var det så högt ljudtryck att stämbanden inte hängde med som dom skulle när han pratade samtidigt..
Var det ingen fara med honom då tror jag inte att man behöver oroa sej för en hembiosub..oavsett storlek och ljudtryckskapacitet...

Postad 17 July 2009 - 18:34

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Tror inte ett dugg på det... Har du sett avsnittet med mythbusters när dom skulle försöka hitta den "bruna tonen" så att han skulle skita ner sej ? Han stod omringad av typ 40 artontummare som spelade fullt. Sen körde dom bara toner i olika frekvenser mellan 10 och 100 hz tror jag det var. Givetvis hade han både proppar och kåpor, men inget hände. Däremot var det så högt ljudtryck att stämbanden inte hängde med som dom skulle när han pratade samtidigt..
Var det ingen fara med honom då tror jag inte att man behöver oroa sej för en hembiosub..oavsett storlek och ljudtryckskapacitet...

Fan då har man hittat den.

Postad 17 July 2009 - 19:12

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Fan då har man hittat den.

Fast jag RÄKNAR ju med att jag nästan ska dö av mina sen !! <_<

Postad 17 July 2009 - 19:57

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Fast jag RÄKNAR ju med att jag nästan ska dö av mina sen !! <_<

Kan du testamentra dom till mig när du har dött.

Postad 17 July 2009 - 20:05

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Kan du testamentra dom till mig när du har dött.

Givetvis. Är det någon som ska ha dom när jag dör så är det SOLKLART du. Om dom inte låter skräp i 100L sluten isobarik, för då testamenterar jag basarnas motsvarande vikt i skit... <_<

Postad 17 July 2009 - 20:09

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0
Åker och hämtar dom nästa fredag, så då ska förhoppningsvis bygget ta fart ganska snart sen.. Måste ju bygga formar och greja.. Hur tjocka brukar betongburkar vara ? Baffeln lär ju bli brutal... Räcker 25 mm runt om, och en baffel på 45-50 mm tro ? Tror förresten att jag kör armerad glasfiberförstärkt flytspackel. Det blir MYCKET starkare.
Och smidigare att jobba med.... <_<

Redigerat av Bakerman, 17 July 2009 - 20:10.

Postad 17 July 2009 - 22:30

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Åker och hämtar dom nästa fredag, så då ska förhoppningsvis bygget ta fart ganska snart sen.. Måste ju bygga formar och greja.. Hur tjocka brukar betongburkar vara ? Baffeln lär ju bli brutal... Räcker 25 mm runt om, och en baffel på 45-50 mm tro ? Tror förresten att jag kör armerad glasfiberförstärkt flytspackel. Det blir MYCKET starkare.
Och smidigare att jobba med.... <_<

Sorry jag snor dom framför ögonen på dig för jag skall till tokholma på torsdag

Postad 17 July 2009 - 22:46

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0

Och vart far allt tryck om de står ute i ett fält med utrustningen?
Gör om testet inne i ett slutet utrymme, är läs på om lite militära försök från några tiotal år tillbaka.

Postad 17 July 2009 - 22:54

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Sorry jag snor dom framför ögonen på dig för jag skall till tokholma på torsdag

det hoppas jag inte...

Gör om testet inne i ett slutet utrymme, är läs på om lite militära försök från några tiotal år tillbaka.

Ja.. Du har rätt... Det blir nog knappt något tryck med fyrtio artontummare en meter runt omkring sej när man står på ett öppet fält... På koncerter utomhus känner man knappt något tryck i bröstet fast man står hundra meter från närmsta bas... Ironi...

Postad 17 July 2009 - 23:09

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Vi gjorde ett militärt försök 93 då höll vi på att blåsa ut alla rutorna på ett regemente och även i halva staden.
men va fan det var roligt men man hade 55000 watt att leka med

Postad 17 July 2009 - 23:12

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Vi gjorde ett militärt försök 93 då höll vi på att blåsa ut alla rutorna på ett regemente och även i halva staden.
men va fan det var roligt men man hade 55000 watt att leka med

Var det någon som fick problem med mjälten....? Hehe...

Postad 17 July 2009 - 23:14

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Var det någon som fick problem med mjälten....? Hehe...

Möjligen kling &klang .

Postad 17 July 2009 - 23:18

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Hört att man kan slå hjärtat ur sin rytm, kan det stämma?

Postad 17 July 2009 - 23:36

Unregistered1728
  • Unregistered1728
  • Mästare

• 2761 inlägg
  • 0

Hört att man kan slå hjärtat ur sin rytm, kan det stämma?

Det kan man göra med en bilstereo.

Postad 18 July 2009 - 03:00

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

• 9561 inlägg
  • 0

Det kan man göra med en bilstereo.

Men då räcker det inte med en brutal tia och 1000 watt direkt... Tror det krävs larvigt mycket för att människokroppen ska påverkas negativt faktiskt.. Förutom hörseln då givetvis. I dom bilarna som det finns risk för att hjärtat ska balla ur sitter det ju så mycket skit att bilen inte ens är körbar.. Säj i mitt fall då. Även om jag skulle bygga fyra optimala lådor till mina kommande skapligt potenta femtontummare (om inte sdx snor dom... ;) ) och köra dom samtidigt som mina nuvarande, skapliga, fyra subbar med tior i, ihop med min Z11a och ett 11 - kanalssystem, vilket inte är något värstingsystem, men ändå ganska mycket luft som flyttas på 24 kvadrat, så är det ju ingen som helst fara för min hälsa ? Förutom hörseln som sagt... Vad krävs i så fall i ett normalt lyssningsrum ?? Om dom subsoniska tonerna skulle vara skadliga det vill säja ?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.