Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

iPhone 3GS vs. HTC Hero

189 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Omröstning: Vilken är bättre/hetast? (98 medlem(mar) har röstat)

Vilken är bättre/hetast?

1. iPhone 3GS (36 röster [36.73%])

Procent av omröstning: 36.73%

2. HTC Hero (ROM 2.73.405.5) (62 röster [63.27%])

Procent av omröstning: 63.27%

Rösta Gäster kan inte rösta

Postad 06 October 2009 - 09:46

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Har inte du lungat dig än?, eller kan det vara att du måste försvara alla fel Ifåne har?

Det är ju du som måste lugna dig lite, ta några "Anger Management"-lektioner eller nåt :)

improwise2 >> Du ser, det tog inte lång tid innan NisseGurra kom in och påstod att det var konstruktionsfel i iPhone då den inte fungerar under vatten. Hahaha, helt otroligt faktiskt :rolleyes:

Postad 06 October 2009 - 09:51

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

Det är ju du som måste lugna dig lite, ta några "Anger Management"-lektioner eller nåt :)

improwise2 >> Du ser, det tog inte lång tid innan NisseGurra kom in och påstod att det var konstruktionsfel i iPhone då den inte fungerar under vatten. Hahaha, helt otroligt faktiskt :rolleyes:

Har inte påstått att vatten i iphone är ett konstruktionsfel. Du kanske ska ta en kurs i svenska?

Postad 06 October 2009 - 09:57

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Du skrev följande efter att vi hade sagt att snart kommer du in och påstår att det också är ett konstruktionsfel hos iPhone :

eller kan det vara att du måste försvara alla fel Ifåne har?

Alltså skrev du att det var ett fel :) Eller du kanske ska ta en kurs i svensk meningsbyggnad? Gå nu och lägg dig igen, vi behöver inte ha dig som spammar ner tråden med oväsentliga och ej verklighetsförankrade kommentarer :rolleyes:

Postad 06 October 2009 - 10:01

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0
Zinned: alla reggade har rätt att kommentera i tråden. Kolla rubrik igen: iPhone 3GS vs. HTC Hero, Phone war!!
Edit: Vilken är bättre/hetast?
iPhone 3GS [ 28 ] ** [37.84%]
HTC Hero (ROM 2.73.405.5) [ 46 ] ** [62.16%]
Hero vinner :)

Redigerat av NisseGurra, 06 October 2009 - 10:05.

Postad 06 October 2009 - 12:38

murklor
  • murklor
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Ja det är ju bra att den vinner på nåt iallafall för snabbaste luren är den inte :)

Postad 06 October 2009 - 12:42

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Ja det är ju bra att den vinner på nåt iallafall för snabbaste luren är den inte :rolleyes:

Mest inlåsta är den ju inte heller :)

Postad 06 October 2009 - 12:45

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Zinned: alla reggade har rätt att kommentera i tråden. Kolla rubrik igen: iPhone 3GS vs. HTC Hero, Phone war!!
Edit: Vilken är bättre/hetast?
iPhone 3GS [ 28 ] ** [37.84%]
HTC Hero (ROM 2.73.405.5) [ 46 ] ** [62.16%]
Hero vinner :)

Alla har rätt i att kommentera så länge det håller sig inom forumreglerna, helt rätt.

Dock, det du yttrar dig om har du inte fog för vilket jag påpekar gång efter gång men trots detta fortsätter du och det är så otroligt komiskt :rolleyes: Inte ett enda av dina påståenden har du kunnat bevisa :D

Omröstningen visar ju inte på mycket då endast 75 personer har röstat och där inte är någon kontroll över om de som röstar verkligen HAR en av dessa telefoner. Dessutom, otroligt komiskt att en det gäller en moddad ROM för Hero i omröstningen...klarar den sig inte out-of-the-box? :D

Mest inlåsta är den ju inte heller :P

Inte heller är iPhone :D För övrigt, hur pass bra en telefon får väl avgöras av massor av variabler där den viktigaste är hur bra den är för den aktuella personen. Alla telefoner är ju inte bra för alla. Som för NisseGurra t ex, han ska ju kunna snacka under vatten med sina samt att de ska tåla att kastas runt hur som helst trots att de har glas ovanpå skärmen :)

Jag har ett tips till dig Nisse, denna kanske hade varit något för dig -> Telefon

Redigerat av Lurvas, 08 October 2009 - 05:49.

Postad 06 October 2009 - 12:58

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

Alla har rätt i att kommentera så länge det håller sig inom forumreglerna, helt rätt.

Dock, det du yttrar dig om har du inte fog för vilket jag påpekar gång efter gång men trots detta fortsätter du och det är så otroligt komiskt :) Inte ett enda av dina påståenden har du kunnat bevisa, du är som ett forumtroll i retardation :rolleyes:

Omröstningen visar ju inte på mycket då endast 75 personer har röstat och där inte är någon kontroll över om de som röstar verkligen HAR en av dessa telefoner. Dessutom, otroligt komiskt att en det gäller en moddad ROM för Hero i omröstningen...klarar den sig inte out-of-the-box? :D

Inte heller är iPhone :D För övrigt, hur pass bra en telefon får väl avgöras av massor av variabler där den viktigaste är hur bra den är för den aktuella personen. Alla telefoner är ju inte bra för alla. Som för NisseGurra t ex, han ska ju kunna snacka under vatten med sina samt att de ska tåla att kastas runt hur som helst trots att de har glas ovanpå skärmen :P

Jag har ett tips till dig Nisse, denna kanske hade varit något för dig -> Telefon

Zinned: Riktig ****** :)
Men Hero's rom är senaste officiella så ta reda på fakta.

Ja det är ju bra att den vinner på nåt iallafall för snabbaste luren är den inte :D

Men den klara att köra spotify samtidigt du surfar eller gör nått annat :D

Postad 06 October 2009 - 13:35

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Zinned: Riktig ****** :D
Men Hero's rom är senaste officiella så ta reda på fakta.

Massa stjärnor är svårt att läsa :)

Skulle jag nu vara du så skulle jag argumenterat på sådant sätt att jag ifrågasätter varför då inte HTC kunde gjort en vettig ROM från början. Skönt att jag inte är du så jag gör inte det :rolleyes:

Postad 06 October 2009 - 13:37

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

Massa stjärnor är svårt att läsa :)

Skulle jag nu vara du så skulle jag argumenterat på sådant sätt att jag ifrågasätter varför då inte HTC kunde gjort en vettig ROM från början. Skönt att jag inte är du så jag gör inte det :rolleyes:

Iphone 1.0 var inte så kul heller :D

Postad 06 October 2009 - 14:05

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

För övrigt, hur pass bra en telefon får väl avgöras av massor av variabler där den viktigaste är hur bra den är för den aktuella personen. Alla telefoner är ju inte bra för alla. Som för NisseGurra t ex, han ska ju kunna snacka under vatten med sina samt att de ska tåla att kastas runt hur som helst trots att de har glas ovanpå skärmen :D

Bra att du tycks ha kommit underfund med detta :D
Man bör ta reda på fakta angående det man köper innan man köper det. Glasskärm visste han väl att den hade innan han köpte den? :lol:
Inte direkt så man står och bollar med en glasskiva? Även om det tycks vara omöjligt.

Postad 06 October 2009 - 15:16

MightyEyra
  • MightyEyra
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Zinned78 - Iphone är alltid bäst på allt: -du är dum!
NisseGurra - Iphone är alltid sämst på allt: -du är dum!
Z: -du är dum!
N: -du är dum!
.
.
.
.

Givande tråd .......... not!!!

Postad 06 October 2009 - 15:23

Unregisteredae48d9f2
  • Unregisteredae48d9f2
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0

.
.
.
.

I'm with stupid!
/\
I
Fanboys alltså.

Redigerat av Unregisteredae48d9f2, 06 October 2009 - 15:23.

Postad 06 October 2009 - 15:29

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2258 inlägg
  • 0

.
.
.
.

Första vettiga inlägget på ett tag. Det enda vettiga den här tråden visat på är hur totalt meningslös fanboism är. Är fortsatt toknöjd med min Hero och hade troligtvis varit toknöjd även om jag haft en 3Gs.

Postad 06 October 2009 - 15:40

Unregistered29af8ed6
  • Unregistered29af8ed6
  • Beroende

• 1073 inlägg
  • 0

Massa stjärnor är svårt att läsa :D

Skulle jag nu vara du så skulle jag argumenterat på sådant sätt att jag ifrågasätter varför då inte HTC kunde gjort en vettig ROM från början. Skönt att jag inte är du så jag gör inte det :D

Har blivit en fånig tråd detta men anledningen till att HTC släppte Hero för tidigt med en ROM som inte var klar är att dom hade så förbaskat bråttom att få ut luren samtidigt som 3GS...

Tror jag ;)

För övrigt så är 3GS snabbare ja, men Hero är roligare :lol:

Postad 06 October 2009 - 16:04

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Om ni går in i en tråd med denna topicen så kan ni väl knappast klaga på innehållet, det är ju upplagt som det är :D
Vem är värst, idioten eller personen som lyssnar på idioten?

Dessutom har jag bara lite roligt på NisseGurras bekostnad, ni som inte känner till honom sedan tidigare vet ju inte hur han brukar spy oprovocerad galla på omkring sig när någon yttrar sig på något sätt om Apple :D

Postad 06 October 2009 - 16:30

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

Om ni går in i en tråd med denna topicen så kan ni väl knappast klaga på innehållet, det är ju upplagt som det är :D
Vem är värst, idioten eller personen som lyssnar på idioten?

Dessutom har jag bara lite roligt på NisseGurras bekostnad, ni som inte känner till honom sedan tidigare vet ju inte hur han brukar spy oprovocerad galla på omkring sig när någon yttrar sig på något sätt om Apple :D

Och du gör inget annat än att mycka gräl. Snacka om att kasta sten i glashus.

Postad 07 October 2009 - 08:17

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Och du gör inget annat än att mycka gräl. Snacka om att kasta sten i glashus.

Var är du ifrån, Bjuv eller? :P Jag "myckar" inte inte gräl, det enda jag gör är att jag besvarar dina tramsiga påståenden.

Postad 07 October 2009 - 08:28

Unregisteredc6f44378
  • Unregisteredc6f44378
  • Beroende

• 1229 inlägg
  • 0
Ska bli kul att se vem som är mest vuxen och slutar tjaffsa först :P

Redigerat av Unregisteredc6f44378, 07 October 2009 - 08:29.

Postad 07 October 2009 - 08:37

vikeskar
  • vikeskar
  • Lärjunge

• 438 inlägg
  • 0
Ni som haft iphone och inte har längre.
Om det nu finns någon.

Varför bytte ni mobbe?
Folk verkar prisa den upp i skyarna.
Hade tanken själv på inskaffa en men men...
Tallade på en bekants iphone, fanns inget alls som lockade.
var mer "happ,aha ok, se där ja,kan man göra så" blabla

Postad 08 October 2009 - 05:55

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

• 2944 inlägg
  • 0
Kan vi lägga ner pajkastningen i tråden och hålla oss till ämnet?

Att föra en diskussion utan påhopp är inte speciellt svårt egentligen..
Det handlar bara om att acceptera att det finns de med andra åsikter än en själv..
Sen att man ibland uttrycker sig lite dumt, det gör vi nog alla.
Men det är inget man behöver hugga på..

Så vad säger ni? Ska tråden räddas eller ska den behöva låsas? :(

Postad 08 October 2009 - 06:28

Lias08
  • Lias08
  • Mästare

• 2705 inlägg
  • 0

Så vad säger ni? Ska tråden räddas eller ska den behöva låsas? :unsure:

Ge tråden en sista chans :(

Postad 08 October 2009 - 09:16

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0
Postad bild

Postad 09 October 2009 - 09:50

mogge44
  • mogge44
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Ok. Vad anser du att Hero har för fördelar mot iPhone då?

Det enda jag ser här är Hero användare som räknar upp skillnader och Iphone användare som slår ifrån sig utan att riktigt berätta vad Iphone gör bättre. Jag skulle vilja höra vad Iphone har som Hero inte har. Bra touch är bra men skillnaden på min Nokia5800 och Iphone upplever inte jag som ett problem. Och snälla säg inte " zoom med pincettgreppet" det är det lamaste argument man hör, ofta i butik, kring Iphonens fördelar. Berätta gärna fördelarna med Itunes också. Testade Itunes på min PC för ngt år sedan och gillade det lika lite då som jag gjorde förra månaden när jag hjälpte en vän som nyligen köpt en Iphone.
Så vad mer finns?

Jag har idag Nokia 5800 och är sjukligt sugen på ny mobil. Iphone, Hero, N97, N900, Satio är de jag tittar mest på. Viktiga saker är; bra kamera för foto och videoinspelning, multitasking jo jag tillhör dom som surfar, pratar, sms:ar, msn:ar och lyssnar på musik om vartannat och samtidigt det som går. Skrivbord med bakgrundsbild är viktigt för att göra telefonen personlig.

Vilken är då bäst Iphone/Hero eller N900 kanske..?

Postad 09 October 2009 - 11:43

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Det enda jag ser här är Hero användare som räknar upp skillnader och Iphone användare som slår ifrån sig utan att riktigt berätta vad Iphone gör bättre. Jag skulle vilja höra vad Iphone har som Hero inte har. Bra touch är bra men skillnaden på min Nokia5800 och Iphone upplever inte jag som ett problem. Och snälla säg inte " zoom med pincettgreppet" det är det lamaste argument man hör, ofta i butik, kring Iphonens fördelar. Berätta gärna fördelarna med Itunes också. Testade Itunes på min PC för ngt år sedan och gillade det lika lite då som jag gjorde förra månaden när jag hjälpte en vän som nyligen köpt en Iphone.
Så vad mer finns?

Jag har idag Nokia 5800 och är sjukligt sugen på ny mobil. Iphone, Hero, N97, N900, Satio är de jag tittar mest på. Viktiga saker är; bra kamera för foto och videoinspelning, multitasking jo jag tillhör dom som surfar, pratar, sms:ar, msn:ar och lyssnar på musik om vartannat och samtidigt det som går. Skrivbord med bakgrundsbild är viktigt för att göra telefonen personlig.

Vilken är då bäst Iphone/Hero eller N900 kanske..?

Det är svårt för mig att göra någon jämförelse då jag inte har ägt varken en Hero eller en Nokia 5800. Dock...

* Multitouchen på iPhone är fantastisk, enligt mig. Verkligen underbar och otroligt användbar.
* Vad folk har emot iTunes vet jag inte och har aldrig vetat, jag vet bara att många inte gillar det. Någon får gärna förklara varför. Personligen ser jag inget problem med iTunes.
* Kameran i iPhone 3GS är klart bättre än den som fanns i 3G-modellen men fortfarande ska man inte ha för höga förväntningar, det handlar fortfarande om optik i en mobiltelefon och det är inte jämförbart med standalone-kameror. En sak jag blev väldigt överraskad av är kvaliteten på videoinspelningen i 3GS då den, enligt mig, är helt fantastisk. Hur det kan vara så pass stor kvalitetsskillnad mellan stillbild och video i samma telefon vet jag inte men videodelen är verkligen ruggigt bra enligt mig.
* Multitasking är ju inte något som förknippas med iPhone men man kan göra en hel del samtidigt, speciellt nu med tanke på Push-funktionaliteten. Det beror helt på vad man kräver.
* Bakgrundsbild för skrivbordet kan du glömma i iPhone om du inte jailbreakar.

Det är väl lite info i korthet :)

Postad 09 October 2009 - 14:56

murklor
  • murklor
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

Och snälla säg inte " zoom med pincettgreppet" det är det lamaste argument man hör, ofta i butik, kring Iphonens fördelar.

Det kanske låter lamt, men dess funktion är inte att underskatta. Det finns ju en anledning till varför Android gör det i uppdateringar... Multitouch gör browsing bytdligt bättre.

Det finns en iPhone vs Hero video i 3 delar på youtube, den visar allt utan att man behöver motivera med långa texter. Jag gillar framförallt när dom visar youtube appen: inte nog med att iPhones video ser betydligt bättre ut - på en sunkig youtube film! - Hero laggar hela tiden medans iPhone flyter på perfekt. Samma för browsing. Och 3D apps. Och... Ja allt.

Postad 09 October 2009 - 15:01

NisseGurra
  • NisseGurra
  • Veteran

• 1997 inlägg
  • 0

Det kanske låter lamt, men dess funktion är inte att underskatta. Det finns ju en anledning till varför Android gör det i uppdateringar... Multitouch gör browsing bytdligt bättre.

Det finns en iPhone vs Hero video i 3 delar på youtube, den visar allt utan att man behöver motivera med långa texter. Jag gillar framförallt när dom visar youtube appen: inte nog med att iPhones video ser betydligt bättre ut - på en sunkig youtube film! - Hero laggar hela tiden medans iPhone flyter på perfekt. Samma för browsing. Och 3D apps. Och... Ja allt.

Videon är med första mjukvaruversionen. Den som finns ute idag ger helt annat resultat.

Postad 09 October 2009 - 16:02

murklor
  • murklor
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Skulle uppskatta en länk till sådan video med uppdated firmware då tack. En med jämförelse av browsern, appar, etc, inte bara folk som flippar genom samma GUI menyer i 10 minuter. Jag har själv letat och aldrig hittat nån.

Postad 09 October 2009 - 17:17

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2741 inlägg
  • 0

Och snälla säg inte " zoom med pincettgreppet" det är det lamaste argument man hör, ofta i butik, kring Iphonens fördelar. Berätta gärna fördelarna med Itunes också. Testade Itunes på min PC för ngt år sedan och gillade det lika lite då som jag gjorde förra månaden när jag hjälpte en vän som nyligen köpt en Iphone.

Är det inte upp till var och en att avgöra det? Själv kan jag tänka mig att det kan vara rätt användbart jämfört med t.ex. dom ofta rätt kämpiga sätten på en Windows mobil att göra samma sak (har varken en iPhone eller HTC Hero som sagt). I tunes däremot har jag alltid haft lite svårt för, iaf på PC, ingen katastrof men känns aningens osmidigt.

Postad 09 October 2009 - 19:21

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Känns sådär att man precis skaffat en 3GS nu när konkurrenterna kommer igång.

O andra sidan kan man se det sådär. Applen kan precis som konkurrenterna uppdatera sin till det bättre.

De har haft en klar ledarpinne sen första modellen och att man nu år senare kan komma med mobiler som är bättre är bara en hyllning till Apple för så mycket har de inte biffat upp funktionerna i dem sen första modellen.

Konkurrenterna har, med all säkerhet, trots allt jobbat utifrån vad Apple har och försökt göra bättre.

I slutändan är jag glad att konkurrenter har kommit ikapp och förbi då det saknats bra motstånd, på mjukvarusidan, mot vad Apple erbjuder........med konkurrens så kanske Apple också vaknar till liv och lägger till mer än vad de gjort so far.

Köpte Nokia 5800 i tron om att det var en iPhone dödare, iaf sett till hypen kring den. Nu kan jag säga att mjukvara är AoO, inte hårdvaran, så jag skäms över att ha ägt den.

Mitt mål har varit sync med det jag har på datorn o nätet vilket Apple länge haft ett övertag mot resten, samma med programstöd. Nu är ju Android igång så detta är bara kul.

Kudos till HTC iaf.

Fråan är dock. Stöder från Facebook, tweeter m.m är något HTC lagt till själva va? För styrkan i iPhone har ju varit att utomstående företag satsat på apps till den vilket jag saknade i Symbian.

Redigerat av PalmiNio, 09 October 2009 - 19:23.

Postad 10 October 2009 - 16:01

mogge44
  • mogge44
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Det är svårt för mig att göra någon jämförelse då jag inte har ägt varken en Hero eller en Nokia 5800. Dock...

* Multitouchen på iPhone är fantastisk, enligt mig. Verkligen underbar och otroligt användbar.
* Vad folk har emot iTunes vet jag inte och har aldrig vetat, jag vet bara att många inte gillar det. Någon får gärna förklara varför. Personligen ser jag inget problem med iTunes.
* Kameran i iPhone 3GS är klart bättre än den som fanns i 3G-modellen men fortfarande ska man inte ha för höga förväntningar, det handlar fortfarande om optik i en mobiltelefon och det är inte jämförbart med standalone-kameror. En sak jag blev väldigt överraskad av är kvaliteten på videoinspelningen i 3GS då den, enligt mig, är helt fantastisk. Hur det kan vara så pass stor kvalitetsskillnad mellan stillbild och video i samma telefon vet jag inte men videodelen är verkligen ruggigt bra enligt mig.
* Multitasking är ju inte något som förknippas med iPhone men man kan göra en hel del samtidigt, speciellt nu med tanke på Push-funktionaliteten. Det beror helt på vad man kräver.
* Bakgrundsbild för skrivbordet kan du glömma i iPhone om du inte jailbreakar.

Det är väl lite info i korthet :)

Tack för svaren!

Det jag ogillar med Itunes är begränsningen ex att jag inte kan lägga över mp3or från en polares dator och sen spela upp dom. Sen hela synkronisera/ej synkronisera oj-där-försvann-alla-låtar joxet som lätt uppstår är rätt jobbigt. Visst man lär sig men kvar är fortfarande begränsningen..

Så multitouch är alltså det jag kallade pincettgreppet? Förstår nu att det används till mer än zooma in å ut på bilder :P.

Videoinspelning på Nokia5800 är faktiskt riktigt bra, lika bra eller bättre vill man ju ha när man uppgraderar sig. Däremot är 5800 fotogafering RIKTIGT dåligt så här kan det nog inte bli sämre.

Pga estetik, utskjutbart tangentbord och att dom marknadsför den som "true multitasking" ligger N900 just nu bäst till. Får väl leta upp en N900 tråd :).

Ps tjejen har LG Arena och den rekomenderar jag inte till någon. Väldigt användar-ovänlig!

Postad 10 October 2009 - 17:48

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Intressant tråd detta med mycket krigande.:)

Något jag generellt saknar i debatterna kring iPhones överlägsenhet är förståelse för olika produkttyper riktade till olika användningsområden.

I allt för många fall blir iPhone och dess gränsnitt en sorts referens som sedan ALLA produkter bör ha, annars är det en sämre produkt. Finns det en stylus med så är det riktigt, riktigt illa.

iPhone och dess gränsnitt är utmärkt för en iPod Phone - Apple har gjort helt rätt ur den synvinkeln. Gränsnittet är perfekt anpassat och avsett för enhandsnavigation på pekskärmen.

Dock lider den sortens gränsnitt av stora begränsningar i andra produkter, närmare bestämt PDAs som i hög grad är tänkta att motsvara en dator. I sådana produkter är det nödvändigt med ett helt annat tänkande än Apple, bl.a krävs fysiskt tangentbord för effektiv inmatning, gränsnitt med styluskontroll, styrplatta/styrkors o.dyl. Exempel på en produkt som tar hand om den marknaden är t.ex HTCs Touch Pro 2.

När det gäller HTC Hero bygger den på samma koncept som iPhone - alltså pekskärmsförsedd mediamobil (konsumtion) konstruerad för enhandsnavigering. Dock inte på något vis en kopia utan en egen produkt med eget gränsnitt. Ur min synvinkel är det en stor fördel för den att plattformen är öppen.

Apple har - ur mediaspelarsynvinkel - gjort rätt som låst iPhone. För det den är tänkt för behövs egentligen bara det Apple lagt in och anser att den skall ha. Även konceptet med App Store är perfekt avvägt i förhållande till den användning iPhone är tänkt för. Jailbreaking är i mina ögon en nödlösning på ett problem som bäst löses med en annan typ av produkt - nämligen en MacPocket "Communicator" i form av en tiltbar qwertyslider som kör en nedbantad version av Mac OS X med ungefär samma gränsnitt som Mac OS X Leopard har på skrivbordet.

Ur power user-synvinkel är iPhone eller just Hero inte helt lyckade som jag ser det. Android-plattformen i Hero kan dock på sikt bli ett bra alternativ - när modeller med kraftfull hårdvara och fullständiga tangentbord når marknaden.

Dock ser jag inte att vare sig Apple eller HTC riktar sig mot PDA-marknaden med iPhone eller Hero. De är riktade mot helt andra segment. För det segment de är riktade till är de utmärkta.

Däremot blir det fel när förespråkarna klagar på enheter med stylus, tangentbord eller på Windows Mobile i största allmänhet. Att Apple tagit fram en bra iPod Phone innebär inte att t.ex WM blir en sämre plattform. Däremot vänder den sig till ett annat segment där andra krav ställs.

Skulle min användarprofil vara den rätta hade jag sannolikt valt en iPhone. Detta p.g.a spelutbudet och dess strikta mediaspelarutförande.

Android (rättare sagt Hero) är ett bättre val om man vill ha "tweak light", alltså fortfarande liknande fokus som iPhone men större kontroll över enheten.

Det jag däremot gärna ser ett slut på generellt är sågningar av alla andra produkter än de som ingår i den smala telefon-mediaspelarkategorin med enhandspekskärmar. iPhone och Hero är utmärkta i sina kategorier, dessa kategorier innebär dock inte att alla andra koncept, gränsnitt och plattformar är "sämre" - de är bara avsedda för andra typer av användning.

Mångfalld på mobilmarknaden är avsevärt bättre än att varenda ny produkt riktas till ett och samma segment - det segment iPhone vänder sig till.

Postad 10 October 2009 - 19:33

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Intressant tråd detta med mycket krigande.:)

*text*

Mycket bra inlägg. Även om jag inte håller med på riktigt alla punkter så är det ett mycket nyanserat och objektivt inlägg. Kudos.

Postad 10 October 2009 - 19:41

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Som jag ser på saken finns följande typer av mobila enheter, alla dessa koncept är bra - men för olika användare och typer av användning:

1. Telefonformat. T9-knappsats, ingen pekskärm. Kan köra både öppna plattformar som t.ex S60 eller slutna som olika sorters Javalösningar.

2. Enhandsnavigerat pekskärmsformat. iPhone är ett exempel på en sådan produkt. Produkten har pekskärm och är konstruerad för att styras till 99,9% med den. Inga eller fåtal fysiska knappar.

3. Pekskärmshybrid. Kombination av T9-knappsats för enhandsnavigering och pekskärm för andra saker.

4. PDA. Produkt som ofta har pekskärm men med tvåhandsgränsnitt, fullständigt qwerty-tangentbord och är utformad för att fungera som fickdator.

5. BlackBerry-format. Qwerty-candybar avsedd för enhandsnavigering. Ett sorts mellanting mellan kategori 1, telefonformat och kategori 4, PDA. Exempel på en sådan produkt är BlackBerry Bold eller Nokia E71.

Inget av dessa koncept är felaktiga eller sämre än något annat. Däremot innebär de mångfald och en anpassning till olika krav från användarna.

Postad 10 October 2009 - 19:51

murklor
  • murklor
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

4. PDA. Produkt som ofta har pekskärm men med tvåhandsgränsnitt, fullständigt qwerty-tangentbord och är utformad för att fungera som fickdator.

men vad skiljer det från en iPhone eller hero?

/skrivet på en iPhone med två händer. "iPhone" är det enda ord som är korrigerat lol.

Postad 10 October 2009 - 19:57

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
En iPhone är inte konstruerad för att vara fickdator/PDA i första hand. Den saknar qwerty-tangentbord och gränsnittet är strikt utformat för enhandsnavigation med stora menyelement och knappar = slöseri med skärmutrymme på en PDA. Gränsnittet hamnar lätt i vägen för dokument etc - ungefär som då man kör InDesign på en för liten skärm.

Även om iPhone kör en anpassad version av Mac OS X är den inte optimal som PDA p.g.a gränsnittet och Apples låsningar av olika saker.

Även om iPhone och en PDA har pekskärmar skiljer sig mycket och det är i praktiken olika produktkategorier.

Postad 10 October 2009 - 20:06

murklor
  • murklor
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Meh den är vad man gör den till. Skärm qwerty passar utmärkt för mig och det går att hitta apps för både för word editering och excel liknande saker. Visst är skärmen inte designat för pilligt jobb men jag förstår inte varför det skulle känneteckna en pda så länge den gör sitt jobb.

Postad 10 October 2009 - 22:03

Unregistered43b822d3
  • Unregistered43b822d3
  • Mästare

• 3782 inlägg
  • 0
Hur man än vrider och vänder på det så är en iPhone i första hand en iPod Phone. Att det finns QuickOffice t.ex till den gör den fortfarande inte till en PDA. I.s.f skulle även en Nokia med S60 och T9 vara en PDA.

En PDA är en produkt som har en annan typ av gränsnitt (anpassat för stylus och/eller tangentbord) för effektivitet då man kör sådana program. Även t.ex todayskärmar o.dyl är viktigt hos en sådan.

iPhone är en utmärkt produkt i sin kategori men ingen PDA och inte speciellt lyckad ur det perspektivet. Dock är inte rimligt att kräva att den skall vara bra på ett användningsområde den inte är avsedd för i första hand.

Postad 11 October 2009 - 00:03

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0

Tack för svaren!

Det jag ogillar med Itunes är begränsningen ex att jag inte kan lägga över mp3or från en polares dator och sen spela upp dom.

Så länge låtarna inte är kopieringsskyddade så ser jag inte varför det inte skulle fungera.

Postad 11 October 2009 - 00:29

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Så länge låtarna inte är kopieringsskyddade så ser jag inte varför det inte skulle fungera.

Måste väl skapa konto och skit i polarens dator då?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.