Byggtråd Golvhögtalare
373 svar till detta ämne
Postad 01 September 2009 - 08:40
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Ser riktigt bra ut! Jag brukar alltid slipa träskivorna innan jag fräser för att det inte ska finnas några lösa fibrer som slås upp av fräsen. Sen brukar jag bara ta max en tiondel i taget dom första svepen för att få en riktigt skarp kant.
Dom är hyvlade och putsade från snickeriet redan, så det var inte så mycket lösa fibrer.  Jag märkte också att det var bättre att ta lite åt gången, blev mindre "trådar" och fräsen gick lättare..
Postad 01 September 2009 - 09:51
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ser prima ut
ska bli kul att börja med mina små högtalare snart här också...
Postad 01 September 2009 - 09:55
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Ser prima ut
ska bli kul att börja med mina små högtalare snart här också... 
Tackar  Känns lite trist nu när jag kör mina Image 11 som frontar, men dom låter faktiskt förvånadsvärt högt och bra! (med lite hjälp av en liten sub)
Postad 03 September 2009 - 14:58
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Usch vad segt det går
Jag har satt det invändiga kablaget nu, limmat fast MDF-fronten och även fräst "trattar" till basreflexerna.
Håller på och spacklar och slipar för fullt nu för att slippa alla skarvar och ojämnheter. Sen är det nästan bara slutfinish kvar
Tyvärr så står jag i en större ekonomisk kris just nu :S Funderar på vad jag har på lager som skulle kunna säljas.. Metanolbil, ac-kontrollpanel till saab, ett par SID-displayer till saab... Nån som vill köpa grannens katt??
Redigerat av Beijergard, 03 September 2009 - 15:32.
Postad 03 September 2009 - 16:24
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Nån som vill köpa grannens katt??
Färdiggrillad eller får man grilla själv....?
Postad 03 September 2009 - 18:18
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Färdiggrillad eller får man grilla själv....? 
Ehhh, så lite mat på dom... E dom små, får man ta två... !!! du har inga fler grannar som vill spara in på matkostnaderna... ?!
Redigerat av DVD-ai, 03 September 2009 - 18:19.
Postad 05 September 2009 - 17:42
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Ett halvt kilo spackel och fem timmar senare så börjar de ta sin slutgiltiga form! 
Någon som har bra tips på fötter eller bottenplatta åt dessa? Helst i samma form, lite större än högtalarna.. Dags att göra en form och gjuta?
Postad 06 September 2009 - 06:23
Mixon1
-
Mixon1
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Intressant fråga! Är själv i den fasen, och hade hoppats på att hitta nån stenhuggare som kunde hugga till nån fot i svart granit, el.d. Men det blir nog väldigt dyrt Jag fann ett material som heter(?) konstgranit, och som är stenmjöl blandat med plast, och blir tungt och snyggt! Frågan är bara vart man kan få tag i det? Det går ju fint att gjuta med. Har även funderat på betong, det kan ju se rätt så rått ut!? Går ju att färga in betong också... Gjorde en betong sockel till min lilla subbas med en stålkonstruktion som armering och fäste för skruvar, och det blev rätt hyffsat. Gjord med hjälp av cellplastform som skars ut med värmetråd. : https://www.minhembi.../Mixon1/103083/Hoppas det finns någon på forumet som ge fler tips? Mvh Mixon1/Michael
Postad 06 September 2009 - 18:58
Unregistered46986fd8
-
Unregistered46986fd8
-
Användare
-
-
196 inlägg
Svårt att hitta fötter som är i samma form kanske, kan du få en uthuggen i granit är det galet snyggt men också galet dyrt.
Jag hade gjort en form lite större än botten på högtalaren och gjutit i vanlig betong, sen spacklat och målat men en matchande färg.
Du kan nog annars också köpa två stora kvadratiska betongbitar med samma tjocklek som du vill ha och sen rita ut en mall som någon kan såga ut till dig om du inte har möjlighet att göra det själv. SD-fötter mellan högtalaren och betongfoten så står dom stabilt
Imponerande bygge förresten!
Postad 06 September 2009 - 19:18
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Flytspackel...?
Borghamn, någon mil söder om Vadstena i ötergötland, beställde firman jag jobbade på förut, en hel del.
Dom har det mesta. Skiffer, granit, kalksandsten, kålmårdenmarmor, m.m, m.m..
Dom har dessutom maskiner till det kan jag lova.. Kommer ihåg att det inte var så ruskigt dyrt som man skulle kunna tro..
Postad 07 September 2009 - 09:29
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Flytspackel...?
Borghamn, någon mil söder om Vadstena i ötergötland, beställde firman jag jobbade på förut, en hel del. Dom har det mesta. Skiffer, granit, kalksandsten, kålmårdenmarmor, m.m, m.m.. Dom har dessutom maskiner till det kan jag lova.. Kommer ihåg att det inte var så ruskigt dyrt som man skulle kunna tro..
Flytspackel eller betong ligger närmast till hjärtat tror jag (A) Gissar att flytspackel ger finare yta? Tänkte lacka dom svart isf.. Nu är dom i stort sett klara, det enda som saknas är att ekskivorna skall monteras och oljas in.. Med tanke på att det tar ett tag innan jag får resten av komponenterna så kommer jag snåla lite med bilder nu, just för att hålla er lite nyfikna  Varningstexten på burken är så skön ;D
Postad 07 September 2009 - 09:38
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Flytspackel eller betong ligger närmast till hjärtat tror jag (A) Gissar att flytspackel ger finare yta? Tänkte lacka dom svart isf..
Ett "finflytspackel" utan fiberförstärkning i en form av mdf behöver du inte ens spackla eller slipa. Det blir lenare än en babystjärt. Om det är den finishen man är ute efter. Betong kan man ju få en lite mer grov och ruffig yta på.
Postad 07 September 2009 - 09:54
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Ett "finflytspackel" utan fiberförstärkning i en form av mdf behöver du inte ens spackla eller slipa. Det blir lenare än en babystjärt. Om det är den finishen man är ute efter. Betong kan man ju få en lite mer grov och ruffig yta på.
Okej  Då ska jag bara försöka göra en form att gjuta i... MDF och masonit kanske kan fungera.. Bör man med flytspackel, likasom betong, vibrera bort luftbubblor?
Postad 07 September 2009 - 15:11
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Okej  Då ska jag bara försöka göra en form att gjuta i... MDF och masonit kanske kan fungera.. Bör man med flytspackel, likasom betong, vibrera bort luftbubblor?
Mdf och masonit funkar utmärkt. Bara du vänder den skrovliga ytan utåt !! Man behöver inte vibba flyt. Det sköter sej själv. För att vara på den säkra sidan kan man ta en gammal planslip och köra lite med utanpå formen.
Postad 07 September 2009 - 17:25
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Mdf och masonit funkar utmärkt. Bara du vänder den skrovliga ytan utåt !!
Man behöver inte vibba flyt. Det sköter sej själv. För att vara på den säkra sidan kan man ta en gammal planslip och köra lite med utanpå formen.
Okej, tack för tipset om skrovliga ytan. Hade garanterat gjort fel annars  Har en säck spackel nu! Åka hem till mor å far på landet och bygga formar nu
Postad 07 September 2009 - 18:30
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Okej, tack för tipset om skrovliga ytan. Hade garanterat gjort fel annars  Har en säck spackel nu! Åka hem till mor å far på landet och bygga formar nu 
Räkna på 1,7 kg per kvadratmeter och millimeter. Du MÅSTE fylla allt på en gång.
Postad 07 September 2009 - 22:32
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Räkna på 1,7 kg per kvadratmeter och millimeter. Du MÅSTE fylla allt på en gång.
Det gick ca 4L färdigpblandad spackel per platta.. Undrar hur mycket dom kommer väga, kändes inte så mycket i hinken. De blev iaf 30mm tjocka. På påsen kunde jag nästan tyda (den var ganska förstörd...) att det tog ett dygn per 10mm att brinna? Låter det bekant?
Postad 07 September 2009 - 23:24
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Just ja! Lite bilder såklart! 
Ibland är de enklaste lösningarna de bästa.. Jag funderade en stund på hur jag skulle få hela ramen helt i våg, vilket ganska snart löste sig när jag såg en längre skruv och tänkte att den kunde skruvas genom bottenskivan för att lyfta den änden från golvet
Ett recept råkade ligga intill bilderna från kvällens bygge, så jag bjuder på detta också  Mycket gott och lättlagat 
Dock skulle jag vilja ha 3-4dl grädde/matlagningsgrädde just för att jag älskar sås
Redigerat av Beijergard, 07 September 2009 - 23:25.
Postad 08 September 2009 - 06:45
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det gick ca 4L färdigpblandad spackel per platta.. Undrar hur mycket dom kommer väga, kändes inte så mycket i hinken. De blev iaf 30mm tjocka. På påsen kunde jag nästan tyda (den var ganska förstörd...) att det tog ett dygn per 10mm att brinna? Låter det bekant?
Dom kommer inte väga mycket. Räckte en säck ?? 10 mm per dygn är förmodligen när man får lägga matta i våtrum på det. Är det en gammal säck tar det dock lite längre tid. Lugna dej så länge du bara kan.. Har du för bråttom att riva formarna lossnar det gärna små flisor.. Kanterna runt om är VÄLDIGT känsliga.. Om du ska ha dom knivskarpa allså.. Glömde att skriva att du skulle olja in formarna... Du tänkte kanske på det ändå...?
Postad 08 September 2009 - 06:47
Unregisteredf93cd07d
-
Unregisteredf93cd07d
-
Användare
-
-
142 inlägg
Ser riktigt nice ut. Smart sätt att få böjda kanter =o)
Och kyckling är ju gott =o)
Postad 08 September 2009 - 10:02
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Dom kommer inte väga mycket. Räckte en säck ?? 10 mm per dygn är förmodligen när man får lägga matta i våtrum på det. Är det en gammal säck tar det dock lite längre tid. Lugna dej så länge du bara kan.. Har du för bråttom att riva formarna lossnar det gärna små flisor.. Kanterna runt om är VÄLDIGT känsliga.. Om du ska ha dom knivskarpa allså.. Glömde att skriva att du skulle olja in formarna... Du tänkte kanske på det ändå...? 
Japp, en säck räcker väl till 8L?? Den väger ju trots allt 25kg. Säcken var ny, bara fraktskadad  Extra billig Nej jag oljade aldrig kanterna :S Får se hur det blir av detta då....
Postad 08 September 2009 - 12:05
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
En ny dag, en ny bild
Angående spacklet.. Torkar det på ett dygt? Tre? En vecka?
Redigerat av Beijergard, 08 September 2009 - 13:38.
Postad 08 September 2009 - 13:47
rotel2
-
rotel2
-
Forumräv
-
-
633 inlägg
vad är det för spackel du har på lådorna?
Postad 08 September 2009 - 14:19
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
vad är det för spackel du har på lådorna?
Det är snickerispackel. Jag kanske var otydlig, det är flytspacklet jag undrade hur lång tid det skulle ta för att torka
Postad 08 September 2009 - 17:10
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Det är snickerispackel. Jag kanske var otydlig, det är flytspacklet jag undrade hur lång tid det skulle ta för att torka 
Det är torrt nu. Men inte genombrunnet. Nu fick du ju tag på vad vi kallar för ett långsamt spackel. Sånt använder vi bara när det ska på ganska tjockt, det inte är bråttom, och kunden är snål ! Även att det är ett billigt, långsamt spackel, så kan man gå på det redan efter ett par timmar, men den kemiska reaktionen är så långsam att det tar åtminstone en dag per millimeter innan allt vatten är borta... Du skulle kunna riva formarna nu, men om du kan lugna dej en dag till, eller två skulle det vara bättre.. Målning eller lackning av dom bör du vänta åtminstone en vecka efter du har rivit formarna. Sen bör dom stå i rumstemperatur också.
Postad 08 September 2009 - 21:57
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Shit här händer det grejjer! Härligt att se Beijergard!!
Cool ide med betongfötter!
Postad 08 September 2009 - 22:07
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Det är torrt nu. Men inte genombrunnet. Nu fick du ju tag på vad vi kallar för ett långsamt spackel. Sånt använder vi bara när det ska på ganska tjockt, det inte är bråttom, och kunden är snål ! Även att det är ett billigt, långsamt spackel, så kan man gå på det redan efter ett par timmar, men den kemiska reaktionen är så långsam att det tar åtminstone en dag per millimeter innan allt vatten är borta... Du skulle kunna riva formarna nu, men om du kan lugna dej en dag till, eller två skulle det vara bättre.. Målning eller lackning av dom bör du vänta åtminstone en vecka efter du har rivit formarna. Sen bör dom stå i rumstemperatur också.
Inte viste jag att det fanns olika flytspackel  Jag har gott om tid på mig så det är ingen fara  Dom får stå och brinna ett tag, tills högtalarna börjar bli klara... Nån speciell färg som skall användas när jag lackar dessa? Fungerar vanlig spray på burk? Tänkte att dom skulle vara mattsvart... Tim: Det är inte betong
Postad 09 September 2009 - 06:50
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Inte viste jag att det fanns olika flytspackel  Jag har gott om tid på mig så det är ingen fara Dom får stå och brinna ett tag, tills högtalarna börjar bli klara... Nån speciell färg som skall användas när jag lackar dessa? Fungerar vanlig spray på burk? Tänkte att dom skulle vara mattsvart...
Tim: Det är inte betong 
Tänk om jag hade gjort mina burkar med långsamt flyt... Då hade dom inte varit färdiga än...  Men det skiljer en hel del i pris på snabbt och långsamt. Det är ungefär dubbelt upp.. Du kan göra precis hur du vill med dom när dom har torkat rejält. Däremot lär det ju gå åt en del färg... Nästan så att du skulle köpa sån där superdupermegaturboasrutten biltemasprayfärg och spruta på först.. Dom kommer att suga färg som..... Ja..... Sen när du märker att dom inte suger så mycket längre skulle du ju kunna toppa med ett par lager kvalitetsfärg som faktiskt har lite pigment i sej också...
Postad 09 September 2009 - 07:59
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Postad 09 September 2009 - 12:59
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Eller så lägger jag slipgrund eller någon primer som grund 
Vad som helst, bara det är tunt, ger en fin yta, och klarar av att överlackas.
Postad 09 September 2009 - 18:45
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Tim: Det är inte betong 
Jajajaj! grått tungt och hårt ...!
Postad 11 September 2009 - 09:50
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
De var inte lätt att få loss från spånskivan eftersom jag inte hade oljat in den, lagom skoj när mor kommer och frågar "Hade du inte oljat in dom först?!  " Ägd av sin mor xD
En kant sprack på en av dem, frågan är om jag kan fylla upp den flisan som gick ur eller om jag skall gjuta en ny platta?
Postad 11 September 2009 - 10:20
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
De var inte lätt att få loss från spånskivan eftersom jag inte hade oljat in den, lagom skoj när mor kommer och frågar "Hade du inte oljat in dom först?! " Ägd av sin mor xD
En kant sprack på en av dem, frågan är om jag kan fylla upp den flisan som gick ur eller om jag skall gjuta en ny platta?
Testa att fylla ut den med samma snabba snickerispackel du spacklade lådorna med. Det borde funka... Hehe.. Lite pinsamt när t.o.m mamma förstår det....
Postad 11 September 2009 - 10:24
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Postad 12 September 2009 - 09:11
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Idag hoppas jag på lite framsteg! Ska limma ekskivorna på toppen, fräsa till kanterna lite lätt, slipa för att sedan olja. Tyvärr har jag inte råd att köpa den där jäkla oljan! Den dom rekomenderade kostade närmare 500kr för en halvliter :S Vet inte riktigt hur jag ska göra.
Jag är ute efter en pigmenterad olja för att få eken mörkare. Hade ju kunnat göra som Ippe och vaxa en fura egentligen, hade nog varit mer ekonomiskt...
Postad 13 September 2009 - 00:37
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Redigerat av Beijergard, 13 September 2009 - 00:37.
Postad 13 September 2009 - 13:40
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Smutt!! Vaxa eken då? Inte ska du ha furu! Ek är så mycket snyggare
Postad 13 September 2009 - 18:50
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Smutt!! Vaxa eken då? Inte ska du ha furu! Ek är så mycket snyggare 
Jag hittade någon olja hos föräldrarna som fick passa  Oljat in ett par gånger idag, får se om det räcker.. Har även fyllt den trasiga "foten" med extra flytspackel, och börjat finspackla/slipa dom
Postad 13 September 2009 - 22:55
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Postad 15 September 2009 - 07:59
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Testar hur eken ser ut mot lädret
Postad 15 September 2009 - 08:29
Unregistered7da62804
-
Unregistered7da62804
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Ser supernajs ut! Fattade inte läderdelen förut. Men det där blir ju riktigt snyggt!
Postad 15 September 2009 - 08:33
Bakerman
-
Bakerman
-
Mega-Guru
-
-
9561 inlägg
Fint som fan ! Jag tycker att du ska behålla kulören på eken.. Bara lacka.. Fy fan vad snyggt..
Postad 15 September 2009 - 11:35
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Fint som fan ! Jag tycker att du ska behålla kulören på eken.. Bara lacka.. Fy fan vad snyggt.. 
Eken oljade jag igår, ville helst inte lacka eftersom jag ville ha kvar trästrukturen i ytan  Det var en ofärgad olja, men det blev såklart mörkare än obehandlad... Här kommer lite bilder på de efterlysta aeroportarna
Postad 15 September 2009 - 14:33
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Ser löjligt bra ur detta du...
snart får man väll börja titta på filter också... jag har inte lyckats få mina dator att acceptera msn...  vill inte instalera, mkian dator har kanske insett vilket värdelöst jäkla skitprogram msn är...
Postad 15 September 2009 - 17:21
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Ser löjligt bra ur detta du...
snart får man väll börja titta på filter också... jag har inte lyckats få mina dator att acceptera msn... vill inte instalera, mkian dator har kanske insett vilket värdelöst jäkla skitprogram msn är...
Ja filter behövs absolut!  Vi får väl hoppa in på g-talk eller nåt under tiden då? Har inget konto där, men går väl skapa
Postad 16 September 2009 - 05:48
Timpolanen
-
Timpolanen
-
Mästare
-
-
2834 inlägg
Blir riktgit bra! Både jag å DVD har konto på G-talk så det ska han väl fixa tycker jag
Postad 17 September 2009 - 13:17
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Haha, men jag vet inte vad jag har för kod och inloggning....
och har det inte instalerat på datorn, heller...
Men det ska nog lösa sig
Postad 17 September 2009 - 13:43
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Haha, men jag vet inte vad jag har för kod och inloggning.... och har det inte instalerat på datorn, heller...
Men det ska nog lösa sig 
Men ta recover password då! Nu när jag ansträngt mig och skaffat ett konto där  Har lyckats smyga in g-talk på jobbets dator, så nu kan jag kika där lite då och då  PMa mig ditt användarnamn
Postad 17 September 2009 - 13:44
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jag ska kolla på det, men sitter på jobbet nu så det går ej just nu...
PM'ar dig det när jag kollat upp det
Postad 17 September 2009 - 15:48
Beijergard
-
Beijergard
-
Forumräv
-
-
767 inlägg
Lite bilder på fötterna kan jag bjuda på 
De blev inte speciellt släta, men den ytan syns inte när högtalaren står ovanpå 
Efter flera lager färg blev det dock jämnare
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Gör det själv
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|